La Guerra Livona de 1558-1583 foi un conflictu militar bien llargu ente Dinamarca, Polonia, Rusia y Suecia pa controlar la rexón histórica de Livonia, actuales Estonia y Letonia.

Guerra Livona
Parte de Guerras del Norte (es) Traducir
Fecha 17 xineru 1558 (Gregorianu) → 26 mayu 1583
Llugar Estonia, Livonia, Ingria, Rusia
Resultáu Victoria del Reinu de Dinamarca y Noruega, Reinu de Suecia y la Macomunidad de Lituania y Polonia
Cesión de: Estonia a Suecia, Livonia, Curlandia y Semigallia a Polonia-Lituania, y Ösel a Dinamarca-Noruega
Belixerantes
Reinu de Dinamarca y Noruega
Suecia
Macomunidad de Lituania y Polonia
Rusia
Reinu de Livonia
Comandantes
Federico II de Dinamarca
Erico XIV de Suecia
Xuan III de Suecia
Pontus de la Gardie
Esteban I Báthory
Iván IV
Magnus de Livonia
[editar datos en Wikidata]

Na década de 1550, la confederación de Livonia fuera debilitada pola Reforma, ente que la so vecina Moscovia oriental creciera en fortaleza dempués de ganar a los musulmanes Janes de Kazán y Astracán.

El zar rusu Iván IV de Rusia esixó enormes impuestos: cuarenta mil táleros, que la confederación de Livonia tenía que pagar a la Orde de Dorpat. El conflictu termina cola invasión rusa de 1558. Les tropes ruses ocuparon Dorpat y Narva, poniendo sitiu a Reval. La meta del zar rusu yera tener l'accesu vital al mar Bálticu.

Movimientos de les fuercies ruses (en colloráu) y lituanes (en verde).

Esta aición yera contraria a los intereses d'otros países. En 1561, debilitada la orde de Livonia, ésta atopábase esvalixada pol Tratáu de Vilnius, ente que les sos tierres fueron asignaes a Lituania (Curlandia), Suecia (Estlandia) y Dinamarca (Ösel). L'últimu Maestre de la orde de Livonia, Gotthard Kettler, convertir nel primer gobernante (vasallu) del Estáu lituanu ducáu de Curlandia, más palantre Mancomunidá Polacu-lituana.

Erico XIV de Suecia y Federico II de Dinamarca unviaron tropes pa protexer los sos nuevos territorios adquiríos. En 1561, el conseyu de la ciudá de Reval n'Estonia foi apurríu a Suecia. Reval convertir nel puestu avanzáu pa otres conquistes sueques nel Bálticu oriental. Escontra 1562, Rusia atópase en guerra colos reinos de Polonia y de Suecia. Los exércitos de los zares tuvieron primeramente ésitos, tomando Pólotsk (1563) y Pernau (1575) y conquistando enforma territoriu de Lituania, hasta llegar a Vilnius.

Refugando ufiertes de la paz de los sos enemigos, el Zar atopar nuna posición difícil alredor de 1579, cuando Opríchnina atayara a xeitu la economía rusa, ente que Lituania xuniérase con Polonia (1569) y adquiriera un líder enérxicu, Esteban I Báthory (1576). Esti non solo reconquistó Pólotsk de Batory, sinón que tamién punxo'l sitiu a Pskov (1581-82). En 1581, un exércitu de mercenarios de Suecia baxu Pontus De La Gardie conquistaron la ciudá estratéxica de Narva.

Finalmente, en 1582, la paz de Yam Zapolski foi roblada ente Rusia y Polonia, arrenunciando la primera a les sos demandes sobre Livonia. L'añu siguiente tamién se robló la paz con Suecia. Según el Tratáu de Plussa, Rusia perdía Narva y la mariña meridional del golfu de Finlandia, siendo ésti'l so únicu accesu al mar Bálticu. La situación invirtióse parcialmente doce años más tarde, según el Tratáu de Tyávzino, qu'acabó nuna nueva guerra ente Suecia y Rusia.

La guerra arruinó la economía de Rusia y sentó parte de les bases de lo que depués foi'l Periodu Tumultoso.

Referencies editar

Enllaces esternos editar