Un gladiador (en llatín: gladiator, de gladius, espada) yera un combatiente armáu qu'entretenía al públicu na Antigua Roma en confrontaciones violentes y mortales contra otru gladiadores, contra animales o contra condergaos a muerte. La mayoría de los gladiadores yeren criminales condergaos, esclavos o prisioneros de guerra, anque dalgunos yeren homes llibres (y non siempres de baxa estraición: l'emperador Cómodu escupulició a toa Roma al combatir nel sable del circu), que perdíen, si yeren ciudadanos romanos, los sos derechos cívicos. Los primeros combates de gladiadores en Roma tán documentaos nel 264 e.C. y llograron darréu gran ésitu ente'l pueblu. Na dómina de la República, celebrar nel Foru, una y bones el primer anfiteatru (el de Estatilio Tauro, que taba al sur del Campu de Marte) nun se llevantó hasta'l 29 A.C.[1]

Fragmentu del mosaicu de Zliten, topáu cerca de Leptis Magna, actual Libia (sieglu II d. C.). Amuesa dellos tipos de gladiadores n'aición de matar a los monos y hasta un árbitru del combate.

Los gladiadores formar n'escueles especiales pa combatir dempués nel circu, al cargu d'un entrenadores llamaos lanistas, qu'al empar yeren empresarios. Según Indro Montanelli, yeren les "escueles más rigoroses de l'Antigüedá", y al aportar a elles, l'aspirante a gladiador tenía de xurar tar dispuestu a faese "azotar, quemar y apuñalar".[2]

Dependiendo pola so manera y forma de combatir esistíen delles clases de gladiadores: mirmillón, traciu, etc. El nome col que yeren conocíos dependía de si llevaben cascos, o de la forma del mesmu, escudu, espada o rede, o inclusive l'habilidá que teníen pa la llucha.

El combate estremar en delles partes, y diba desque travesaben la ciudá mientres se dirixíen al anfiteatru, hasta que se declaraba victoriosu unu de los gladiadores y yera premiáu con palmes, corones afataes de cintes, nos tiempos del Imperiu, una cantidá de dineru y dacuando la llibertá.

Orixe de los gladiadores editar

 
Pollice Trato (pulgar escontra), de Jean-Léon Gérôme, representando'l final d'un combate de gladiadores.

L'orixe de los combates de gladiadores hai que buscalo nes costumes funeraries de los etruscos, aproximao nel sieglu VI e.C.,[3] en que los sos monumentos apaecen representaos, y, remontándose daqué más, ye probable que s'atopara dalguna rellación con el costume d'inmolar los prisioneros na tumba del héroe muertu na guerra, practicada por dellos pueblos primitivos.

Constituyíen una parte de los xuegos aciagos de los etruscos y paecen referise al cultu de Saturnu, lo cual indica que nun principiu se celebraben mientres les Saturnales. Dichos combates introducir en Roma escontra'l sieglu III e.C. Como non siempres había prisioneros que combatieren mientres el cadabre quemar na pira, pos tal yera'l momentu en que se producía los duelu gladiatorio, en que'l sangre que s'arramaba yera como un holocaustu ufiertáu al difuntu, nun faltaben homes temerarios que s'emprestaben llibremente a combatir. Tales fueron los primeros gladiadores.

Pasaxe de ritu a cultura del espectáculu editar

 
Andrés Parladé: Gladiadores victoriosos ufiertando les armes a Hércules guardián (Muséu del Prado).

Como asocedió con otres munchos costumes de l'antigüedá, los combates de gladiadores, qu'empezaren como un ritu de significáu relixosu, acabaron per ser un espectáculu públicu que llegó a inspirar una pasión desenfrenada.

Si haber de creer a Valerio Máximu y al historiador romanu Titu Liviu na so obra "Ab Urbe Condita Libri", fueron los hermanos Marco Junio Pera (Cónsul Romanu nel añu 230 e.C. , Censor Romanu nel añu 225 e.C. y postreru Dictador Romanu nel añu 216 a.C) y Décimu Xunu Pera (Cónsul Romanu nel añu 266 e.C. , y Censor de Roma nel añu 253 e.C. ) quien dieron el primer munus gladiatorium nel añu 490 de Roma, 264 e. C., nel foru Boario por cuenta de los funerales del so padre'l non menos célebre Xunu Brutu Pera, quien fora Cónsul Romanu nel añu 292 e.C. y descendiente direutu (de ranciu llinaxe etruscu) d'una de les families fundadores de Roma.

Los autores antiguos, especialmente Suetonio, dan munchos detalles de los combates de gladiadores y de la intervención qu'en tales fiestes tomaron delles vegaes los emperadores. Por casu, Nerón fixo engarrar un día nel anfiteatru a cuatrocientos senadores y doscientos caballeros. Traxanu, de vuelta de la so espedición al Danubiu, fizo que, nos 123 díes de les fiestes entamaes, combatieren diez mil gladiadores.

Escueles lanistas editar

Como yeren munchos los sistemes pensaos pa combatir y variaos los llances y suertes de cada combate, afitáronse regles al arte del gladiador, que la so enseñanza taba encamentada a los lanistas o gladiadores vieyos. Al cargu de éstos, taben los gladiadores fiscales, o dependientes del fiscu, pos l'Estáu caltener so un réxime especial y pagábalos. Otros lanistas reclutaban y calteníen rapazos pa combatir na arena, que depués arrendaben pa funerales, comíes y otres solemnidaes. Nun faltaron tampoco particulares opulentos que teníen gladiadores y los césares, como ye lóxicu, teníen los meyores.

Los gladiadores educaos nes escueles polos lanistas arrendábense o vendíen, de suerte que los lanistas yeren coles mesmes los sos maestros y los sos empresarios. Estes escueles, que la xente rico dábase'l luxu de sostener nos últimos años de la República, taben partíes en distintos puntos del territoriu romanu. L'Imperiu fundó munches otres: Domiciano estableció cuatro en Roma, llamaes ludus Gallicus, Dacicus, magnus y matutinus. En Preneste, Rávena y Alexandría, por causa de lo saludable del so clima, estableciéronse esta clase d'instituciones imperiales y la escuela d'Esgrima de Capua caltuvo enforma tiempu la so antigua reputación.

Tipos de gladiadores editar

Había distintes clases y categoríes de gladiadores que s'estremaben pol so armamentu y la so manera de combatir. Los más populares yeren los siguientes:

  • Los samnitas tomaben el so nome d'un armamentu especial tomáu del pueblu homónimu. Dicíase que los campanianos, dempués de la victoria alcanzada pol dictador Papirio Cursor sobre los samnitas nel añu 44 de Roma, adoptaron pa los sos gladiadores l'equipu militar de los sos vencíos que se componía d'un gran escudu oblongo, un cascu con visera, cresta y cimera de plumes, una ócrea na pierna esquierda, una especie de brazal de cueru o metal que cubría en parte'l costazu nel brazu derechu y una espada curtia. Foi'l primer tipu de gladiador n'apaecer.
 
Mosaicu del sieglu III qu'amuesa a dos mirmillones (M.A.N., Madrid).
  • Los murmillos o mirmillones estremar pol so cascu de cantos amplios con una alta cresta, que-yos daba aspeutu de pez. Llevaben túnica curtia, cintu anchu, armadura na so pierna izquierda y nel so brazu derechu y el clásicu escudu rectangular curvado del lexonariu romanu. La so arma yera la espada curtio y recto del lexonariu o gladius, d'onde'l gladiadores tomen el so nome. Créese que l'estilu de la so vistimienta y armes deriva de los guerreros galos. N'ocasiones lluchaben con armadura completa, convirtiéndose nun terrible oponente.
  • Los gladiadores tracius cuntaben con un pequeñu escudu rectangular o "parmula" (de aprox. 60 x 65 cm) y una espada bien corta con fueya llixeramente curva o "sica", al envís d'atacar el llombu desarmáu del so oponente. El so indumentaria incluyía armadura en dambes piernes, necesaries dau lo amenorgao del so escudu, proteutor pal costazu y brazu de la espada, túnica curtia con cintu anchu y cascu con pluma llateral, visera y cresta alta. Deriváu del guerreru griegu de Tracia, como'l so nome indicar.
  • En tiempu del Imperiu romanu taben bien en boga'l gladiadores llamaos secutores que diben armaos de cascu, escudu y espada, derivación de los mirmillones pa combate colos reciarios. Les sos armes yeren iguales a les de los mirmillones, con esceición del cascu, que yera dafechu llisu y con pequeños furacos pa los güeyos, pa evitar ser atrapaos na rede de los reciarios.
  • Los reciarios combatíen colos secutores y vistíen túnica curtia o faldilla con cintu y llevaben el brazu esquierdu cubiertu con una manga, diben cola cabeza descubierto y armáu d'una rede, un tridente (fuscina) y un puñal. L'habilidá del reciario consistía en llanzar la rede pa cubrir al so oponente pela cabeza, inmoviliza-y y clava-y el tridente al traviés de la mesma. El puñal utilizar pa matar al so adversariu o pa desfacer de la rede, cortando la llinia que la suxetaba a la so muñeca. Los reciarios escepcionalmente combatíen contra los mirmillones que diben armaos y combatíen de la mesma que los secutores.
  • Los laquearii yeren un gladiadores qu'apaecieron nos últimos tiempos del Imperiu y que diben escasamente armaos. La so carauterística yera l'usu del llazu, con téunica similar a los reciarios.
  • Los Hoplomachus llevaben armadura completa, compuesta de cascu con visera, coraza y ócreas. Armaos con una llanza y un escudu circular, a semeyanza del qu'usaba la infantería griega: los hoplites.
  • Los gladiadores que combatíen a caballu (equites) llevaben un cascu con visera zarrada, los brazos envueltos en correes per arma ofensiva teníen el spiculum y por arma defensiva la parma.
  • Los que combatíen sobre carros (essedarii) queríen asonsañar les hábiles maniobres de los guerreros bretonos, manera de combatir que foi introducíu en Roma por César.
  • Los andabatae yeren aquellos forzaos a combatir y que llevaben un cascu ensin furacos na visera.
  • Los dimachaerus lluchaben con dos espaes y grebes que protexíen dambes piernes, cintu anchu y proteición nos brazos. A esti tipu pertenecía al paecer Espartaco.
  • Los provocatores que solíen abrir les tardes de los espectáculos de combate nos anfiteatros. Combatíen con espada, escudu, cascu con dos viseras pero ensin ala pa nun ser engabitaos poles redes de los reciarios, colos que frecuentemente lluchaben y un proteutor nel pechu (cardiophylax).

El combate editar

 
Nos mosaicos romanos solíase utilizar el símbolu Ø pa señalar el nome del gladiador que morriera en combate.

El día de la fiesta'l gladiadores lujosamente vistíos dirixir al anfiteatru travesando la ciudá. Una vegada nel sable efectuaben un simulacro con armes de madera o ensin punta (arma lusoria) que venía ser una preparación pa la llucha. Tocábase un cuernu como señal d'empiezu del combate. Entós, los lanistas escoyíen a los gladiadores que teníen d'actuar y delimitaban l'espaciu del combate na arena marcándolo con un cayáu. Al llegar los gladiadores al momentu final del trunfu preguntaben al públicu si teníen de matar al vencíu o non, que primeramente pidiera clemencia llevantáu la mano. Si los espectadores entendíen que merecía los perdón xubíen el pulgar, faciendo ver que'l vencedor tenía de refundiar la so arma a tierra, anque hai fontes qu'aseguren que lo que se faía yera esconder el pulgar, queriendo dicir que'l vencedor debía envainar la espada. Aun así, solamente unu de cada diez gladiadores morría y xeneralmente yera poles firíes accidentales na batalla, matábase-y pa evita-y el sufrimientu.[4] Si dictaminábase muerte, lo que se faía yera dirixir el pulgar en posición horizontal y con una serie de movimientos en direición al cuerpu, que dalgunos interpretaron en direición al gargüelu, señalando l'aciar puntu escontra onde tenía de dirixir el golpe mortal. Anque lo más probable ye que'l vencedor fundiera la so arma ente la clavícula y l'omóplatu, pa llegar al corazón y de esa manera dar una muerte rápida.

El vencíu, nesi últimu momentu, nun ufiertaba resistencia, y encaraba la so muerte con dignidá. Tamién ye bastante desconocíu'l fechu de que l'índiz de sobrevivencia de los gladiadores yera mayor de lo que se piensa. Mientres el Baxu Imperiu, tan solo l'emperador tenía los derechu de perdonar o condergar a muerte. Los gladiadores victoriosos recibíen en premiu palmes, corones afataes de cintes y nos tiempos del Imperiu una cantidá de dineru. Cuando a un gladiador apurríase-y en premiu una espada roma (rudi) yera señal de que se-y autorizaba p'abandonar l'oficiu de gladiador.

Los gladiadores que morríen nel sable yeren abasnaos al espoliario polos esclavos que taben al serviciu del anfiteatru los cualos valíense d'un gaxarte de fierro y sacar pela puerta llamada de la Muerte. Dicha puerta conducía al Spoliarium, dependencia del anfiteatru destinada a depositar los cadabres pa desaposialos de les sos armes y vestidures, actu que determina bien el conceutu de expoliar d'onde provién la pallabra.

Estractu de Séneca sobre'l gladiadores editar

El filósofu Lucio Anneo Séneca dexónos un testu onde nos amuesa'l so consternación ante la manera y sangrienta matanza de gladiadores nel circu romanu:

Per casualidá, a mediudía asistí a una exhibición, esperando un pocu de diversión, unos chistes, relaxame... Pero salió tou lo contrario... Estos peleadores de mediudía salen ensin nengún tipu d'armadura, esponer ensin defensa a los golpes, y nengún cute en devanéu... Pela mañana echen los homes a los lleones; al mediudía echar a los espectadores. L'ensame esixe que'l victoriosu que mató a los sos contrincantes encarar al home que, de la mesma, va matar, y el postreru victoriosu acutar pa otra masacre. Esta clase d'eventu toma llugar tando casi vacíes les graes... Al home, sagráu pal home, matar por diversión y rises.

Notes y referencies editar

  1. Fredouille, Jean-Claude (1996). Diccionariu de la civilización romana. Larousse, páx. 112. ISBN 84-8016-163-9.
  2. Montanelli, Indro (1996). Historia de Roma. Círculu de Llectores, páx. 310-311. ISBN 84-226-6298-1.
  3. Jeremías Rodríguez (21 de setiembre de 2009). «gladiadores romanos/ L'orixe de los gladiadores romanos». Consultáu'l 24 de febreru de 2011. «hostoriageneral.com»
  4. «Gladiador». El Gran espectáculu de Roma. Editorial Ariel (2013).
  • El conteníu d'esti artículu incorpora material del Diccionariu Enciclopédicu Hispanu-Americanu del añu 1892, que s'atopa nel dominiu públicu.

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar