Gaziantep o Antep (d'antiguo llamada en turcu otomanu Aiıntab) ye la capital de la provincia de Gaziantep, Turquía. La ciudá cunta con dos distritos so la so alministración, Şahinbey y Şehitkamil, con una población total de 1 237 874 hab.[1] (censu de 2007) y una superficie de 2138 km².[2] La población urbana ye de 1 175 042 hab.,[1] lo que la convierte na sesta ciudá más grande de Turquía y la más grande d'Anatolia Suroriental. Los árabes, los selyúcides y los otomanos conocer como ʿAintab o Aïntab. El Parllamentu de Turquía dio-y el títulu de Gazi ("guerreru victoriosu") el 8 de febreru de 1921 como reconocencia del valor de los sos habitantes mientres la Guerra d'Independencia Turca,[3] y la ciudá adoptó de forma oficial el nome Gaziantep ("Antep la veterana") en 1921.[4]

Gaziantep
Alministración
PaísBandera de Turquía Turquía
Provincia provincia de Gaziantep
Tipu d'entidá municipio metropolitano de Turquía (es) Traducir
Nome oficial Gaziantep (tr)
Nome llocal Gaziantep (tr)
Códigu postal 27 000
Xeografía
Coordenaes 37°03′46″N 37°22′45″E / 37.0628°N 37.3792°E / 37.0628; 37.3792
Gaziantep alcuéntrase en Turquía
Gaziantep
Gaziantep
Gaziantep (Turquía)
Superficie 7642 km²
Altitú 850 m
Demografía
Población 1 567 205 hab. (31 avientu 2017)
Porcentaxe 100% de provincia de Gaziantep
1.8357294344905E+52% de Turquía
Densidá 205,08 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+03:00
Llocalidaes hermaniaes
gaziantep.bel.tr
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

Antigüedá editar

Gaziantep ye posiblemente l'allugamientu de la ciudá helenística de Antioquía del Tauro (Antiochia ad Taurum). A pocos quilómetros al norte, atópense les ruines de la ciudá griega y romana conocida como Doliche (en turcu, Dülük).

Gaziantep ye una de les provincies más desenvueltes de la rexón, amás d'una de les más antigües, con una hestoria que se remonta a los hitites. Ye amás la principal zona de cultivu de pistachu de Turquía y cuenta con estensos olivares y viñeos, lo que la convierte nuna de les más importantes zones agrícoles ya industriales del país.

Nel centru de la ciudá, llevántense la fortaleza de Gaziantep y la ciudadela de Ravanda. El Muséu Arqueolóxicu, coles sos importantes coleiciones del Neolíticu y la dómina hitita, lo mesmo que de la romana y la de Comagene, atrai a numberosos visitantes. La contorna de la ciudá tamién cunten con munchos y pervalibles restos hitites. La casa Hasan Süzer, restaurada hasta recuperar la so guapura orixinal, alluga agora'l Muséu Etnográficu. El taller d'escultura de Yesemek, a 30 km al sur de la ciudá de İslahiye, foi unu de los primeros del mundu. Otros restos históricos son les ruines de Belkis (Zeugma) y Kargamış, na ciudá de Nizip. Doliche, cerca del centru de la ciudá, cuenta con instalaciones d'acampada nun espaciu natural.

Periodu otomanu editar

Na dómina otomana, Aintab atopar nel eyalet d'Alepo (vilayato dempués de 1864).

Demografía editar

Según el censu del Imperiu otomanu de 1543, la división de Aintab de la gobernación xeneral de Alepo cuntaba con quince tribus, toes elles de turcos Oguz. Gran parte de la élite de Aintab yera d'orixe turcomanu. Nun esisten evidencies catastrales de tribus curdes con llazos alministrativos cola burocracia de Aintab. Según un estudiu recién de los xulgaos de Aintab, podría esplicase en parte pol estatus tributariu que los curdos de la rexón axustaren colos otomanos.[5] Nel mesmu periodu, la estructura demográfica de Aintab destacaba del restu de la provincia de Alepo y d'otres circundantes, por cuenta de que la población non musulmana yera relativamente pequeña y que yeren cristianos armenios, ente que la población non musulmana de la vecina gobernación xeneral de Dulkadir (Maraş) yera d'aproximao'l 4,5% y que la de Diyarbakır yera d'alredor del 15%. Naquella dómina, Aintab nun cuntaba con nenguna comunidá xudía, anque había un financieru xudíu, posiblemente en Alepo, que destacaba na vida económica y alministrativa de la ciudá.

A finales del sieglu XIX, Gaziantep cuntaba con una población de 45.000 persones, 2/3 de los cualos yeren musulmanes, en gran parte turcomanos Yörük del clan Çapanoğlu.[6] La presencia d'una comunidá xudía deducir de la frecuencia del apellíu "Antebi" ente los xudíos sirios.

Al respective de los cristianos, la mayoría yeren armenios. Los armenios gregorianos sufrieron les masacres hamidianas de 1895, al contrariu que los protestantes armenios, quien espolletaron gracies a la Universidá Central de Turquía de la American Board of Commissioners for Foreign Missions (Xunta Americana de Comisionados pa Misiones Estranxeres).[7] La población armenia de la ciudá yera considerable antes de la I Guerra Mundial, pero tres el xenocidiu armeniu, apenes quedaron armenios. Entá pueden atopase los restos d'antigües ilesies armenies, anque la mayoría d'elles nun se señalen como tales.[ensin referencies]

Economía editar

 
Vista de Gaziantep.

Gaziantep ye famosa poles sos especialidaes rexonales: los artículos de cobre y les babuchas "yemeninos", mesmes de la rexón, ente otres. La ciudá ye unu de los centros económicos del este y sureste de Turquía. Les grandes empreses industriales establecíes en Gaziantep representen el 4% de la industria turco, ente que les pequeñes industries representen el 6%. Amás, Gaziantep cuenta cola mayor zona industrial de Turquía y caltién la primer posición n'esportación ya importación de productos.[8] Gaziantep cunta amás con una industria del turismu en constante desenvolvimientu. Les reformes al pie del castiellu ameyoraron la guapura y l'accesibilidá al mesmu, lo mesmo que de los talleres de cobre de la contorna. Tán abriéndose nuevos restoranes y negocios empobinaos al turismu. Anque'l turismu ye entá un fenómenu nuevu en Gaziantep, los habitantes de la ciudá son bien atopadizos. Munchos de los estudiantes d'inglés ufiértense como guíes pa turistes.

Gaziantep ye unu de los principales productores d'alfombres ellaboraes a máquina del mundu. En 2006, esportó alredor de 700 millones de dólares n'alfombres d'esti tipu. Esisten unes 100 fábriques d'alfombres na zona industrial de Gaziantep.

Gaziantep tamién produció 60.000 tonelaes métriques de pistachu en 2007. Turquía ye'l tercer productor de pistachu del mundu, dempués d'Irán y Estaos Xuníos.

Cultura editar

Gaziantep ye conocida poles sos especialidaes culinaries, con influencies árabes y asiries, amás de la turca. Dellos exemplos son el yuvalama (arroz y carne formando boles del tamañu d'un arbeyu), el lahmacun (tamién conocíu como pizza turca) y el baklava.

Educación editar

L'Institutu Anatolio de Gaziantep, fundáu en 1976, ye una escuela pública empobinada a la educación de la llingua inglesa.

L'Institutu de Ciencies de Gaziantep ye un institutu públicu d'internáu de Gaziantep que'l so plan d'estudios centrar nes ciencies naturales y nes matemátiques. Les clases impartir en turcu y n'inglés.

El campus principal de la Universidá de Gaziantep atopar a 10 km del centru de la ciudá. Anque llogró'l estatus universitariu en 1987, la institución yá impartía educación cimera dende 1973 como centru adscritu a la Universidá Téunica d'Oriente Próximu (METU).

Cultura popular editar

Gaziantep fíxose famosa en Grecia gracies a la serie de televisión turca Yabancı Damat ("El noviu estranxeru"), conocida en Grecia como Τα σύνορα της Αγάπης ("Les fronteres del amor"), una hestoria d'amor ente una moza griega y un turcu.

Personalidaes de Gaziantep editar

Ciudaes hermaniaes editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Türkiye istatistik kurumu Estadística de población basada na casa de 2007. Recoyíu'l 21 de marzu de 2008.
  2. Statoids, distritos de Turquía Recoyíu'l 21 de marzu de 2008.
  3. «Cronología de la vida de Atatürk y la Guerra d'Independencia Turca» (turcu). Ministeriu de Cultura de Turquía.
  4. «Actes de la Gran Asamblea Nacional de Turquía» (turcu). Gran Asamblea Nacional de Turquía.
  5. (accesu llindáu) Peirce, Leslie P. (2003). Morality Tales: Law and Gender in the Ottoman Court of Aintab (n'inglés). Universidá de California. ISBN 0-520-22890-1. p. 63-65 pa los datos demográficos.
  6. Encyclopedia Britannica, 11ª edición Aintab
  7. Encyclopedia Britannica, 11ª edición Aintab, La Grande Encyclopédie
  8. «Estadístiques» (turcu). Cámara de Comerciu de Gaziantep.

Enllaces esternos editar