La Francia de Vichy o réxime de Vichy (francés: Régime de Vichy) ye'l nome con que informalmente conocer al réxime políticu instauráu pol mariscal Philippe Pétain en parte del territoriu francés y na totalidá de les sos colonies, tres la firma del armisticiu cola Alemaña nazi nel marcu de la Segunda Guerra Mundial, subsistiendo hasta agostu de 1944.

Tercer República Francesa
Francia de Vichy
(de 10 xunetu 1940 a 29 agostu 1944)
Gobiernu provisional de la República francesa
estáu desapaecíu
Bandera de Francia
Lema nacional Travail, Famille, Patrie (es) Traducir
Himnu nacional Maréchal, nous voilà !
Alministración
Nome oficial État français (fr)
Capital París
Vichy
Forma de gobiernu dictadura
Autoritarismu
Gobiernu títere
Head of State of Vichy France (en) Traducir Philippe Pétain
Llingües oficiales francés
Relixón oficial catolicismu
Xeografía
Coordenaes 46°10′00″N 3°24′00″E / 46.16667°N 3.4°E / 46.16667; 3.4
Llendaba con Alemaña nazi
Economía
Moneda franco francés (es) Traducir y Coins of Vichy France (en) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

El nome oficial con que se denominó'l réxime foi Estáu Francés (en francés: «État français»), porque formalmente constituyó una interrupción de la Tercer República —en tantu la denominación «república» sume de les actes oficiales del réxime—, polos cambeos constitucionales que liquidaron la democracia parllamentaria y establecieron un réxime autoritariu. El sistema políticu encuadrar nos rexímenes autoritarios de la dómina, y ye debedor del corporativismu, amosando simpatía visible escontra la ideoloxía fascista.

Historia editar

Tres la invasión de Francia per parte de la Wehrmacht y el consiguiente derrumbe del Exércitu francés en xunu de 1940, el mariscal Philippe Pétain asume'l poder y solicita un armisticiu a Alemaña, el Armisticiu del 22 de xunu de 1940. Dempués de la cayida de París el 14 de xunu de 1940, el gobiernu francés y les sos instituciones axuntar en Burdeos y ellí'l Senáu Francés y la Cámara de Diputaos acepten l'arrenunciu del presidente del Conseyu de Ministros, Paul Reynaud, el 16 de xunu, y confíase la formación d'un gabinete al líder derechiegu Pierre Laval, quien de la mesma impon a los parllamentarios franceses la designación del vieyu mariscal Philippe Pétain como Presidente del Conseyu de Ministros el 17 de xunu col otorgamiento de "plenos poderes gubernamentales" pa celebrar un armisticiu colos alemanes so la velada amenacia de que, de nun faelo, Francia arriesgar a unes condiciones de paz muncho más dures col triunfante III Reich.

Un grupu de 80 senadores franceses oponer al proyeutu de Laval pa roblar un armisticiu colos nazis, pero son una minoría que pierde credibilidad ante la evidente derrota de los aliaos na Batalla de Francia. La evacuación británica fai más difícil sostener la idea d'una resistencia a estazón y l'exércitu francés nun se topa en condiciones de detener a la Wehrmacht. La posibilidá llanzada por Reynaud de retirar el gobiernu a Arxelia y combatir dende ellí a los nazis ye dafechu refugada. El 17 de xunu, la Cámara de Diputaos y el Senáu acepten cesar les sos funciones y tresferir tola autoridá a Pétain y a Laval, mientres na tarde d'esi mesmu día los xeneral de brigada Charles de Gaulle, viceministru de Defensa, fuxe al Reinu Xuníu pa manifestar el so refugu a la paz por separáu con Alemaña. El nuevu Gobiernu establez dende l'entamu una política collaboracionista col réxime nazi, celebrando primero l'armisticiu del 22 de xunu de 1940, pol cual Francia capitula ante'l III Reich, dexando solo al Reinu Xuníu y los sos dominios como únicos países enemigos de l'Alemaña Nazi.

De resultes del armisticiu, l'exércitu alemán ocupa'l norte de Francia inclusive París y tola mariña atlántica de Francia, tomando cuasi'l 60% del territoriu metropolitanu de Francia, onde'l poder efectivu mora na xefatura de la Wehrmacht anque de iure el Tercer Reich reconoz formalmente l'autoridá de Pétain sobremanera'l territoriu francés.

Sicasí, de momentu Hitler da en establecer un réxime alministrativu puramente alemán sobre les rexones d'Alsacia y Lorena, amestándoles na práutica al Reich, estableciendo la xermanización de dambos territorios y espulsando a los habitantes que deseyen caltener la nacionalidá francesa. Nel restu del país establez l'autoridá teórica del gobiernu de Pétain, anque na práutica les tropes alemanes caltener nes posiciones ocupaes el 22 de xunu de 1940 y la Wehrmacht constitúyese como autoridá máxima en felicidá Zona Ocupada. Amás, la rexón Nord-Pas-de-Calais va pasar a tar dirixida pol gobiernu militar alemán de Bruxeles.

 
Mapa de Francia de xunu de 1940 a payares de 1942. Al norte la zona so ocupación de l'Alemaña nazi (en rosa pálidu). Al sur la Francia de Vichy (en lila). La zona ocupada poles tropes italianes (en verde) estender hasta cubrir la zona lila con rayes oblicues a partir de payares de 1942. En colloráu apaez la mariña francesa baxu gobiernu militar alemán direutu y les rexones d'Alsacia y Lorena amestaes al Tercer Reich en 1940. La llinia puntiada azul ye la "llinia de demarcación" impuesta como frontera interna pola Wehrmacht, d'encruz acutáu.

Vichy ye una de les 4 subprefeutures del departamentu d'Allier, asitiada nel centru de Francia, al norte de la rexón d'Auvernia nel corazón de l'antigua "provincia de Bourbonnais", llugar d'orixe de los Borbones, y a 55 km de Clermont-Ferrand, capital de la rexón. Tratábase yá entós d'una pequeña ciudá turística, que les sos fontes termales yeren bien visitaes, y con una gran cantidá d'hoteles y cases de veranéu, según con llinies telefóniques y telegráfiques que la conectaben fácilmente col restu de Francia. Por estes carauterístiques, nel branu de 1940 Laval escoyó Vichy como sede temporal pal nuevu gobiernu, en cuantes que Burdeos yera un puertu na mariña del Océanu Atlánticu que quedaría suxetu a l'alministración direuta de la Wehrmacht, ente que Lyon (la otra gran ciudá de la zona llibre) yera una sede tradicional de los socialistes franceses; los grandes hoteles de Vichy fueron requisados p'allugar entidaes alministratives del nuevu réxime.

Pa caltener l'apariencia d'un gobiernu "autónomu, Laval decidió instalar la sede alministrativa del gobiernu collaboracionista en dalguna gran urbe de la Francia non ocupada, pero ello nun foi posible por cuestiones de seguridá y por presión alemana, de cuenta que col pasu de los meses determinóse tácitamente que Vichy constituyía la sede del gobiernu na práutica, anque nunca foi declarada oficialmente como "capital".

Darréu'l réxime impunxo una serie de polítiques d'inspiración fascista, escorriendo a la masonería y refugando públicamente l'alianza col Reinu Xuníu y la democracia parllamentaria de la III República Francesa.

El 10 de xunetu de 1940 establecióse una nueva estructura del réxime, suspendiendo numberosos artículos de la Constitución de 1875 y camudando el nome oficial del país a "Estáu Francés" (État Français) pa evitar la denominación de "República". Pétain foi proclamáu "xefe del Estáu Francés" y Laval ocupó'l cargu de Presidente del Conseyu de Ministros.

Cronología editar

Julio 1940 - payares 1942 editar

El primer gobiernu de Laval editar

El gobiernu de Vichy quedó apoderáu primeramente por Pierre Laval, quien dende l'entamu buscó aumentar la collaboración del réxime cola Alemaña nazi, magar la difícil situación de Francia: Anque la guerra nun causara destrucciones masives, nel armisticiu del 22 de xunu apautárase que'l gobiernu francés asumiría tolos costos de sostener a les tropes alemanes d'ocupación, lo cual suponía una carga financiera de dellos millones de francos franceses al mes. Amás, el Tercer Reich caltenía como prisioneros de guerra a cerca de 1.800.000 militares franceses (ente reclutes, téunicos, y oficiales) y refugaba repatrialos a pesar de qu'esti enorme númberu entendía obreros y llabradores bien necesarios como mano d'obra; la repatriación d'éstos impúnxose como necesidad meses dempués pero foi bien lenta, y escontra 1945 entá vivía cuasi mediu millón de prisioneros franceses en suelu alemán.

La Francia de Vichy gociaba d'una autonomía práutica bastante amenorgada por cuenta de que la Zona Ocupada de Francia tomaba gran parte de los centros industriales estratéxicos (como París y la so rexón axacente), ciudaes bien poblaes (París, Burdeos, Lille, Brest), y la mayor producción industrial y agrícola (concentrada nos departamentos del norte y centru de Francia), polo cual el réxime de Vichy asumió control efectivu solamente sobre una área equivalente al 40% del país, onde esistíen poques industries y menos infraestructura que nel restu de Francia.

Magar la Wehrmacht nun taba aparcada na zona llibre, la seguridá interna d'ésta dependía solamente de les fuercies policiales del réxime y de un exércitu francés (el "exércitu del armisticiu") amenorgáu a solamente 100.000 homes en toles sos armes, ensin artillería pesada nin tanques. El tránsitu ente los dos zones de Francia yera controláu puramente poles autoridaes militares alemanes, llegando inclusive a atayase la comunicación postal nos primeros meses d'ocupación, y taba prohibíu'l pasu llibre a los civiles.

Primeramente Alemaña caltuvo escontra'l réxime de Vichy les mesmes polítiques qu'escontra cualquier estáu estranxeru, dexándo-y caltener rellaciones diplomátiques con otros Estaos, y calteniendo na alministración pública a funcionarios nativos al ser imposible reemplazalos por servidores alemanes. Amás d'ello, Hitler designó un embaxador especial ante Vichy, Otto Abetz, pa curiar que la política interior de Vichy caltuviérase conforme colos oxetivos trazaos por Alemaña.

En simultáneu, la ocupación alemana empezó a perder popularidá cuando yá n'agostu de 1940 el Tercer Reich dictó les primeres normes pa la xermanización d'Alsacia y Lorena, escluyéndoles de l'alministración militar basada na Wehrmacht ya integrando dambes zones n'Alemaña como nuevos Gaue, lo cual implicaba una anexón territorial na práutica.

Laval intentó impulsar la collaboración col nazismu patrocinando la Entrevista de Montoire ente Pétain y Adolf Hitler el 24 d'ochobre de 1940, amás d'asegurar Laval a los alemanes que de les tropes coloniales franceses defenderíen los territorios sol so dominiu contra ataques de Gran Bretaña o de la Francia Llibre, pero refugando pela so parte declarar la guerra a los británicos.

El gobiernu Darlan editar

La conducta d'Alemaña al respective de Alsacia y Lorena, según la negativa de Laval a otorgar poder a los antiguos fascistes y ultraderechistes franceses de la década de 1930 aceleró la so destitución por Pétain el 13 d'avientu de 1940, siendo asocedíu pol almirante François Darlan, d'enclinos tamién pro alemanes. Ello ye que Pétain calteníase como xefe d'Estáu gracies al so gran prestíu popular, polo cual los nazis aportunaron en caltenelo como líder máximu del réxime. Pela so parte l'almirante Darlan gociaba de gran prestíu ente la marina de guerra francesa (cuasi intacta al nun participar nes lluches de 1940) y la so violenta anglofobia aseguraba una política de plena collaboración con Alemaña.

 
Xendarme francés y oficial alemán saludándose frente al Arcu del Trunfu en París en 1941.

A lo llargo de 1941 el gobiernu de Vichy quedó presidíu pol almirante Darlan, pero l'escasu remangu políticu d'ésti implicaba que los grupos collaboracionistes (en dambes zones de Francia) apexaren la maquinaria de l'alministración pública y causaren asina un gobiernu especialmente ineficiente n'atender los problemes económicos de Francia y atender en simultáneu les demandes d'Alemaña, pa lo cual Darlan buscó ayuda asistencial y diplomática de los entá neutrales Estaos Xuníos (que calteníen la so embaxada en Vichy).

N'Indochina les operaciones béliques de Xapón causaron que'l réxime de Vichy tuviera d'otorgar grandes concesiones a les fuercies armaes nipones nes posesiones coloniales franceses, que nun podíen cuntar con sofitu de la metrópolis. De la mesma, les colonies franceses n'Oriente Mediu (Siria y El Líbanu) quedaron col deber de caltener collaboración colos alemanes en casu de que seya necesariu: ello amosóse mientres la revuelta d'Iraq en marzu de 1941 pero nun significó dalguna ayuda oportuna en cuanto a la meyora del Afrika Korps en Libia.

La invasión alemana de la URSS en xunu de 1941 tuvo de resultes única que llanzó a la llucha activa a los comunistes franceses, hasta entós desapercibíos, ente que la entrada d'Estaos Xuníos na guerra (avientu de 1941) cortó les opciones de Darlan de safar les presiones alemanes usando los sos venceyos colos estauxunidenses.

Darlan esforciar en caltener les meyores rellaciones posibles con Alemaña, pero la so política trató d'evitar mayores presiones del Tercer Reich con ayuda de los estauxunidenses, aguiyando a la Lexón Francesa de Combatientes como "brazu políticu" del réxime. De la mesma, Darlan trató de reclutar pa la so causa al Grupu de Worms, un conxuntu informal de grandes capitalistes franceses, amparándose na so hostilidá al comunismu tres la invasión de la URSS contra Alemaña. Magar esto, los collaboracionistes de Vichy y de París refugaron ser apostraos polos grandes propietarios, amás qu'éstos de poca ayuda yeren ante les presiones alemanes. La entrada d'EE.XX. na guerra debilitó les esperances del Grupu de Worms, consciente del enorme poderíu económicu de los estauxunidenses, polo cual resultó una alianza inútil pa Darlan.

L'agravamientu de la situación bélica del Exa en fracasando la esperanza d'un trunfu rápidu na campaña de la URSS, y el fechu que les polítiques de Darlan fueren superaes polos acontecimientos, causó que n'abril de 1942 Pétain, pa satisfaer les esixencies de Hitler, almitiera de nuevu a Pierre Laval na xefatura del gobiernu y destituyera a Darlan.

La torna de Laval editar

El segundu gobiernu de Laval reactivó la collaboración a gran escala colos nazis, dando anováu impulsu a la integración económica de Francia na maquinaria bélica del Tercer Reich, unviando obreros franceses a Alemaña de manera forzosa (y creando pa ello'l "Serviciu del Trabayu Obligatoriu (STO)") y doblando la importancia de los voluntarios fascistes franceses que dende agostu de 1941 allegaren a lluchar xunto a la Wehrmacht na campaña rusa, amás d'aceptar nueves exacciones económiques del Tercer Reich.

Payares 1942-agostu 1944 editar

La ocupación direuta editar

 
Cartiyes de racionamientu en Francia, xunetu de 1944

De toes formes, Vichy perdió la poca autonomía de la que disponía dempués de que la "zona ensin ocupar" fora invadida por tropes alemanes ya italianes el 11 de payares de 1942, colo cual les tropes de la Wehrmacht enllantaron el so control direutu sobremanera'l territoriu francés y movieron del mandu a l'alministración civil francesa, magar se caltuvo a ésta (y al gobiernu de Pétain) pa caltener la ficción d'una Francia independiente y porque pa los intereses nazis convenía que l'alministración siguiera en manes de franceses collaboradores d'Alemaña por cuenta de los elevaos costos humanos y materiales d'instalar una burocracia puramente alemana.

Tres payares de 1942 la seguridá interna y la policía en toa Francia quedaron dafechu so mandu de la Gestapo nazi, borrando tola poca independencia qu'entá podía exhibir el réxime de Pétain. Mientres tou 1943 el gobiernu lideráu por Laval reforzó la subordinación de Francia a l'Alemaña nazi mientres les actividaes de la Resistencia francesa estender por ciudaes y campos. Esto motivó a que'l gobiernu de Vichy auspiciara con gran enerxía a la Milicia Francesa como fuercia paramilitar destinada a sofitar la represión alemana contra la Resistencia, lo cual significaba una esperanza pa Laval y Pétain de caltener el favor de Hitler. En paralelu, la cayida de Mussolini y los desembarcos aliaos n'Italia (xunetu-agostu de 1943) esaniciaben un rival del réxime de Vichy pero aumentaben les medranes alemanes d'un desembarcu de los Aliaos occidentales, medrana apinada por cuanto dende mayu de 1943 toa África del Norte taba baxu control de la Francia Llibre o de los británicos. Precisamente por estos motivos l'altu mandu de la Wehrmacht destruyera con dinamita el barriu portuariu de Marsella el 22 de xineru de 1943.

A lo llargo de 1943 Laval tamién reforzó la presencia de los antiguos fascistes franceses na alministración, dexando de llau a la burocracia heredada de la Tercer República, pero evitando que los principales collaboracionistes asitiaos en París como Jacques Doriot o Marcel Déat moviéren-y ante'l alemanes. Ello ye que Laval llogró convencer al embaxador alemán Otto Abetz que nengún "collaboracionista" sería tan eficaz pal Tercer Reich como'l mesmu Laval, y que dexar el lideralgu a Déat o Doriot implicaría aumentar el descontentu popular y aguiyar a la resistencia local. Abetz aceptó tal argumentu y sofitó la posición de Laval ante Hitler.

Magar les seguridaes daes por Laval, les dificultaes económiques apináronse: siguió la escasez d'alimentos, el empobrecimiento xeneralizáu de la población, una elevada inflación, y un floreciente mercáu negru, mientres los sabotaxes de la Resistencia contra la Wehrmacht faíense cada vez más ardigosos y atrevíos, lo cual debilitaba l'autoridá de Laval ante les autoridaes de la Wehrmacht a pesar de les xestiones de Abetz. Ante la presión de los collaboracionistes de París, los rumores d'un puestu desembarcu aliáu n'Europa, y el creciente poderíu de la Resistencia, Hitler riquió a Abetz "fortalecer" el réxime de Vichy dando cabida a los collaboracionistes veteranos pero calteniendo como xefe del gobiernu a Laval, lo cual llogróse por aciu diverses presiones a fines de 1943.

En xineru de 1944 Laval formó un nuevu gabinete ultra-collaboracionista incluyendo a los sos vieyos rivales parisinos, ante la medrana que'l tarrecíu desembarcu aliáu fixéra-y perder el control del réxime de Vichy, pero aquel día la llucha ente la Gestapo y la Milicia contra la Resistencia francesa enchiera tou pronósticu, asocediendo cuasi a diariu atentaos de too tipu contra los intereses alemanes, y afayándose redes de sofitu a la Francia Llibre ente l'antigua burocracia.

El Desembarcu de Normandía en xunu de 1944 bastió la crisis final de la Francia de Vichy, magar los esfuercios de Pétain y Laval de salvar parte del so poder, yá dependiente por completu de les tropes alemanes en Francia. Ante les derrotes xermanes de xunetu y agostu de 1944 na Batalla de Caen y la Bolsa de Falaise y la revuelta a gran escala llanzada pola Resistencia (que mató'l 28 de xunu al periodista pronazi Philippe Henriot), Hitler y Abetz convinieron en que'l gobiernu de Vichy tenía de ser sacupáu.

L'ésitu de los estauxunidenses nos desembarcos de Provenza y l'entamu de la batalla por París determinó que les autoridaes alemanes, por orde de Abetz, actuaren el 17 d'agostu de 1944 esixendo a Pétain y Laval treslladar el gobiernu de Vichy escontra Belfort (al pie de la frontera suiza), anque Pétain refugó dexar Vichy hasta'l 20 d'agostu.

El fin: la "Comisión de Sigmaringen" editar

Al nun poder detenese la meyora aliada, los integrantes del réxime de Vichy fueron sacaos de Belfort por orde direuta de Hitler y confinaos hasta'l fin de la guerra na llocalidá alemana de Sigmaringen, en Wurtemberg, colo cual el réxime de Vichy quedó práuticamente estinguíu. Con esti réxime foi sacupáu a Alemaña un gran númberu de los sos adherentes: Doriot, Déat, Abel Bonnard, Louis-Ferdinand Céline, Paul Marion, Lucien Rebatet, Joseph Darnand, ente otros. L'alministración del territoriu francés onde entá lluchó la Wehrmacht hasta avientu de 1944 quedó en manes esclusives d'autoridaes militares.

Mentanto los collaboracionistes franceses en Sigmaringen formaben en setiembre de 1944 una "Comisión gubernamental pa la defensa de los intereses nacionales" que taba destinada a actuar como "gobiernu nel exiliu" anque Pétain negar a exercer actividaes de Xefe d'Estáu al considerase práuticamente como prisioneru n'Alemaña y Laval refugó actuar como xefe de gobiernu al paece-y inútil dada la situación. Esta "Comisión gubernamental" esfrutó d'un réxime d'extraterritorialidad en suelu alemán pero'l so grau d'influencia real foi insignificante inclusive ente los franceses asitiaos n'Alemaña: los obreros franceses reteníos pol Serviciu del Trabayu Obligatoriu (STO) quedaron so control d'empreses alemanes y les fuercies de la Milicia fueron adscrites puramente a les Waffen SS. La "Comisión gubernamental" foi presidida pol collaboracionista Fernand de Brinon, con ayuda de Déat y Darnand, pero Jacques Doriot formó un "Comité de lliberación" na llocalidá xermana de Konstanz pola so cuenta, anque ensin patrociniu alemán, que subsistió hasta la so muerte'l 22 de febreru de 1945.

N'abril de 1945 la rexón de Wurtemberg foi tomada por fuercies estauxunidenses y tamién, irónicamente, por tropes de la Francia Llibre. Estes tomaron Sigmaringen el 22 d'abril en venciendo una débil resistencia alemana, prindando a los collaboracionistes que pudieron topar. Les fuercies estauxunidenses tamién apurrieron a los franceses llibres a los collaboracionistes afayaos na zona.

La conclusión de la guerra llevó apareyada la condena a muerte de Pétain, conmutada depués por cadena perpetua pol xeneral Charles de Gaulle, morriendo presu na isla de Yeu en 1951. Laval fuxó a España, pero foi apurríu al gobiernu gaullista y fusiláu por traición n'ochobre de 1945.

Dellos políticos, principalmente diputaos, que votaren por otorgar los "plenos poderes" a Pétain fueron escorríos por ello. Tal foi'l casu de Robert Schuman, una de les figures claves de lo que na actualidá ye la Xunión Europea (XE).

Carauterístiques y xustificación del réxime editar

 
Póster de propaganda antisemita en París, setiembre de 1941.

El 10 de xunetu de 1940, se delegaron plenos poderes nel Mariscal Pétain, señalando'l fin oficial de la Tercer República Francesa, reemplazada pol "Estáu Francés" (État Français) como nome oficial del país; Pétain toma'l poder col convencimientu de que Francia s'atopa en estáu de decadencia. Según el réxime, el individualismu, la industrialización y la crecedera de les grandes ciudaes malvaron les escales naturales de poder, tamién el igualitarismu republicanu y la influyencia estranxera condérguense como los causantes de la destrucción de los valores franceses y como los motivos indireutos de la derrota bélica ante Alemaña.

Gran parte de la propaganda de Vichy va aportunar en que la democracia ye la causante de la desunión na sociedá francesa y que la competencia ente partíos políticos xunto coles sos consecuencies (llibertá d'espresión, alderique políticu, etc.) foi un factor debilitador pa Francia, que namái salvar como nación adoptando una política fascista y entrando na órbita d'influencia nazi.

El réxime de Vichy apondera amás una economía basada na agricultura y los valores tradicionales d'inspiración conservadora, con un marcáu inmovilismu social. Tou esto coincide coles demandes alemanes de que Francia, país altamente industrializáu en 1940, someta'l so poderíu industrial a les esixencies económiques del Tercer Reich (torgando amás que la industria francés compita cola alemana) y concéntrese mayormente na producción agrícola p'acentuar la dependencia económica francesa.

Pétain y los sos collaboradores desenvuelven asina un "nacionalismu d'esclusión" que busca na esistencia d'enemigos internos una xustificación a la so esistencia; por cuenta de esto los comunistes, los xudíos, los xitanus o los miembros de la masonería empiecen a ser escorríos. Nel casu de los xudíos, promúlgense lleis antisemites el 3 d'ochobre de 1940 y el 2 de xunu de 1941 (el Estatutu de los xudíos), a imitación de les Lleis de Núremberg afitaes pol Tercer Reich. Poco dempués los xudíos residentes en Francia seríen escorríos pa ser unviaos al estermín n'Alemaña.

El réxime de Vichy buscaba la creación d'un nuevu orde al traviés de los principios de refuga al individualismu y esaltación de la familia como centru de la sociedá, dando a estes idees el nome de "Revolución Nacional", que difícilmente puede ser implementada por cuenta de la mala situación financiera del réxime y al fechu que'l so economía (inclusive llindada al 40% del territoriu francés) tenía d'atender primero los requerimientos industriales del Tercer Reich.

Ello ye que una de les demandes alemanes yera que los gastos d'alimentación, combustible, agospiamientu, y tresportes de la Wehrmacht en suelu francés fueren cubiertos pol gobiernu de Vichy, p'aforrar gastos al Tercer Reich lo cual suponía na práutica un pesáu tributu financieru indireutu en perxuiciu de Francia. Otramiente, les autoridaes alemanes esixen na Zona Ocupada'l treslláu forzosu d'industries a Alemaña (llevando consigo a los sos obreros cualificaos franceses), y cuando ello nun fuera posible determinaben el control gubernamental alemán sobre l'actividá industrial dientro de Francia.

El réxime incurre en series contradicciones como la llucha contra'l papel del estáu n'amplios aspeutos de la vida social (col lema « trop d'Etat ») al empar que s'amonta'l númberu de funcionarios y créanse corporaciones d'inspiración fascista destinaes a la organización de la sociedá y al control de la población. Coles mesmes apondérase un nacionalismu en función de la rivalidá francesa contra'l Reinu Xuníu y contra "el xudaísmu internacional" aliáu del mundu anglosaxón, pero coles mesmes faise cada vez más ostensible ante la población que'l réxime de Vichy namái puede actuar dientro de les pautes que l'Alemaña nazi déxe-y, siendo que nin Pétain nin Laval tán en condiciones de formular una negativa ante les presiones de Hitler.

Collaboración col nazismu editar

 
Miembros de la Resistencia francesa deteníos pola milicia del gobiernu de Vichy (xunetu de 1944).

El réxime de Vichy carauterizar pol so sofitu y "collaboración d'Estáu" col réxime nazi que tien el so orixe nes condiciones del armisticiu que, ente otres coses, obligaba a sofitar l'esfuerciu bélicu alemán. La collaboración económica emprobez a Francia, qu'al traviés de tresferencies de manufactures y mano d'obra sofita a la industria alemano en desterciu de les necesidaes de la so propia población. La collaboración militar tamién asocede al traviés de la cesión de delles bases militares africanes mientres na metrópolis establez la cooperación policial francesa (de gran magnitú) pa ser cómpliz del Holocaustu y de la llucha contra la resistencia.

La policía y la Milicia Francesa, creada pol réxime de Vichy en 1943, venceyáronse estrechamente cola Gestapo y les Schutzstaffel (SS) pal combate a la Resistencia Francesa y la persecución d'opositores. Fueron deportaos más de 70.000 xudíos franceses a campos de concentración, de los que la cuarta parte foi arrestada mientres la redada del Velódromu d'Iviernu (Rafle du Vel' d'Hiv). La implantación del Serviciu del Trabayu Obligatoriu (STO) dexó unviar a 650.000 trabayadores (ente voluntarios y forzaos) a Alemaña como ayuda al esfuerciu de guerra alemán ente 1940 y 1944. Los miembros de la Resistencia, el masones, los sindicalistes y los comunistes (éstos postreros escorríos con mayor enfotu dende l'entamu de la Operación Barbarossa en 1941) fueron escorríos y apurríos a les fuercies d'ocupación.

Otramiente, la collaboración con Alemaña impulsó que grupos collaboracionistes formaren reximientos militares pa collaborar cola Wehrmacht na Operación Barbarossa contra la XRSS en xunu de 1941, fundando la "Légion des volontaires français contre -y bolchévisme", o a cencielles "Légion des volontaires français", LVF, de 2,800 homes designaos pola Wehrmacht como Infanterieregiment 638, onde sirvieron hasta 6,500 individuos. Conforme avanzaba la guerra los collaboracionistes llograron formar otres tropes que s'integraron con veteranos de la "Milicia Francesa" y de la LVF pa xunise a les Waffen SS y combatir nel Frente Oriental, onde se creó la División Carlomagno que permaneció lluchando al llau de los nazis inclusive hasta la Batalla de Berlín en 1945.

Los franceses que s'opunxeren al Armisticiu del 22 de xunu de 1940 (y que, por tanto, xuniérense a los británicos pa siguir la llucha contra Alemaña) fueron condergaos a muerte "n'ausencia" pol réxime de Vichy, tal sentencia algamó a Charles de Gaulle y a tolos sos partidarios exiliaos.

Convien resaltar que dende l'armisticiu de 1940 los alemanes arrestaron a numberosos republicanos españoles que llucharen al llau del exércitu francés, sacándolos de los campos de prisioneros de guerra pa deporta-yos a campos de concentración n'Alemaña, ensin que'l réxime de Vichy opunxérase. La mayoría d'esti españoles fueron treslladaos al campu de concentración de Mauthausen-Gusen.[1] Xunto cola persecución a los exiliaos d'España, Vichy tamién tuvo d'aceptar la orde alemana d'apurrir a la Gestapo a tolos exiliaos alemanes antinazis o xudíos que s'abelugaren en Francia dende 1933.

Rellaciones diplomátiques colos Aliaos editar

 
Bandera de Philippe Pétain como xefe del Estáu cuando viaxaba en coche o a bordu d'una embarcación.[2]

De 1940 a 1942, munchos países caltuvieron una representación diplomática en Vichy pa caltener abierta una vía de diálogu col réxime de Pétain. Amás de les potencies de la Exa y los neutrales, Estaos Xuníos caltuvo rellaciones diplomátiques con Vichy hasta payares de 1942.

Una de les mayores esmoliciones del Reinu Xuníu, que nun reconocía al réxime de Vichy como gobiernu llexítimu de Francia, yera que la flota de guerra francesa nun cayera so control alemán, una de les poques concesiones que Pétain consiguiera de Hitler nel armisticiu de 1940. Les rellaciones diplomátiques colos británicos romper en xunetu de 1940, cuando Churchill mandó atacar la flota francesa aparcada nel puertu de Mers el-Kebir (Mazalquivir n'español) (Operación Catapult) porque'l gobiernu de Vichy negárase a que la flota francesa punxérase a salvo en zones controlaes pola marina británica.

Afaláu pol gobiernu británicu que quería con too y con eso tener dalguna canal de comunicación col gobiernu francés, el gobiernu de Canadá caltuvo'l so embaxador en Vichy, según los Estaos Xuníos que pensaben poder xixilar asina que'l gobiernu francés nun alcordara a los alemanes más concesiones que les establecíes nel tratáu del armisticiu. Dambos países rompieron les sos rellaciones con Francia namái en payares de 1942 cuando les fuercies nazis y fascistes invadieron la zona llibre.

Australia va caltener la so embaxada tamién hasta payares de 1942, pero ello nun-y torgó tener rellaciones diplomátiques en simultáneu cola Francia Llibre del xeneral de Gaulle. La Xunión Soviética, en virtú del Pactu Ribbentrop-Mólotov, caltuvo una embaxada en Vichy hasta que rompió rellaciones en xunu de 1941 cuando l'exércitu alemán invadió'l so territoriu na Operación Barbarossa.

Ver tamién editar

Notes y referencies editar

  1. Denis Peschanski y Pierre Azéma, Vichy, état policier (Vichy, estáu policial), in La France des années noires, T.2, Éditions du Seuil, p. 358-359
  2. Emblemes de los xefes d'Estáu franceses, consultáu'l 10 d'abril de 2011.

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar