El francu comoranu (francés: franc comorien; árabe: فرنك قمري) (códigu de moneda: KMF) ye la moneda oficial de les Comores. Subdividir en 100 céntimos, anque'l céntimu yá nun s'utiliza.

Franco comoranu
País Comores
Entidá emisora Bancu Central de les Comores
Fabricáu por Banco de Francia (es) Traducir
Símbolu CF
Códigu ISO 4217 KMF
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

El francu francés convertir na moneda de les Comores dempués de les islles convertir nun protectoráu francés en 1886. En 1891 el Sultan Alí dixo d'Anjouan expedió monedes de céntimos de francos y que se distribuyeron xunto cola moneda francesa. En 1912, les Comores convertir nuna provincia de Madagascar, que foi una posesión francesa. Los billetes y monedes franceses distribuyir na colonia. Amás de una cuestión d'emerxencia de les pequeñes notes de cambéu en 1920, la moneda francesa distribuyir por sigo sola hasta 1925.

El 1 de xunetu de 1925, el gobiernu francés formó un alcuerdu col "Banque de Paris et des Pays-Bas" pa crear el Bancu de Madagascar, con sede en París, y concedió-y un monopoliu priváu d'emitir moneda pa la colonia de Madagascar. El francu malgaxe (en francés: francés malgaxe) foi equivalente al francu francés y les monedes franceses siguieron circulando, porque Madagascar nun tuvo monedes propies hasta 1943.

Cuando les Comores convertir nun territoriu francés en 1945, el nome del bancu emisor camudar a la "Banque de Madagascar et des Comores" (inda con sede en París). Una sucursal abierta nes Comores en 1953. Ente que los billetes camudar pa reflexar la nueva situación de les Comores, les monedes nun se modificar y namái llevaba'l nome de Madagascar. El 26 d'avientu de 1945, el francu CFA malgaxe-comoranu foi creáu y el so valor afitar en 1,7 francos franceses. Les antigües monedes y billetes de Madagascar siguieron circulando nesta nueva moneda. El 17 d'ochobre de 1948, el francu CFA revalorizar al preciu de 2 de francos franceses.

En 1950, el gobiernu francés fíxose cargu de la propiedá mayoritaria de la "Banque de Madagascar et des Comores". El 1 de xineru de 1960, el francu francés revalorízase, con 100 francos vieyos convirtiendo en 1 nuevu francu. (Decretu n ° 59-1450 de 22 d'avientu de 1959) El nuevu tipu de cambéu yera de 1 francu CFA malgaxe-comoranu = 0,02 francos franceses (50 francos CFA malgaxe-comoranos = 1 francu francés).

El 26 de xunu de 1960, Madagascar llogró la so independencia de Francia, y el "Institut d'emisión Malgax" (con sede en Antananarivu) foi creáu pa emitir moneda namái pa Madagascar. Madagascar salíu de la zona CFA a partir del 1 de xunetu de 1973.

El 23 de payares de 1979, el gobiernu de les Comores robló l'Alcuerdu de cooperación monetaria ente la República Francesa y la República Federal Islámica de les Comores, un alcuerdu de cooperación monetaria con Francia, faciendo a Comores parte de la zona del francu (pero nun forma parte de la zona del francu CFA ). Esti alcuerdu preve l'establecimientu d'un sistema de paridá fixa ente'l francu francés y el francu comoranu y llibre convertibilidad ente los dos monedes, garantizada pol Bancu Central de Comores, l'apertura d'una cuenta d'operaciones (compte d'opération) na Ayalga francesa ( Ayalga pública) que s'encarga de toles operaciones de cambéu. Sesenta y cinco per cientu de les reserves de divises de les Comores celebrar en euros nesta cuenta. Esta cuenta ye similar a los depósitos a la vista cola Ayalga francesa: puede tener interés y, en circunstancies especiales, dempués un saldu negativu. Sicasí, pa evitar qu'esta cuenta nun s'amuese en sobregiro, una serie de midíes preventives creáronse.

La estabilidá del francu comoranu basar nuna disciplina monetario y creiticio, sofitada por dos midíes de salvaguardia específiques: el bancu central ye necesariu pa caltener el 20% en divises pa cubrir la vista del so pasivu, y el gobiernu nun ta autorizái pa estrayer más del 20% del presupuestu de los ingresos procedentes de los fondos del bancu central gandados l'añu anterior. Los ministros de Finances de la zona del francu (Francia, la zona CFA y les Comores) axúntense cada dos años. L'alcuerdu ente Francia y les Comores ye esencialmente'l mesmu que l'alcuerdu con Francia tien la zona CFA. Ye una continuación d'una rellación de cooperación monetaria ente los dos países qu'esistió mientres más d'un sieglu.

Hasta 1994, el francu comoranue foi venceyáu al francu francés a la tasa de 50 francos comoranos a 1 francu francés. Esto foi camudáu'l 12 de xineru de 1994, cuando la moneda devaluar en conciertu cola devaluación del francu CFA. Sicasí, les Comores francu devaluóse 33% ⅓ a una nueva tasa de 75 francos Comores por 1 francu francés, ente que'l francu CFA, la nueva tasa foi de 100 francos CFA a 1 francu francés. Cola creación del euru en xineru de 1999, el francu comoranu taba venceyáu, na so tasa, a la nueva moneda. El tipu de cambéu ye agora 491,96775 francos comoranos a 1 euru.

Unión Monetaria Europea editar

En 1998, en previsión de la Unión Monetaria Europea, el Conseyu de la Unión Europea dirixir a Francia tien alcuerdos col Comité de Llibertá Sindical y la Zona de Comores y dictaminó que:

  • Los alcuerdos nun van tener nengún efeutu material sobre la política monetaria y cambiaria de la zona del euru.
  • Nes sos formes actuales y los estaos d'execución, los alcuerdos nun ye probable que presenten nenguna torga pal bon funcionamientu de la unión económico y monetario.
  • Nada de lo dispuesto nos alcuerdos puede ser interpretáu como qu'implica una obligación pal Bancu Central Européu (BCE) o de cualquier bancu central nacional de sofitu a la convertibilidad de los francos CFA y de les Comores.
  • Cambeos a los alcuerdos esistentes nun van dar llugar a nenguna obligación pa la Central Européu o de cualquier bancu central nacional.
  • L'Ayalga francesa garantiza la llibre convertibilidad a una paridá fixa ente l'euru y el francu CFA y de les Comores.
  • Les autoridaes competentes de Francia van caltener a la Comisión Europea, el Bancu Central Européu y el Comité Económicu y Financieru informaos sobre l'aplicación de los alcuerdos ya informar a la Comisión antes de los cambeos de la paridá ente l'euru y el francu CFA y de les Comores.
  • Cualquier cambéu na naturaleza o l'algame de los alcuerdos va riquir l'aprobación del Conseyu sobre la base d'un encamientu de la Comisión y consultar al BCE.

Bancu Central editar

Los estatutos del Bancu Central de les Comores (Banque Centrale des Comores / البنك المركزي القمري Bancu Al-al-al-Markazi Qomori) declaren que la so Xunta de Direutores va tener ocho miembros que son escoyíos ente'l Gobiernu de les Comores, el Bancu Central francés (Banque de France) y el gobiernu francés. El puestu de Direutor Axuntu del Bancu Central de les Comores ta en manes d'un Bancu oficial de Francia, que ye responsable de la política monetaria. Dende'l 19 de payares de 1999, tolos tipos de cambéu oficiales venceyáronse al "Euru OverNight Index Average"(EONIA), lo cual conduz a una estabilización de los diferenciales de tipos d'interés col euru. El BCC aplica un sistema de reserves obligatories (30% de los depósitos) y un sistema de vixilancia bancaria. La sede atópase en Moroni, y l'actual gobernador del bancu ye Mer Said Ahmed Said Ali.

Monedes editar

En 1890, el Sultan Alí de Anjouan acuñó monedes de bronce de 5 y 10 céntimos y de plata de 5 francos. Les monedes fueron acuñaes en París a les mesmes especificaciones que'l de les monedes franceses. Los trés monedes dexaron de ser válides, en teoría, pero en 1912 la más baxa de los dos denominaciones sigue convirtiéndose na circulación xeneral en feches tan tardíes como 1930. Los trés monedes llevaben inscripciones similares, incluyendo la fecha 1308 AH, que correspuende a los años del calendariu gregorianu 1890/1891.

Nel deceniu de 1920, la escasez de monedes condució a la espedición de fiches privaes pola principal empresa colonial en Ngazidja y un plantíu d'azucre en Mayotte. Valores nominales de 25 y 50 céntimos y de 1 y 2 francos. El aluminiu y el bronce utilizar nestes fiches.

En 1964, les monedes introduciéronse específicamente pal so usu nes Comores, en sustitución de les monedes de Madagascar enantes n'usu. Monedes d'aluminiu de 1, 2 y 5 francos y de bronce-aluminiu de 10 y 20 francos monedes fueron emitíes. En 1975, preséntase la moneda de níquel de 50 francos, siguíu pola moneda de 100 francos en 1977 y la de 25 francos de níquel en 1981. Dempués de 1990 les monedes acuñar en aceru chapado de níquel. El "Institut d'emisión de les Comores" emitió monedes ente 1975 y 1977, ente que'l Bancu Central emitió monedes dende 1981.

Hasta 1975, namái apaecíen inscripciones en francés nes monedes. De magar, l'árabe tamién s'utilizó.

Les monedes de Comores siempres fueron acuñaes pola "Monnaie de París". Esto ye indicáu por una marca de ceca col cuernu de la bayura nes monedes, visible a la izquierda de la fecha. Les monedes fabricar nes sos instalaciones en Pessac y na Gironda.

La moneda de 5 francos ye moteyada " reali", refiriéndose al real español, la moneda de 2 francos ye moteyada "nusu", que significa "la metá", y la moneda de 1 francu ye moteyada "robu", que significa "cuarta parte". Les monedes de 1, 2, 5 y 10 francos utilizar con poca frecuencia por cuenta del so baxu valor. Les monedes de 25 y 100 francos contienen la frase "Augmentons la production alimentaire" (Vamos aumentar la producción d'alimentos). La moneda de 5 francos contién la frase "Conférence Mondiale sur les Pêches" (Conferencia Mundial sobre la Pesca). Dambes frases son referencies a los programes de la Organización de les Naciones Xuníes pa l'Agricultura y l'Alimentación (FAO). Comores ye unu de los 114 países qu'emitieron monedes de la FAO. Más información sobre monedes de la FAO puede atopase equí.

El 2 de xineru de 2014 poner en circulación una nueva moneda bimetálica de 250 francos.[1]

Billetes editar

La primer emisión de papel moneda en Comores realizar en 1920. Consistía nuna emisión d'emerxencia de los sellos de correos de Madagascar afita a la tarxeta por que puedieran circular como dineru. Denominaciones de 50 céntimos y 1 francu publicáronse darréu.

La "Loi ordinaire 62-873 du 31 juillet 1962, Article 12", dexó al "Banque de Madagascar et des Comores" a siguir emitiendo billetes nes Comores y en Madagascar, pero, a partir del 1 d'abril de 1962, por cuenta de la separación económica de los dos países, emitiéronse billetes sobreimpresos cola pallabra "COMORES" sobre ellos. Denominaciones de 50, 100, 500, 1000 y 5000 francos fueron emitíes. Según el Decretu 64-1038 del 7 d'ochobre de 1964, los billetes ensin el sobresello dexaron de ser la moneda de cursu llegal el 31 d'avientu de 1964.

Los sobresellos circularon hasta 1976, cuando'l "Institut d'emisión de les Comores" emitió billetes de 500, 1000 y 5000 francos y los de 50 y 100 francos fueron sustituyíos por monedes. El Bancu Central de les Comores fíxose cargu de la producción de papel moneda en 1984. Billetes de 2500 y 10000 francos introducir en 1997, siguíu por 2000 francos en 2005. La nota de francos 2500 retirar de la circulación.

Los billetes tán fabricaos pol Bancu de Francia na so fábrica de papel en Vic--y-Comte y los sos trabayos d'impresión en Chamalières, tantu en Puy-de-Dôme, Auvernia. Los nuevos billetes de 500, 1000, y 2000 francos contienen como elementu de seguridá una Constelación de EURión.

Referencies editar