Gondomar (Pontevedra)

Gondomar ye una llocalidá y conceyu español, asitiáu nel suroeste de la provincia de Pontevedra ya integráu nel Área Metropolitana de Vigo, na Comunidá Autónoma de Galicia. Forma parte de la contorna histórica del Val Miñor. Na actualidá ta integráu alministrativamente na contorna de Vigo. Asítiase na redolada natural del valle Miñor, ente la sierra de Galiñeiro y la ribera del ríu Miñor. Llenda al norte col conceyu de Vigo, al oeste colos de Nigrán y Baiona, al sur colos de Tui y Tomiño y al este colos de Tui, Vigo y Porriño.

Gondomar
Alministración
País España
Autonomía Galicia
ProvinciaBandera de Provincia de Pontevedra provincia de Pontevedra
Tipu d'entidá conceyu de Galicia[1]
Alcalde de Gondomar Pedro Francisco Martín
Nome oficial Gondomar (es)[2]
Códigu postal 36380
Xeografía
Coordenaes 42°06′39″N 8°45′41″W / 42.110833333333°N 8.7613888888889°O / 42.110833333333; -8.7613888888889
Gondomar alcuéntrase n'España
Gondomar
Gondomar
Gondomar (España)
Superficie 74.5 km²
Altitú 15 m
Llenda con Nigrán, Baiona, Tomiño, Tui, O Porriño y Vigo
Demografía
Población 15 043 hab. (2023)
- 7091 homes (2019)

- 7195 muyeres (2019)
Porcentaxe 1.59% de provincia de Pontevedra
0.56% de Galicia
0.03% de España
Densidá 201,92 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
concellodegondomar.gal
Cambiar los datos en Wikidata

Parroquies editar

Esti conceyu ta formáu por 10 parroquies:

  • Borreiros (San Martiño)
  • Chaín (Santa María)
  • Couso (San Cristóbal)
  • Donas (Santa Baia)
  • Gondomar (San Bieito)
  • Mañufe (San Vicente)
  • Morgadáns (Santiago)
  • Peitieiros (San Miguel)
  • Vilaza (Santa María)
  • Vincios (Santa Mariña)

Historia editar

El conceyu de Gondomar ye ricu en xacimientos arqueolóxicos. La so variedá xeográfica favorez la presencia de muertes de distintes dómines. Del paleolíticu apaecieron na Chan do Cereixo más de 200 preseos de cuarcita tallada. Dólmenes como'l de Chaín, petroglifos como los de la sierra de Galiñeiro, la necrópolis de la Chan de Prau y castros como'l de la Pedra Moura indíquennos qu'estes tierres fueron testigos d'asentamientos dende dómines remotes.

De la presencia romana hai constancia d'una importante vía de comunicación que, travesando les parroquies de Couso y Dones, llegaba hasta Vigo.

Ye na Edá Media cuando se produz un importante aumentu demográficu. Ye entós cuando'l románicu y el góticu lleguen al conceyu. Podemos destacar les ilesies de Santolaya de Dones, San Miguel de Peitieiros y Santa Marina. Del barrocu, les de Santiago de Morgadáns, Santa Mª de Chaín, San Martín de Borreiros, Santa Mª de Vilaza y San Vicente de Mañufe.

Por tol conceyu podemos atopar muertes de la importancia que tuvo esti territoriu. Amás de les ilesies, podemos citar capiyes, ermites, palacios (Conde de Gondomar, Villarés, Pampillón y Mendoza), cases señoriales, cruceros (Cruceiro do Acordo), petos d'ánimes, pontes (Ponte romana de Mañufe), acueductos (Do Bravo) y molinos (Da Serra).

Etimoloxía editar

Dende un puntu de vista etimolóxicu, el topónimu Gondomar derivaría de (villa) Gundemari, una uilla ("esplotación agrícola") d'un posesor medieval llamáu Gundemarus, nome d'orixe góticu. .[3]

Política editar

2007-2009: Nes eleiciones municipales de 2007 foi escoyíu alcalde Xosé Antón Arauxo Quintes (BNG) una y bones los resultaos fueron de 7 conceyales pal PPdeG, 5 pal BNG, 4 pal PSdeG-PSOE y 1 pa MoVe Gondomar (partíu surdíu d'una dixebra del PSdeG-PSOE). La coalición de BNG y PSdeG-PSOE (que duró tan solo'l día de la votación) desbancó al anterior alcalde, Carlos Silva (condergáu en 2010 a 7 años de inhabilitación[4]).

2009-2011: El 7 de xunetu de 2009 espolletó una moción de censura contra l'alcalde Arauxo colos votos de los conceyales del PPdeG (sacante Carlos Silva), PSdeG-PSOE (darréu espulsaos del partíu por transfuguismo) y MoVe Gondomar, siendo escoyíu alcalde'l númberu dos de la llista del PPdeG, Martín Urgal Alonso.[5]

2011-2015: Tres les eleiciones celebraes el 22 de mayu de 2011, la corporación municipal queda configurada de la siguiente manera: 7 conceyales de PPdeG, 5 del BNG, 2 del PSdeG-PSOE, 2 del CDL (Centru Democráticu Lliberal - partíu formáu por antiguos miembros del CDS) y 1 del IxG (Iniciativa por Gondomar). Fernando Guitián, candidatu del PPdeG, convertir nel rexidor del conceyu gracies a los votos de CDL, en llegando a un alcuerdu de coalición ente dambes formaciones. Finalmente Izquierda Xunida (IX) nun consiguió representación municipal.

2015-actualidá Celebraes les eleiciones municipales de 2015, l'alcuerdu robláu polos trés partíos d'izquierdes (PSdeG, MM y CABO) dan el mandu al edil socialista Francisco Ferreira. En xineru de 2016 y tres unos meses de desavenencies, QUEPE decide al traviés de la so asamblea abandonar l'alcuerdu de gobiernu alegando "incumplimientos del pactu per parte del alcalde socialista y intromisión y torgues a la xestión de les sos árees".[6] Esti fechu lleva a la rotura del tripartitu y al gobiernu en minoría del PSdeG con MM.

Resultáu eleiciones municipales del 25 de mayu de 2015 en Gondomar

Nome Votos Porcentaxe Conceyales
Partíu dos Socialistes de Galicia 1.955 23.65% 4
Partíu Popular de Galicia 1.669 20.19% 4
Manifesto Miñor 1.368 16.55% 3
Iniciativa por Gondomar 1.268 15.34% 3
Gondomar Concello Aberto 1.190 14.40% 3

Fiestes patronales editar

Nesti conceyu los periodos de fiestes llocales estremar en dos époques. El 21 de marzu celebra la fiesta n'honor a San Benitu, conociéndose esti popularmente na rexón por "San Benitu d'iviernu" pola fecha na que se celebra.

La llegada del mes de Julio ye sinónimu de la llegada del gran festexu patronal estremáu en dellos díes y dedicaos a dellos santos. Partir de la siguiente forma:

  • 10 de Julio: Fiesta n'honor a San Cristóbal qu'inclúi la celebración d'una gran caravana automovilística matutina.
  • 11 de Julio: Fiesta n'honor a San Benitu, conocíu popularmente como "San Benitu de Branu". Trátase del día más grande del pueblu onde les cais engalanar pa recibir a miles de persones que s'averen al pueblu a esfrutar de la so gastronomía na que cabo nomar les tradicionales dureces o empanaes nos sos numberosos chigres y el postre por excelencia como son les rosquíes o bollos dedicaos al "santu milagreiro".
  • 12 de Julio: Fiesta n'honor a San Antonio coles sos tradicionales puyes qu'atraen a xente de tola contorna.

Cine editar

En Gondomar rodóse la serie de televisión basada na novela d'Emilia Pardo Bazán Los pazos de Ulloa.

Personaxes pernomaos editar

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar