Guerra bizantino-sasánida del 602-628

La guerra bizantino-sasánida del 602-628 foi la postrera y más devastadora de les guerres romano-sasánides. Apostar l'Imperiu bizantín y l'Imperiu sasánida. La guerra anterior ente les dos potencies acabara nel 591, cuando l'emperador Mauriciu ayudó al rei sasánida Cosroes II a recuperar el tronu persa. Nel 602, Mauriciu foi asesináu pol so rival Foques. Cosroes declaró entós la guerra al asesín, en teoría pa vengar al difuntu Mauriciu. La guerra resultó ser la más llarga apostada ente les dos potencies, de delles décades de duración, y apostóse por tol Oriente Próximu, dend'Exiptu hasta El Cáucasu, pasando pol Llevante, Mesopotamia, Anatolia, Armenia, el mar Exéu o les muralles de la mesma capital bizantina, Constantinopla.

Guerra bizantino-sasánida del 602-628
Parte de guerras bizantino-sasánidas (es) Traducir
Fecha 602 → 628
Llugar Mesopotamia, Asia Menor (es) Traducir, Exiptu, Llevante mediterraneu, Balcanes y Mar Exéu
Resultáu Victoria del Imperiu bizantín
Consecuencies
  • L'imperiu bizantín refuga la invasión sasánida;
  • Los sasánides alcuerden retirase de tolos territorios ocupaos y devolver la "Crus verdadera"
  • Colapsu de dambos imperios
  • Los imperios bizantín y sasánida queden vulnerables énte'l Califatu Rashidun
Cambeos territoriales Statu quo ante bellum
Belixerantes
Imperiu bizantín
Kanato Turco occidental
Tribus árabes (lleales a Heracliu)
Imperiu sasánida
Ávaros y aliaos Eslavos
Iberia sasánida
Xudíos y Samaritanos rebeldes (dende 614)
Tribus árabes (leales a Cosroes II)
Comandantes
Flavio Focas Augusto
Fílipico
Germano 
Leontio
Domencíolo
Prisco
Heracliu
Nicetas
Teodoro
Bono
Tong Yabghu Qaghan
Sharvaraz (dende 626)
Cardigano (dende 626)
Cosroes II
Sharvaraz (602-626)
Shahin
Cardanigano (602-626)
Sarablangas
Esteban I d'Iberia 
Razates 
Datoyean Dzuan Veh 
Ashtat Yeztayar
Senitam Khusro
Vahram-Arshusha V (P.D.G.)
Benjamín de Tiberias
[editar datos en Wikidata]

La suerte de la guerra foi favorable a los perses mientres les primeres dos décades del conflictu, hasta'l 622, y asina pudieron apoderase de gran parte del Llevante, Exiptu, delles islles del Exéu y parte d'Anatolia. L'advenimientu del emperador Heracliu nel 610 marcó l'empiezu d'un cambéu na guerra, pol que se restableció la situación anterior al so principiu. Les campañes perses del emperador bizantín, verificaes ente'l 622 y el 626, obligaron a los perses a caltenese a la defensiva. Sicasí, esto se coligaron colos ávaros y los eslavos y sitiaron la capital bizantina nel 626, anque nun llograron expugnarla. Nel 627, Heracliu invadió de la mesma el nucleu del imperiu enemigu y obligó a los sasánides a solicitar la paz.

El conflictu escosó a los dos imperios y nun-yos dio nenguna ventaya. Volvió-yos, otra manera, vulnerables al islam, que los sos exércitos invadieron el so territoriu dalgunos años dempués de concluyir la llarga guerra. En pocos años, les huestes musulmanes conquistaron tol Imperiu sasánida y desaposiaron a Bizanciu del Llevante, Exiptu, Armenia y el Magreb. Nos sieglos siguientes, gran parte de lo que quedó del Imperiu bizantín tres les primeres conquistes musulmanes y toles tierres del sasánida quedaron incluyíes n'Estaos musulmanes.

Antecedentes editar

Los imperios engarraos
Los imperios bizantín y sasánida a empiezos del sieglu vii, en víspores de la última guerra ente ellos.

Tres décades d'enfrentamientu ensin claru vencedor, l'emperador Mauriciu punxo fin a la guerra colos sasánides nel 591 collaborando con Cosroes, príncipe sasánida nel exiliu y futuru Cosroes II, por que esti recuperara'l tronu del usurpador Bahrām Chobin. A cambéu, los sasánides vencieron a los bizantinos parte de la Mesopotamia nororiental, gran parte de l'Armenia persa y d'Iberia, anque s'ignoren los detalles del alcuerdu ente les dos partes.[1] Amás, los perses perdonaben l'onerosu tributu qu'hasta entós -yos pagaron los bizantinos.La guerra empezara a raíz del refugu de Xustín II a pagar a los sasánides l'avezáu tributu, establecíu en tiempos de Xustinianu I. La victoria na guerra fizo que los bizantinos nun tuvieren que pagalo más. L'emperador Mauriciu entamó depués nueves campañes coles mires d'acabar coles incursiones eslaves y ávares na rexón.

La lliberalidá y les campañes de Tiberiu II acabaren col superávit de la facienda imperial que databa de tiempos de Xustín II. P'atropar reserves, Mauriciu aplicó una serie d'estrictes midíes fiscales y amenorgó les soldaes, lo qu'anició cuatro motinos nel Exércitu. El postreru d'estos, qu'españó nel 602, desamarróse arriendes de la orde imperial de que les tropes destacaes n'El Cáucasu teníen de vivir de lo que llograren del territoriu mientres l'iviernu. Los soldaos proclamaron entós emperador a Foques, un centurión traciu. Mauriciu trató de defender la capital del asaltu rebalbu armando a los azules y los verdes –forofos de los principales equipos de carreres de cuadrigues del hipódromu–, pero fracasó. Fuxó de la ciudá, pero llueu foi prindáu y asesináu polos soldaos de Foques.[2]

Españíu del conflictu editar

 
Los imperios bizantín y sasánida nel 600.

Tres l'asesinatu de Mauriciu, Narsés, gobernador de la provincia bizantina de Mesopotamia, remontar contra l'usurpador Foques y ocupó Edesa, una importante ciudá de la provincia. L'emperador Foques encargó entós al xeneral Xermanu que la asediase, lo qu'empuxó a Narsés a solicitar l'auxiliu del rei persa Cosroes II. Esti entainar a socorrelo, interviniendo teóricamente pa vengar l'asesinatu de Mauriciu, a quien describía como amigu y padre, pero, na práutica, p'atacar a los bizantinos y reponer Armenia y Mesopotamia.[3]

El xeneral Xermanu pereció combatiendo a los perses. Otru exércitu que Foques unvió contra Cosroes foi vencíu cerca de Dara, na Alta Mesopotamia; de siguío, nel 605, los perses apoderar d'esta, que yera coles mesmes una fortaleza notable. Narsés escapó de Leonciu, un eunucu al que Foques encamentara prindalo, pero, cuando trató de tornar a la capital para parlamentar con este, l'emperador prender y facer quemar vivu. La muerte de Narsés y l'incapacidá de Foques pa detener a los perses estropió'l prestixu d'esti.[4]

La rebelión d'Heracliu editar

 
Moneda de cobre del emperador Foques.

Nel 608, el xeneral Heracliu, exarca d'África, remontóse socatráu pol tamién xeneral Prisco, conde de los excubitores y xenru de Foques. Heracliu proclamóse cónsul xunto col so fíu y tocayu, lo que supónía reclamar implícitamente'l títulu d'emperador, y empezó a acuñar moneda cola imaxe de dambos con indumentaria consular.

Casi coles mesmes, españaron otres rebeliones en Siria y Palaestina Prima, de resultes de la encabezada por Heracliu. Nel 609 o'l 610, el patriarca d'Antioquía, Anastasio II, finó. Numberoses fontes afirmen que los xudíos participaron na llucha, pero se desconoz si pertenecíen a distintes faiciones o si oponer a los cristianos. Foques reaccionó nomando a Bono comes Orientis (conde oriental) por que punxera fin a la violencia. Este castigó a los verdes d'Antioquía, unu de lo equipos del hipódromu, como culpables de la violencia del 609.

Heracliu unvió al so sobrín Nicetes al asaltu d'Exiptu. Bono de la mesma allegó a detenelo, pero Nicetes vencer pela rodiada d'Alexandría. Nicetes apoderar de la provincia nel 610, y afitó el so control por cuenta de la ayuda del patriarca Xuan el Llimosneru, que llograra'l puestu gracies a la intercesión d'aquel.

El gruesu de les fuercies rebalbes, sicasí, unviar por mar, al mandu d'Heracliu el Mozu, a Constantinopla, p'apoderase d'ella. La resistencia a la invasión foi escasa y poco dempués el patriciu Probo apurrió a Foques a Heracliu. Foques foi axusticiáu.

Heracliu padre sume poco dempués de los documentos, polo que se supón que tuvo de morrer, anque se desconoz en qué fecha lo fixo.

En casando a la so sobrina Martina y ser coronáu pol patriarca, Heracliu el Mozu, daquella con trenta y cinco años, empezó a gobernar. L'hermanu del difuntu Foques, Comentiolo, tenía al so mandu un exércitu considerable na Anatolia central, pero Heracliu nun tuvo qu'enfrentase a él yá que foi asesináu por un oficial armeniu, Xustín. El retrasu nel cambéu de xefe d'esti exércitu, sicasí, dexó-yos a los perses siguir avanzando n'Anatolia. P'aumentar los ingresos y amenorgar los gastos de la facienda imperial, Heracliu llindó'l personal eclesiástico na capital que'l so sueldu sufragaba l'ayalga. Coles mesmes, emplegó una serie de ceremonies pa tratar de llexitimar el so poder; col mesmu fin, forxóse fama de xustu.

Ventaya persa editar

 
La llende romano-persa na Antigüedá Tardía y el trazáu del añu 591.

Los perses aprovecharon la guerra civil bizantina p'apoderase de ciertes ciudaes fronterices n'Armenia y l'Alta Mesopotamia. Conquistaron Mardin y Amida, asitiaes xunto al Éufrates, nel 609. Edesa, que dellos cristianos creyíen que'l mesmu Jesús defendería contra tou enemigu del rei Abgaro, cayó nel 610.

N'Armenia, la estratéxica ciudá de Teodosiópolis rindir nel 609 o'l 610 a Ashtat Yeztayar, gracies a la intervención d'un home que se fixo pasar por Teodosio, el primoxénitu del difuntu emperador Mauriciu, que compartiera la corona con él y que se supónía que s'abelugara con Cosroes. Nel 608, los perses acometieron una incursión por Anatolia que los llevó hasta Calcedonia, ciudá allugada frente a Constantinopla, na vera opuesta del Bósforu. Dellos autores como Dodgeon, Greatrex y Lieu afirmen que la incursión hasta Calcedonia nun tuvo llugar. No que sí hai alcuerdu ye en que, pal 610, los perses apoderárense de toles ciudaes al este del Éufrates. La conquista persa foi gradual: pa cuando Heracliu llogró'l tronu bizantín, los perses apoderárense de toles ciudaes romanes al este del Éufrates y n'Armenia y enfusaren en Capadocia; nesta'l xeneral Shahin conquistara Cesarea. Nesta sitiar Prisco —el xenru de Foques que socatrara la rebelión d'Heracliu padre— mientres un añu.

L'advenimientu d'Heracliu nun esanició amenaciar persa. El nuevu emperador empezar per tratar de roblar la paz, aprovechando'l derrocamientu de Foques, que la so usurpación fuera'l motivu teóricu de la guerra. Los perses refugaron la so ufierta de paz, una y bones la situación militar yéra-yos bien favorable. L'historiador Walter Kaegi afirma que ye posible que los perses deseyaren recuperar los territorios del antiguu Imperiu aqueménida o inclusive pretendieren estendese más allá de les fronteres que tuviera este, pero la perda de los archivos perses nun dexa acotalo.

 
Moneda d'oru cola efixe de Cosroes II.

Según el costume, los emperadores bizantinos nun dirixíen en persona los exércitos.{{tag:ref|Dende'l reináu de Teodosio I, nengún emperador romanu dirixiera en persona los exércitos. Heracliu foi'l primeru en volver faelo. Heracliu, sicasí, resalvó la tradición y coló a participar nel cercu de Cesarea. Prisco asonsañó tar enfermu pa nun axuntase col emperador. Esto supunxo una falta pal soberanu quien, sicasí, azorronó'l so disgustu y tornó a la capital nel 612. Mientres, les fuercies de Shahin safar del cercu de Prisco y amburaron Cesarea, lo que disgustó enforma al emperador bizantín. Arriendes d'ello, el soberanu relevó a Prisco del mandu; tamién perdieron los sos puestos otros oficiales que sirvieren a Foques. A Filípico, antiguu xeneral de Mauriciu, Heracliu nomar xeneral en xefe, pero resultó incapaz de detener a los perses, a los qu'evitó enfrentase en batalla campal. Por ello Heracliu destituyir y asumió personalmente'l mandu xunto col so hermanu Teodoro, col enfotu de que l'exércitu cuntara con un xefe firme.

Pela so parte, Cosroes aprovechó la incompetencia de los xenerales d'Heracliu pa enfusar en Siria, espedición que quedó a cargu del xeneral Shahrbaraz. Heracliu trató de detener al enemigu en Antioquía, pero Shahin [[batalla d'Antioquía (613)|venció]] a los exércitos bizantinos mandaos pol emperador y Nicetes, que recibieren la bendición de san Teodoro Siceota. Desconócense los pormenores de la batalla. Los perses escalaron la ciudá tres la lid, asesinaron al patriarca y deportaron a munchos de los sos ciudadanos. Los exércitos romanos fueron batíos de nuevu al intentar defender la zona de les Puertes Cilicias. Esto dexó-yos a los perses travesales y conquistar Tarsu y l'llanura cilicia. La grave derrota bizantina partió en dos al imperiu y dexó a la capital y a Anatolia incomunicaes per tierra del restu del imperiu (Siria, Palestina, Exiptu y l'exarcáu d'África).

Conquistes sasánides editar

Conquista de Xerusalén editar

 
Les campañes del 611 al 624 en Siria, Anatolia, Armenia y Mesopotamia.

La resistencia a la invasión en Siria foi escasa y anque dalgunos fortificáronse, la mayoría optó por apautar colos perses. Les ciudaes de Damascu, Apamea y Emesa cayeron nel so poder nel 613, lo que-yos dexó siguir la so meyora escontra'l sur y enfusar na Palaestina Prima. Nicetes siguió hostigándolos, pero foi ganáu n'Adhri'at. Depués llogró una modesta victoria cerca d'Emesa, nuna batalla na que los dos bandos sufrieron bayuroses baxes —ente dambos, hubo venti mil muertos—. La debilidá bizantina dexó-yos seya que non a los perses, coligados colos xudíos, apoderase de [[sitiu de Xerusalén (614)|Xerusalén]], tres trés selmanes de cercu. Les fontes antigües afirmen qu'ente 57 000 y 66 500 persones fueron asesinaes tres la conquista; otres 35 000 fueron deportaes a Persia, ente elles el patriarca Zacaríes.

Los perses amburaron munches de les ilesies de la ciudá, incluyida la del Santu Sepulcru y la de la Resurrección, y lleváronse abondoses reliquies, como la Vera Cruz, la llanza de Longino y la esponxa sagrada, a Ctesifonte, capital sasánida. Munchos cristianos bizantinos interpretaron la perda d'estes reliquies como un signu del descontentu de Dios. Dalgunos culparon del desastre y de la perda del Llevante polo xeneral a los xudíos. Había informes qu'indicaben que los hebreos collaboraren colos perses na conquista de delles ciudaes y de que, en dalgunes yá conquistaes, trataren d'asesinar cristianos, anque nun lo habíen consiguíu. El conteníu d'estos informes, sicasí, ye bien probable qu'esaxerara la situación y fora frutu de la histeria xeneral que desamarró la invasión.

Exiptu editar

Nel 618, l'exércitu de Shahrbaraz invadió Exiptu, provincia que dende diba trés sieglos nun fuera teatru de guerra dalguna. Los monofisites d'Exiptu refugaben los preceptos aprobaos nel concilio de Calcedonia y nun taben dispuestos a collaborar colos exércitos imperiales. Anque depués recibieron ayuda de Cosroes, lo cierto ye que tampoco s'opunxeron a los exércitos bizantinos nel periodu 600-638, y munchos refugaben la ocupación persa. Nicetes dirixía la resistencia bizantina n'Alexandría. Tres un asediu d'un añu, los asediados fueron vencíos, supónse que vendíos por un traidor qu'indicó a los perses la esistencia d'una canal abandonada que-yos dexó entrar na ciudá. Nicetes fuxó a Xipre col patriarca Juan el Llimosneru, que collaborara estrechamente con él n'Exiptu. Desconozse'l destín de Nicetes, una y bones les fontes dexen de mentalo, pero ye probable que Heracliu perdiera con él a un llugarteniente fiel. La perda d'Exiptu foi un escalabru pa los bizantinos una y bones Constantinopla dependía del granu exipciu p'alimentar a la población. La entrega gratuita de cebera a la población capitalina, que tenía'l so orixe nuna costume similar qu'esistiera en Roma, cesó en consecuencia nel 618.

En conquistando Exiptu, Cosroes unvió la siguiente misiva a Heracliu:

Cosroes, el mayor de los dioses y amu de la Tierra, a Heracliu, esclavu llaín ya insensatu. ¿Por qué empeñes en refugar la nuesa autoridá y sigues llamando rei? ¿Nun he debelado a los griegos? Afirmes fiar nel to dios. ¿Por qué nun me desaposió de Cesarea, Xerusalén y Alexandría? ¿Nun voi destruyir quiciabes Constantinopla? voi perdonate, sicasí, les tos faltes si te sometes y vienes a mi cola to esposa y fíos; voi date tierres y viñes y olivares y voi otorgate'l mio favor. Nun Engañes y fíes n'ese Cristu, que nun pudo salvase de los xudíos, quien lo mataron clavándolo na cruz. Inclusive si acoveces nes fondures del mar, voi allargar la mio mano y voi prindate, magar los tos deseos.

Anatolia editar

Los sasánides algamaron Calcedonia nel 615, llugar nel que, según Sebeos, Heracliu prometiera abdicar, tresformar l'imperiu en vasallu de Cosroes II, y dexar qu'esti escoyera al so socesor nel tronu constantinopolitano. La suerte de los bizantinos empioró cola cayida de la ciudá nel 617; l'exércitu de Shabin atopóse entós frente a Constantinopla. El xeneral sasánida recibió cortésmente a los emisarios bizantinos llegaos pa tratar la paz, pero refugó parlamentar por escarecer d'autoridá pa ello, y aconseyó a Heracliu que se dirixiera direutamente a Cosroes, quien, pela so parte, refugó la propuesta bizantina. Magar ello, l'exércitu persa retiróse poco dempués, probablemente pa participar na conquista d'Exiptu. Entá asina, la suerte de la guerra siguió siendo favorable a los sasánides, que s'apoderaron d'Ancira, una importante plaza fuerte del centru del pandu anatolia nel 620 o'l 622. Rodas y otres islles del Exéu oriental tamién cayeron nel so poder nel 622/3, lo que fizo tarrecer a los bizantinos que l'enemigu atacara la capital per mar. L'apiertu paecía tan grave, que Heracliu sopesó inclusive treslladar el gobiernu imperial a Cartago, n'África.

Recuperación bizantina editar

Reorganización editar

La carta de Cosroes non amilanó a Heracliu, que se decidió a encetar un ataque a la desesperada contra l'enemigu. Entamó los territorios del imperiu que nun fueren ocupaos pa poder prosiguir la guerra. Nel 615, emitiérase una nueva moneda de plata, de menor llei (6,82 gramos), na qu'apaecíen les efixes d'Heracliu y del so fíu Heracliu Constantín cola desusada inscripción Deus adiuta Romanis («Que Dios ayude a los romanos»), señal de la situación desesperada del imperiu. Tamién los follis de cobre acuñar con menor pesu (pasaron de los once gramos a ente ocho y nueve). La facienda imperial había perdíu, xunto coles provincies, gran parte de los sos ingresos; pa cuelmu de males, españó una epidemia nel 619, lo que tamién menguó los ingresos y estendió la medrana a un castigu divín. La devaluación de la moneda dexó-yos a los bizantinos caltener el nivel de gastu magar la perda de recaldación del fiscu.

L'emperador tamién amenorgó a la metá los sueldos de los funcionarios, aumentó los impuestos, impunxo préstamos obligatorios y aplicó grandes multes a los funcionarios corruptos, tou p'axuntar fondos colos que sufragar la so siguiente contraofensiva. Anque la Ilesia topábase estremada sobro la conveniencia del matrimoniu imperial (dalgunos teníen la unión d'Heracliu cola so sobrina Martina por incestuosa), el cleru sofitó rotundamente les midíes del emperador contra los perses, proclamó que'l deber de los cristianos yera combatilos y concedió-y un préstamu bélicu nel que s'incluyeron tolos oxetos eclesiásticos d'oru y plata de la capital. Desaposiar a los monumentos de los sos adornos d'oru, plata y bronce, operación de la que nun se llibró la mesma catedral de Santa Sofía. Dellos historiadores, yá dende'l Medievu con Guillermo de Tiru, consideraron la campaña d'Heracliu la primera cruzada o, siquier, el so precedente; otros, como Kaegi, disienten, yá que consideren que la motivación relixosa foi namái un aspeutu de la ofensiva imperial. L'emperador llogró axuntar miles de voluntarios, que fueron forníos mercé al dineru apurríu pola Ilesia. El mesmu emperador decidir a mandar l'exércitu en persona. Les midíes d'urxencia dexaron asina recuperar el númberu de tropes del exércitu, ameyorar el so armamentu, dotalo d'un xefe capaz y recuperar la situación fiscal.

Georg Ostrogorsky afirmó que los voluntarios pudieron axuntase gracies a la creación n'Anatolia de cuatro themes, nes qu'aquellos recibieron tierres inalienables en cuenta de qu'ellos y los sos descendientes sirvieren nos exércitos. Otros historiadores posteriores, sicasí, disienten y creen que'l surdimientu de los themas foi posterior, en tiempos del socesor d'Heracliu, Constante II.

Contraofensiva bizantina editar

En 622, Heracliu yá taba llistu pa entamar el contraataque. Partió de Constantinopla a otru día de la Pascua, el domingu 4 d'abril del 622. El so nuevu fíu, Heracliu Constantín, quedó como rexente, a cargu del patriarca Serxu y del patriciu Bono. L'emperador pasó'l branu adomando al so exércitu y apolazando les sos dotes de mandu. Na seronda, punxo en peligru les llinies de comunicación enemigues entre Anatolia y el valle del Éufrates enfusando en Capadocia. Esto obligó a los perses de Shahrbaraz a replegase de Bitinia y Galacia escontra l'este de la península, pa evitar que Heracliu pudiera invadir Persia.

Nun se conocen los detalles de lo qu'asocedió de siguío, pero se sabe que l'emperador bizantín llogró una aplastante victoria sobre Shahrbaraz na seronda del 622. El motivu principal del so trunfu foi qu'afayó a les fuercies enemigues apostaes pa tende-y una celada, lo que-y dexó preparar se pa esbaratala; una vegada trabáu'l combate, asonsañó retirase. Los perses abandonaron los sos escondites pa escorrelo y entós les fuercies selectes del exércitu bizantín, los optimatoi, acometieron a los perses, que fuxeron. Por cuenta d'esta victoria, Heracliu espulsó a los perses d'Anatolia. De siguío, sicasí, tuvo que volver a Constantinopla, a encarar l'amenaza de los ávaros a les provincies balcániques; l'exércitu que combatiera a los perses entainó a envernar nel Ponto.

L'amenaza ávara editar

Mientres los bizantinos topábense atollaos combatiendo a los perses, los ávaros y los eslavos aprucieron nos Balcanes, conquistaron delles ciudaes (ente elles Singidunum, Viminacium, Naissus y Serdica) y destruyeron Salona nel 614. Isidoro de Sevilla afirma qu'inclusive arrampuñaron «Grecia» a los bizantinos. Los ávaros tamién corrieron Tracia, esbaratando'l comerciu y l'agricultura inclusive a les puertes de la capital del imperiu. Los numberosos intentos de los invasores d'apoderase de Tesalónica, la ciudá imperial más importante de los Balcanes amás de la capital, fracasaron, lo que fizo que los bizantinos cuntaren con un centru crucial na rexón pa entamar el contraataque. Otres ciudaes menores del Adriáticu como Jadar (Zadar), Tragurium, Butua, Scodra y Lissus tamién se llibraron de la invasión.

Esta amenaza torgó a los bizantinos concentrar toles sos fuercies contra los perses. Heracliu unvió un emisariu al gran kan ávaru, que lu comunicó a este la disposición de los bizantinos a pagar un tributu en cuenta de que los ávaros retirar al norte del Danubiu. El jagán solicitó una xunta pal 5 de xunu del 623 n'Heraclea de Tracia, onde se topaba'l so exércitu; l'emperador bizantín aceptó'l pidimientu y presentóse acompañáu pol so séquitu. El jagán, sicasí, apostó caballeros nel camín a Heraclea para emboscar al emperador, prindalo y solicitar rescate por él.

Heracliu foi avisáu de la trampa y safóse de la emboscada, pero tuvo que fuxir a Constantinopla escorríu polos ávaros. Munchos de los cortesanos y unos setenta mil llabradores tracios, sicasí, nun pudieron escapar de los ávaros, que los pasaron poles armes. Magar esta traición, Heracliu tuvo que pagar a los ávaros doscientos mil sólidos y apurrir al so fíu natural Juan Atalarico, al so sobrín Esteban y al fíu illexítimu del patriciu Bono como rehenes en cuenta de la paz. El fin temporal del conflictu colos ávaros dexó-y centrase na guerra colos sasánides.

Campaña bizantina en Persia editar

Heracliu propunxo a Cosroes roblar la paz en redol al 624; si'l rei persa refugaba la ufierta bizantina, l'emperador amenació con invadir el so reinu, pero magar esto Cosroes negar a poner fin a la guerra. El 25 de marzu del 624, Heracliu partió de Constantinopla p'asaltar el nucleu del Estáu enemigu. Ensin esmolecese por asegurar la retaguardia o les comunicaciones per mar, crució Armenia y Azerbaixán pa internase nel corazón del imperiu persa. Según los cálculos de Kaegi, l'emperador bizantín cuntaba a lo sumo con cuarenta mil soldaos y el tamañu del so exércitu probablemente tuviera ente los venti y los venticuatro mil. Antes de travesar la zona caucásica, retomó Cesarea.

Depués avanzó a lo llargo del Araxes, destruyó Dvin, capital armenia en poder de los perses, y Naxçıvan. En Ganzak, atopar col exércitu persa, compuestu per unos cuarenta mil soldaos. Un esploradores árabes llograron prindar a dalgunos de los miembros de la guardia lleal, que fueron pasaos poles armes, y la maniobra esbarató al exércitu enemigu. Darréu, Heracliu destruyó'l famosu templu del fueu de Tajt le Soleimán, que yera un importante santuariu zoroástrico.

 
Campaña d'Heracliu nel 624, 625 y 627-628 per Armenia, Anatolia y Mesopotamia.

L'emperador envernó n'Albania y dedicó la estación a aprestar les sos fuercies pa la campaña del añu siguiente. Cosroes, pela so parte, trató de fostigalu, unviando contra él trés exércitos, que mandaben respeutivamente Shahrbaraz, Shahin y Shahraplakan, coles mires d'aniquilar a les fuercies bizantines. Shahraplakan recuperó'l territoriu hasta Syunik' y trató d'apoderase de los puertos de monte. Shahrbaraz foi l'encargáu de cortar la retirada a Heracliu por Iberia, ente que Shahin foi a cerrar el puertu de Bitlis. Heracliu entamaba enfrentase por separáu a cada unu de los trés exércitos enemigos, pero antes tuvo qu'aselar a les sos tropes y a los sos esmolecíos aliaos de Lázica, Abkhasia ya Iberia, inquietos pol cercu del enemigu.

L'emperador unvió a los perses a dos soldaos que s'asonsañaron desertores y que comunicaron a Shahrbaraz que los bizantinos retirar énte les huestes de Shahin. Les envidies ente los xefes perses fixeron que Shahrbaraz entainar a participar no que paecía un trunfu aseguráu sobro los bizantinos. Heracliu enfrentóse socesivamente a les fuercies de Shahraplakan y Shahin en Tigranocerta y venció a les dos. Shahin perdió'l so bagaxe. Tres la victoria sobro los dos xenerales sasánides, Heracliu crució'l Araxes y acampó nes llanures de la otra vera. Shahin, qu'axuntara a los sobrevivientes del so exércitu y a los del de Shahraplakan, xunir a Shahrbaraz pa escorrelo, maniobra que complicó lo buelguizo del terrén. N'Aliovit, Shahrbaraz estremó les sos fuercies; unvió seis mil soldaos a emboscar a Heracliu y caltuvo al restu del so exércitu en Aliovit. L'emperador, sicasí, realizó un ataque nocherniegu por sorpresa al campamentu persa en febreru del 625, y destruyir. Shahrbaraz pudo escapar a dures penes, desnudu y solo, en perdiendo'l so harén, el so bagaxe y a les sos tropes.

Heracliu pasó'l restu del iviernu al norte del llagu Van. Nel 625, el so exércitu trató d'avanzar escontra'l Éufrates. En siete díes, arrodió'l monte Ararat, percorrió más de trescientos quilómetros siguiendo'l cursu del Arsanias y conquistó Amida y Martirópolis, importantes places fuertes de la rexón del altu Tigris. Heraclió prosiguió escontra'l Éufrates, escorríu por Shahrbaraz. Según les fontes árabes, los perses detuvieron la so marcha nel ríu Satidama o nel Batman El so, onde llograron vencelo; les fontes bizantines, otra manera, nun menten esta derrota. Los exércitos apostaron coles mesmes una escaramuza xunto al Sarus, cerca d'Adana. Shahrbaraz dispunxo les sos fuercies frente a les bizantines, col ríu ente dambes. Los bizantinos acometer cruciando la ponte que comunicaba les dos veres. Shahrbaraz asonsañó retirase pa conducir a los bizantinos a una celada, qu'aniquiló en pocos minutos a la vanguardia enemiga. Los perses, sicasí, nun bloquiaren la ponte, lo que-y dexó a Heracliu allegar al mandu de la retaguardia del exércitu y, magar los ataques de los arqueros enemigos, vencer. Shahrbaraz espresó la so almiración pol emperador a un renegáu griegu que lo acompañaba: «¡Repara al to emperador! Tarrez tantu a estes fleches y llances como la fadría una incla». La batalla del Sarus en realidá foi una hábil retirada bizantina que la so trescendencia esaxeraron los sos cronistes. Tres la batalla, l'exércitu bizantín pasó l'iviernu en Trabzon.

Apoxéu del conflictu editar

L'asediu de Constantinopla editar

 
L'asediu de Constantinopla del 626 acometíu por fuercies sasánides, ávaras y eslaves, nun frescu del monesteriu de Moldovița, en Rumanía.

Cosroes preparar pa contraatacar y axuntó dos nuevos exércitos, pa los que reclutó inclusive estranxeros. Shahin recibió'l mandu de cincuenta mil soldaos pa protexer dende Mesopotamia y Armenia Persia y evitar que la invadiera l'enemigu; otru exércitu, de menor tamañu, foi encamentáu a Shahrbaraz y, arrodiando les fuercies bizantines, coló escontra Calcedonia. Cosroes alcordó tamién col jagán ávaru un ataque coordináu contra Constantinopla, dende Asia y Europa. Los perses concentrar en Calcedonia de la que los ávaros faíen lo propio nel llau européu de la capital bizantina y destruyíen el acueductu de Valente. El dominiu del Bósforu, sicasí, tener l'Armada bizantina, lo que torgó a los perses crucialo pa collaborar coles aiciones de los ávaros. Esto perxudicó a los sitiadores, pos los perses sí que yeren espertos en poliorcética. L'armada bizantina estorbaba amás les comunicaciones ente los aliaos, anque nun pudo esbaratales por completu.

La direición de la defensa de Constatinopla exercíen-y el patriarca Serxu y el patriciu Bono. Al enterase del asediu que sufría la ciudá, Heracliu estremó les sos fuercies en trés grupos y, anque creía que la capital nun sufría verdaderu peligru, unvió-y unu d'ellos como refuerzu y p'animar a los defensores. Otru de los grupos, qu'encamentó al so hermanu Teodoro, coló a combatir a Shahin; el terceru y menor de toos guardar pa sí, col fin de baltar les tierres perses.

 
Un querubín y l'emperador Heracliu reciben la sumisión de Cosroes II nuna placa d'esmalte vidráu sobro cobre doráu del 1160-1170.

El 29 de xunu del 626, los aliaos entamaron un asaltu común a les muralles constantinopolitanas. La ciudá defender dolce mil caballeros veteranos, que tuvieron qu'enfrentase a los sitiadores, unos ochenta mil en total, entre ávaros y eslavos. Los bombardeos, que duraron un mes ensin interrupción, nun fixeron esmornia nel ánimu de los defensores, sosteníu pol fervor del patriarca Serxu y les sos procesiones al pie de les muralles col iconu de la Virxe María, que faíen pensar a los bizantinos que cuntaben la proteición divina.

El 7 d'agostu, les naves bizantines cercaron y destruyeron un grupu de balses perses que pretendía pasar tropes a la vera europea del Bósforu. Pela so parte, ávaros y eslavos trataron d'asaltar les muralles que daben al Cuernu d'Oru de la que'l gruesu del exércitu ávaru llanzaba un embate contra les muralles terrestres de Constantinopla. Sicasí, les galeres del patriciu Bono, embistieron a les embarcaciones eslaves, destruyéndoles y l'asaltu pel llau de tierra tamién fracasu ente'l 6 y el 7 d'agostu. Noticiosos de la derrota de Shahin a manes de Teodoro (supónse que'l xeneral persa morrió de la consiguiente depresión debida a la derrota), los ávaros decidieron llevantar el cercu y tornar a los Balcanes, cosa que fixeron n'apenes dos díes. Nunca volvieron amenaciar la capital bizantina. Anque l'exércitu de Shahrbaraz topábase inda en Calcedonia, el peligru pa la Constatinopla pasara cola retirada de los sos aliaos. N'agradecimientu pol fin del asediu y la supuesta proteición virxinal que dexara aguantala compúnxose l'himnu acatistu, d'autor anónimu que pudo ser el mesmu patriarca Serxu o Jorge de Pisidia.

Los sasánides sufrieron otru grave revés cuando Shahrbaraz, al que Heracliu unvió cartes interceptaes de Cosroes nes qu'esti ordenaba que se diera muerte al xeneral, pasar a les files bizantines. Shahrbaraz treslladó los sos huestes al norte de Siria, dende onde podía tomar partíu por unu o otru de los monarques según conviniéra-y. Magar ello, la eliminación siquier temporal del meyor xeneral sasánida y de delles de les meyores tropes enemigues aseguró'l lladral bizantín antes de la próxima espedición a Persia.

Lliga turcu-bizantina editar

Mientres l'asediu de Constantinopla, Heracliu formó una lliga colos jázaros, que'l so caudiellu yera Ziebel; créese que correspuenden al kanato de los turcos occidentales de la confederación Köktürks que mandaba'l jagán Tong Yabghu; los bizantinos ganar al nuevu aliáu por aciu fabulosos regalos y la promesa de matrimoniu del kan cola princesa Eudoxia Epifania. Nel 568, los turcos, daquella empobinaos por Istämi, solicitaren l'ayuda bizantina arriendes de les tensiones que tuvieren colos perses por asuntos comerciales. Istämi unviara una embaxada a los bizantinos, presidida pol diplomáticu sogdiano Maniah, que llegó a Constantinopla nel 568 y apurrió seda al emperador Xustín II,[5] de la que-y proponía una alianza contra la Persia sasánida. Xustín II aceptó la propuesta y unvió de la mesma a unos emisarios a tratar col jagán turcu; establecióse asina una ruta pal comerciu de seda chino qu'evitaba los territorios perses y satisfizo esti pruyimientu de los sogdianos.

Los turcos, establecíos n'El Cáucasu, unviaron cuarenta mil soldaos a afarar les tierres perses nel 626, lo que desencadenó la tercer guerra turco-persa. Les operaciones conxuntes de bizantinos y turcos occidentales centráronse depués en cercar Tblisi; los bizantinos emplegaron fundíbulos p'abrir fienda nes muralles de la ciudá. Nesti asediu usar por primer vegada'l términu helépolis pa referise a la máquina d'asediu, que yá apaez, sicasí, mentadaStrategikon del emperador Mauriciu. Cosroes unvió a Shahraplakan con mil soldaos de caballería pa reforzar les defenses de la ciudá, lo que nun torgar que cayera en poder de los sitiadores, probablemente a finales del 628. Ziebel finó tamién por esa dómina, lo qu'anuló'l prometíu matrimoniu d'Epifania. De la que se desenvolvía'l sitiu de Tblisi, Heracliu aseguraba tamién les sos posiciones nel altu Tigris.

Batalla de Nínive editar

 
Mapa de la batalla de Nínive.

Mediáu setiembre del 627, Heracliu invadió'l nucleu del imperiu enemigu nuna incursión sorpresa en plenu iviernu, dexando a Ziebel que s'encargara de rematar el sitiu de Tblisi. L'emperador llevó consigo ente venticinco y cincuenta mil bizantinos y cuarenta mil turcos; estos, sicasí, abandonar llueu por cuenta de que nun taben acostumaos a la durez del clima ivernizu na zona y al duru acoso de los perses. Magar tou, Heracliu avanzó rápido, escorríu por un exércitu persa al mandu del armeniu Rhahzadh, que, sicasí, tenía problemes p'asegurar los abastos a les sos tropes yá que los bizantinos que-y precedíen los atropaben na so marcha escontra'l sur, en direición a Asiria.

Heracliu enfrentar a Rhahzadh cerca de les ruines de Nínive a finales d'añu, primero que esti pudiera recibir refuerzos. La batalla de Nínive apostóse metanes la borrina, lo qu'amenorgó la efeutividá de los proyeutiles perses. L'emperador asonsañó retirase y atraxo por aciu este ardid a los perses a la llanura; cuando lo hubo llográu, volvió acometese los, lo que sorprendió al enemigu. Tres ocho hores de combate, los perses inopinadamente retirar a les faldes de les llombes cercanes, anque calteniendo l'orde nes sos files. Na lid perdieren unos seis mil homes. La “Historia curtia del patriarca Nicéforu afirma que Rhahzadh retó a Heracliu a combate singular y que esti lo mató d'un solu tayo; otros dos campeones sasánides tamién cayeron énte'l soberanu bizantín. Esti, sicasí, foi mancáu nel llabiu.

Fin de la guerra editar

 
Bandexa de plata qu'amuesa la ceremonia de la concesión d'armes a David. Pieza bizantina del 629-630, tres el final de la llarga guerra colos sasánides.

Yá ensin oposición, Heracliu pudo escalar Dastagird, onde se topaba unu de los palacios de Cosroes, del que llogró fabuloses riqueces y nel que recuperó trescientos estandartes bizantinos. Cosroes fuxera a los montes de Susiana, nes que pretendía percanciar ayuda pa defender Ctesifonte. Heracliu unvió un ultimátum al soberanu sasánida:

Busco y escuerro la paz. Nun amburo Persia por gustu, sinón porque m'obligues a ello. Refundiemos les armes y abracemos la paz. Apaguemos el fueu primero que lo peracaba tou.
Ultimátum d'Heracliu a Cosroes II, 6 de xineru del 628

L'emperador bizantín, sicasí, nun podía asaltar Ctesifonte, yá que nun podía cruciar la canal de Naraván pola mor del fundimientu de la ponte que sirvía pa devasalo, y nun trató d'arrodialo. Estes dificultaes resultaron intrescendentes, pos l'exércitu persa remontar contra Cosroes, derrocar y apurrió coronar persa al so fíu Kavadh II, tamién conocíu como Siroes. Cosroes foi unviáu a los cuartones mientres cinco díes, nos qu'apenes se lo alimentó; al quintu día axusticiar amodo a flechades. Kavadh aína unvió emisarios a Heracliu pa tratar la paz. Esti nun impunxo dures condiciones a los perses, sabedor de que'l so propiu Estáu taba escosu y convenía roblar la paz cuanto antes. Según lo axustao nel tratáu que punxo fin a la guerra, los bizantinos recuperaron tolos territorios que perdieren nella, a los sos cautivos en manes sasánides, recibieron una compensación de guerra y, daqué de gran importancia pa ellos, recuperaron la Vera Cruz y les reliquies que los perses llevárense de Xerusalén nel 614.

Consecuencies editar

Inmediates editar

 
Heracliu devuelve la Vera Cruz a Xerusalén, acompañáu por santa Helena, nuna ilustración ibérica del sieglu xv. En realidá, la santa viviera dellos sieglos antes.

Tres dellos meses de viaxe, Heracliu tornó triunfalmente a Constantinopla, onde-y recibió'l pueblu, el so fíu Heracliu Constantín y el patriarca Serxu, que se postraron énte él en señal d'agradecimientu polos sos trunfos. El tratáu colos perses dexó recuperar la esponxa sagrada, que se xunió a la Vera Cruz nuna complexa ceremonia que se verificó'l 14 de setiembre del 629. El desfile correspondiente dirixir a Santa Sofía; na catedral, la cruz asitiar sobro l'altar mayor. Pa munchos, la ceremonia paeció marcar l'empiezu d'una nueva dómina de gloria pal imperiu.

La victoria afitó'l prestíu militar del emperador. Llamóse-y el nuevu Escipión pelos sos seis años de victories ininterrumpíes y por llevar al exércitu romanu allá onde nengún xeneral haber fechu antes. L'allugamientu de la Vera Cruz na catedral capitalina foi'l colofón de los sos trunfos. Si finara entós, recordaríase-y como'l meyor xeneral romanu dende tiempos de Xuliu César. Sicasí, les posteriores ganes frente a los musulmanes avafaron la so fama. Norwich afirma que Heracliu «vivió demasiao» pa poder caltener el so prestíu.

Pela so parte, los sasánides taben atollaos en tratar de caltener un gobiernu estatal estable. Kavadh II finó pocos meses dempués del so entronización, lo que sumió al país nuna serie de [[guerra civil sasánida (628-632)|guerres pol poder]]. Ardashir III, Shahrbaraz —l'aliáu d'Heracliu— y dos fíes de Cosroes, Purandujt y Azarmidujt, asocediéronse rápido nel tronu sasánida, del qu'apenes gociaron unos meses. La estabilidá reponer col advenimiento de Yazdgerd III, nietu de Cosroes II, nel 632; aquel día, sicasí, l'imperiu topábase yá amenaciáu de muerte.

Posteriores editar

La devastación de la guerra del 602-628, que se sumó a los estragos de les anteriores —los dos imperios habíen esto en conflictu casi un sieglu con escases interrupciones—, escosó a los dos Estaos. El sasánida sufrió tamién una decadencia económica, los efeutos de los onerosos impuestos recaldaos por Cosroes pa sufragar les sos campañes, conflictos relixosos y el reforzamientu del poder de los terratenientes provinciales a mariña del poder real. Les victories d'Heracliu debilitaron notablemente al imperiu enemigu.

Les consecuencies tamién fueron aciages pa los bizantinos, que perdieron casi tol territoriu balcánicu, que pasó a poder de los eslavos. Arriendes d'ello, Anatolia había quedáu afarada poles socesives invasiones perses y l'autoridá imperial nes provincies recién recuperaes n'El Cáucasu, Llevante, Mesopotamia y Exiptu yera débil por cuenta de los años d'ocupación persa.{{tag:ref|L'actitú ambigua de los monofisites escontra'l Gobiernu imperial quiciabes facilitó la posterior espansión árabe. Cola facienda imperial quebrada, el Gobiernu bizantín tenía problemes para remunerar a los veteranos de les guerres perses y para reclutar nuevos soldaos. Según Foss, esta guerra marcó l'empiezu del fin de l'Antigüedá Clásica n'Asia Menor.

Nengún de los dos imperios tuvo muncho tiempu pa recuperase de les consecuencies de la guerra, pos dambos tuvieron qu'enfrentase pocos años dempués a les invasiones de los árabes, xuníos na nueva fe islámica. Según Liska, la escesiva duración de la guerra allanó la espansión musulmana. L'Imperiu sasánida venció rápido a los embates musulmanes y sumió. Pela so parte, nes guerres árabo-bizantines, l'escosu Imperiu bizantín perdió les provincies meridional y oriental (el Llevante, Armenia, Exiptu y el Magreb, y quedó amenorgáu a un nucleu formáu por Anatolia, ciertes islles y dellos pequeños enclaves nos Balcanes ya Italia. A diferencia del sasánida, sicasí, l'Imperiu bizantín sobrevivió a les acometíes árabes y esbarató dos asedios: el de 674-678 y el de 717-718. En guerres posteriores, los árabes arrampuñaron a los bizantinos tamién Creta y el sur d'Italia, pero l'imperiu llogró depués recuperalos. Los árabes apoderáronse coles mesmes de les Baleares, Cerdeña, y Sicilia y los lombardos de Córcega, a lo llargo del sieglu viii. Los visigodos completaron la conquista de Spania nel 629.

Composición de los exércitos y estratexes editar

Los caballeros de la selecta caballería pesada pesa denominábense savaranos. La llanza yera probablemente la so principal arma y yera tan recia que podía travesar a dos homes d'un solu golpe. Los caballos diben recubiertos d'una loriga pa protexelos de les fleches. Los arcos perses podíen llanzar los sos proyeutiles a unos 175 metros y solíen ser certeros a unos 50-60. Según el Strategikon del emperador Mauriciu, los perses usaben de cutiu arqueros que, magar nun yeren los qu'algamaben mayor distancia colos sos dardos, yeren los que disparaben con mayor rapidez d'ente les naciones conocíes polos bizantinos; pola importancia que concedíen a los arqueros, trataben d'evitar combatir con mal tiempu, pos esti amenorgaba la so eficacia. La formación persa tenía un centru igual de fuerte que les ales. Según l'emperador, los perses solíen combatir en terrén escabroso pa evitar les cargues de los llanceros romanos y tendíen a evitar lluchar cuerpu a cuerpu. El Strategikon encamentaba combatir no posible a los perses en terrén llanu por aciu rápides cargues, pa evitar a los sos arqueros. Los bizantinos considerar amás bonos en poliorcética y daos a entamar en tientes los choques y les campañes.

Nel bandu bizantín, el cuerpu principal yeren los catafrautos|, un tipu de caballería pesada. Estos caballeros portaben cota de malla, montaben caballos protexíos con lorigas y blandían principalmente llances. Llevaben tamién pequeños escudos, arcos, espaes de fueya ancha y hachos. La infantería pesada o scutati llevaba rodelas y armadures de llámines. Portaben llances pa detener les cargues de la caballería enemiga y hachos pa tarazar les pates de les montadures. La infantería llixera o psiloi, otra manera, solía cubrir con una cota de cueru y portaba arcos. La xera principal de la infantería yera afitar les llinies de combate, frenar les acometíes de la caballería enemiga y protexer a la mesma. La infantería pesada conxugaba les virtúes de les lexones romanes y les de les falanxes griegues.[6]

Los bizantinos emplegaben una intensa diplomacia pa tratar d'atraese aliaos y estremar a los sos enemigos. Anque les xestiones diplomátiques fracasaron nel casu de los sasánides y de los ávaros, sí que fructificaron nel casu de los eslavos —que más tarde formaron los grupos serbio y croata— y sirvieron por que estos enfrentárense colos ávaros, y nel de los turcos occidentales, colos que se robló una lliga.

Nes sos primeres campañes, cuantimás les llibraes n'Anatolia, ye probable qu'Heracliu abasteciera a les sos huestes por aciu exaiciones a la población de la rexón. Lo crudo del iviernu na zona y la necesidá de forraxe pa les montadures llindaron les incursiones bizantines en Persia. Les campañes ivernices yeren amás ventureres, pos la tropa tendía a remontase en condiciones estremes, como asocediera col emperador Mauriciu, derrocáu por soldaos que tuvieron que soportar dures condiciones d'ivernada. Según Luttwak, la caballería turca, que cuntaba con resistentes montadures que podíen travesar casi cualquier terrén y sofitase con cualquier vexetación, desempeñó un papel crucial na campaña iverniza del 627 nel montuoso noroeste iranín. Nesta campaña, la cebera pa les tropes llograr de les mesmes tierres perses que travesaba l'exércitu. La victoria de Nínive y la ocupación de los palacios sasánides resolvieron los problemes de suministru y de les ivernaes.

Pela so parte, los ávaros cuntaben con arqueros montaos con arcos compuestos que tamién podíen combatir como llanceros. teníen conocencies de poliorcética y sabíen utilizar fundíbulos y torres d'asediu. Cuando asediaron Constantinopla, alzaron muralles pa protexese de posibles salíes de los sitiaos y manteletes pa evitar les fleches bizantines. Al igual qu'otros grupos nómades, cuntaben nes sos files con guerreros d'otres naciones, como los xépidos y los eslavos. La so dependencia del terrén pal sustentu faía, sicasí, que nun pudieren sostener llargos asedios, situación que s'apinaba pola menor movilidá de los sos aliaos, a los que tamién teníen qu'abastecer.[7]

Referencies editar

  1. Norwich, John Julius (1997), A Short History of Byzantium, Vintage Books, ISBN 0-679-77269-3.
  2. Treadgold, Warren T. (1997), A History of the Byzantine State and Society, Stanford University Press, ISBN 0-8047-2630-2.
  3. Foss, Clive (1975), «The Persians in Asia Minor and the End of Antiquity», The English Historical Review (Oxford University Press) 90: 721-47, doi:10.1093/ehr/XC.CCCLVII.721.
  4. Kaegi, Walter Emil (2003), Heraclius: Emperor of Byzantium, Cambridge University Press, ISBN 0-521-81459-6.
  5. Oman, Charles (1893), Europe, 476-918, Volume 1, Macmillan.
  6. Gabriel, Richard (2002), The great armies of antiquity, Greenwood Publishing Group, ISBN 0-275-97809-5.
  7. Luttwak, Edward (2009), The grand strategy of the Byzantine Empire, Harvard University Press, ISBN 0-674-03519-4.

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar