Guerra civil d'El Salvador

Conozse comúnmente como guerra civil d'El Salvador al conflictu bélicu internu asocedíu nel país centroamericanu, nel que l'exércitu gubernamental —la Fuercia Armada d'El Salvador (FAES)— enfrentar a les fuercies insurxentes del Frente Farabundo Martí pa la Lliberación Nacional (FMLN). El conflictu armáu nunca foi declaráu en forma oficial, pero considérase usualmente que se desenvolvió ente 1980 y 1992,[10] anque'l país vivió un ambiente de crisis política y social mientres la década de 1970.

Guerra Civil d'El Salvador
Parte de Crisis centroamericana (es) Traducir
Fecha 15 ochobre 1979 → 16 xineru 1992
Llugar El Salvador
Resultáu Alcuerdos de Paz de Chapultepec
Belixerantes
FMLN (CRM)

Sofitaos por:

Bandera d'El Salvador Gobiernu d'El Salvador

Sofitaos por:

Comandantes
Schafik Handal Bandera d'El Salvador José Guillermo García
Bandera d'El Salvador Onecífero Blandón
Bandera d'El Salvador Eugenio Vides Casanova
Bandera d'El Salvador René Emilio Ponce
Bandera d'El Salvador Álvaro Magaña
Bandera d'El Salvador José Napoleón Duarte
Bandera d'El Salvador Alfredo Cristiani
Fuercies en combate
FMLN:
12 000-15 000 (1984)[1]
6000-15 000 (1985)[2]
(probablemente 10 000)[3]
8000-10 000 (1992)[4][5][6]
FFAA:
9850 (1980)[1]
39 000[1]-51 150[3](1985)
63 000[7][8]-70 000[9](1992)

Unos 80 000 muertos (mayoría civiles), 550 000 movíos internos y 500 000 refuxaos n'otros países.[9]
[editar datos en Wikidata]

El númberu de víctimes d'esta confrontación armada foi calculáu en 75 000 muertos y sumíos.[11][12] El conflictu armáu concluyó, depués d'un procesu de diálogu ente les partes, cola firma de los Alcuerdos de Paz de Chapultepec, que dexó la desmovilización de les fuercies guerrilleres y la so incorporación a la vida política del país. Sicasí, El Salvador yá sufriera enantes, siquier una guerra civil, ente 1826 y 1829, cuando formaba parte de les República Federal de Centro América.[13]

Según la Comisión de la verdá de les Naciones Xuníes, les fuercies gubernamentales fueron les acusaes nel 85% de les 22.000 denuncies recibíes ente casos d'homicidios, desapaiciones, violaciones, tortures, secuestros y mancadures,[14] concluyendo dempués que fueron les responsables del 62% de los asesinatos de civiles, ente que los grupos paramilitares d'estrema derecha (ente los que s'atopen los Escuadrones de la Muerte) seríen responsables del 35% y los guerrilleros del FLMN yeren responsables tan solo del 3% de los homicidios.[1]

Antecedentes editar

La continua crisis política editar

Dende la independencia d'España en 1821, el país vivió continues crisis polítiques. Nos dos décades que siguieron a esti fechu, El Salvador intentó establecer una federación coles demás naciones centroamericanes. Tres el fracasu del proyeutu federal, El Salvador promulgó la so primer Constitución como estáu unitariu en 1841.

Nos años siguientes, el país vivió nun estáu de constante inestabilidá política, por cuenta del bracéu ente lliberales y conservadores. El trunfu definitivu de los primeres, en 1871, favoreció una socesión de gobiernos empobinaos por terratenientes, la República Cafetalera». Mientres esta dómina, en 1881 y 1882, el presidente Rafael Zaldívar decretó l'abolición de la propiedá comunal y ejidal. Los historiadores consideren qu'esta midida contribuyó a crear una concentración na tenencia de la tierra, una de les causes de la guerra civil nel sieglu XX.[15]

Los gobiernos militares editar

N'avientu de 1931, el xeneral Maximiliano Hernández Martínez convertir en Presidente d'El Salvador, dempués del derrocamientu del gobernante civil, Arturo Araujo . Col xeneral Hernández Martínez empecipió una socesión de gobiernos militares qu'habríen de rexir el país hasta 1979.

La concentración de la tierra en poques manes y les enormes desigualdaes sociales xeneraron un llevantamientu llabrador ya indíxena en 1932, que foi brutalmente reprimíu, con cerca de 30.000 muertos. El réxime de Martínez consolidóse dempués de contener la rebelión, calteniéndose nel poder hasta 1944. Na década de 1950, los gobiernos de los coroneles Óscar Osorio y José María Lemus, impulsaron delles reformes sociales pero caltuvieron un fuerte control de la oposición.

La llamada «Guerra del Fútbol » con Honduras 1969, provocó'l regresu en masa de miles de salvadoreños establecíos nel país vecín, lo que fizo aumentar les tensiones sociales.[16]

Los años 1970 editar

Mientres la década de 1970, El Salvador tresformóse progresivamente nuna fervencia social. La falta de llibertaes, l'abismal fienda ente ricos y probes (el 10 % de la población esfrutaba del 80 % de les riqueces del país), sumaos a la creciente tensión internacional ente occidente y el bloque comunista, contribuyíen a caldiar el país.

En 1970, surdieron les Fuercies Populares de Lliberación Farabundo Martí (FPL), una dixebra del Partíu Comunista Salvadoreñu (fundáu en 1930). En febreru de 1971, el Grupu», una organización formada por estudiantes universitarios, (antecedente del Exércitu Revolucionariu del Pueblu, ERP) secuestró y dio muerte al empresariu Ernesto Regalado Dueñas, na primer aición armada d'un grupu d'esquierda revolucionaria.[17] Nes eleiciones del 20 de febreru de 1972, la oposición civil conformó la coalición denomada Unión Nacional Opositora (UNU) que presentó como candidatu presidencial, al ex alcalde de San Salvador, José Napoleón Duarte. Depués de los comicios, el Conseyu Central d'Eleiciones, declaró ganador al candidatu oficial, Coronel Arturo Armando Molina. La UNU realizó denuncies repitíes sobre un fraude eleutoral de grandes proporciones:

Estudios fechos con posterioridá amosaron que de forma fraudulenta el Conseyu Central d'Eleiciones suspendió'l conteo y finalmente declaró que'l coronel Molina llograra la mayoría sobre la UNU.[18]

El 25 de marzu de 1972, en protesta pol fraude, un grupu de mozos militares trató fallidamente de dar un golpe d'estáu. El fracasu de la oposición eleutoral contribuyó a acelerar el procesu de radicalización social y a engrosar les files de les apocayá fundaes organizaciones guerrilleres.[19] En febreru de 1977, nun nuevu procesu eleutoral calificáu como fraudulento foi escoyíu presidente'l xeneral Carlos Humberto Romero.

En 1975 constituyéronse les Fuercies Armaes de la Resistencia Nacional (FARN), como dixebra del ERP y en 1976 surdió'l Partíu Revolucionariu de los Trabayadores Centroamericanos. Estos grupos armaos caltuvieron una rellación de cooperación coles organizaciones obreres, llabradores y estudiantiles (los llamaos frentes de mases). Pa financiase los nacientes grupos guerrilleros recurrieron a los secuestros d'empresarios y funcionarios públicos como los de Roberto Poma (secuestráu pol ERP) y Mauricio Borgonovo Pohl (secuestráu poles FPL), dambos socedíos en 1977. El gobiernu de Molina y el del so socesor Romero trataron de contener la crecedera de los movimientos d'esquierda cola represión executada polos cuerpos de seguridá y el grupu paramilitar ORDE. A fines de los años setenta los grupos paramilitares sumaben unos 100 000 miembros armaos.[20] Hubo asesinatos selectivos de maestros, dirixentes llabradores y sindicales y estudiantes universitarios y represión de manifestaciones públiques, como la disolución d'una marcha estudiantil el 30 de xunetu de 1975 y la llamada matanza de les graes de Catedral el 8 de mayu de 1979.

Contendentes editar

Gobiernu d'El Salvador y Fuercia Armada editar

FMLN editar

Antes de la formación del FMLN, hubo dellos intentos pa llograr la unidá de les fuercies guerrilleres. El 19 d'avientu de 1979 formóse la Coordinadora Políticu Militar, integrada poles FPL, la RN y el PCS. El 22 de mayu de 1980 formóse la Direición Revolucionaria Unificada (DRU), nel cual participaron les FPL, el ERP, la RN y el PCS.

Foi fundáu'l 10 d'ochobre de 1980, como l'alianza de les organizaciones políticu militares d'esquierda: les Fuercies Populares de Lliberación Farabundo Martí (FPL), l'Exércitu Revolucionariu del Pueblu (ERP), la Resistencia Nacional (RN) y el Partíu Comunista Salvadoreñu (PCS). N'avientu del mesmu añu sumóse'l Partíu Revolucionariu de los Trabayadores Centroamericanos (PRTC).

Contestu internacional editar

La guerra civil d'El Salvador, foi considerada como unu de los conflictos derivaos de la confrontación ideolóxica, política y militar ente la Xunión Soviética y los Estaos Xuníos (colos sos respeutivos aliaos), conocida como Guerra Fría. Los dos bandos en bracéu nel conflictu salvadoreñu, taben influyíos pola guerra global. El Gobiernu d'El Salvador caltuviera una firme alianza colos Estaos Xuníos dende mediaos del sieglu XX. Oficiales del exércitu gubernamental, la FAES, recibieron ensayamientu en centros militares estauxunidenses como la Escuela de les Amériques entá na dómina anterior al conflictu bélicu salvadoreñu, llogrando'l sofitu de los gobiernos de Jimmy Carter, Ronald Reagan y George H. W. Bush.

 
Protestes en Chicago pola intervención estauxunidense n'El Salvador (1989).

Per otra parte, dellos movimientos d'esquierda que conformaron el FMLN, cuantimás, el Partíu Comunista Salvadoreñu, calteníen rellaciones de cooperación cola XRSS, los países del bloque socialista d'Europa del Este, Cuba y Nicaragua.

El conflictu armáu editar

Escontra 1979, la violencia ente'l gobiernu derechiegu y l'oposición izquierdista dexeneró nuna guerra civil. La izquierda entamar na agrupación que buscaba recoyer el testimoniu de Farabundo Martí, el denomináu Frente Farabundo Martí pa la Lliberación Nacional (FMLN), lideráu por Schafik Handal, Salvador Cayetano Carpio y Joaquín Villalobos, con sofitu de los sectores llabradores entamaos nes zones rurales y ente los sectores obreros urbanos. El 24 de marzu de 1980 el Arzobispu de San Salvador, Monseñor Óscar Arnulfo Romero, foi asesináu por Marín Samayor Acosta, baxu ordenar de Roberto d'Aubuisson,[21][22] mientres la celebración d'una misa, na capiya del hospital Divina Providencia. A midida que el conflictu avanzaba, la guerrilla llogró sofitu indireutu y direutu tamién de Cuba, y el plenu respaldu del réxime sandinista de Nicaragua, una vegada nel poder, tres el derrocamientu de la dictadura somocista d'Anastasio Somoza Debayle el 19 de xunetu de 1979 pola guerrilla marxista del Frente Sandinista de Lliberación Nacional (FSLN). El Exércitu Popular Sandinista (EPS) d'esi país sofitó al FMLN unviándo-y armes d'orixe soviéticu, tales como los fusiles d'asaltu AK-47 y ametralladores llixeres RPK, dambos de calibre 7,62 x 39 mm; les ametralladores PKM de 7,62 x 54 R y les bazuques antitanque RPG-7 al traviés del Golfu de Fonseca. Atribuyóse la insurrección, la Ofensiva xeneral de 1981 a entamos del mes de xineru del mesmu añu, a una combalechadura soviéticu-cubanu-nicaragüense y el 23 de febreru dar a conocer un documentu ellaboráu pola Axencia Central d'Intelixencia (CIA) demostrando la unviada d'armes a los guerrilleros salvadoreños dende Nicaragua. Munchos sandinistas dexaron los sos llares y fuéronse a El Salvador a combatir del llau del FMLN.

 
mural de la masacre de tenango y guadalupe

El gobiernu, pela so parte, movilizó al exércitu y a la policía con cuenta de combatir a la insurxencia. Con sofitu del gobiernu norteamericanu, establecióse los Batallones d'Infantería de Reaición Inmediata (BIRI), ente estes unidaes d'élite, el denomináu Batallón Atlacatl. El gobiernu d'Estaos Xuníos unvió al exércitu salvadoreñu, la Fuercia Armada d'El Salvador (FAES), fusiles d'asaltu M16 de 5,56 x 45 mm, que foi'l más usáu pola FAES; delles unidaes d'esta usaron los fusiles d'asaltu Heckler & Koch G3 alemán, de 7,62 x 51 mm, IMI Galil israelín de la mesma munición del M16 y el subfusil Uzi israelín de 9 mm. La FAES tenía dellos helicópteros Huey y Md 500 de defensa estauxunidenses artillados, como los usaos na Guerra de Vietnam, colos cualos patrullaben dende l'aire les cais de la capital p'afayar a los subversivos, términu despreciatible col cual dicíase-y a los guerrilleros. Enllantóse'l toque de queda a les 7 de la nueche y el reclutamiento de menores d'edá na FAES anque tamién hubo menores que llucharon nel FMLN.

 
Combates en Perquín, marzu de 1985.

En tantu, grupos de militares y policías al marxe de la llei, con sofitu d'empresarios y terratenientes, crearon los llamaos Escuadrones de la Muerte, que se dedicaben a apavorar les zones rurales y paupérrimas, d'onde'l FMLN llograba'l so mayor sofitu.

En dos oportunidad (1981 cola Ofensiva xeneral de 1981, y en 1989, cola Ofensiva hasta'l tope) el FMLN intentó conquistar la ciudá capital, San Salvador, y les cabeceres departamentales ensin consiguilo, pos la FAES refugó l'ataque de los guerrilleros que baxaron de los montes qu'arrodien a la capital; na postrera de les cualos la llucha llegó hasta poques cortes de la Casa Presidencial. Cuando'l Presidente d'Estaos Xuníos Ronald Reagan tomó posesión del poder el 20 de xineru de 1981 presentó esa ofensiva, empecipiada 3 selmanes antes, como una prueba de la meyora soviética en Llatinoamérica. Los gobiernos de Méxicu, Venezuela y Francia reconocieron al FMLN como una fuercia batalloso lllexítima.

La paz editar

En 1990 les dos partes aceptaron que la ONX oficiara de mediador nel conflictu y empecipiáronse conversaciones con cuenta d'atopar una solución a la guerra.

Tres intenses negociaciones, la ONX diseñó un plan, a cumplise per etapes, según el cual:

  • Los rebeldes teníen de destruyir les sos armes ya indicar la llocalización de tolos sos arsenales y municiones. Coles mesmes, debíen desmovilizarse y dexar el pasu de les autoridaes y la policía.
  • El gobiernu debía, pela so parte, desmovilizar al exércitu, la policía y desarticular a los escuadrones de la muerte.

A finales de 1991 la ONX certificó que dambos bandos cumplieren colos sos compromisos y convocar a la firma de los Alcuerdos de Paz de Chapultepec el 16 de xineru de 1992 nel Castiellu de Chapultepec, Ciudá de Méxicu, Méxicu. El ministru de defensa na dómina del cumplimientu del Alcuerdu de Paz foi'l Xeneral Humberto Coráu Figueroa.

Consecuencies editar

 
Monumentu a la Memoria y la Verdá : Dedicáu a les víctimes de violaciones a los derechos humanos mientres el periodu de los años setenta a los noventa n'El Salvador.

Envalórase que la guerra dexó un saldu de 75 000 muertos, na so mayoría civiles. Si tener en cuenta que na década de 1980 la población d'El Salvador rondaba los 4,5 millones d'habitantes, ello equival a dicir que casi'l 2 % de la población perdió la vida nel conflictu. Decenes de miles de persones resultaron mancaes físicamente (de resultes d'armes de fueu, esplosiones, mines antipersonales, etc.) y miles d'ellos quedaron con mutilaciones que los incapacitaron pa tola vida. Miles, tamién, resultaron con graves remortines psicolóxiques (si tener en cuenta les violaciones a les que fueron sometíes incontables muyeres y les tortures y vexames que carecieron otros tantos homes). Numberosos neños quedaron güérfanos de padre, madre, o dambos.

Los daños materiales fueron cuantiosos. Pontes, carreteres, torres de tresmisión llétrica, etc. resultaron destruyíos o severamente estropiaos; la fuga de capitales, y la retirada del país o'l zarru d'innumberables empreses fizo que la economía del país enllancar mientres más d'una década. La reconstrucción de la infraestructura enllargóse hasta l'actualidá.

Dende'l puntu de vista social, el costu tamién foi bien alto. La desmovilización de los excombatientes y la so reinserción a la vida civil fueron un duru llabor qu'entá sigue. De resultes de la guerra, quedaron en manes de la población civil miles d'armes de fueu, lo cual favoreció'l surdimientu de les peaes de moces y adultos denominaes maras, dedicaes a la delincuencia y al tráficu de drogues, y que fixeron d'El Salvador unu de los países (con ausencia de guerra) más violentos del mundu. Per otru llau, cerca de 500 000 salvadoreños viéronse obligaos a abandonar el país. La mayoría aniciar nel estáu norteamericanu de California, onde los emigraos y los sos descendientes convirtiéronse nuna importante fuercia económico-llaboral, y les remeses de dineru qu'unvien a los sos familiares n'El Salvador tresformáronse n'unu de los principales motores de la economía nacional.

Dende'l puntu de vista políticu, el país democratizóse. Dende'l final de la guerra civil hasta agora, toles eleiciones realizaes n'El Salvador fueron curioso monitorizadas pola ONX y otros organismos internacionales, con cuenta d'asegurar la tresparencia de los comicios. Les nueves instituciones creaes como productu de los alcuerdos de paz (Procuradoría de los Derechos Humanos, Policía Nacional Civil d'El Salvador, etc.) garanticen el bon funcionamientu del sistema políticu, y procuren caltener a tolos sectores de la sociedá. Sicasí tou ello, la guerra dexó una gran polarización y rensía na sociedá salvadoriana

Ver tamién editar

Bibliografía editar

  • De la Llocura a la Esperanza: la guerra de los Dolce Años n'El Salvador: Reporte de la Comisión de la Verdá pa El Salvador, 1993.
  • Historia d'El Salvador, Tomos I y II, Conveniu Cultural Méxicu-El Salvador, Ministeriu d'Educación, 1994.
  • Historia Xeneral de Centroamérica, Edelberto Torres Rivas, et al., Sociedá Estatal Quintu Centenariu y Facultá Llatinoamericana de Ciencies Sociales, 1a. edición, Madrid, 1993, ISBN 84-86956-28-5
  • Masacres: Trazos de la hestoria salvadoriana narraos poles víctimes. (Segunda edición, abril de 2006). San Salvador: Centru pa la Promoción de los Derechos Humanos Madeleine Lagadec.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 1,2 Michael W. Doyle, Ian Johnstone & Robert Cameron Orr (1997). Keeping the Peace: Multidimensional UN Operations in Cambodia and El Salvador. Cambridge: Cambridge University Press, páxs. 222. ISBN 978-0-521-58837-9.
  2. Charles Hobday (1986). Communist and Marxist parties of the world. Nueva York: Longman, páxs. 323. ISBN 978-0-582-90264-0.
  3. 3,0 3,1 María Eugenia Gallardo & José Roberto López (1986). Centroamérica. San José: IICA-FLACSO, páxs. 249. ISBN 978-92-9039-110-4.
  4. «El Salvador 30 años del FMLN». L'Economista. 13 d'ochobre de 2010.
  5. 2006 - Manuel Guedán - Carta del Direutor. Un Salvador violentu celebra quince años de paz, artículu de la revista Quorúm. Revista del Pensamientu iberoamericanu, iviernu, númberu 016, Universidá d'Alcalá, Madrid, España, páxs. 6-11.
  6. Armaos con: fusiles d'asaltu AK-47 y M16, Ametralladores RPK y PKM y esplosivos artesanales.
  7. Direición d'Asuntos del Hemisferiu Occidental Información xeneral-- El Salvador
  8. Armaos con fusiles d'asaltu M16, IMI Galil y G3. Subfusiles Uzi. Armes pesaes incluyendo artillería y misiles de fabricación norteamericana y helicópteros y aviones de combate.
  9. 9,0 9,1 Andrews Bounds (2001). «El Salvador: History.» South America, Central America and The Carribean 2002. 10a. edición. Londres: Routledge páxs. 384. ISBN 978-1-85743-121-6. Unos 55 000 regules y 15 000 paramilitares.
  10. Cronoloxía de la violencia, Reporte de la Comisión de la Verdá pa El Salvador
  11. Les cifres non oficiales sobre'l númberu de víctimes varien, «75 000 muertos y 15 000 sumíos»: free-people.net, República d'El Salvador
  12. «70,000 muertos»: BBC Mundo. «Radiografía d'El Salvador»
  13. Historia Xeneral de Centroamérica, Tomu III, páxs. 103-118
  14. http://www.nytimes.com/es/2016/07/15/la corte suprema-de-el-salvador-declara-inconstitucional-la llei-de-amnistia/
  15. Historia d'El Salvador, Tomu II, páxs. 13-21
  16. ibid. páx. 246
  17. Escobar Galindo, David. «El duelu pol Duelu...”»
  18. Historia d'El Salvador, Tomu II, páx. 234
  19. ibid. páx. 240
  20. Global security - El Salvador Civil War
  21. Valencia, Francisco Elías; Castellón, Gabriela; Pérez, David (9 de setiembre de 2011). «El francotirador que disparó contra Monseñor Romero foi un ex Guardia Nacional». Diariu Co Llatín. Archiváu dende l'orixinal el 27 de payares de 2015. Consultáu'l 24 de mayu de 2013.
  22. Diariu Clarín, ed. (11 de setiembre de 2011). «Dempués de 31 años supo quién asesinó al arzobispu Arnulfo Romero». Consultáu'l 24 de mayu de 2013

Enllaces esternos editar

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.