Escuela de la Bauhaus

La Staatliche Bauhaus (Casa de la Construcción Estatal), o a cencielles Bauhaus, foi la escuela d'artesanía, diseñu, arte y arquiteutura fundada en 1919 por Walter Gropius en Weimar (Alemaña) y zarrada poles autoridaes prusianes en manes del Partíu Nazi.

Bauhaus Dessau.
Arquiteutos, escultores, pintores, ... tenemos de tornar al trabayu manual ... Establezamos, poro, una nueva cofradería d'artesanos, llibres d'esa arrogancia qu'estrema a les clases sociales y que busca alzar una barrera infranquiable ente los artesanos y los artistes
Walter Gropius

Nome editar

 
Muséu de la Bauhaus en Tel Aviv (Ciudá Blanca).

El nome Bauhaus deriva de la unión de les pallabres n'alemán Bau, "construcción", y Haus, "casa"; irónicamente, a pesar del so nome y del fechu de que'l so fundador foi un arquiteutu, la Bauhaus nun tuvo un departamentu d'arquiteutura nos primeros años de la so esistencia.

Les sos propuestes y declaraciones d'intenciones participaben de la idea d'una necesaria reforma de les enseñances artístiques como base pa un consiguiente tresformamientu de la sociedá burguesa de la dómina, acordies con el pensamientu socialista del so fundador. La primer fase (1919-1923) foi idealista y romántica, la segunda (1923-1925) muncho más racionalista y na tercera (1925-1929) algamó la so mayor reconocencia, coincidiendo col so treslláu de Weimar a Dessau. En 1930, so la direición de Mies van der Rohe, treslladar a Berlín onde camudó por completu la orientación del so programa d'enseñanza.

Ideoloxía de fundación editar

 
Walter Gropius (1883-1969), fundador y direutor de la Escuela de la Bauhaus (1919-1928).

Walter Adolph Georg Gropius, fundador de la Bauhaus, nació en Berlín el 18 de mayu de 1883. Foi fíu y nietu d'arquiteutos, estudió arquiteutura en Múnich y en Berlín. Unu de los principales ideales de Gropius yera representáu por aciu la siguiente frase: "La forma sigue a la función". Buscaba la unión ente l'usu y la estética.

La so trayeutoria ye una circunstancia qu'hai que considerar determinante pa la orientación ideolóxica de Gropius. Procedente de la burguesía intelixente, trabayó en Múnich de 1907 a 1910 con Peter Behrens, el primer arquiteutu contratáu por una gran empresa industrial como responsable artísticu (AEG). A partir d'entós, Gropius siempres plantegó'l problema de la edificación en rellación col sistema industrial y cola producción en serie, llegando inclusive hasta l'estremu de considerar l'edificiu como un productu direutu de la industria y fundando asina en 1943, xunto con Konrad Wachsmann, una empresa d'edificaciones prefabricaes.

La fábrica Fagus, d'arquiteutura revolucionaria, dio-y cierta fama en 1911 —que confirmó en Boloña en 1914— al construyir pa la esposición del Werkbund un palaciu pa oficines d'atrevida concepción estructural, estética y téunica. La Gran Guerra atayó la so actividá de constructor, reclamáu al frente. Pero mientres aquellos años foi maureciendo nel so ánimu la conciencia de que tenía un deber humanu bien eleváu que cumplir: l'arquiteutura había de desempeñar un papel nel problema social que la posguerra plantegaría con toa gravedá; y esti problema social había de fundise cola estética.

Rellación col diseñu editar

 
Siella Wassily de Marcel Breuer.

La Bauhaus sentó les bases normatives y patrones de lo que güei conocemos como diseñu industrial y gráficu; puede dicise qu'antes de la esistencia de la Bauhaus estos dos oficios nun esistíen como tales y fueron concebíes dientro d'esta escuela. Ensin dulda la escuela estableció los fundamentos académicos sobre los cualos basaríase en gran midida una de los enclinos más predominantes de la nueva Arquiteutura Moderna, incorporando una nueva estética que tomaría tolos ámbitos de la vida cotidiana: dende la siella na qu'usté se sienta hasta la páxina que ta lleendo (Heinrich von Eckardt). Dada la so importancia, les obres de la Bauhaus en Weimar y Dessau fueron declaraes como Patrimoniu de la Humanidá pola Unesco en 1996.

Siendo direutor Ludwig Mies van der Rohe, la escuela sufrió pol acosante crecedera del Nacional Socialismu. Por cuenta de que la ideoloxía Bauhaus yera vista como socialista internacionalista y xudía, los nazis cerraron la escuela.

Munchos de los integrantes de la mesma, ente ellos el mesmu Walter Gropius, abellugaos, instaláronse finalmente n'Estaos Xuníos pa siguir colos sos ideales.

La Bauhaus tuvo la so sede en tres ciudaes:

Tuvo entamada por trés direutores:

La Bauhaus y la nueva tipografía editar

 
Tipografía diseñada por Herbert Bayer sobre la entrada del edificiu de talleres de la Bauhaus, Dessau, 2005.

Según Philip B.Meggs, la Bauhaus xeneró un nuevu estilu tipográficu na so escuela de diseñu (1919-1933). Emplegar cuasi puramente les fontes de sans-serif y Bayer diseñó un tipu universal qu'amenorgó l'alfabetu a formes llimpies, simples y construyíes en forma racional.

Arquiteutura editar

 
Edificiu de la Bauhaus en Chemnitz.

Unu de los principios establecíos pola Bauhaus dende la so fundación ye "La forma sigue a la función"

L'edificiu de la Bauhaus de Dessau (1925-1932) de Walter Gropius, ye'l más emblemáticu d'ente les sos escueles. Esplegar en dellos volúmenes, independientes ente ellos, y diseñaos según la función pa la que fueron concebíos. Tien una configuración rellacionada coles condiciones de la zona onde s'alluga: parte con una cai, traviesa otra perpendicular a la primera y dos de les sos ales contornean un cercanu campu deportivo, y ábrese al ritmu de la vida urbana coles sos grandes fachaes de lluminoses cristaleres. Esti proyeutu ye consideráu como la obra maestra del racionalismu européu.

Tel Aviv ye la ciudá con más arquiteutura Bauhaus. Hai más edificios construyíos al estilu Bauhaus qu'en cualesquier otru llugar del mundu, incluyendo cualquier ciudá d'Alemaña. L'estilu foi lleváu nos 30 por arquiteutos xudíos europeos que fuxíen del réxime nazi. Dende 2003, "La Ciudá Blanca" ye considerada Patrimoniu de la Humanidá, y son más de 1500 los edificios d'estilu internacional contabilizaos y suxetos a distintos planes de restauración y preservación.

Fotografía editar

 
Máquina d'escribir Olivetti Studio 42 diseñada pol alumnu de la Bauhaus Alexander Schawinsky en 1936.

La Bauhaus nun tenía una seición fotográfica, pero en 1923 encargóse-y el taller de metales al maestru húngaru László Moholy-Nagy , qu'introdució entós la fotografía como un nuevu mediu d'espresión artística. Enseñó téuniques como'l fotomontaje, el montaxe llumínicu, la semeya escultura y el colax abriendo víes nesti campu. Afaló, nel marcu de la espresión fotográfica, la esploración de nueves formes más que nueves temes. Una de les innovaciones esenciales d'esta escuela foi ensin dulda la d'acomuñar de manera sistemática l'arte coles sos posibles aplicaciones, yá fueren documentales, decoratives o publicitaries. Grandes fotógrafos estudiaron na Bauhaus como Herbert Bayer, Lucía Moholy-Nagy, Walter Peterhans, Horacio Coppola, Florence Henry, Grete Stern y Ellen Auerbach, ente otros.

Contestu históricu-políticu editar

La fundación de la Bauhaus producir nun momentu de crisis del pensamientu modernu y la racionalidá téunica occidental nel conxuntu d'Europa y particularmente n'Alemaña. La so creación deber a la confluencia d'un conxuntu de desenvolvimientu políticu, social, educativu y artísticu nos dos primeres décades del sieglu XX, que la so especificidá ta dada poles vanguardies artístiques d'empiezu de sieglu.

La modernización conservadora del Imperiu alemán mientres la década de 1870 caltuvo'l poder en manes de l'aristocracia. Esto esixía tamién, del militarismu y l'imperialismu pa caltener la estabilidá. Pa 1912 la puxanza de los izquierdistes del SPD galvanizara les posiciones polítiques con conceutos de la solidaridá internacional y d'establecer el socialismu contra'l nacionalismu imperialista. Sectores del proletariáu demostraron una creciente capacidá d'organización, cuestión que foi por fuercia potenciada pola hiperinflación alemana y la cada vez más evidente crisis económica. Al igual qu'otros movimientos pertenecientes a la vanguardia artística, la Bauhaus nun se marxinó de los procesos políticos-sociales, calteniendo un altu grau de conteníu crítico y compromisu d'esquierda. La Bauhaus —como demuestren los problemes que tuvo con políticos que nun la víen con simpatía— adquirió la reputación de ser fondamente subversiva.[1]

Cronoloxía editar

Primer dómina (1919-1923) editar

 
L'edificiu principal de la Universidá-Bauhaus de Weimar (construyíu 1904-1911, diseñáu por Henry van de Velde p'allugar estudios d'escultores de la Escuela d'Arte Gran Ducal de Saxonia. Designada pola UNESCO Patrimoniu Mundial en 1996).
 
Antepar de la Universidá-Bauhaus de Weimar con escalera Jugendstil.

Nel momentu de la so fundación los oxetivos de la escuela, carauterizaos por Gropius nun manifiestu, fueron: "La recuperación de los métodos artesanales na actividá constructiva, alzar la potencia artesana al mesmu nivel que les Belles Artes ya intentar comercializar los productos que, integraos na producción industrial, convertir n'oxetos de consumu algamadizos pal gran públicu" yá que una de les sos metes yera la d'independizase y empezar a vender los productos ellaboraos na Escuela, pa dexar de depender del Estáu qu'hasta esi momentu yera quien los subsidiaba.

Formóse cuando Gropius xune la Escuela de Belles Artes cola Escuela d'Artes Aplicaes o Escuela d'Artes y Oficios, tresformándola na primer escuela de diseñu del mundu.

Nesta fase enllantar na escuela'l llamáu "vorkurs" o cursu preliminar, creáu por Johannes Itten. Como'l so nome indicar, el cursu preliminar, previu a los estudios puramente dichos, tenía por misión lliberar de convenciones al futuru miembru de la institución, espertar les sos dotes personales y empobina-y espiritualmente pa la ulterior formación. Ente los primeres estudiantes atopábense Marcel Lajos Breuer y Joost Schmidt, qu'algamaron ciertu ésitu. Los estudiantes amosábense flexibles y dispuestos a faer tou tipu de trabayos, por tanto salíen de la escuela bien formaos, sabiendo dibuxar, modelar, fotografiar o diseñar muebles. La escuela disponía de talleres d'ebanistería, diseñu, teatru, cerámica, texíu, encuadernación, metalurxa, vidriería. Pero non de pintura y escultura nel sentíu tradicional.

El taller de teatru, dirixíu por Oskar Schlemmer, yera consideráu bien importante dientro del programa de la escuela pola so naturaleza d'actividá social que combinaba diversos medios d'espresión. Decoraos, vestuariu, etc. formaben parte de les práutiques de los alumnos. Fueron famoses les obres de Schlemmer, sobremanera el Balé Triádico, obra estrenada nel teatru de Stuttgart.

Paul Klee llegó a la escuela en 1920. Persona bien culta (amás de ser un violinista y pintor notable) bien interesáu polos problemes teóricos del arte. Desenvolvió la so actividá nel taller de texíos, dando clases de composición. La so enseñanza basar nes formes elementales, de les que, según él, derivábense toles demás. L'arte tenía d'afayar eses formes, desvelales, faeles visibles. Preparaba concienzudamente les clases escribiendo nunos cuadiernos que, darréu fueron publicaos en forma de llibru.

En 1922 Kandinsky incorporar al proyeutu. Participara nes reformes educatives na dómina de la revolución rusa, fundando na Xunión Soviética delles escueles. Mientres esi tiempu caltuvo correspondencia con Gropius. Cuando la revolución rusa empezó a sufrir dificultaes y empezaron les disputes y purgues polítiques, Kandinsky decidió treslladase a la Bauhaus. El so prestíu, tres la publicación de De lo espiritual nel arte en 1911 y les sos primeres obres astractes de 1910, yera daquella yá bien grande. Sustituyó a Schlemmer nel taller de pintura mural y dio clases con Klee nel cursu de diseñu básicu. La so mente teórica foi decisiva pa empecipiar el camín escontra un arte más intelectual y razonáu, onde utilizaben l'alma del oxetu pa esculpila na tela con traces astractes.

Klee retirar nel añu 1931.

Esta primer etapa remata cola inminente necesidá del cambéu de sede de la escuela favorecíu pola gran depresión. En 1925 estrénase la sede de Dessau; la primer etapa de la Bauhaus puede sintetizase como una fase d'esperimentación de formes, productos y diseños y, poro, tamién d'educadores del diseñu.

Segunda dómina (1923-1925) editar

 
Edificiu de la Bauhaus en Dessau.

En 1923 Theo van Doesburg, fundador nos Países Baxos del neoplasticismo, pintor, arquiteutu y teóricu, creó n'Holanda la revista y el movimientu De Stijl y al llegar dempués a Weimar, exerció una influencia decisiva nos estudiantes y en Gropius, qu'acabaría llevando a la escuela a tomar otru aldu.

A partir de 1923 sustitúyese l'anterior enclín espresionista pola Nueva Oxetividá, un estilu tamién espresionista de pintura anque muncho más sobriu que se taba imponiendo en toa Alemaña. La incorporación a la Bauhaus de László Moholy-Nagy, un artista bien cercanu a Van Doesburg, supunxo la introducción na escuela de les idees del constructivismo rusu de El Lissitzky y Tatlin, qu'abogaben por un arte comunal, basáu na idea y non na inspiración.

D'esta dómina daten dalgunos de los más importantes escritos teóricos de la Bauhaus nel ámbitu de la pintura. Asina, Klee escribe «Víes del estudiu de la naturaleza» (Wege des Naturstudiums, 1923) y «Cuadiernu de bocetos pedagóxicos» (Pädagogisches Skizzenbuch, 1925); ya imparte na Asociación del Arte de Jena la conferencia L'arte moderno (Über die moderne Kunst). Pela so parte, Kandinsky publica «Puntu y llinia sobre'l planu» (Punkt und Linie zu Fläche, 1926) como'l nᵘ 9 de la serie de la Bauhaus.[2]

Tercer dómina (1925-1933) editar

En 1925 László Moholy-Nagy tres cincos años de docente, abandonó la Bauhaus, decisión tomada ante la creciente presión qu'exerz el grupu de docentes y alumnos d'enclín comunista.

En 1933 el partíu nazi decide cerrar la escuela polo que Ludwig Mies van der Rohe tresllada la Bauhaus a Berlín con fondos ganaos de la illegalidá del zarru de contratos. La escuela, asitiada esta vegada nun antiguu edificiu de telefonía, sobreviviría solo hasta abril d'esi mesmu añu. Fueron inútiles les protestes de Van der Rohe, qu'aportunaba en presentase como patriota y veteranu de guerra y defendía que'l so trabayu nun tenía implicaciones polítiques.

La vida cotidiana y les fiestes de la Bauhaus editar

 
El logotipu de la Bauhaus, diseñáu en 1922 por Oskar Schlemmer.

La Bauhaus foi tamién un gran esperimentu vital d'una pequeña comunidá de moces (1400 aproximao) que, tres la quiebra del vieyu orde y la traumática esperiencia de l'acabante acabar Primer Guerra Mundial, llanzóse llena d'entusiasmu a la construcción d'una utopía social, de nueves formes de convivencia. Llevar a cabu llexendaries fiestes na Bauhaus, xeneralmente temátiques (fiesta blanca, fiesta del metal, fiesta de les cometes) y cuasi siempres d'amarutes, en que la so organización y diseñu trabayar mientres selmanes. Les fiestes teníen una doble intención: per un sitiu fomentar el contautu ente la escuela y la población p'aselar les rocees que xeneraba la institución na población y, por otru, favorecer el trabayu n'equipu y de cooperación y sirvir de catarsis ante les tensiones y conflictos que s'aniciaben na Bauhaus como resultáu de la estrecha vinculación ente trabayu y vida privada. Amás d'estes fiestes oficiales», cualquier acontecimientu yera igualmente susceptible de desaguar nuna celebración: la finalización d'un tapiz, l'adquisición de la nacionalidá del matrimoniu Kandinsky, o la nacencia d'un neñu.

La Nueva Bauhaus editar

Tres 1933 gran parte de los integrantes de la Bauhaus colaron escontra los Estaos Xuníos onde se desenvolvió una especie de continuación de la Bauhaus hasta la Guerra Fría. László Moholy-Nagy fundó en Chicago en 1937 la New Bauhaus. De les nueves encarnaciones de la escuela, esta sería la que respetaría más fielmente el plan d'estudios orixinal. En 1951 l'arquiteutu y escultor suizu Max Bill, siguiendo los lineamientos de la Bauhaus orixinal, funda en Ulm (República Federal Alemana) la Hochschule für Gestaltung (Escuela Cimera de Proyectación), que recupera llueu la denominación de Bauhaus o, pa estremala de la inicial, Neues Bauhaus (Nueva Bauhaus), de la cual foi direutor ente 1954-1966 el pintor y diseñador arxentín Tomás Maldonado, quien enfatizó entá más col calter científico y racionalista aplicáu nes artes.

Principales esponentes de la Bauhaus editar

 
En blancu II, oleu sobre llenzu de Vasili Kandinsky (1923), del so periodu na Bauhaus.

Composición editar

 
Portada del llibru Puntu y llinia sobre'l planu (1926), llibru teóricu de Vasili Kandinsky del so periodu de profesor de la escuela Bauhaus.
Añu Ciudá Direutor Titular del cursu preliminar
1919 Weimar Walter Gropius Johannes Itten
1923 Weimar Walter Gropius László Moholy-Nagy
1925 Weimar Walter Gropius László Moholy-Nagy
1925 Dessau Walter Gropius László Moholy-Nagy
1928 Dessau Hannes Meyer Josef Albers
1930 Dessau Ludwig Mies van der Rohe Josef Albers
1932 Dessau Ludwig Mies van der Rohe Josef Albers
1932 Berlín Ludwig Mies van der Rohe Josef Albers
1933 Berlín Ludwig Mies van der Rohe Josef Albers
Clausura

Plan d'Estudios de 1919 editar

-Un cursu preliminar (6 meses): Enseñanza formal

  • Elemental por aciu l'estudiu de les materies en t. didácticu -Enseñanza basada en

talleres (3 años)

  • L'artista encargar de la enseñanza téunica (cursos de teoría del color, materiales ya instrumentos, composición, espaciu)
  • L'artesanu de la enseñanza formal. 7 talleres: piedra, madera, metal, magre, vidriu, colores y texíos. (Diploma d'artesanu)

-Un cursu de perfeccionamiento

  • Realización d'un proyeutu arquiteutónicu. Trabayu práuticu nos talleres de la escuela.(Diploma de maestru d'arte)

-3 Pilastres: Formación artesanal; Formación gráficu-pictórica; Formación científica.

La Bauhaus aspira a formar artistes creadores.

Patrimoniu de la Humanidá editar

La Bauhaus y los sos sitios en Weimar, Dessau y Bernau
Patrimoniu de la HumanidáUNESCO
 
Vista de les cases de los Maestros.
Llugar   Alemaña
Criterios Cultural: ii, iv, vi
Referencia 729
Inscripción 1996 (XX Sesión)
Estensiones 2017
Área Europa y América del Norte
 

La Bauhaus y los sos sitios en Weimar y Dessau ye'l conxuntu de les edificaciones de la Bauhaus declaraes como Patrimoniu de la Humanidá pola Unesco nel añu 1996.[3] Ta compuestu polos siguiente monumentos:

Códigu Nome Allugamientu Coordenaes
729-001 Edificiu principal de l'Academia de Weimar pa l'arquiteutura y les Artes Constructives Universidá de Weimar 50°58′29.2″N 11°19′46.2″E / 50.974778°N 11.329500°E / 50.974778; 11.329500 (Escuela de la Bauhaus: Academia de Weimar)
729-002 Edificiu Van de Velde de l'Academia pa l'Arquiteutura y les Artes Constructives Universidá de Weimar 50°58′29″N 11°19′45.7″E / 50.97472°N 11.329361°E / 50.97472; 11.329361 (Escuela de la Bauhaus: Edificiu Van de Velde)
729-003 Haus am Horn Weimar 50°58′24.3″N 11°20′20.9″E / 50.973417°N 11.339139°E / 50.973417; 11.339139 (Escuela de la Bauhaus: Haus am Horn)
729-004 Edificiu de la Bauhaus Dessau 51°50′18.4″N 12°13′38.2″E / 51.838444°N 12.227278°E / 51.838444; 12.227278 (Escuela de la Bauhaus: Edificiu de la Bauhaus)
729-005 Cases de los Maestros Dessau 51°50′36.1″N 12°13′17.5″E / 51.843361°N 12.221528°E / 51.843361; 12.221528 (Escuela de la Bauhaus: Cases de los Maestros)
729-005 Escuela sindical ADGB Bernau bei Berlin 52°42′24″N 13°32′39″E / 52.70667°N 13.54417°E / 52.70667; 13.54417 (Escuela Sindical ADGB)

Ver tamién editar

Notes y referencies editar

  1. Hobsbawm, Eric, Historia del Sieglu XX, editorial Crítica, Buenos Aires, 1995
  2. Essers, V., «La modernidá clásica. La pintura mientres la primer metá del sieglu XX», en Los maestros de la pintura occidental, volume II, Taschen, 2005. ISBN 3-8228-4744-5, páx. 555
  3. Gema Casadeval (1 de setiembre de 1997). «Unesco declara la Bauhaus Patrimoniu de la Humanidá» (castellanu). El Mundo. Consultáu'l 21 d'ochobre de 2008.
Bibliografía

Enllaces esternos editar