Galinduste ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Salamanca, na comunidá autónoma de Castiella y Lleón. Intégrase dientro de la contorna de la Tierra d'Alba. Pertenez al partíu xudicial de Salamanca y a la mancomunidá Agües de Sta. Teresa y Tierres del Tormes.[3]

Galinduste
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Salamanca
Partíu xudicial Salamanca
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Galinduste (es) Traducir José Lucas Sánchez
Nome oficial Galinduste (es)[1]
Códigu postal 37785
Xeografía
Coordenaes 40°39′47″N 5°32′31″W / 40.663055555556°N 5.5419444444444°O / 40.663055555556; -5.5419444444444
Galinduste alcuéntrase n'España
Galinduste
Galinduste
Galinduste (España)
Superficie 31.63 km²
Altitú 944 m[2]
Llenda con Pelayos, Galisancho, Anaya de Alba, Horcajo Medianero y Armenteros
Demografía
Población 394 hab. (2023)
- 209 homes (2019)

- 218 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Salamanca
0.02% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 12,46 hab/km²
galinduste.es
Cambiar los datos en Wikidata

El so términu municipal ta formáu poles llocalidaes de Galinduste, Gutiérrez Velasco Álvarez, Andarromero y Martín Pérez, los dos últimos despoblados. Ocupa una superficie total de 31,63 km² y según los datos demográficos ellaboraos pol INE en 2017, cuenta con 440 habitantes.

Etimoloxía editar

Trátase d'un nome de repoblador medieval. Según Llorente Maldonado de Guevara, Galindo convertir na Alta edá media nun antropónimu bien utilizáu, especialmente polos vasconos orientales y los sos descendientes de Navarra, Aragón, Sobrarbe y Ribagorza; ye un antropónimu que más tarde ye utilizáu por rioxanos y castellanos orientales, y quiciabes polos vascos puramente dichos; práuticamente ye inesistente nos reinos cristianos occidentales (apaez con gran mapa nos cartularios aragoneses, navarros, rioxanos y castellanos orientales).[4][5][6]

Galinduste ye'l nome y apellíu en forma fundida, probablemente d'un poblador vascón más romanizado, que'l so apellíu ye romance. Trátase de la forma genitiva del lat. IUSTUS ‘xustu’. El nome del llugar consta como Galind Iuste en 1265.[7] Compárese col nome del despoblado Aldeayuste en El Campu de Peñaranda, según los topónimos que faen referencia a un nome de santu, del tipu del topónimu menor en Calzada de Valdunciel Santuste (<[ECCLESIA] SANCTI IUSTI).[8]

Historia editar

 
Torre del Reló, parte del antiguu castiellu de Galinduste

La so fundación remontar a la repoblación efectuada polos reis de Lleón na Edá Media, denominándose entós Galind Iuste,[9] quedando integráu en dicha dómina nel cuartu de Cantalberque de la xurisdicción d'Alba de Tormes, dientro del Reinu de Lleón, teniendo yá nel sieglu XV el nome actual.[10] Tocantes a les pedaníes, Gutiérrez Velasco Álvarez y Martín Pérez yá esistíen nel sieglu XIII, denominándose entós "Gutierre Blasco" y "Martín Pérez".[9] Cola creación de les actuales provincies en 1833, quedó encuadráu na provincia de Salamanca, dientro de la Rexón Lleonesa,[11] formando parte del partíu xudicial d'Alba de Tormes hasta la so integración nel de Salamanca.

Demografía editar

En dómina medieval, antes de la definitiva repoblación llevada a cabu nel XII, estes tierres xunto coles de Santibáñez de Béxar, Cespedosa y Alba de Tormes formaron la llinia defensiva del Reinu de Lleón y el castellán, quedando Galinduste dientro del reinu lleonés. En 1850 vivíen 605 persones, en 1900 yeren 1.358 habitantes, que aportaron a 1.574 en 1950, momentu nel qu'empieza la regresión demográfica del conceyu, como asocede en tola zona, produciéndose un descensu nel númberu de vecinos y la población quedó amenorgada a una tercer parte.

Gráfica d'evolución demográfica de Galinduste ente 1900 y 2017
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Nucleos de población editar

El conceyu estremar en cinco nucleos de población, que cuntaben en 2015 cola siguiente población según l'INE:[12]

Nucleu de población Población
Galinduste 445
Gutiérrez Velasco Álvarez 4
Martín Pérez 3
Andarromero 0
Gutiérrez Velasco Delgado 0

Monumentos y llugares d'interés editar

El conceyu llevantar nuna pequeña elevación, nel pasu d'un regueru, dando llugar a un tipu de poblamientu arrexuntáu, de tipu defensivu, que s'entama en redol a una torre, los restos d'un antiguu castiellu que se conoz anguaño como la torre del Reló, que formó parte del treme defensivu del Reinu de Lleón frente a Castiella.[13] Al pie de esta torre hai un accesu que conduz a dos estancies separaes por murios de cuasi dos metros d'espesura que se comunicaben por aciu un arcu de mediu puntu. Una d'elles ta xunto al reló. D'ellí pásase a una segunda sala que tenía d'estremase de la mesma en dos habitaciones, lo que se deduz del empedrado del suelu. De la paré arrinca un muriu foliáu que podría tratase del muriu frontero qu'estremaba la planta en dos estancies rectangulares. Nun se sabe nada de les cubiertes (probablemente yeren bóvedes de mediu cañón). La cimentación de los grandes bloques fai pensar que foi xente esperto quien construyeron la fortaleza. Sábese que nel sieglu XVIII, gracies al Catastru d'Ensenada, estes estancies yeren utilizaes como alhóndiga, panera y llugar pa les xuntes del conceyu. En 1920 foi bien reformada, siendo declaraos los restos Bien d'Interés Cultural en 1949.

La ilesia parroquial de La nuesa Señora del Artu caltién nel so interior una cubrición mudéxar de finales del sieglu XVI que cubre la nave central de par y nudiellu con senciella decoración incida. Nada perdura güei de l'armadura que cubría'l presbiteriu. Amás nel esterior cuenta con una placa na que ve un escudu decoráu con flores so les que s'asitien siete espaes clavaes nun corazón sobre la llectura ‘orapronobis.vir’ y ‘godolorosisima.1779'.

Cultura editar

Fiestes editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/galinduste-id37143.
  3. Llorente Maldonado, Antonio (1976). Centro d'Estudios Salmantinos: contornes históricu y actual_de_l.html?id=wZQtAQAAIAAJ Les contornes históricu y actual de la provincia de Salamanca (en castellanu), páx. 157. Consultáu'l 20 de payares de 2013. «La Tierra d'Alba ye daqué menor que l'actual partíu del so nome; d'ésti hai qu'esgazar la contorna de Salvatierra, esto ye, l'estremu suroccidental del mesmu, y una estrecha franxa pel noroeste que formó parte, hasta 1833, del Cuartu de Peña de Rei, y ta integrada, como sabemos, n'El Campu de Salamanca; esta franxa va dende Machacatu hasta Monterrubio de la Sierra, incluyendo, amás d'estos dos pueblos, Villagonzalo, Morille y tolos anexos d'estos cuatro conceyos, a saber: Francos, Carpio Bernardo, Castañeda (Matacán), Valdesantiago, La Maza, La Alcubilla, Monteabajo, La Regañada, Curtios de Sacedón, Hernancobo, Miguel Muñoz, Segovia de Sacedón, Segovita y Torre Zapata. Tamién l'estremu septentrional, Encinas de Abajo y el so términu, que como vimos antes forma parte de la contorna de Les Villes, y d'antiguo del Cuartu de Valdevilloria (páxina 131)»
  4. LLORENTE MALDONADO DE GUEVARA, Antonio (1985) Topónimos salmantinos y repobladores vasconavarros. Ludovico Mitxelena septuaxenariu oblatae, Vol. 1, páxs. 721-734
  5. LLORENTE MALDONADO DE GUEVARA, Antonio (1995) La repoblación vascona n'Ávila y Salamanca a la lluz de la toponimia. Toponimia de Castiella y Lleón : actes de la Xunta Científica sobre Toponimia de Castiella y Lleón, Burgos, payares de 1992. Coord. por Hermógenes Perdigueru Villarreal, Antonio A. Álvarez, páxs. 13-32.
  6. LLORENTE MALDONADO DE GUEVARA, Antonio (2003) Toponimia salmantina, Diputación de Salamanca, p. 174, 226.
  7. GARCÍA MARTÍN, Bienvenido (1982) El proceso histórico de despoblamiento en la provincia de Salamanca, Universidá de Salamanca.
  8. RIESCO CHUECA, Pascual (2003) Calzada de Valdunciel. Pallabres, coses y memories d'un pueblu de Salamanca, ediciones Diputación de Salamanca, p. 288.
  9. 9,0 9,1 Mínguez, José María (Coord.) (1997). Historia de Salamanca. II Edá Media. Salamanca: Centru d'Estudios Salmantinos. Páx. 265
  10. Mínguez, José María (Coord.) (1997). Historia de Salamanca. II Edá Media. Salamanca: Centru d'Estudios Salmantinos. Páx. 326
  11. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.
  12. Institutu Nacional d'Estadística. «Nomenclátor: Población del Padrón Continuo por Unidad Poblacional». Consultáu'l 18 de febreru de 2016.
  13. Conceyu de Galinduste. «Torre del Reló». Consultáu'l 17 de febreru de 2016.

Enllaces esternos editar