Gervasio de Tilbury

Gervasio de Tilbury o Gervasius Tilberiensis (1155 (greg.)Reims – 1234 (greg.)) foi un xurista, políticu y escritor del sieglu XIII, nacíu al paecer en Tilbury, n'Essex (Reinu Xuníu).

Gervasio de Tilbury
Vida
Nacimientu Reims1155 (greg.)
Nacionalidá Bandera del Reinu Xuníu Reinu Xuníu de Gran Bretaña ya Irlanda
Muerte 1234 (greg.) (78/79 años)
Estudios
Llingües falaes llatín
Oficiu xurista, políticu, escritorhistoriador
Cambiar los datos en Wikidata

Vida editar

Gervasio pertenecía a una familia de l'aristocracia que se dicía emparentada con Patriciu de Salisbury, Primer conde de Salisbury,[1] y que cuntaba ente los sos ancestros a una muyer-culiebra, similar o idéntica a Melusina,[2] lo que suxuría un venceyu cola Casa de Lusignan de Poitou, cola qu'Inglaterra tenía nesa dómina conexones dinástiques.

Viaxó enforma, estudió y enseñó Derechu canónicu en Boloña, asistió en 1177 a la reconciliación del papa Alejandro III con Federicu I Barbarroxa, en Venecia,[3] y tuvo mientres dalgún tiempu al serviciu d'Enrique II d'Inglaterra y del so fíu, Enrique'l Mozu. Compunxo pa esi postreru un Liber facetiarum (Llibru de bagatelas), que se perdió,[4] según un borrador de la que col tiempu constituyiría la so obra más famosa, los Otia Imperialia.[5] Tamién sirvió al tíu d'Enrique, Guillermo de les Blanques Manes, arzobispu de Rheims.

Ente 1183 y 1189 pasó dalgún tiempu na corte del rei normandu Guillermu II de Sicilia, que se casara con Juana d'Inglaterra, fía d'Enrique. Guillermo regaló-y una villa en Nola, na Campania (Italia).

Tres la muerte de Guillermo en 1189, Gervasio establecer n'Arles (Francia) y en 1198 Otón IV del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu, nietu del rei Enrique, nomar Mariscal del Reinu d'Arles. Acompañó ex officio a Otón en 1209 con ocasión de la so coronación. Al añu siguiente Gervasio viose implicáu na llucha ente'l papáu y l'emperador, que foi escomulgáu pol papa Inocencio III el 18 de payares de 1210. Gervasio emplegó los años siguientes, de 1210 a 1214, en dar forma a la so obra Otia imperialia (Ocios del emperador), dedicada al so patrón.

Sábese pocu de los sos últimos años. Suxurióse que tres la derrota llaceriosa d'Otón y el so aliáu inglés Xuan I d'Inglaterra na batalla de Bouvines (1214), Gervasio viose forzáu a retirase al ducáu de Braunschweig. N'efeutu, ta documentada la esistencia d'un Gervasio, que foi hasta la so muerte preboste de l'abadía benedictina d'Ebstorf, na Baxa Saxonia, y autor d'un importante documentu, el mapamundi de Ebstorf.[6]

Sicasí, anque'l mapamundi foi realizáu por daquién que conocía los Otia imperialia, pudo ser un homónimu del nuesu autor. Rodolfo de Coggeshall afirma qu'a la fin de la so vida Gervasio fíxose canónigu, y un documentu autógrafu del propiu Gervasio llevó a los estudiosos a la conclusión de que nos sos últimos años foi miembru de la congregación de los premonstratenses, amestada a la sede de La nuesa Señora de la Huveaune, en Marsella. Ye probable que Gervasio viviera na sede premonstratense de Beleigh, n'Essex, cercana a l'abadía de Coggeshall en que vivía'l citáu Rodolfo: esta cuenta que Gervasio, siendo yá canónigu (postea, cum canonicus esset), cuntólu de viva voz una anéudota sobre la dómina en que sirvió al arzobispu de Rheims.[7]

Obres editar

Otia Imperialia editar

Otia imperialia,[8] «Ocios del emperador», ye la obra magna de Gervasio. L'autor esbozóla mientres el periodu en que sirvió a Enrique'l Mozu y realizar al serviciu d'Otón IV, al que ta dirixida. Trátase d'una miscelánea enciclopédica de maravíes (mirabilia) que s'afai al propósitu de los espeyos de príncipes: enseñar allantando. La obra estremar en tres seiciones (decisiones) d'estensión desigual. Los dos primeres, curtios, sirven como marcu de referencia de la tercera, muncho más estensa:

  • La primer seición, que consta de 24 capítulos, narra la creación del mundu, la so composición y la so hestoria primitiva, siguiendo'l rellatu del Xénesis.
  • La segunda seición percuerre en 26 capítulos la xeografía de la Tierra y traza la hestoria de les naciones más importantes.
  • La tercer seición consta de 130 capítulos y recueye diverses maravíes del mundu (mirabilia). Gervasio describe, ente otres coses, les propiedaes estelantes de ciertes piedres, yerbes y animales, narra milagros de dellos santos y hestories de pantasmes y otres criatures sobrenaturales o prodixoses, como'l home llobu y les serenes.

Mientres el sieglu XIV la obra traducir en dos causes al francés y siguió siendo bien lleida hasta'l sieglu XV. El filósofu Gottfried Leibniz, qu'editó parte de la obra,[9] describir como «un puñáu d'estúpides hestories de vieyes»; los sos editores modernos de la Oxford University Press presentar, más positivamente, como «un caudal de noticies relatives al folclor y les creencies populares». Pela so parte, los apologistas católicos quixeron atopar nella un sofitu pa la causa del papa Inocencio nel so conflictu col Imperiu.[10]

Otres obres editar

Amás de los Otia imperialia, solo caltiénse de Gervasio un comentariu al Padre El nuesu.[11] Nos Otia l'autor menta otros trés obres sos, que se perdieron:

  • Liber facetiarum («Llibru d'agudeces»), compuestu pa entretener a Enrique'l Mozu.
  • Vita abbreviata et miracula beatissimi Antonii («Vida embrivida y milagros del bien benditu Antonio»)
  • Liber de transitu Beatae Virginis et gestis discipulorum («Llibro sobre la muerte de la santa Virxe y los actos de los discípulos»).

Notes editar

  1. Otia imperialia, III, 12.
  2. Charles Oman, "The English Folclor of Gervase of Tilbury" Folclor 55.1 (Marzu de 1944, pp. 2-15) p. 2.
  3. Otia, II, 19.
  4. Otia, II, 10.
  5. Otia, II, 12.
  6. Ebstorf Mappamundi
  7. Latella 2010: 11, 17-8.
  8. La obra recibió otros nomes, como Liber de mirabilibus mundi («Llibru de les maravíes del mundu»), Solacium imperatoris («Recréu del emperador»), y Descriptio totius orbis («Descripción de tol mundu»).
  9. Na so serie Scriptores rerum Brunsvicensium, vol. I (Hanover, 1710).
  10. Catholic Encyclopedia, s.v. "Gervase of Tilbury".
  11. Editáu en Banks y Binns 2002: 902-23.

Bibliografía editar

  • S. Y. Banks and J. W. Binns, editores, 2002. Gervaise of Tilbury: Otia Imperialia : Recreation for an Emperor (Oxford University Press, Oxford Medieval Texts) ISBN 0-19-820288-1 Primer traducción al inglés.
  • Fortunata Latella, editora, 2010. Gervasio di Tilbury. Otia imperialia. Llibru III. -y meraviglie del mondo (Carocci, Biblioteca Medievale 129). ISBN 978-88-430-5679-8. Edición billingüe en llatín ya italianu.
  • Catholic Encyclopedia "Gervase of Tilbury".