Fernando Villaamil

marín militar asturianu (1845–1898)

Fernando Villaamil Fernández-Cueto (23 de payares de 1845Serantes – 3 de xunetu de 1898Santiago de Cuba) foi un marín militar español, famosu pola so profesionalidá y rigor, por ser el diseñador del primer destructor de la historia, por tar al mandu de la primer vuelta al mundu a vela d'un buque-escuela español y pola so heroica muerte na batalla naval de Santiago de Cuba, nel Desastre de 1898.

Fernando Villaamil
Vida
Nacimientu Serantes23 de payares de 1845
Nacionalidá España
Muerte Santiago de Cuba3 de xunetu de 1898[1] (52 años)
Familia
Padre Fermín Villamil
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu esplorador, oficial navalpolíticu
Serviciu militar
Graduación capitán de navío (es) Traducir
Lluchó en batalla naval de Santiago de Cuba (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Infancia y mocedá editar

Fernando Villaamil nació na casa solariega del so apellíu, na parroquia de Serantes perteneciente entós al Conceyu de Castropol y anguaño al de Tapia de Casariego, y a escasa distancia del Mar Cantábricu. Terceru de los fíos de Fermín Villaamil, un abogáu que gastó tol so patrimoniu n'interminables pleitos y una solmenada vida política, hubo de vivir na so adolescencia'l procesu de decadencia y perda de la casa y toles sos posesiones. Paez qu'aquella debacle, que daba al traste con una historia familiar de cuasi mil años, marcó-y mientres tola so vida, creándo-y al respective de la so tierra natal un complexu sentimientu nel que pesaben tantu l'amor como l'amargura.

Estudió náutica y matemátiques en Ribadeo, Uviéu y Madrid, llogrando ingresar con solu 15 años nel Colexu Naval de San Fernando de l'Armada, dando con ello empiezu a la so carrera como marín. Foi destináu a Filipines, desempeñando ellí'l so primer mandu de barcu, y dempués a Puertu Ricu, onde recibió'l so bautismu de fueu. Al so regresu a España ocupó, siendo yá teniente de navío, plaza de profesor na escuela naval flotante, a bordu de la fragata Asturies, fondiada en Ferrol.

 
El contratorpedero Destructor.

El Destructor editar

Naquel tiempu yera esmolición de les marines la neutralización de l'amenaza que presentaben los barcos torpederos, polo que s'empezar a trabayar nel diseñu de buques rápidos que pudieren destruyilos. Na década de los 1880 empezar a construyir los primeros buques contratorpederos cuasi siempres nel Reinu Xuníu, anque dalgunos fueron por encargu de marines estranxeres. En 1884 constrúyese'l HMS Swift (TB81) y en 1885 empiézase'l Kotaka para Xapón, precursores de los destructores que vendríen dempués.

Villaamil, que taba bien a la cabeza tocantes a teunoloxía naval, tuvo en cuenta estes idees y desarrollos cuando, por encargu del ministru de Marina, diseñó un proyeutu y solicitó a dellos estelleros británicos propuestes de construcción d'un nuevu buque contratorpedero. En 1885 foi escoyida la presentada polos estelleru de James & George Thomson de Clydebank (Escocia) y el nuevu buque, bautizáu Destructor foi apurríu formalmente a l'Armada española'l 19 de xineru de 1887 metanes la espectación de tolos medios náuticos europeos y tomando el mandu'l mesmu Fernando Villaamil. Cinco díes más tarde, el barcu, que nes pruebes en mar algamara una velocidá de 22,5 nuedos, zarpó de Falmouth pa España. Menos de 24 hores dempués el Destructor taba frente a la mariña gallega, faciendo una media de 18 nuedos al traviés d'una mar bien mala. Nun solu día, pos, toles duldes sobre les cualidaes marineres del nuevu barcu quedaron estenaes pa siempres, y Villaamil pudo sentise dafechu arguyosu de la so creación.;[2]

El diseñu del Destructor influyó decisivamente nel de posteriores barcos construyíos pa otres Armaes, ente elles la británica[3][4] y a partir d'entós la reputación profesional de Villaamil algamó niveles internacionales. N'España, amás, Villaamil algamó fama y popularidá, y él y la so Destructor convertir nel centru d'atención en tolos puertos que visitaron.

La vuelta al mundu cola Nautilus editar

En 1892 Villaamil llogró que'l ministeriu de Marina aprobara, dientro de les celebraciones del IV centenariu del descubrimientu d'América, un proyeutu largamente defendíu por él: un viaxe de circunnavegación a vela, como aprendizaxe de los guardiamarinas de l'Armada. El 30 de payares, la corbeta Nautilus dexaba Ferrol con Villaamil al mandu pa dar la vuelta al mundu con una tripulación na que yeren mayoría los gallegos y asturianos, provistos de gaites p'adulzar la llarga ausencia. Les Palmes, Badea, Ciudá del Cabu, Puertu Adelaida, Sydney, Port Lyttelton, Valparaíso, Montevideo, San Juan de Puertu Ricu, Nueva York, Plymouth y Brest fueron les principales escales d'aquel cruceru, que terminó un radiante domingu día del Carmen de 1894 en La Concha de San Sebastián.

La vuelta al mundu cola Nautilus amontó entá más la popularidá de Villaamil, a lo que contribuyó la publicación pela so parte de la historia del viaxe nun llibru, Viaxe de circunnavegación de la corbeta Nautilus, nel que rellataba los acontecimientos de la navegación xunto coles sos reflexones, principalmente sociales y económiques, sobremanera lo visto nes tierres visitaes. Especialmente estremecedoras resulten les pallabres qu'escribió en visitando los arsenales de la marina de guerra norteamericana en Filadelfia, nos qu'en diversos graos d'armamentu atopaben dos acorazaos y tres crucero: Ensin que yo pueda enfusar nos fines que se propón esta nación, [...] reparo que nestos últimos años, de manera inesperada, dedica la so atención y creitos a adquirir buques de guerra que representen la última espresión del adelantu de l'arquiteutura naval. Fernando Villaamil nun podía saber entós que'l destín acutába-y una cita fatal, nel curtiu plazu de cuatro años, con aquelles impresionantes máquines de guerra; cita na que resultaríen aniquilaos él, munchos de los sos compañeros d'armes, tolos sos barcos y les últimes posesiones del Imperiu español.

 
Monumentu alzáu en 1911 a Fernando Villaamil nel parque de Castropol

La Guerra d'España y Estaos Xuníos: el desastre del 98 editar

En 1898 Estaos Xuníos ordenó a la so flota del Pacíficu que se dirixiera a Ḥong Kong y fixera ellí exercicios de tiru hasta que recibiera la orde de dirixise a les Filipines y a la isla de Guam. Tres meses antes decretárase'l bloquéu naval a la isla de Cuba ensin que mediara declaración de guerra dalguna.

El 15 de febreru esplotó nel puertu de L'Habana l'acorazáu Maine d'Estaos Xuníos, que se topaba en Cuba nuna visita antidiplomática de provocación que nun fuera anunciada primeramente. La esplosión foi provocada deliberadamente polos sos propios tripulantes, que s'atopaben en tierra nuna fiesta ufiertada polos españoles a pesar del bloquéu naval y del insultante comportamientu d'Estaos Xuníos. Estaos Xuníos acusó a España de la esplosión y cuasi de momentu declaró la guerra con efeutos retroactivos al empiezu del bloquéu. Les tropes d'Estaos Xuníos rápido aportaron a Cuba.

El 1 de mayu, la flota del Pacíficu d'Estaos Xuníos enfrentar en batalla naval a la flota española de Filipines. Naquel momentu bien pocos creíen qu'un país como Estaos Xuníos, qu'hasta aquel momentu nun tuviera Armada nin llibrara nunca una guerra fora de les sos fronteres, pudiera ganar a l'Armada española, considerada una de los meyores del mundu. Sicasí, l'elementu sorpresa, les naves nueves y los planes específicos primeramente entamaos favorecieron a los Estaos Xuníos, la escuadra española de Filipines foi totalmente destruyida nel llamáu desastre de Cavite.

N'España decidió l'unviada a Cuba d'otra flota de l'Armada, al mandu del almirante Pascual Cervera Topete. La flota taba formada polos cruceru acorazaos Cristóbal Colón, Infanta María Teresa, Vizcaya y Almirante Oquendo, según trés contratorpederos o destructores: Terror, Raxón y Plutón. El Terror tuvo que quedar en Puertu Ricu por una avería, onde llegaría a combatir contra Los cruceros auxiliares USS St. Paul y USS Yosemite.

A priori, el rangu de Fernando Villaamil (capitán de navío, categoría darréu inferior al de contralmirante) nun encaxar de forma evidente dientro de la organización y la cadena de mandu de los distintos tipos de barcos que componíen la flota, polo que de deseyalo pudiera quedase n'España. Sicasí, prefirió xunise a la flota de Cervera al mandu de la escuadrilla de cazatorpederos o destructores, formada pol Raxón, el Terror y el Plutón. Fernando Villaamil taba consideráu unu de los meyores espertos mundiales nesti tipu de barcos, creaos por él mesmu.

Estaos Xuníos, pela so parte, unvió dos flotes a Cuba sol mandu del almirante Sampson. Nel so conxuntu, dambes flotes yeren claramente cimeres militarmente a la española. Sicasí, teníen la prohibición d'enfrentase por separáu a la escuadra española, pos esta taba considerada una de les meyores flotes del so tiempu.

Magar les soflamas llanzaes pola prensa española y l'ánimu aponderáu de la clase política, qu'unánimemente esperaba una aplastante victoria militar frente a Estaos Xuníos; l'almirante Cervera, Fernando Villaamil y munchos marinos españoles yeren dafechu conscientes de que s'enfrentaríen a un enemigu claramente cimeru, col consiguiente sacrificiu inútil de les fuercies navales españoles y les vides de cientos d'homes.

A la so llegada a Cuba, la flota española permaneció atracada nel puertu de Santiago evitando'l combate en mar abiertu coles flotes norteamericanes. Cervera taba convencíu de la imposibilidá de la so escuadra de caltener un enfrentamientu direutu colos americanos, dada la manifiesta inferioridá de los sos barcos, y aguantábase a salir de la seguridá del puertu.

Paez ser que Villaamil propunxo realizar incursiones rápides colos sos axilosos y rápidos destructores, atacando puertos de la mariña Este de los Estaos Xuníos (Nueva Orleans, Miami, Charleston, Nueva York o Boston) pa forzar asina a gran parte de la escuadra d'Estaos Xuníos a volver pa defender les sos propies mariñes. D'esta miente, igualaríense les fuercies navales de dambos contendentes en Cuba. Seguro que pesó na postura de Villaamil la conocencia de que'l puertu de Nueva York escarecía práuticamente de defenses militares, fechu que fai notar nel so llibru Viaxe de circunnavegación de la corbeta Nautilus. Quiera que non, estos planes nun fueron executaos, seique pola oposición del almirante Cervera, qu'optó por que tolos buques permanecieren en puertu.

D'esta miente, la flota española permaneció atracada nel puertu de Santiago de Cuba, situación que foi estratéxicamente aprovechada pola flota d'Estaos Xuníos, que s'asitio ante l'angosta bocana del puertu de Santiago esperando la salida de la escuadra española. El puertu de Santiago pasó de ser un abellugu pa la flota española, pa convertise nuna auténtica ratonera, una y bones la estrecha bocana del puertu namái dexaba a los barcos salir ún per ún, mientres tola flota d'Estaos Xuníos esperaba fora. Nesta situación Villamil propunxo llanzar un ataque nocherniegu por sorpresa con torpedos colos dos destructores que-y quedaben (el Terror sufriera averíes antes de llegar a Santiago de Cuba, polo que tornó a Puertu Ricu). Pero la so idea foi nuevamente tornada.

Esta situación caltener hasta que'l 2 de xunetu de 1898 el capitán xeneral Ramón Blanco y Erenas ordenó a Cervera abandonar el puertu ante la inminente ocupación de la ciudá poles fuercies terrestres americanes y el consiguiente peligru de captura de los barcos. Nesi momentu, tola flota d'Estaos Xuníos esperaba yá ante l'angosta bocana del puertu de Santiago la salida de la escuadra española.

La batalla de Santiago: el fin editar

Cervera, convencíu de la inferioridá material de la so flota, pensaba que si salía al combate en mar abiertu, perdería tolos sos buques y homes.

El Xefe d'Estáu Mayor de la Escuadra de Cervera, el Capitán de Navío Joaquín Bustamante propunxo al Almirante una salida nocherniega gradiada pa evitar la perda total de la escuadra, pero al igual que la propuesta de Villaamil, la idea foi tornada.

Cervera decidió salir a primeres hores del día siguiente, el 3 de xunetu, saleando escontra l'oeste y pegáu a la mariña pa salvar el mayor númberu de vides posibles. Esta decisión yera, militarmente falando, la peor de toles posibles, pos probablemente una salida nocherniega o nun día de mal tiempu fuera más fayadiza. Amás, la estrechura de la canal de salida del puertu obligó a los barcos a salir ún per ún.

Siguiendo les órdenes especificaes por Cervera, los buques españoles zarparon n'orde decreciente de tamañu y potencia de fueu. Asina, la escuadra española salió de puertu encabezada pol buque insignia Infanta María Teresa (nel cual atopábase embarcáu l'Almirante Cervera). De siguío salieron el Vizcaya, el Cristóbal Colón y el Almirante Oquendo, que s'alloñar intercambiando disparos a llarga distancia. Toos dexaron el puertu a intervalos demasiáu llongures y siguiendo la mesma ruta.

Cervera dirixó al so buque insinia, Infanta María Teresa escontra'l buque norteamericanu más cercanu, l'USS Brooklyn. Al reparalo'l Comodoro Schley, que s'atopaba a bordu del Brooklyn, ordenó al Brooklyn que diera media vuelta y alloñárase pa evitar un hipotéticu intentu de espoloneamiento. Al comprobar que'l Infanta María Teresa nun intentaba dicha maniobra, sinón fuxir, ordenó al Brooklyn tornar a la posición orixinal, momentu nel cual tuvo a puntu de topetar col USS Texas.

Los buques americanos pudieron arrodiar y cañonear toos al empar al Infanta María Teresa, que foi atacáu en desigual batalla d'un únicu buque contra una escuadra entera.

De siguío, los norteamericanos fixeron fueu sobre'l Almirante Oquendo.

Los últimos barcos n'abandonar el puertu fueron los pequeños y rápidos destructores de Villaamil, Raxón y Plutón, que se fundieron rápido en siendo algamaos pol potente fueu de la flota d'Estaos Xuníos. Créese que Villaamil morrería intentando xubir a la torreta del cañón de proa del destructor Raxón pa disparar contra los norteamericanos.

Una vegada fundíos los destructores, la escuadra americana perseguió al Vizcaya hasta acribillalo.

El Cristóbal Colón, la unidá más rápida y moderna de la flota española, alloñar a toa máquina. Y hubiera quiciabes escapáu, hasta que se-y escosó'l carbón inglés d'alta calidá y tuvo de prosiguir viaxe con carbón cubano, d'inferior calidá. Esto fíxo-y perder sustancialmente velocidá y la ventaya llograda hasta'l momentu. Magar que nun recibió grandes daños gracies al so blindaxe, el so comandante, al ver que nun podía escapar, decidió embarrancarlo. (Hai que dicir que los americanos pensaron que l'actitú del Cristóbal Colón de fuxir ensin siquier combatir yera debida a la cobardía; namái dempués de la batalla supieron que'l barcu taba desarmáu, nun recibiera la so artillería principal y polo tanto pocu podía faer).

Los grandes cruceros, en siendo algamaos pol fueu enemigu aguantaben abondo tiempu a flote antes de fundise. Toos ellos dirixiéronse escontra la mariña pa embarrancar, polo que tolos sos mandos y munchos de los sos oficiales y marineros sobrevivieron a la batalla.

La muerte de Fernando Villaamil editar

Otra manera, los pequeños destructores fundiéronse pocu dempués de ser alcanzaos. Finaron la práctica totalidá de los sos tripulantes, incluyíu Villaamil, que d'esta miente foi'l militar de mayor graduación cayíu na batalla. Los cadabres de Fernando Villaamil y de la mayoría de los tripulantes del so barcu nunca fueron recuperaos.

Consecuencies editar

La escuadra española ensin el so armamentu totalmente instaláu y probáu, sorprendida nesti intentu, foi unviada a una guerra perdida de mano por unos dirixentes políticos que conocíen la superioridá del enemigu, pero optaron por nun enfrentar se a una población que fuera convencida del trunfu por una prensa irresponsable y sensacionalista y que nun dexaría que l'exércitu nun actuara ante un ataque contra'l territoriu nacional (Cuba, nun yera considerada una Colonia, sinón una provincia más del país). L'almirante Cervera y los sos subordinaos taben resignaos a dir a una guerra perdida na que probablemente morreríen.

La decisión de Cervera de salir a plenu día y pegáu a la mariña namái s'esplica dende'l puntu de vista humanitariu (amenorgar el númberu de víctimes na batalla). Lo cual presupon que Cervera daba por perdida la batalla antes d'empecipiala. Esta forma de pensar coincide cola so decisión inicial d'evitar enfrentase a la escuadra d'Estaos Xuníos y esperar abellugáu nel puertu. Esta decisión d'esperar en puertu resultó, amás d'inocente, de xuru errónea y contraproducente, pos seya comoquier tuvo qu'acabar enfrentándose a la flota norteamericana, pero nuna situación infinitamente más desventayosa que nuna batalla en mar abiertu, al tener que salir del puertu ún per ún. Amás, la distancia ente unos barcos y otros foi escesiva, y resulta abondo discutible l'orde qu'escoyó de salida de los barcos.

A pesar de los esfuercios de Fernando Villaamil, los destructores fueron incorreutamente usaos na batalla.

Santiago de Cuba rindió'l 16 de xunetu. Cifres conservadores envaloren los finaos na campaña, que remató con tomar de Santiago, n'alredor de 600 pela parte española, 250 pola d'Estaos Xuníos y 100 pola cubana. Pero los cubanos nun fueron trataos como se merecíen, yá que a pesar de que la guerra foi ganada, principalmente pol sofitu de los mambises, el xeneral d'Estaos Xuníos Shafter torgó la entrada victoriosa de los cubanos en Santiago de Cuba so la sida de «posibles represalies».

Rematada la guerra y destruyida totalmente l'Armada española, esistía la medrana de qu'Estaos Xuníos atacara con fuercies navales places costeres como San Sebastián, Bilbao, Santander, Xixón, La Coruña, Ferrol, Vigo, Cádiz, Málaga, Cartaxena, Alicante, Valencia, Tarragona o Barcelona. Afortunadamente, estos ataques nunca se producieron. Pero si Fernando Villaamil atacara Nueva York (anque sería de forma más simbólica que dañible, dada la escasa potencia de fueu de los sos pequeños destructores), estos ataques vengatibles probablemente tendríen llugar. Sicasí, rescampla que l'altu mandu d'Estaos Xuníos dende los entamos tenía'l teatru de guerra focalizado nel ámbitu de les sos posibilidaes y ventayes comparatives d'aquel momentu.

En xunetu de 1911 inaugurar en Castropol un notable monumentu a la memoria de Villaamil, obra del escultor Cipriano Folgueras y que la so inscripción fuera redactada por Menéndez y Pelayo. El monumentu alzar por suscripción popular encabezada pola Reina Rexente Dª María Cristina.

Ver tamién editar

Bibliografía editar

  • Camba, Francisco (1944). Fernando Villaamil. Madrid: Editora Nacional.
  • Diariu ABC (6 d'agostu de 1911). «Homenaxe a un marín pernomáu». Blanco y Negru: 23
  • Diariu ABC (11 de payares de 1923). «Cartaxena. El monumentu a los héroes de Cavite y Santiago de Cuba». Blanco y Negru: 21
  • Girón Miranda, Pablo (2006). El Capitán de Navío Fernando Villaamil n'Historia militar d'Asturies (Tomu 2). Uviéu: Silverio Cañada editor.
  • Lyon, David (1997). The First Destroyers. Londres: Chatham Shipshape Series. ISBN 978-1-55750-271-1
  • Muñiz, Oscar (1995). El Capitán de la Reina. Xixón: Llibros del Pexe. ISBN 84-89985-11-1
  • Peña Goñi, Antonio (29 de xunetu de 1893). «Villaamil y el Nautilus». Diariu ABC: 3-4:
  • Serrano Monteavaro, Miguel Ángel (1988). Fernando Villaamil. Una vida ente la mar y el dolor. Madrid: Asamblea Amistosa Lliteraria. ISBN 84-404-2716-6.
  • Villaamil, Fernando (1895). Viaxe de circunnavegación de la corbeta Nautilus. Madrid: Sucesores de Ribadeneyra. Reedic. Madrid: Editorial Naval, 1989 ISBN 84-7341-047-5.
  • VV.AA. (1912). Castropol a Fernando Villaamil. Númberu estraordinariu dedicáu a Fernando Villaamil. Castropol: Castropol.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Diccionario biográfico español. Identificador DBE: 16345/fernando-villaamil-y-fernandez-cueto. Apaez como: Fernando Villaamil y Fernández Cueto. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Editorial: Real Academia de la Historia. Llingua de la obra o nome: castellanu. Data d'espublización: 2011.
  2. D'un artículu sobre'l destructor norteamericanu Greyhound:Torpedu boats were considered a major threat and the navies of the world set out to defend against them. In 1884 Capitan de Navio Fernando Villaamil was appointed the second officer in the Ministry of the Spanish Navy and was tasked with the design of a new class of warship intended to fight the then new torpedu boats. Once he reached a conclusion, he chose the J & G Thomson shipyards in Clydebank, Scotland, to build the new vessel. On January 19, 1887, the DESTRUCTOR, the first torpedu boat destroyer, was turned over to the Spanish Navy, with great expectations from the European naval community. Twenty-four hours after leaving Falmouth England, the DESTRUCTOR reached the Spanish coast, making 18 knots through a stormy Bay of Biscay. The ships new design and functions were so different from any past man-of-war, many thought it couldn't survive at sía. In one day the doubts about the vessel's seaworthiness were answered forever, and her designer and commander had every reason to feel proud.
  3. Lyon, page 18: J&G Thomson's 1892 design for a TBD is, not unsurprisingly, somewhat reminiscent of their "Destructor" built for the Spanish Navy.
  4. Lyon, page 66: It was already (J&G Thomson Clydebank shipyard), when asked to tender for TBDs for the Royal Navy, building trasatlantics liners and cruisers to the navy, and had built an interesting torpedu vessel under the prophetic name of "Destructor" ("Destroyer") for Spain. Its first design (for the British navy in 1892) was cleary a successor of the "Destructor".

Enllaces esternos editar