Estratovolcán

tipu de volcán

Un estratovolcán ye un tipu de volcán cónicu y de gran altor. Como'l so nome indica, ta compuestu por múltiples estratos o capes de llava endurecida, alternando con capes de piroclastos (lapilli y cenices surdíos por una alternanza de dómines d'actividá esplosiva y de corrientes de llava fluyida).[1] Estos volcanes tán carauterizaos por un perfil serrapatosu y erupciones periódiques y esplosives. La llava que flúi dende'l so interior ye altamente mafosa y esfrezse y endurez primero que pueda llegar lloñe. La fonte de magma d'estos montes ta clasificada como aceda o alta en xil, con presencia de riolita, dacita y andesita. Munchos estratovolcanes entepasen los 2500 metros d'altitú y atópense comúnmente nos continentes.[2]

Esquema d'un estratovolcán.

Anque dacuando denominar «volcanes compuestos», los vulcanólogos prefieren utilizar el términu «estratovolcán» pa establecer una distinción, por cuenta de que tolos volcanes, sían del tamañu que sían, presenten una estructura (de capes) compuesta, esto ye, desenvuélvense sobre los materiales de socesives erupciones.

Exemplos de estratovolcanes editar

Los volcanes Villarrica, Llaima, Calbuco, Chillán (en Chile), Volcán de Colima (en Méxicu), el Teide (na islla de Tenerife, Canaries, España), el volcán Chimborazo (n'Ecuador), el Volcán de Fueu (en Guatemala), el volcán de Santa Ana (en El Salvador), volcán Cotopaxi (n'Ecuador), Volcán Tupungato (n'Arxentina), el volcán Arenal (en Costa Rica), el Volcán Barú (en Panamá), el Misti (en Perú), el Momotombo (en Nicaragua), el Neváu del Ruiz (en Colombia), el volcán Antisana (n'Ecuador) y el monte Pinatubo (en Filipines) son exemplos clásicos de estratovolcanes.

Formación editar

Los estratovolcanes son comunes en zones de subducción, onde formen cadenes o «arcos» a lo llargo de les llendes de la placa tectónica, onde la corteza oceánica esmucir so la corteza continental (los Andes) o nuna dorsal oceánica (Islandia).[3] El magma que formen los estratovolcanes apaez cuando'l agua atrapada tantu en minerales como nel basaltu de la corteza oceánica cimera, llibérase sobre la roca de la capa de l'astenosfera sobre la llosa oceánica que se funde. La lliberación d'agua de los minerales denominar "desecación", y asocede so condiciones específiques de presión y temperatura en ciertos minerales cuando la placa subduce a mayor fondura. L'agua lliberada de la capa inferior baxa'l puntu de fusión de la roca sobrepuesta de la capa, que esperimenta una fusión parcial y remanez por cuenta de la menor densidá relativa al respective de les roques circundantes, formando piscines temporales na base de la litosfera. El magma entós remanez al traviés de la corteza, añadiendo minerales ricos en xil a la so composición, lo cual facer más mafosu y fríu (menguando la so temperatura de los 1.200 a 700). Cuando'l magma averar a la superficie, forma una especie de llaguna nuna cámara magmática sol volcán. La relativamente baxa presión del magma dexa que l'agua y los gases (como CO2, azufre y cloru), eslleíos na llava, empiecen a reaccionar, asemeyando una botella d'agua con gas al ser abierta, provocando pequeñes rotures nel volcán y formando piroclastos a partir de sigo mesmu. Una vegada que s'atropa un volume crítico de magma y gases, la torga que supón el conu volcánicu supérase, conduciendo a una repentina erupción volcánica esplosiva.[4]

Referencies editar

  1. Araña Saavedra, Vicente & López Ruiz, José (1974). Volcanismo: Dinámica y Petroloxía de los sos productos. Ediciones Ismu.
  2. Duque-Escobar, Gonzalo (1998). Volcanismo: Manual de Xeoloxía pa Inxenieros. http://www.bdigital.unal.edu.co/1572/. Manizales, Colombia: Universidá Nacional de Colombia.
  3. San Diego State University, Department of Geological Sciences (ed.): «How Volcanoes work: Statovolcanoes» (inglés). Consultáu'l 21 d'ochobre de 2008.
  4. San Diego State University, Department of Geological Sciences (ed.): «How Volcanoes work: Subduction Zone Volcanism» (inglés). Consultáu'l 21 d'ochobre de 2008.

Enllaces esternos editar