El Buró Federal d'Investigaciones[1] (FBI, del inglés Federal Bureau of Investigation), ye la principal caña d'investigación criminal del Departamentu de Xusticia de los Estaos Xuníos.

FBI
Federal Bureau of Investigation (en)
servicio de inteligencia (es) Traducir, fuerza del orden del Gobierno de Estados Unidos (es) Traducir y axencia federal de los Estaos Xuníos
Llocalización
Sede Washington DC
Historia
1986 FBI Miami shootout (en) [[File:Noun Project label icon 1116097 cc mirror.svg
Fundador John Edgar Hoover
Theodore Roosevelt
Charles Joseph Bonaparte (es) Traducir
Eslogan Fidelity, Bravery, Integrity (en)
Organigrama
Presidente Christopher A. Wray (es) Traducir
Participación empresarial
Organización matriz Departamento de Justicia de los Estados Unidos (es) Traducir
Filiales
Datos económicos
Emplegaos 35 104 (31 ochobre 2014)
Presupuestu 8 707 700 000 $ (2018)
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

Les oficines centrales del FBI tán allugaes nel Distritu de Columbia, y tamién hai 56 oficines locales allugaes nes principales ciudaes de los Estaos Xuníos, según más de 400 organismos residentes en pequeñes ciudaes y pueblos en tola nación, y más de 50 oficines internacionales, llamaes Diplomacies Llegales, n'embaxaes d'Estaos Xuníos en dellos países.

L'artículu 28, del Códigu de los Estaos Xuníos, na seición 533, autoriza al secretariu de Xusticia a «designar a funcionarios p'afayar delitos [...] contra los Estaos Xuníos», y otros estatutos federales dan l'autoridá y la responsabilidá al FBI d'investigar delitos específicos. Anguaño, el FBI tien xurisdicción investigadora sobre más de 200 categoríes de delitos federales. D'esta forma convertir na axencia policial federal más grande del mundu. La llista de Los diez sospechosos más buscaos foi usada dende 1949 pa informar a la población de los fuxitivos más peligrosos.

Historia editar

Orixe editar

El FBI foi creada por iniciativa del fiscal xeneral Charles Bonaparte el 26 de xunetu de 1908 al solicitar la contratación de nueve detectives, 13 investigadores pa cuestiones de derechos civiles y 12 contables pa investigar casos de fraude y violaciones de les lleis de comerciu. En dambos terrenes les pesquises llevar a cabu los axentes del Serviciu Secretu, pero que nun teníen una dependencia direuta de la fiscalía, lo que entorpecía el so llabor investigador. La xurisdicción d'esti grupu sería nacional y non circunscrita a los estaos de la Unión, lo que na so dómina considerábase bien revesosu dáu'l calter federal de la constitución del país. Lo qu'a principios del sieglu XX llamar nos Estaos Xuníos la Era Progresista que consistía na comprensión per parte los ciudadanos de la naturaleza de los cambeos qu'imponíen los nuevos medios de tresporte y comunicación dexó la esistencia d'un respaldu políticu suficiente pa la creación d'un ente policial d'ámbitu federal.

Primeros díes editar

 
William J. Flynn, Direutor del FBI en 1919.

La primera gran espansión na xurisdicción del FBI producir en xunu de 1910, cuando se promulgó la llei Mann (sobre la esclavitú blanca), tresformando en delitu federal el tresporte de muyeres d'un estáu a otru pa propósitos inmorales. Esta llei tamién daba atribuciones al gobiernu federal por que pudiera investigar a delincuentes que violaben lleis estatales, anque nun hubieren transgredido lleis federales.

Nos años siguientes, el númberu d'axentes especiales aumentó a más de 300, siendo amás complementaos por otros 231 emplegaos como personal de sofitu. Creáronse les oficines locales del FBI nes principales ciudaes del país, caúna de les cuales taba al cargu de un axente especial, que yera responsable ante la central de Washington. Munches oficines instalar en ciudaes próximes a la frontera mexicana pa controlar el contrabandu, violaciones de la neutralidá y operaciones d'intelixenciasobremanera referentes a la Revolución mexicana.

N'abril de 1917, cola entrada de los Estaos Xuníos na Primer Guerra Mundial so l'alministración de Woodrow Wilson, el trabayu de l'axencia amontóse nuevamente. De resultes de la guerra, el FBI tuvo que dedicase a llabores rellacionaos col espionaxe, actos de sabotaxe ya investigación d'estranxeros de países enemigos. Nesta dómina, el númberu d'axentes con esperiencia investigadora y dominiu de ciertos idiomes, aumentó notoriamente.

En 1919 asumió la direición del FBI l'antiguu xefe del Serviciu Secretu, William J. Flynn, que foi quien primero usó'l títulu de direutor. La nueva llei sobre'l robu de vehículos motorizados dio a l'axencia otros preseos llegales pa escorrer delincuentes que cruciaben les llinies estatales.

Nueves cares editar

 
J. Edgar Hoover escontra 1924.

Los años ente 1921 y 1933, fueron conocíos como los años ensin llei pola mor del gansterismo y el despreciu del públicu pola prohibición, que convertía n'illegal la venta ya importación de bébores alcohóliques. Esta circunstancia, xunto al resurdimientu del Ku Klux Klan, fixeron que'l serviciu tuviera qu'afaese a combatir delitos que yeren locales na so execución, pero federales por naturaleza. Estes investigaciones y otres más tradicionales, fixeron que'l FBI ganara prestíu y estatura ante los ciudadanos.

Magar nesta dómina l'alministración Harding soportara dellos escándalos de corrupción por cuenta de funcionarios pocu honraos y mal preparaos pa los cargos qu'ocupaben, el Departamentu de Xusticia siguió profesionalizando a los sos emplegaos. El direutor de la dómina, William J. Burns, nomó a un mozu abogáu de 26 años, de nome J. Edgar Hoover, como direutor ayudante. Hoover yera graduáu en Derechu de la Universidá George Washington y trabayara nel Departamentu de Xusticia dende 1917.

El socesor de Harding, Calvin Coolidge, reemplazó a munchos de los funcionarios nomaos pol so antecesor, ente ellos al fiscal xeneral, nomando nesi puestu a Harlan Fiske Stone, quien de la mesma nomó como direutor del FBI a Hoover el 10 de mayu de 1924. Pola so propia enclín y formación, Hoover reforzó la tradición progresista, que foi asegurada gracies al so nomamientu.

Mientres los diez primeros años de la so alministración, Hoover reforzó la presencia del FBI nes principales ciudaes del país, creando nueves centrales divisionarias en Nueva York, Baltimore, Atlanta, Cincinnati, Chicago, Kansas City, San Antonio, San Francisco y Portland. Despidió a los axentes que consideraba desaparentes pal cargu y amontó la profesionalización del cuerpu. Estableció tamién inspeiciones regulares de les operaciones en toles oficines principales del país. En 1928 estableció un cursu formal d'entrenamientu pa nuevos axentes, incluyendo'l requisitu d'edá de postulación, que tenía de tar ente los 25 y 35 años. Aportunó coles mesmes, na conveniencia de que los axentes tuvieren conocencies o esperiencia llegal y de contabilidá.

Pal final de la década, l'entrenamientu de los axentes especiales taba institucionalizáu, el sistema d'inspeición de les oficines locales taba funcionando sólidamente y la División Nacional d'Identificación ya Información taba llevando a cabu estadístiques criminales pa tol país. Per otra parte, taben realizándose estudios que llevaríen a la creación de llaboratorios téunicos ya informes d'actividá criminal.

La depresión y el New Deal editar

La Gran Depresión de 1929, traxo una probeza xeneralizada a tol país, lo que repercutió tamién nel aumentu de la criminalidad. Esta situación llevó al presidente Franklin Delano Roosevelt a aumentar les atribuciones de los organismos de xurisdicción federal, lo que de la mesma implicó un gran aumentu del interés del públicu pola forma cómo les axencies combatíen el crime y que los sos resultaos podíen trate a diariu nos periódicos. Esta situación llevó al direutor Hoover a comunicar el mensaxe del FBI al traviés de los medios; asina, en 1932 publicóse'l primer exemplar del Boletín del FBI pal cumplimientu de la llei llamáu hasta entós Los fuxitivos más buscaos pola policía.

Hoover volvióse adictu a espublizar el trabayu de la so axencia mientres él tuviera alministrándola. Esti enfoque consiguió qu'en poco tiempu la mera identificación col FBI fuera un motivu d'especial arguyu pa los sos emplegaos, atrayendo una reconocencia y respetu instantáneu per parte del públicu. A la fin de la década, l'axencia tenía oficines en 42 ciudaes y emplegaba a 654 axentes especiales y 1141 emplegaos de sofitu.

La Segunda Guerra Mundial y la so dómina editar

Mientres n'Europa, a finales de la década de los 30 los acontecimientos políticos y militares asoceder con rapidez, la Guerra Civil Española, el pactu xermanu-rusu, la movilización alemana contra Polonia, Francia ya Inglaterra y la invasión alemana de Rusia, los Estaos Xuníos siguíen calteniéndose neutral.

Nesti contestu políticu internacional y coles consecuencies de la Gran Depresión entá vives, xestar nos Estaos Xuníos un terrén fértil pal surdimientu de movimientos políticos radicales, tal como socediera n'Europa. Los fascistes europeos, teníen sofitu y contraparte na Lliga Xermano-Americana, nos Camises Platiaes y otros movimientos similares. Simultáneamente, inestabilidá llaboral, conflictos raciales y simpatíes escontra los republicanos españoles, fixeron que'l Partíu Comunista de los Estaos Xuníos ganara adherentes. El FBI empezó a xixilar estos grupos fascista y comunista por consideralos una amenaza a la seguridá del país.

 
El presidente Franklin Delano Roosevelt dio al FBI atribuciones adicionales mientres la dómina de guerra sofitáu pol Congresu.

L'autorización oficial pa investigar a estos grupos llegó en 1936 col vistu bonu del presidente Roosevelt. Un decretu presidencial de 1939 aumentó entá más l'autoridá del FBI pa investigar grupos consideraos subversivos n'Estaos Xuníos, lo que'l Congresu reforzó cola promulgación de la llei Smith de 1940, declarando illegales a tolos grupos que promovieren la remoción de les autoridaes pola fuercia.

En 1940 y 1941, los Estaos Xuníos camudaben más y más la so postura neutral frente a la guerra, dando sofitu efectivu a los aliaos. A fines de 1940, restablecióse'l reclutamiento obligatoriu per parte del Congresu y asignóse al FBI una nueva xera: alcontrar prófugos y desertores.

Cola entrada definitiva de los Estaos Xuníos na guerra n'avientu de 1941, el FBI participó direutamente en llabores d'intelixencia y de busca d'información que collaborara nos esfuercios de guerra. Nel ámbitu internu, los mayores esfuercios enfocar na vixilancia y control d'inmigrantes pertenecientes a países del Exa, según a norteamericanos simpatizantes de la so causa. Coles mesmes, la busca y captura de sabotiadores foi otra de les misiones encargaes al FBI nesta dómina, polo que'l númberu de funcionarios aumentó de 7400 a 13 000, 4000 de los cualos yeren axentes de campu escontra fines de 1945.

Magar la gran mayoría del personal del FBI participó en situaciones o casos criminales rellacionaos cola guerra, un grupu d'axentes tuvo una misión único y especial. Separaos de la nómina de l'axencia, estos axentes, cola ayuda de los conseyeros llegales del FBI, crearon el Serviciu Especial d'Intelixencia (SIS) n'América Llatina. Establecíu pol presidente Roosevelt en 1940, el SIS crear p'apurrir información sobre actividaes de la Exa en Suramérica y destruyir les sos redes d'intelixencia y propaganda. Dellos cientos de miles d'alemanes o los sos descendientes y numberosos ciudadanos xaponeses moraben n'América del Sur, los que buscaben simpatíes en pro de los sos respeutivos países y sofitu a centros de comunicación pro Exa. Les aiciones entamaes pol SIS nestos países, sicasí, fixeron qu'escontra 1944, el sofitu continuu escontra los nazis volviérase intolerable, o siquier impráctico.

Una vegada rematada la guerra en 1945, el FBI viose enfrentáu a un mundu bien distintu a aquel de 1939. L'aislacionismu d'Estaos Xuníos terminara definitivamente, y nel ámbitu económicu'l país convirtiérase nel más poderosu del planeta. Internamente, les organizaciones llaborales adquirieren un sustentu sólidu y los afroamericanos, esfrutando d'una igualdá ensin precedentes por cuenta de la escasez de mano d'obra mientres la guerra, desenvolvieren aspiraciones y medios pa llograr oxetivos que yeren impensables antes de la guerra. El Partíu Comunista de los Estaos Xuníos desenvolviera una enorme seguridá en sí mesmu, mientres en ultramar la Xunión Soviética aumentaba la so influencia y presencia n'Europa Oriental, faciendo claro a los Estaos Xuníos que'l so propósitu yera siguir la espansión del comunismu en tol mundu. La Guerra Fría empezara.

Misión editar

 
Edificiu J. Edgar Hoover, la sede del FBI.

La misión del FBI puede resumise en diez aspectos:

  1. Protexer a los Estaos Xuníos d'ataques terroristes.
  2. Protexer a los Estaos Xuníos d'operaciones estranxeres d'espionaxe ya intelixencia.
  3. Protexer a los Estaos Xuníos de ciberataques y crime d'alta teunoloxía.
  4. Combatir la corrupción de los servicios públicos en tolos niveles.
  5. Protexer los derechos civiles.
  6. Combatir organizaciones y empreses de calter criminal nacionales y transnacionales.
  7. Combatir el crime de pescuezu blancu, estafes corporatives, fraudes financieros, robu d'identidá, y otros similares.
  8. Combatir crímenes violentos de conmoción pública.
  9. Sofitar al Gobiernu federal, estatal, local y organizaciones internacionales acomuñaes.
  10. Ameyorar la so teunoloxía p'asegurar l'ésitu de los sos actos.

Mando editar

El FBI ye comandado por un direutor que ye nomáu pol presidente de los Estaos Xuníos y confirmáu pol Senáu. El direutor puede exercer el so cargu por un máximu de 10 años, plazu que s'afitó dempués de que s'estableciera la inconveniencia de que pudiera repitise una situación como la del exdireutor J. Edgar Hoover, que tuvo nel cargu 48 años.

El direutor actual ye Andrew G. McCabe, exerciendo en funciones tres la espulsión del cargu de James Comey.

Discutinios editar

Ediciones de la Wikipedia editar

N'agostu de 2007, un estudiante graduáu del Institutu de Teunoloxía de California, Virgil Griffith, creó WikiScanner, una base de datos pública qu'enllazaba los cambeos que se faíen anónimamente a la Wikipedia coles compañíes y organizaciones dende les que se faíen.[2] La base de datos referenciaba los datos de les ediciones cola información pública de les direiciones IP dende les que se faíen. Griffith facer por cuenta de les ediciones que se realizaben dende'l Congresu de los EE. XX., queriendo saber si otros tábense autopromocionando de manera similar.

La ferramienta foi diseñada pa detectar ediciones que xeneraren un conflictu d'intereses. Ente los afayos de Griffith atopábense ordenadores del FBI dende les que s'editaba l'artículu de la mesma axencia na Wikipedia.[3] Anque les ediciones veníen de direiciones IP del FBI, nun hubo evidencies de que los cambeos fueren realizaos pol personal del FBI, solo que daquién con accesu a la so rede yera'l que realizaba les ediciones.

Los voceros de la Wikipedia recibieron positivamente a WikiScanner, faciendo notar qu'ayudaba a prevenir conflictos d'intereses nos artículos más influyentes, pero tamién ameyoraba la tresparencia de les ediciones, apangando los intentos d'esaniciar o aburuyar fechos relevantes.

Despidu del direutor Comey en 2017 editar

El 9 de mayu de 2017, el presidente Trump despidió al direutor Comey del FBI alegando que declarara falsamente sobre una investigación en redol al usu de Hillary Clinton del so corréu electrónicu priváu pa comunicaciones oficiales que se taba realizando por un comité nel Senáu. Dalgunos creen que'l despidu foi como respuesta al pidimientu de Comey de más dineru y recursos pa espandir la investigación de la inxerencia rusa nes eleiciones presidenciales de 2016. Tres el despidu de Comey, el direutor Andrew G. McCabe exerz en funciones hasta que se nome un nuevu direutor del FBI y seya ratificáu pol Senáu.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. «Buró Federal d'Investigaciones | GobiernoUSA.gov» (castellanu). Consultáu'l 19 de xineru de 2017.
  2. «See Who's Editing Wikipedia - Diebold, the CIA, a Campaign | WIRED». Consultáu'l 18 de xunu de 2017.
  3. CIA, FBI computers used for Wikipedia edits. Reuters. Thu Aug 16 22:43:59 UTC 2007. http://www.reuters.com/article/us-security-wikipedia-idUSN1642896020070816. Consultáu'l 18 de xunu de 2017. 

Enllaces esternos editar