Forbes Burnham

políticu guyanés

Forbes Sampson Burnham (20 de febreru de 1923Georgetown – 6 d'agostu de 1985Georgetown) foi un políticu guyanés. Ye posiblemente una de les personalidaes polítiques de la rexón del Caribe más revesoses nel Sieglu XX.

Forbes Burnham
Presidente de Guyana

6 ochobre 1980 - 6 agostu 1985
Arthur Chung - Desmond Hoyte
Primer Ministru de Guyana

26 mayu 1966 - 6 ochobre 1980 - Ptolemy Reid
premier (es) Traducir Guyana británica, Reinu Xuníu de Gran Bretaña ya Irlanda

14 avientu 1964 - 26 mayu 1966
Cheddi Jagan
Vida
Nacimientu Georgetown20 de febreru de 1923[1]
Nacionalidá Bandera de Guyana Guyana
Muerte Georgetown6 d'agostu de 1985[1] (62 años)
Estudios
Estudios London School of Economics
Queen's College, Guyana (en) Traducir
Oficiu políticu
Premios
Creencies
Relixón metodismu
Partíu políticu Congreso Nacional del Pueblo (es) Traducir (de 1958 a 1985)
Partido Progresista del Pueblo (es) Traducir (de 1950 a 1958)
Cambiar los datos en Wikidata

Los entamos editar

Yera'l mayor de trés fíos d'una familia probe, anque estricta, yá que el so padre yera'l direutor d'una Escuela Primaria metodista. A los once años pasa a estudiar Secundaria primero na Central High School y depués nel elitista colexu colonial Queen's College. Ellí va conocer al que más palantre va ser primer ministru y poeta, Martin Carter y la so brillantez como estudiante dexó-y llograr beques que costearan unos gastos académicos que de nenguna manera podía dexase la so familia.

Nesa dómina yá se faen notar les sos cualidaes de líder. En 1942 llogra una prestixosa beca que-y acredita como'l meyor estudiante de la colonia. Sicasí, la Segunda Guerra Mundial retrasa la so llicenciatura. En 1945 llega a Londres, onde llogra diverses reconocencies nel terrén del Derechu. Implícase entós na Lliga de los Pueblos de Color (League of Coloured Peoples, LCP) y como representante de la Unión d'Estudiantes de les Indies Occidentales Burnham va liderar una delegación nel Festival Mundial de la Mocedá que se celebra en 1947 en Checoslovaquia.

Dirixente del PPP y líder sindical editar

Torna a Guyana en 1949 como profesional cualificáu y comprometíu políticamente. Xunir al Partíu Progresista Popular de Cheddi Jagan dende'l principiu, y a la Unión Sindical de la Guyana Británica, el más antiguu de los sindicatos establecíos nel ámbitu de la Commonwealth. Aportó a presidente d'esti sindicatu mientres la década de los 50, ya imprimió una fuerte carga política a la so xestión.

Tres la victoria del PPP nes eleiciones de 1953, Burnham ocupa'l puestu de Ministru d'Educación. Cheddi Jagan ye movíu del executivu a pidimientu de Burnham, y el so puestu ye ocupáu por Jai Narine Singh.

La dixebra del PPP. Creación del PNC editar

Tres cuatro meses y mediu de gobiernu, el PPP ye estremáu del poder, y los británicos suspenden la Constitución y detienen a Jagan y otros dirixentes del PPP, ente los que nun s'atopa Burnham. Ésti ve la oportunidá de faese colos mandos del partíu y lliberar de la influencia comunista de Jagan. Unes turbies maniobres de Burnham desaguaron na dixebra del PPP, que se presentó a les eleiciones de 1957 separada.

Derrotáu nes eleiciones, Burnham retirar de la vida pública y dedícase a trabayar nos Tribunales. Al tornar a la escena política, rebautiza la so facción del PPP como Congresu Nacional Popular (People National Congress, PNC). A pesar de que de primeres el partíu tuvo una vocación multirracial, adulces foi derivando escontra un partíu empobináu a la población afroamericana, polo que'l Secretariu Xeneral, Jai Narine Singh, que representaba a la minoría India dimitió en denunciando la violación de los estatutos del PNC. En siendo derrotáu nuevamente, Burnham implicar nuna cruzada pa echar al "comunista" Jagan, enguizando de camín el sentimientu anti-indiu, dexando entever que la victoria del PPP yera un trunfu de la "raza" india. En convenciendo a los británicos de que camudaren el sistema d'elección, va consiguir trunfar nes eleiciones de 1964.

La estratexa p'algamar el poder editar

Pero esti trunfu foi a cuenta de envelenar notablemente la convivencia en Guyana. Ente 1961, Burnham, sofitáu nel sindicatu, sometió al Gobiernu democráticu a un acoso total, per mediu de fuelgues, sabotaxes a intereses estranxeros (cubanos ente otros), agresiones a parllamentarios del PPP y manifestaciones, nes que al paecer tuvieron implicaos los servicios d'Intelixencia de los Estaos Xuníos. Tou ello remató en pergraves conflictos raciales ente afroamericanos ya indios en 1964, con siquier 170 muertos y munchos llares destruyíos. La población foise treslladando a árees nes que au mesma raza fora mayoritaria, pa evitar les razzias. Dalgunos de los dirixentes históricos del PNC, disconformes ante'l llamáu "tribalismo" que preconizaba Burnham abandonaron el partíu.

Dando otra vuelta de tuerca a la so estratexa frentista, en mayu de 1963 Burnham acusa en Bourda Green al PPP, nuna alocución cargada de tintes racista de tar entamando un golpe d'Estáu. Pero ye'l PNC el que ye afayáu pola Policía preparando una insurrección contra'l PPP. Burnham aliega que ye violencia preventiva contra la violencia del PPP, y niégase a allegar a Georgetown a instancies del Gobernador de la colonia pa detener a los sos siguidores, cola probe escusa de nun tener gasolina.

La Comisión de la Commonwealth, sicasí, nun vio nada ilícitu na xera de Burnhom. Nesti puntu la CIA tuvo acordies cola decisión británica de camudar la forma d'elección, pa desfacer d'un incómodu Jagan. Col so "New Road", Burnham trunfa nes eleiciones de 1964. A pesar de les sos promeses conciliatorias escontra la población india, la masacre de Wismar, na que afroamericanos violaron y asesinaron nuna pequeña población de mayoría india, ente otros fechos, fixeron que nunca llegara a cuntar col enfotu d'esti grupu de población.

La independencia editar

A pesar de que la posibilidá de llegar a alcuerdos col PPP yera impensable, Burnham declarara que sofitaría a cualesquier que trunfara nes eleiciones pa llograr la independencia del país. El so trunfu fizo que fuera él quien axustara'l procesu d'independencia, que se fixo efectiva en 1966. Tres otra turbia maniobra na que s'introdució'l "votu d'ultramar" trunfa de nuevu nes eleiciones de 1968. Dando un sorprendente xiru, establez rellaciones preferenciales con China y los países del Bloque del Este. Mientres los años 1970, la figura de Burnham va siguir apoderando'l panorama de Guyana.

República Cooperativa editar

En 1970 Guyana ataya les sos rellaciones col Reinu Xuníu y establezse un réxime populista y socializante al que llama República Cooperativa, apoderáu totalmente pola figura de Forbes Burnham. Internacionalmente consigue gran repercusión: Indira Gandhi y Fidel Castro visiten Guyana. Cuba consigue inclusive que se-y autorice a utilizar el país como base pal treslláu de les sos tropes militares a Angola, tres la negativa (a instancia) de los Estaos Xuníos de Barbados a siguir faciéndolo.

Les eleiciones de 1973 empezaron col zarru del Mirror, órganu de prensa del PPP, y col anunciu de que l'Exércitu tresportaría les urnes pa la so proteición. Los disparos contra los que s'opunxeron a esta midida de presión terminaron con dos muertos. Per otra parte la policía acosaba y amedranaba a votantes indios, y el gobiernu dictaba midíes pa embrivir l'impautu del votu del PPP. Con toos estos ingredientes, nun resulta estrañu que'l PNC trunfara inclusive en dellos distritos indios.

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Cheddi Jagan
Ministru en Xefe de Guyana
1964-1966
Socesor:
Forbes Burnham
Predecesor:
Forbes Burnham
Primer Ministru de Guyana
1966-1980
Socesor:
Ptolemy Reid
Predecesor:
Arthur Chung
Presidente de Guyana
 

1980-1985
Socesor:
Desmond Hoyte