Esperiencia (del llatín experientĭa, deriváu de experiri, «comprobar») ye una forma de conocencia o habilidá derivaos de la observación, de la participación y de la vivencia d'un eventu proveniente de les coses qu'asoceden na vida, ye una conocencia que s'ellabora colectivamente. Ye aquella persona que tien conocencies más avanzaes.

Esperiencia
carauterística y término en psicología (es) Traducir
conocencia y propiedá
Cambiar los datos en Wikidata
La esperiencia ye en parte derivada de la observación y de la compañía de los que yá son sabios.

Descripción xeneral editar

El conceutu d'esperiencia, nun sentíu coloquial, xeneralmente refierse a la conocencia procedimental (cómo faer daqué), en llugar de la conocencia factual (qué son les coses). Los filósofos traten la conocencia basada na esperiencia como "conocencia empírica" o "una conocencia a posteriori".

Llaboral editar

La esperiencia ye base fundamental de la conocencia y conxuntamente colos estudios garantiza'l ser un escelente profesional. La esperiencia nel campu llaboral ye l'acumuladura de conocencies qu'una persona o empresa llogra nel intre del tiempu. Un abogáu mientres más años tenga nel mercáu mayor va ser la so esperiencia a la de realizar una demanda. La esperiencia ta estrechamente rellacionada cola cantidá d'años qu'una persona tien exerciendo un cargu: Mientres más años tienes exerciendo dichu cargu mayor va ser la so conocencia del mesmu.

Medicina editar

Cuando un médicu realiza un procedimientu por 100 ocasiones algama una esperiencia que dexa cuantificar los sos errores y correxilos nel futuru. Les árees nes cualos la esperiencia pesa son toes aquelles de tipu quirúrxicu-invasivo. En posgraos de ciruxía cada médicu lleva un récor del númberu de apendicectomías realizaes como exemplu o'l númberu de colecistectomías realizaes dende l'entamu de la so formación. Otru componente de la esperiencia ye'l tiempu, por cuenta de que nun ye lo mesmo realizar 100 procedimientos en 3 años qu'en 10 años. Un tiempu apropiáu formativu d'esperiencia varia d'oficiu a oficiu, pero conozse qu'a lo menos nun añu tendría de tenese 30 procedimientos pa tar "activu en manes" con respectu a la tema. Los centros de formación xeneralmente son centros nacionales que concentren la mayoría de procedimientos y son los encargaos de formar a los médicos p'adquirir una esperiencia en realización de los procedimientos. Esti sistema opónse académicamente a la "medicina basada na evidencia" onde son los estudios clínicos y la conocencia teórica que prima nes decisiones.

Escala de clasificación de la esperiencia editar

0-99: Ensin esperiencia: N'aprendizaxe.

100-199 Procedimientos: Experiencia grado 1 (Logotipu: Una estrella blanca).

200-299 Procedimientos: Experiencia grado 2 (Logotipu: Una estrella Mariella).

300-399 Procedimientos: Experiencia grado 3 (Logotipu: Una estrella Naranxa).

400-499 Procedimientos: Experiencia grado 4 (Logotipu: Una estrella Azul).

500-599 Procedimientos: Experiencia grado 5 (Logotipu: Una estrella Verde).

600-699 Procedimientos: Experiencia grado 6 (Logotipu: Una estrella Morada).

700-799 Procedimientos: Experiencia grado 7 (Logotipu: Una estrella Café).

800-899 Procedimientos: Experiencia grado 8 (Logotipu: Una estrella Negra).

900-999 Procedimientos: Experiencia grado 9 (logotipu: Una estrella Negra + una estrella blanca).

1000-1999 Procedimientos: Experiencia grado 10 (Logotipu: Una estrella Negra + Una estrella mariella)...

En xuegos de rol editar

Pol so simulacionismo miméticu de la realidá los xuegos de rol representen tamién la esperiencia ficticia que los personaxes xugadores van atropando a midida que van viviendo les sos vides de ficción: cuantes más partíes xuega un xugador con un personaxe determináu, más esperiencia atropa esi personaxe. El personaxe adquier entós habilidaes nueves o se perfecciona nes que yá tien. Cada sistema de xuegu tien distintes maneres de representar l'aumentu d'esperiencia de los personaxes, anque los dos métodos más habituales son:

  • L'atribución de puntos d'esperiencia (puntos que se traducen en medríes d'habilidaes).
  • Les tiraes d'esperiencia (tiraes de daos pa la meyora de les habilidaes que fueren correutamente realizaes mientres el xuegu).

En videoxuegos de rol editar

La esperiencia ye usada en RPG`S (Rol Playing Game) y A-RPG`s (Action Rol Playing Game) y ye una forma de determinar la meyora y evolución d'un personaxe. Ye un términu acoyíu de los xuegos de rol de mesa, xuegos que pueden denominase como "Los padres de los xuegos de rol" yá que d'ende nacen los Rol Playing Games o Rpg`s. Xeneralmente la esperiencia ye usada pa indicar al xugador cuantos XP (Experience points o Puntos d'esperiencia) fálten-y p'algamar el siguiente nivel. Non necesariamente esti sistema utilizar en xuegos de rol. Utilizóse en munches ocasiones en xuegos que nun tienen nada que ver col xéneru Rpg y úsase puramente pa una meyora d'habilidaes del personaxe controláu.

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar