Felipe IV de Francia

gobernante francés (1268–1314)

Felipe IV de Francia, llamáu el Formosu (xunu de 1268Fontainebleau – 29 de payares de 1314Fontainebleau), foi rei de Francia y de Navarra.

Felipe IV de Francia
rey de Francia (es) Traducir

5 ochobre 1285 - 29 payares 1314
Felipe III de Francia (es) Traducir - Luis X (es) Traducir
rey de Navarra (Iure uxoris) (es) Traducir

16 ochobre 1284 - 4 abril 1305
Vida
Nacimientu Fontainebleauxunu de 1268[1]
Nacionalidá Bandera de Francia Reinu de Francia
Muerte Fontainebleau29 de payares de 1314 (46 años)
Sepultura basílica de Saint-Denis (es) Traducir
Causa de la muerte accidente vascular cerebral
accidente de caza (es) Traducir
Familia
Padre Felipe III de Francia
Madre Sabela d'Aragón
Casáu con Xuana I de Navarra (1284, 1284 (Gregorianu) – 1305)[2]
Fíos/es
Hermanos/es
Pueblu Dinastía de los Capetos
Estudios
Llingües falaes Francés antiguu
llatín
Oficiu gobernante
Creencies
Relixón cristianismu
Cambiar los datos en Wikidata

Primeros años editar

Miembru de la dinastía de los Capetos, foi'l segundu fíu del rei Felipe III l'Atrevíu y de la so primer esposa Isabel d'Aragón. Tuvo como preceptor a Guillermo de Ercuis, antiguu capellán del so padre na so mocedá. Tanto los sos enemigos como los sos almiradores moteyar "El Rei de Mármol" o "El Rei de Fierro". Destacó pola so personalidá ríxida y severa. Unu de los sos más acérrimos opositores, l'obispu de Pamiers Bernard Saisset, dixo d'él: «Nun ye un home nin una bestia. Ye una estatua».[ensin referencies] El papa Bonifacio VIII tratar de «falsificador».[ensin referencies]

Matrimoniu y descendencia editar

El 14 d'agostu de 1284 cásase na catedral de Notre Dame, en París, cola reina Xuana I de Navarra, lo que-y confirió'l títulu de Felipe I de Navarra, rei de Navarra y conde de Champaña.

D'esti matrimoniu nacieron 7 fíos:

Reináu editar

La muerte del so hermanu mayor, Luis, envelenáu a los 11 años d'edá (1276), convertir nel herederu del so padre, al qu'asocedió a la so muerte (5 d'ochobre de 1285). Foi un rei piadosu, aficionáu a la caza y arguyosu del grandor del so llinaxe (promovió la canonización del so güelu Lluis IX de Francia). Supo arrodiase de conseyeros y coadjuntores competentes que compartieren les sos idees y gracies a ello fortaleció'l poder central del rei de Francia, tanto nacional como internacionalmente. Ente los sos conseyeros, cabo destacar la figura d'Enguerrand de Marigny. Esa política fixo evolucionar a la Monarquía. Fortaleció la Corona, sobremanera nel aspeutu financieru, cola institución d'un tribunal de cuentes y la sustitución de les prestaciones militares personales de los vasallos por impuestos en dineru destinaos a contratar mercenarios. La espulsión de los xudíos en 1306 respondió tamién a móviles económicos.

Tocantes al so títulu de Rei de Navarra, al morrer en 1305 la so esposa Xuana, pasó'l títulu al fíu de dambos Lluis I de Navarra.

Saneamientu de les finances del reinu editar

Pa saniar les finances del reinu de Francia, mercó'l Quercy a los ingleses por un pagu de 3.000 llibres. Atacó inxustamente a quien teníen dineru, lo qu'implicó a los relixosos de la Ilesia Católica, los lombardos, los xudíos y los templarios.

Pa llograr el pasu del exércitu francés, con cuenta de sacupar la Guyena, Felipe prometió a la so hermana, Margarita de Francia, en matrimoniu al rei Eduardu I d'Inglaterra. Dempués, comprometió a la so propia fía Isabel de Francia, col herederu inglés resultante de la primer unión (el futuru rei Eduardu II d'Inglaterra).

El conflictu col papa Bonifacio VIII editar

Dende'l principiu del reináu de Felipe'l Formosu produxérense conflictos ente los señores eclesiásticos y los oficiales reales pol exerciciu de too tipu de derechos sobre los homes y les tierres, que polo xeneral se resolvieron en favor de la xurisdicción real, a pesar de les protestes de los obispos y del Papa. El nuevu Papa Bonifacio VIII, escoyíu'l día de Nuechebona de 1294, propúnxose faer valir la so plenitudo potestatis sobre los reis y en 1296 promulgó la epístola decretal o bulda Clericis laicos na que prohibía a los soberanos cualesquier exacción fiscal sobre'l cleru ensin autorización pontificia, so pena d'escomunión. La bulda papal provocó un curtiu periodu de tensión col rei Felipe que llueu se solucinó por aciu un compromisu.[4] Bonifacio VIII, qu'entós tenía otres esmoliciones como los conflictos colos aragoneses de Sicilia y los Colonna, atópase na penuria y venció llueu. Les buldes Romana mater (febreru de 1297) y Etsi de statu (xunetu de 1297) fixeron que'l rei ganara la causa. Esti últimu documentu contenía un arrenunciu formal a les pretensiones emitíes na epístola decretal Clericis laicos, en defensa de los bienes eclesiásticos contra l'arbitrariedá de los reis[ensin referencies].

A finales del branu de 1301 la detención del obispu de Pamiers Bernard Saisset por orde del rei so l'acusación de traición desencadena un pergrave conflictu col Papa Bonifacio VIII, porque la detención constituyía una clara violación de los privilexos eclesiásticos, yá que namái'l Papa podía xulgar a un obispu. El motivu inmediatu del arrestu foi forzar a una solución del conflictu pola xurisdicción de Pamiers qu'enfrentaba al Conde de Foix, que tenía los sofitu del rei, y a la Ilesia que cuntaba cola intervención del Papa que punxera esa diócesis so la so proteición direuta. Sicasí l'oxetivu últimu tenía muncho más caláu pos pretendía arrincar a Bonifacio VIII la reconocencia de la xurisdicción suprema del rei sobre tolos sos súbditos, incluyíos los miembros de l'alta xerarquía eclesiástica, esto ye, una reconocencia de la superioridá absoluta del rei sobre'l Papa nel interior del so reinu.[4]

El 24 d'ochobre en Senlis, ante Felipe y el so conseyu, presentáronse los cargos contra l'obispu, que la so gravedá, según el rei, xustificaben la so intervención: Saisset intentaría abasnar al conde de Foix nuna intriga empobinada al llevantamientu del Languedoc contra'l rei; y amás espublizaría una falsa profecía de san Luis, rei de Francia, según la cual la dinastía de los Capetos perderíen el reinu sol reináu del so nietu. Sicasí, les actes del procesu nun amuesen nenguna prueba qu'acrediten eses acusaciones. Unos díes más tarde el conseyeru real y célebre legista Guillermo de Nogaret unvia una carta a Bonifacio VIII pa xustificar l'actuación del rei y nella amplía l'acusación de traidor a la d'herexe (acúsase-y d'afirmar que la fornicación nun yera pecáu y de que'l sacramentu de la penitencia yera inútil). Asina'l rebelde contra'l rei convertíase tamién en rebelde contra Dios.[4]

"Esti testu ye d'una gran importancia histórica. Ye n'efeutu el primeru onde se manifiesta'l tresformamientu relixosu del poder real. (...) Nogaret declaraba en nome de Felipe'l Formosu y dirixiéndose a Bonifacio VIII un principiu inédito y lleno de consecuencies: Lo que ye cometíu contra Dios, contra la fe o contra la Ilesia romana, el rei considerar cometíu contra él (...) El reinu convertir nun cuerpu místicu que la so cabeza, ye dicir el rei, esta investida de tolos poderes pa caltener la unidá de la fe".[4]

Felipe intentó llograr el desafuero per parte del papa, pero Bonifacio, na bulda Ausculta fili (Escucha, fíu), fecha pública'l 5 d'avientu de 1301, refierta al rei francés por non tomar en cuenta otra bulda, la Clericis laicos sobre los impuestos a los clérigos, y por non obedecer al obispu de Roma. En Francia, la bulda foi quemada, y en llugar de la "Ausculta Fili", circuló darréu una Bulda falsificada (probablemente obra de Pierre de Llexe) llamada Deum time. Los sos cinco o seis llinies altaneres pensar pa incluyir una cuidadosa frase: ...Scire te volumnus quod in spiritualibus et temporalibus nobis xubes (i. y., queremos que sepas que'l to yes el nuesu súbditu tantu nos asuntos espirituales como nes envernaes). Como si ello nun bastara tamién s'añedir que quien lo negara yera un herexe (lo cual yera una frase hiriente pa "el nietu de San Luis").

Bonifacio VIII convoca a los obispos franceses a Roma pa xulgar al rei Felipe, culpable d'unos abusos inauditos contra la Ilesia. Felipe respuende en 1302 acusando de herexía al papa ante la xunta de los representantes del cleru y de la nobleza y per primer vegada de la ciudá de París, lo que constitúi la nacencia de los Estaos Xenerales de Francia, y amás convoca un concilio xeneral pa xulgalo. El rei, en pallabres de Nogaret, convirtiérase nel "ánxel de Dios" unviáu p'actuar nel so nome. Esta concepción "pontifical" del poder del rei volverá apaecer amplificada en 1307 nel procesu contra los Templarios, mientres el cual Felipe ye definíu como "ministru de Dios" y "campeón de la fe" al que incumbe "la defensa de la Ilesia", de la cual el rei debía "rindir cuentes a Dios".[4]

Bonificacio VIII por aciu la bulda Unam Sanctam declaró, otra manera, la supremacía del poder espiritual sobre'l poder temporal y, per esta vía, la superioridá del Papa sobre los reis, siendo estos postreros responsables ante'l xefe de la Ilesia. Ello ye que intentó instaurar una teocracia occidental.

Los legistas falsificaron la bulda pa volvela inxuriosa contra'l poder civil y contra Francia [ensin referencies]. Col sofitu de la población y de los eclesiásticos, el rei unvió al so conseyeru y futuru Guardasellos, el caballeru Guillermo de Nogaret, con una pequeña escolta armada a Italia, en visu a arrestar al Papa y de faelo xulgar por un Conciliu. Nogaret axuntar con un enemigu personal de Bonifacio VIII, Sciarra Colonna, miembru de la nobleza romana, quien-y señaló que'l Papa abellugar en Anagni n'Italia.

Nogaret y Colonna llegaron a Anagni y atoparon al Papa solu na gran sala del palaciu episcopal, abandonáu polos sos partidarios. El vieyu home de 68 años taba sentáu sobre un escañu altu, vistíu como de ceremonia y nun reaccionó a la irrupción de la tropa armada. Al ver averase a Guillermo de Nogaret y a Sciarra Colonna, inclinó llevemente la cabeza y declaró:" He equí la mio cabeza, he equí la mio tiara: voi morrer, ye ciertu, pero voi morrer siendo Papa." Guillermo de Nogaret reculó, impresionáu, ente que Sciarra Colonna, nel so odiu escontra Bonifacio VIII, avanzó insolentemente y dio-y un cachetazo col so manopla de fierro. Cola violencia del golpe, el vieyu cayó estrepitosamente del so tronu. Poco dempués, la población de la ciudá, avergoñada d'abandonar al Papa, dirixir al palaciu y detuvo a los franceses. Pero yera demasiáu tarde: la violencia de la que fuera víctima, frayara definitivamente la razón de Bonifacio VIII. El Papa morrió un mes más tarde ensin reconocer a los sos parientes y refugando la estremaunción. Esti episodiu denominóse'l «atentáu de Anagni» y asocedió nel añu 1302.

Esti enorme escándalu chiscó a Felipe'l Formosu, magar él nun yera direutamente responsable, pero aquellos que nun lo sabíen, deducieron que yera meyor nun oponese al rei de Francia.

Estinción de la Orde de los Templarios editar

La muerte de Bonifacio VIII dexó a Felipe IV faer escoyer a papes franceses (Benedicto XI en 1303 y Clemente V en 1305). El rei atopó, amás, nel papa Clemente V a una personalidá más maleable que taba sol so poder. Asina que, ente otres coses, pidió-y la supresión de la Orde del Temple en 1307, tres un xuiciu de siete años al que tuvieron suxetos cerca de quince mil homes, ente ellos el Gran Maestre, Jacques de Molay, que xunto con otros dos templarios, foi quemáu en París por supuesta herexía.[5] El 13 d'ochobre de 1307, los templarios fueron llevaos a prisión, por orde del rei Felipe, dempués de torturalos por qu'almitieren el so herexía. El Gran Maestre de la orde, Jacques de Molay, pereció na foguera en París nel añu 1314.[6]

Política esterior editar

Felipe IV caltuvo un interés espansivu escontra l'este, escontra les rexones de fala francesa al este del ríu Saona. El conde Otón IV de Borgoña pidió ayuda al rei francés pa solmenase de los llazos col Imperiu que los reis Rodolfo I d'Habsburgu y Adolfo de Nassau faíen imponer.[7] El 2 de marzu de 1295, el rei francés llogró un tratáu col conde de Borgoña, pol que s'alcordaba'l compromisu matrimonial de Xuana, fía del conde de Borgoña, con un fíu del rei de Francia, que sería Felipe el Llargu, y apurriría como dote'l condáu de Borgoña. La guerra civil empezó nel condáu, y el rei de Romanos aliar col rei inglés p'asegurar los derechos imperiales nel condáu. Sicasí, el dineru francés fixo al rei alemán romper l'alianza con Inglaterra y de caltener el conflictu con Francia.[8] El rei Felipe IV de Francia intervieno nel condáu y en 1297 asumió'l control del territoriu.[9] La boda de Xuan de Borgoña llevar a cabu con Felipe el Llargu y tuvo llugar en 1307, pero en 1318 siendo rei confirmó a Xuana la posesión hereditaria del condáu, una vegada fináu'l so fíu varón.[10] En 1312 Lyon foi incorporáu'l dominiu real.[11] Y en 1308 fracasó l'intentu de la candidatura del so hermanu Carlos de Valois como rei de Romanos, yá que al papáu precisaba d'un balance de poder que lo lliberar de la presión francesa.[12]

L'escándalu de la Torre de Nesle editar

N'abril de 1314, meses enantes de la muerte de Felipe'l Formosu, esplotó un gran escándalu: Margarita de Borgoña, señora de Lluis X de Francia, yá rei de Navarra (pola so madre Xuana I de Navarra), y Blanca de Borgoña (v. 1296-1326), muyer de Carlos (futuru Carlos IV de Francia) fueron denunciaes por Isabel de Francia, fía de Felipe'l Formosu y reina d'Inglaterra. Les nueres del rei engañaríen a los sos homes colos hermanos Felipe de Aunay y Gauthier de Aunay, dambos caballeros del palaciu real. Les implicaciones polítiques fueron tan graves que'l castigu que se-yos dio foi exemplar.

Los dos amigos fueron xulgaos y condergaos pol crime de lesa maxestá, siendo executaos na plaza pública de Pontoise: espelleyaos vivos, los sos xenitales fueron cortaos y tiraos a los perros. Finalmente fueron degollaos y los sos cuerpos arrastráu y colgáu poles axilas a la forca. Tal crueldá esplicar por faltar fecha a la familia real, pero tamién por poner en peligru la llexitimidá de la descendencia de la dinastía.

Margarita de Borgoña foi condergada a llevar el pelo rapao y conducío nun carru cubiertu de sábanes negres escontra Château-Gaillard. Ocupó una celda abierta a los vientos nel visu del torrexón, onde morrió en 1315 (dalgunos dicen que foi esgañada, pero les sos condiciones de encarcelación nun ponen en dulda una muerte por gastadura del cuerpu).

Blanca de Borgoña tamién foi tosquilada, pero beneficiar d'un "tratamientu favorable", en comparanza col de la so prima Margarita, por cuenta de que yera la muyer del fíu menor, pero non del futuru rei de Francia. Zarrar so tierra per siete años y depués llogró l'autorización de tomar l'hábitu de relixosa. Convertir en reina de Francia en prisión el 21 de febreru hasta que'l so matrimoniu foi anuláu'l 19 de mayu pol Papa Xuan XXII.

De terceres, la condesa Xuana de Borgoña, hermana de Blanca, esposa del futuru rei de Francia Felipe V, foi zarrada en Dourdan como cómpliz por guardar secretu sobre los amoríos. Sofitada pola so madre Mahaut de Artois, reconciliar col so home, cuando esti yá yera'l rei Felipe V, y convirtióse en reina de Francia en 1317.

Fallecimientu editar

Felipe'l Formosu morrió tres un accidente de caza, por cuenta de un derrame nuna zona non motriz del celebru, el 29 de payares de 1314 en Fontainebleau. Los sos restos fueron soterraos na basílica de Saint-Denis. A pidimientu propiu, el so corazón foi lleváu al monesteriu de Poissy en compañía de la Gran Cruz de los Templarios. El so sepultura, como la d'otros príncipes y dignatarios que reposaben nesi llugar, foi profanada polos revolucionarios en 1793.

Asocedió-y el so fíu Lluis X de Francia, “Luis el Obstinado”.

Posteridá editar

Gracies a l'ayuda de los xuristes, tresformó un estáu feudal nuna monarquía absolutista, na que la voluntá del rei imponer a toos. Instauró un impuestu nacional sobremanera'l reinu francés.[ensin referencies] Igualmente, estendió'l territoriu del reinu, notablemente cola anexón de Lille dempués de la firma del tratáu de Athis-sur-Orge.

Los sos contemporáneos xulgar como posesor d'una estraña espresión facial, pos la so mirada yera fixa y nun ceguñaba mientres enforma tiempu. Amás la so rara guapura y el so físicu enteru "paecía una viva imaxe del grandor y maxestá de los Reis de Francia".[ensin referencies]


Predecesor:
Enrique I
 

Rei de Navarra, conde de Champaña y Brie
(de iure uxoris)
(Al pie de la so esposa Xuana)

12841305
Socesor:
Lluis I
Predecesor:
Felipe III
 

Rei de Francia

12851314
Socesor:
Lluis X


Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Identificador GND: 118742175. Data de consulta: 12 agostu 2015. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 2,5 Afirmao en: Kindred Britain.
  3. http://www.archive.org/stream/agnesstricklands01striiala/agnesstricklands01striiala_djvu.txt
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 4,4 Théry, Julien (2004). «Philippe -y Bel, pape en son royaume». L'Histoire (289). ISSN 0182-2411. OCLC 300027724. https://www.academia.edu/499320/_Philippe_-y_Bel_pape_en_son_royaume_dans_Lhistoire_289_2004_p._14-17. 
  5. Théry, Julien (2013), "A Heresy of State. Philip the Fair, the Trial of the 'Perfidious Templars', and the Pontificalization of the French Monarchy", Journal of Medieval Religious Cultures, 39/2, p. 117-148, online.
  6. Théry, Julien (2009), "Procès des templiers", in "Prier et combattre. Dictionnaire européen des ordres militaires", dir. N. Bériou, Ph. Josserand, Paris, Fayard, p. 743-750, online.
  7. Abulafia, David (1999). The New Cambridge Medieval History: c. 1198-c. 1300 (n'inglés). Cambridge University Press, páx. 364. ISBN 9780521362894.
  8. Zimmermann, Wilhelm (1878). A Popular History of Germany - From the Earliest Period to the Present Day 3 (n'inglés). Read Books, páx. 1198-1199. ISBN 9781444690972.
  9. Abulafia, David (1999). The New Cambridge Medieval History: c. 1198-c. 1300 (n'inglés). Cambridge University Press, páx. 365. ISBN 9780521362894.
  10. Wei, Ian P. (2000). Medieval Futures: Attitudes to the Future in the Middle Ages (n'inglés). Boydell Press, páx. 144-145. ISBN 9780851157795.
  11. Bradbury, Jim (2007). The Capetians: The History of a Dynasty (n'inglés). Continuum International Publishing Group, páx. 259. ISBN 9781852855284.
  12. Menache, Sophia (2003). Clement V (n'inglés). Cambridge University Press, páx. 153-154. ISBN 9780521521987.

Enllaces esternos editar