Francisco Serrano y Domínguez

Francisco Serrano y Domínguez (17 d'avientu de 1810Isla de León (es) Traducir – 26 de payares de 1885Madrid), duque de la Torre y conde consorte de San Antonio, foi un militar y políticu español qu'ocupó los puestos de rexente, presidente del Conseyu de Ministros y postreru presidente del Poder Executivu de la Primer República Española.[6][7][8]

Francisco Serrano y Domínguez
jefe de Estado de España (es) Traducir

3 xineru 1874 - 29 avientu 1874
Presidente'l Conseyu de Ministros

3 xineru 1874 - 26 febreru 1874
Emilio Castelar - Juan de Zavala y de la Puente (es) Traducir
presidente del Poder Ejecutivo (es) Traducir

3 xineru 1874 - 30 avientu 1874
Emilio Castelar - Alfonsu XII
regente de España (es) Traducir

26 mayu 1872 - 13 xunu 1872
Práxedes Mateo Sagasta - Manuel Ruiz Zorrilla
regente de España (es) Traducir

4 xineru 1871 - 24 xunetu 1871
Juan Bautista Topete - Manuel Ruiz Zorrilla
regente de España (es) Traducir

18 xunu 1869 - 2 xineru 1871
Sabela II d'España - Amadéu I d'España
regente de España (es) Traducir

3 ochobre 1868 - 18 xunu 1869
Joaquín Aguirre de la Peña - Juan Prim y Prats
embaxador


Diputáu nel Congresu de los Diputaos d'España


gobernador y capitán general de Cuba (es) Traducir

Vida
Nacimientu Isla de León (es) Traducir17 d'avientu de 1810[1]
Nacionalidá España
Muerte Madrid26 de payares de 1885 (74 años)
Familia
Casáu con Antonia Domínguez y Borrell (1850 – 1885)[2]
Pareyes Antonia Domínguez y Borrell
Fíos/es
Familia
Estudios
Estudios Real Seminario de Nobles de Vergara (es) Traducir
Llingües falaes castellanu[4]
Oficiu diplomáticu, políticumilitar
Llugares de trabayu Madrid
Premios
Miembru de Real Academia de Nobles y Bellas Artes de San Luis (es) Traducir
Serviciu militar
Graduación xeneral
Lluchó en Primer Guerra Carlista
Tercer Guerra Carlista
Creencies
Partíu políticu Unión Liberal (es) Traducir
Partido Constitucional (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Inicio editar

Francisco Serrano nació'l 17 d'avientu de 1810 na Isla de León (San Fernando, Cádiz). Fíu d'un destacáu militar lliberal y con parientes na nobleza —el fechu de que naciera na Real islla de Lleón deber a la participación del so padre nes Cortes de Cádiz—, estudió nel célebre Colexu de Vergara, creáu pola Sociedá Bascongada d'Amigos del País, y a los dolce años empecipió la so carrera militar como cadete del Reximientu de Caballería de Sagunto, pasando en 1829 al Reximientu de Caballería del Príncipe y en 1830, col grau de subteniente, al Cuerpu de Carabineros de Mariñes y Fronteres. En 1833 tornó a l'arma de caballería, nel Reximientu de Coraceros de la Guardia de Madrid.

Serrano participó de forma destacada na Primer Guerra Carlista, xubiendo rápido por méritos de combate. Foi ayudante del xeneral Espoz y Mina mientres l'añu 1835, y del so padre, xeneral en xefe de Cataluña, dende l'añu 1836, llogrando la Cruz Gallardoniada de San Fernando. Al roblase'l Conveniu de Vergara, en 1839, yá yera coronel, y al añu siguiente xubió a brigadier.

Periodu isabelín editar

Impulsáu por una gran ambición que lu llevaría a camudar de bandu según les circunstancies, empezó la so carrera política en xunetu de 1839 como diputáu por Málaga. A partir de setiembre de 1840 collaboró col xeneral Baldomero Espartero -que-y nomó mariscal de campu-, anque trés años dempués, ocupando la cartera de Guerra, xunir al movimientu lideráu pol xeneral Ramón María Narváez que derrocó a aquél como rexente. A finales de 1843 foi per unos díes el ministru de la Guerra nel gobiernu moderáu de Salustiano de Olózaga, estremándose depués de la política hasta qu'en 1845 foi nomáu senador.

 
Semeya de Serrano, d'Antonio Gisbert.

Nesti tiempu Serrano convertir nel favoritu de la reina Sabela II, quien en 1843 fuera declarada mayor d'edá -a la edá de trece años- y trés años dempués casóse, en contra de la so voluntá, col so primu hermanu, l'infante Franciscu d'Asís. El so ascendiente na corte de la nueva reina, con quien caltuvo rellaciones sentimentales y de la que recibió numberosos favores —por ello yera conocíu como El Xeneral Guapu—, tuvo a puntu de provocar una crisis institucional, resuelta en 1848, tres la vuelta de Narváez, cuando'l gobiernu de Joaquín Francisco Pacheco reconcilió a la reina col so maríu y movió a Serrano, designándolo capitán xeneral de Granada, cargu qu'ésti namái ocupó unos meses, retirándose darréu de la vida pública mientres dellos años. Nesti periodu de la so vida viaxó a Rusia, onde estudió a xeitu la so organización militar y próximo a la edá de 40 años casóse cola so prima Antonia Micaela Domínguez y Borrell de 19 años, II condesa de San Antonio, cola que tuvo 5 fíos.

Serrano tornó a la política en 1854, participando nel pronunciamientu militar de la Vicalvarada y sofitando la torna del xeneral Espartero; nos dos años siguientes ocupó la Direición Xeneral d'Artillería y foi embaxador español en París.

Ente 1856 y 1868, periodu apoderáu poles fuercies polítiques moderaes, contribuyó a formar el partíu políticu de la Unión Lliberal, lideráu pol xeneral Leopoldo O'Donnell, so que'l so gobiernu ocupó la Capitanía Xeneral de Cuba ente 1859 y 1862. Nos sos trés años de destín caribeñu fixo una gran fortuna dexando'l tráficu d'esclavos, amás de contribuyir a crear una opción política na islla que va compaxinar la pertenencia española de Cuba y l'autonomía solicitada polos criollos cubanos, anque se vio invalidada pola actitú gubernamental en cualquier tema referida a les provincies d'Ultramar. Darréu llogró'l Toisón d'Oru pol aforfugamientu de la sulevación del Cuartel de San Gil, xunto col títulu nobiliariu de duque de la Torre con Grandor d'España y foi ministru d'Estáu con O'Donnell.

En 1867, tres la muerte d'O'Donnell, algamó la xefatura política de la Unión Lliberal. De magar, nun nuevu xiru políticu, participó na combalechadura pa destronar a Sabela II, averándose a los progresistes, lideraos pol xeneral Juan Prim, y a los demócrates, razón pola cual foi desterráu a Canaries.

Sexeniu Democráticu editar

Revolución de La Gloriosa editar

 
Gobiernu Provisional, 1869.[nota 1]
 
Placa conmemorativa nel númberu 14 de la calle Serrano de Madrid, nomada asina n'honor al xeneral, que vivió y finó nella.

En 1868 encabezó, xunto con Prim y l'almirante Topete, una revolución (La Gloriosa) que derrocó a la reina, gracies a la decisiva victoria militar na batalla de Alcolea del 28 de setiembre.

La Xunta Provisional Revolucionaria de Madrid encargó-y el 3 d'ochobre la formación d'un Gobiernu Provisional, qu'aceptó a otru día[9] y que quedó constituyíu'l 8 d'ochobre.[10] El 25 de febreru de 1869 nomóse-y presidente del Poder Executivu.[11] y tres la promulgación de la Constitución de 1869 les Cortes Constituyentes -y invistieron col cargu de rexente del Reinu.[12] Tres xurar d'Amadéu I, volvería ocupar en dos causes la Presidencia del Conseyu de Ministros en 1871 y 1872. Implicáu dempués en diverses maniobres polítiques —suscribió'l conveniu de Amorebieta colos líderes carlistes de Vizcaya, que foi mal recibíu poles Cortes Xenerales, polo que solicitó a Amadéu I que suspendiera les garantíes constitucionales, a lo que se negó'l rei—, tres la proclamación de la Primer República pasó a Francia, en fracasando nel so intentu de sulevar la Milicia Nacional.

Primer República editar

En 1874 tornó a España pocu antes del golpe d'Estáu del xeneral Pavía, y tres ésti, aceptó'l cargu de presidente del Poder Executivu de la República,[13] y eslleió les Cortes republicanes en 1874,[14] instaurando una especie de dictadura republicana de concentración con talante conservador pero con ciertes aspiraciones lliberales. La so ambición yera convertise nel Mac-Mahon español. Serrano gobernó sofitáu na Constitución de 1869, que yera, recordemos, la primer Constitución democrática. Serrano acabó cola rebelión cantonal y llevantó el sitiu de Bilbao en 1874, dexando a los carlistes práuticamente derrotaos. Pero la destrucción de les fuercies polítiques republicanes abriera'l camín pa la restauración de los Borbones, bastiada nos díes finales d'avientu de 1874 pol pronunciamientu de Martínez Campos en Sagunto.

Restauración borbónica editar

En reconociendo a Alfonsu XII como nuevu rei, nun pudo afaese al nuevu sistema políticu de partíos escurríu pol conservador Cánovas. Anque foi xefe nominal del Partíu Constitucional (xerme del futuru Partíu Lliberal), quedó desairado pol monarca y por Cánovas cuando éstos prefirieron a Sagasta como líder lliberal —principalmente p'alloñar a los militares de la política—, razón pola que se biforcó col grupu de la Izquierda Dinástica en 1881, que nun tuvo actuación relevante.

Finó en Madrid el 25 de payares de 1885, el mesmu día que'l rei Alfonsu XII.

Notes editar

  1. De la esquina esquierda: Figuerola, Ruiz Zorrilla, Sagasta, Prim, Serrano, Topete, Adelardo López de Ayala, Lorenzana y Romero Ortiz (semeya de J. Laurent).

Referencies editar

  1. URL de la referencia: http://www.buscabiografias.com/biografia/verDetalle/5889/Francisco%20Serrano%20y%20Dominguez.
  2. URL de la referencia: https://books.google.es/books?id=hhJ1OaeGHQAC&pg=PA611. Data de consulta: 29 xunetu 2019.
  3. «Q24409150» (en rusu). Brockhaus and Efron Encyclopedic Dictionary. Volume Xа, 1893. 
  4. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  5. Identificador del Boletín Oficial del Estado: BOE-A-1875-8410.
  6. Jorge Vigón, Historia de l'artillería español, Vol. 3, Conseyu Cimeru d'Investigaciones Científiques, Instituto Jerónimo Zurita, 1947, Madrid, p. 292.
  7. Mª Dolores del Mar Sánchez González, Regina Mª Pérez Marcos, Jorge J. Montes Salguero, Javier Alvarado Planes (2003), Corte y monarquía n'España, Editorial Universitaria Ramón Areces, ISBN 8480046023, p. 362.
  8. Epifanio Borreguero García (1990), Coleición de pasaportes heráldicos, Vol. 1, Ediciones Hidalguía, ISBN 848720421X p. 49.
  9. http://www.boe.es/datos/imagenes/BOE/1868/279/A00001.tif
  10. http://www.boe.es/datos/imagenes/BOE/1868/283/A00002.tif
  11. http://www.boe.es/datos/imagenes/BOE/1869/058/A00001.tif
  12. http://www.boe.es/datos/imagenes/BOE/1869/169/A00001.tif
  13. http://www.boe.es/datos/imagenes/BOE/1874/004/A00025.tif
  14. http://www.boe.es/datos/imagenes/BOE/1874/009/A00070.tif

Bibliografía editar

  • Francisco Serrano y Domínguez, Juan Chinchilla, Defensa de los duques de la Torre, Tip.d'Hernández, 1883
  • Melchor Pardo, Añales de la guerra civil: España dende 1868 a 1876, Vol. 1, Astort Hnos. (ed.), 1875

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Joaquín Aguirre de la Peña
(presidente de la Xunta Provisional Revolucionaria)
Presidente del Gobiernu Provisional y del Conseyu de Ministros d'España
3 d'ochobre de 186825 de febreru de 1869
Socesor:
Él mesmu
(presidente del Poder Executivu)
Predecesor:
Él mesmu
(presidente del Gobiernu Provisional)
Presidente del Poder Executivu d'España
25 de febreru18 de xunu de 1869
Socesor:
Él mesmu
(rexente del Reinu)

Juan Prim y Prats
(presidente del Conseyu de Ministros)
Predecesor:
Él mesmu
(presidente del Poder Executivu)

Sabela II
(reina d'España)
Rexente del Reinu
18 de xunu de 18692 de xineru de 1871
Socesor:
Amadéu I
(rei d'España)
Predecesor:
Juan Bautista Topete y Carballo
(interín)
Presidente del Conseyu de Ministros d'España
4 de xineru de 187124 de xunetu de 1871
Socesor:
Manuel Ruiz Zorrilla
Predecesor:
Práxedes Mateo Sagasta
Presidente del Conseyu de Ministros d'España
26 de mayu de 187213 de xunu de 1872
Socesor:
Manuel Ruiz Zorrilla
Predecesor:
Emilio Castelar y Ripoll
(presidente del Poder Executivu)
Presidente del Conseyu de Ministros d'España
3 de xineru de 187426 de febreru de 1874
Socesor:
Juan Zavala de la Ponte
Predecesor:
Emilio Castelar y Ripoll
Presidente del Poder Executivu de la República Española
3 de xineru de 187430 d'avientu de 1874
Socesor:
Alfonsu XII
(rei d'España)