Festuca arundinacea

especie de planta

Festuca arundinacea ye una especie de la familia de les gramínees (Poaceae). Ye nativa d'Europa y del norte d'África. Ye una forrajera de clima templáu bien importante dientro de los sistemes de producción estensivos de ganáu y cultivar con esi fin en dellos llugares del mundu como EE. XX., Arxentina, Uruguái y Australia.

Festuca arundinacea
Clasificación científica
Reinu: Plantae
División: Magnoliophyta
Clas: Apogonia
Subclas: Commelinidae
Orde: Poales
Familia: Poaceae
Subfamilia: Pooideae
Tribu: Poeae
Subtribu: Loliinae
Xéneru: Festuca
Especie: Festuca arundinacea
Schreb.
Consultes
Royal Botanic Gardens, Kew Royal Botanic Gardens, Kew
World Flora Online World Flora online
[editar datos en Wikidata]
Ilustración central
Detalles de la planta
Ilustración
Detalle de la espiga
Nel so hábitat
Vista de la planta

Descripción editar

Tien lígula membranosa; aurícula pequeña; les fueyes fuertemente derrotes, nervadura central pronunciada; les fueyes tán endolcaes nel nuedu. Les llámines de les fueyes son de 3 a 12 mm d'anchu y de 1 a 6 dm de llargor. Son prominentemente rugosas na cara cimera y brillantes nel viesu. Les fueyes son más angostes na punta, y los márxenes son irregulares y cortantes al tactu. Les vaines de la fueya son nidies, estremaes y acolorataes na base.

Presenta collar, que ye una banda de texíu meristemático que llogra amontar el llargor de la fueya. Una vegada que la llámina tien el so máximu llargor, les célules nel collar cesen d'estremase. La rexón del collar de la festuca alta ye distintiva. Les aurícules son redondes con vellos finos. La lígula ye curtia y membranosa, mide hasta 2 mm.

De vezu cespitoso yá que presenta rizomes curtios; la inflorescencia ye una panoja hasta de 5 dm, de normal de 1 a 3 dm. Les panojas o panículas varien d'abiertes y ramificaes ensin orde a bien angostes. Les ramificaciones curties tienen delles espiguillas. Les espiguillas son dende elíptiques a oblongues, de 1 a 2 cm. Cada espiquilla tien de 3 a 10 flósculos. Sicasí, aproximao solo la metá de los flósculos produz grana. Los flósculos dientro de les espiguillas tán interconectaos pela exa central o raquilla. Segmentos de la raquilla alcuéntrase en cada flósculu maduru (grana).

Los tarmos florales son buecos, compuestos de nuedos y entrenudos y denominar comúnmente "cañes". Les cañes usualmente son erectas, fuertes, nidios y hasta de 2 m. El segmentu cimeru del tarmu, que caltién la panoja, ye'l pedúnculu. La base del tarmu de normal ye acoloratada. Festuca arundinacea ye un hexaploide con 2n=6x=42.

Bioloxía y fenoloxía editar

Presenta dos époques de llantadera que depende, fundamentalmente, del clima de la rexón. Puede semase na seronda, na primera quincena de setiembre. Nesti casu, la producción sería baxa en primavera pero óptima n'a partir del branu. Si sémase en primavera, les feches más indicaes ye a finales de febreru pa consiguir un bon establecimientu y poder competir cola vexetación bonal. Sicasí, nun se llograríen unos bonos rendimientos hasta la seronda siguiente.

Nel casu de la llantadera de seronda, el ciclu fenológico carauterizar pol empiezu de la crecedera a finales del iviernu. En primavera, la crecedera ye óptimo, y trás l'aprovechamientu del encanáu por aciu siega o campera, la festuca alta vuelve viltar de manera óptima. Pero la dómina más importante y más rentable de de la festuca alta ye'l branu, ónde la so crecedera supera inclusive al del ray-grass y al dactilo, yá que tien una bona adautación a zones caloroses siempres y cuando disponga de riego. Na seronda la crecedera sigue hasta mediaos d'iviernu y dependiendo de la variedá, puede sufrir parón vexetativu.[1]

Uso editar

Especie microterma, bien usada en tapices herbales pocu tolerantes al calor, secañu y solombra. Permanez verde tol añu, y aguanta munches enfermedaes, soporta perbién la corte y persiste anque haya baxu caltenimientu. Prefier suelu fértil, con pH de 6 a 6,5 (llendes 4,5 a 9,5)

Pa llograr una pastura de bona calidá hai que caltenela siempres con altor baxu con altes cargues. Pel branu permanez verde entá con escasu mugor. Se consocia bien con agropiro, falaris, trébole blancu, trébole coloráu y alfalfa. Ye ideal pa campos de cría ya ivernada.

La so principal llimitación granible ye la posible presencia d'una enfermedá llamada festucosis; tratar d'una infeición con un fungu, Neothypodium coenophialum, que xenera una intoxicación sobre los animales que lu peracaben. Esta intoxicación xenera una serie de síntomes clínicos, que resulten en baxes na producción de carne o lleche, ya inclusive la muerte d'animales. Pa evitar el so infestación, tien d'analizase la grana primeramente a la so llantadera.

Esisten delles téuniques de control de los efeutos de la festucosis, pero seya que non en preferible nun introducir la enfermedá nos campos que nun tener poblaciones de Festuca.

Depués d'enllantada, el so primera llendo ten de ser curtiu en duración, dexando un remanente de 1.500 kg de MS/ha o 5 cm d'altor, pa poder volver llendar cuando algame los 15 cm d'altor. En primavera débese caltener con un altor de 5 a 15 cm de remanente, con una frecuencia de llendo de 15 a 20 díes. Mientres la primer seronda depués de la llantadera nun se debe llendar a menos de 3 cm, nin dexar que la planta creza a más de 15 cm. Esto debe a que nesti periodu la planta desenvuelve muncha cantidá de macollos. Polo tanto va ser de vital importancia efeutuar fertilizaciones na seronda pal desenvolvimientu d'estos macollos.

Pa caltener una escelente calidá forrajera mientres la so crecedera vexetativa, les fueyes tienen de ser llendaes enantes de cumplir 20 a 30 díes de producíes, yá que depués la so calidá torna, por cuenta de la mayor morrina de fueyes y macollos. Mientres la etapa reproductiva (setiembre a payares), tien de favorecese'l desenvolvimientu de nuevos macollos esaniciando'l tarmu reproductivu enantes del so floriamientu; esto ye fundamental p'asegurar la producción braniza. Si'l branu ye secu, tien de menguase la frecuencia de llendo pa protexer la sobrevivencia de les plantes.

Interés y aprovechamientu forrajero (España) editar

Festuca arundinacea utilizar en praderíes combinaes con lleguminoses y gramínees. En zones del Sur d'España, la combinación con Medicago sativa (alfalfa) forma una combinación duradera y de producción estable. En zones Centro y del Norte d'España, la combinación con Trifolium repens (trébole blancu) dexa que lu remano de la pradería seya más fácil una y bones nun produz meteorismo.

Como gramínea, puede utilizase con Dactylis glomerata L. (dactilo) pero puede diferencies de ciclu y crecedera estacional. Si la pradería ye llendada, puede haber problemes per selectividá del ganáu pudiéndose formar, macollas de festuca. Pero si fai un bon manexu de la pradería y fáense alternances de siega y llendo, se peude caltener un equilibriu d'especies. Tamién puede faese una pradería combinada con festuca, dactilo, trébole blancu y/o alfalfa en casu de seya de regadío.[2]

Como ventayes del so usu, ta la bona calidá del forraxe en rebrote de primavera que puede ser aprovecháu por llendar. Amás, presenta una reposición rápida de les sos reserves dempués de la defoliación de cuenta que puede llevase un sistema d'esplotación intensivu y frecuente siempres y cuando se dexen intervalos ente aprovechamientos de 3-4 selmanes. Presenta una alta adaptabilidá al mediu y con un bon manexu, pueden llograse rendimientos cimeros al d'otres gramínees siendo la so producción d'hasta 10 t mat.seca/hai. Amás, la so alta precocidá en primavera dexa que pueda establecese rápido y competir polo recursos cola vexetación bonal. Como desventaxes del so usu, ta la palatabilidad qu'en dómines adverses como calor escesivo y seca pel branu o xelaes pel hibiernu, puede trate amontáu pol endurecimientu de los tarmos y de les fueyes. Amás, si efectúase un llendo siguíu, puede haber escosamientu de reserves y llegar, inclusive a la muerte de la planta.

Variedaes editar

Variedaes estauxunidenses editar

La primer variedá de festuca alta n'EE. XX. foi "Alta", por seleición, en 1918 en Oregon. "Kentucky 31" foi colectada en Kentucky en 1931 y foi la principal fonte de grana de festuca alta mientres la so rápida adopción nos años 1950 y 1960. En 2007 entá ye la variedá predominante nes praderíes na zona de transición.

Fawn foi desenvuelta en Oregon en 1954, aumentando la producción de forraxe y grana. Kenhy, lliberada en Kentucky en 1977, foi'l primera híbridu de festuca alta y raigrass añal (llamáu Festulolium): superior a Kentucky 31 en producción, color y calidá.

Dende principios de 1980’s, los xenetistes de festuca alta lliberaron munches variedaes nueves que contienen un nivel baxu (menos de 5%) del fungu endófito que produz la festucosis.

Les variedaes de festuca alta tán arrexuntaes en tres categoríes de maduror: tempranes, entemedies y tardíes. Estos grupos son daqué útiles, pero esiste un substancial solapamiento ente ellos.

Variedaes arxentines editar

  • "El Palenque" INTA (pública): foi escoyida nel INTA Pergamín, a partir de material proveniente de Oregon (EE.XX.). Carauterízase pola so alta rusticidad, bien bona productividá (n'especial en primavera), gran puxanza de plántula y alta persistencia.
  • "El Palenque Plus INTA" (Produsem): cultivar sintéticu llográu por policruzamiento de clones selectos derivaos de la población. El Palenque concentra toles carauterístiques d'adautación y persistencia de la población d'orixe.
  • "Flexible" (Los Praos): tien gran velocidá d'implantación y alta flexibilidá de la so fueyes rellacionaes con alta digestibilidad.
  • "Johnstone" (Barenbrug-Palaversich): con fueyes fines y bien apetecedores que la diferencia del restu de les festucas. Gran puxanza d'implantación.
  • "Au Triumph" (Gentos): de crecedera seronda-inviernal y alta productividá brengosa implantación. Menos macolladora y menos agresiva en consociaciones. informatives electróniques/FUEYA 08/FUEYA 8.htm

Taxonomía editar

 
Detalle de la planta
 
Vista de la planta nel so hábitat
 
Espigues

Festuca arundinacea describióse por Johann Christian Daniel von Schreber y espublizóse en Spicilegium Florae Lipsicae 57. 1771.[3]

Citoloxía

Númberu de cromosomes de Festuca arundinacea (Fam. Gramineae) y táxones infraespecíficos: n=21[4]

Etimoloxía

Festuca: nome xenéricu que remanez del llatín y significa tarmu o brizna de paya, tamién el nome d'una meruxa ente la cebada.[5]

arundinacea: epítetu llatín que significa "de color coloráu".[6]

Sinonimia
  • Bromus arundinaceus (Schreb.) Roth
  • Festuca elatior L.
  • Festuca orientalis (Hack.) V.I.Krecz. & Bobrov
  • Lolium arundinaceum (Schreb.) Darbysh.
  • Schedonorus arundinaceus (Schreb.) Dumort.
  • Schedonorus elatior (L.) P.Beauv.[3]
  • Aria oryzetorum Spreng.
  • Avena secunda Salisb.
  • Brachypodium interruptum (Desf.) Roem. & Schult.
  • Bromus decolarans Rchb.
  • Bromus elatior (L.) Koeler
  • Bromus elatus Gueldenst. ex Ledeb.
  • Bromus littoreus Retz.
  • Bucetum elatius (L.) Parn. [Unplaced]
  • Festuca articulata De Not. ex Parl.
  • Festuca caerulescens Ten.
  • Festuca cretica Hack. Ex Nyman
  • Festuca decolorans Mert. & W.D.J.Koch
  • Festuca decolorans (Rchb.) Mert. & Koch ex Kunth
  • Festuca fenas Lag.
  • Festuca interrupta Desf.
  • Festuca laxa Gaudin
  • Festuca littorea (Retz.) Lilj.
  • Festuca loliacea Lam.
  • Festuca mediterranea (K.Richt.) Rouy
  • Festuca oryzetorum Pollini
  • Festuca pauneroi Cebolla, López Rodr. & Rivas Ponce
  • Festuca phoenix (Scop.) Vill.
  • Festuca pseudololiacea Hack.
  • Festuca pseudololiacea FRIES
  • Festuca regeliana Pavlov
  • Festuca regelii Pavlov
  • Festuca simplex Boiss. & Bal.
  • Festuca tenax Link
  • Festuca uechtritziana Wiesb.
  • Gnomonia elatior (L.) Lunell
  • Lolium festuca Raspail
  • Poa curvata Koeler
  • Poa elatior (L.) Moench
  • Poa fenas (Lag.) Steud.
  • Poa kunthii Lindm.
  • Poa phoenix Scop.
  • Poa remota Kunth
  • Poa tenax Link
  • Poa uliginosa Willd. ex Spreng.
  • Schedonorus interruptus (Desf.) Tzvelev
  • Schedonorus littoreus (Retz.) Tzvelev
  • Schedonorus phoenix (Scop.) Holub
  • Schedonorus uechtritzianus (Wiesb.) Holub
  • Tragus elatior (L.) Panz.
  • Tragus elatior Panz. ex B.D. Jacks.
  • Tragus loliaceus (Lam.) Panz. ex B.D.Jacks.[7][8]

Nome común editar

Nun hai conseñaos nomes comunes n'asturianu pa esta especie.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. E. Muslera, C. Ratera García. Praderíes y forraxes, producción y aprovechamientu. Ediciones Mundi-Prensa. 2ª Edición.
  2. Gómez de Barrera. Praticultura
  3. 3,0 3,1 «Festuca arundinacea». Tropicos.org. Missouri Botanical Garden. Consultáu'l 21 d'avientu de 2013.
  4. Contribución a la conocencia cariológico de les Poaceae n'Estremadura (España). II. Devesa, J. A. & al. (1990) Bol. Soc. Brot. ser. 2 63: 153-205
  5. (n'inglés) Watson L, Dallwitz MJ. (2008). «The grass genera of the world: descriptions, illustrations, identification, and information retrieval; including synonyms, morphology, anatomy, physiology, phytochemistry, cytology, classification, pathogens, world and local distribution, and references». The Grass Genera of the World. Consultáu'l 2 de febreru de 2010.
  6. N'Epítetos Botánicos
  7. Festuca arundinacea en PlantList
  8. «Festuca arundinacea en». World Checklist of Selected Plant Families.

Bibliografía editar

  1. Cabrera, A. L. 1970. Gramínees. 4(2): 1–624. In A. L. Cabrera (ed.) Fl. Prov. Buenos Aires. Institutu Nacional de Teunoloxía Agropecuaria, Buenos Aires.
  2. Cody, W. J. 1996. Fl. Yukon Terr. i–xvii, 1–669. NRC Research Press, Ottawa.
  3. Cronquist, A.J., A. H. Holmgren, N. H. Holmgren & Reveal. 1977. Vascular Plants of the Intermountain West, U.S.A. 6: 1–584. In A.J. Cronquist, A. H. Holmgren, N. H. Holmgren, J. L. Reveal & P. K. Holmgren (eds.) Intermount. Fl.. Hafner Pub. Co., New York.
  4. Davidse, G. 1994. 27. Festuca L. 6: 223–227. In G. Davidse, M. Sousa Sánchez & A.O. Chater (eds.) Fl. Mesoamer.. Universidá Nacional Autónoma de Méxicu, Méxicu, D. F.
  5. Davidse, G., M. Sousa Sánchez & A.O. Chater. 1994. Alismataceae a Cyperaceae. 6: i–xvi, 1–543. In G. Davidse, M. Sousa Sánchez & A.O. Chater (eds.) Fl. Mesoamer.. Universidá Nacional Autónoma de Méxicu, Méxicu, D. F.
  6. Dávila Aranda, P., J. Valdés-Reyna & M. González-Ledesma. 2001. El xéneru Festuca (POACEAE: POOIDEAE) nel nordeste de Méxicu. Biotam 12(2): 49–64.
  7. Forzza, R. C. 2010. Llista de espécies Flora do Brasil http://floradobrasil.jbrj.gov.br/2010. Jardim Botânico do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.
  8. Great Plains Flora Association. 1986. Fl. Great Plains i–vii, 1–1392. University Press of Kansas, Lawrence.
  9. Hickman, J. C. 1993. The Jepson Manual: Higher Plants of California 1–1400. University of California Press, Berkeley.

Enllaces esternos editar