Galu Lincoln Plaza Lasso de la Vega (17 de febreru de 1906Nueva York – 22 de xineru de 1987Quitu) políticu y diplomáticu ecuatorianu, foi presidente de la República del Ecuador ente'l 1 de setiembre de 1948 y el 31 d'agostu de 1952, y Secretariu Xeneral de la Organización d'Estaos Americanos (OEA) dende 1968 a 1975. Foi amás Alcalde de Quito en 1937, embaxador del Ecuador nos Estaos Xuníos de 1944 a 1946 y robló la carta de la Organización de les Naciones Xuníes (ONX) en 1945.

Galo Plaza Lasso
4. secretario general de la Organización de los Estados Americanos (es) Traducir

1968 - 1975
José Antonio Mora - Alejandro Orfila
28. Presidente d'Ecuador

1r setiembre 1948 - 31 agostu 1952
embaxador

Vida
Nacimientu Nueva York17 de febreru de 1906[1]
Nacionalidá Bandera d'Ecuador Ecuador
Bandera de Estaos Xuníos d'América Estaos Xuníos
Muerte Quitu22 de xineru de 1987 (80 años)
Causa de la muerte infartu de miocardiu
Familia
Padre Leónidas Plaza
Madre Avelina Lasso
Casáu con Rosario Pallares Zaldumbide
Estudios
Estudios Universidá de Maryland
Edmund A. Walsh School of Foreign Service (es) Traducir
Universidá de California en Berkeley
Universidá de Georgetown
Instituto Nacional Mejía (es) Traducir
Oficiu diplomáticu, políticuterrateniente
Premios
Nominaciones
Creencies
Relixón catolicismu
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Nació en New York en 1906 mientres l'exiliu del so padre, el xeneral y ex-presidente Leonidas Plaza Gutiérrez. La so madre foi Avelina Lasso de la Vega y Ascázubi.

Herederu de dos de les families más opulentas del país, foi propietariu d'estensos llatifundios na Sierra ecuatoriana, ente estos la Facienda Zulet, na provincia de Imbabura, onde pasó bona parte de la so vida y foi conocíu polos indíxenes como "Patrón Galito". Políticamente, foi adversariu del presidente José María Velasco Ibarra.

Matrimoniu y descendencia editar

El 7 de marzu de 1933 casóse con Rosario Pallares Zaldumbide,[3] con quien tendría seis fíos, cinco muyeres y un varón:[4][5][6]

  • Elsa Plaza Pallares, casada con Ricardo Crespo Zaldumbide. Con descendencia.
  • Lluz Avelina Plaza Pallares, casada con Manuel Polanco, Con descendencia.
  • Rosario Plaza Pallares, casada con Patriciu Álvarez Drouet. Con descendencia.
  • Galo Plaza Pallares, casáu con María del Rosario Gómez de la Torre y Arteta. Con descendencia.
  • Marcela Plaza Pallares, casada con mario Zambrano Iturralde. Con descendencia.
  • Diana Margarita Plaza Pallares, casada con Álvaro Ponce Almeida. Con descendencia.

Galo Plaza Lasso morrió na ciudá de Quitu el 15 de xineru de 1987.

Vida política editar

Plaza empecipió en política a los 30 años como conceyal, y darréu Presidente del Conseyu Municipal de Quito. Darréu foi nomáu por Aurelio Mosquera Narváez Ministru de Defensa, teniendo un papel decisivu na disolución de la nueva Constitución non promulgada en 1938. Foi electu diputáu por Pichincha en 1946, yá que lo llevó a la presidencia. Al terminar el so mandatu foi unviáu de les Naciones Xuníes pa mediar los conflictos n'África y Xipre. Foi candidatu presidencial pol Partíu Lliberal nes Eleiciones presidenciales d'Ecuador de 1960 perdiendo ante Velasco Ibarra. El so cargu más importante foi asumir la Secretaría Xeneral de la Organización d'Estaos Americanos nel añu 1964.

Presidencia editar

Plaza foi un gobernante conciliador no político y desarrollista no económico. Cuntó nel Congresu col sofitu de los lliberales. A la metá del periodu executivu llamó a los socialistes a collaborar nel so Gabinete. Carlos Cueva Tamariz ocupó la cartera d'Educación y el lliberal Andrés F. Córdova, la de Gobiernu. Respetó la separación de la Ilesia y l'Estáu, abrió les puertes a les misiones protestantes y profesionalizó la burocracia cola Llei de Serviciu Civil y Carrera Alministrativa. Los conservadores y velasquistas y la Concentración de Fuercies Populares (C.F.P.), partíu populista acabante fundar por Carlos Guevara Moreno, fixéron-y oposición. La más violenta y corroyente provieno de Guevara en "Momentu", revista de la C.F.P que, como escribe'l biógrafu de Velasco, Rafael Arízaga Vega, "usaba un llinguaxe ensin oyer nel Ecuador dende los tiempos llexendarios de les campañes de Manuel J. Cai". D'ordinariu moderáu, Plaza Lasso topo una coxuntura llegal pa callar la revista, enxuiciar a los líderes cefepistas y encarcelalos por más d'un añu. La clase media simpatizaba con Plaza Lasso, pero'l pueblu yera velasquista y los marxinaos empezaben a engrosar el cefepismo. El nucleu de la política económica de Plaza foi la producción. Pa movela asesorar con numberoses misiones internacionales públiques y privaes y sofitóse nel capaz ministru d'Economía Clemente Yerovi Indaburo.

Ecuador convertir n'importante esportador de banano. Ameyoró la producción d'arroz, cacáu, café, algodón y petroleu. Creció la ganadería. Se tecnificó l'agricultura y combatióse la erosión del suelu. Se reforestó. Les esportaciones doblar ente 1948 y 1952 y el dólar caltener en 17 sucres. En 1950, llevar a cabu'l primer censu nacional de población: Ecuador tenía 3.211.916[7] habitantes; Quito, 209.932 y Guayaquil, 256.966. Y la CEPAL ellaboró'l primer informe económicu global que se faía sobre Ecuador. El 5 d'agostu de 1949 un terremotu na provincia de Tungurahua destruyó parcialmente a Ambato, soterró a Pelileo y afaró a Pillaro. Ocho mil fueron los muertos y decenes de millares les viviendes afeutaes. Ayudáu pola solidaridá de los ecuatorianos y de tol continente, Plaza entamó con fortaleza y métodu la xera de la reconstrucción. L'historiador Jorge Salvador Lara xulga asina a Galo Plaza: "Les sos clares dotes de realismu fixéron-y ganar batalles difíciles ante les cualos otros venceríen o desertaríen". El sociólogu izquierdista Agustín Cueva anota que "l'alministración de Plaza representa'l mayor llogru de la dominación burguesa nel Ecuador".[8]

Como presidente llogró fomentar la esportación agrícola del Ecuador, creando estabilidá económica mientres el so gobiernu. Mientres la so presidencia asocedió'l terremotu d'Ambato, nel cual morrieron aproximao 8 mil persones, y los daños afectaron les provincies de Tungurahua y Cotopaxi, especialmente na ciudá de Ambato y los pueblos redoma de Pelileo y Píllaro. Pa la so reconstrucción encargó al arquiteutu Sixto Durán Ballén diches llabores. Amás foi'l primer presidente electu en terminar la so presidencia en 28 años. N'el so xestión restauró'l Teatru Nacional Sucre, inauguráu en 1886.

Escépticu sobre les posibilidaes de l'Amazonia ecuatoriana tocantes a la producción petrolera, llegó a pronunciar la frase "L'Oriente ye un mitu". Mientres exerció la presidencia del Ecuador, sigo viviendo na so residencia particular, allugada al centro norte de Quito, nel barriu d'El Mariscal, que depués allugó a l'Academia Diplomática del Ecuador y a la secretaría de la Unasur.

Foi reconocíu pol so desempeñu como mediador de la ONX nos conflictos d'El Líbanu (1958), Congo (1960) y Xipre (1964-1965). Como secretariu xeneral de la OEA llogró una gran reputación pola so indiscutido lideralgu.

Ministros d'Estáu editar

Ministeriu Ministru
Ministeriu de Defensa Manuel Díaz Granados
Ministeriu de Previsión Social Franklin Tello Mercado
Ministeriu d'Obres Públiques Alberto Acosta Soberón
Ministeriu d'Educación Gustavo Darquea Terán
Carlos Cueva Tamariz
Ministeriu de Gobierno Guillermo Alarcón
Ministeriu d'Economía Clemente Yerovi Indaburu
Carlos

Martínez Quirola

Ministeriu de Rellaciones Esteriores Neftalí Ponce
Secretaría de l'Alministración Pública Miguel Albornoz
Enrique Coloma Silva

Fonte:[9]

Referencies editar

  1. Afirmao en: Roglo. Identificador Roglo: p=galo;n=plaza. Apaez como: Galo Plaza.
  2. URL de la referencia: http://www.nobelprize.org/nomination/archive/show_people.php?id=14024.
  3. Pérez Pimentel, Rodolfo «Galu Plaza Lasso», Diccionariu Biográficu del Ecuador, tomu IV (en castellanu). Guayaquil: Universidá Católica Santiago de Guayaquil.
  4. «Rosario Pallares» (en castellanu). Los oríxenes de los ecuatorianos. 
  5. «25 años de la partida de Galo Plaza Lasso» (en castellanu). Diariu El Comercio. 28 de xineru de 2012. http://www.elcomercio.com/actualidad/politica/25-anos-de-partida-de.html. Consultáu'l 18 d'agostu de 2015. 
  6. «Dr. Galo Plaza (1968-1975)» (inglés). OAS Secretary Generals. Washington D.C.: Organization of American States. Consultáu'l 18 d'agostu de 2015.
  7. INEN. «MEMORIA DEL VII CENSU DE POBLACIÓN Y VI DE VIVIENDA 2010» (castellanu). Archiváu dende l'orixinal, el 24 de setiembre de 2015. Consultáu'l 18 de marzu de 2015.
  8. Simón Espinoza (2000) Presidentes d'Ecuador. Editorial Güeyada
  9. Paz y Miño, Juan. Economia de Galo Plaza.
  • [Simón Espinoza (2000) Presidentes d'Ecuador. Editorial Güeyada]

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Desconocíu
 
Presidente del Conseyu Municipal de Quito

1 de xineru de 1937 - 31 d'avientu de 1937
Socesor:
Desconocíu
Predecesor:
Carlos Julio Arosemena Tola
 
Presidente Constitucional de la República del Ecuador

1 de setiembre de 1948 - 1 de setiembre de 1952
Socesor:
José María Velasco Ibarra
Predecesor:
José Antonio Mora
Ficheru:Organización de los Estaos Americanos.svg
Secretariu Xeneral de la Organización de los Estaos Americanos

18 de mayu de 1968 - 7 de xunetu de 1975
Socesor:
Alejandro Orfila
Predecesor:
Mariano Suárez Veintimilla
 
Tribunal Supremu Eleutoral d'Ecuador Presidente del Tribunal Supremu Eleutoral d'Ecuador

1977 - 1978
Socesor:
Manuel Benjamín Carrión