Federico Errázuriz Zañartu

Federico Errázuriz Zañartu (25 d'abril de 1825Santiagu – 20 de xunetu de 1877Santiagu) foi un abogáu y políticu chilenu, presidente de la República ente 1871 y 1876. Foi'l primer Presidente nacíu darréu a la independencia del país.

Federico Errázuriz Zañartu
Presidente de Chile

18 setiembre 1871 - 18 setiembre 1876
José Joaquín Pérez - Aníbal Pinto
senador de Chile


diputáu de Chile

Vida
Nacimientu Santiagu25 d'abril de 1825[1]
Nacionalidá Bandera de Chile Chile
Muerte Santiagu20 de xunetu de 1877[1] (52 años)
Causa de la muerte infartu de miocardiu
Familia
Padre Francisco Javier Errázuriz Aldunate
Madre Josefa Zañartu y Manso
Casáu con Eulogia Echaurren
Fíos/es
Hermanos/es
Estudios
Estudios Universidá de Chile
Institutu Nacional Xeneral José Miguel Carrera
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticuabogáu
Llugares de trabayu Santiagu
Creencies
Partíu políticu Partido Liberal (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Primeros años editar

Fíu de Francisco Javier Errázuriz Aldunate y de Josefa Zañartu Manso de Velasco, miembru de la familia Errázuriz, una de les prominentes families d'orixe vascu de l'aristocracia chilena. Federico Errázuriz estudió nel Seminariu Conciliar y la Universidá de Chile. En 1846 llogró'l títulu d'abogáu.

Casóse con Eulogia Echaurren García-Huidobro, y tuvieron fíos, ente ellos el tamién presidente de Chile Federico Errázuriz Echaurren y Ladislao Errázuriz Echaurren.

Miembru fundador del Club de la Reforma, combatió arduamente al gobiernu de Manuel Montt. Posterior a la Revolución de 1851, foi desterráu al Perú.

Ministru de Guerra y Marina, y de Xusticia, Cultu ya Instrucción Pública del presidente José Joaquín Pérez Mascayano, mientres la so estancia nel ministeriu armó la maquinaria eleutoral que lu aseguraría como Presidente de la República.

Foi designáu candidatu presidencial pola convención de la Fusión Lliberal-Conservadora, compitiendo con José Tomás de Urmeneta, candidatu de los nacionales y lliberales disidentes. Trunfó con 226 votos contra 58 del so rival.

Entamos de la so presidencia editar

Errázuriz yera un home de temple autoritariu, con idees polítiques de calter conservador-llaicu, a pesar de la so pertenencia al partíu lliberal, forxaes na cultura agraria de la so facienda de Colchagua.

El so primer ministeriu tuvo formáu por:

De los cinco, l'únicu conservador yera Cifuentes, quien al ingresar al gobiernu alvirtió darréu al presidente de la peligrosa situación internacional pola que pasaba Chile dempués de la guerra con España. La vulnerable situación en defensa, práuticamente ensin marina y con una probable guerra con Arxentina, Bolivia o Perú, o peor entá una guerra contra los trés xuntos (el «cuadrillazo»). Esto fixo que'l presidente creara'l ministeriu de rellaciones esteriores, al cual entró como ministru Adolfo Ibáñez, quien dedicó tola so enerxía a solucionar el conflictu de la Patagonia (coles mesmes en pleitu con Arxentina) y a la compra de dos blindaos pa la escuadra, que vendríen ser el «Almirante Cochrane» y el «Blanco Encalada».

En política interna, apaeció la llucha teolóxica, causada pol conflictu polos campusantos y el rexistru civil.

El 5 d'ochobre de 1871 finó'l coronel retiráu Manuel Zañartu, el que vivía en públicu concubinato y por esto negóse-y la confesión de los sos pecaos al morrer. Al intentar soterralo'l cura párrocu negar a recibir nel campusantu al fináu, pos la ilesia prohibía-y dar sepultura a los impenitentes al llau de los fieles. Armóse un escándalu nacional, pola deshonra d'un muertu que lluchó na guerra d'independencia. Finalmente'l ministru de cultu, home católicu pero realista, promulgó la llei de los campusantos, na que s'acutar un espaciu nos campusantu públicos pa los que nun pudieren ser soterraos según el ritu católicu.

Otru elementu de la llucha doctrinal foi la cuestión de los matrimonios. Don Agustín Palazuelos, nesos momentos enemistado col cleru por non emprestar xuramentu como diputáu, quixo contraer matrimoniu, mas, pa vengar faltar la curia refugó-y el permisu por consideralo un sacrílegu. Pidió permisu entós pa casase como disidente, pero tamién-y foi negáu. Entós Palazuelos decidió faer el so matrimoniu como un simple actu civil, con testigos y ensin sacerdotes. Nuevamente españó la llucha relixosa, pola necesidá d'un rexistru civil pa los matrimonios. La ilesia pudo aselar un pocu lo anterior al bendicir públicamente'l matrimoniu de Palazuelos.

Dambos incidentes fixeron apeligrar la Fusión Lliberal-Conservadora, que llevó a la presidencia a Errázuriz, poles gravitantes diferencies ideolóxiques ente los ultramontanos y los lliberales.

El fin de la Fusión editar

 
Abdón Cifuentes, Ministru de Xusticia, Cultu ya Instrucción Pública del Presidente Errázuriz.

La Fusión a estes altures taba descompuesta, namái precisaba una chispa pa españar y esta chispa vieno del conflictu de la enseñanza. Abdón Cifuentes, como ministru d'instrucción pública, taba embarcáu na misión de faer aprobar la llei de llibertá d'exámenes. Esta llei beneficiaría a les escueles privaes (mayoritariamente católiques), que podríen faer l'exame d'ingresu a les universidaes nel so propiu colexu y non ante los profesores del Institutu Nacional, como yera hasta entós. Cifuentes encontaba'l so proyeutu nos abusos que los profesores del Institutu cometíen, especialmente faciendo clases particulares a alumnos de pésimu rendimientu nos sos colexos, centraes en preparar pa rindir l'exame qu'ellos mesmos iguaben, mientres los alumnos con mayores capacidaes, yeren refiertaos por nun afaer se a los testos d'estudiu usaos nel Institutu.

Promulgada la llei, producióse un grave enfrentamientu ente'l ministru y el rector del Institutu Nacional Diego Barros Arana (d'enclín lliberal). Los enemigos del rector causaron desordes dientro del institutu llogrando la so destitución siendo nomáu nel so llugar Camilo Cobo. Nomar a Barros Arana delegáu d'instrucción media, pero'l gobiernu bicéfalu del institutu causó entá más desordes dientro del plantel que terminaron col arrenunciu del nuevu rector (yá arrenunciáu del ministeriu).

Errázuriz censuró esto y terminó col cargu de delegáu d'instrucción media, dexando automáticamente a Barros Arana ensin puestu nel institutu. La so roxura y la de los sos partidarios dirixir al ministru d'instrucción, y entamóse un asaltu contra la so casa, que foi repelido felizmente por fuercies de la policía a últimu minutu. A esto sumóse un grave problema, yá que si l'alumnu fracasaba nun colexu, los padres matricular n'otru, y si el problema persistía buscábense otros colexos. Dellos estudiantes llegaron a rindir exámenes en 14 oportunidaes en distintos establecimientos.

Indignaos por esti asaltu, y pola participación de lliberales nella, el partíu conservador dexó que Cifuentes arrenunciara. Errázuriz reemplazar pol lliberal José María Barceló. Nun quedaben conservadores nel gabinete, la fusión taba muerta.

Reformes constitucionales editar

 
Federico Errázuriz Zañartu.

La mayor parte de les reformes llevar a cabu ente los años 1873 y 1874, mientres l'alministración de Federico Errázuriz Zañartu. L'ánimu de les mesmes taba dirixíu a menguar les facultaes del Executivu, por considerales gustantes a la omnipotencia y al autoritarismu. En 1867, el Congresu declara reformables una serie d'artículos de la Constitución de 1833, sicasí dicha llabor va recayer nos próximos parllamentarios, a escoyese en 1870. Los lliberales entamen nuevamente'l Club de la Reforma coles mires de promover y entainar los cambeos constitucionales antes de les nueves eleiciones. Asina, en 1869, promúlgase una nueva llei eleutoral, que reemplaza'l rexistru eleutoral permanente per unu anovable cada trés años, prohibiendo a los miembros de les Fuercies Armaes la so inscripción.

El Congresu electu en 1870, espacha'l primer cambéu de la carta fundamental mientres el gobiernu de José Joaquín Pérez plantegando la prohibición de la reelección del presidente pal periodu darréu siguiente, situación qu'afecta al nuevu presidente electu, Federico Errázuriz Zañartu. Los tresformamientos más contundentes llevar a cabu sol gobiernu d'esti postreru, y en manes de los parllamentarios electos en 1873. Una ye'l cambéu del Cuórum llexislativu, dexándo-y a la Cámara funcionar cola cuarta parte de los sos miembros, y non cola mayoría absoluta. El Senáu quedó funcionando cola tercer parte de los sos miembros. Otra, ye que los estranxeros pueden adquirir la nacionalidá con un añu de residencia en Chile, y non dolce, como se riquir con anterioridá. Tamién dexa de ser causal de suspensión de la ciudadanía la morosidá col fiscu y la residencia fora de Chile por más de diez años. A dereches de xunta súmase'l derechu d'asociación ensin avisu previu. De la mesma, contempla la llibertá d'enseñanza. Respectu de la composición del Congresu, auméntase'l númberu de diputaos a unu por cada 20.000 habitantes, ente que los senadores son escoyíos por votación direuta, unu per cada provincia.

La Constitución de 1833 contemplaba como atribución del Congresu la concesión al Presidente de la República de facultaes estraordinaries, lo que podía implicar suspender les llibertaes individuales, d'imprenta y de xunta. En casu de decretase estáu de sitiu les persones podíen ser encarcelaes, apostraes o expatriadas, situación que se dio frecuentemente nel deceniu de Manuel Montt y que sufrieron en carne propio munchos lliberales, incluyendo al presidente Errázuriz. La reforma suprime esa facultá del Congresu, modificar pola de dictar lleis de duración transitoria y por menos d'un añu, siempres y cuando asina lo esixa la seguridá interna del Estáu. A la Comisión Conservadora, órganu destináu a subrogar al Congresu en delles funciones mientres la so receso, sumir siete diputaos y empónse a protexer les llibertaes individuales. Menguar les torgues establecíes na Constitución pa llevar a cabo acusaciones contra ministros, entainando los procesos. Al Conseyu d'Estáu, órganu integrante del poder Executivu, sumir trés conseyeros escoyíos pol Senáu, y trés pola Cámara de Diputaos, quitándo-y a los ministros el derechu a votu.

Un decretu de 1875 desconoció la propiedá indíxena de la tierra al norte del ríu Tirúa, lliberando'l territoriu pa la so colonización, llindada hasta esi momentu a les zones al norte del ríu Paicaví. A partir d'entós xeneralícense les ventes de tierres mapuches a los nuevos colonos, munches d'elles inclusive por escritura público n'ante l'acabante instalar notaría de Cañete; entá dependiente los títulos del ministeriu de rellaciones esteriores; lo anterior se laude faciendo dende la urbanización de Lebu.

Ministros d'Estáu editar

Ministerios d'Estáu
del Gobiernu de Federico Errázuriz Zañartu
Ministeriu !Titular Periodu
Ministeriu del Interior Eulogio Altamirano Aracena 1871 - 1876
Ministeriu de Rellaciones Esteriores Eulogio Altamirano Aracena[2]
Adolfo Ibáñez Gutiérrez
Enrique Cood
José Alfonso Cavada
1871
1871 - 1875
1875
1875 - 1876
Ministeriu de Guerra y Marina Aníbal Pinto
Ignacio Zenteno Gana
Mariano Sánchez Fontecilla
1871 - 1875
1875
1875 - 1876
Ministeriu de Facienda Camilo Y. Cobo
Ramón Barros Luco
1871 - 1872
1872 - 1876
Ministeriu de Xusticia, Cultu ya Instrucción Pública Abdón Cifuentes
José María Barceló
1871 - 1873
1873 - 1876

Alianza lliberal-radical y les eleiciones presidenciales editar

Rota l'alianza, el presidente buscó sofitu políticu nos radicales, colos cualos compartía la llucha doctrinaria. Los radicales yeren dirixíos por Manuel Antonio Matta, quien dempués de delles xuntes secretes col presidente, decidió brinda-y el sofitu del radicalismu al gobiernu, creándose l'alianza lliberal de 1874, que se concretó nun gabinete lliberal radical en 1875. Pa eses feches yá se venía'l fin del mandatu de Errázuriz y averábense les eleiciones presidenciales.

El presidente montó la maquinaria eleutoral p'asegurar el trunfu del so candidatu, Aníbal Pinto, mas salió a la carrera presidencial un personaxe inesperáu, l'ex-intendente de Santiago, Benjamín Vicuña Mackenna, quien col so propiu partíu, el Lliberal Democráticu (creáu solo pa sofitar la so candidatura) y dellos lliberales sueltos, dieron la llucha pol sillón presidencial. Al proclamase oficialmente la candidatura de Pinto pola Alianza Lliberal, sicasí, y una fuga del so sofitu Lliberal Democráticu, foi convencíu polos sos amigos por qu'arrenunciara a la candidatura. Pinto resultó escoyíu presidente, con un total de 293 votos sobre 307.

Errázuriz dexó la presidencia en 1876 y finó al añu siguiente.


Predecesor:
Miguel Matías Guemes
Ministru de Xusticia, Cultu ya Instrucción Pública
1864-1866
Socesor:
Joaquín Blest Gana
Predecesor:
José Manuel Pinto
Ministru de Guerra y Marina
1866-1868
Socesor:
Francisco Echaurren Huidobro
Predecesor:
José Joaquín Pérez Mascayano
Presidente de la República de Chile
 

18 de setiembre de 1871 - 18 de setiembre de 1876
Socesor:
Anibal Pinto Garmendia

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Find a Grave. Identificador Find a Grave: 15020065. Apaez como: Federico Errazuriz Zanartu. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. Como Ministru d'Interior y Rellaciones Esteriores.

Enllaces esternos editar