Fernando Belaúnde Terry

Fernando Isaac Sergio Marcelo Marcos Belaúnde Terry (7 d'ochobre de 1912Lima – 4 de xunu de 2002Lima) foi un arquiteutu, estadista, políticu y presidente de Perú en dos mandatos non consecutivos: de 1963 a 1968 y de 1980 a 1985.

Fernando Belaúnde Terry
senador de Perú (es) Traducir

28 xunetu 1985 - 5 abril 1992
Presidente de Perú

28 xunetu 1980 - 28 xunetu 1985
Francisco Morales Bermúdez - Alan García Pérez
42. Presidente de Perú

28 xunetu 1963 - 3 ochobre 1968
Nicolás Lindley López - Juan Velasco Alvarado
diputáu de Perú

28 xunetu 1945 - 29 ochobre 1948
Distritu: Lima
Vida
Nacimientu Lima[1]7 d'ochobre de 1912[2]
Nacionalidá Bandera del Perú Perú
Llingua materna castellanu
Muerte Lima4 de xunu de 2002[2] (89 años)
Familia
Padre Rafael Belaúnde Diez Canseco
Casáu con Violeta Correa (1970 – )[3]
Fíos/es Rafael Belaúnde Aubry
Hermanos/es Francisco Belaúnde Terry
Familia
Estudios
Estudios Universidá de Miami
Universidad Nacional de Ingeniería (es) Traducir
Universidá de Texas n'Austin
Colegio Alexander von Humboldt (es) Traducir
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticu, arquiteutuprofesor universitariu
Emplegadores Pontificia Universidad Católica del Perú (es) Traducir
Universidad Nacional de Ingeniería (es) Traducir
Premios
Creencies
Relixón Ilesia Católica
Partíu políticu Frente Nacional de Juventudes Democráticas (es) Traducir
Frente Democrático Nacional (es) Traducir
Aición Popular
Cambiar los datos en Wikidata

Perteneciente a una familia tradicionalmente amestada a la política, cursó la so educación secundaria en París y los sos estudios cimeros nes Universidaes de Miami y Texas n'Austin, Estaos Xuníos,onde llogró'l títulu d'arquiteutu en 1935. Al tornar a Lima, fundó la revista L'arquiteutu peruanu y dedicóse a la docencia na Universidá Católica y depués na Escuela d'Inxenieros de Lima que, en 1955, convertir na Universidá Nacional d'Inxeniería, y de que la so facultá d'Arquiteutura foi primer decanu. Ingresó a la política en 1944, cuando contribuyó a formar el Frente Democráticu Nacional (FDN), que favoreció la candidatura y posterior eleición presidencial de José Luis Bustamante y Rivero, en que la so llista foi electu diputáu por Lima (1945-48).

Al convocase les eleiciones de 1956 foi llanzáu como candidatu presidencial pol Frente Nacional de Mocedaes Democrátiques (FNJD), grupu que dio orixe al partíu Aición Popular. Impunxo la so inscripción ante'l xuráu eleutoral per mediu d'una célebre protesta nes cais de Lima conocida como «El Manguerazo». Nun ganó entós pero empecipió una campaña percorriendo tol país, pueblu per pueblu, sol fundamentu ideolóxicu «El Perú como doctrina» y «La conquista de Perú polos peruanos». Postuló per segunda vegada nes eleiciones de 1962, que fueron anulaes ante los barruntos de fraude. Volvió presentase nes eleiciones de 1963, n'alianza cola democracia cristiana, y resultó escoyíu presidente constitucional pal periodu 1963-69. La so xestión tuvo empobinada a les grandes obres públiques: construcción de carreteres (principalmente la Carretera Marxinal de la Selva Marxinal de la Selva), aeropuertos, conxuntos habitacionales, reservorios, etc. Coles mesmes, restituyó l'orixe democráticu de les autoridaes municipales; sicasí, enfrentó una crisis política al nun cuntar con mayoría parllamentaria y, tocantes a política económica, nun pudo controlar la inflación.

Al tratar de resolver l'asuntu del petroleu cola International Petroleum Company (IPC), suscribió'l Acta de Baltara que foi calificada pola oposición de entreguista, lo que favoreció l'españíu de la revolución institucional de la fuercia armada, encabezada pol xeneral Juan Velasco Alvarado, el 3 d'ochobre de 1968. Derrocáu y desterráu a Buenos Aires, pasó dempués a los Estaos Xuníos, onde se dedicó a la docencia universitaria. Retornó al Perú en 1978, y anque el so partíu nun participó na Asamblea Constituyente de 1978, postuló a les eleiciones xenerales de 1980, onde foi escoyíu per segunda vegada Presidente Constitucional de forma non consecutiva, pa la primer metá de la década. De momentu convocó a eleiciones municipales y restituyó los medios de comunicación espropiaos pola dictadura militar a los sos propietarios. Tuvo De enfrentar los efeutos desastrosos del Fenómenu del Neñu, el surdimientu de los grupos terroristes de Senderu Lluminosu y el MRTA, y l'agravamientu de la crisis económica que causó una folada de fuelgues y paros llaborales. Sicasí, llevó alantre una política d'obres públiques, especialmente no referente a la educación, vivienda y carreteres. Rematáu'l so segundu gobiernu, siguió actuando na política como líder d'Aición Popular. Foi unu de los propulsores del Frente Democráticu (Fredemo), una alianza de fuercies polítiques de derecha de la que formaba parte'l so propiu partíu y que nes eleiciones de 1990 llanzó la candidatura del escritor Mario Vargas Llosa, que foi ganada pola d'Alberto Fujimori. Mientres el réxime fujimorista actuó na oposición. A entamos del 2001 tresfirió la presidencia del so partíu a Valentín Paniagua, quien foi presidente del gobiernu transitoriu depués de la estrueldosa cayida de Fujimori. Yá retiráu de la política, finó al añu siguiente.

Familia editar

 
Rafael Belaúnde Diez Canseco, padre de Fernando Belaúnde Terry.

Nació en Lima, Perú el 7 d'ochobre de 1912 nuna familia bien amestada a la política. Foi fíu de Rafael Belaúnde Diez Canseco y de Lucila Terry García. El so padre foi ministru de Gobiernu y Presidente del Conseyu de Ministros nel gobiernu de José Luis Bustamante y Rivero (1945-46). Fueron los sos hermanos Rafael, Lucila, Mercedes y Francisco Belaúnde, quien fuera presidente de la Cámara de Diputaos en 1980, mientres el segundu gobiernu constitucional del so hermanu Fernando.

En 1970 casóse con Violeta Correa Miller, fía del ex ministru de Rellaciones Esteriores Javier Correa Elías, el gran amor de la so vida. Yá en 1963 divorciárase de Carola Aubry Bravo, con quien tuvo trés fíos: Carolina Belaúnde Aubry, Rafael Belaúnde Aubry y Fernando Belaúnde Aubry.

El so güelu Mariano A. Belaunde de la Torre foi ministru de Facienda del gobiernu d'Eduardo López de Romaña (1899-1900); el so bisagüelu el xeneral Pedro Diez Canseco Corbacho foi presidente interín en trés causes (1863, 1865 y 1868); y el so tíu Víctor Andrés Belaúnde foi un destacáu intelectual y diplomáticu, qu'aportó a presidente de l'Asamblea Xeneral de la ONX en 1959, y ministru de Rellaciones Esteriores de Perú en 1957.

Dientro de la caña familiar de los Belaúnde, Fernando ye tíu de Miguel Cruchaga Belaúnde, fíu de la so hermana Lucila, reconocíu arquiteutu, catedráticu y políticu, quien en 1985 tuvo al so cargu la organización de la visita de La so Santidá Juan Pablo II, y foi tamién destacáu Senador de la República de 1990 al 1992; de Raúl Diez Canseco Terry quien fuera Primer Vicepresidente nel gobiernu d'Alejandro Toledo; del constitucionalista Domingo García Belaúnde, el diplomáticu José Antonio García Belaúnde y el políticu Víctor Andrés García Belaúnde.

Cursó los estudios de primaria nel Colexu Alemán y nel Colexu Sagraos Corazones Recoleta y los de secundaria nel marianista Sainte-Marie de Monceau de París (actual Sainte-Marie d'Antony), ente 1924 y 1930, onde fuera deportáu'l so padre pol gobiernu d'Augusto B. Leguía, pola so oposición a los planes reeleccionistas d'esti presidente.

Vida profesional editar

Empecipió los sos estudios d'inxeniería na École d'Electricite et Mecanique Industrielles en París, hasta que la so familia treslladar a los Estaos Xuníos. Ellí siguió los sos estudios cimeros na Universidá de Miami, onde enseñaba'l so padre, y depués na Universidá de Texas n'Austin, graduándose d'arquiteutu en 1935. Darréu camudóse a la Ciudá de Méxicu (a onde el so padre treslladárase al ser nomáu embaxador), exerciendo como arquiteutu por un curtiu tiempu, na empresa “Whiting y Torres”.[7]

En 1937 tornó a Perú col propósitu de sopelexar les nueves corrientes urbanístiques y a impulsar la profesionalización de l'arquiteutura en Perú; con tal fin fundó la revista L'Arquiteutu Peruanu.[8] Foi incorporáu a la Facultá d'Inxeniería de la Pontificia Universidá Católica de Perú exerciendo de volao como caderalgu d'Urbanismu, en 1943.

Magar ye ciertu que se dedicó de llenu a l'arquiteutura, tomó contautu cola política per primer vegada cuando ingresó al Frente Democráticu Nacional que sofitaba la candidatura presidencial del Dr. José Luis Bustamante y Rivero, nes eleiciones de 1945. Esi añu foi escoyíu diputáu por Lima, xestión na que llogró l'aprobación llegal d'importantes iniciatives téuniques. A él perteneció'l primer modelu de vivienda popular que se fixo realidá, la Unidá Vecinal Nº 3. Remató esta etapa de parllamentariu n'ochobre de 1948 cuando se produció'l golpe d'Estáu del xeneral Manuel A. Odría, que derrocó a Bustamante y eslleió el Congresu.

Reinició entós les sos actividaes profesionales, enseñando Urbanismu na Escuela Nacional d'Inxenieros, y en 1950 asumió como Xefe del Departamentu d'Arquiteutura de la mesma (actual Facultá d'Arquiteutura de la Universidá Nacional d'Inxeniería), siendo'l principal xestor de les iniciatives pa la construcción del so pabellón propiu.[9] De 1955 a 1960 exerció como primer Decanu de la Facultá d'Arquiteutura de la yá creada Universidá Nacional d'Inxeniería (UNI). Dientro d'ella favoreció l'establecimientu l'Institutu de Planiamientu de Lima (I.P.L.), un institutu con mires al desenvolvimientu llocal, nacional ya internacional.

En 1955 retomó l'actividá política que la llevaría dos veces a la presidencia: de 1963 a 1968 y de 1980 a 1985.

Cuando se convirtió nun exiliáu políticu tres el golpe d'estáu de Juan Velasco Alvarado en 1968, Belaúnde retomó una vegada más la so carrera profesional. Pola so maña y bones rellaciones na so vida profesional, foi convidáu pol reconocíu arquiteutu Walter Gropius, creador de la Escuela de la Bauhaus n'Alemaña y tamién exiliáu políticu del so país por efeutos de la ideoloxía nazi, pa enseñar como profesional y estratega en política n'universidaes d'Estaos Xuníos, tales como Harvard y aprender nueves alternatives de concepción del planiamientu y desenvolvimientu de territorios.

Fundación d'Aición Popular editar

Como munchos de los sos contemporáneos, Belaúnde opúnxose aprofiantemente a la dictadura de Manuel A. Odría (1948-1956), y col sofitu de mozos universitarios formó'l Frente Nacional de Mocedaes Democrátiques en 1955, cola cuenta de llanzar la so candidatura a les eleiciones del añu siguiente. Pero al tar l'organismu eleutoral remane pol dictador Odría, atayóse la inscripción, cola sida de que nun llograren les 20.000 firmes esixíes; la razón verdadera yera que Belaúnde perfilábase como rival de talla frente a los candidatos favoritos de la dictadura: Hernando de Lavalle y Manuel Prau y Ugarteche.

El 1 de xunu de 1956, el día en que se vencía los plazu d'inscripción de los candidatos, Belaúnde encabezó un mitin na Plaza San Martín nel centru de Lima, pa esixir al Xuráu Eleutoral la inscripción de la so candidatura a la Presidencia de la República. Foi aclamáu polos integrantes del Frente de Mocedaes Democrátiques, ente los que se cuntaben discípulos sos de la UNI y estudiantes de la Universidá de San Marcos. Figuraben, ente otros, Edgardo Seoane, Javier Alva Orlandini, Javier Velarde Aspíllaga, Carlos Cabieses López, Gustavo Mohme Llona, toos ellos futuros personaxes destacaos de la política peruana.

Los manifestantes enrumbaron pol baldrayu de la Unión con direición a Palaciu de Gobiernu; al llegar a la Plaza de la Mercé salió-yos al alcuentru la policía montada. Esto non amilanó a los indignaos siguidores de Belaúnde qu'a puñu llimpiu, ente ovaciones y silbatinas, enfrentar a la policía. Entró n'aición l'acabante estrenar carru rompemanifestaciones (el célebre “rochabús”) que disparaba remexos d'agua, y los manifestantes recularon. Foi entós cuando Belaunde, armáu namái d'una bandera peruana, llanzó un ultimátum: otorgába-y 24 hores al gobiernu de vez pa oficializar la inscripción del Frente. Como nun hubo respuesta, los manifestantes intentaron nuevamente llegar a Palaciu. Belaunde, que diba a costazos de los sos partidarios, foi baltáu por un remexu d'agua que-y produció una firida na frente. Minutos dempués llegó la noticia: la inscripción fuera aceptada.

D'esa manera l'hasta entós pocu conocíu arquiteutu ganó portaes nos diarios y radioemisoras. L'incidente foi bautizáu como'l "Ultimátum de La Mercé" o "El Manguerazo". El diariu La Prensa, bautizó a Belaúnde como'l Home de la Bandera. Esa foi la verdadera partida de nacencia del so partíu políticu Aición Popular fundáu formalmente pocu dempués, a base del Frente de Mocedaes, el 7 de xunetu d'esi mesmu añu, en Chincheros, Apurímac.

Nes eleiciones del 17 de xunu de 1956, Belaúnde quedó de segundes, superáu por Manuel Prau y Ugarteche; en total llogró 457.638 votos, qu'equivalía al 36,7% del eleutoráu votante, lo que constituyía un bon entamu pa un candidatu inda novel. El APRA, entós proscritu, sofitó a Prau, pos ésti tuvo l'habilidá política d'ufierta-y la so torna a la llegalidá, aniciando asina la llamada “convivencia” ente'l pradismo y el aprismo. Belaúnde alzóse entós nel líder opositor y la so bancada parllamentaria fixo una oposición constructiva al gobiernu de Prau.

"El Perú como doctrina" editar

Preparar pa les siguientes eleiciones, Belaúnde percorrió, con escasos medios móviles, la mayor parte del país nuna agresiva campaña publicitaria que camudó radicalmente la forma de faer política nel Perú. D'esta manera inauguró un nuevu estilu de faer campañes eleutorales presidenciales: percorriendo por tol territoriu peruanu, faciendo conocer les propuestes y promeses; dende entós tou políticu postulante a la presidencia siguió esi exemplu del arquiteutu Belaúnde. D'estos viaxes Belaúnde pudo arrexuntar gran cantidá de datos y exemplos pormenorizaos sobre la vida de los pueblos aisllaos en tol territoriu peruanu, lo que lu sirviría pa poner en práutica les sos idees de gobiernu cuando-y llegara la oportunidá.

Sol lema: El Perú como Doctrina, Aición Popular convirtióse asina nun partíu de mases y nuna alternativa democrático y novedoso de les clases medies urbanes non apristas, frente al APRA d'enclín centroizquierdista, la izquierda radical d'enclín soviéticu ya internacionalista y la derecha terrateniente ultraconservadora encarnada nel partíu odriísta. Tamién captó a munchos neutrales y apolíticos d'esi momentu, pos sectores populares y de l'alta sociedá sintiéronse identificaos col pensamientu de Belaúnde.

D'esta dómina recuerden dos fechos anecdóticos. Unu d'ellos foi'l duelu a sable que tuvo col parllamentariu pradista Eduardo Watson Cisneros, el 17 de xineru de 1957, arriendes de un intercambiu de comentarios que se consideraron mutuamente ofensivos; el duelu nun pasó a mayores pero contribuyó a alimentar la so fama como home refundiáu y dispuestu a tou en defensa de los sos ideales. L'otru incidente foi la so prisión nel penal de la isla El Frontón, en mayu de 1959, pola so oposición a les midíes tomaes pol gobiernu de Prau p'abelugar l'orde internu; nesa ocasión llanzar al mar intentando fuxir a nadu pero foi recapturado minutos dempués por una llancha patrullera, pa ser lliberáu díes dempués.

Les eleiciones de 1962 y 1963 editar

Rematando'l segundu gobiernu de Manuel Prau, convocar a eleiciones xenerales pal 10 de xunu de 1962. Los candidatos más favorecíos fueron Víctor Raúl Haya de la Torre, líder del Partíu Aprista, Fernando Belaúnde Terry, líder d'Aición Popular (AP), y Manuel A. Odría, líder de la Unión Nacional Odriísta (UNU). Pero según los primeros escrutinios paecía evidente que nengún llograría los terciu riquíu pola Constitución. La eleición presidencial debía entós treslladase al Congresu escoyíu, onde lo normal sería que se respetara la voluntá popular y escoyérase al qu'encabezara la resultancia final, nesti casu Haya de la Torre, como yera lo previsible. Pero'l antiaprismo de sectores radicales de la derecha y de les fuercies armaes interfirió una vegada más nel procesu políticu peruanu.

Belaúnde y los sos allegaos reclamaron l'anulación de les eleiciones en dellos departamentos, aduciendo intentos de fraude. El Comandu Conxuntu de les Fuercies Armaes fíxose ecu d'estes denuncies y primió al Xuráu eleutoral por que tomara les midíes correutives pertinentes. El Xuráu eleutoral consideró esto como una inaceptable interferencia al so llabor y siguió l'escrutiniu, dando a conocer los resultaos finales, nos qu'Haya de la Torre encabezaba con una llixera ventaya sobre Belaúnde:

  • Haya de la Torre con 557.047 votos (33,0%).
  • Belaunde con 544.180 votos (32,2%).
  • Odría con 480.378 votos (28,4%).

Sicasí, Haya de la Torre declaró la so voluntá a arrenunciar n'ares de salvaguardar la democracia. La decisión final tenía de treslladase al Congresu, nel cual producióse una alianza de parllamentarios de la UNU y el APRA pa empericotiar al xeneral Odría a la presidencia, lo que se vía como daqué contrariu a la voluntá ciudadana, y al empar como una alianza insólita, pos Odría escorriera a los apristas mientres la so dictadura. El Comandu Conxuntu dio entós un ultimátum al Xuráu eleutoral por qu'anulara les eleiciones y convocara a otres, lo que nun consiguió; entós producióse'l golpe d'estáu que derrocó al presidente Manuel Prau, el 18 de xunetu de 1962, a pocos díes de rematar el so mandatu, instaurándose aína una Xunta Militar de Gobiernu, que dio en anular les eleiciones y convocar a otres. Cabo señalar un xestu del mesmu Belaúnde que constituyiría una mancha nel so bien ganada reputación de demócrata: averar a Palaciu de Gobiernu a felicitar personalmente al xeneral Ricardo Pérez Godoy, el mesmu qu'encabezara'l golpe d'estáu.

Les nueves eleiciones realizáronse'l 9 de xunu de 1963, cola participación de los trés candidatos importantes de l'anteriores eleiciones, ye dicir Haya de la Torre, Belaúnde y Odría. Pero esta vegada funcionó en contra de Faya de la Torre la teoría del votu perdíu”: pa munchos yera bien probable que si ganaba nuevamente'l APRA los militares aportunaríen en nun reconocer la resultancia, polo qu'apostaron por Belaúnde, que resultó asina trunfador. Los resultaos oficiales fueron los siguientes:

  • Belaunde, 708.662 votos (39,1%).
  • Haya de la Torre, 623.501 votos (34,4%).
  • Odría, 463.085 votos (25,5%).

El so primer gobiernu (1963-68) editar

El 28 de xunetu de 1963 Belaúnde xuró como presidente constitucional de Perú. Políticamente cuntó col sofitu del Partíu Demócrata Cristianu lideráu por Héctor Cornejo Chávez (quien dempués se pasaría al serviciu de los militares golpistes de 1968).

Home de l'Alianza pal Progresu, conservador de calter, respetuosu de les llibertaes constitucionales y d'espresión, honestu como pocos na historia de Perú, Belaunde siguió una política moderada mientres el so primer gobiernu y entamó delles reformes económicu y social, que sicasí nun contentaron, nin a les clases populares nin a la clase alta, quien punxeren gran mira nes promeses eleutorales del carismáticu arquiteutu.

El so trabayu na gran mayoría de los casos llenu de bones idees, grandes propuestes de modernidá y les meyores intenciones, foi atrabancáu constantemente nel parllamentu pola oposición de los partidarios del xeneral Manuel A. Odría (arrexuntaos na ultraderechista UNU) y del APRA; estos dos partíos, qu'años antes fueren encarnizados enemigos, formaron la llamada COALICIÓN, poniendo en minoría parllamentaria a los representantes de los partíos de gobiernu: Aición Popular y la Democracia Cristiana, que formaron la llamada ALIANZA. Estos factores, xuníos a la indecisión y falta d'autoridá d'estadista, torgó la realización d'importantes y urxentes reformes como l'agraria, reclamada abiertamente pol APRA y los Partíos d'Izquierda.

Mientres el so mandatu produciéronse dellos llevantamientos de llabradores en zones andines afeutaes pola probeza y la opresión de los terratenientes. Tamién surdieron les primeres guerrilles d'inspiración comunista. Una d'elles foi la de Luis de la Puente Uceda, quien dempués d'apurrir la so facienda Julcán a los sos peones, alzar en Mesa Pelada, pero foi debelado rápido pol exércitu.

Coles mesmes, mientres los primeros años de la so alministración, vivióse una dómina de notable bonanza económica, lo que se reflexó na realización d'una serie de grandes obres d'infraestructura tendientes a ameyorar la esistente dexada polos sos predecesores Manuel Odría y Manuel Prau, pero financiaes principalmente a base de creitos esternos.

De los sos viaxes realizaos antes d'asumir la presidencia, Belaúnde pudo recoyer tamién datos sobre toa una gama de conocencies y formes d'interaición social ancestrales, practicaes nos pueblos que visitó, d'esta manera pudo entamar los llabores de gobiernu que buscaben llograr el trabayu comuñal de los pueblos beneficiarios de l'ayuda estatal, d'ellí que se consolida una oficina nacional llamada "Cooperación Popular" que los sos trabayos realizaos na so mayor parte por pobladores empuestos por oficiales del gobiernu, remataben acuñar la frase: "El Pueblu facer", a manera de inculcar nel imaxinariu social, lo esitosu que podría ser el trabayu comunal debidamente entamáu.

Mientres esti gobiernu amontáronse les migraciones internes, del campu a la ciudá, especialmente en Lima, onde surdieron numberosos barrios marxinales, que se denominaron dempués “pueblos nuevos”, qu'apinaron el problema de la vivienda y aumentaron l'índiz de desocupación.

Aspeutu económicu editar

El llau débil del gobiernu fueron les cuestiones económiques, hacendarias y monetaries. Non tantu les económiques puramente felicidaes. El país, ensin estremase de la política de llibre cambéu y d'estímulu de la inversión privada, siguió ameyorando. De 1963 hasta 1967, les esportaciones aumentaron de 540 millones de dólares a cuasi 800 millones. La pesquería, sobremanera la farina de pexe, según l'aumentu de la producción minera, dexaron algamar eses alentadoras cifres. Sicasí, el gastu públicu aumentó considerablemente y producióse un procesu inflacionario que llevó a una sópita devaluación de la moneda nacional, nun 40 %, el 1 de setiembre de 1967. El dólar pasó de S/. 26.80 a S/. 38.70. Coles mesmes alzóse la delda esterna, que pa fines del réxime llegó a los 800 millones de soles. Ante esta crítica situación qu'afectaba direutamente a los bolsos de los ciudadanos, la oposición acometió y el gobiernu dio muestres de gastadura. El descontentu aumentó entá más al desatapase la comisión de dellos casos de contrabandu de los que miembros del gobiernu presuntamente beneficiárense; pero la que daría la estocada final al réxime sería l'escándalu de la páxina once”.

Obres del so primer gobiernu editar

  • Restituyéronse les eleiciones municipales, por que los ciudadanos escoyeren col so votu a los alcaldes y rexidores a nivel de conceyos distritales y provinciales. Nes primeres d'estes eleiciones, realizaes el 16 d'avientu de 1963, ganó Luis Bedoya Reyes en Lima, en representación de l'ALIANZA (Aición Popular más Democracia Cristiana).
  • Empecipióse la reforma agraria qu'afectaría principalmente a los llatifundios ensin cultivar de la sierra y la mariña, pero ensin tocar a los que teníen un rendimientu eficiente, como los agroindustriales de la mariña. La idea yera indemnizar a los propietarios afeutaos, ensin confiscaciones violentes.
  • Por llei Nº 15.260 del 14 d'avientu de 1964 se normó y fomentó el cooperativismu nel Perú.
  • Creáronse les Corporaciones Departamentales de Desarrollu, col fin de descentralizar l'alministración.
  • Ellaboróse un Plan Vial Nacional pa la construcción d'un sistema de víes de comunicación qu'integrara les árees de producción, agrícoles sobremanera, colos diversos mercaos urbanos. Munches d'estes víes construyir col programa de Cooperación Popular y con creitos internacionales.
  • Empezar a construyir la famosa Carretera Marxinal de la Selva (güei carretera Fernando Belaúnde Terry) pa xunir esa rexón, hasta esi momentu cuasi aisllada, cola sierra y la mariña, según pa interconectala colos países vecinos. La carretera parte de Chinchipe, na frontera con Ecuador nel norte, hasta llegar hasta'l ríu Heath, nel departamentu de Madre de Dios, nel sur.
  • Amplióse la Central Hidroeléctrica del Cañón del Coríu n'Áncash y empecipióse la del Mantaro n'Huancavelica.
  • Construyóse la primer etapa del Reservorio de Tinajones, en Lambayeque, p'ameyorar l'actividá agrícola y ganadera na zona norte.
  • Construyéronse les represas de Pañe y Aguada Blanca, en Arequipa.
  • Construyóse la refinería de La Pampilla, en Ventanu, rompiendo asina'l monopoliu de refinamientu de crudos qu'hasta entós exercía la compañía transnacional IPC.
  • Diose l'impulsu final a la fábrica de fertilizantes de Cachimayo.
  • Ampliáronse les instalaciones siderúrxiques de Chimbote, la más importante acería del país.
  • Sofitar al Servicios Industriales de la Marina (TORCA), lo que fizo posible poner a flote unidaes de gran tonelaxe construyíes n'estelleros de Perú.
  • Construyóse la estación terrenal de Lurín, cola cual el Perú entró a la era espacial y a les comunicaciones vía microondes.
  • Creóse'l Bancu de la Nación, que reemplazó a la Caxa de Depósitos y Conseñamientos, cola cuenta de facilitar la captación d'impuestos de los contribuyentes
  • Adquirir de Francia aviones Mirage pa la Fuercia Aérea de Perú. La Marina de Guerra y l'Exércitu pudo tamién anovar el so material bélico.
  • Faciendo honor al so oficiu d'arquiteutu, foi bien vasta la so obra na construcción y fomentu de vivienda pa sectores menos favorecíos y de clases medies profesionales. En numberoses ciudaes del país llevantaron grandes complexos habitacionales pa sectores populares, profesionales de la educación y policías y urbanizóse gran parte de les principales ciudaes de la mariña y sierra peruanes. En Lima destacó la residencial San Felipe.
  • Nel Callao terminóse la construcción del Aeropuertu Internacional Jorge Chávez y se refaccionaron y construyeron otros aeropuertos nes más importantes ciudaes de la nación.
  • El país goció d'una importante inversión en salú y educación, a los que se destinaron la proporción más alta de capitales estatales con al respective de los gastos públicos fechos na historia del país, hasta esi entós.
  • Nel campu educativo establecióse la gratuidá de la enseñanza en tolos niveles, dende Inicial hasta Superior, y creáronse nueves universidaes y escueles normales, tanto estatales como particulares.
  • Nel planu internacional, Belaúnde participó na conferencia de presidentes americanos realizada en Punta del Este, Uruguái en 1966.

Catástrofes asocedíes nesti periodu fueron el terremotu de Lima y Callao de 1966 y la traxedia del Estadiu Nacional del 24 de mayu de 1964, onde perecieron unes 312 persones.

L'Acta de Baltara y l'escándalu de la páxina 11 editar

Al asumir la presidencia Belaúnde ufiertó resolver el problema de La Brea y Pariñas en 90 díes. Este yera un pleitu vergonzosu pa la nación y que tenía yá delles décades ensin resolvese; consistía en que la compañía norteamericana International Petroleum Company (IPC) venía esplotando illegalmente los xacimientos petrolíferos de La Brea y Pariñas, asitiaos nel norte de Perú, ensin apurrir al fiscu'l monto debíu, que s'había veníu atropando al pasar los años.

Belaúnde unvió al Congresu un proyeutu pa declarar nulos los llamaos Alcuerdu, Conveniu y Laude de París (roblaos en tiempos d'Augusto B. Leguía y que favorecíen al IPC) y solicitó que los campos de La Brea y Pariñas pasaren a poder de la Empresa Petrolera Fiscal (entidá estatal). El Congresu dio la Llei Nº 14.696, que declaraba nulu'l Laude, pero nun se pronunció sobre'l segundu puntu. El Poder Executivo promulgó la llei'l 4 de payares de 1963, quedando autorizáu pa buscar una solución al vieyu problema.

En xunetu de 1968, ante les presiones de los grupos de poder económicu, empecipiáronse tratos col IPC en palaciu de Gobiernu. El 13 d'agostu roblóse'l Acta de Baltara pol cual tolos campos petroleros pasaben a poder de la Empresa Petrolera Fiscal (EPF), ente que l'IPC caltenía la refinería de Baltara, el sistema de distribución nacional del combustible y les llamaes Concesiones Lima. L'IPC obligar a mercar tol petroleu que la EPF quixera vende-y, pa procesala na so obsoleta refinería de Baltara.

L'Acta foi roblada pol presidente Belaúnde, pol Presidente del Senáu Carlos Manuel Cox, pol Presidente de la Cámara de Diputaos Andrés Townsend Ezcurra y polos altos funcionarios del IPC. Tola prensa fixo ecu d'esti sucesu y publicaron en primer plana el fin del "Problema de la Brea y Pariñas", contentando asina a la opinión pública.

Sicasí, la opinión pública camudó cuando un sector de la prensa (la revista Oya) dio a conocer les condiciones qu'impunxera l'IPC pa la firma de l'Acta. El momentu cume del escándalu llegó cuando'l renunciante presidente de la EPF, inxenieru Carlos Loret de Mola, denunció que faltaba una páxina nel contratu de precios de petroleu crudo ente la EPF y l'IPC (10 de setiembre de 1968). Esa foi la famosa "Páxina Once" que sirvió de sida por que un grupu d'oficiales del exércitu dieren un golpe d'estáu menos d'un mes dempués, acusando al gobiernu de “entreguismo”.

Sobre la "páxina once" escribióse enforma nel Perú. Dalgunos atribuyéron-y una gran importancia pos, al paecer, contenía pervalible información sobre costos; otros aducieron que namái yera una páxina en blancu y hubo inclusive dalgunos que negaron la so esistencia.

El golpe d'estáu de 1968 editar

El xueves 3 d'ochobre de 1968, a pocos meses de terminar el so gobiernu, Belaúnde foi derrocáu por un grupu de militares de les fuercies armaes, lideraos pol xeneral Juan Velasco Alvarado, nesi momentu presidente del Comandu Conxuntu de les Fuercies Armaes de Perú, quien lo acusó de coludirse colos intereses del capital internacional y de nun tener la voluntá de realizar les reformes sociales que se consideraben necesaries. Díes dempués, el 9 d'ochobre, Velasco, yá como xefe de gobiernu, anunció en forma dramática que l'exércitu acantonáu en Piura y al mandu del xeneral Fermín Málaga Prau ingresaba nesos momentos en Baltara, asumiendo'l control de la refinería, hasta entós de propiedá del IPC. Esi día foi designáu como'l Día de la Dignidá Nacional, que foi celebráu mientres los años que duró'l gobiernu militar.

La páxina once” foi la sida pal golpe; les razones verdaderes fueron evidentemente otres, pos se sabe que dende muncho primero qu'españara dichu escándalu'l grupu d'oficiales del Exércitu conocíos como los coroneles nasseristas” veníen entamando'l golpe. Haise teorizado como móvil importante'l antiaprismo entá remanente ente los militares, pos s'averaben les eleiciones xenerales de 1969 nes que s'acolumbraba'l trunfu del líder aprista Haya de la Torre.[10] Los militares nacionalistes, con Velasco a la cabeza, xustificaron el so llevantamientu por razones de xusticia social.

Belaúnde foi deportáu a Arxentina, y nos siguientes años vivió nos Estaos Xuníos, trabayando como caderalgu nes Universidaes Johns Hopkins, Harvard, American, Columbia y George Washington. Para 1970, casóse llegalmente en segundes nupcias cola moza dirigenta acciopopulista Violeta Correa qu'hasta esi momentu desempeñábase como la so secretaria y asistente personal. Antes había estáu casáu cola señora Carola Aubry con quien tuvo trés fíos y de la que se divorció en 1963. En 1970 recibió na Bienal de Rimini la medaya d'oru pol proyeutu de la Carretera Marxinal de la Selva.

Les eleiciones de 1980 editar

Depués d'un intentu atayáu de torna en 1974, Belaúnde tornó al Perú en 1978, cuando entá rexía la dictadura militar (la llamada segunda fase”, col xeneral Francisco Morales Bermúdez a la cabeza), que daquella convocó a una Asamblea Constituyente que la so misión sería redactar una nueva Constitución en reemplazu de la de 1933. Esta Constituyente, que se desendolcó de 1978 a 1979 so la presidencia de Haya de la Torre, nun cuntó cola participación del partíu Aición Popular, yá que Belaúnde opúnxose, yá que yera partidariu de faer solo delles reformes a la Constitución de 1933 y non de reemplazala totalmente por otra. Sicasí, cuando yá sol mandatu de la nueva Constitución, la dictadura militar convocó a eleiciones xenerales pa Presidente y los miembros del Congresu, Belaúnde decidió participar en dichu proceso eleccionario.

Les eleiciones xenerales realizáronse'l domingu 18 de mayu de 1980. Belaúnde salió vencedor con más del 45% de los votos, frente al 28% del candidatu del APRA Armando Villanueva, el so más cercanu contendor, y el 10% de Luis Bedoya Reyes candidatu del Partíu Popular Cristianu (PPC). La izquierda marxista, que llanzó delles candidatures, llogró en xunto un amenorgáu porcentaxe de votos.

El so segundu gobiernu (1980-85) editar

Belaúnde juramentó la presidencia'l 28 de xunetu de 1980. Punxéronse grandes mires n'este'l so segundu gobiernu que s'empecipiaba. Agoróse una plena restauración democrática. Nel parllamentu, el so partíu, Aición Popular, fixo un pactu col PPC, asegurando asina una amplia mayoría parllamentaria, la que nun tuviera mientres el so primer gobiernu.

Belaúnde cumplió una de les sos promeses eleutorales: devolver darréu los medios de comunicación espropiaos polos militares a los sos reales propietarios, poniendo coles mesmes fin a la censura. Mas nun quixo revertir la espropiación de les tierres feches al amparu de la reforma agraria (que liquidara al feudalismu agrariu nel país), presumiblemente pa nun causar un españíu social nel campu.

Arrodiar d'un equipu económicu lliberal, lideráu por Manuel Ulloa, direutor del diariu Espresu y ministru d'Economía del so gobiernu, que movió a dellos de los antiguos dirixentes d'Aición Popular. Les reformes económiques propuestes, sicasí, nun pudieron ser aplicaes na so mayor parte. Sicasí, construyéronse otros grandes complexos de vivienda en Lima y en delles ciudaes y se refaccionó la infraestructura urbano y rural en cuasi tol país.

Tamién empezó a desmantelar el tingláu construyíu pol gobiernu de Velasco, empecipiáu primeramente por Morales Bermúdez, sacante les espropiaciones feches a los terratenientes conocíos nel so tiempu como "Los Barones del Azucre".

La crisis na Embaxada de Perú en Cuba editar

Apenes tomó posesión del gobiernu, Belaúnde enfrentar a esta crisis, que s'anició en xineru de 1981 cuando 24 cubanos que buscando escapar del réxime impuestu por Fidel Castro en Cuba, ingresaron violentamente a bordu d'un autobús a la Embaxada de Perú en L'Habana. L'embaxador peruanu Edgardo de Habich Rospigliosi dexó l'ingresu de les fuercies especiales cubanes pa desallugar a los invasores, esta aición costó-y el puestu al embaxador por non recibir l'autorización del gobiernu peruanu.

El 28 de marzu foi'l segundu ingresu de cubanos na embaxada y el 1 d'abril foi'l tercer ingresu realizáu so fueu per parte de la milicia cubana; nesti incidente resultó muertu un militar cubanu. Fidel Castro esixó al gobiernu peruanu que va apurrir a los cubanos abellugaos na embaxada. Frente a la negativa de Perú de faelo, Fidel Castro llanzó un comunicáu de prensa'l día 4 d'abril, pol cual retiraba la seguridá a la sede diplomática polo que "dicha see queda abierta pa tou aquel que quiera salir del país". Yá pal domingu 6 d'abril habíen entráu 10.803 cubanos na Embaxada de Perú.

La crisis remató en xunu de 1981 cuando se concedieron vises humanitaries a los refuxaos, España dio 350 vises, Canadá 600, Costa Rica 250 y Perú 750. Llegaron al Perú 450 cubanos, cifra qu'aumentó a 742 p'agostu. La mayoría foi instalada nun campu de refuxaos nel Parque Túpac Amaru de San Luis. La mayoría de los asilados en Perú volvió emigrar.

Conflictu con Ecuador editar

En 1981, producióse un conflictu con Ecuador pola ocupación d'una zona fronteriza en disputa nel norte peruanu denominada Cordal del Cóndor, onde tropes ecuatorianes montaren illexítimamente un puestu militar. El presidente Belaúnde denunció que'l gobiernu d'Ecuador moviera'l so puestu fronterizu denomináu "Paquisha" dellos quilómetros dientro de territoriu peruanu, para d'esta manera depués sostener que dicha instalación siempres tuviera ellí. Por ello, el presidente Belaúnde denominó a esti puestu como "Falsu Paquisha", a efeutos de dar a conocer al mundu'l ardid ecuatorianu.

Afortunadamente, la esguilada previénose gracies a una rápida aición militar y diplomática. L'añu 1995 mientres el gobiernu del Presidente Alberto Fujimori, producióse un nuevu enfrentamientu na mesma zona, al cual denominóse "Conflictu del Cenepa". La intervención de los países garantes (Estaos Xuníos, Arxentina, Brasil y Chile) coadyuvó a que'l Perú y Ecuador suscriban en 1998 la Declaración de Paz de Itamaraty, cola que se cerró definitivamente la frontera sobre la base de les llendes que fueren establecíos pol Protocolu de Rio de Janeiro de 1942, tal que sostuviera siempres el Perú.

Guerra de les Malvines editar

 
Monumentu a Fernando Belaúnde Terry en Plaza Perú, ciudá de Buenos Aires.

Mientres la Guerra de les Malvines, el Perú foi'l principal aliáu d'Arxentina contra'l Reinu Xuníu. Ente que Chile, rexíu entós por Augusto Pinochet, caltúvose neutral y ambiguu (dempués súpose que brindó sofitu loxísticu y d'intelixencia militar a los británicos), Belaúnde allinióse decididamente a favor d'Arxentina y llamó a la integridá América del Sur suramericana.

Cola frase «el Perú ta llistu pa sofitar a l'Arxentina con tolos recursos que precise», Belaúnde disponer a concretar dichu sofitu, qu'incluyía aviones y pilotos de la Fuercia Aérea, barcos de la Marina de Guerra y médicos de la Policía Nacional de Perú.

Mientres el conflictu bélicu, y arriendes de la inmediata rotura de les rellaciones diplomátiques ente dambos estaos batallosos, el Perú representó los intereses diplomáticos de l'Arxentina nel Reinu Xuníu de Gran Bretaña ya Irlanda del Norte.

Asina, los diplomáticos arxentinos destacaos en Londres, convertir en diplomáticos peruanos de nacionalidá arxentina. Mientres l'intre del conflictu bélicu, l'acoso del Serviciu d'Intelixencia británicu a la Embaxada peruana en Londres y a los sos funcionarios diplomáticos foi tal qu'anició como respuesta mensaje de distraición.

El Perú sirvió de ponte pa unviar misiles antibuques franceses Exocet a Arxentina. Amás entamó una campaña d'ayuda a nivel nacional a esti país. Ta probáu que poco primero de terminar el conflictu, a empiezos de xunu de 1982, secretamente viaxaron a la base Tandil primeru y dellí a la de Bahía Blanca, 10 aviones peruanos Mirage M-VP (M-5P) vendíos a preciu simbólicu pa suplir les perdes sufiertes pola FAA (El Testu "Falklands: The Air War" inclúi una fotografía).

Belaúnde sirvió de mediador nel conflictu y propunxo soluciones a dambos países. Sicasí les sos propuestes diplomátiques fracasaron cuando'l gobiernu británicu de Margaret Thatcher ordenó fundir un cruceru arxentín que tresportaba cientos de conscriptos de les Islles Malvines de regresu a l'Arxentina y saleaba fora del área d'esclusión decretada unilateralmente pol Reinu Xuníu.

Díes antes de rematar el so periodu, el gobiernu arxentín presidíu entós por Raúl Alfonsín, quien viaxó personalmente hasta Lima, condecorar cola máxima distinción del Estáu arxentín.

Senderu Lluminosu y la crisis de fin de Gobiernu editar

Mientres los trés últimos años del so gobiernu, el país encaró diverses crisis. Ente 1982 y 1983 desamarróse'l Fenómenu del Neñu, que cutió fuertemente a la mariña norte de Perú, lo cual repercutió fuertemente en diverses actividaes granibles, según na infraestructura, lo que produció un retrocesu na economía. A partir de 1983, la cayida de los precios de los metales desencadenó una esmolecedora crisis económica, que se evidenció coles dificultaes pal pagu de la delda esterna, un fuerte aumentu de la inflación y la devaluación del sol.

Otru incidente de gravedá asocedíu nel so gobiernu foi la debelación del Motín del Penal El Sestu, reclusorio allugáu nel centru de Lima. Na mañana del martes 27 de marzu de 1984 un grupu de 60 recluyíos tomó como rehenes a delles persones que visitaben el penal p'apurrir donaciones qu'ayudaríen a desaniciar les dures condiciones carcelarias del vieyu recintu, reclamando'l fin de los abusos, meyor alimentación y vehículos pa salir del penal. Ente los rehenes atopábase la esposa del Embaxador de Venezuela. Enteráu d'estos fechos, el presidente quien ordenó les negociaciones pa poner fin al problema; sicasí, los recluyíos caltuviéronse inflexibles y amontaron la so violencia, asesinando frente a les cámares de televisión a dos de los rehenes.

Pela nueche el motín foi debelado por un grupu especial de la Guardia Republicana (güei disuelta) que peracabó a 22 internos, mancó a 40 y esvalixó al restu. Esti fechu foi'l más violentu d'esi añu, inclusive'l Ministru del Interior d'aquella dómina nun duldar en declarar que'l motín tuvo una inspiración direuta de Senderu Lluminosu, por cuenta de que dellos de los sos integrantes taben recluyíos nel vieyu penal, el mesmu que foi desallugáu y clausuráu al añu siguiente.

Sicasí, el problema más grave que tuvo d'enfrentar el gobiernu de Fernando Belaúnde foi'l remanar de la organización terrorista maoísta Senderu Lluminosu, dirixida por Abimael Guzmán. Esti grupu declaró la guerra al Estáu peruanu nel departamentu d'Ayacucho en mayu de 1980. A partir de 1983, Senderu Lluminosu intensificó la so campaña, imponiendo un terrorífico réxime de violencia estrema nel sur andín y asesinando indiscriminadamente a miles de llabradores, profesionales, comerciantes y autoridaes llocales, miles de los sos militantes fueron asesinaos xabazmente per Senderu Lluminosu.

Los fechos más graves asocedíos nesti tiempu foi la Masacre d'Uchuraccay (26 de xineru de 1983) onde ocho periodistes fueron asesinaos polos moradores de dichu distritu andín al confundilos con militantes de Senderu; y la Masacre de Putis, onde cerca de doscientos civiles fueron masacrados por una unidá del exércitu al ser confundíos tamién con militantes de Senderu y soterraos nun conxuntu de fueses comunes clandestines. La reaición del presidente ante estos graves sucesos; sicasí, foi secreta, dubiosa y n'ocasiones dudosa.

Ante la esguilada terrorista, declaróse'l Estáu d'Emerxencia y unvióse a les Fuercies armaes y les Fuercies Policiales a combatir a los estremistes. La llibertá d'espresión aportó en llibertinaxe pelos medios de comunicación de la dómina, que destacaben con grandes titulares les aiciones de los "narcoterroristas" términu que col que se reveló'l pactu esistente ente'l narcotráficu y les huestes terroristes de Guzmán Reynoso; nel Parllamentu, la oposición pidía más enerxía a Belaúnde, quien siempres prefirió'l camín constitucional.

Foi Senderu Lluminosu'l verdaderu responsable de la crisis económica vivida mientres el segundu gobiernu de Belaúnde, pos gracies a les aiciones béliques qu'esplegó contra torres d'alta tensión; entidaes, empreses y demás instalaciones públiques; asesinatu de policías, militares, profesionales y empresarios probos, lo mesmo que de humildes llabradores peruanos foi amenorgando la capacidá granible del país. A la fin del gobiernu, fueron munchos miles de millones de dólares los que la prédica de Senderu produció en perdes al Perú.

Obres del so segundu gobiernu editar

 
El pueblu facer, yera la frase que solía repitir Belaúnde al contemplar les obres realizaes polos pobladores cola ayuda del so gobiernu. Huari, Ancash.
  • Devolver a los sos propietarios los diarios y estaciones de televisión y radiodifusión espropiaes pola dictadura militar.
  • Restauróse l'orixe democráticu de les autoridaes municipales, convocándose de momentu a eleiciones (1980). En Lima trunfó Eduardo Orrego Villacorta, d'Aición Popular, qu'en 1983 foi asocedíu por Alfonso Barrantes, representante de la izquierda marxista unificada.
  • Promulgóse una nueva Llei de Reforma Educativa, refugándose lo que se fixera mientres el gobiernu militar (1972), retornándose a la estructura educativa de Primaria-Secundaria-Cimera. Caltener de l'anterior reforma'l nivel d'Educación Inicial, como antoxana de la primaria.
  • Reconstituyóse Cooperación Popular, que'l so oxetivu foi sofitar obres d'infraestructura básica y promover la participación popular nes obres, incluyendo convenios con distintes comunidaes que proponíen los sos propios proyeutos de desenvolvimientu.
  • Creáronse les Corporaciones de Desarrollu Departamentales (CORDES), instancies de gobiernu rexonal nes que participaben los alcaldes provinciales, los representantes d'organizaciones y gremios llocales, según los representantes del gobiernu central. Estes Cordes aldericaben n'asamblees proyeuto de desenvolvimientu; el gobiernu central dotaba a cada Corde de los medios necesarios, pero caúna d'elles tenía de buscar los sos propios recursos.
  • Fundóse la Ciudá Constitución, en plena selva central, nel departamentu de Pasco, na marxe derecha del ríu Palcazu, a unos 12 km del ríu Pachitea, cola idea de convertila na exa xeopolíticu de Perú.
  • Construyéronse les represas de Condoroma n'Arequipa y Gallín Ciegu en Cajamarca.
  • Terminóse una etapa más de la Central Hidroeléctrica del Mantaro, en Huancavelica, que ye la principal fonte xeneradora d'enerxía llétrica de Perú, produciendo cerca del 20% de tola enerxía llétrica xenerada nel país.
  • Empecipióse la construcción de la Central Hidroeléctrica de Carhuaquero en Lambayeque.
  • Construyéronse hospitales, postas sanitaries y colexos en tol país.
  • Diseñóse'l Plan Nacional de Vivienda y el Plan Nacional d'Agua Potable y Alcantarelláu, dambos de calter integral. Pa desenvolver el primer plan creóse la Empresa Nacional d'Edificaciones (ENACE), y pal segundu, el Serviciu Nacional d'Agua Potable y Alcantarelláu (SENAPA).
  • Construyéronse conxuntos habitacionales en dellos llugares de Perú, principalmente en Lima, onde destaquen: les Torres de San Borja, con 2.405 viviendes; los Precursores, en Surco, pa 921 families; Marbella, en Madalena, pa 300 families; Pachacámac, nel conu sur, pa 4.000; Limatambo, nel distritu de San Borja, pa 2.467; la Ciudá Satélite conxuntu habitacional de Santa Rosa, n'El Callao, pa 4.000, y Carlos Cueto Fernandini, nel Naranxal (güei nel distritu de Los Olivos), pa 2.142.
  • L'adquisición de viviendes populares construyíes pol gobiernu facilitar por aciu una cómoda cuota inicial y un financiamientu con 20 años de plazu inclusive. Favoreció principalmente a los emplegaos públicos y a la clase media, que se beneficiaron colos préstamos que faíen los bancos de fomentu, los bancos privaos y les cooperatives d'aforru. Esta política benefició a 340.000 families, esto ye a 1.720.000 persones.
  • Creóse'l Conseyu Nacional de Población, pa investigar la crecedera demográfica, y coles mesmes, ellaborar una política nacional que tomara en cuenta los paeceres de los académicos, la Ilesia y les Fuercies Armaes.
  • Creóse'l Conseyu Nacional de Ciencia y Teunoloxía (CONCYTEC), creáu pa fomentar la investigación con mires a llograr progresos na ciencia y ponenos a la vanguardia n'adelantu teunolóxicu.
  • Construyéronse puertos y aeropuertos.
  • Siguióse la construcción de dellos tramos de la Carretera Marxinal de la Selva.

Trayeutoria posterior editar

Nes eleiciones de 1990 participó, como líder d'Aición Popular na campaña del Frente Democráticu (Frente Democráticu), una conxunción de partíos políticos d'orientación centro derechiega moderada, lideráu pol escritor Mario Vargas Llosa, el gran favoritu de les eleiciones d'esi añu, a quien se xunió nel so gran proyeutu políticu d'enclín lliberal, qu'implicaba idees pa una efeutiva modernización política y económica del país y que foi sorpresivamente derrotáu pol entós desconocíu candidatu Alberto Fujimori, que llegó a la presidencia col sofitu de políticos d'esquierda y del APRA.

Mientres la década de 1990, Belaúnde participó viviegamente como líder d'Aición Popular, na oposición al gobiernu dictatorial de Fujimori.

En payares de 2000, cola estrueldosa salida de Fujimori del poder, Valentín Paniagua, miembru prominente d'Aición Popular, pasó a ocupar la presidencia provisional de Perú hasta xunetu de 2001. A entamos de 2001, Belaúnde apurrió la presidencia d'Aición Popular a Valentín Paniagua. En xunu d'esi añu, finó la so esposa, Violeta Correa.

Escritos editar

Fernando Belaúnde, non solo dedicó tiempu a los sos llabores como arquiteutu, catedráticu o políticu, sinón que llogró a lo llargo de la so carrera escribir y publicar dellos llibros reconocíos nel país. El primeru d'ellos lleva como títulu, La Conquista de Perú polos peruanos, faciendo alusión al lema acciopopulista (El Perú como doctrina). Foi publicáu en 1959 y traducíu al inglés en 1965.

En 1960 publicó Pueblu per Pueblu, una especie de diariu de trabayu, onde arrexunta los datos llograos de los sos viaxes al interior del país mientres la so campaña eleutoral de 1956.

En 1967 publicó Carretera Marxinal de la Selva, na que detalla sobre una de les sos obres más trascendentales como presidente de Perú.

El so llibru autobiográficu titulóse Autoconquista de Perú.

Decesu editar

 
Balta de Fernando Belaunde Terry, Los sos restos fueron soterraos nel Parque Campusantu Campo Fe de Huachipa (Lima Esti).

El Presidente Fernando Belaúnde finó en Lima el 4 de xunu del 2002 por causa de un derrame cerebral. El so entierru foi multitudinariu: el gobiernu del presidente Alejandro Toledo rindió-y honores d'Estáu, ceremonia que cuntó cola presencia de destacaos personaxes de la política peruana, ente ellos, el ex-presidente Valentín Paniagua, el so socesor na presidencia del Partíu Aición Popular. Los sos restos fueron soterraos nel Parque Campusantu Campo Fe de Huachipa, al este de Lima.

Fernando Belaúnde Terry pasó a la historia como un presidente honesto y respetuoso de les instituciones nacional como la reconocieron inclusive los sos adversarios políticos. Les razones que confirmaríen esta aseveración ye que finó ensin encarar un solu xuiciu por corrupción mientres los sos dos gobiernos non consecutivos; coles mesmes, los sos ingresos y patrimoniu personal caltener ensin alteraciones al terminar los sos dos mandatos y mientres el tiempu que duró'l so retiru de la política.

Mientres la so vida, foi miembru del Club Nacional, del Club Regatas Lima, del Lawn Tennis de la Esposición, del Country Club y del Rotary Club.

Centenariu editar

N'ochobre de 2012 conmemoróse los cien años de la nacencia de Fernando Belaúnde. Con tal motivu, realizáronse diversos actos en tol país. El Congresu de la República de Perú conformó la Comisión Especial Multipartidaria de los Actos Conmemorativos del Centenariu del Natalicio del ex-presidente Fernando Belaúnde Terry. De la mesma, la Universidá San Ignacio de Loyola constituyó la comisión especial pol Centenariu del natalicio del Arquiteutu Fernando Belaúnde Terry.


Predecesor:
Nicolás Lindley López
Presidente de la Xunta Militar
Presidente Constitucional de Perú
 

28 de xunetu de 1963-3 d'ochobre de 1968
Socesor:
Juan Velasco Alvarado
Presidente Revolucionariu de les Fuercies Armaes
Predecesor:
Francisco Morales Bermúdez
Presidente Revolucionariu de les Fuercies Armaes
Presidente Constitucional de Perú
 

28 de xunetu de 1980-28 de xunetu de 1985
Socesor:
Alan García Pérez
Presidente Constitucional

Árbol xenealóxicu editar

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
16. Francisco Javier de Belaúnde y López de la Huerta
 
 
 
 
 
 
 
8. Mariano Javier de Belaúnde y de Zúñiga
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
17. María Carolina de Zúñiga y Castro-Viejo de Rivero
 
 
 
 
 
 
 
4. Mariano Andrés de Belaúnde y la Torre
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
18. Felipe Antonio de la Torre y Campos
 
 
 
 
 
 
 
9. Margarita de la Torre y Luna-Pizarro
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
19. Bárbaro Josefa de Luna-Pizarro y Pacheco
 
 
 
 
 
 
 
2. Rafael Belaúnde Diez-Canseco
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
20. Manuel Joseph Diez-Canseco y Nieto
 
 
 
 
 
 
 
10. Pedro Diez-Canseco y Corbacho
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
21. María de les Mercedes Sánchez-Corbacho y Abril
 
 
 
 
 
 
 
5. Merced Diez-Canseco y Vargas
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
22. Juan Manuel Vargas
 
 
 
 
 
 
 
11. Francisca Javiera Vargas Maldonado
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
23. María Gertrudis Maldonado
 
 
 
 
 
 
 
1. Fernando Belaúnde Terry
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
24. José Antonio Terry Adriano y Álvarez Campana
 
 
 
 
 
 
 
12. Pedro Terry y Salazar
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
25. Rosa de Salazar y Pardo de Figueroa
 
 
 
 
 
 
 
6. Teódorico Terry del Real
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
26. Jacobo del Real
 
 
 
 
 
 
 
13. Jacoba del Real y Cortil
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
27. Teresa Solar
 
 
 
 
 
 
 
3. Lucila Terry y García
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
28. José Ciriaco García de Rivero
 
 
 
 
 
 
 
14. Manuel García Pacheco
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
29. Angela Vásquez de la Rocha
 
 
 
 
 
 
 
7. Jesús García Pacheco y Vásquez de Oricaín
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
30. José Gil Vásquez de la Parra y Rocha
 
 
 
 
 
 
 
15. Manuela Vásquez de Oricaín
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
31. María Rosario de Oricaín y García-Rivero
 
 
 
 
 
 

Referencies editar

  1. Afirmao en: Gran Enciclopedia Soviética (1969–1978). Sección, versículu o párrafu: Белаунде Терри Фернандо. Data de consulta: 28 setiembre 2015. Editorial: Большая Российская энциклопедия. Llingua de la obra o nome: rusu. Data d'espublización: 1969.
  2. 2,0 2,1 Afirmao en: SNAC. Identificador SNAC Ark: w6tt8n2b. Apaez como: Fernando Belaúnde Terry. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  3. URL de la referencia: https://www2.congreso.gob.pe/Sicr/Prensa/heraldo.nsf/CNnoticiasanteriores/5e110d96870144290525748700817ea9?OpenDocument. Data de consulta: 13 xineru 2022.
  4. Identificador del Boletín Oficial del Estado: BOE-A-1964-5676.
  5. URL de la referencia: https://www.quirinale.it/onorificenze/insigniti/33491.
  6. URL de la referencia: https://commencement.miami.edu/about-us/archives/honorary-degree-recipients/index.html.
  7. Fernando Belaunde / 1912-2002. Biografíes: www.identidad-peru.com.
  8. Zapata, El mozu Belaunde, páx. 13.
  9. Belaunde, "Alcordances d'El Arquiteutu Peruanu", páx. 125.
  10. López Martínez 2011, p. 51; Chirinos Soto 1985, p. 298.

Bibliografía editar

  • Belaunde Terry, Fernando. "Alcordances d'El Arquiteutu Peruanu". En: Zapata Velasco, Antonio, El Mozu Belaunde, páx. 123–135.
  • Zapata Velasco, Antonio (1995). El Mozu Belaunde, Historia de la Revista L'Arquiteutu Peruanu. Lima: Editorial Minerva.
  • Chirinos Soto, Enrique: Historia de la República / 1930 -1985. Tomu II. Dende Sánchez Cuetu hasta Alan García. Lima, AFA Editores, 1985.
  • Guerra, Margarita: Historia General del Perú. Tomu XII. La República Contemporánea (1919-1950). Primer Edición. Editorial Milla Batres. Lima, Perú, 1984. ISBN 84-499-4818-5
  • López Martínez, Héctor: La República Contemporánea (1933-2010). Tomu XII de la Historia de Perú” publicada pola Empresa Editora El Comercio S.A, 2010. ISBN 978-612-4069-98-7
  • Portocarrero Graos, Ricardo: El Perú Contemporaneu. Incluyíu en Historia de Perú. Lima, Lexus Editores, 2000. ISBN 9972-625-35-4
  • Tauro del Pino, Alberto: Enciclopedia Ilustrada de Perú. Tercer Edición. Tomu 3. BEL/CAN. Lima, PEISA, 2001. ISBN 9972-40-152-5
  • Dellos autores: Grandes Forxadores de Perú. Lima, Lexus Editores, 2000. ISBN 9972-625-50-8
  • Dellos autores: Gran Historia de Perú. Lima, Edición Libris, 2000. Publicada por fascículos pola Empresa Editora El Comercio S.A.

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar