Eulalio Gutiérrez Ortiz

Plantía:Fuentes non fiables

Eulalio Gutiérrez Ortiz
Presidente de Méxicu

1914 - 1915
Vida
Nacimientu Ramos Arizpe (es) Traducir2 de febreru de 1881
Nacionalidá Bandera de Méxicu Méxicu
Muerte Saltillo12 d'agostu de 1939 (58 años)
Familia
Fíos/es Eulalio Gutiérrez Treviño
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticumilitar
Serviciu militar
Cuerpu militar Ejército Constitucionalista (es) Traducir
Graduación xeneral
Lluchó en Revolución mexicana
Creencies
Partíu políticu Partido Liberal Mexicano (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Eulalio Gutiérrez Ortiz (2 de febreru de 1881Ramos Arizpe (es) Traducir – 12 d'agostu de 1939Saltillo) foi un militar y políticu mexicanu, presidente de Méxicu del 6 de payares de 1914 al 16 de xineru de 1915, con calter provisional por mandatu de la Convención d'Aguascalientes.

Primeros años editar

Nació'l 2 de febreru de 1881 na Facienda de Santu Domingu, conceyu de Ramos Arizpe, Coahuila, siendo los sos padres Jesús Gutiérrez y Ciriaca Ortiz.

Na so infancia dedicar al llendo, amás de qu'estudió na escuela "Ignacio Zaragoza"; darréu, foi comerciante y mineru en Concepción del Oro, Zacatecas. Esta última actividá dexó-y apoderar el manexu de los esplosivos

Precursor de la Revolución mexicana editar

Eulalio Gutiérrez incursionó nos escenarios armaos nel añu 1900, a los 19 años, pa evitar l'apuerto al poder d'un presidente municipal impuestu contra la voluntá popular, por aciu una eleición fraudulenta. D'alcuerdu a la so Fueya de Servicios emitida pola Secretaría de Guerra y Marina (anguaño Secretaría de la Defensa Nacional), la rebelión efectuar del 15 al 25 de setiembre del añu 1900. Esta aición costó-y la llibertá.

Dende la so mocedá participó viviegamente nes files del antirreeleccionismo, al formar parte en 1905 na conformanza de la Xunta Organizadora del Partíu Lliberal Mexicanu en Saint Louis (Missouri), al llau de los Hermanos Flores Magón, pa convocar a les fuercies opositores pa preparar la llucha contra'l dictador Porfirio Díaz; pa ello conformó en Concepción del Oro, so los principios ideolóxicos lliberales y los de la non reelección, l'Asociación Antirreeleccionista "Santiago del Focete", militó nel Partíu Lliberal Mexicanu de Ricardo Flores Magón y formó parte del Partíu Antirreleccionista de Francisco I. Madero en 1909.

Participa colos magonistas nos movimientos armaos precursores de la Revolución. En 1906 toma les armes en Jiménez, Coahuila y en 1908 en Les Vaques (güei Ciudá Acuña), Coahuila.

El 20 de payares de 1910, col grau de Capitán Primeru dau por Don Francisco I. Madero, tomó les armes pa participar viviegamente na Revolución Mexicana, con importantes llogros militares pa la causa nos estaos de Coahuila y Zacatecas.

En febreru de 1911, tres la ocupación de Saltillo, integra una Xunta Revolucionaria que gobernaría los conceyu y de la cual formaría parte Rafael Cepeda, Francisco Coss, Abraham Cepeda y Luis Gutiérrez Ortiz, hermanu de Eulalio.

Ente los meses de marzu y abril del mesmu añu, Eulalio Gutiérrez sostuvo combates nel Cañón de los Indios, Zacatecas, nel Pelillal, Coahuila y n'abril nel Ríu de San Antonio, Coahuila. El 11 d'abril de 1911 ye fechu prisioneru pol exércitu federal y recluyíu na prisión militar de Ciudá Porfirio Díaz, (güei Piedras Negras), Coahuila, d'onde sale'l 15 de mayu de 1911.

Con fuercies militares al so mandu direutu, Gutiérrez incorporar de nuevu a la llucha armada hasta'l 1 de xunu de 1911, fecha en que se suma a les tropes de Rafael Cepeda. Al trunfu de la Revolución, poles sos aiciones militares foi xubíu'l 15 de xunu de 1911 al grau de Mayor

Presidente municipal de Concepción del Oro editar

El 31 d'agostu de 1911, Eulalio Gutiérrez ye escoyíu Presidente Municipal de Concepción del Oro, Zacatecas.

El 15 de payares de 1911 promueve la creación del Cuerpu de Voluntarios de Mazapil, Zacatecas, del cual ye designáu xefe.

Pascual Orozco remontar contra'l Presidente Madero nel añu de 1912; Eulalio Gutiérrez incorpórase de momentu a la llucha contra'l orozquismo encabezando aiciones militares en Mazapil, Zacatecas el 12 de febreru de 1912; el 12 de marzu, combate na Estación del Gatu, Zacatecas; el 20 de marzu, combate en Rancho Viejo y Simón, Zacatecas; el 4 d'abril, combate en Apizolaya, Zacatecas; y del 8 al 12 de mayu, sostién combates n'Avilés, Chocolate y Picardía, nel Estáu de Zacatecas.

Ante la usurpación de Victoriano Huerta y la traición a Francisco I. Madero, el mesmu día en qu'asocede, el Conceyu de Concepción del Oro, Zacatecas, al cargu de Eulalio Gutiérrez, axúntase de momentu en sesión y, nun alcuerdu históricu, determina desconocer a Huerta como Presidente pa lo cual conséñase na acta de Cabildru

...En Concepción del Oro, Zac., a les 8 de la nueche del día 19 de febreru de 1913 na cai de Allende, nuna casa frente a la plaza Juárez, llevantóse esta acta, na que se desconoz dafechamente al gobiernu del traidor Xeneral Victoriano Huerta y nómase Xefe Supremu de les Fuercies Constitucionalistas al Xeneral Eulalio Gutiérrez autorizándolo pa estender nomamientos y dar comisiones nel partíu de Mazapil.[1]

Ye según esti Conceyu pasa a la historia por ser el primeru nel país en desconocer al réxime illexítimu de Victoriano Huerta.

Revolución constitucionalista editar

Na etapa de la revolución constitucionalista, el 20 de febreru de 1913, col grau de Teniente Coronel, Gutierréz empecipió les hostilidaes militares contra'l gobiernu usurpador; el 15 de marzu combate n'Agua Duce, Zacatecas ente que el 24 y 25 de marzu, fixo lo propio na cabecera municipal",(Concepción del Oro, Zacatecas).[1]

Suscritu'l Plan de Guadalupe el 26 de marzu de 1913 y empecipiada la Revolución Constitucionalista, por órdenes de Venustiano Carranza, Eulalio Gutiérrez, foi encargáu de ximelgar, xunto con Lucio Blanco, la zona minera del norte del estáu de Zacatecas y la rexón sur del estáu de Coahuila; amás, combatió nes fuercies de la División del Centru al llau de los Xenerales Jesús Carranza Garza y Pablo González Garza con importantes combates nos estaos de Coahuila, Zacatecas y San Luis Potosí. Nesta nueva fase de la guerra armada, Gutiérrez lluchaba en territoriu potosino; en Coahuila y Zacatecas, cola esperiencia nel manexu de la dinamita, descarrilaba trenes enemigos pa sumar los convóis al Exércitu Constitucionalista, polo que yera yá un militar reconocíu qu'ostentaba'l grau de Xeneral de Brigada y con esi prestíu, sumaba importantes trunfos al carrancismo.

El Xeneral Juan G. Barragán, na so obra Historia del Exércitu y de la Revolución Constitucionalista, establez que:

...asina foi como los Coroneles Eulalio y Luis Gutiérrez cumplieron a maravía los so cometíu, teniendo en xaque constante la plaza de Saltillo, operando en tola rexón entendida ente'l sur de Coahuila y la parte norte de los estaos de San Luis y Zacatecas, entorpeciendo los movimientos de tropes del enemigu per mediu d'interrupciones al tráficu ferroviariu de la llinia que conduz a Laredo, na cual yera estrañu que trescurriera una selmana ensin rexistrar la voladura de trenes militares.
Juan G. Barragán, Historia del Exércitu y de la Revolución Constitucionalista

Del 15 al 25 d'abril de 1913 sostién combates n'Espinazu, Coahuila y el 20 de mayu de 1913 (...) tomó la Plaza de Concepción del Oro, Zacatecas, nun históricu combate que-y mereció diez díes dempués l'ascensu al grau de Coronel.

Del 17 al 31 de xunu de 1913, atacó a la Plaza de Saltillo, Coahuila; (el 5 de xunetu, combate n'Estación Mancha, Viesca, Coahuila) y el 24 al 31 de xunetu ataca a la Plaza de Torreón, Coahuila. Y por les aiciones y los trunfos llograos en favor de la Revolución Constitucionalista, el Primer Xefe, Don Venustiano Carranza, otorgar l'ascensu a Xeneral Brigadier el 1 de setiembre de 1913.

El 19 de payares de 1913, encabeza una batalla polo xeneral Cepeda, Coahuila; del 24 al 27 de payares, combate en Carneros y Gómez Farías Coahuila, y La Venta y El Salvador, Zacatecas, onde resultó mancáu. Del 21 al 23 d'avientu, sostién combates na Estación Berrendo, Laguna Seca, Llamargues y Venado, San Luis Potosí; del 24 al 29 d'avientu, na Estación d'Espíritu Santu, Tolosa y Salinas del Peñón Blanco, San Luis Potosí y el 31 d'avientu n'El Coloráu y Moctezuma, San Luis Potosí.

El 9 de xineru de 1914, combate en Cedral, San Luis Potosí; el 11 de xineru ataca Matehuala en San Luis Potosí y los díes 20 y 21 de xineru tomó nuevamente Concepción del Oro, Zacatecas; el día 21 del mesmu mes, foi xubíu al grau de Xeneral de Brigada y con esti rangu'l 22 de xineru combate en San Eustaquio y Arenal, Zacatecas; el 24 de xineru combate en Jazminal, y Avalos, Zacatecas; el 12 de febreru, combate en La Sauceda, Coahuila; del 9 al 11 de mayu sostién combates en Vanegas, Real de Catorce, Laguna Seca, Llamargues y Moctezuma, San Luis Potosí; y el 22 de mayu, combate en Moctezuma, San Luis Potosí.[1]

 
Xeneral Eulalio Gutiérrez Ortiz.

Gobernador y comandante militar de San Luis Potosí editar

El 21 de xunetu de 1914 ye designáu gobernador y comandante militar del Estáu de San Luis Potosí. Como gobernador del Estáu impulsó obres urbanes (como la importante avenida "Venustiano Carranza", qu'entá esiste, creó les places de comerciu en ranchos y faciendes), dictó midíes sobre'l pagu de deldes, cambeos de residencia y derechos llaborales, como la histórica y célebre Llei Sobre Sueldos de Peones, proclamada'l 15 de setiembre de 1914 en San Luis Potosí y contempló obres de beneficiu social y el meyoramientu de la calidá de vida de los trabayadores por aciu la creación del Departamentu del Trabayu.

El 6 d'agostu de 1914, el primer xefe del Exércitu Constitucionalista, Venustiano Carranza, designa al Xeneral Eulalio Gutiérrez como Xefe de la División del Centru.

Nuna carta qu'unvia al primer xefe del Exércitu Constitucionalista, Venustiano Carranza, el 12 de setiembre de 1914, al traviés del so secretariu particular, Manuel Rivas, el gobernador Eulalio Gutiérrez infórmalu alrodiu de les actividaes que'l Gobiernu del Estáu al so cargu realizaba en beneficiu de la población:

El señor llicenciáu Manuel Rivas, portador del presente y quien pasa a esa capital, pondrá-y a usté en conocencia l'estáu actual del Gobiernu del mio cargu, tantu nos puntos foranos como na capital, onde procuremos entamar delles meyores materiales y teniendo en proyeutu delles otres de grande utilidá; ente éstes atopa la construcción d'una nueva y grande presa, y l'adquisición de l'antigua, indemnizando a los dueños el so valor, con oxetu d'evitar el monopoliu de les agües y que la ciudá tea bien surtida d'esti líquidu. Empecemos a devolver delles cases interveníes, por creelo de xusticia y por que el pueblu vaya tomando más enfotu a la causa constitucionalista. Con oxetu d'endrechar delles cais, empecemos a baltar delles cases, faciéndolo yá col templu de Tequisquiapam y quedando d'esta manera una formosa calzada dende'l centru de la ciudá hasta Morales.

El mesmu señor llicenciáu Rivas informará-y a usté los esfuercios que tamos faciendo por amontar les esistencies en caxa pa poder sufragar los grandes gastos que demanden toes estes meyores.

Pasando les fiestes patries, pienso dar una vuelta pola Huasteca, al envís de ver de cerca les necesidaes d'aquellos pueblos y remediar hasta onde seya posible les mesmes.

El señor llicenciáu Rivas informará-y a usté que pal próximu 16 va expedir esti Gobiernu un decretu, con cuenta de que'l jornal mínimu que perciban los trabayadores en tol Estáu seya de setenta y cinco centavos diarios.

Les colleches polo xeneral tán bastante adelantraes y agoren una bona collecha, polo que creo l'Estáu va tener lo necesario. Tolos representantes de les compañíes tuvieron conmigo camudando idees y puedo afirmar que tienen la meyor voluntá pa movilizar tolos trabayos, siempres que'l Gobiernu empreste toles garantíes, que, como ye natural, ufierté apurrir.

Tamién el llicenciáu Rivas va informar a usté sobre la conducta del cónsul americanu nésta, quien dirixó al Gobiernu notes abondo inconvenientes y que nun me paeció oportunu contestar. Coles mesmes dirá-y daqué de la conducta del cónsul d'Alemaña, quien según sé va tamién pa esa.

Naturalmente, como tuvimos trabayando nun mediu onde hai bastante predisposición, zarapiquemos con delles dificultaes, que se fueron venciendo adulces y que creo van solucionase más o menos bien p'ameyorar les condiciones polítiques, sociales y económiques del Estáu. En tou procuré cinxime a la xusticia y fixi cuanto tuvo del mio parte pa dexar bien encimentaos los nobles ideales y los planes de la Revolución.

El 15 de setiembre de 1914, decretó la Llei sobre Sueldos de Peones, por aciu la cual establécense per primer vegada: la xornada de 9 hores, l'establecimientu d'un salariu mínimu, la prohibición de les tiendes de raya y el trabayu dominical. Decretó igualmente que les deldes contraíes polos trabayadores del campu prescribiríen nel términu d'un añu y que los anticipos que'l hacendario fixera al trabayador pal sostenimientu de la so familia o paga de jornal, hasta llevantase la so collecha, sería en dineru n'efectivu, nos siguientes términos:

15 de setiembre de 1914.

Eulalio Gutiérrez, xeneral de brigada del Exércitu Constitucionalista, gobernador y comandante militar del Estáu de San Luis Potosí, n'usu de les facultaes de que se topa investido, decreta lo siguiente:

Llei sobre Sueldos de Peones.

Art. 1°. El tipu mínimu del salariu pal trabayador nel estáu de San Luis Potosí, a cuntar del día 16 de los corrientes, va ser de $0.75 (setenta y cinco centavos) diarios y el tiempu máximu de trabayu va ser de nueve hores diaries. Nes mines el salariu mínima va ser de 1.25 (un pesu venti y cinco centavos) diarios. Nos llugares o nes negociaciones o industries en que se tuvieren pagando salarios mayores que'l mínimu qu'agora s'afita nun van poder menguar aquellos.

Art. 2°. Nes finques de campu nun se-y va cobrar al trabayador l'agua nin la lleña qu'hubiera menester pal so gastu domésticu y va apurríse-y gratuitamente casa habitación qu'axunte les meyores condiciones posibles d'hixene y comodidá.

Art. 3°. EI salariu que devengue el trabayador va se-y cubiertu precisamente en moneda de circulación llegal y ensin descuentu dalgunu, semanariamente.

Art. 4°. EI comerciu ye llibre nel estáu. Queden prohibíes n'absolutu les tiendes de raya. Les qu'esisten nes faciendes, empreses industriales, ranchos, etc., namái van poder siguir como establecimientos ordinarios, ensin que s'obligue a los peones a mercar nelles o a recibir mercancíes a cuenta de pagos o jornales. Prohíbese que los hacendados o patrones favorezan direuta o indireutamente a dalgún comerciante en perxuiciu de los demás. EI dueñu o encargáu de too ranchu, facienda o empresa industrial, acordies con una comisión o delegación del Conceyu respeutivu, va designar un sitiu arremente que se va destinar a mercáu, plaza de comerciu, faciendo, de común alcuerdu tamién, la distribución equitativa de llotes ente aquellos comerciantes que los soliciten y quien nun van pagar otros impuestos que los determinaos espresamente poles lleis. La plaza de comerciu nun va tener menos de cien metros per llau.

Art. 5°. Los trabayadores de les finques de campu pueden tener nelles, ensin pagar arrendamientu per conceutu de camperes, agües, etc., amás de los animales domésticos de cualesquier clase necesarios pal so usu personal y el de la so familia, hasta cinco animales de ganáu mayor y diez de menor. Respectu del escesu van pagar cuotes, previa autorización de l'autoridá política, pagándo-yos mentanto la metá de les avezaes.

Art. 6°. En delantre les deldes contraíes polos trabayadores de campu van prescribir d'oficiu nel términu d'un añu, cuntándose este, pa cada préstamu o cargu en cuenta, dende la fecha del mesmu préstamu o cargu, inda cuando al trabayador llévese-y cuenta corriente.

Art. 7°. Queda absolutamente prohibíu poner cualquier xéneru de torgues que de dalguna manera enzanquen al obreru o trabayador qu'en tou tiempu pueda camudar de residencia o a cencielles dir a otra parte en busca o aceptación de trabayu.

Art. 8°. Nun procede contra los obreros y trabayadores la providencia d'enraigono por asuntos civiles.

Art. 9°. Nun son susceptibles d'embargu los salarios. Tampoco lo ye'l qu'a los trabayadores correspuenda nos contratos a partíu o d'aparcería o a estaya.

Art. 10. El hacendado que diera tierres a partíu, apurriendo al trabayador los preseos de llabranza necesarios, inclusive les parexes y granes, cuando les tierres sían d'envernada y tean abiertes, nun van poder percibir más del venti y cinco par cientu de la collecha. Si les tierres fueren de riego y tuvieren abiertes y el hacendado apurriera los elementos necesarios pal trabayu, la parte que-y va corresponder nun va poder ser mayor del cincuenta per cientu de la collecha. En dambos casos va entendese qu'esta va ser recibida a la vera de los mesmos llabores y la so conducción y tresporte, onde convenga a los comenenciudos, va ser por cuenta d'ellos.

Art. 11 (fraición A). Los anticipos que'l hacendado faiga al trabayador pal sostenimientu de la so familia o pagu de jornal, hasta llevantar la so collecha, van ser en dineru efectivo y van devolvese al recoyese esta, bien seya que'l trabayador vienda lo que-y correspuende o pague'l so debo al hacendado o qu'a este -y convenga tomar granes o lo que tenga'l trabayador, siempres que seya al preciu de la plaza más cercana y con deducción solamente de los fletes que reporten.

Art. 11 (fraición B). Considérase delda de peón, redimible nes condiciones qu'establez la fraición anterior, hasta la cantidá de $50.00 (cincuenta peso) añales, considerando lo qu'entepase d'esa cantidá como delda civil suxeta a les lleis vixentes.

Art. 12. El Gobiernu va establecer nesta ciudá una oficina que se denominara "Departamentu del Trabayu" que va tar al cargu de un direutor col númberu d'emplegaos competentes, y la cual va conocer de tolos asuntos relativos al trabayu. Va Procurar el meyoramientu de la clase obrera y, bien especialmente, qu'esta llei fáigase efectiva y va investigar la ufierta y demanda de trabayu, con cuenta de que los trabayadores puedan fácilmente atopar trabayu y ameyorar la so situación. EI mesmu "Departamentu del Trabayu" va procurar que les empreses críen, en rellación a la so capital y utilidaes, fondos que tengan por oxetu obres de beneficencia en favor de los sos propios trabayadores.

Transitorios.

Art. 1°. Los beneficios d'esta llei nun son renunciables en nengún casu.

Art. 2º. Concédese aición popular pa la denuncia de les infraiciones a la mesma.

Art. 3°. Toles quexes relatives a les sos transgresiones van ser por conductu de les autoridaes polítiques inmediates, por que estes facer llegar a conocencia del Executivu.

Art. 4°. Ye facultá del Dadu nel Palaciu de Gobiernu del Estáu de San Luis Potosí, a los 15 díes del mes de setiembre de 1914.

Eulalio Gutiérrez

Lleón Flores, Oficial Mayor.

Mientres el so gobiernu en San Luis Potosí incorporó a les sos files a personaxes de gran trescendencia como lo foi'l destacáu mexicanu Jesús Silva Herzog quien al recibir la Medaya "Eduardo Neri" na Cámara de Diputaos, el 9 d'ochobre de 1972, espresa nel so discursu:

...fixi d'esquierda cuando me sumé a la brigada del Xeneral Eulalio Gutiérrez a la edá de 21 años, na Ciudá de San Luis Potosí, nel añu alloñáu de 1914 y siguí siendo home d'esquierda...

Presidente de la república editar

Depués de les Conferencies de Torreón celebraes del 4 al 8 de xunetu de 1914 ente la División del Norte y l'Exércitu Constitucionalista, p'atayar les diferencies ente Francisco Villa y Venustiano Carranza, amestóse'l Plan de Guadalupe con diverses clauses, ente les que destaca:

Al tomar posesión el ciudadanu Primer Xefe del Exércitu Constitucionalista conforme al Plan de Guadalupe, del cargu de Presidente Interín de la República, va convocar a una Convención que va tener por oxetu aldericar y afitar la fecha en que se verifiquen les eleiciones, el programa de gobiernu que tendrán de poner en práutica los funcionarios que resulten electos y los demás asuntos d'interés nacional. La Convención va quedar integrada por delegaos del Exércitu Constitucionalista nomaos en xuntes de xefes militares, a razón d'un delegáu per cada mil homes de tropa. Cada delegáu a la Convención va acreitar el so calter per mediu d'una credencial que va ser visada pol Xefe de la División respeutiva

Al trunfu de la Revolución constitucionalista, el 15 d'agostu de 1914, Venustiano Carranza unvió'l 4 de setiembre de 1914 al xeneral Eulalio Gutiérrez y a tolos gobernadores y xefes con mandu de fuercies una telegrama nel que se-y convocaba a una xunta que se realizaría na Ciudá de Méxicu a partir del 1º d'ochobre pa establecer los programes a los que se suxetar el gobiernu provisional de la República.

El 1º d'ochobre de 1914 axuntar na Ciudá de Méxicu, nes instalaciones de la Cámara de Diputaos, na cai de Donceles, los xenerales y gobernadores de los Estaos pa empecipiar los trabayos de la Xunta que depués sería la Convención Revolucionaria.

A l'apertura de dichos trabayos asistió'l primer xefe, Venustiano Carranza, quien dio llectura a un informe sobre la Revolución por él encabezada y, d'alcuerdu a Vito Alessio Carbayos, quien fungiera como secretariu de la Xunta, al rematar espresó'l mesmu Carranza:

Ustedes confiáronme'l mandu del Exércitu, ustedes punxeron nes mios manes el Poder Executivo de la Unión, estos dos depósitos sagraos nun pueden ser apurríos por mi ensin mengua del mio honor y ensin ruina del país, a solicitú d'un grupu de xefes esquiciaos, apoderaos por un bandíu y dellos políticos ambiciosos, a quien nada debe la Patria na presente llucha. Namái puedo apurrilo y apurrir nestos momentos, a los xefes equí aconceyaos. Espero l'inmediatu resolución d'ustedes, manifestándo-yos que dende estos momentos retiro de la Convención pa dexalos en completa llibertá, seguro de que la so decisión va ser inspirada nel supremu bien de la Patria.

Dende los entamos de los trabayos de la Convención destaca la participación del xeneral Eulalio Gutiérrez. El 2 d'ochobre l'Asamblea resuelve designar Mesa Direutiva y el xeneral Gutiérrez ye electu como presidente de los trabayos de la Convención, siendo designaos igualmente como primer vicepresidente'l xeneral Francisco Murguía; segundu vicepresidente'l xeneral Francisco P. Mariel; y secretarios Marcianu González, Federico Montes, Gregorio Osuna y Samuel M. Santos.

El 4 d'ochobre l'Asamblea alcuerda treslladar los sos trabayos, a la ciudá d'Aguascalientes, por considerar ésta una ciudá neutral y poder cuntar cola presencia d'otres faiciones revolucionaries como la División del Norte y l'Exércitu Llibertador del Sur.

Los trabayos volver# a entamar, a partir del 10 d'ochobre, nel Teatru “Morelos” de la capital d'Aguascalientes, ye por ello que comúnmente se designa a esta Xunta Revolucionaria como la “Convención d'Aguascalientes”.

Cola presencia y participación de los integrantes de tolos grupos revolucionarios na Asamblea (Carrancistas, Villistas y Zapatistas), ésta declárase Soberana, y álzase como Soberana Convención Revolucionaria. Los Delegaos xuraron solemnemente ante la Bandera Nacional respetar los alcuerdos de la Convención y estamparon la so firma nel lábaro patriu.

El 31 d'ochobre de 1914, a les 11:30 de la nueche, l'Asamblea aprobó por una mayoría de 97 votos contra 20, el cese nes sos funciones de Venustiano Carranza como primer xefe del Exércitu Constitucionalista y del xeneral Francisco Villa como xefe de la División del Norte. El xeneral Eulalio Gutiérrez votó a favor de dambos ceses.

D'alcuerdu a la crónica de Vito Alessio Carbayos, na so obra “La Soberana Convención Revolucionaria” a la media nueche del 31 d'ochobre, el Xeneral Pánfilu Natera, na so calidá de vicepresidente de la Mesa Direutiva sometió a discutiniu la designación d'un presidente interín de la República. Depués d'amplios discutinios que, con un receso decretáu pela mañana del día 1º de payares y otru más mientres la nueche del mesmu día, a les 10:30 de la nueche volver# a entamar los trabayos y dar# en la eleición de presidente de la república. Efectuáu l'escrutiniu resultó electu como presidente de la república'l xeneral Eulalio Gutiérrez Ortiz con 88 votos, el xeneral Juan C. Cabral llogró 37 sufraxos, el xeneral José Isabel Carbayos 2 votos y el xeneral Eduardo Hai 1 votu.

Vito Alessio Carbayos narra de la siguiente forma la eleición del xeneral Gutiérrez:

Fechu'l cómputu, resultó electu'l xeneral Eulalio Gutiérrez por ochenta y ocho votos. El Xeneral Juan C. Cabral, por quien votaron tolos delegaos de la División del Norte, llogró trenta y siete. El xeneral José Isabel Carbayos, dos y el xeneral Eduardo Hai, unu.

Al conocese la resultancia de la votación, toos glayaben con entusiasmu: ¡Viva'l xeneral Eulalio Gutiérrez! ¡Viva la Convención! ¡Viva la Revolución! ¡Viva Carranza! ¡Viva Villa! ¡Viva Zapata! ¡Viva Méxicu!.

El vicepresidente xeneral Pánfilu Natera, irguiéndose cola so alta estatura y empuñando cola diestra la histórica bandera de la Convención, fixo la declaratoria: Ye presidente provisional de la República mexicana'l xeneral Eulalio Gutiérrez, que llogró la mayoría de votos.

Escuchóse una torbonada d'aplausos y de vítores. Toos taben jubilosos y felicitaben con efusivos abrazos al xeneral Gutiérrez.

Yeren les 11:30 de la nueche. El llicenciáu Sotu y Gama, a nome de la delegación suriana, declaró que l'Exércitu Llibertador del Sur aceptaba con toa llealtá al candidatu triunfante.

Eulalio Gutiérrez, visiblemente trescaláu, xubió al escenariu. Primero que pudiera falar foi ruidosamente ovacionado. A la fin, con frases entecortaes pola emoción, espresó: ‘Estimo la muestra d'enfotu que se m'espachó; y protesto equí, nesti llugar, cumplir y faer cumplir toles disposiciones que emanen d'esta honorable asamblea.' Nos pocos díes que yo tea equí, los señores del Sur, tolos bandos, menos los reaccionarios, van tener toles garantíes posibles con que tienen de cuntar tolos homes honraos que busquen el bien de la Patria. Espero qu'ustedes m'ayudar, y creo qu'asina lo fadrán con tolos elementos de la Revolución y de esta asamblea.

Repitiéronse les ovaciones y les vives. Paulino Martínez fixo un encomio de les prendes d'honradez y del espíritu revolucionariu del xeneral Gutiérrez, ufiertando que l'Exércitu Llibertador sofitar con tou entusiasmu. El xeneral José Isabel Carbayos faló de la intensa vida revolucionaria del xeneral Gutiérrez y ufiertó que tola División del Norte, como un solu home y col espíritu n'alto, obedecería al nuevu presidente.

A les 12 de la nueche abandonaron los delegaos el Teatru Morelos, llenos d'allegría ya inchentes d'optimismu. Toos consideraben asegurada la paz y garantizáu el bienestar del país. Los carrancistas defendieren la candidatura del Xeneral Gutiérrez y votaren por él, llogrando un gran trunfu. Los villistas y zapatistas reconocieren honrada y llealmente, la victoria de Gutiérrez. Ente toos reinaba gran optimismu.

Naquella fresca nueche de payares rellumaben esplendorosamente les estrelles. Celebrando la recién eleición escuchábase'l pimpanu coru formáu coles badayaes a vuelu de les campanes de tolos templos, los xiblatos de les fábriques y de les llocomotores, les notes béliques de los clarines y tambores, que tocaben diana, y les salves de fusilería.

Sobre la eleición del xeneral Eulalio Gutiérrez Ortiz, diversos historiadores escribieron:

Eulalio Gutiérrez ye, pola manera de la so ascensión, el Presidente más llimpiu que tuvo Méxicu”.[1]
Sacrificáu Madero, incorporé a Carranza en Piedras Negras y tuvi con él en Sonora; dempués anduvi col gloriosu xefe de la División del Norte y finalmente tuvi cola Convención d'Aguascalientes al llau d'aquel fidalgu caballeru, modestu y noble, valiente y desinteresáu, l'humilde mineru de Concepción del Oro que se llamó Eulalio Gutiérrez.
..taba Eulalio Gutiérrez, hombrazo del norte que gociaba d'una fama tarrecible porque'l so vieyu oficiu de mineru dexára-y faese espertu nes voladures de trenes que tanto dañu fixeren al gobiernu huertista. Nun conocía yo a Gutiérrez sinón pola so fama….dimos un abrazu y quedó sellada una amistá duradera. Nin Gutiérrez nin naide imaxinaba naquel momentu qu'una selmana dempués, tres el retiru de la candidatura de Villarreal, resultaría Presidente de la República'l generalote revolucionariu, senciellu, intelixente y honestu. La Convención escoyó presidente a Eulalio Gutiérrez, terceru en discordia, candidatu de transaición que nun solicitó un solu votu, pero que se aprestó a cumplir col so deber tan llueu tuvo nomáu.
Había dos candidatos pa desempeñar esi altu puestu: el presidente de la Convención, xeneral Antonio I. Villarreal, y el xeneral Eulalio Gutiérrez, que s'estremara na llucha pola llibertá. La Convención d'Aguascalientes designó presidente interín al xeneral Eulalio Gutiérrez, intelixente, honráu. Foi unu de los primeros lluchadores dende primero que surdiera la figura de Madero. Al ser derrocáu'l réxime maderista, darréu púnxose a les órdenes del gobernador de Coahuila p'acompañalo na so patriótica aventura. Agora diba desempeñar un papel importante na vida nacional.

Eulalio Gutiérrez asumió'l cargu de presidente de la República'l 3 de payares de 1914. El so gabinete yera compuestu por Lucio Blanco en Gobernación; José Vasconcelos n'Instrucción Pública y Belles Artes; Valentín Gama en Fomentu; Felícitos Villarreal en Facienda; José Isabel Carbayos en Guerra y Marina; Manuel Palafox n'Agricultura; Manuel Chao como Rexente del Distritu Federal; Mateo Almanza como comandante de la Guarnición de Méxicu y Pánfilu Natera como presidente del Supremu Tribunal Militar. Un mes más tarde los líderes revolucionarios Francisco Villa y Emiliano Zapata tomaron la Ciudá de Méxicu. Tres trate manipoliáu poles tropes de Villa decidió salir de la capital el 16 de xineru de 1915 y treslladar el so gobiernu a San Luis Potosí, onde declaró a Villa y a Carranza traidores del "espíritu revolucionariu" y arrenunció formalmente al cargu'l 2 de xunu de 1915.

Senador de la república

Depués de exiliase nos Estaos Xuníos tornó a Méxicu en 1920 a Álvaro Obregón al Plan d'Agua Prieta.

Foi electu senador pol estáu de Coahuila en 1920 y 1924.

Dempués de publicar el so refugu a la reelección d'Álvaro Obregón y al maximato de Plutarco Elías Calles xunir a la rebelión de José Gonzalo Escobar.

Tres la so derrota se exilió en San Antonio y nun tornó sinón hasta 1935. Cuatro años dempués finó na ciudá de Saltillo.

Reconocencies a la so trayeutoria histórica editar

Decenes d'escueles nel país honren la memoria del Xeneral Eulalio Gutiérrez Ortiz al llevar el so nome.

Comunidaes, aveníes, cais y colonies lleven en tou Méxicu'l nome del distinguíu coahuilense.

 
El so nome en Lletres d'Oru nel Congresu de Coahuila.

El so nome en Lletres d'Oru nel Congresu de Coahuila

El 4 de febreru de 2006, el Gobernador del Estáu de Coahuila, Profesor Humberto Moreira Valdés, suscribió una iniciativa de decretu pola que solicita al H. Congresu del Estáu inscribir en lletres d'oru'l nome del Xeneral Eulalio Gutiérrez Ortiz nel Muriu d'Honor del Salón de Sesiones del Palaciu del Congresu.

La iniciativa foi aprobada'l votu unánime de los Diputaos de toles fraiciones parllamentaries.

En sesión solemne, llevada a cabu nel Congresu del Estáu de Coahuila, el 2 de mayu de 2006, los Titulares de los Poderes Constitucionales del Estáu, encabezaos pol Gobernador, Humberto Moreira Valdés, develaron el nome de Eulalio Gutiérrez Ortiz, en lletres d'oru nel Muriu d'Honor de la Cortil Parllamentaria.

 
Guardia d'honor ante la tumba del Xeneral Gutiérrez en Saltillo.

Na ceremonia tuvieron presentes los fíos sobrevivientes del Xeneral: Luis, Eglantina y Eloísa Gutiérrez Treviño, según los nietos y bisnietos del Xeneral Gutiérrez.

Igualmente asistieron Ex Gobernadores del Estáu, Alcaldes, mandos militares, servidores públicos y alumnos de les escueles que lleven el nome del homenaxáu.

Primeramente, el Gobernador Humberto Moreira Valdés, los titulares de los poderes llexislativu y xudicial del Estáu, los alcaldes de Saltillo y Ramos Arizpe el comandante de la 6ª zona militar, integrantes del Colexu Coahuilense d'Investigaciones Históriques, según los fíos, nietos y bisnietos del Xeneral Gutiérrez ente otros, montaron guardia d'honor ante la tumba del homenaxáu na ciudá de Saltillo.

La so imaxe nel mural del Palaciu Nacional

Ente 1929 y 1951 al prestigiado artista Diego Rivera foi-y encamentada la realización de los murales del Palaciu Nacional, na Capital del País, relativos a aspeutos y personaxes de la historia nacional.

Nel patiu central del Palaciu, precisamente na escalinata monumental, atópase'l mural denomináu “La Historia de Méxicu”. Trátase d'unu de los murales más grandes y espectaculares qu'hai nel país, nel que Diego Rivera dexa una estraordinaria iconografía histórica.

Nel periodu relativu a la Revolución mexicana, Rivera plasma col so arte a 17 personaxes de la Revolución, unu de los cualos ye'l Xeneral Eulalio Gutiérrez, que la so figura poder apreciar al mandu de ellos, ente les de José Vasconcelos y Venustiano Carranza.

La so semeya nel Salón Presidentes” del Palaciu de Gobiernu de Coahuila

El Gobernador de Coahuila, Humberto Moreira Valdés, inauguró nel Palaciu de Gobiernu'l Salón Presidentes Coahuilenses” el 2 de mayu de 2006.

Esti importante salón del Palaciu designar con esi nome pa honrar a los Coahuilenses que fueron Presidentes de Méxicu: Melchor Múzquiz, Francisco I. Madero, Eulalio Gutiérrez Ortiz, Roque González Garza y Venustiano Carranza Garza.

El cuadru que contién la semeya del Xeneral Eulalio Gutiérrez foi develado pol Gobernador del Estáu, Humberto Moreira Valdés, el Presidente Municipal de Ramos Arizpe y les fíes del Xeneral, Eglantina y Eloísa Gutiérrez Treviño.

 
Monumentu y Plaza “Xeneral Eulalio Gutiérrez Ortiz”.

Monumentu y Plaza “Xeneral Eulalio Gutiérrez Ortiz”

El 10 de xunu de 2008, en Santu Domingu, conceyu de Ramos Arizpe, Coahuila, el Gobernador del Estáu, Profesor Humberto Moreira Valdés, inauguró la Plaza Xeneral Eulalio Gutiérrez Ortiz”, onde develó un monumentu alusivu al destacáu coahuilense.

Nel eventu rindió homenaxe al Xeneral Gutiérrez y destacó les sos virtúes como revolucionariu y políticu, que'l so legáu históricu honra a los coahuilenses.

Na ceremonia, el Gobernador del Estáu de Coahuila, acompañáu del Presidente Municipal de Ramos Arizpe, el Comisariado Ejidal de Santu Domingu y los familiares del Xeneral Gutiérrez, develó una placa conmemorativa qu'establez:

Xeneral Eulalio Gutiérrez Ortiz

(1881 – 1939)

Como testimoniu de la reconocencia de la Xente y del Gobiernu del Estáu al destacáu revolucionariu coahuilense que, nacíu nesta tierra, fora Presidente Municipal, Senador, Gobernador y Presidente de la República, que la so trayeutoria y patriotismu exemplares arguyecen a Santu Domingu, a Coahuila y a Méxicu.

Santu Domingu, Ramos Arizpe, Coahuila, a 10 de xunu de 2008.

Profr. Humberto Moreira Valdés

Gobernador Constitucional del Estáu de Coahuila

Como reconocencia a la trayeutoria histórica y patriotismu del Xeneral Gutiérrez , inauguró na so tierra natal la carretera d'accesu, les obres de pavimentación total de la comunidá, según aiciones de calter social y empecipió los trabayos de remozamiento de la escuela primaria “Ignacio Zaragoza”, onde estudiara Don Eulalio, el so hermanu Luis Gutiérrez Ortiz, Vicente Dávila y Francisco Coss Ramos.

La so efixe nes monedes conmemorativas del Centenariu de la Revolución

El 30 de payares de 2007 el Presidente de la República, Felipe Calderón Hinojosa, promulga'l Decretu del H. Congresu de la Unión pol que s'establecen les carauterístiques de les monedes conmemorativas del Bicentenariu de la Independencia de Méxicu y del Centenariu de la Revolución Mexicana.

Trátase de monedes de cursu llegal con un valor de 5 pesos, caúna, y na que s'escoyeron 37 imáxenes de personalidaes destacaes de dambos movimientos col fin d'honrar la so memoria.

Esta emisión especial foi aprobada pola unanimidá de los integrantes de les Cámares de Diputaos y Senadores.

Ente les 18 figures relatives a la Revolución considérase la efixe del Xeneral Eulalio Gutiérrez Ortiz, como reconocencia a la so trayeutoria militar, política y la so promoción y defensa de la xusticia social de los mexicanos.

En virtú de lo anterior, la Casa de Moneda de Méxicu empecipió la so emisión a partir d'ochobre de 2008.

 
Mural V de Palaciu de Gobiernu d'Aguascalientes. La Convención d'Aguascalientes.

La so imaxe nos murales del Palaciu de Gobiernu d'Aguascalientes

El Palaciu de Gobiernu d'Aguascalientes, que mientres un curtiu periodu fuera sede del Gobiernu Presidencial de Eulalio Gutiérrez, cuenta nos sos murios con obres del muralista Oswaldo Barra Cunningham, quien fora discípulu de Diego Rivera.

Nellos narra la historia d'Aguascalientes, destacando la Soberana Convención Revolucionaria celebrada nesa ciudá en 1914, polo que la imaxe de Eulalio Gutiérrez sobresal nes obres murales d'esti Palaciu.

Na fachada del Palaciu de Gobiernu, a una banda de la puerta central, puede apreciase una placa de cantera qu'establez:

Del 1º al 13 de payares de 1914 espachó nesti llugar el Sr. Xeneral Eulalio Gutiérrez, electu Presidente de la República pola Soberana Convención. Mientres estos díes esti Palaciu de Gobiernu foi convertíu temporalmente en palaciu Nacional polos Convencionistas d'Aguascalientes.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Sotu Salazar, Limonar (coordinador) (2012). Memoria del circuitu de conferencies. La nuesa identidá al traviés de la historia y el patrimoniu cultural, Zacatecas, Institutu Zacatecano de Cultura-Asociación d'Historiadores “Elías Amador” A. C.-Institutu Nacional d'Antropoloxía ya Historia-Conseyu Nacional pa la Cultura y les Artes., 2012, páxs. 113-118

Bibliografía editar

  • Fueya de servicios del xeneral de división Eulalio Gutiérrez Ortiz, expedida pola Secretaría de Guerra y Marina. Méxicu 6 d'avientu de 1922.
  • Barragán Rodríguez, Juan. Historia del Exércitu y de la Revolución Constitucionalista. Méxicu, Antigua Llibrería Carbayeda, 1946. ISBN 968-805-330-9
  • Diariu de los alderiques de la H. Cámara de diputaos. XLVIII Llexislatura. Méxicu, 29 de setiembre de 1972.
  • Documentos históricos de la Revolución Mexicana. Revolución y Réxime Constitucionalista I. Editaos pola Comisión d'Investigaciones Históriques de la Revolución Mexicana so la direición d'Isidro Fabela. Fondu de Cultura Económica, Primer edición. Méxicu, 1960.
  • Alessio Carbayos, Vito. La Convención Revolucionaria d'Aguascalientes. Méxicu, 1950.
  • Blanco Moheno, Roberto. Crónica de la Revolución Mexicana. Méxicu, Editorial Llibru Mexicanu, 1959.
  • Discursu pronunciáu pol Llicenciáu Adrián Aguirre Benavides, na Sesión Solemne del Senáu de la República, al recibir la Medaya “Belisario Domínguez”. Méxicu, 7 d'ochobre de 1964.
  • Sotu Salazar, Limonar (coordinador) (2012). Memoria del circuitu de conferencies. La nuesa identidá al traviés de la historia y el patrimoniu cultural, Zacatecas, Institutu Zacatecano de Cultura-Asociación d'Historiadores “Elías Amador” A. C.-Institutu Nacional d'Antropoloxía ya Historia-Conseyu Nacional pa la Cultura y les Artes., 2012, pp. 113-118. ISBN 978-607-9092-06-1
  • Vasconcelos, José. La Nube. Méxicu, Editorial Tríes, 1998.
  • Alessio Carbayos, Miguel. Historia Política de la Revolución Mexicana. Méxicu, Gobiernu del Estáu de Coahuila, 2007.
  • Senáu de la república, LIII Llexislatura. Planes na Nación Mexicana. Llibro Siete: 1910-1920. Méxicu, 1987.
  • Periódicu Oficial del Estáu de Coahuila de Zaragoza. Saltillo, Coahuila, Méxicu, 14 de marzu de 2006.
  • Gobiernu del Estáu de Coahuila de Zaragoza. Boletín de Prensa. Saltillo, Coahuila. Méxicu, 4 de febreru de 2006.
  • Gobiernu del Estáu de Coahuila de Zaragoza. Boletín de Prensa. Saltillo, Coahuila. Méxicu, 2 de mayu de 2006.
  • Gobiernu del Estáu de Coahuila de Zaragoza. Boletín de Prensa. Saltillo, Coahuila. Méxicu, 10 de xunu de 2008.
  • Diariu de los alderiques de la H. Cámara de diputaos. LX Llexislatura. Méxicu, 4 de setiembre de 2007.
  • Gaceta parllamentaria del Senáu de la república. LX Llexislatura. Méxicu, 23 d'ochobre de 2007.
  • Diariu oficial de la federacíón. Méxicu, 7 d'avientu de 2007.
  • Bancu de Méxicu. Circular Y-119/2008 pola que s'echar# voz de la emisión de trenta y siete monedes conmemorativas del Bicentenariu del Entamu del Movimientu d'Independencia y del Centenariu del Entamu de la Revolución Mexicana. Méxicu, 29 d'ochobre de 2008.

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Francisco S. Carvajal
 
Presidente de Méxicu
(pola Convención d'Aguascalientes)

1914 - 1915
Socesor:
Roque González Garza
Predecesor:
Pablo González Garza
 
Gobernador de San Luis Potosí

1914
Socesor:
Herminio Álvarez
Predecesor:
'
Presidente Municipal de Concepción del Oro, Zacatecas
1911
Socesor:
'