Gaón (hebréu גָּאוֹן, col significáu de"xeniu" o d'un xeitu más poéticu, "grandor" , plural: גְּאוֹנִים Gueonim) ye orixinalmente'l títulu de los directores de les academies xudíes en Babilonia, conocíes como intérpretes del Talmud, nos sieglos VII al XI d'esta era . La oficina del Gaon llámase Gaonat (en llatín medieval Gaonatus). Los Gueonim babilónicos fueron consideraos los líderes relixosos del xudaísmu na Alta Edá Media, ente que'´l Rosh Galuta (n'arameu ריש גלותא), exilarca o jefe de la diáspora yera responsable de la soberanía secular sobro los xudíos nos países islámicos.

Los Gueonim xugaron un papel importante y decisivu na tresmisión y enseñanza de la Torá y la llei xudía (Halajá). Enseñaron el Talmud y decidieron sobro discursos qu'entá nun taben regulaos na era del Talmud.

El periodu de los Gueonim entamó nel 589 (según el calendariu xudíu: 4349), dempués del periodu de los Sevora'im (en que s'editó'l Talmud Bavli, o Talmud de Babilonia), y terminó en 1038 (según el calendariu xudíu: 4798). El primer Gaon de la ישיבת סורא (yeshiva de Surá, alcontrada en Sura, Babilonia), si siguimos a Sherira Gaon (rabín y coles mesmes un destacáu filósofu y exéxeta xudíu, según  director de l'Academia Babilónica del sieglu X en Pumbedita), foi Mar Rab Mar, que'l so mandatu empezó en 609. L'últimu gaon de Surah foi Samuel ben Ḥofni, que morrió en 1013; l'últimu gaón de Pumbedita foi Ezequías Gaón, asesináu en 1040; asina, el periodu de los Gueonim duró casi 450 años.

AjaronimRishonimGeonimSavoraimAmoraimTannaimZugot

El más eminente de los Gueonim foi'l rabín Saadia Gaon.

Na dómina de los Gueonim, surdió un nuevu métodu de consulta ya interpretación de les lleis hebrees: la responsa, o entrugues de los fieles a los sos dirixentes relixosos, y les sos respectives respuestes, que col tiempu aportaron nun nuevu cuerpu xurídicu de la Halajá.

Depués de la so desapaición como institución a mediaos del sieglu XI, cola decadencia de la comunidá xudía de Babilonia y el surdimientu d'un nuevu centru de vida xudía n'España, siguió usándose el términu para referise a aquellos rabinos con autoridá para afitar posición sobro temes en discutiniu, como'l Gaón de Vilna.

Rol na vida xudía editar

Los Gueonim oficiaben, en primer instancia, como directores de les yeshivot (academies), siguiendo l'actividá educativa de los Amoraim y Savoraim. Mientres los Amoraim, al traviés de la interpretación de la Mishná, crearon el Talmud y los Savoraim fixeron la edición final del mesmu, la xera de los Gueonim foi interpretalo. Pa ellos, el Talmud foi'l suxetu d'estudiu y formación, y ellos tomaron decisiones llegales y relixoses acordies coles sos enseñances.

El títulu de Gaón editar

El títulu de Gaón empezó a ser aplicáu a los directores de les dos academies de Babilonia, Sura y Pumbedita, anque nun movió'l títulu orixinal de Rosh Yeshiva Gaon Yaakov (n'hebréu, cabeza de l'academia y arguyu de Jacob). El términu araméu usáu foi Rosh mesivta. El títulu Gaón tamién foi utilizáu polos directores d'academies en Bagdad, Damascu y Exiptu.

El títulu de Gaón puramente designa l'oficiu de Director de l'academia. El títulu fíxose popular alredor del fin del sieglu VI. Cuando les academies de Sura y Pumbédita fueron investidas con autoridá xudicial, el Gaón oficiaba como xuez supremu. Toos estos Sabios mentaos yeren los líderes de les sos respectives xeneraciones. Ente ellos había líderes de Yeshivot (cases d'estudiu de Torá), líderes del exiliu ya integrantes del Gran Sanhedrín. Xunto con ellos, en cada xeneración, había miles, y decenes de miles, qu'aprendieron d'ellos y al pie de ellos.[1]

Nun puede establecese el momentu exactu en qu'entró n'usu'l títulu de Gaón.  Sherira (רב שרירא גאון,xefe de l'academia talmúdica de Pumbedita nel Sieglu X.)   y posteriores rabinos designaron automáticamente como Gaón a los xefes de les dos academies dende l'añu 900 según el calendariu seléucida (589 d'esta era), cuando les academies anovaron la so actividá normal. Pero Sherira tamién menta una tradición de que Ravai, de Pumbedita (c. 540-560), yá yera gaon. Sicasí, dalgunos sostienen qu'esti títulu y los privilexos especiales de les academies nun fueron otorgaos hasta dempués de la conquista árabe de Babilonia (657 Y.C.), recibiéndolos  Sura primeru y dempués Pumbedita.

Xunto col títulu gaon tamién utilizaron los títulos resh metivta o rosh yeshivá ("xefe de l'academia") como yera habitual nel periodu talmúdicu, y el títulu rosh yeshivah shel hai-golah ("xefe de l'academia del exiliu") ), que nun s'atopa nel Talmud. Acordies con una tradición que s'anició na academia Sura[2], solo les cabeces (Rosh/xefes) en Sura fueron llamaes Gaón y non les sos contrapartes en Pumbedita. Esto foi aceptáu por dellos historiadores, pero contradizse col relatu de R. Sherira y otres fontes. La esistencia de tradiciones separaes, una en Sura que numbera "les cualidaes nes que Sura ye cimera a Pumbedita" (ibid.), y la de Pumbedita que enfatiza que "los rabinos de Pumbedita son los líderes de la Diáspora dende la dómina del Segundu Templu "[3] enfatiza la competencia ente los dos. N'otres fontes atopen nicios de tensión ya inclusive disputes abiertes. Sicasí, Sura y Pumbedita apoderaron el panorama intelectual de la dómina na midida na que sábese pocu o nada sobro otros estudiosos o academies.

La organización de les academies babilóniques basábase nel antiguu Sanedrín. En munches de les responses de los Gueonim, los miembros de les mesmes son mentaos como pertenecientes al "Gran Sanedrín", y otros como pertenecientes al "Pequeñu Sanedrin".

En frente del Gaón que presidía y mirándolu, taben sentaos setenta miembros de l'academia en siete files de diez persones caúna, cada persona nel asientu asignáu específicamente, y el cuerpu completu, col Gaón inclusive, ye tamién llamáu "Gran Sanedrín".

Gaón Zemah refiérese nuna responsa a "los vieyos académicos de la primer fila, que tomaron el llugar del gran sanedrín", los siete maestros, o "allufim" y los "javerim", los trés más prominentes miembros del colexu, sentaos na primera de les siete files. Nueve miembros del Sanedrín taben subordinaos a cada unu de los siete allufim, que probablemente supervisaben la instrucción dada mientres tol añu escolar polos sos subordinaos. Los miembros de l'academia que nun taben designaos sentábense detrás de les siete files de miembros del Sanedrín.

Nel periodu talmúdicu los directores de les academies yeren escoyíos polos eruditos de les academies[4]ente que nel periodu geónico yeren nomaos polos exilarcas. Los Gueonim xeneralmente (anque non siempres) xubíen na xerarquía de puestos nes academies hasta qu'algamaben esti cargu más altu. Poro, les persones de habilidad promedio tamién algamaron el Gaonatu, y en tol periodu de 400 años solu unos pocos gueonim fueron homes destacaos que tuvieron un impactu duraderu nel xudaísmu. Estos incluyeron  Yehudai,  Amram,  Saadiah, Sherira,  Samuel b. Ofni y  Hai. N'ocasiones, los exilarcas abusaron de la so autoridá y nomaron gueonim a quien esperaben que tuvieren subordinaos a ellos y que nun yeren eruditos destacaos. Por casu, rellátase qu'un exilarca refugó a  Aḥa de Shabḥa, autor del She'iltot, y nomó al so discípulu Natronai Kahana al gaonatu en Pumbedita[5]. Poro, l'academia en Sura foi alteriada polo xeneral pola interferencia de los exilarcas. Sherira[6] argumenta que por cuenta de la interferencia de los exilarcas nun pudo rexistrar exactamente los nomes de los Gueonim de Sura hasta l'añu 1000 del calendariu seléucida (689 d'esta era). Dempués de que l'autoridá de los exilarcas debilitárase so  David b. Judá (ibid. 93) nos tiempos del califa al-Ma'mun, dende'l 825, la influencia del grupu d'eruditos nel nomamientu del gaón aumentó, especialmente en Pumbedita. Tradicionalmente, el gaón tenía múltiples roles. De primeres, el gaon yera'l director de l'academia, y enseñaba en priváu y en públicu, especialmente mientres los meses de kallah.[7]Amás, desempeñóse como xuez y xefe del equivalente d'una corte suprema. Tamién taba facultáu para alministrar los tribunales y nomar xueces. Los principales gueonim tamién escribieron numberoses responsa, esto ye, correspondencia respondiendo entrugues halájiques de cerca y de lloñe. Como árbitru de la Halajá, el Gaón tamién yera responsable de la innovación llegal cuando la situación lo ameritaba. Numberosos gueonim fueron autores de comentarios, códigos llegales y obres de teoloxía . Finalmente, dalgunos de los gueonim taben arreyaos en política más allá de la comunidá xudía. Representaron a la comunidá énte los gobiernos musulmanes locales y estatales.[8]

Gueonim de Sura y Pumbedita editar

Sura Pumbedita
589 Hanan de Iskiya
Mar bar Huna 591 (?) Mari b. Dimi (enantes de Firuz-Shapur y Nehardea)
Ḥanina 614 Ḥanina de Bei-Gihara (Firuz-Shapur)
Ḥana (o Huna)
Huna 650
Sheshna (nomáu tamién
Mesharsheya b. Taḥlifa)
651 Rabbah
Bosai
Ḥanina de Nehar-Pekod 689 Huna Mari b. Joseph
Ḥiyya de Meshan
Ravya (o Mar Yanka)
Hilai ha-Levi de Naresh 694
Jacob ha-Kohen de Nehar- 712
Pekod
719 Natronai b. Nehemiah
Judah
Samuel 730
739 Joseph
Mari Kohen de Nehar- 748 Samuel b. Mar
Pekod
752 (?) Natroi Kahana b. Mar
Amunah
Abraham Kahana
Aḥa 756
Yehudai b. Naḥman 757
Aḥunai Kahana b. Papa 761 Dodai b. Naḥman (hermanu de Yehudai el gaón de Sura)
764 Hananiah b. Mesharsheya
Ḥaninai Kahana b. Huna 769
771 Malkha b. Aḥa
773 Rabbah (Abba) b. Dodai
Mari ha-Levi b. 774
Mesharsheya
Bebai, (Bivoi, Bivi) ha-Levi 777
b. Abba de Nehar-Pekod
781 Shinoi
782 Ḥaninai Kahana b. Abraham
785 Huna ha-Levi b. Isaac
Hilai b. Mari 788 Manasseh b. Mar Joseph
796 Isaiah ha-Levi b. Mar Abba
Jacob ha-Kohen b. 797
Mordecai
798 Joseph b. Shila
804 Kahana b. Ḥaninai
810 Ivomai (en dambes academies)
Ivomai, tíu del so predecesor 811
814 Joseph b. Abba
Zadok b. Jesse (o Ashi) 816 Abraham b. Sherira
Hilai b. Ḥanina 818
Kimoi b. Ashi 822
Moses (Mesharsheya) 825
Kahana b. Jacob
828 Joseph b. Hiyya
833 Isaac b. Hananiah
836¹
Kohen Ẓedek b. Ivomai 838
839 Joseph b. Ravi
842 Paltoi b. Abbaye
Sar Shalom b. Boaz 848
Natronai b. Hilai 853
857 Aḥa Kahana b. Rav
Amram b. Sheshna² 858 Menahem b. Joseph b. Ḥiyya
860 Mattathias b. Mar Ravi
869 Abba (Rabbah) b. Ammi
Nahshon b. Zadok 871
872 Ẓemaḥ b. Paltoi
Ẓemah b. Ḥayyim 879
Malkha 885
Hai b. Nahshon 885
890³ Hai b. David
Hilai b. Natronai 896
898 Kimoi b. Ahai
Shalom b. Mishael 904
906 Judah b. Samuel (güelu de Sherira)
Jacob b. Natronai 911
917–926 Mevasser Kahana b. Kimoi
Yom Tov Kahana b. Jacob 924
926–936 Kohen Ẓedek b. Joseph (nomáu mientres la vida del so predecesor)
Saadiah b. Joseph 928
936 Zemah b. Kafnai
938 Hananiah b. Judah
Joseph b. Jacob 942–944
943 Aaron b. Joseph haKohen Sargado
960 Nehemiah b. Kohen Ẓedek
968 Sherira b. Hananiah
Ẓemaḥ b. Isaac 988
(descendiente de Paltoi)
(?) Samuel b. Hophni ha-Kohen 997
998 Hai b. Sherira
Dosa b. Saadiah 1013
Israel b. Samuel b. Hophni 1017
Azariah ha-Kohen (fíu de Israel?) 1034
(?) Isaac 1037
1038–(1058) Hezekiah b. David (Exilarca y xefe de l'academia

)

  1. Sefer Hamada, V.1 - Mishne Tora. Maimonides SEFER EDITORA
  2. A. Neubauer, ed., Mediaeval jewish Chronicles and Chronological Notes, (Oxford, 1895)
  3. Iggeret Rav Sherira Ga'on, ed. Lewin (1921)
  4. Baba Batra 12b
  5. Séfer ha-Kabalá, Abraham ibn Daud
  6. B. M. Lewin (Hg.): Iggeret Rav Scherira Ga'on. Frankfurt 1920, Nachdruck Jerusalem 1972
  7. Dos meses del añu se denotaron como yarjei kallah, o "meses de la novia" (refiriéndose al Talmud) - los Meses hebreos de Adar y Elul. Mientres esti tiempu, los estudiantes estranxeros axuntabense na academia pal estudiu común.
  8. https://www.jewishvirtuallibrary.org/gaon