Guarrate ye una llocalidá y conceyu español de la provincia de Zamora y de la comunidá autónoma de Castiella y Lleón.

Guarrate
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Zamora
Tipu d'entidá conceyu d'España
Nome oficial Guarrate (es)[1]
Códigu postal 49156
Xeografía
Coordenaes 41°17′27″N 5°26′24″W / 41.290833333333°N 5.44°O / 41.290833333333; -5.44
Guarrate alcuéntrase n'España
Guarrate
Guarrate
Guarrate (España)
Superficie 31.6 km²
Altitú 735 m[2]
Llenda con Fuentesaúco, Villamor de los Escuderos, Argujillo, San Miguel de la Ribera, Venialbo, El Pego, La Bóveda de Toro y Fuentelapeña
Demografía
Población 315 hab. (2023)
- 168 homes (2019)

- 159 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Zamora
0.01% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 9,97 hab/km²
Cambiar los datos en Wikidata

Asítiase nel estremu sur de la provincia, na contorna de La Guareña, a 40 quilómetros de la capital. Tien una superficie de 31,6 km² y una población de 334 habitantes que se dediquen principalmente a l'agricultura y ganadería, anque actualemte cuenta con dellos talleres metálicos y de corte de mármol. Son especialmente conocíes les sos esplotaciones de lleche.

Topónimu editar

Sobre'l topónimu Guarrate, hai dos versiones sobre'l so orixe. Una indica que provién del árabe guad-rrás que significa ente dos agües y otru remite a dos términos vascos, gur o gua que significa nuevu o nuesu y arrate que ye'l nome d'un monte y de una advocación de la virxe en vascongadas. La última opción sofitar na alcordanza de la esistencia d'un capitán vascu que venía per estes tierres, gustó-y el pueblu, quedóse y púnxo-y esi nome.

Situación editar

Tópase asitiáu nun cuetu pocu pronunciáu, asitiáu ente los valles del Xuncal y la Presa, polos qu'escurren los regueros de Valdeladrones y San Pedro, que se xunen a unos 500 m del pueblu y que les sos agües desagüen nel Guareña, afluente del Duero.

El so términu municipal llinda al norte El Pego y La Bóveda de Toro, al sureste Fuentelapeña, al este Vadillo de la Guareña y al suroeste Fuentesaúco.

Historia editar

Lo más probable ye que Guarrate fora fundáu mientres les repoblaciones entamaes polos reis de Lleón na zona na Edá Media. De lo que non cabo dulda ye de la so pertenencia na Baxa Edá Media a la Vicaría de Fuentesaúco,[3] tando integráu no eclesiástico na Diócesis de Zamora y no civil nel Reinu de Lleón.

Yá na Edá Moderna, en 1561, los rexistros históricos acreditaben una población non bien numberosa, que s'amenorgaba a 25 vecinos. Per otru llau, nesta dómina Guarrate yera una de les llocalidaes integraes na provincia de Toro,[4] na que se caltuvo hasta la desapaición d'ésta a entamos del sieglu XIX. Asina, cola creación de les actuales provincies en 1833, Guarrate pasó a formar parte de la provincia de Zamora, calteniendo la so adscripción rexonal a la Rexón Lleonesa.[5]

Na segunda metá del sieglu XIX el pueblu pertenecía al marqués de Viesca de la Sierra, que la so casa-palaciu caltiénse inda, siendo güei sede del conceyu. Nel añu 1900, sicasí, pertenecía a los Marqueses de Santa María de Silvela, añu nel qu'una quema d'ocho díes destruyó gran parte del pueblu. Los sos propietarios regalaron al pueblu tou la madera necesario pa construyir de nuevu les sos cases, llogrando reponese de les sos ruines y reconstruyise. Darréu, los fíos de los marqueses de Silvela dedicar a la carrera diplomática, colo que vendieron l'alministración del pueblu en 1924 a cinco vecinos de Fuentesaúco. Naquel tiempu, el tercer parte del terrén yera monte de encina y, colos primitivos medios que d'entós se disponía, hubo que desmatarlo pa poder ponelo en cultivu.

Darréu, el pueblu foi vendíu a los sos habitantes por aciu del Institutu Nacional de Colonización, yá nel sieglu XX.

Patrimoniu editar

 
Detalle del mapa Nouvelle Carte d'Asturie, Galice et Leon, de principios del sieglu XIX, en que puede reparase Guarrate.
Ilesia parroquial de Santa María de l'Asunción
Los sos oríxenes remontar a 1232, según consta nel llibru de José Navarro Talegón "Catálogu monumental de Toro y la so alfoz"
Consten nos llibros parroquiales obres de caltenimientu y arreglu nos años 1563 a 1565, en 1572 mándase vender el crucifixu a otra ilesia p'ayudar al pagu de la obra d'una paré que se taba cayendo. En 1593 l'Obispu manda refaer la torre por tar bien sedada, nel mesmu añu Francisco Bellaz recibe 1000 mrs por faer la sacristía. En 1711 atopábase semiderruida y en 1726 taba fundida la cubrición de la capiya mayor y gran parte de la cantería de los murios, por estes causes foi reedificada, consta coles mesmes qu'en 1756 foi nuevamente reedificada (o terminada l'anterior) conforme a trazar y condiciones del arquiteutu de Toro, Simón Gavilán Tomé.
El campanariu de los pies, llamáu asina pola so situación al respective de la planta de la ilesia, ye del añu 1956, por cayese l'anterior.
Ermita de La nuesa Señora del Tránsitu
Mandar

construyir D. Pedro Toribio Fonseca Pérez, natural del pueblu y emigráu a América, el 15 de mayu de 1892 púnxose la primer piedra, bendíxose y abrió al cultu'l 15 d'abril de 1893.

Los planos fueron realizaos por Magín López, maestru d'obres de Zamora.
Dicha Ermita contién la tumba del fíu del fundador y l'imaxe de la Virxe del Tránsitu.

Demografía editar

Gráfica d'evolución demográfica de Guarrate ente 1900 y 2017
Fonte: Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Fiestes editar

 
Persona montada a caballu que trata de cutir simbólicamente un gallu disecáu na festividá de "Correr el gallu".

Cada añu l'últimu domingu de xineru, esti pueblu de la contorna de la Guareña esconxurar p'anovar la tradición d'una fiesta ancestral que tien por protagonistes a los quintos y al gallu. "Correr el gallu" en Guarrate constitúi una ceremonia ineludible. Nel pagu de les bodegues, a los cuatro de la tarde, el pueblu queda inmóvil. Tolos sos vecinos asisten al ritu de iniciación.

Dicha tradición consiste en que teniendo un gallu atáu (d'antiguo vivu) los quintos del pueblu rellaten les sos peripecies, echándo-y culpa al gallu d'elles, y una vegada echa la "rellación" pásase galopiando al llombu d'un caballu cutiendo cola espada al gallu (el gallu nun sufre, porque ta prohibíu colgar vivu) (otros pueblos d'alredor, d'antiguo faíen lo mesmo pero la diferencia yera que se tiraba de la cabeza, hasta que se llevaba de troféu[6]).

Tamién destaca axorizar taurinos, nes fiestes n'honor a San Antonio, patrón del pueblu (el tercer fin de selmana de xunu).

Persones destacaes editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar