Estación del Norte d'Uviéu

La estación del Norte (tamién llamada estación d'Uviéu) ye la principal estación de ferrocarril de la ciudá d'Uviéu, nel Principáu d'Asturies. Dispón d'amplios servicios de llarga distancia, media distancia, rexonales y cercaníes operaos por Renfe tantu sobro vía ancha como sobro vía estrecha. Los percorríos xunen Uviéu colos principales conceyos de la comunidá y col restu de la cordelera cantábrica, Llión, Castiella, el Llevante y Cataluña.

Estación del Norte d'Uviéu
estación de ferrocarril y Estación soterraña
Llocalización
País España
Autonomía Principáu d'Asturies
Provincia provincia d'Asturies
Conceyu Uviéu
Coordenaes 43°21′59″N 5°51′18″W / 43.36629887°N 5.85497364°O / 43.36629887; -5.85497364
Estación del Norte d'Uviéu alcuéntrase n'Asturies
Estación del Norte d'Uviéu
Estación del Norte d'Uviéu
Estación del Norte d'Uviéu (Asturies)
Historia y usu
Dueñu Administrador de Infraestructuras Ferroviarias
Xestión Renfe Operadora
Estación
Conexones Llinia Venta de Baños-Xixón
llinia Uviéu-Valdecilla La Marga
llinia Uvieu-Trubia
Próximes estaciones
Tipos de tren enllaz= Alvia
enllaz= Llinia C-1
enllaz= Llinia C-2
enllaz= Llinia C-3
enllaz= Media Distancia
enllaz= Trenhotel
enllaz= Llinia C-6 (Cercaníes Asturies)
enllaz= Llinia C-7 (Cercaníes Asturies)
R2
enllaz= Renfe Feve
enllaz= Línea C-5a (Cercanías Asturias)
Andenes 13
Instalaciones
Aparcamientu
Baño público (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Ta asitiada a la fin de la cai Uría, exe comercial por excelencia de la ciudá. Ta xunto a la estación d'autobuses d'Uviéu, construyida nel 2003.

Situación ferroviaria editar

La estación va xunida a dellos trazaos ferroviarios tantu de vía ancha como de vía estrecha. Per un sitiu atópase nel PK 139,1 de la llinia ferrial d'anchu ibéricu que xune Venta de Baños con Xixón a 225 metros d'altitú.[1]​ Esa ye la llinia principal que da serviciu a la estación al xunila con Venta de Baños onde enllaza cola radial Madrid-Hendaya.

Per otru llau, ye'l PK 0 de la llinia ferrial de vía estrecha Uviéu-Trubia y el PK 313,8 de la llinia Ferrol-Aranguren.[2]

Historia editar

Foi inaugurada'l 23 de xunetu de 1874 tres l'apertura entamo Xixón-La Pola Ḷḷena, de la llinia ente Xixón y Lleón que buscaba enllazar Asturies con Castiella.​ Les obres corrieron al cargu de la Compañía de los Ferrocarriles d'Asturies, Galicia y Lleón.[3]

Foi construyida como una estación mista de pasaxeros y mercancíes. En 1883 la estación creció por cuenta de la inauguración del ferrocarril ente Uviéu y Trubia que tenía como principales finalidaes recoyer el carbón procedente de Quirós, Teberga y Proaza que llegaba hasta Trubia nun ferrocarril mineru y comunicar la Fábrica de Cañones de Trubia. En 1885, tres la desapaición de la Compañía de los Ferrocarriles d'Asturies, Galicia y Lleón pola so quiebra derivada de les faraóniques obres d'accesu del ferrocarril a Asturies y Galicia, la estación y tol patrimoniu de la compañía pasaron a manes de la Compañía de los Caminos de Fierro del Norte d'España. En 1941, tres el trespasu de dicha compañía a RENFE la estación pasó a manes d'esta empresa pública. Estropiada pola Guerra Civil, foi reconstruyida siguiendo los planos del arquiteutu Agustín Ballesteros.[4]​ La obra foi inaugurada por José María Fernández Ladreda el 14 d'ochobre de 1946.

En 1998 empezaron unes importantes obres na estación: para ameyorar la integración del ferrocarril na ciudá construyóse una llosa piatonal percima de la estación. Per otru llau, en 1999, tres la clausura d'Uviéu-Xovellanos y d'Uviéu-Económicos, ambes estaciones de FEVE, esta compañía empezó a emprestar los sos servicios dende esta estación. En 2013, la desapaición de FEVE dexó a RENFE como únicu operador de tolos servicios emprestaos pola estación y a ADIF como titular de toles instalaciones ferroviaries, tantu de vía ancha como de vía estrecha.[5]

Referencies editar

  1. Red ferroviaria española Ministerio de Fomento de España. . Consultáu'l 31 de xineru de 2018.
  2. Euroferroviarios. «Oviedo-Intermodal» (castellanu). Consultáu'l 31 de xineru de 2018.
  3. «Cronología básica del ferrocarril español de vía ancha» (castellanu). Consultáu'l 31 de xineru de 2018.
  4. El Comercio (13 d'ochobre de 2012). «Adif saca a licitación la limpieza de la estación de tren por 700.000 euros» (castellanu). Consultáu'l 31 de xinero de 2018.
  5. La Nueva España (31 d'avientu de 2012). «FEVE desaparece este lunes, 31 d'avientu, para integrarse en RENFE y ADIF» (castellanu). Consultáu'l 31 de xinero de 2018.

Enllaces esternos editar

Cercaníes Asturies  
Anterior Llinia Siguiente
Llamaquique

direición Puente de Los Fierros

 
La Corredoria

direición Xixón-Sanz Crespo

Llamaquique

direición L'Entregu

 
Terminal
Llamaquique

fin de llinia

 
La Corredoria

direición San Xuan de Nieva

Terminal
 
La Corredoria

direición L'Infiestu-apeaderu

Vallobín

direición San Esteban

 
Terminal
Vallobín

direición Trubia

 
Parque Principado

direición Gijón