Estructura y axencia

En ciencies sociales esiste un alderique permanente sobre la primacía de les estructures o la axencia a la de moldiar el comportamientu humanu. Les estructures son les pautes relativamente estables y recurrentes qu'inflúin o llinden les eleiciones y oportunidaes disponibles.[1] La axencia ye la capacidá de los individuos p'actuar independientemente y faer les sos eleiciones propies de manera llibre.[1] L'alderique d'estructura versus axencia puede ser entendíu como un asuntu de socialización en contra d'autonomía a la de determinar si les persones actúen como axente llibre o d'una manera dictada pola estructura social.

La socioloxía contemporánea xeneralmente apuntó escontra una reconciliación d'estructura y axencia como conceutos.

Estructura, socialización y autonomía editar

L'alderique sobre la primacía de la estructura o l'axencia ye una tema de fondu tantu na teoría sociolóxica clásica como la contemporánea. Ye una cuestión d'ontoloxía social: "¿de qué ta fechu'l mundu social?" "¿Qué ye una causa nel mundu social y qué ye un efeutu?" "¿Determinen les estructures sociales el comportamientu de los individuos o lu fai la so axencia humana?"

Estructural functionalistas como Émile Durkheim ven les estructures y xerarquíes como esenciales pa la esistencia de la sociedá. Teóricos como Karl Marx, por contraste, enfatizan que la estructura social puede actuar en desterciu de la mayoría de les persones d'una sociedá. En dambos casos, estes instancies estructurales pueden ser materiales (o "económiques") y culturales (rellacionaes con normes, costumes, tradiciones y ideoloxía).

Dellos teóricos proponen que la nuesa esistencia social ye en gran parte determinada pola estructura de la sociedá. L'axencia percibida polos individuos puede tamién mayoritariamente ser esplicada pola operación d'esta estructura. Los sistemes teóricos alliniaos con esta visión inclúin:

Estes escueles pueden ser vistes como formes de holismo, la idea de que "la totalidá ye más grande que la suma de los sos partes".

Per otru llau, otres corrientes acentúen la capacidá de los axentes "individuales" pa construyir y reconstruyir los sos mundos. Aquelles alliniaes con esta visión inclúin:

Finalmente, una tercer opción, tomada pola mayoría de los teóricos sociales contemporáneos, intenta atopar un puntu d'equilibriu ente los dos asities anteriores. Entienden a la estructura y axencia como fuercies complementaries: la estructura inflúi'l comportamientu humanu, y los humanos son capaces de camudar les estructures sociales nes qu'habiten. La teoría de la estructuración ye un exemplu prominente d'esta posición.

El primer aproximamientu (enfatizando la importancia de la estructura social) apoderó en socioloxía clásica. Estos teóricos vieron aspeutos únicos del mundu social que nun podíen ser esplicaos cenciellamente por una suma d'aiciones individuales. Émile Durkheim creyó fuertemente que lo colectivo tien propiedaes emerxentes propies, y sostuvo la necesidá d'una ciencia que se dedicara al so estudiu.

El segundu aproximamientu (individualismu metodolóxicu), tien tamién una posición bien establecida na ciencia social. Munchos teóricos inda siguen esti cursu (economistes, por casu, tienden pa desoyer cualquier clase d'holismo).

L'alderique central, por tanto, estrema a los teóricos holistas metodolóxicos contra aquellos comprometíos col individualismu metodolóxicu. La primer idea, holismo metodolóxicu, sostién que los actores son socializados y insertos n'instituciones y estructures sociales qu'habiliten o llinden, y polo xeneral dan forma a les sos disposiciones y capacidaes pa l'aición. Esta estructura social tendría de ser tomada como un fechu primario y significativo. La segunda idea, individualismu metodolóxicu, ye la idea de que los actores son los elementos teóricu y ontolóxicu centrales nos sistemes sociales, y l'estructura social ye un epifenómenu, resultancia y consecuencia de les aiciones y actividaes d'interaición.

Teóricos importantes editar

Georg Simmel editar

Georg Simmel (1858–1918) foi miembru de la primer xeneración de sociólogos alemanes antipositivistas. El so estudiu empecipia los conceutos d'axencia y estructura social. La mayoría de los sos trabayos famosos inclúin La Metrópoli y Vida Mental y La Filosofía de Dineru.

Norbert Elias editar

Norbert Elias (1897—1990) foi un sociólogu alemán que'l so trabayu centrar na rellación ente poder, comportamientu, emoción y conocencia a lo llargo del tiempu. Moldió significativamente lo que güei se conoz como "socioloxía de procesu" o "socioloxía figuracional."

Talcott Parsons editar

Talcott Parsons (1902-1979) foi un sociólogu estauxunidense y teóricu principal del estructural-fucionalismo, dende los años 1930s. El so trabayu analiza la estructura social pero en términos d'aición voluntaria y al traviés de patrones d'institucionalización normativa que codifican la so forma (gestalt) a un sistema-marco basáu na idea de sistemes vivientes y xerarquíes cibernétiques. Para Parsons, nun hai nengún problema de "estructura-axencia". Ye un pseudo-problema.

Pierre Bourdieu editar

Pierre Bourdieu (1930–2002) foi un teóricu francés, quién presentó'l so teoría de la práutica entendiendo una rellación dicotómica ente axencia y estructura. Nel so Esbozu de teoría de la práutica de 1972,[2] presenta'l conceutu de habitus.

Los conceutos clave del trabayu de Bourdieu son habitus, campu y capital. L'axente ye socializado nun "campu", un conxuntu dinámicu de posiciones y rellaciones nun dominiu social, onde delles formes de "capitales", como'l prestíu o los recursos económicos entren en xuegu. Cuando l'axente afacer a la so posición y rellaciones nel contestu de la so posición, l'axente interioriza rellaciones y mires pa operar en dichu campu. Estes rellaciones interiorizadas, mires habituales y formes de rellación formen, col tiempu, el habitus.

Bourdieu intenta reconciliar estructura y axencia, na midida na que les estructures esternes tán interiorizadas nel habitus mientres les aiciones ya interaiciones de los axentes se amoldan a les rellaciones sociales del campu. El trabayu de Bourdieu, por tanto, ye una dialéutica ente "externalizar lo interno" y "interiorizar lo esterno".

Berger y Luckmann editar

Peter L. Berger y Thomas Luckmann nel so Construcción Social de Realidá (1966) vieron les rellaciones ente estructura y axencia como dialéutiques. La sociedá forma los individuos, quién crean la sociedá, formando un bucle continuu.[3]

Anthony Giddens editar

La teoría de la estructuración, desenvuelta por Anthony Giddens en trabayos como La Constitución de Sociedá (1984), presenta un intentu por superar esti dualismu y propón una "dualidá d'estructura". La estructura social ye al empar el mediu y la resultancia de l'aición social, ente qu'axentes y estructura son entidaes mutuamente constitutives con "similar estatus ontolóxicu"[3] Pa Giddens, la interaición d'un axente cola estructura, en tanto sistema de normes, descríbese como "estructuración". El términu "reflexividá" suel refier a la capacidá d'un axente de conscientemente alteriar la so posición na estructura social Ye por ello que la globalización y l'apaición de sociedaes 'post-tradicionales' podría dicise que xeneren "una mayor reflexividá social". Les ciencies social y políticu son por tanto importantes, una y bones la conocencia social, en tanta forma d'autu-conocencia, ye potencialmente emancipatorio.[4]

Klaus Hurrelmann editar

El so accesu a la investigación sobre estructura y axencia ta carauterizada pola teoría de la socialización. Unu de los sos elementos centrales ye la interaición a lo llargo de la vida ente l'individuu y el so pruyimientu de llibertá y autonomía, y, per otru llau, la sociedá cola so presión d'orde y estructura. Tal como declara nel so Modelu de Procesamientu Granible de Realidá (PPR), la personalidá "nun se forma independientemente de la sociedá en cualesquier de les sos funciones o dimensiones, sinón que de cutio ta siendo moldiada, nun mundu de la vida concretu ya históricamente concebíu".[5]

El modelu PPR asitia al suxetu humanu nun contestu social y ecolóxico que tien que ser absorbíu y procesáu subjetivamente. El ser humanu como suxetu autónomu tien la xera permanente d'harmonizar los procesos d'integración social y individualización personal. Esta xera ye aprendida en pasos concretos típicos pa la edá respeutiva y l'etapa del desenvolvimientu consiguida ("xeres del desenvolvimientu").[5]

Roberto Unger editar

El teóricu social y filósofu Roberto Mangabeira Unger desenvolvió la tesis de la capacidá negativa pa entender el problema d'axencia en rellación a la estructura. Nel so trabayu en falsa necesidá — o teoría social anti-necesitaria — Unger reconoz los constreñimientos estructurales y la so influencia de moldura sobre los individuos, pero coles mesmes atopa que les persones son capaces d'aguantar, negar, o transcender el so contestu. Les variedaes d'esta resistencia son esta capacidá negativa. A diferencia d'otres teoríes d'estructura y axencia, la capacidá negativa nun amenorga l'individuu a un actor senciellu que tien namái la capacidá dual de conformidá o rebelión, sinón na so capacidá de xenerar una variedá d'actividaes d'autu-empoderamiento.[6][7]

Desenvolvimientos recién editar

Un desenvolvimientu recién nel alderique ye la perspeutiva realista/crítica encarnada por Roy Bhaskar nel so Modelu Transformacional d'Aición Social (MTAS), que más tarde foi espandíu al so conceutu de "ser social cuartu-planar".[8][9] Una diferencia importante ente la teoría de la estructuración de Giddens ye que'l MTAS inclúi un elementu temporal (tiempu). El MTAS foi más allá defendíu y aplicáu n'otros campos de les ciencies sociales como por casu en economía por Tony Lawson y en socioloxía por Margaret Archer. En 2005, el Journal of Management Studies aldericó los méritos del realismu críticu.[10]

Con un enfoque dende la Psicoloxía Crítica, el psicólogu danés Ole Dreier, propón nel so llibru Sicoterapia na vida diaria que podemos conceptualizar a les persones como participantes en práutiques sociales (que constitúin estructures sociales) y pueden reproducir o camudar tales práutiques sociales. Esto indica que nin los participentes, nin les práutiques sociales pueden ser entendíes miraes por separáu, una y bones les práutiques y les estructures son co-creaes por participantes, y estos namái pueden ser consideraos de tal manera en tantu participen nuna práutica social.[11]

L'alderique axencia/estructura sigue desarollándose, con contribuciones como la aproximamientu morfogenética de Margaret Archer.[12]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Barker, Chris. 2005.
  2. Jiménez, Isabel (1 de xineru de 2005). Ensayo sobre Pierre Bourdieu y la so obra (en castellanu). Plaza y Valdes. ISBN 9789707224001. Consultáu'l 21 de xunetu de 2016.
  3. 3,0 3,1 Jary & Jary, Collins Dictionary of Sociology, p664.
  4. David Gauntlett, Media Gender and Identity, Routledge, 2002.
  5. 5,0 5,1 Hurrelmann, Klaus (1988, 2009).
  6. Unger, Roberto (2004). Trato: False Necessity: Anti-Necessitarian Social Theory in the Service of Radical Democracy, Revised Edition. ISBN 978-1-85984-331-4.
  7. Robin W. Lovin and Michael J. Perry, eds., Critique and Construction : A Symposium on Roberto Unger's Politics (Cambridge: Cambridge University Press, 1990).
  8. Bhaskar, R. (2014).
  9. Bhaskar, R. (2008).
  10. Contu, A. and Willmott, H. (2005) You spin me round: the realist turn in organization and management studies, Journal of Management Studies, 42 (8): 1645-1662 Reed, M. (2005a) The realist turn in organization and management studies', Journal of Management Studies, 42 (8): 1600-1644 Reed, M. (2005b) Doing the llocu-motion: Response to Contu and Willmott's commentary on ‘The realist turn in organization and management studies', Journal of Management Studies 42(8): 1663-1673
  11. Dreier, Ole., 2008.
  12. MUTCH, A., 2010.

Bibliografía editar

  • Archer, M. (1995), Realist Social Theory: The Morphogenetic Approach, Cambridge University Press: Cambridge.
  • Archer, M. (2003), Structure, Agency and the Internal Conversation, Cambridge University Press: Cambridge.
  • Berger, P. L.; T. Luckmann (1966), The Social Construction of Reality: A Treatise in the Sociology of Knowledge, Anchor Books: Garden City, NY.
  • Bhaskar, R. (1979/1998), The Possibility of Naturalism (3rd edition) Harvester Wheatsheaf: Hemel Hampstead.
  • Bhaskar, R. (1989), Reclaiming Reality, Versu: London.
  • Bourdieu, P. (1977), Outline of a Theory of Practice, Cambridge University Press: London.
  • Bourdieu, P. (1990), The Logic of Practice, Polity Press: Cambridge.
  • Bourdieu, P. and L. J. D. Wacquant (1992), An Invitation to Reflexive Sociology, University of Chicago Press: Chicago.
  • Elias, N. (1978), What is Sociology?, Hutchinson: London.
  • Giddens, A. (1976), New Rules of Sociological Method.
  • Giddens, A. (1984), The Constitution of Society, Polity Press: Cambridge.
  • Jary, David (1991). Harper Collins: Collins Dictionary of Sociology. ISBN 0-00-470804-0.
  • Hurrelmann, K. (1988, 2009), Social Structure and Personality Development. Cambridge University Press: New York.
  • Lawson, T. (1997), Economics and Reality, Routledge: London and New York.
  • Mouzelis, N. (1995), Sociological Theory: What Went Wrong?, Routledge: London and New York.
  • Ritzer, G. (2000), Modern Sociological Theory (5th ed.), McGraw-Hill.
  • Ritzer, G.; P. Gindoff (1992) "Methodological relationism: lessons for and from social psychology", Social Psychology Quarterly, 55(2), pp. 128–140.
  • Turner, J. H. (1991), The Structure of Sociological Theory (5th edn.), Wadsworth Publishing Company: Belmont CA.
  • Unger, Roberto (1987), False Necessity: Anti-Necessitarian Social Theory in the Service of Radical Democracy. Cambridge University Press: Cambridge
  • Unger, Roberto (1987), Social Theory: Its situation and its task. Cambridge University Press: Cambridge
  • Wilkinson, K. (1991)., The Community in Rural America. Greenwood Press: New York, NY