El eurocomunismu designa al enclín del movimientu comunista adoptada por delles organizaciones comunistes d'Europa occidental a partir de los años 1970 y que se caracterizó pol so refugu al modelu desenvueltu na Xunión Soviética,[1] una mayor proximidá escontra la clase media social surdida del capitalismu y l'aceptación del modelu parllamentariu pluripartidista. El eurocomunismu foi desenvueltu polos dos principales partíos occidentales de la dómina: el Partíu Comunista Italianu (PCI) y el Partíu Comunista Francés (PCF). Otros partíos más pequeños y marxinales (como'l Partíu Comunista de Gran Bretaña) quedaron más dependientes del patrociniu de Moscú. El Partíu Comunista d'España (PCE) y el Partíu Socialista Unificáu de Cataluña (PSUC) fueron llegalizaos dempués de la dictadura de Franco con una llinia esencialmente eurocomunista, lo que-yos costó les respeutives dixebres del PCPE y el PCC. Los partíos comunistes d'Austria, Grecia o Portugal tamién amosaben distintos enclinos eurocomunistas, pero fueron siempres minoritaries.

El eurocomunismu oficializar en marzu de 1977, cuando los secretarios xenerales Enrico Berlinguer del PCI, Santiago Carrillo del PCE y Georges Marchais del PCF axuntar en Madrid y presentaron les llinies fundamentales de la "nueva forma". Pero'l PCI en particular yá desenvolviera una llinia independiente de Moscú dende diba años, que quedó claramente espresada en 1968, cuando'l PCI, PCE y el Partíu Comunista de Finlandia fueron los únicos partíos comunistes del mundu xunto col Partíu Comunista Rumanu en condergar la invasión soviética de Praga. En 1975 el PCI y el PCE fixeron una declaración sobre la "construcción del socialismu" que tenía de ser en "paz y llibertá". En 1976 en Moscú, Berlinguer, delantre de 5000 delegaos comunistes, faló d'un "sistema pluralista" (traducíu pol intérprete como "multiforma") y describió les intenciones del PCI de construyir "un socialismu que creemos necesariu y namái posible n'Italia".

Bases del eurocomunismu editar

El eurocomunismu, a última hora, considera que ye desaxeradamente difícil realizar una revolución socialista nos países capitalistes. Por esti motivu, el partíu debía d'exercer el papel de lideralgu al traviés d'una vanguardia proletaria y de una organización basada en cuadros, pa convertise nun partíu de mases. Felicidad táctica conduciría nun futuru, según los eurocomunistas, a ampliar la so base social, colo que sería posible llegar al gobiernu n'eleiciones pluripartidistas. Hai que señalar que'l eurocomunismu, como indica Carrillo, nun reniega de la revolución; el so apueste pola reforma ye táctica, ante lo que consideren una enorme dificultá de revolución nos países capitalistes.

Primero que el fin de la Guerra Fría punxera a práuticamente tolos partíos d'esquierda d'Europa a la defensiva y les reformes neolliberales tuvieren a la orde del día, munchos partíos comunistes tuvieron dixebres, cola ala derecha (como los Demócrates d'Izquierda n'Italia) adoptando bonalmente la socialdemocracia, ente que les ales izquierda esforciar en caltener identificables posiciones comunistes, como'l Partíu de la Refundación Comunista o'l Partíu de los Comunistes de Cataluña.

Los eurocomunistas arrenuncien a les idees de "partíu únicu" y "dictadura del proletariáu", plantegáu la idea de construyir un sistema de producción y distribución de les riqueces, distinta al capitalismu y de base socialista, pero nun sistema pluralista y pluripartidista. Esto ye, según esisten partíos comunistes que se presenten a eleiciones dientro del sistema capitalista, pretenderíen construyir un sistema socialista onde los partíos non socialistes tamién pudieren presentase a les eleiciones.

Pa ellos, la democracia ye un requisitu previu pa la construcción del socialismu. El so planteamientu ye "neogramscianu".

Crítiques al eurocomunismu editar

Realizáronse crítiques al eurocomunismu dende diverses corrientes polítiques. Dellos autores acusen a los eurocomunistas de nun romper definitivamente cola XRSS (el PCI solo tomó esti pasu en 1981 dempués de la represión contra Solidarność en Polonia), inclusive anque esto paeciera la consecuencia natural del desenvolvimientu de la so ideoloxía. Esta cobardura esplicóse col mieu a perder a los vieyos militantes de los partíos, educaos na almiración a la URSS, o por una esixencia de la realpolitik de caltener el sofitu al primer país n'aplicar el socialismu, siquier, nel papel.

Otros críticos apunten a les dificultaes de los partíos eurocomunistas pa desenvolver una estratexa claro y reconocible. Estos críticos reparen que los eurocomunistas siempres reclamaren ser distintos, non yá del comunismu soviéticu, sinón tamién de la socialdemocracia europea, pero nunca desenvolvieron un programa orixinal y creíble.

Dellos críticos lliberales, como l'historiador francés François Furet, ven nel eurocomunismu l'intentu d'absolver al comunismu de los crímenes soviéticos.

Los leninistes acusen a los eurocomunistas de traidores a la causa obrera, y d'aspirar al socialismu al traviés d'una malintencionada interpretación del estáu y l'ignoro del materialismu dialécticu y el materialismu históricu, bases del marxismu. Pa los leninistes y les bases del marxismu nun ye posible aspirar a un gobiernu comunista al traviés de reformes dientro del sistema capitalista, sinón d'una revolución, sobre la base de la reacción de la burguesía en contra d'un gobiernu proletariu triunfante.

Dende les obres de Marx y Engels, puede afirmase que'l eurocomunismu contradiz la obra de los dos primeros, siendo'l eurocomunismu igual a la socialdemocracia al negar dambos el materialismu dialécticu y históricu, bases del marxismu y el socialismu científico, al negar tomar revolucionaria del poder pol proletariáu y negar la mayor parte de les conclusiones de Marx y Engels sobre la llucha de clases. Esto puédese al comparar la teoría y praxis del eurocomunismu cola totalidá de les obres de dambos autores, más fácilmente detectable nes obres la guerra civil en Francia, manifiestu comunista, les sos conclusiones sobre la comuña de París, el capital, Anti-Düring...

Dende un puntu de vista trotskista, Ernest Mandel en Los amargosos frutos del socialismu nun solu país[2] ve'l eurocomunismu como un desenvolvimientu subsiguiente de la decisión tomada pola URSS en 1924 d'abandonar l'oxetivu de la revolución mundial y concentrase nel desenvolvimientu social y económico de la URSS, l'asina llamáu socialismu nun namái país que fizo Stalin y demostró col tiempu'l so inviabilidad. Por esto, considera a los eurocomunistas del PCI y el PCF como movimientos nacionalista qu'al pie de la URSS abandonaron el internacionalismu, como fixo la mayoría de los partíos socialdemócrates de la Segunda Internacional, mientres la Primer Guerra Mundial cuando sofitaron a los sos gobiernos nacionales nel procesu de la guerra.

Dende la socialdemocracia, Felipe González cuestiona la so adhesión al sistema democráticu; pos, si la rotura eurocomunista tien calter fundacional, como lo tuvo la disolución de la "Segunda Internacional Socialista" que dixebró a los socialdemócrates de los comunistes, porque siguen usando internamente como manera d'organización el "centralismu democráticu", que nun se considera democráticu.

Desarrollu n'España editar

N'España esistieron distintes organizaciones, grupos y partíos d'ideoloxía marxista-leninista que s'opunxeron primeramente al debalu política ya ideolóxica del Partíu Comunista d'España (PCE) y la so política de "Reconciliación Nacional" y darréu a les tesis eurocomunistas adoptaes per este. Munchos acabaron biforcándose del PCE, ente ellos el Partíu Comunista d'España (marxista-leninista) (PCE (m-l)) en 1964, el Partíu Comunista d'España (VIII-IX Congresos) (PCE (VIII-IX)) en 1968, el Partíu Comunista Obreru Español (PCOE) en 1973 y el Partíu Comunista de los Trabayadores (PCT) en 1977; munchos van acabar confluyendo nel Partíu Comunista d'España Unificáu (PCEU) en 1980 y darréu unificaos xunto a otros grupos nel Partíu Comunista de los Pueblos d'España (PCPE) en 1984.

En 1981, nel V Congresu del Partit Socialista Unificat de Catalunya (PSUC) alderícase l'aprobación del eurocomunismu per parte d'este, finalmente salen vencedores los partidarios del ensin encabezar por Pere Ardiaca, Josep Serradell, Joan Ramos y Quim Boix ente otros, siendo espulsaos darréu pa crear el Partit dels Comunistes de Catalunya (PCC), partíu fiel al marxismu-leninismu.

N'España la más importante crítica ideolóxica del eurocomunismu y como respuesta al llibru de Santiago Carrillo "Eurocomunismu y Estáu" vien de la mano de Carlos To, dirixente del Partíu Comunista de los Trabayadores (PCT) col so llibru "La función histórica del estáu y la democracia" (Ediciones AKAL).

Históricamente los partíos comunistes qu'arrenunciaron al leninismu a raigañu del eurocomunismu y hasta l'actualidá acostumen a denominase marxistes revolucionarios en contraposición a los marxistes-leninistes.[ensin referencies] Esti és el casu por casu del Partíu Comunista d'España (Marxista-Revolucionariu) (PCE (m-r)) fundáu por Santiago Carrillo a la so salida del PCE.

Bibliografía encamentada editar

  • Carrillo, Santiago. Eurocomunismu y Estáu. Editorial Crìtica. Madrid, 1977.
  • Carillo, Santiago. Escritos Sobre Eurocomunismu. Tomu I. Forma Ediciones, 1977.
  • Claudín, Fernando. Eurocomunismu y socialismu. Sieglu XXI Editores, Méxicu D.F, 1977. ISBN 968-23-0234-X.
  • Michael R. Krätke, Otto Bauer and the early "Third Way" to Socialism
  • Detlev Albers, Otto Bauer y otros. Die Wiederentdeckung des Austromarxismus durch Linkssozialisten und Eurokommunisten, Frankfurt, 1979.
  • Bobbio, Norberto. Eurocomunismu y socialismu.
  • Bobbio, Norberto. Gramsci y el Eurocomunismu.
  • Radice Lombardo, Lucio. Un socialismu por inventar. 1979.
  • Azcárate, Manuel. Crisis del eurocomunismu. Barcelona: Argos Vergara, 1982.
  • Balbuena Iglesias, Mateo. El por qué del eurocomunismu. Madrid: Forma, 1978.
  • Brabo, Pilar. Los oríxenes del Eurocomunismu. Madrid: Fundación d'Investigaciones Marxistes, 1980.
  • Cesarini Sforza, Marcu. El Eurocomunismu. Barcelona: Luis de Caralt, 1978.
  • Elorza, Antonio. Berlinguer, el eurocomunismu. Madrid: Información y Hestoria, 1995.
  • Kriegel, Annie. ¿Un comunismu distintu?. Madrid: Rialp, 1979.
  • Tussel, Javier. Eurocomunismu n'España. Madrid: Fundación Humanismu y Democracia, 1979.
  • Valli, Bernardo. Los eurocomunistas. Barcelona: Dopesa, 1977.
  • To, Carlos. La función histórica del estáu y la democracia
  • Nencioni Tommaso. Construcción y crisis d'un proyeutu hexemónicu: El eurocomunismu nel PSUC (1968-1981), Universidá Autónoma de Barcelona, 2007/2008.
  • Di Giacomo Michelangela. Identità eurocomuniste: PCE y PCI negli anni '70, 2006/2007.
  • Paramio, Ludolfo. Tres el diluviu: la izquierda ante'l fin de sieglu. Madrid: Sieglu XXI, 1988.
  • Enver Hoxha. Eurocomunismu ye anticomunismu. Institutu d'estudios marxistes-leninistes adxuntu al Comité Central del Partíu del Trabayu d'Albania. Tirana, 1979.

Ver tamién editar


Referencies editar