José Fructuoso Rivera y Toscana (17 d'ochobre de 1784Montevidéu – 13 de xineru de 1854Melo) yera un militar y políticu d'Uruguái que fuera'l primer presidente constitucional, depués de diverses participaciones nes lluches independentistes. Foi'l fundador del Partíu Coloráu.

Fructuoso Rivera
Presidente d'Uruguái

22 ochobre 1853 - 13 xineru 1854
Juan Antonio Lavalleja - Venancio Flores
Presidente d'Uruguái

1r marzu 1839 - 1r marzu 1843
Gabriel Antonio Pereira - Manuel Oribe
1. Presidente d'Uruguái

6 payares 1830 - 24 ochobre 1834
Luis Eduardo Pérez - Carlos Anaya
Vida
Nacimientu Montevidéu17 d'ochobre de 1784[1]
Nacionalidá Bandera de Uruguái Uruguái
Muerte Melo13 de xineru de 1854[1] (69 años)
Sepultura Catedral Basílica Metropolitana de la Inmaculada Concepción y San Felipe y Santiago (es) Traducir
Familia
Casáu con Bernardina Fragoso de Rivera (1816 – m. 1854)
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticu, diplomáticumilitante de la resistencia
Graduación xeneral
Creencies
Partíu políticu Partido Colorado (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía hasta la independencia uruguaya editar

Orixe familiar y primeros años editar

Yera fíu de Pablo Hilarión Perafán de la Rivera Bravo, un poderosu terrateniente de la zona de San José de Mayo dueñu d'un saladero, y d'Andrea Toscano. De cuenta que perteneció al grupu de los estancieros, opuestos al monopoliu de los comerciantes peninsulares.

Dómina artiguista editar

Xunir a la Revolución Oriental nel interior de la Banda Oriental, na zona de Mines, y destacóse como pequeñu caudiellu nel centru de la provincia. Incorporar a les fuercies de José Artigas, y a los sos órdenes participó na Batalla de Les Piedres (1811). Cuando Artigas y la división unviada na so ayuda dende Buenos Aires empecipió'l primer sitiu de Montevideo, Rivera foi destináu a intentar detener la invasión portuguesa. Cuando esta fixo incontenible y el gobiernu porteño apautó col virréi Elío, xunir al Éxodu Oriental, siguiendo a Artigas.

Participó d'una espedición a les Misiones Orientales a órdenes d'Eusebio Valdenegro y Fernando Otorgués, y depués incorporóse al segundu sitiu de Montevidéu, a órdenes del coronel Manuel Vicente Pagola. Pero retirar con Artigas, cuando esti enfrentó al xeneral José Rondeau, que siguía la política del Direutoriu de someter a les provincies a un gobiernu nomao y empobinao dende Buenos Aires. Nacía nesti momentu'l federalismu nel Ríu de la Plata.

Dempués de tomar de Montevideo por Carlos María de Alvear, Rivera foi'l xefe de les tropes orientales na Batalla de Guayabos, ganando a les tropes de Manuel Dorrego. Nes sos files figuraben grupos d'indíxenes charrúes y guaraníes. Les tropes de Dorrego fuxeron n'escorribanda, y pocu dempués el Direutor Alvear apurriría los control de la Banda Oriental a Artigas y los sos partidarios. Mientres les fuercies de Otorgués provocaben falcatrúes contra los ciudadanos de la capital, Rivera empezó a ser vistu pol grupu de comerciantes y "doctores", que depués seríen los aliaos de los portugueses y antes habíenlo sío de los realistes, como la garantía d'orde ente los caudiellos de la zona rural.

Invasión portuguesa editar

Cuando se produció la Invasión Lusu-Brasilana, a partir de 1816, Rivera secundó primeramente a Artigas, destacar como unu de los xefes que llograron delles victories menores. Sicasí, foi ganáu na Batalla d'India Muerta, en payares d'esi añu, lo que dexó a los portugueses ocupar Montevideo.

La so actuación pública históricamente foi frutu de discutiniu. Dellos historiadores ya investigadores como Eduardo Picerno señalen que

yá dende l'añu 1816, cuando empieza la Invasión Lusu-Brasilana, Rivera empieza a desobedecer órdenes de Artigas y a manifestar la so adhesión a la causa portuguesa d'una manera bien distinta a como lo faía los Xeneral Belgrano, que proponía a la Reina Carlota de Portugal como Reina de les Provincies Xuníes del Suramérica'l 9 de xunetu del añu 1816 ".[2]

N'efeutu, ente que Manuel Belgrano buscaba llexitimar ante les potencies d'esi momentu la total independencia rioplatense ante la Santa Alianza, colo que tal alianza esixía, gobiernos monárquicos (yera la única manera que paecía vidable nel añu 1816 a pocos meses d'establecida la "Santa Alianza" y el restauracionismo monárquicu absolutista ente les potencies del mundu, Belgrano buscaba como solución de compromisu un país rioplatense totalmente independiente y tres el so viaxe a Europa notó que les potencies namái aceptaben países gobernaos monárquicamente, la solución inicial belgraniana foi que la rexenta Carlota asumiera como reina de les Provincies Xuníes del Ríu de la Plata siendo tales provincies totalmente independientes de too poder estranxeru y teniendo una monarquía constitucional, depués Belgrano diose cuenta de lo infundao del so optimismu tocantes a una rexenta que tamién ostentaba'l gobiernu brasilanu y optó por una solución más coraxosa: qu'un inca –un descendiente de Tupac Amaru II, probablemente Juan Bautista Túpac Amaru postreru descendiente reconocíu de Túpac Amaru II– fuera'l "rei" nominal llindáu por una Constitución democrática del nuevu extensísimo país constituyíu polos estaos rioplatenses); absolutamente pela cueta Rivera direutamente sometióse a Portugal y depués al Imperiu de Brasil, convirtiéndose n'unu de los oficiales de Portugal y de Brasil nel territoriu anguaño uruguayu.

A mediaos de 1818, dellos xefes artiguistas empezaron a cuestionar la estratexa defensiva del so xefe; l'únicu oficial notable que nun se pronunció en contra del caudiellu foi Rivera, polo que Artigas apurrió-y el mandu de les divisiones más poderoses. Esto causó la defección de munchos de los sos subordinaos, ente ellos Rufino Bauzá y Manuel Oribe, que pasaron a Buenos Aires. Pela so parte, el Direutor Supremu Pueyrredón ufiertó-y el mandu de les tropes orientales, moviendo a Artigas, pero Rivera nun aceptó.

Sicasí, Rivera llogró delles victories menores nos combates de Chapicuy y Queguay Chicu, pero foi finalmente ganáu na Batalla de Regueru Grande.

Cuando la derrota de les tropes orientales na Batalla de Tacuarembó el 22 de xineru de 1820, Rivera atopábase acampando nel regueru de Tres Árboles. Dende Mataojo – actual departamentu de Saltu – Artigas ordenólu qu'incorporar al so exércitu, pero Rivera yá celebrara un armisticiu col xefe portugués Bento Manuel Ribeiro y desobedeció la orde del caudiellu. Rivera nuna carta fechada 13 de xunu de 1820 al gobernador Francisco Ramírez, afayada por Picerno, Rivera ufiertaríase a "peracabar" a Artigas, a quien consideraba un "bisarma, déspota, anarquista y tiranu".[3]

Hai quien, como Manuel Flores Silva, sostienen qu'esta carta, publicada orixinalmente por Hernán F. Gómez nel so clásicu "Corrientes y la República Entrerriana" (1929, Corrientes), se "xustifica" en función del contestu y les dotes de Rivera como "home políticu", que permanentemente afacer a les circunstancies. Tres la batalla de Tacuarembó, Artigas atopábase derrotáu y ensin sofitu de Ramírez. De la mesma, Ramírez creara la República d'Entre Ríos, qu'incluyía a Corrientes y Misiones, y tenía rellaciones con Buenos Aires.

La Provincia Cisplatina editar

En roblando un armisticiu col gobernador de la Provincia Cisplatina – dependiente del Reinu Xuníu de Portugal, Brasil y AlgarveCarlos Federico Lecor, incorporar al exércitu de Portugal. Los sos soldaos, vencida yá toa posible resistencia, siguir. En xunetu de 1821 formó parte del Congresu Cisplatino que convalidó l'anexón de la Provincia Cisplatina a Portugal. Formó parte del Club del Barón, xerme del Partíu Coloráu.

Cuando'l Imperiu de Brasil anunció la so independencia de Portugal, Rivera secundó a Lecor, que siguió al Emperador Pedro I na so intención d'espulsar a los portugueses de Montevideo. A los sos órdenes ingresaron dellos oficiales artiguistas que fueren lliberaos, como José Antonio Berdún y Juan Antonio Lavalleja, pero nestos yera más claru que buscaben la independencia de la Banda Oriental.

El cabildru de Montevideo convidó a Rivera a xunise a ellos na continuidá de la dominación portuguesa, cola esperanza de que cuando finalmente los europeos retirárense, concediera la independencia a Montevideo y la so xurisdicción. A la invocación del cabildru al patriotismu de Rivera, este respondió que'l patriotismu ye la busca de la felicidá de la patria, qu'él entendía como sinónimu de paz.

En payares de 1823, les tropes portugueses apurrieron Montevideo al xeneral Lecor, qu'ingresó na ciudá y proclamó amestada la Cisplatina al Imperiu de Brasil. Dio a Rivera el títulu de Barón de Tacuarembó y nomar comandante de campaña.

Pela so parte, Lavalleja y otros oficiales partieren escontra Buenos Aires. Dende ellí convidar a xunise a quien buscaben la independencia de la Banda Oriental, pero Rivera apurrió eses cartes a Lecor.

Mientres la invasión portuguesa y nos años que lu siguieron, les fuercies brasilanes escalaron el ganáu oriental ya instalaron saladeros con mano d'obra esclava; la población pecuaria, principal riqueza de la rexón, amenorgóse drásticamente.

Los Trenta y tres Orientales editar

En 1825 producióse la xesta de los Trenta y tres Orientales sol mandu de Juan Antonio Lavalleja quien, no que se conoz como la Cruzada Llibertadora, desembarcaron na sablera de la Engraciada'l 19 d'abril d'esi añu. El 29 d'abril Lavalleja y Rivera atoparíense nun ranchu nes cercaníes del regueru Monzón, allugáu nel actual departamentu de Soriano. Ellí produciríase un abrazu ente dambos caudiellos pa sellar la so unión na llucha independentista contra les fuercies brasilanes.[4]

Esiste discutiniu sobre la veracidá del abrazu ente Lavalleja y Rivera. Rivera, al serviciu de Brasil y al mandu de setenta homes, diría enfrentar a Lavalleja na redoma del regueru Monzón. Pero esti sería prindáu polos patriotes al mandu de Lavalleja, quien-y ufiertaría sumase a los revolucionarios so amenaza de ser fusiláu.

El xeneral José Brito del Pino nel so "Diariu de la Guerra de Brasil", escritu mientres esa campaña, espresó: "Pudo dise (Rivera) al galopie y cuando llegó, recién decatóse del so engañu y de que se topaba prisioneru de los mesmos que diba combatir. Como al velo toos esnudaron les sos espaes, creyó que diba ser muertu y llenu de terror díxo-y a Lavalleja: "Compadre, nun me dexe Ud. asesinar".[4]

Foi entós que les fuercies empobinaes por Rivera incorporar a les fuercies patriotes comandadas por Lavalleja y pol dempués xeneral Julián Llaguna.[5]

La incorporación de Rivera constituyó un fechu fundamental pal ésitu de la campaña, por cuenta del so enorme prestíu, lo que determinó que l'alzamientu contra la dominación brasilana xeneralizar en tol territoriu de la Banda Oriental. En pocos díes, la espedición yá cuntaba con dellos miles de partidarios. El Congresu de La Florida declaró'l día 25 d'agostu la independencia de la Banda Oriental y la so unión

"...coles demás Provincies Arxentines a que siempres perteneció."

El 4 de setiembre, Rivera foi ganáu por Bento Manuel Ribeiro , el xefe de la caballería "gaúcha" de Rio Grande do Sul, futuru xefe de la revolución antimperial de los farrapos, pero'l 14 de setiembre llogró l'esquite na Batalla del Rincón, en que ganó al coronel José Luís Mena Barreto (padre), que resultó muertu. El 20 d'ochobre, xuníes les fuercies de Lavalleja y Rivera, llograron la decisiva victoria na Batalla de Sarandí sobre'l coronel Ribeiro. D'esta miente cerróse'l sitiu sobre Montevideo.

Les victories de Lavalleja y Rivera entusiasmaron a la opinión pública de Buenos Aires y del interior, de cuenta que n'avientu, el Congresu de les Provincies Xuníes proclamó la reincorporación de la Provincia Oriental. Esto causó la declaración de guerra de parte del Emperador, dándose empiezu a la Guerra de Brasil. El Congresu respondió con otra declaración de guerra y reunificó al país, escoyendo como primer presidente del mesmu a Bernardino Rivadavia; esti dedicar a entamar un exércitu capaz d'enfrentar al brasilanu.

A principios de 1826, por orde del comandante militar nomáu por Rivadavia – el xeneral Martín Rodríguez – Rivera atacó per segunda vegada a Ribeiro. Pero esta vegada negar a prindar a los fuxitivos, y cuando Rodríguez ordenólu escorrelo hasta'l ríu Cuareim, tampoco obedeció la orde, ya inclusive dio avisu al xefe enemigu. El 17 de xunu, por esixencia de Lavalleja, Rodríguez arrestó a Rivera y unviar a Buenos Aires, informando de lo asocedío. El presidente ordenó arrestar a Rivera, pero nel mes de setiembre, este escapó escontra Santa Fe, onde se punxo so la proteición del gobernador Estanislao López.[6]

La campaña a les Misiones Orientales editar

Mientres el periodu más álgido de la Guerra de Brasil, Rivera permaneció inactivu en Santa Fe. Mientres la guerra terrestre yera llargamente favorable a les Provincies Xuníes – que sancionaron una Constitución que camudaba'l so nome oficial pol de República Arxentina – la guerra naval, magar les victories del comandante arxentín Guillermo Brown causaba graves daños a la economía de Buenos Aires, pol estrictu bloquéu naval a que yera sometíu'l Ríu de la Plata.

De cuenta que el presidente Rivadavia decidió vencer a les presiones de Gran Bretaña por que declarara la independencia del territoriu en disputa. Pa ello unvió a Manuel José García a Rio de Janeiro, onde esti entepasó les sos instrucciones y robló una Convención Preliminar de Paz, pola que l'Arxentina arrenunciaba a la soberanía sobre la Banda Oriental. El tratáu, anque foi refugáu, causó la cayida de Rivadavia. Nel so llugar, el nuevu gobernador de Buenos Aires, Manuel Dorrego, asumió namái esti títulu, al qu'adosó'l d'Encargáu de les Rellaciones Esteriores de la República Arxentina. En tal calter decidió siguir la guerra.

Pero la situación económica de la provincia de Buenos Aires yera crítica, y les demás provincies taben bien resentíes colos socesivos gobiernos porteños, polo que nun emprestaron ayuda dalguna. De cuenta que Dorrego buscó dalguna midida estraordinaria que-y dexara volver a tomar la iniciativa.

Un tratáu robláu ente Dorrego y Estanislao López anunciaba un alcuerdu pa llevar alantre un plan escurríu al paecer por López, que Rivera fixera so ya informáu del mesmu al gobernador porteño:

"...llevantar una fuercia militar qu'ocupe los pueblos de les Misiones Orientales, qu'esisten en poder del tiranu de Brasil."[7]

El xeneral Lavalleja, xefe del Exércitu republicanu, refugó por completu estos planes, especialmente pola participación de Rivera nos mesmos.

Rivera foi unviáu como avanzada a la provincia d'Entre Ríos, pero fracasó n'axuntar voluntarios nesi territoriu, polo qu'en febreru de 1828 treslladar a la Provincia Oriental. Lavalleja ordenó al so segundu – el xeneral Manuel Oribe – escorrer a Rivera, pero esti tuvo tiempu d'axuntar unos 400 homes, colos cualos coló rápido escontra'l norte. El 20 d'abril, tornando a Oribe, Rivera crució'l ríu Ibicuí y empezó la invasión de les Misiones Orientales.

Tres una serie de combates menores, Rivera llogró conquistar les Misiones Orientales; Estanislao López quixo ponese al mandu de la campaña, pero, refugáu por Rivera, terminó per tornar a Santa Fe. Dexó a órdenes de Rivera les tropes correntinas del comandante López Chicu, colo que'l xefe oriental llogró axuntar alredor de 1.000 homes. A fines de mayu ocupaba tol antiguu territoriu de les Misiones Orientales.

Rivera asumió'l mandu políticu, pero apenes pudo faer daqué más que proclamar l'autonomía de la so provincia. Los brasilanos, tarreciendo un ataque a Porto Alegre, caltuviéronse a la defensiva.

Mentanto, primíu pol bloquéu y la so propia precaria situación económica, Dorrego aportó finalmente a roblar la paz col Brasil, cola condición de que la Banda Oriental fuera un estáu independiente. L'Emperador terminó per aportar a les mesmes condiciones pa la paz, pero esixó a cambéu la retirada de Rivera y la reconocencia de la so soberanía sobre les Misiones Orientales. L'asuntu de les Misiones nin siquier foi consideráu na Convención Preliminar de Paz roblada'l 27 d'agostu.

De cuenta que Rivera empecipió la marcha escontra'l sur nel mes de payares. Afalando tol ganáu disponible, llevando consigo a tola población indíxena y tolos bienes que pudieron tresportar, llevó la población de les Misiones hasta la marxe sur del ríu Cuareim. Por un alcuerdu col mariscal Barreto, encargáu de curiar la so retirada, Rivera llogró ser autorizáu a establecese sobre esi ríu, no que resultó l'antecedente pa la futura fixación nel mesmu de la llende norte de la República Oriental del Uruguái.

Rivera estableció a los exiliaos nuna villa que llamó Santa Rosa del Cuareim, pero que dende entós foi conocida como Bella Unión. El territoriu al norte del Cuareim foi incorporáu a la Provincia de Ríu Grande de Sao Pedro.[8]

Primer presidente constitucional d'Uruguái editar

Tres el so regresu a la Banda Oriental, Rivera foi nomáu Comandante de Campaña. Cuntaba al so favor col prestíu ganáu na curtia campaña, mientres Lavalleja cargaba cola gastadura de la so llarga gobernación y la so comandancia del exércitu, amás del desprestixu causáu pol golpe d'estáu de fines de 1827, pol qu'esaniciara la influencia del partíu del cayíu presidente Rivadavia. Aseguróse la llealtá de los xefes de departamentu del interior y l'alianza de los dirixentes de Montevideo que fueren partidarios de Lecor. Nes eleiciones d'agostu de 1830 llogró una cantidá de representantes en dambes cámares llexislatives d'Uruguái abonda por que lo proclamaren, n'ochobre d'esi añu como Presidente trunfando d'esta miente sobre la candidatura de Lavalleja. Asumió dichu cargo'l 6 de payares d'esi añu.

Mientres esti primer periodu de gobiernu enfrentó los graves problemes d'un Estáu naciente con preseos desaparentes pa resolvelos. El primer problema al que tuvo d'enfrentase ye que l'Estáu escarecía d'eficacia a nivel de l'Alministración Pública; había organismos por crear, funciones por atribuyir, responsabilidaes por delegar, sumáu a la falta de persones capacitaes pa desenvolver xeres de gobiernu. De segundes, el nuevu Estáu tenía d'emprestar atención preferentemente a les sos rellaciones internacionales. Yera necesariu perfeccionar la independencia con un tratáu que reemplazara la Convención Preliminar de Paz y yera primordial la fixación con precisión de los peligrosamente indefiníes llendes con Brasil. De terceres, l'Estáu yá nacía con deldes.

El caudiellu nun yera home d'Estáu, nin entendía de problemes d'alministración. La so fuercia aniciaba na vinculación personal cola xente de campu, polo que gobernó l'interior percorriéndolo una y otra vez, abandonando'l poder formal del Estáu en manes del grupu que sería conocíu como "Los cinco hermanos", dirixíu por Lucas Obes, al que tamién pertenecíen Nicolás Herrera, Julián Álvarez, Juan Andrés Gelly y José Ellauri con quien tamién collaboró Santiago Vázquez. Estos intentaron establecer una organización estatal per mediu de recursos formales (lleis y decretos), pero'l país real escapaba a la so voluntá porque escarecía de fuercia político pa imponela. La resultancia foi desorde y lentitú na organización alministrativa del naciente Estáu.

La política llevada alantre polos ministros de Rivera foi oligárquica, llibrecambista y empobinada a favorecer los intereses del puertu. El so gobiernu reconstruyó'l puertu de Montevideo, emitió la primer moneda del país, vendió tierres fiscales en gran cantidá, fundó la Escuela Normal de Montevideo, pero namái tuvo tres escueles primaries funcionando, toes elles en Montevideo. El so gobiernu foi, en términos xenerales, bien mal alministrador, y viciáu de corrupción. Los sos ministros y amigos apoderar de los bienes públicos, y el mesmu Presidente esbardió los fondos públicos pa formar una abondosa vecería eleutoral. Tamién autorizó la entrada d'esclavos negros, prohibida pola Constitución, sol eufemismu de "colonos sometíos a patronatu".

Gabinete del primer mandatu editar

El gabinete de gobiernu foi'l siguiente:[9]

Ministeriu Nome Periodu
Gobierno y Rellaciones Esteriores José Longinos Ellauri 1830 - 1831
Joaquín Suárez 1831
Santiago Vázquez 1831 - 1832
Francisco Joaquín Muñoz 1832
Santiago Vázquez 1832 - 1833
Francisco Llambí 1833
Lucas José Obes 1833 - 1834
Facienda Gabriel Antonio Pereira 1830 - 1831
Román de Acha 1831
Santiago Vázquez 1831 - 1833
Lucas José Obes 1833 - 1834
Guerra y Marina Ignacio Abdón Oribe 1830 - 1833
Manuel Oribe 1833 - 1834

Rebeliones internes: Lavalleja y los indíxenes editar

L'ex gobernador Lavalleja, movíu, aprovechó dellos disturbios nel interior causaos pola indefinición nos títulos rurales – pa intentar delles revoluciones: en xunu de 1832, atacó Durazno. Poco dempués, el coronel Eugenio Garzón fracasó con un intentu de golpe d'estáu, y dambos tuvieron que fuxir. En febreru de 1833 entró por Cerro Largo l'arxentín Manuel Olazábal, pero al escarecer de sofitu tuvo de retirase. En marzu de 1834, Lavalleja desembarcó cerca de Colonia y crució el país axuntando xente, pero terminó espulsáu pel otru estremu del país, en Cuareim.

Rivera, que permanecía la mayor parte del tiempu nel interior, encargóse personalmente de reprimir cada unu d'estes revueltes, pa les que cuntó cola cooperación de Brasil.

Tamién foi responsable– anque principalmente al traviés del so sobrín Bernabé Rivera – nel estermín de la población charrúa y guaraní. L'episodiu más destacáu tuvo llugar na llamada Matanza de Salsipuedes: ante los repitíos ataques a estancies de parte d'indíxenes charrúas, a los que se xunieron grupos guaraníes que fuxeren de Bella Unión por cuenta de les males condiciones de vida imperante, Rivera convidó a dellos caciques a un parllamentu. Trátase d'una trampa, en que fueron masacrados centenares d'indíxenes.

D'esa matanza escaparon bien pocos individuos y tener por esterminaos a partir de la unviada a París, a efeutos de ser "estudiaos" y ser exhibíos como parte d'un show circense, conocíu como los postreros charrúas, pequeñu grupu formáu por una muyer y tres homes.

Bernabé Rivera siguió escorriendo a otros grupos indíxenes, entartallando otres sulevaciones en Bella Unión. Nuna d'elles foi emboscado y muertu polos indíxenes. La población de Bella Unión terminó per ser tremada en distintos puntos del interior uruguayu, salvo dellos grupos de guaraníes que pasaron a l'Arxentina.[10]

En 1835, el desprestixu del gobiernu de Rivera llegara a un puntu tal que se tarrecía que les próximes eleiciones fueren ganaes por Lavalleja. Pero Rivera, qu'intentara evitar alzamientos lavallejistas nomando a Manuel Oribe el so Ministru de Guerra, decidió dar un pasu más nesa direición: nomó candidatu a presidente al propiu Oribe, colo cual estremó a los partidarios de Lavalleja.

Antes d'asumir el mandu'l xeneral Oribe, Rivera asignar a sigo mesmu'l cargu de Comandante Xeneral de Campaña; nel interior, esti cargu taba práuticamente fora de l'autoridá del presidente.

Dexó'l gobiernu'l 24 d'ochobre de 1834.

Mientres el gobiernu de Oribe editar

 
Bandera usada polos coloriaos de Fructuoso Rivera mientres la Guerra Grande. Como los unitarios porteños, utilizaba'l celeste desleído, n'oposición al azul de los federales.

Oribe atopar con una ayalga nacional exhausto, un notable desorde alministrativu y l'interior del país en manes del so oponente. De cuenta que el presidente empecipió investigaciones poles irregularidaes cometíes pola alministración anterior, nes cualos viéronse envolubraos los más destacaos partidarios de Rivera.

Pa empiorar les coses, empecipióse la revolución de los farrapos nel sur de Brasil, cola resultancia de que los derrotaos de dambos bandos fuxíen escontra l'Uruguái. Primeramente Rivera emprestaba sofitu al xeneral riograndense Bento Manuel Ribeiro, el so antiguu compañeru na Cisplatina, de cuenta que Oribe viose obligáu a quitar el so poder militar, pa nun atraese represalies de parte del Imperiu brasilanu.

De cuenta que Oribe suprimió la comandancia de campaña. Faltu de tactu, indultó a los partidarios de Lavalleja que Rivera castigara, y dempués de dalgún tiempu repunxo la comandancia de campaña, pero nomando pal cargu al so hermanu Ignacio Oribe.

Interpretando toos estos fechos como ataques nel so contra, en xunetu de 1836 Rivera empecipió una revolución contra'l presidente Oribe. Malapenes un mes más tarde, el presidente Oribe ganar na Batalla de Carpintería, obligándolo a fuxir escontra Porto Alegre. Foi nesa batalla que s'utilizaron per primer vegada les divises blanques pa Oribe y coloraes pa Rivera, dando llugar a la fundación del Partíu Blanco (renombráu como Partíu Nacional en 1872) y el Partíu Coloráu, de los cualos estos dos personaxes son consideraos fundadores. Estos son los llamaos Partíos Tradicionales n'Uruguái, y siguen esistiendo hasta la fecha.

Dende ellí tornó con gran sofitu brasilanu, y llevando como oficiales a munchos militares arxentinos pertenecientes al Partíu Unitariu, ente ellos el xeneral Juan Lavalle. Mientres dellos meses la guerra siguió indecisa, pero a mediaos de 1838 Rivera traicionó al riograndense Bento Manuel Ribeiro y asina abandonó a los farrapos para asina Rivera aliase nuevamente al emperador brasilanu. Pela so parte, Oribe negó'l permisu a la escuadra francesa mientres el conflictu ente esi país y el gobernador porteño Juan Manuel de Rosas. Sía comoquier, la flota francesa bloquió el Ríu de la Plata, incluyendo al puertu de Montevideo.

Neses circunstancies, Rivera llogró'l trunfu na Batalla de Palmar sobre Ignacio Oribe, gracies a la conducción en combate del porteño Juan Galu Lavalle que yera unu de los aliaos y sofitos que tenía Rivera. Les fuercies de Rivera controlaron tol interior del país y sitiaron Montevideo. Cola capital sitiada y el puertu bloquiáu – ya inclusive so amenaza francesa de bombardear la ciudá – Oribe presentó l'arrenunciu a la presidencia, anque s'acutar el derechu de reclamar contra la imposición violenta de la mesma. De siguío retiróse a Buenos Aires, onde'l gobernador recibir como al presidente constitucional del Uruguái. Nesa dómina, Rosas púnxo-y el llamátigu de "pardejón", que nun yera un xestu racista, sinón que se refería a un tipu de mular selvaxe y malo d'amansar.

Tercer presidente constitucional d'Uruguái editar

Pela so parte, Rivera axuntó a l'Asamblea Nacional y fíxose escoyer presidente. El so gobiernu volvió a les carauterístiques del primeru: dexó'l poder a los sos amigos y percorrió l'interior del país.

Los federales arxentinos – que yá na dómina de les revoluciones de Lavalleja emprestaren ayuda a esti – negar a reconocer el gobiernu de Rivera. Nun primer momentu, nun intentaron atacalo, pero'l gobernador correntino Genaro Berón de Astrada robló una alianza con Rivera, anque esti nun-y unvió ayuda dalguna. El gobernador enterriano Pascual Echagüe ganó a Berón de Astrada con ayuda d'emigraos “blancos” uruguayos, y de siguío invadió l'Uruguái.

Rivera nun salió al so alcuentru, sinón que se fixo escorrer, abasnando a los sos enemigos cada vez más lloñe de les sos bases d'operaciones y más cerca de Montevideo. Por ello, a pesar de la so inferioridá numbérica, ganó a Echagüe na Batalla de Cagancha, del 29 d'avientu de 1839.

Mientres tol so gobiernu, Rivera viose implicáu na guerra civil arxentina, que'l so axugu foi la llamada Guerra Grande nel Uruguái. Tres la so alianza con Berón de Astrada, sofitó la rebelión contra Rosas del socesor d'este, Pedro Ferré, y los socesivos comandantes de los exércitos correntinos, Lavalle y José María Paz.

Ensin demasiada participación de Rivera, y faltándo-y tamién el sofitu francés, Lavalle llevó la guerra al norte arxentín y foi ganáu por Oribe, puestu por Rosas al mandu del exércitu federal arxentín. Pela so parte, Paz ganó a Echagüe ya invadió Entre Ríos, pero tuvo de retirase escontra l'este, buscando la proteición de Rivera. Este robló con Paz y Ferré un tratáu d'alianza y xunió los exércitos arxentinos contrarios a Rosas y l'exércitu coloráu uruguayu. El xeneral Oribe coló escontra l'este, algamando al exércitu al mandu de Rivera en Regueru Grande, n'Entre Ríos. El 6 d'avientu de 1842, na qu'hasta entós foi la batalla más importante pol númberu de combatientes – y tamién pol númberu de muertos, qu'incluyeron les represalies que siguieron a la batalla – de la historia d'América del Sur, Rivera foi ganáu dafechu.

Tien De destacar que, magar que dambos bandos yeren polo xeneral bien sangrientos colos derrotaos, Rivera – a diferencia de Oribe – nun dexaba represalies masives sobre los prisioneros.

Rivera fuxó escontra Montevideo, escorríu de lloñe por Oribe; la Guerra Grande treslladar al Uruguái.

Gabinete del segundu mandatu editar

El so gabinete de gobiernu foi'l siguiente:[9]

Ministeriu Nome Periodu
Gobierno y Rellaciones Esteriores Santiago Vázquez 1838 - 1839
José Longinos Ellauri 1839
Francisco Antonino Vidal Gosende 1839 - 1843
Santiago Vázquez 1843
Facienda Santiago Vázquez 1838 - 1839
Francisco Joaquín Muñoz 1839
Alejandro Chucarro 1839 - 1841
José de Béxar 1841 - 1843
Guerra y Marina Enrique Santiago del Carmen 1838 - 1839
José Rondeau 1839 - 1840
Félix Eduardo Aguiar 1840
Enrique Santiago del Carmen 1840 - 1842
Francisco Antonino Vidal Gosende 1842 - 1843
Félix Eduardo Aguiar 1843
Melchor Pacheco y Obes 1843

Sitiu de Montevideo editar

 
Llanceru de la dómina de Rivera, oleu de Juan Manuel Blanes

Oribe empecipió'l Sitiu de Montevideo'l 16 de febreru de 1843. Mientres el xeneral Paz entamaba les tropes sitiaes, coles que torgó al llargu plazu que la ciudá cayera en poder de los blancos y federales, Rivera dirixir con delles fuercies al interior del país, intentando menguar les fuercies sitiadoras, anque ensin posibilidaes reales d'enfrentar a los xefes federales que percorríen el país. Ente estos destacóse Justo José de Urquiza gobernador d'Entre Ríos.

L'1 de marzu de 1843, el Congresu declaró termináu'l periodu de gobiernu de Rivera, reemplazándolo por Joaquín Suárez al frente del llamáu Gobiernu de la Defensa. Pela so parte, Oribe entamó'l Gobiernu del Cerrito nes contornes de la capital.

Rivera siguió comandando un exércitu nel interior, tornando a Urquiza y retirándose al Brasil cada vez que lo precisó. Na ciudá, la defensa quedó principalmente al cargu de la Lexón Francesa (Jean C. Thiebaut), la Lexón Italiana (Garibaldi), la Lexón Vasca, la Lexón Arxentina unitaria y tres batallones de negros o morenos y pardos llibertos.

Finalmente, el 27 de marzu de 1845, Urquiza algamó y ganó por completu a Rivera na Batalla d'India Muerta, obligándolo a exiliase nel Brasil. Foi arrestáu y unviáu presu a Rio de Janeiro, onde recuperó la llibertá meses dempués. El gobiernu de la Defensa nomar embaxador en Paraguái, y embarcóse hacia pa ellí y llegó a Montevideo pa recoyer los sos credenciales el 18 de marzu de 1847. Nos díes siguientes, dellos batallones empezaron a conspirar pa llevar a Rivera nuevamente al gobiernu, de cuenta que'l gobiernu ufiertó-y un cargu diplomáticu n'Europa, que foi orgullosamente refugáu. En respuesta, foi arrestáu y la comisión presidida por Santiago Vázquez decretó'l so destierru.

L'1 d'abril subleváronse'l batallón de vascos, los negros llibertos que formaben parte de la infantería y otres fuercies comandadas por César Díaz y Venancio Flores, pidiendo la lliberación de Rivera. Melchor Pacheco y Obes dimitió del so cargu de comandante xeneral d'armes y embarcóse escontra Europa.

Rivera baxó del barcu aclamáu pol ensame y foi nomáu xeneral en xefe d'Exércitu d'Operaciones. L'Asamblea de Notables foi reorganizada, incorporándose dellos personaxes lleales a Rivera; Gabriel Antonio Pereira ocupó'l Ministeriu de Gobiernu y Facienda y Miguel Barreiro el de Rellaciones Esteriores.

Mientres el so curtiu periodu de preeminencia, Rivera unvió una espedición a escalar Paysandú y Mercedes. Simultáneamente intentó llegar a un alcuerdu pacíficu con Oribe, pero'l presidente Suárez desautorizar. Como resultancia dimitieron Barreiro y Pereira, y Flores colar escontra'l Brasil.

Rivera llogró empecipiar una campaña pel interior del país, pero les sos fuercies fueron destruyíes en xineru de 1847 na Batalla del Cuetu de les Ánimes, en Tacuarembó, por Ignacio Oribe y Servando Gómez.

Cuando Rivera intentó llegar a un nuevu alcuerdu con ocho condiciones – fin de la guerra, devolución de propiedaes confiscadas, eleiciones, etc. – polo que'l gobiernu decretó finalmente'l so destierru de la República “Por tol tiempu que dure la presente guerra”. El 4 d'avientu de 1847 foi arrestáu polos coroneles Lorenzo Batlle y Francisco Tayes en Maldonado y deportáu a Brasil nun buque francés.

Triunviru uruguayu mientres l'exiliu en Brasil editar

Permaneció en Rio de Janeiro con prohibición absoluta d'abandonar la ciudá hasta la entrada de Urquiza al Uruguái, onde llevantó'l sitiu de Montevideo por un alcuerdu con Oribe, que se retiró de la política.

El presidente Juan Francisco Giró prohibió-y el regresu, pero'l 25 de setiembre de 1853 foi derrocáu por un golpe militar dirixíu por Venancio Flores. Este nomó un Triunviratu de Gobiernu, formáu por él mesmu, y los xenerales Lavalleja y Rivera, dambos exiliaos.

Fallecimientu n'Uruguái editar

Pero antes de llegar a destín, finó'l xeneral Lavalleja – el 23 d'ochobre – y al llegar a Melo, nel ranchu del so amigu Bartolo Silva, el xeneral Fructuoso Rivera finó de la mesma'l 13 de xineru de 1854.

Legáu editar

Anque la Guerra Grande terminó en 1852, el legáu d'enfrentamientu militar ente Oribe y Rivera perduraría n'Uruguái hasta 1904, añu en qu'asocedió la Revolución de 1904, postreru gran enfrentamientu armáu ente blancos y coloraos.

Rivera foi y sigue siendo un iconu del Partíu Coloráu. Dientro del partíu, diversos movimientos políticos viéronse reflexaos nél, como'l Riverismo, fundáu por Pedro Manini Ríos. Ye defendíu por figures polítiques como Julio María Sanguinetti y Manuel Flores Silva y respetáu por numberosos políticos blancos. Dellos partidarios d'esquierda conderguen les sos aiciones, especialmente'l etnocidio charrúa mientres el so mandatu.


Predecesor:
Luis Eduardo Pérez

(Presidente del Senáu)

Presidente d'Uruguái

(1ᵉʳ Presidente constitucional)
1830-1834

Socesor:
Carlos Anaya
Predecesor:
Gabriel A. Pereira
Presidente d'Uruguái

(3ᵉʳ Presidente constitucional)
1839-1843

Socesor:
Joaquín Suárez
Predecesor:
Juan Francisco Giró
Presidente d'Uruguái

(Triunviratu de 1853)
1853-1854

Socesor:
Venancio Flores

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Diccionario biográfico español. Identificador DBE: 44197/fructuoso-rivera-toscano. Apaez como: Fructuoso Rivera Toscano. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Editorial: Real Academia de la Historia. Llingua de la obra o nome: castellanu. Data d'espublización: 2011.
  2. Guillot, Julio (3 de payares de 2007). cartes-rivera-non-solo-pretende-matar-a-artigas-tambien-amuesa-el so-ideariu "Con estes cartes, Rivera non yá pretende matar a Artigas, tamién amuesa'l so ideariu". La República. http://www.larepublica.com.uy/larepublica/2007/11/03/comunidá/282639/con-estes cartes-rivera-non-solo-pretende-matar-a-artigas-tambien-amuesa-el so-ideariu. Consultáu'l 26 de marzu de 2014. 
  3. tiranu-de-la nuesa-tierra/ Trascripción de la carta de fecha 13 de xunu de 1820 del Xeneral Fructuoso Rivera al Gobernador d'Ente Río Francisco RamírezTrascripción de la carta de fecha 13 de xunu de 1820 del Xeneral Fructuoso Rivera al Gobernador d'Ente Río Francisco Ramírez (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'tiranu-de-la nuesa-tierra/ historial y la tiranu-de-la nuesa-tierra/ última versión).
  4. 4,0 4,1 Aldo Roque Difilippo-Mercedes (28 d'abril de 2007). marcha-el-aldericáu-abrazu-del-monzon-ente-lavalleja-y-rivera Güei celebren con una marcha l'aldericáu Abrazu del Monzón ente Lavalleja y Rivera. La República. http://www.larepublica.com.uy/comunidá/255801-güei-celebren-con-una marcha-el-aldericáu-abrazu-del-monzon-ente-lavalleja-y-rivera. Consultáu'l 26 de marzu de 2014. 
  5. Recordaron l'Abrazu del Monzón editorial=La República. 3 de mayu de 2010. http://www.larepublica.com.uy/comunidá/408673-recordaron-l'abrazu-del-monzon. Consultáu'l 27 de marzu de 2014. 
  6. Ruiz Moreno, Campañes militares arxentines, Tomu I, Ed. Emecé, Bs. As., 2004, páx. 385. ISBN 950-04-2675-7
  7. Alberto Palomeque, El xeneral Rivera y la campaña de Misiones (1828) , Ed. Arturo Y. López, Bs. As., 1914.
  8. Pa tol capítulu, vease Alberto Palomeque, El xeneral Rivera y la campaña de Misiones (1828), Ed. Arturo Y. López, Bs. As., 1914.
  9. 9,0 9,1 Cronoloxía Histórica del Prof. Walter Rela
  10. La matanza del Salsipuedes vista pol antropólogu Daniel Vidart. Archiváu el 15 de setiembre de 2006 na Wayback Machine. Consultáu'l 3 de setiembre de 2010.

Enllaces esternos editar

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.