Francisco de Paula Santander

políticu colombianu (1792–1840)

Francisco José de Paula Santander Omaña (2 d'abril de 1780Villa del Rosario – 6 de marzu de 1840Bogotá) foi un militar y políticu colombianu, célebre pola so participación nel procesu d'independencia respeuto del Imperiu español.

Francisco de Paula Santander
Presidente de Colombia

7 ochobre 1832 - 1r abril 1837
José Ignacio de Márquez - José Ignacio de Márquez
Vida
Nacimientu Villa del Rosario2 d'abril de 1780[1]
Nacionalidá Bandera de Colombia Colombia
Muerte Bogotá6 de marzu de 1840[1] (59 años)
Sepultura Cementeriu Central de Bogotá
Causa de la muerte colelitiasis (es) Traducir
Familia
Casáu con Sixta Pontón de Santander (es) Traducir
Estudios
Estudios Universidad Santo Tomás (es) Traducir
Colegio Mayor de San Bartolomé (es) Traducir
Llingües falaes castellanu[2]
Alumnu de José Joaquín de Olmedo
Oficiu políticu
Serviciu militar
Cuerpu militar exércitu de tierra
Graduación xeneral
Cambiar los datos en Wikidata

Santander participó na guerra que se llibró contra les fuercies centralistes en 1813. Más tarde foi unu de los principales organizadores de la campaña de resistencia contra la reconquista española, que dio la llibertá definitiva a la Nueva Granada. Tamién, intervieno nes concluyentes batalles del Banzáu de Vargas y de Boyacá, en 1819.[3]

Conocíu como L'Home de les lleis y el Organizador de la victoria,[4][5] Santander foi Vicepresidente de la Gran Colombia nel periodu de 1819 a 1827 (Encargáu del poder executivu) y Presidente de la República de la Nueva Granada ente 1832 y 1837.

Santander construyó'l primer sistema d'educación pública de Colombia al impulsar la creación d'escueles y universidaes.[6]

Biografía editar

Francisco de Paula Santander Omaña nació'l 2 d'abril de 1792, Villa del Rosario de Cúcuta. Los sos padres fueron Juan Agustín Santander Colmenares (quien fuera gobernador de la Provincia de San Faustino de los Ríos y cultivador de cacáu nes sos posesiones rurales) y Manuela Antonia de Omaña Rodríguez, dambos pertenecientes a families criollas descendientes de funcionarios coloniales llegaos al entós Nuevu Reinu de Granada.[7] La so infancia trescurrió nes faciendes de café, caña d'azucre y cacáu que tenía los sos padres, quien baxaba d'una antigua familia de militares y funcionarios.

En 1805 viaxó a Bogotá a estudiar nel Colexu Mayor de San Bartolomé. Llogró la beca bartolina en 1805 y el grau de Bachiller en Filosofía en 1808, cuasi rematando los sos estudios de Derechu na Universidá Santu Tomás, nel añu 1810, cuando nes cais sorprender la Guerra d'Independencia.

Guerra d'Independencia editar

Santander ingresó como recluta voluntariu nes files patriótiques y xubió a Subteniente Abanderáu del Batallón d'Infantería de Guardias Nacionales, el famosu Batallón 5º de la Unión. Foi parte de la Inspeición Militar, de la Comisión de Guerra na Xunta Suprema y collaboró con Antonio Baraya na campaña del Norte y na Guerra de la Federación contra les fuercies centralistes de Cundinamarca dempués d'amestar Maruxu nes sos files, siendo xubíu socesivamente a Teniente y Capitán, en menos d'un mes en 1812. Foi mancáu y fechu prisioneru mientres l'asediu a Bogotá poles fuercies centralistes. Darréu'l Xeneral Antonio Nariño lliberar pa unvialo a sirvir na campaña del xeneral Simón Bolívar nel norte. En 1813, yá xubíu a Mayor, Bolívar encamentó-y la defensa de los valles de Cúcuta, onde foi vencíu polos realistes anque tuvo victories a pesar de la inferioridá cuantitativa, defendiendo o recuperando los valles de Cúcuta y parte de Venezuela, hasta la batalla de Cachirí, onde mandó la vanguardia y la descubierta, dempués de lo que vencéyase a la guerra en Venezuela faciendo tola campaña del Centru escontra Caraques en 1818, amás de faer la campaña de Barinas, la Campaña de la Guayana o la campaña Apure, y guerres como Fuerte Brión, hato del Yagual, Achaguas, Bancolargo, Guayabal, Cuartón, El Sombreru, La Puerta, Barbacoes, Acurén, Ortiz, el Rincón de los Toros y otres.

En 1813 Santander nun participó na Campaña Almirable na que Bolívar siguió les sos aiciones en territoriu venezolanu. Santander permaneció na población de Glayar, que prindara por asaltu, en sofitu al coronel Manuel del Castillo, quien se negó a siguir escontra Caraques.

En 1814 convertir en coronel y dende 1816 participa nel repliegue del exércitu llibertador nos llanos, magar dura pocu na comandancia d'esti exércitu por cuenta de la resistencia de los soldaos llaneros a ser dirixíos por un militar ayenu a la rexón y que primeramente refugara por considerase incompetente pa dirixir a los llaneros rebalbos a la disciplina militar. Pero entós, acordies con el nomamientu de Páez, soterró la so espada nel suelu, declaró que prefería morrer con ella soterrada primero que consentir que'l nomamientu nun fuera fechu afechiscamente y ganóse ciertu respetu que tamién ganaría lluchando al llau de Páez. Foi comandante de la segunda brigada de caballería, venciendo en El Yagual onde foi crucial, cargó violentamente, y coles mesmes llucharía llanza en mano na campaña de los Llanos. En 1818 ye xubíu a xeneral de brigada, y con esperiencia como oficial d'Estáu Mayor y comandante, mandando ente otros los batallones "Piar", "Apure" y "So Caroní", la segunda brigada de caballería o la primer división de llinia del baxu Caroní encamiéntase-y reorganizar les fuercies en Casanare pa la ofensiva final.

 
Estatua conmemorativa de Francisco de Paula Santander na Ponte de Boyacá.

Dempués d'aiciones como Termópilas de Paya, Banzáu de Vargas o Gámeza, onde foi mancáu al mandu de les tropes, y l'encruz del pandorial de Pisba, col so exércitu foi la pieza definitiva nel trunfu de Bolívar na Batalla de Boyacá en 1819, onde arrodió al enemigu y escorrer evitando que pudiera reorganizase. A la fin, el coronel español José María Barreiro rindióse ante'l Exércitu Patriota, del comandante Santander, 'Héroe de Boyacá'.[8]

Execuciones ordenaes por Santander editar

 
Xeneral Santander. Bocetu de Helen Bedout, 1819.

En 1819 Santander ordenó fusilar na Plaza mayor al xeneral español José María Barreiro con 38 compañeros. Barreiro unvió-y al xeneral Santander el so diploma ya insinies de masón d'altu grau creyendo que yera hermanu, pero'l xeneral neogranadino solamente respondió: “¡La patria percima de la masonería!”. Resulten estrañes estes afirmaciones, porque Santander yera masón, sicasí, arrenunció a les logias masóniques y nun artículu en "el Patriota" en 1823 Santander aseguró que "L'home ye primeru ciudadanu que masón, y como ciudadanu tien deberes bien estrictos y sagraos cola sociedá, y l'autoridá temporal tien de prohibir la sociedá de los francmasonos si ésta, en llugar del compromisu a que s'obliga de favorecese y dar ayuda a los sos hermanos, puede torgar la observancia de les lleis".

Nun informe pa Bolívar, revisaba detalle per detalle, la so decisión y l'efectu, y los "escritos políticos de Santander" arrexuntáu por Jorge Orlando Melo menta que "El xeneral de división Francisco de Paula Santander, vicepresidente de Cundinamarca, presenta al gobiernu de la República y a los pueblos del mundu civilizáu los motivos y razones que la obligaron a ordenar la execución de 38 oficiales españoles prisioneros na campaña de 1819, verificada na ciudá de Bogotá el 11 d'ochobre del mesmu añu".

Asina mesmu, un civil chapetón llamáu Juan Francisco Malpica, que manifestara prestu poles execuciones realizaes polos europeos na dómina de Terror y abellugárase na catedral creyéndose protexíu dende onde agoró'l regresu del Mariscal de Campu Pablo Morillo, previa confesión por un sacerdote, Santander ordenó fusilalo nel actu.

La vicepresidencia de la Gran Colombia editar

 
Bolívar y Santander mientres el Congresu de Cúcuta.

Consiguida la independencia, Santander foi escoyíu Vicepresidente del Estáu de Cundinamarca, que por esi entós incluyía tol territoriu de l'actual Colombia, y dende esta oficina foi l'encargáu de faer valir y respetar a les nueves autoridaes republicanes. Antes de ser releváu del mandu p'asumir la Vicepresidencia y el Poder Executivo n'ausencia del Llibertador, yera comandante del cuerpu d'exércitu de vanguardia, cola artillería y los batallones Cazadores” y “1° de Llinia”, los inxenieros, la compañía de carabineros, l'escuadrón “Dragones”, los Guíes del Xeneral, los reximientos Llanceros Nᵘ1” y “Llanceros Nᵘ2”, l'escuadrón Invictos de Arauca”, l'escuadrón “1° de la Meta”, incluyendo non solo esta división de vanguardia, sinón la división de retaguardia.

En 1821 Santander foi escoyíu Vicepresidente de Colombia nel Congresu de Cúcuta, cargu qu'exerció hasta 1826, pa dempués ser reelixíu hasta 1828.[9] Esti cargu fuera desempeñáu infructuosamente mientres dos años por Francisco Antonio Zea, Antonio Nariño, José María del Castillo y Rada y Juan Germán Roscio, y que la so dificultá aniciaba en qu'acarretaba la xefatura del Estáu y del gobiernu del país por cuenta de la ausencia del presidente titular, Simón Bolívar, poles guerres d'independencia d'Ecuador, Perú y la futura Bolivia.[10]

Ente que el presidente Simón Bolívar escontra les campañes del Sur, el so vicepresidente Santander exerció'l poder executivo hasta 1827.[11]

Los pidimientos de Bolívar por que-y fueren aprovíos los dineros y soldaos qu'ésti precisaba pa la campaña en Perú nun fueron posibles d'atender por Santander, por culpa de que se trataba d'ayudar nuna guerra nel estranxeru. Santander taba arreyáu pa xustificar llegalmente dicha ayuda, una y bones l'artículu 128 de la Constitución de Cúcuta namái aplicaba pa casos de Conmoción Interior, razón pola que se daba prioridá a entamar les fuercies de la República contra posibles reconquistes que llegaren del norte. Sicasí, Santander entamó remanes ante'l Congresu por que-y aprobaren una llei necesaria p'aprovir lo solicitao por Bolívar.

La mayor parte del presupuestu del país destinar a la guerra y al caltenimientu de los exércitos. Ante esta situación foi necesariu Santander, con autorización del Congresu, comisionó a Manuel Antonio Arrubla y Francisco Montoya, como axentes del gobiernu colombianu, pa consiguir recursos nel esterior. Asina, en 1824 contratar cola B. A. Goldschmidt & Co. un creitu de más de cuatro millones de llibres esterlines.[12] Estos recursos fueron utilizaos pa cubrir parcialmente les necesidaes del gobiernu, pagar deldes y reactivar les actividaes agrícola y minera.[13]

Finalmente los sofitos económicos y militares que Bolívar-y solicitaba pa la campaña de lliberación de Perú terminaron llegando a pesar de les necesidaes, la economía o l'amenaza de la Santa Alianza ente España y Francia y llogrando l'aprobación llexislativa, ensin la cual la independencia d'América siempres taría en riesgu como él mesmu declaró al Congresu.

En 1826 tres el so regresu victoriosu, confirmóse la eleición de Bolívar como presidente y Santander como vicepresidente. El 28 ochobre del añu siguiente al recibir la corona cívica'l Llibertador tomar nes sos manes, manifestó que'l pueblu colombianu yera l'únicu acreedor a ella, dirixir al xeneral Santander, asitió la corona nes sos vidayes y manifestó que: "El Vicepresidente, como'l primeru del pueblu, merez esta corona".[14]

Crisis con Bolívar editar

Amás de les tensiones que causó'l sostenimientu de les campañes del Sur, la ideoloxía tamién estremó a dambos líderes. Per una parte, Santander promulgaba por un Estáu federal, nel que'l poder del presidente y los militares tuviera llendes. D'otra parte, Bolívar defendía la idea d'un Estáu unitariu onde'l poder taría al mandu d'un presidente vitaliciu. La visión de Bolívar yera continental, ente que la de Santander, José Antonio Páez en Venezuela y Juan José Flores n'Ecuador, yera más rexonal.[15]

Frente al sector civilista que Santander representaba surdió un sector militarista, renuente a aceptar los formalismos constitucional y llegal, medrosu de que'l poder xurídico sobreponer al heroísmu militar, cuantimás el representáu por Bolívar. Entós formáronse los bandos santanderista o civilista y bolivariano o militarista, lo qu'alloñó cada vez más a los dos líderes. Los bolivarianos sofitaben la implantación de la constitución bolivariana na Gran Colombia, constitución qu'implicaba'l calter vitaliciu de la presidencia y l'inesistencia de les eleiciones, Santander y les sos adeptos preferíen caltener la constitución que se roblara en Villa del Rosario.

Les tensiones intensificar en 1826 cuando Páez entró en conflictu coles autoridaes de Santander y quixo dixebrar Venezuela de Colombia mientres el movimientu conocíu como La Cosiata. Santander pidió a Bolívar qu'arbitrara la situación, y El Llibertador dio-y la razón a Páez, lo que nun foi bien recibíu polos santanderistas.[15] Per otru llau, dempués de ser conocida en Bogotá la sulevación del coronel José Bustamante en Lima, los enemigos d'El Llibertador entamaron festexos públicos nos que participó Santander. Amás, el agitador Vicente Azuero construyera un documentu difamatorio en contra de Simón Bolívar y la Constitución bolivariana que foi robláu por Santander y otros miembros del gobiernu.

En setiembre del añu siguiente, Bolivar asumió la Presidencia moviendo a Santander,[16] quien en dexando'l cargu foi escoyíu Diputáu pola provincia de Bogotá p'asistir a la Convención de Ocaña en 1828, onde defendió los principios republicanos.[9]

El 25 de setiembre de 1828, emisarios de los opositores de Bolívar aprucieron al Palaciu de San Carlos coles mires de dar muerte a llibertador. Bolívar llogró fuxir per una ventana, gracies a Manuelita Saenz, quien lo protexó.

Tres un procesu,[17] Santander foi acusáu de traición, siendo topáu culpable del atentáu. Foi degradáu, espulsáu deshonrosamente y condergáu a morrer fusiláu pel costazu; pero perdonóse-y la vida y foi desterráu.[18]

Les revueltes siguieron mientres s'agravaba l'estáu de salú de Bolívar. Entós, Perú declaró la guerra a Colombia, y Venezuela proclamóse independiente en xineru de 1830 desterrando a Bolívar. A ello siguió l'arrenunciu d'El Llibertador a la presidencia de Colombia y la disolución de la Gran Colombia. N'avientu d'esi mesmu añu poco primero de morrer Bolívar escribió: “El nun iguanos con Santander perxudicónos a toos”.[15]

Presidente de Nueva Granada editar

Resultando nel poder del sector civilista, decidió llamase a Santander por que tornara de la so exiliu que lu había lleváu a un itinerariu per Europa y Estaos Xuníos.[19] Entós, tres la firma de la constitución de 1832, foi-y ufiertada a Santander la presidencia de la república de forma interina. Asina mesmu, el xeneral foi restituyíu nos sos honores y rangos militares, de los cualos fuera desaposiáu cuando foi condergáu al destierru. La noticia de la so eleición presidencial recibir tando n'Estaos Xuníos,[20] y por esto, magar ser escoyíu'l 9 de marzu, solo se posesionó al llegar a Bogotá, meses dempués, el 7 d'ochobre de 1832.

El so mandatu interín remató'l 1 d'abril de 1833, pero foi escoyíu como Presidente de Nueva Granada en propiedá pal cuatrieniu siguiente. Mientres la so alministración, sofitáu por dirixentes de la talla de Vicente Azuero, el so principal collaborador, exerció una política de calter lliberal, como la qu'exerciera siendo vicepresidente de la Gran Colombia. El so gobiernu tuvo la responsabilidá de da-y la estabilidá necesaria al nuevu Estáu y pallo intervieno fuertemente nes reformes a la facienda y l'educación, y desenvolvió y fortaleció les rellaciones diplomátiques del nuevu país.

Educación Pública
 
Estatua del Xeneral Francisco de Paula Santander en Medellín.

La principal esmolición del so trabayu, la familia y obsesión de Santander foi la educación pública, pos consideraba que fuera la razón de ser de la revolución y que una nación en formación precisaba primordialmente homes capaces de sacala alantre, y pa fortalecela creó los llamaos colexos santanderinos, dedicaos non solo a la educación media (la básica ufiertar nes escueles) sinón a la universitaria con cátedres de teoloxía, filosofía, medicina o derechu. Munchos de los colexos creaos nesi tiempu esisten inda, dalgunos como colexos d'educación secundaria y otros como universidaes. En total, creó 20 "grandes colexos" nes capitales de la mayoría de les provincies. Los colexos fueron creaos con un espíritu lliberal y laicista, incluyendo un fuerte corte utilitarista, con base na llectura de Bentham anque con perspeutiva crítica. Decretó universidaes, colexos y centros culturales en Venezuela, Cundinamarca, Cali (Santa Llibrada) y Quito, la Universidá del Cauca y l'Universidá Central (actual Universidá Nacional).

Economía Tocantes

a la facienda y l'economía nacional, el gobiernu de Santander foi'l primeru n'empezar a desmontar la estructura fiscal de la Colonia, al esaniciar los impuestos d'alcabala y los derechos d'esplotación; magar se caltuvo'l monopoliu esistente sobre'l cultivu del tabacu, promovióse la so esportación, según la de café y algodón, y en menor midida la del restu de productos agrícoles del país.

La uniformidá de la moneda y la primer llei que reglamentó la xubilación de los emplegaos públicos llograr en 1835. Al terminar el so mandatu'l presidente Santander tenía la so casa n'orde, hasta'l puntu que nun había déficit, pero parte del cuerpu diplomáticu nunca-y perdonó qu'amenorgara los gastos en representación republicana y simple anque verdaderamente maxestosa y elegante.

Rellaciones esteriores
 
Xeneral Santander, por Santiago Martínez Delgado.

La esmolición principal de la diplomacia granadina foi la de llograr la reconocencia de la nación nel esterior. Mientres el mandatu de Santander siguió aguiyándose la marina mercante, roblóse'l primer tratáu d'amistá col tamién naciente gobiernu de Venezuela (1833) y llogróse la reconocencia de la Santa Sede, convirtiéndose la Nueva Granada na primer nación de Hispanoamérica en llograr tal reconocencia (1835). Primeramente yá llograra la reconocencia de Colombia pola Gran Bretaña, los Estaos Xuníos y la Santa Sede, lo cual llogró con firmeza, y tamién, amás de consiguir el patronatu en 1826 amenació al Papa "con una organización de la Ilesia en forma absolutamente independiente de Roma".

Oposición

El dotar a los colexos de testos del utilitarista inglés Jeremías Bentham y les midíes abiertamente lliberales y progresistes qu'empezó a adoptar el gobiernu, provocó la reaición de los sectores más moderaos de los civilistes, encabezaos pol ex vicepresidente José Ignacio de Márquez, que se convirtieron xunto a los apartaces bolivarianos na oposición al gobiernu, y esti conxuntu políticu foi darréu llamáu'l grupu de los ministeriales y finalmente daría orixe al Partíu Conservador Colombianu. Los sectores más progresistes, encabezaos por Vicente Azuero y José María Obando, ente otros, que se quedaron sofitando la xestión de Santander, convertir nel Partíu Lliberal Colombianu. Coles mesmes, Santander tamién foi consideráu fundador del partíu "lliberal" y Bolívar fundador del partíu "conservador".

Fechos post gobiernu y muerte editar

 
La muerte de Francisco de Paula Santander en Bogotá, tres una llarga agonía. Faciendo'l so testamentu, espresó: "Yá que hubiera queríu a Dios tanto como quixi a la mio patria".

Refugando la reelección na Presidencia, cuando terminaba'l so mandatu nun llogró xunir a los sos siguidores en redol d'un solu candidatu y el trunfu foi para José Ignacio de Márquez. Nesti periodu Santander quexar de fuertes cólicos y los doctores nun atopaben razón de los sos dolores. Convirtióse entós en senador y presidente del Congresu de Nueva Granada; asina mesmu lideró la oposición a Márquez y cuando se preparar pa empecipiar la so campaña pola reelección, el mesmu día de pronunciar un discursu cayó gravemente enfermu y finó en Bogotá el 6 de mayu de 1840, cuntando con 48 años d'edá.

La so autopsia reveló, amás de dos mancaes de bala y una de llanza, que morrió por causa de cálculos biliares razón pola cual sentía los fuertes cólicos.

Los sos restos reposen nel Campusantu Central de Bogotá.

 
Balta de Francisco de Paula Santander, declarada Bien d'Interés Cultural Nacional.[21]

Familia editar

El so padre don Juan Agustín Santander y Colmenares, que tamién foi capitán de los comuñeros en Cúcuta, morrió cuando yera nuevu. El so tíu José Salvador foi nomáu líder de la insurrección nel Táchira. El so padre pidió-y a los so tíu'l presbíteru don Nicolás Mauricio de Omaña y Rodríguez, que tuvo un papel importante nel empiezu de la revolución, que lo apadrinara nel ingresu al semiespartano Colexu de San Bartolomé, del que yera vicerrector. La so madre doña Manuela Antonia de Omaña y Rodríguez morrió en 1819. La so hermana Josefa casóse col coronel venezolanu José María Briceño Méndez, un veteranu oficial mancáu en combate quien yera fíu del coronel Pedro Briceño del Pumar, que morrió en 1819 na Guayana, hermanu del xeneral Pedro Briceño Méndez y un hermanu so morrió en combate como coronel, otru morrió en cautiverio como teniente coronel, otru sobrevivió la guerra como coronel y otru morrió desterráu como capellán. Esti matrimoniu tuvo siete fíos, y los padrinos fueron el xeneral Santander y la so pareya Nicolasa Ibáñez. Dexó descendencia, ente ella un veteranu xeneral llamáu como'l so padre, Francisco de Paula.

Gabinetes editar

Vicepresidencia de la Nueva Granada (1819-1821)

Doctor Estanislao Vergara Sanz de Santamaría, secretariu del Interior y Xusticia. Soldáu dr. Alejandro Osorio Uribe, secretariu de Facienda y Guerra. Doctor Vicente Azuero Plata, asesor de Facienda y auditor de Guerra. Xeneral dr. Luis Eduardo Azuola, intendente xeneral de Rentes. Xeneral dr. José Miguel Pey, superintendente de la Casa de Moneda.

Vicepresidencia de la Gran Colombia (1821-1827)

Doctor Pedro Gual, secretariu de Rellaciones Esteriores de 1821 a 1825. Doctor José Rafael Revenga, unviáu estraordinariu ante la Corte de Londres y secretariu de Rellaciones Esteriores de 1825 a 1827. Doctor José Manuel Restrepo, secretariu del Interior. Doctor José María del Castillo y Rada, secretariu de Facienda. General Pedro Briceño Méndez, secretariu de Guerra y Marina de 1821 a 1825. General Carlos Soublette, secretariu de Guerra y Marina de 1825 a 1827. Almirante xeneral Lino de Clemente, secretariu de Marina de setiembre a payares de 1826. Doctor José Félix de Restrepo, representante de l'Alta Corte de Xusticia nel Conseyu de Gobiernu.

Presidencia de la Nueva Granada (1832-1837)

Doctor José Ignacio de Márquez, Vicepresidente de 1831 a 1833 y de 1835 a 1837. Capitán dr. Joaquín Mosquera, Vicepresidente de 1833 a 1835. Capitán d'inxenieros dr. Alejandro Vélez, secretariu del Interior y Rellaciones Esteriores de 1832 a 1833. Soldáu dr. José Rafael Mosquera, secretariu del Interior y Rellaciones Esteriores en 1833. Coronel d'inxenieros Lino de Pombo O'Donnel, secretariu del Interior y Rellaciones Esteriores de 1833 a 1837. Teniente coronel dr. Francisco Sotu, secretariu de Facienda. Doctor Simón Burgos, secretariu interín de Facienda de xunu a setiembre de 1833. General José Hilario López, secretariu de Guerra y Marina de 1832 a 1833. General Antonio Obando, secretariu de Guerra y Marina de 1833 a 1837. Doctor Rufino Cuervo, gobernador de Cundinamarca. Doctor Manuel José Mosquera, arzobispu de Bogotá.

Homenaxes editar

 
Muséu Casa Natal del Xeneral Santander. Nesti llugar habitó Santander hasta 1805.[22]
Ficheru:2000 n a.JPG
Santander nel billete de 2000 Pesos en Colombia.
  • N'honor al so nome la escuela más importante de la Policía Nacional de la República de Colombia bautizar col nome d'Escuela de cadetes de Policía Xeneral Francisco de Paula Santander.
  • El departamentu nel que nació llámase Norte de Santander, y al sur d'ésti ta'l departamentu de Santander.
  • En 1827 el conceyu de Santander de Quilichao al norte del departamentu del Cauca camudó'l so nome de Quilichao pol titulo de Santander n'agradecimientu a la so alministración.
  • La cara de Santander presentóse nos siguientes billetes:
1 pesu (al pie de Bolívar).
100 pesos.
500 pesos.
2000 pesos.
  • Nel so conceyu natal, (que ye frontera con Venezuela) atópase una estatua fecha en bronce de 9 metros d'altor nel parque la Gran Colombia.
  • Na ponte de Boyacá, (llugar de la batalla d'independencia de Colombia) atópase una estatua so ente otres que s'atopen nel llugar.
  • Nel llugar de nacencia atópase Casa Muséu Santander y l'Academia d'Historia.
  • Nel centru de Bogotá, (Carrera 7 con cai 16) atópase'l parque Santander. D'igual manera hai munchos parques col so nome en distintes ciudaes del país.
  • Nel Palaciu de Xusticia de Colombia en Bogotá, atópase una de les frases mas famoses de Santander: "Colombianos, les armes diéronvos la independencia, les lleis van davos la llibertá".
  • La Universidá Nacional de Colombia tuvo, dende 1940, una escultura de Santander diseñada por Luis Pinto Maldonado na Plaza Central, que de la mesma denominar Plaza Francisco de Paula Santander. La escultura foi removida por estudiantes en 1976.
  • El gobiernu nacional homenaxa a distintes entidaes del país, concediendo la condecoración Francisco de Paula Santander.
  • Colombia xunir al estáu de Táchira (Venezuela) por aciu la ponte Internacional Francisco de Paula Santander, y por aciu la ponte Internacional Simón Bolívar.
  • Nel conceyu d'Ocaña, (llugar de la convención asocedida en 1828) atópase un bustu nun pedestal del xeneral Santander y atópase nel parque 29 de Mayu, parque Santander o Parque principal de Ocaña.
  • Colegio San Simón, institución educativa d'Ibagué fundada por Francisco de Paula Santander.
  • Universidá Francisco de Paula Santander, institución d'educación cimera allugada en Cúcuta.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 «Francisco de Paula Santander» (inglés). SNAC.
  2. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. «Xeneral Francisco de Paula Santander» (29 de xunetu de 2009). Consultáu'l 29 de xunetu de 2009.
  4. «Muséu Francisco de Paula Santander». Consultáu'l 24 de xunu de 2016.
  5. «Francisco de Paula Santander, un revesosu prócer» (20 de xunetu de 2010). Consultáu'l 24 de xunu de 2016.
  6. «Francisco De Paula Santander» (13 de xunetu de 2010).
  7. Biblioteca Luis Ángel Arango - Francisco de Paula Santander (4 primeres llinies de la páxina)
  8. «Batalla de Boyacá». Santillana Colombia. Consultáu'l 3 d'agostu de 2016.
  9. 9,0 9,1 «Francisco de Paula Santander 1792-1840». Universidá Distrital Francisco José de Caldas. Consultáu'l 3 d'agostu de 2016.
  10. Zambrano, Fabio (18 de xunetu de 2009). «llongura-camino-independencia/105326-3 El llargu camín a la Independencia». Consultáu'l 24 de xunu de 2016.
  11. Jaramillo Uribe, Jaime (1916). «Antología del pensamientu políticu colombianu: Francisco de Paula Santander 1792-1840». Biblioteca Luis Ángel Arango. Consultáu'l 24 de xunu de 2016.
  12. Rodríguez Salazar, Oscar (1990). «El pensamientu económicu na formación del Estáu granadín. (1780-1830) (Segunda parte)». Consultáu'l 3 d'agostu de 2016.
  13. «independencia/la-mision-furtiáu La misión Hurtado y el préstamu de 1824».
  14. Cuervo, Rufino José. «Vida de Rufino Cuervo y noticies de la so dómina». Consultáu'l 3 d'agostu de 2016.
  15. 15,0 15,1 15,2 «¿Por qué engarráronse Bolívar y Santander?» (5 d'agostu de 2016). Consultáu'l 7 d'agostu de 2016.
  16. Vargas Martínez, Gustavo. «Bolivar, Simón». Consultáu'l 3 d'agostu de 2016.
  17. Germán Mejía Pavony (Compilador). «Xeneral_Santander....html Proceso siguíu al xeneral Francisco de Paula Santander, por consecuencia del acontecimientu de la nueche del 25 de setiembre de 1828 en Bogotá». Universidá Nacional de Colombia. Consultáu'l 3 d'agostu de 2016. «El documentu respeta la ortografía y tipografía orixinal del testu»
  18. Moreno d'Ángel, Pilar (1990). «Repaso d'Historia: Francisco de Paula Santander, Fundador Civil de la República». Consultáu'l 3 d'agostu de 2016.
  19. Martínez Briceño, Rafael. «Diariu del Xeneral Francisco de Paula Santander n'Europa y los EE.XX. 1829-1832». Consultáu'l 7 d'agostu de 2016.
  20. Sawell, David (abril de 1992). «Santander y los Estaos Xuníos: la opinión pública norteamericana estremada ente Bolivarismo y Santanderismo». Consultáu'l 7 d'agostu de 2016.
  21. Ministeriu de Cultura editorial=Meyora Xurídica (19 de xunetu de 2005). «Resolución 913 de 2005». Consultáu'l 7 de payares de 2010.
  22. «ministeriu-de-cultura/museo-casa-natal-del xeneral-santander/Paginas/default.aspx Muséu Casa Natal del Xeneral Santander» (2013). Consultáu'l 3 d'agostu de 2016.

Bibliografía editar

  • Gran Enciclopedia de Colombia. Tomu 2: Historia II. Círculu de Llectores, 1991, Bogotá.
  • Biblioteca Fundación Francisco de Paula Santander, 80 Vols. Bogotá, 1988-1993.
  • FORERU, Manuel José. Santander, prócer de la Independencia nacional. Bogotá, Imprenta Nacional, 1940. * GARCÍA ORTIZ, Laureano. El xeneral Francisco de Paula Santander. San José de Costa Rica, Imprenta Lehmann, 1940.
  • BUSHNELL, David. El réxime de Santander na Gran Colombia. Bogotá, Universidá Nacional-Tercer Mundu, 1966.
  • MORENO D'ÁNGEL, Pilar. Santander. Bogotá, Planeta, 1989.
  • ACEVEDO LATORRE, Eduardo. Collaboradores de Santander na organización de la república. Bogotá. Biblioteca de la Presidencia de la República, 1988.
  • PERICU RAMÍREZ, Mario H. Servidor y amigu: Santander. Bogotá, Tercer Mundu, 1972; 2a ed.: Bogotá, Carlos Valencia Editor, 1978.
  • GÓMEZ PICÓN, Alirio. Bolívar y Santander. Historia d'una Amistá. Bogotá, Editorial Kelly, 1971.
  • ORTEGA RICAURTE, Enrique. Bolívar y Santander: Correspondencia. Bogotá, Imprenta del Estáu Mayor Xeneral, 1940.
  • ARCINIEGAS, Germán. Cartes Santander-Bolívar. Bogotá, Fundación Francisco de Paula Santander, 1988-1990.
  • DES, Malcom; SÁNCHEZ, Efraín. Santander y los ingleses. Bogotá, Biblioteca de la Presidencia de la República, 1991.
  • SANTANDER, Francisco de Paula. Memories. Bogotá, Biblioteca Banco Popular, 1973.
  • SANTANDER, Francisco de Paula. Diariu. 2á ed.: Bogotá, Editorial Incunables, 1984.
  • Pacheco Molina, Luis y Leonardo Molina Lemus. La familia de Santander. Cali, Biblioteca Banco Popular, 1978.
  • MORENO D'ÁNGEL, Pilar. Manuel, fíu d'una aventura xuvenil de Santander. Revista Credencial Historia.(Bogotá - Colombia). Edición 5. Mayu de 1990.
  • MONGE, Celiano. Informe del Ministru de Rellaciones Esteriores sobre l'orixe de los descendientes del xeneral Francisco de Paula Santander en Quito. Publicáu nel diariu L'Alderique, 3 de mayu de 1940.

Enllaces esternos editar