Galway (irlandés: Gaillimh) o Galvia ye la capital del condáu de Galway, n'Irlanda. La ciudá atópase na mariña oeste de la isla, nel rincón noroccidental de la badea de Galway. El ríu Corrib traviesa la ciudá. Xuvenil y dinámica, ye una de les ciudaes con más crecedera económica de la Xunión Europea, con una población de 75.414 habitantes (según el censu de 2011), aumenta constantemente cola llegada d'estudiantes a los sos dos universidaes, la National University of Ireland, Galway y la GMIT.

Galway
Alministración
PaísBandera de Irlanda República d'Irlanda
Provincies Connacht
Condaos Condáu de Galway
Tipu d'entidá ciudá
Nome oficial Galway (en)
Gaillimh (ga)
Nome llocal Galway (en)
Gaillimh (ga)
Códigu postal H91
Xeografía
Coordenaes 53°16′22″N 9°02′30″W / 53.2729°N 9.0418°O / 53.2729; -9.0418
Galway alcuéntrase n'Irlanda
Galway
Galway
Galway (Irlanda)
Superficie 53.43 km²
Altitú 25 m
Demografía
Población 83 456 hab. (2022)
Porcentaxe 32.34% de Condáu de Galway
15.38% de Connacht
1.63% de República d'Irlanda
Densidá 1561,97 hab/km²
Más información
Fundación 1124
Prefixu telefónicu 091
Estaya horaria UTC±00:00
UTC+01:00 (horariu de branu)
Llocalidaes hermaniaes
galwaycity.ie
Cambiar los datos en Wikidata

Historia antigua editar

 
Mapa de ciudá cercada de Galway (1651).

Con más d'ocho siglos dende la so fundación, Galway, en gaélicu Gaillimh (de gall y am, "ríu predresu"), debe'l so nome al llechu de piedres del Corrib, el ríu que lu traviesa. Anque, si hemos de creer nes lleendes, l'orixe del topónimu topar na mitoloxía celta, según la cual Galvia, fía del rei Breasal, afogóse cerca d'una roca nel Corrib. Finalmente, una corriente minoritaria d'historiadores defende que'l nome ye una derivación del términu llatín Gallaeci (Gallaecia), tierra cola que los ancestros de Galway tendríen fluyíes rellaciones dende tiempos bien remotos.

Dende la so fundación editar

Dún Bhun na Gaillimhe ("Fuerte nos baxos del Gaillimh") foi construyíu en 1124, pol rei de Connacht, Tairrdelbach Ua Conchobair (1088–1156). Foi nun principiu un pequeñu asentamientu que creció alredor del fuerte. Mientres la invasión normanda de Connacht alredor de 1230, Galway foi asediada y prindada por Richard Mor de Burgh, unu d'l'invasores anglonormandos, llegó a estes llatitúes ya intentó tomar el castiellu defendíu pola cla llocal de los O'Flaherty. Tres dos años d'asedios, consiguió'l so oxetivu. Dende 1232, acosada poles tribus irlandeses, la villa de Galway creció cercada y fiel al tronu inglés. De la mano de los dirixentes normandos, unes cuantes families monopolizaron los principales negocios. Esta foi la xénesis de les llamaes catorce tribus de Galway, apelativu que los soldaos d'Oliver Cromwell dedicaríen sieglos dempués a los poderes fácticos de la ciudá.

Nos alboreceres del sieglu XIV, la villa yá empezaba a perfilase como un puxante puertu comercial nel que los vinos españoles yeren bien apreciaos[ensin referencies]. Quiciabes la más importante d'eses families foi la de los Lynch que construyeron la ilesia de Saint Nicholas, considerada como la segunda parroquia medieval más grande y meyor caltenida d'Irlanda. Ye una ciudá bien catolica por lilos toos.

 
Imaxe del ríu Corrib ente la catedral y los arcos españoles (Spanish Arch).

Rellación con España editar

La ciudá de Galway foi destín habitual de barcos españoles nos sieglos XV y XVI[ensin referencies], nel antiguu muelle entá se caltienen arcos, xusto delantre del Spanish Parade. El comerciu del vinu, que yera'l centru de cuasi toles transaiciones comerciales en Galway[ensin referencies]; la pesca del salmón, apostada ente franceses, portugueses, ingleses y españoles, que saliéronse cola suya cuando Felipe II aportó a pagar 1.000 llibres pol derechu español a pescar[ensin referencies], la llucha contra'l protestantismu y el común iñerizu a Inglaterra favorecieron una gran cooperación. "Tou nesta ciudá tien un aire a España." Cuando'l viaxeru escocés Robert Graham visitó Galway en 1836, escribió que la sobeyosa, que según él yera típica de la península Ibérica, definía a los sos habitantes, y que nos caleyones podía percibise l'ambiente de duelu y indolencia propiu de llatitúes más meridionales. Anque les sos afirmaciones pueden considerase güei daqué desfasaes, ye imposible negar que Galway inda caltién la so vocación de puertu español[ensin referencies] y robándo-y los versos a José Agustín Goytisolo— el deséu de ser capital de los mares, albergue d'estranxeros y patria de los valientes.

Patrimoniu editar

 
La nuesa señora de l'Asunción y San Nicolás, Catedral Católica de Galway.
  • El muséu de Galway y los Arcos españoles (City Museum and Spanish Archs)
  • Nora Barnacle's museum pequeñu muséu (solamente abiertu pel branu) dedicáu a James Joyce, unu de los más grandes escritores irlandeses. El muséu ta asitiáu na antigua casa de Nora Barnacle, la esposa de James Joyce.
 
St. Nicholas Church, la Ilesia medieval más grande d'Irlanda.
  • El castiellu de los Lynch antigua casona de la familia Lynch, una de les 12 tribus de Galway, asitiada na esquina de Shop Street cola Abbey Gate Street Upper. Ye un bon exemplu de caltenimientu y adautación d'edificios antiguos a ciudaes modernes: Anguaño atópense equí una sucursal del AIB en Galway.
  • El tribunal de Xusticia y l'antiguu Conceyu (Court House & Town Hall). Dambos daten de 1818 pero sufrieron munches rehabilitaiones. El conceyu treslladar en 1901. Anguaño sirve como teatru.
  • St. Nicholas Church de la Ilesia d'Irlanda, fundada en 1320, gracies a la célebre familia Lynch, n'honor a Saint Nicolás de Myra, santu patrón de los marinos. Recibió la visita de Cristóbal Colón en 1477.
  • El molín de la ponte (Bridge Mills) asitiáu a unu de los llaos de la ponte O'Brien, sobre'l ríu Corrib.
  • La cai de les compres (Shop Street) construyida nel sieglu XVIII.
  • La presa y la ponte de Salmón. La ponte del saltu del Salmón foi construyíu en 1818
  • El festival de música medieval de Galway (Galway Early Music Festival)
  • El festival de les ostres en Galway. (Galway Oyster Festival)
  • Galway Races. De xuru les más famoses carreres de caballos d'Irlanda.

Galería editar

Capital Europea de la Cultura editar

En xunetu de 2016, la Comisión Europea anunció que Galway y Rijeka (Croacia) van ser les Capital Europea de la Cultura Capitales Europees de la Cultura 2020, una decisión tomada por un panel de diez espertos independientes escoyíos pola Xunión Europea.[1]

Ciudaes hermaniaes editar

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar