El conceyu de Güeñes (n'euskera Gueñes) ye un conceyu de la contorna de Les Encartaciones (Vizcaya, País Vascu, España). Ta derrotu peles agües del ríu Cadagua y forma xunto col so vecín, el conceyu de Zalla, el valle de Salcedo.

Gueñes
Alministración
País España
AutonomíaIkurrina País Vascu
Provincia Vizcaya
Comarcas (es) Traducir Las Encartaciones (es) Traducir
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Güeñes (es) Traducir Koldo Artaraz Martin
Nome oficial Güeñes (es)[1]
Nome llocal Gueñes (eu)
Códigu postal 48840
Xeografía
Coordenaes 43°12′50″N 3°05′39″W / 43.213888888889°N 3.0941666666667°O / 43.213888888889; -3.0941666666667
Gueñes alcuéntrase n'España
Gueñes
Gueñes
Gueñes (España)
Superficie 41.49 km²
Altitú 81 m
Llenda con
Demografía
Población 6740 hab. (2023)
- 3254 homes (2019)

- 3480 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Las Encartaciones (es) Traducir
0.58% de Vizcaya
0.3% de País Vascu
0.01% de España
Densidá 162,45 hab/km²
Más información
Fundación sieglu XII
Estaya horaria UTC+01:00
guenes.net
Cambiar los datos en Wikidata

Llenda al norte con Galdames y Barakaldo; al este con Alonsotegi (Gran Bilbao); al oeste col conceyu de Zalla y al sur col conceyu de Gordejuela. Los sos nucleos de población más importantes son Güeñes, Sodupe, La Quadra, Zaramillo, Sanchosolo y San Pedro de Goicouría. Merez especial atención artística la ilesia matriz de Santa María de Güeñes.

Nucleos de población del conceyu editar

Persones célebres d'esta llocalidá editar

Política editar

Eleiciones Municipales de 2011

Conceyu de Güeñes

Partíu Conceyales Votos
EAJ-PNV
6
1.572 (%43,28)
Bildu
5
1.201 (%33,07)
PSE-EE
2
518 (%14,26)
PP
-
179 (%4,93)
Aralar
-
162 (%4,46)
Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Pedro María Saracho Cortajarena PNV
1983-1987 Manuel Jarrín Totorica PNV
1987-1991 José María Larrucea Ulibarri PNV
1991-1995 Guillermo Ibarra Vitorica PNV
1995-1999 Guillermo Ibarra Vitorica PNV
1999-2003 Guillermo Ibarra Vitorica PNV
2003-2007 Koldo Artaraz Martín PNV
2007-2011 Koldo Artaraz Martín PNV
2011-2015 Koldo Artaraz Martín PNV
2015-2019 Imanol Zuluaga Zamalloa PNV
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Historia editar

Na antigüedá, incluyir nel Valle de Salcedo, formáu polos que dempués fueron dos conceyos: Güeñes y Zalla.

Tamién se llamó Salcedo y a ésti cítase-y na falsa escritura de los votos de San Millán “In salcedo..... omnes domos singular llibres de cera” Los Salcedos nun controlaron tola tierra y el feudu soberanu de Güeñes pertenecía pol soberanu Casa de Sarachaga dueñu de munches torres y palacios. Los Sarachaga eventualmente heredó tol Valle de Salcedo.

Según D. Javier de Ibarra y Bergé, nos sos llibros sobre torres y escudos de Vizcaya, que'l valle de Salcedo foi escenariu xeográficu de la xurisdicción y Señoríu de Salcedo, fundáu a fines del sieglu XII pol Conde D. Rubio Díaz d'Asturies, fíu de D. Diego Ruiz o Rodríguez, Conde de Noroña y de la so esposa doña Ximena, fía d'Alfonsu V, rei de Lleón.

Aplicó don rubiu al valle'l nome de salcedo, prosigue'l Sr. Ibarra, polos munchos sauces que bordiaben el ríu llamáu dende entós Salcedón y más tarde ríu Cadagua. Por establecese nel llugar de Aranguti conocer al conde como don Rubio de Aranguti y xunto a la llomba que güei ocupa'l Palaciu de les Bruxes, de los Hurtado de Amézaga, mandó llevantar la Torre de Salcedo de Aranguti, que perduró lo menos hasta 1848, en que se conseña la so esistencia por don Juan Y. Delmas nel so guía de Vizcaya y nes proximidaes de l'actual Torre de la Jara construyó un palaciu.

Asocedió-y la so fía doña María de Salcedo, casada con D. Galindo de Ayala, Señor de Ayala.

Ayala y salcedo caltendríense xuníos mientres el restu del sieglu XII y la primer metá del sieglu XVII, sol dominiu socesivu de Sancho García “el cabezudu” y Hurtado Sanz. Nun seríen ellos , sicasí, los únicos “propietarios” eminentes del valle:otros personaxes detentaban un poder d'ámbitu xeográficu. Ente ellos taríen Martín Sancho de Santa Marina.

A principios del sieglu XIII, según salazar, Hurtado Sanz de Salcedo, (sestu señor de Ayala), tuvo con una fía d'aquel Martín Sánchez de Santa Marina dos fíos bastardos: Lope Sánchez , que recibiría Gordejuela como heriedu y Sancho Ortiz Marroquín, llamáu asina por pasar catorce años cautivo en Marruecos) quien se quedaría con Zalla y Güeñes.

Una xeneración más tarde, el Marroquín partía ente trés de los sos cuatro fíos toles sos posesiones en salcedo, dando asina orixe a tres linaje; Marroquín de Montermoso, Salcedo de La Jara y Salcedo de Aranguren., que los sos intereses tardaríen pocu n'atopase.

Nel valle de Salcedo los enfrentamientos direutos empecipiar nuna fecha relativamente tardida, a mediaos del sieglu XIV. Pero escontra bastante tiempu que les rellaciones ente los distintos llinaxes yeren difíciles. Bona parte de les sos diferencies paecen arrincar de la división que del so patrimoniu fixera Sancho Ortiz Marroquín.

Magar la oposición de los Salcedo, los de Montermoso siguíen teniendo'l control efectivu de la contorna, sobremanera tres la muerte de Juan Sánchez. Como fixeren otros llinaxes vizcainos, los marroquines aumentaron les esixencies para colos sos vasallos. En consecuencia delles pequeñes “cles”, sintiéndose agraviaos, llamaron na so ayuda a otres families más o menos cercanes.

Quedaron asina definíos dos bandos, que mientres sieglu y mediu, llucharon ensin fuelgu pol control de la contorna: zamudianos de Salcedo, salazares y muñatones per un sitiu y por otru, marroquines y gordojanos.

Según lléese nes Bienandanzas de Lope García de Salazar, mientres les guerres banderizas de 1360 ente marroquines y salazares, Juan López de Salazar dirixir a Güeñes y abarganó a los marroquines na so casa , faciéndo-yos prisioneros. Pidiéronlu que fueren conducíos a presencia de D. Juan, a lo que prometió que cumpliría ésti'l so deséu y llevar a la ilesia de Güeñes, onde mandó llamar a Juan, que yera'l clérigu encargáu d'aquella capiya. Ante esto, los prisioneros fixéron-y saber que nun yera ante'l clérigu, sinón ante D. Juan, Sr. de Vizcaya, qu'habíen de ser demandaos.A esto contestó Juan López de Salazar que nun especificaren a que Juan pidieren ser presentaos y que polo tanto traxéralos por que confesárense, pos la so intención yera faer xusticia. Fechu esto empozar nel ríu de Güeñes.

Escontra 1400, los Salazar se enemistaron colos Salcedo y acomuñáronse a los marroquines.

L'ambiente de violencia xeneralizáu vivíu en tol Señoríu, forzó a los señores de Vizcaya y a los reis de Castiella a tomar cartes nel asuntu. Yera difícil imponer unes normes, cuando los encargaos de faeles cumplir yeren quien les usaben nel so propiu beneficiu.Elo fixo necesariu , recurrir a persones foranes. (el correxidor Gonzalo Moro).

La violencia empezó a unviar mientres los últimos años del sieglu XV. Producióse un cambéu na coxuntura económica, aumentó la producción, creció la población...., sumieron les causes que provocaren les lluches de bandos.

Ver na necesidá d'afitar les sos normes de convivencia, lo que nel casu de Les Encartaciones materializar na redaición del Fueru Viejo y del Fueru Albedríu.

El cambéu de centuria y la primer metá del sieglu XVI, sirvieron p'afitar por aciu pleitos colos conceyos vecinos les fronteres.

Asina, en xineru de 1507, los conceyos de Güeñes y Gordejuela axuntáronse con cuenta de señalar el so respeutivu termino y llendes, con cuenta de nun confundir les xurisdicciones de les sos xusticies.

El 27 de febreru del mesmu añu, los representantes d'estos conceyos dieron en la demarcación, asitiando les señales de les llendes ante Juan Ortiz de Ondazarros, escribán del conceyu de Güeñes. Los alcaldes dieron la so conformidá a esti finsamientu y alcordaron l'apertura d'un camín dende la encruciada de Basualdo a Berbíquez. Nesti actu topáronse como testigos Iñigo de Zaballa, Pedro de la Ponte y Juan Gallarreta vecinos de Salcedo y Gordejuela.

El despegue de la población del Señoríu de Vizcaya dende mediaos del sieglu XV, hai de rellacionase col importante papel adquiríu pola producción del fierro y pola espansión de les árees de cultivu. Güeñes amás cuntó con otru motor qu'encontió la so espansión demográfica: les obres de la ilesia de Santa María, apurriendo trabayu a un bon númberu d'obreros. El 17 d'abril de 1624, la Xunta xeneral del Señoríu de Vizcaya, ante la posibilidá d'un ataque de naves holandeses, decidió fortificar los puertos y mariñes y nomar capitanes en toles villes y anteiglesias de Vizcaya. Foi nomáu capitán de Güeñes D. Juan Hurtado de Salcedo

En setiembre de 1642, D. Jacinto Hurtado de Tavisón, alcalde perpetuu del conceyu de Güeñes, pidió a la incorporación completa de Güeñes nel señoríu.

La xunta encargó la so redaición a los consultores D. Francisco de Echebarri y D. Juan de Zalvidea.

En 1704 el conceyu de Güeñes cuntaba con 202 fogueres, según esprender d'un fogueramiento efectuáu en toa Vizcaya n'anguaño. Esti fogueramiento foi decretáu pola Xunta Xeneral del señoríu con fecha 28 de xunu, con cuenta de poder faer los repartimientos de los gastos xenerales del señoríu. En vista de que Güeñes y otres llocalidaes de Les Encartaciones, nun faíen efectivos 15.000 reales , la Xunta decidió'l 2 de xunetu de 1738 que les repúbliques debedores escarecieren de votu nes inmediates eleiciones del señoríu, pero si satisfaíen la cantidá nel plazu de dos meses gociaríen de votu dobláu nes eleiciones de 1740. A partir del biltu epidémicu de 1766, Güeñes sufrió una llarga serie de males colleches, fuertes esixencies fiscales, guerres y enfermedaes que frenaben la crecedera. Esta situación obligó al reximientu a suprimir los impuestos direutos ente 1772 y 1775 y a partir tierres conceyiles ente los vecinos, con cuenta de que éstos pudieren aumentar los sos recursos.

Na Xunta de Merindades del 13 d'agostu de 1799 determinárase la incorporación total de Les Encartaciones al Señoríu y aprobárense les condiciones de tal unión. A tal fin el 25 de mayu de 1800 axuntar na Casa Consistorial del conceyu de Güeñes les autoridaes de la llocalidá.En dicha xunta dio cuenta de los pasos llevaos a cabu. El 2 de febreru nomárase una comisión que s'encargaría de conferenciar coles autoridaes del señoríu.El 17 de febreru unviárase una instancia, xunto col Valle de Trucios, na que se pidía al señoríu que nomara una comisión. El 14 de xunetu de 1800, les Xuntes Xenerales de Guernica aprobaron definitivamente la incorporación de Güeñes al Señoríu. En 1808 empecipiábase la Guerra de la Independencia Española. Dende'l principiu de les hostilidaes un destacamentu francés instalóse'l so cuartel en Sodupe, causando un gran trestornu: la guerra absorbía un eleváu porcentaxe de la producción agropecuaria llocal en forma de “raciones” pa la tropa. Otru periodu conflictivu foi'l Trieniu Lliberal (1820-1823): otru acuertalamiento en sodupe, reprodució la situación de diez años tras.

El 23 d'abril de 1872, empezó la Tercer Guerra Carlista. Una partida de 800 homes, mandaos por Cuevillas, ataca a 23 guardias civiles nuna casa de Güeñes, teniendo éstos que rindise.

En redol al añu 1880, la burguesía vizcaina empecipió una nueva etapa nel procesu industrializador del Señoríu llanzándose a la creación de grandes empreses. Empecipióse pos, la creación de los ferrocarriles industriales, trés de los cualos afectaríen bien direutamente a Güeñes: el ferrocarril hulleru de La Robla-Valmaseda, el ferrocarril Bilbao-Santander y sobremanera el ferrocarril del Cadagua. Los dos últimos fueren proyeutaos pa comunicar les mines de la cuenca del Cadagua y de la zona de Peña Cabarga colos altos Fornos y los cargaderos; gracies a ellos la esplotación de les mines de Zaramillo y Saracho fíxose rentable.

Patrimoniu editar

L'espaciu interior ye un gran rectángulu al que s'añedir l'ábside. Dichu espaciu atópase formáu por trés naves y cuatro tramos, el primeru d'ellos más curtiu. L'ábside ye poligonal. Tien siete altares: San Diego de Alcalá, pintáu por Nicolás de la Corte, el de La Piedá, La Inmaculada, El Rosariu, L'altar Mayor, El del Carmen y San Ignacio.

 
Ábside y teyáu.

El ábside, primer tramu y portada principal correspuenden a planteamientos tardientu-góticos d'un templu de tres naves de desigual altor. Sicasí, a mediaos del sieglu XVI, el cabildru decidió camudar el proyeutu, alzando les naves llaterales al altor de la principal. A los nuesos díes llegó una ilesia de nave de salón, con tres naves del mesmu altor, sacante nel primer tramu, en que les llaterales son sensiblemente más baxes.

 
Plaza ante la ilesia de Güeñes

Dos files, de trés grueses columnes caúna, dixebren la nave central de les llaterales. Los capiteles atópense formaos por simples moldures asitiaes nos arranques de los arcos. Sobre los murios llaterales atópense adosaes semicolumnas similares a les principales. Los arcos fajones son de tipu carpanel y los formeros de mediu puntu, sacante los del tercer tramu, que son apuntaos.

 
Escultura de la Virxe col Neñu na Portada del Sol, sol so doselete góticu.

Les bóvedes son de crucería con profusa entueyu, distintes unes d'otra, sacante les simétriques de les naves llaterales, que son iguales dos a dos. El primeru, terceru y cuartu tramu de caúna de les naves llaterales cubrir con bóveda de tercelete con tracería recta. Nel segundu tramu dalgunos nervios muévense fora del centru.

La bóveda del ábside ye estrellada de seis puntes, enllazando cola del primer tramu de la nave principal. La del segundu tramu ye polar, de tercelete con círculu pequeñu y un cuadráu grande xiráu. La tercera dispón d'un rectángulu mediu redolada al polu. La cuarta ye de tercelete con combados.

El coru ocupa l'últimu tramu de la nave central, atópase sobre un arcu escarzano. Fecháu nos primeros años del sieglu XVII. El baxu coru ta formáu por bóveda de tercelete y contraterceletes.

El llume realízase al traviés de buecos abocinados, el del segundu tramu con rosetón.

La sacristía atópase adosada xunto al ábside, al traviés del cual apuértase. Construyir con bóveda d'aresta de dos tramos nel sieglu XVIII.

El templu tien dos accesos. El llateral ye'l principal, d'una gran guapura y esbeltez. Llamada la portada del sol, tien una decoración na que la renacencia entemecer col góticu floríu. Ye d'arcu apuntáu, con arquivoltas y tres grupos de baquetones con decoración sogueada y boles. Acueye dos baldíos n'arcu carpanel, dixebraos por un mainel que sofita la efixe en piedra de la Virxe col Neñu. En cada vanu hai una figura d'ánxel. Sobre la Virxe asítiase un doselete góticu afiligranáu. El tímpanu atópase decoráu. Sobre l'arcu apuntáu hai un remate conopial. Los llaterales rematar por perfines columnes a manera d'aguyes, en que la so cumal apreciar florones. La parte cimera enmarcar nuna filera con boles.

L'otru accesu, asitiáu a los pies del templu, foi trazáu con un diseñu más clasicista, nel sieglu XVII. Consta de dos cuerpos, l'inferior alluga'l buecu d'accesu, de mediu puntu. Enmarcar ente cuatro columnes, que suxeten un entablamento rematáu nos estremos por pináculos. Xuniendo los dos cuerpos atópense roleos que xunen los pináculos col entablamento del pisu cimeru. Esti pisu consta de fornica plana so tímpanu y remates de boles.

La torre de campanes, construyida en sillería, consta de cuatro cuerpos y un zócalo. El cuerpu de campanes tien cuatro buecos de mediu puntu qu'agospien los seis campanes, y sobre él atopa una cúpula de remate de sillares, flanqueada por pináculos.

Tol edificiu atópase construyíu con piedra de sillería, murios, contrafuertes, torre, etc.

  • Caserío Errecalde: Exemplu del típicu caserío a dos agües, unu de los más antiguos del Conceyu caltién la so fachada orixinal según un interesáu arcu d'entrada abovedáu. Típicu caserío a dos agües, bellu exemplu apocayá restauráu de dimensiones impresionantes, la planta baxa destinada a corte de ganáu, la primera a vivienda y l'última payar.
  • Palaciu de los Hurtado de Amézaga: Construyíu nel sieglu XVIII por don Baltasar Hurtado de Amézaga, primer Marqués de Riscal, por cuenta de la visita del rei Felipe V. Cuntó pa ello col trabayu del guipuzcoanu Martín de Zaldúa, quien en 1709 personar en Güeñes pa comprobar la meyora de les obres. La muerte del marqués, sicasí, detuvo les obres, y dende entós el palaciu foi arruinándose hasta los nuesos díes. Incluyíu na Llista colorada de patrimoniu en peligru.
  • Ilesia de San Vicente: Concluyida nel sieglu XVIII, dotada de tres naves y cuatro tramos definíos por pilastres, destaca pol so desnudez xeneral mesma del barrocu desornamentado.
  • Ermita de Sanchosolo: Templu de magnífica fachada coronada d'espadaña, dedicáu a San martín de Iturriaga, dotáu de nave abovedada del sieglu XVIII.
  • Palaciu de Saratxaga: La casa solar de la familia nel sitiu d'un castiellu medieval de la Saratxaga estima dende l'empiezu del sieglu XI. Tien influencia neoclásica y un arrogante xardín
  • Palaciu Cuadra Salcedo: Sobre la cortil d'un vieyu palaciu de principios del sieglu XVI, del qu'entá se caltienen rastros, alzóse esta casona compacta, con un sentíu del orde casi neoclásicu, compuesta nun bloque oblongo zarráu que presenta la so fachada principal a los viandantes del antiguu Camín Real, alliniada cola perspeutiva de fuga de la ilesia de Santa María.Nesta cara, sometida a una ríxida plantía d'ordenación de buecos, dispónense les estancies nobles, apostrando llarpiar trasera a les dependencies de serviciu. Conoció una fonda renovación de cubierta, balconaje y revocos hacia 1900.
  • Parque Arenatza: 22.000, m² de sobriu parque d'estilu inglés, con exemplares tanto autóctonos como alóctonos, según una muestra escelente de coníferes, l'estanque y la pérgola dan-y un especial encantu.
  • Torre de La Ponte: antigua torre de Romarate foi construyida por D. Juan de Bolívar, coetaneo del emperador Carlos V. Na actualidá caltién la so almenado y los cuatro garitones nos sos ángulos.
  • Torre de La Corte: Una de Casar Torre de Vizcaya que meyor caltuvieron les carauterístiques orixinales. Alzada na segunda metá del XIV coincidiendo cola intensificación de les lluches banderizas.
  • Torre de Sanchosolo: Dende l'añu 1535 tiense constancia d'ella, D. Lope I De Salcedo señor de la torre de Salcedo, vence al so primoxénitu D. Lope II De Salcedo el cadafalsu y la torre de la talaya de Santxosolo.
  • Torre de Sologuchi: Exemplu de torre defensiva, estratéxicamente asitiada xunto al camín real constituyía una avanzadura de la Torre de La Jara, perteneciente a los señores de Salcedo.
  • Villa Urrutia: Vistosa casona d'indianos n'estilu afrancesáu afiguráu nes tribunes llaterales de composición tridimensional. Construyida a principios de sieglu por Leandro Urrutia y vencida pola familia Garay Llaguno en 1974, güei Casa Consistorial.
  • Ilesia de San Miguel de Lacabe: La ilesia foi edificada en 1520. Darréu, nel sieglu XVIII refai la so bóveda estilu renacentista.
  • Ilesia de San Pedro de la Corte: Resalta la so portada gótica que se decora con cruces, lisesruedas elementu de plenu sieglu XV. Esta portada, resulta arcaica y presenta cierta aglomeración d'elementos decorativos de veta popular.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos editar