Guerra civil libanesa

(Redirixío dende Guerra Civil Libanesa)

La Guerra Civil Libanesa foi un conflictu asocedíu n'El Líbanu, ente faiciones cristianes, musulmanes y seculares del país; el conflictu tuvo tamién afeutáu por intervenciones de Siria ya Israel. Les principales aiciones tuvieron llugar ente la primavera de 1975 y finales de 1990, anque les aiciones violentes nun cesaron totalmente hasta que foi aprobada una llei d'amnistía en marzu de 1991 como taba previstu nos Alcuerdos de Taif roblaos n'ochobre de 1989 y ratificaos en payares de 1989.

Guerra civil libanesa
Fecha 14 abril 1975 → 13 ochobre 1990
Llugar El Líbanu
Resultáu Alcuerdos de Taif
Belixerantes
Bandera d'El Líbanu Frente Libanés
Bandera de Israel Israel
Bandera d'El Líbanu Movimientu Nacional d'El Líbanu
Bandera d'El Líbanu Jammoul
Bandera de Palestina OLP

Movimientu Amal


Hezbolá
Bandera de Irán Irán (dende 1980)
Bandera d'El Líbanu Fuercies Armaes d'El Líbanu
Bandera de las Naciones Xuníes FPNUL

Sofitaos por: Bandera de Estaos Xuníos d'América EEXX
Bandera de Francia Francia


Bandera de Lliga Árabe Fuercia Árabe de Disuasión

Bandera de Siria Siria (1976, y dende 1983)
Baxes
Ente 120.000 y 150.000 víctimes en total
[editar datos en Wikidata]

Desenvuelvo editar

Empiezu de la guerra (1975-1977) editar

Yá na dómina de la guerra de los Seis Díes vivíen n'El Líbanu unos 400.000 refuxaos palestinos. El país yá tenía una hestoria de conflictos ente los diversos grupos de musulmanes, cristianos y drusos. Ente 1968 y 1975 la OLP empezó a formar milicies armaes ente los refuxaos pa llanzar ataques contra Israel, llegando a controlar gran parte del sur del país, lo que condució a enfrentamientos coles fuercies del exércitu libanés. Ante esta amenaza al so tradicional poder, los cristianos libaneses empezaron a armase, fenómenu al que siguió la militarización de los diversos grupos políticos o relixosos. Escontra 1971 la situación taba desafranada, dándose lluches locales. Frente a los enfrentamientos de les distintes faiciones, el gobiernu libanés, bien debilitáu, nun pudo caltener l'orde, lo que desaguó en feroces enfrentamientos en Beirut ente cristianos del oriente de la ciudá y palestinos de los diversos campos qu'había nella, y que s'espandieron llueu al restu del país (abril de 1975).

Ante los enfrentamientos ente grupos nacionalistes, derechiegos y cristianos contra palestinos ya izquierdistes, el gobiernu nacional pidió la intervención d'una fuercia de la Lliga Árabe formada principalmente por soldaos sirios, que terminó per sofitar al gobiernu controláu polos cristianos. La ciudá capital, al igual que'l restu del país, quedó estremada ente los distintos bandos que combatíen constantemente ente sigo.

Intervenciones israelines (1978-1982) editar

Ante los ataques de los milicianos palestinos del sur d'El Líbanu al so territoriu, Israel decidió llanzar una ofensiva destruyendo les sos bases y forzándolos a recular al norte y ocupar el territoriu xunto a les milicies cristianes, dexando como llende'l ríu Litani.

En 1982, ante los ataques de los milicianos palestinos provenientes del centru d'El Líbanu, les tropes israelines llanzaron una nueva campaña faía'l norte, ganando tanto a los palestinos como a los sos aliaos izquierdistes y sirios. La OLP ye sacupada de Beirut al tomar l'exércitu israelín la ciudá. Ante la intervención israelina y l'alianza d'éstos colos cristianos, les tropes siries pasaron a sofitar a los grupos islámicos.

Ocupación d'Israel (1983-1985) editar

Tres la ocupación israelina, los palestinos y aliaos empecipien una campaña de guerrilles y ataques suicides colos que fuercen a los israelinos a recular de nuevu al sur del Litani, dexando solos a los sos aliaos cristianos. Frente a la situación del país, tropes de la ONX establecer n'El Líbanu, principalmente nel sur y traten de reorganizar el gobiernu y les fuercies armaes libaneses, amás d'una fuercia de coalición formada por EE. XX., Francia, Italia y Reinu Xuníu qu'intenta restablecer la paz na capital pero termina fracasando.

Final de la guerra (1986-1989) editar

Nel últimu periodu de la guerra civil, diversos intentos de paz y reconciliación fracasen, en parte impidíos poles milicies palestines, polo que se forma una alianza ente les fuercies cristianes, izquierdistes, siries y de musulmanes libaneses pa enfrenta-yos. Empecípiase amodo la desmovilización de los combatientes y la so inclusión na política formal.

Tratáu de paz y amnistía editar

En 1990 les últimes zones de conflictu, especialmente en Beirut, son pacificadas y un añu más tarde concédese una amnistía xeneral a los ex-combatientes, anque la ocupación siria de parte del norte y esti del país va durar hasta 2005 y l'israelina de la zona meridional hasta'l 2000. Esta llarga guerra costó la vida d'ente 130.000 y 250.000 persones, otru millón resultó mancáu, 100.000 con diversos graos de discapacidá permanente y otru millón fuxo del país al esterior.

Cronoloxía editar

Periodu pre-bélicu:

  • 1970: Masiva llegada de combatientes palestinos de la OLP que converten a El Líbanu nuna base p'ataques contra'l estáu d'Israel.

Primer fase de la guerra (1975-1977):

  • 1975: Ente xineru y abril tienen llugar varios tiroteos ente milicianos palestinos y milicies de la Falanxe cristiana maronita.
  • 1976: Masacres de civiles palestinos per parte de la Falanxe y de civiles cristianos per parte de la OLP. El Líbanu pide la intervención siria pa frenar los combates. Alcuerdu de Riyad y división de la capital. El país queda estremo ente'l Norte mayormente cristianu y el Sur mayormente musulmán.
  • 1977: Formación de les Fuercies Libaneses (LF), una milicia cristiana apoderada pola Falanxe.

Segunda fase de la guerra (1977-1982):

  • 1978: Israel invade'l sur d'El Líbanu, y crea l'Exércitu del Sur d'El Líbanu (SLA), con milicianos cristianos de les llocalidaes de Ain-Abel, Rumesh y Alma-al shaab. El Conseyu de Seguridá de les Naciones Xuníes crea una fuercia multinacional de caltenimientu de la paz a la que denomina FINUL y a la qu'encarga'l mandatu de caltener la paz nel Sector ente'l ríu Litani y la llinia de cese al fueu de 1948.
  • 1981: Siria intenta estender el so control n'El Líbanu basando les sos aiciones nuna política d'asimilación. Combates ente les fuercies syrias y les Fuercies Libaneses nel sector de Zahle.

Tercer fase de la guerra (1982-1983):

  • 1982: Israel incursiona al norte del rio Litani y ocupa los suburbios de Beirut. Combates ente les fuercies de defensa d'Israel y les milicies de la OLP. Arrivo d'efeutivos multinacionales adicionales de la fuercia multinacional. Los líderes de la OLP son sacupaos y treslladaos a Tunicia. Milicianos de delles faiciones cristianes masacran a cientos de vieyos, muyeres y neños y homes non combatientes nos campamentos de refuxaos de Sabra y Chatila.

1982-2000: Conflictu del Sur d'El Líbanu.

  • 1983: Israel retirar de la contorna de Beirut pero declara una "Zona de seguridá" col sofitu de les milicies del autodenominado Exércitu del Sur d'El Líbanu. Combates ente milicies druses y cristianes. Amal establezse como la principal fuercia Xiina. La so ala más radical y fundamentalista dixébrase y formara depués el "Partíu de Dios" (Hezbolá).

Cuarta fase de la guerra (1984-1990):

  • 1985-1988: Amal, con sofitu siriu, llanza ataques contra los campamentos palestinos, sofitaos poles milicies druses (Guerra de los Campamentos).
  • 1988: Hezbolá y Amal enfrentar en delles barriaes de Beirut. Hezbulá gana influencia.
  • 1989: El xeneral Michel Aoun comandante de delles milicies cristianes llanza una ofensiva guerra contra les tropes siries. Alcuerdos de Taif.
  • 1990: Combates ente l'Exércitu libanés empobináu por Michel Aoun y milicies de la Falanxe. N'ochobre, tropes siries aniquilen les posiciones de Aoun.

Posterior a la Violencia Interna:

  • 1991: Toles milicies eslleir, con esceición de Hezbulá y el SLA que s'enfrenten nel sur del país. Empieza la reconstrucción del país so proteición de les tropes siries.
  • 1992: Arriendes de la desapaición del Sheik Abbas al-Musawi el Sheik Hassan Nasralá asume la Secretaría xeneral del partíu y el comandu de los combatientes de Hezbolá.
  • 1993: Bombardeos aéreos y escaramuzas nel sur del país ente Hezbulá y l'Exércitu libanés.
  • 1996: Israel llanza la operación Uves de la Roxura. Nun bombardéu d'artillería contra combatientes palestinos qu'usaben a civiles libaneses como escudos humanos xunto al perímetru d'un campamentu de la FINUL muerren 106 civiles libaneses en Qana.
  • 2000: Israel retira les sos tropes de la autodenomada zona de seguridá nel sur d'El Líbanu, que ye depués ocupada por Hezbulá. El SLA eslleir y los sos líderes abellugar n'Israel . Hezbulá caltién les sos milicies y armamentos qu'inclúin artillería y cohetes de llargu algame.
  • 2004: Aduciendo un respetu al statu quo el gobiernu libanés negar a desarmar a Hezbulá.
  • 14-02-2005: L'ex primer ministru Rafiq Hariri muerre nun atentáu nel centru de Beirut xunto con otres 25 persones per efeutu d'un camión-bomba conducíu por un terrorista suicida; esti atentáu produz una reaición del pueblu de Beirut que se va denominar la Revolución de los Cedros. Siria retira les sos tropes de tol territoriu libanes.
  • 2006: Hezbolá ataca una patrulla fronteriza pa prindar soldaos israelinos; como resultancia maten a siete y secuestren a dos soldaos de les Fuercies de Defensa d'Israel (IDF). Esti atentáu desamarra una reaición en cadena que va producir 33 díes de combates y bombardeos na que muerren más de 1100 ciudadanos libaneses y más de 120 combatientes israelites, estos eventos denomináronse la Guerra d'El Líbanu de 2006. Israel invade El Líbanu nuna operación terrestre pero la so meyora ye frenáu por Hezbulá. Retirar n'agostu. El territoriu meridional pasa a ser ocupáu poles Fuercies armaes libaneses y por tropes de la FINUL.
  • 2007: L'Exércitu libanés aniquila nel campamentu palestín de Nahr el Bared, nel estremu Norte del país, a elementos de grupu autodenominado Fatah al islam que se cree tenía sofitu de la organización Al-Qaeda.
  • 2008: Depués d'un bracéu de poderes col gobiernu en mayu, Hezbulá ocupa les cais de Beirut y desarma a les milicies suníes y les druses. Axusta la entrada de políticos xiinos nel Gobiernu. Alcuerdos de Doḥa. Combates en Trípoli.
  • 2009: Eleiciones. L'alianza suní-cristiana marzu 14 llogra un respaldu importante nes urnes.

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar