La esquizotipia ye un conceutu psicolóxicu que describe un continuu de carauterístiques de la personalidá y esperiencies rellacionaes cola psicosis ysobremanera, cola esquizofrenia. Esto ye en contraste con una visión categórica de la psicosis, onde esta ye considerada como un estáu particular (usualmente patolóxicu) que daquién o bien tien o bien non.

Esquizotipia
salú mental
Cambiar los datos en Wikidata

Desarrollu del conceutu editar

La visión categórica de la psicosis ta más acomuñada con Emil Kraepelin, quien defendía una postura de diagnosis médica y clasificación de les distintes formes d'enfermedá psicótica. En particular, fixo la distinción ente Dementia praecox (agora llamada esquizofrenia), insanía maniaco-depresiva y estaos non psicóticos. Los sistemes diagnósticos modernos usaos en psiquiatría (como'l Manual diagnósticu y estadísticu de los trestornos mentales) caltienen la so visión categórica.[1]

En contraste, el psiquiatra Eugene Bleuler nun creía qu'esistiera una clara separación ente la cordura y la llocura, nin que la psicosis fuera a cencielles una espresión estrema de pensamientos y comportamientos que podía tar presente en graos variables na población.[2]

Nesti sentíu, dellos psicólogos como Hans Eysenck y Gordon Claridge buscaron entender en términos de la teoría de la personalidá esta variación nel pensamientu y comportamientu inusual. Esta foi conceptualizada por Eysenck como una traza de personalidá única llamáu psicoticismo.[3] Claridge denominó a esti conceutu esquizotipia y, al esaminar esperiencies inusuales na población xeneral y l'agrupación de síntomes n'esquizofrenia diagnosticada, suxurió que la traza de la personalidá yera muncho más complexu y podía descomponese en cuatro factores.[4][5]

  1. Esperiencies inusuales: La disposición pa tener esperiencies perceptives y otres cognitives inusuales, tales como allucinaciones, creencies máxiques o supersticiones ya interpretación d'eventos (vease tamién delirios).
  2. Desorganización cognitiva: Un enclín pola que los pensamientos tórnense descarrilados, desorganizados o tanxenciales (vease tamién Trestornu del pensamientu formal).
  3. Anhedonia introvertida: Un enclín escontra un comportamientu introvertíu, emocionalmente planu y asocial, acomuñáu con un defectu na habilidá de sentir prestar a partir de la estimulación social y física.
  4. Inconformidad impulsiva: La disposición escontra un humor y comportamientu inestable, particularmente con al respective de les regles y convenciones sociales.

Rellación ente esquizotipia y enfermedá mental editar

Anque puede reflexase delles de les carauterístiques presentes nuna enfermedá mental diagnosticable, la esquizotipia non necesariamente implica qu'una persona que ye más esquizotipo qu'otra tea más enferma. Por casu, ciertos aspeutos de la esquizotipia pueden ser beneficiosos. Tanto les esperiencies inusuales como la desorganización cognitiva fueron rellacionaes cola creatividá y el llogru académicu.[6]Jackson[7] propón el conceutu de 'esquizotipia benigna' con rellación a ciertes clases d'esperiencies relixoses, que suxure pueden ser entendíes como una forma de resolver problemes y, por tanto, con un valor adaptativu.

Sicasí, la naturaleza exacta de la rellación ente esquizotipia y enfermedá psicótica diagnosticable ye inda controversial. Una de les esmoliciones centrales que tuvieron los investigadores ye que les midíes de la esquizotipia (basaes en cuestionarios), cuando son estudiaes usando un analís factoral, nun suxuren que la esquizotipia seya un conceutu unificao y homoxéneo. Los trés principales aproximamientos fueron etiquetaes como la 'cuasi-dimensional', la 'dimensional' y la 'totalmente dimensional'.[8]

Cada aproximamientu ye usada, munches vegaes, pa implicar que la esquizotipia reflexa una vulnerabilidá cognitiva o biolóxica a la psicosis, anque esta permaneza latente y nunca s'esprese, nun siendo que seya desencadenada por eventos o condiciones apropiaes (tales como ciertes dosis de drogues o altos niveles de estrés).

Aproximamientu cuasi-dimensional editar

El modelu cuasi-dimensional pue ser rastrexáu a partir de Bleuler[9] (l'inventor del términu 'esquizofrenia'), quien fixo observaciones sobre dos tipos de continuidá ente la normalidá y la psicosis: ente l'esquizofrénicu y los sos familiares, y ente les personalidaes pre y post-mórbidas del paciente (i.e., la so personalidá antes y dempués de l'apaición de la psicosis manifiesta).

Na primer resultancia comentó: " si unu repara los familiares de los nuesos pacientes, de cutiu atopa nellos particularidaes que son cualitativamente idéntiques con aquelles de los pacientes mesmos, polo que la enfermedá paez ser solo una medría cuantitativa de les anomalíes vistes nos padres y hermanos."[10]

Nel segundu puntu, Bleuler alderica en dellos llugares si les peculiaridaes amosaes pol paciente antes de la so almisión nel hospital tienen de ser vistes como síntomes premonitorios de la enfermedá o puramente indicaciones d'una predisposición pa desenvolvela.

A pesar d'estes observaciones de continuidá, Bleuler sigue abogando pol modelu d'enfermedá de la esquizofrenia. Invoca un conceutu de esquizofrenia latente al sostener: "Na forma [latente], podemos ver en brutu tolos síntomes y toles combinaciones de los síntomes que tán presentes nos tipos manifiestos d'enfermedaes."[11]

Posteriores defensores de la perspeutiva cuasi-dimensional de la esquizotipia son Rado[12] y Meehl.[13] D'alcuerdu a dambos, los síntomes esquizotípicos representen puramente manifestaciones espresaes menos explícitamente del procesu d'enfermedá subxacente cual ye la esquizofrenia. Rado propón el términu 'esquizotipo' pa describir al individuu que'l so temperamentu xenéticu da-y una predisposición a lo llargo de la so vida pa la esquizofrenia.

El modelu cuasi-dimensional ye asina llamáu por cuenta de que la única dimensión que postula ye la de gradaciones de severidá o explicidad relatives a los síntomes d'un procesu d'enfermedá: esto ye, la esquizofrenia.

Aproximamientu dimensional editar

L'aproximamientu dimensional, influyida pola teoría de la personalidá, argumenta que la enfermedá psicótica fecha y derecha ye la llende más estrema del espectru de la esquizotipia y qu'hai un continuum natural ente la xente con niveles baxos y altos de esquizotipia. Esti modelu ta más cercanamente acomuñáu col trabayu de Hans Eysenck, quien vio a la persona qu'exhibe toles manifestaciones de la psicosis como daquién qu'a cencielles ocupa l'estremu superior de la so dimensión de 'psicoticismo'.[14]

El respaldu al modelu dimensional provién del fechu que les altes puntuaciones nes midíes d'esquizotipia pueden encaxar, o en particular satisfaer, el criteriu de diagnósticu pa los desordes psicotípicos, tales como esquizofrenia, Trestornu esquizoafectivo, Trestornu esquizoide de la personalidá y Trestornu esquizotípico de la personalidá. De manera similar, cuando ye analizáu, les traces de la esquizotipia de cutiu cayen en grupos similares a los síntomes de la esquizofrenia (anque tán típicamente presentes en formes muncho menos intenses).[15]

Aproximamientu totalmente dimensional editar

Claridge denomina la última versión del so modelu la 'aproximamientu totalmente dimensional'.[16] Sicasí, tamién puede ser carauterizada como l'aproximamientu híbrida o compuesta, yá que incorpora elementos tantu del modelu d'enfermedá como'l modelu dimensional.

Nesti modelu, la esquizotipia ye vista como una dimensión de la personalidá, de normal distribuyida al traviés de la población, como nel modelu Eysenck; sicasí, la esquizofrenia en sí mesma ye vista como un procesu de colapsu, abondo distintu de la traza de cutio distribuyida de la esquizotipia, y formando un segundu continuum graduáu, pasando del Trestornu de personalidá esquizotípica a la psicosis esquizofrénica.

El modelu ye carauterizáu como totalmente dimensional por cuenta de que non solo ye la traza de la personalidá esquizotípica de cutio graduada, sinón que'l continuum independiente del procesu de colapsu ye tamién graduáu más que categóricu. El modelu dafechu dimensional sostién que la psicosis nun ye solamente una psicotipia alta, sinón que tien d'arreyar otros factores que lu faigan cualitativamente distinta y patolóxica.

Posibles bases biolóxiques de la esquizotipia editar

Anhedonia editar

Anhedonia, o una habilidá amenorgada pa esperimentar prestar, ye una carauterística de la esquizofrenia sobre la que comentaron tantu Kraepelin[17] como Bleuler;[18] sicasí dambos entender solo como unu ente munchos elementos que tendía a carauterizar el 'deterioru' de la vida emotiva del esquizofrénicu. N'otres pallabres, yera un efeutu, más qu'una causa de la enfermedá.

Rado[19] camudó esta forma de pensar y adscribió un rol causal a la anhedonia. Él consideraba que'l déficit neural crucial na esquizotipia yera una 'defectu integrativa de prestar'. Meehl[20] partió dende esta perspeutiva y procuró rellacionar esti defectu con anormalidá nel sistema de dopamina nel celebru, que ta implicáu nel sistema humanu de pagu.

La investigación basada en cuestionarios sobre esquizotipia en suxetos normales ye ambigua con respectu al rol causal, si ye que lo haber, de la anhedonia. Nettle[21] y McCreery & Claridge[22] atoparon qu'altos esquizotipos como los midíos pol factor 1 marcaron más baxu que los controles nel factor de anhedonia introverida, como si tuvieren esfrutando la vida en particular.

Dellos autores, incluyendo a Kelley y a Coursey,[23] L.J. y J.P. Chapman[24] suxuren que la anhedonia, si tuviera presente como una traza pre-esistente nuna persona, puede actuar como un factor potenciante, considerando qu'una alta capacidá pal esfrute hedonista pudiera actuar como un factor proteutor.

Debilidá de los mecanismos inhibitorios editar

Delles llinies d'evidencia de la psicoloxía esperimental suxurieron qu'una debilidá relativa de los mecanismos inhibitorios pue ser una carauterística del sistema nerviosu esquizotípico.

Preparación negativa editar

Dellos estudios atoparon que esquizotipias altes, como les midíes por cuestionarios, amuesen menor preparación negativa que los controles.[25] Dizse que la preparación negativa asocedi cuando una persona reacciona más amodo que lo avezáu a un estímulu que foi presentáu primeramente como un distractor y que debió ser, por ello, ignoráu. Beech interpreta la debilidá relativa del efeutu de preparación negativa en esquizotipos como un signu de que la "inhibición d'información distractora ye amenorgada na esquizofrenia y esquizotipia alta".[26]

La preparación negativa amenorgada amosada por esquizotípicos altos tuvo l'interesante efeutu de qu'en realidá realizaron meyor ciertes xeres (aquelles que riquíen d'ellos responder a estímulos primeramente inoraos) que los esquizotípicos baxos. Esti fenómenu puede ser de significancia na rellación a la entruga de por qué la esquizotipia y, poques gracies, la esquizofrenia en sí nun ye progresivamente esaniciada pol procesu de seleición natural.

SAWCI editar

Dizse que'l fenómenu d'activación semántica ensin identificación consciente (SAWCI) manifiéstase cuando una persona amuesa un efeutu de preparación del procesamientu de pallabres conscientemente indetectables. Por casu, una persona a la que recién se -y amosó la pallabra 'xirafa', pero a una velocidá na cual nun foi capaz d'informase de lo que yera, puede, sicasí, identificar más rápido que lo avezáu otra pallabra d'animal nel siguiente intentu. Evans[27] atopó que esquizotipos altos amuesen un efeutu mayor de preparación que los controles nuna situación tal. Argumenta qu'esto podía ser esplicáu por una debilidá relativa de los mecanismos inhibitorios nes redes semántiques de los esquizotipos altos.

Anormalidaes d'escitación editar

Claridge suxure qu'una consecuencia d'una debilidá de los mecanismos inhibitorios en esquizotipos altos y n'esquizofrénicos pue ser un defectu relativu de homeostasis nel sistema nerviosu central. Propón qu'esto puede llevar a l'alteración de la escitación y a la disociación de la escitación en distintos partes del sistema nerviosu.[28]

Disociación de distintos sistemes d'escitación editar

Claridge y collaboradores[29][30][31] atoparon dellos tipos de co-variación anormal ente distintos variables psicofisiológicas en psicotipos, incluyendo ente midíes d'escitación cortical y autonómica.

McCreery y Claridge[32] atoparon evidencia d'una activación relativa del hemisferiu cerebral derechu comparáu col esquierdu en psicotipos altos al tratar d'inducir un episodiu alucinatorio nel llaboratoriu. Esto suxure una relativa disociación de la escitación ente los dos hemisferios en tales persones.

Hiperexcitación editar

Una falla de la homesotasis nel sistema nerviosu central podría llevar a episodios de hiperexcitación. Oswald[33] señaló que'l estrés estremu y la hiperexcitación puede llevar al suañu como una reacción provocada. McCreery[34][35] suxurió qu'esto podría considerase poles similaridades fenomenológicas ente l'Estáu 1 de suañu y psicosis, que inclúi allucinaciones, delirios y ciñu (emociones) desaveniente. Nesti modelu, esquizotipos altos y esquizofrénicos son persones propenses a lo que Oswald llama 'micro-suaño' o intrusiones de fenómenos del Estáu 1 de suañu na consciencia despierta, por causa del so enclín a l'alta escitación.

En sofitu d'esta visión, McCreery[36] destaca l'alta correlación que s'atopó esiste ente los resultaos na escala d'Aberración Perceptual de Chapmans[37] que mide la proclividad a les anomalíes perceptuales, como ye'l casu de les allucinaciones, y l'escala de Hipomania de Chapmans,[38] que mide un enclín a episodios d'escitación amontada. Esta correlación ye atopada a pesar del fechu de que nun hai coincidencia de ítems conteníos ente les dos escales.

Nel campu clínico, tamién s'atopa'l descubrimientu paradóxicu de Stevens y Darbyshire,[39] nel cual los pacientes esquizofrénicos qu'exhiben el síntoma de catatonia pueden ser espertaos del so plasmu aparente per mediu de l'alministración d'un sedante más que por una droga estimulante. Arguméntase que tal visión sería consistente col modelu que suxure que los esquizofrénicos y esquizotipos altos son persones con un enclín a la hiperexcitación.

Referencies editar

  1. American Psychiatric Association (1994). DSM IV: Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 4th Edition. Washington: APA.
  2. Bleuler, Y. (1911). Dementia Praecox or the Group of Schizophrenias. Translated by J. Zinkin. New York: International Universities Press, Inc. (1950).
  3. Vease, por casu, Eysenck, H.J. (1992). The Definition and Meaning of Psychoticism. Personality and Individual Differences, 13, 757-785.
  4. Bentall, R.P., Claridge, G. and Slade, P.D. (1989). The multi dimensional nature of schizotypal traits: a factor analytic study with normal subjects. British Journal of Clinical Psychology, 28, 363-375.
  5. Claridge, G.,McCreery, C., Mason, O., Bentall, R.,Boyle, G., Slade, P., & Popplewell, D. (1996). The factor structure of 'schizotypal' traits: A large replication study. British Journal of Clinical Psychology, 35, 103-115.
  6. Nettle, D. (2006). Schizotypy and mental health amongst poets, visual artist, and mathematicians. Journal of Research in Personality, 40, 876-890. Also available online: Nettle, 2006
  7. Jackson, M. (1997). Benign schizotypy? The case of religious experience. In G. Claridge, ed., Schizotypy, implications for illness and health. Oxford: Oxford University Press. Pp. 227-250
  8. Pa un discutiniu sobre estos trés variantes de modelu, vease McCreery, C. and Claridge, G. (2002). Healthy schizotypy: the case of out-of-the-body experiences. Personality and Individual Differences, 32, 141-154.
  9. Bleuler, Y. (1911). Dementia Praecox or the Group of Schizophrenias. Op. cit..
  10. Bleuler, op. cit., p. 238.
  11. Ibid.
  12. Rado, S. (1953). Dynamics and classification of disordered behaviour. American Journal of Psychiatry, 110, 406 416.
  13. Meehl, P.E. (1962). Schizotaxia, schizotypy, schizophrenia. American Psychologist, 17, 827 838.
  14. Eysenck, H.J. (1960). Classification and the problems of diagnosis. In H.J. Eysenck, ed., Handbook of Abnormal Psychology. London: Pitman. Pp.1-31.
  15. Liddle, P.F. (1987). The symptoms of chronic schizophrenia: A re-examination of the positive negative dichotomy. British Journal of Psychology, 151, 145 151.
  16. Vease, por casu, Claridge, G. and Beech, T. (1995). Fully and quasi-dimensional constructions of schizotypy. In Raine, A., Lencz, T., and Mednick, S.A., Schizotypal Personality. Cambridge: Cambridge University Press.
  17. Kraepelin, Y. (1913). Dementia Praecox and Paraphrenia. Translated by R.M. Barclay. Edinburgh: Livingston, (1919).
  18. Bleuler, Y. (1911). Dementia Praecox or the Group of Schizophrenias. Op. cit..
  19. Rado, S. (1953). Dynamics and classification of disordered behaviour. American Journal of Psychiatry, 110, 406 416.
  20. Meehl, P.E. (1962). Schizotaxia, schizotypy, schizophrenia. American Psychologist, 17, 827 838.
  21. Nettle, D. (2006). Schizotypy and mental health amongst poets, visual artist, and mathematicians. Journal of Research in Personality, 40, 876-890. Tamién disponible en llinia: Nettle, 2006
  22. McCreery, C. and Claridge, G. (2002). Healthy schizotypy: the case of out-of-the-body experiences. Personality and Individual Differences, 32, 141-154.
  23. Kelley, M.P. and Coursey, R.D. (1992). Factor structure of schizotypy scales. Personality and Invividual Differences, 13, 723-731.
  24. Chapman, L.J., Chapman, J.P., Kwapil, T.R, Eckblad, M., & Zinser, M.C. (1994). Putatively psychosis-prone subjects 10 years later. Journal of Abnormal Psychology, 103, 171 183.
  25. Vease, por casu, Beech, A.R. and Claridge, G.S. (1987). Individual differences in negative priming: Relations with schizotypal personality traits. British Journal of Clinical Psychology, 78, 349-356.
  26. Beech, A.R. (1987). Cognitive Differences and Schizophrenia. Unpublished DPhil thesis, University of Oxford.
  27. Evans, J.L. (1992). Schizotypy and Preconscious Processing. Unpublished D.Phil. thesis, University of Oxford.
  28. Claridge, G.S. (1967). Personality and Arousal. Oxford: Pergamon.
  29. Claridge, G.S. and Clark, K.H. (1982). Covariation between two flash threshold and skin conductance level in first breakdown schizophrenics: Relationships in drug free patients and effects of treatment. Psychiatry Research, 6, 371 380.
  30. Claridge, G.S. and Birchall, P.M.A. (1978). Bishop, Eysenck, Block and psychoticism. Journal of Abnormal Psychology, 87, 664 668.
  31. Claridge, G.S., Robinson, D.L. and Birchall, P.M.A. (1985). Psychophysiological evidence of `psychoticism' in schizophrenics' relatives. Personality and Individual Differences, 6, 1 10.
  32. McCreery, C., and Claridge, G. (1996). ‘A study of hallucination in normal subjects – II. Electrophysiological data’. Personality and Individual Differences, 21, 749-758.
  33. Oswald, I. (1962). Sleeping and Waking: Physiology and Psychology. Amsterdam: Elsevier.
  34. McCreery, C. (1997). Hallucinations and arousability: pointers to a theory of psychosis. In Claridge, G. (ed.): Schizotypy, Implications for Illness and Health. Oxford: Oxford University Press.
  35. McCreery, C. (2008). Dreams and psychosis: a new look at an old hypothesis. Psychological Paper Non. 2008-1. Oxford: Oxford Forum. Also available online: McCreery 2008
  36. Claridge, G., McCreery, C., Mason, O., Bentall, R.,Boyle, G., Slade, P., & Popplewell, D. (1996). The factor structure of 'schizotypal' traits: A large replication study. British Journal of Clinical Psychology, 35, 103-115.
  37. Chapman, L.J., Chapman, J.P. and Raulin, M.L. (1978). Body image aberration in schizophrenia. Journal of Abnormal Psychology, 87, 399 407.
  38. Eckblad, M. and Chapman, L.J. (1986). Development and validation of a scale for hypomanic personality. Journal of Abnormal Personality, 95, 217 233.
  39. Stevens, J.M. and Darbyshire, A.J. (1958). Shifts along the alert-repose continuum during remission of catatonic `stupor' with amobarbitol. Psychosomatic Medicine, 20, 99-107.

Ver tamién editar

Bibliografía editar

  • Claridge, G. (1997) Schizotypy: Implications for Illness and Health. Oxford University Press. ISBN 0-19-852353-X