Guerra d'Independencia cubana

La Guerra d'Independencia de Cuba (o la Guerra de 1895) ye'l nome col que se conoz a la última guerra pola independencia de los cubanos contra'l dominiu español y trátase d'una de les últimes guerres americanes contra'l Reinu d'España. La guerra empecipió'l 24 de febreru de 1895 nun llevantamientu simultáneu de 35 llocalidaes cubanes, nel Berru de Baire y terminó en 1898.

Guerra d'Independencia de Cuba
Parte de Historia de Cuba
Fecha 1895 → 1898
Llugar Cuba.
Conflictu Guerra pola independencia cubana
Resultáu Victoria de Cuba y EE.XX.
Consecuencies Empiezo de la Guerra d'España y Estaos Xuníos que llevó a la fin del Imperiu español
Cambeos territoriales Primer ocupación d'Estaos Xuníos en Cuba y posterior Independencia de Cuba combatientes1 = 1895-1898
Rebalbes cubanos
1898
Estaos Xuníos
Belixerantes
Imperiu español
Comandantes
José Martí
Calixto García
Antonio Macio
Bandera de República Dominicana Máximo Gómez
Nelson A. Miles
William Shafter
George Dewey
William T. Sampson
Arsenio Llinares
Manuel Macías
Ramón Blanco
Valeriano Weyler
Patriciu Montojo
Pascual Cervera
[editar datos en Wikidata]

Antecedentes editar

La unviada de reclutes peninsulares pa encalorar la revuelta supunxo una fonte añadida d'ingresos pa la industria testil catalana, gracies a "les remeses considerables que se faíen pal vestuariu de los batallones que sosteníamos en combatir la insurrección".[1]

Los proyeutos d'autonomía pa Cuba redactaos polos políticos de la metrópolis (Maura, Abarzuza, Cánovas del Castillo) cristalizaron mientres el gobiernu de Práxedes Mateo Sagasta, con Segismundo Moret nel Ministeriu d'Ultramar, nuna Constitución pa la islla que-y otorgaba autonomía plena (25 de payares de 1897) cola sola reserva del cargu de Gobernador Xeneral, más los reales decretos polos que s'establecía la igualdá de derechos políticos de los españoles residentes nes Antilles y los penisulares, y fíxose estensivu a Cuba y Puertu Ricu'l sufraxu universal.

El primer gobiernu autónomu tuvo presidíu dende'l 1 de xineru de 1898 por José María Gálvez Alonso. Nenguna de les iniciatives entamaes dende'l Gobiernu central tuvieron ésitu a pesar de les clares meyores, yá que pa los intereses de la oligarquía criolla como los de los intervencionistes de los Estaos Xuníos d'América, la presencia española yera una torga a esaniciar.

José Martí, los preparativos editar

José Martí, ausente de la islla dende la so deportación a la península en 1871, entama nos Estaos Xuníos el Partíu Revolucionariu Cubanu que'l so principal oxetivu yera llograr la independencia de Cuba. Más tarde patriotes puertorriqueños xunir col compromisu de qu'una vegada lliberada Cuba, les fuercies independentistes fixeren lo mesmo con Puertu Ricu. Conocedor de les razones del fracasu de la Guerra de los Diez Años, Martí preparó les condiciones por que les mesmes nun se repitieren, dándo-y a encomalo militar un poder ilimitao tocantes a estratexa y táctica, pero dexando al poder civil solamente la xera de sofitar diplomática, financiera y llegalmente la guerra y de gobernar nos territorios lliberaos. Martí viaxó a Costa Rica, onde vivía Antonio Macio, pa convencelo de la necesidá de la so apurra a la xesta d'independencia. Lo mesmo fixo con Máximo Gómez, quien vivía na República Dominicana. Foi nesti últimu país onde se robló'l Manifiestu de Montecristi qu'espresa la necesidá de la Independencia de Cuba. Embarcando dende Haití al mandu de una amenorgada fuercia militar, desembarcaron en Playitas de Cajobabo pa coincidir col Berru de Baire y los llevantamientos en delles zones del oriente de Cuba.

La guerra editar

El 24 de febreru de 1895, por órdenes de Martí llevántense 35 aldegues nel Oriente de Cuba no que se dio en llamar el Berru de Baire. Les autoridaes llograron descabezar la insurrección nos cuatro provincies occidentales, cola detención de Julio Sanguily y José María Aguirre Valdés. La capital del Estáu unvia a la provincia sublevada 9000 homes, suspende les garantíes constitucionales y aplica censura a la prensa. El 21 de marzu Antonio Cánovas unvia otros 7000 homes y noma a Arsenio Martínez Campos, artífiz de la Paz de Zanjón, Capitán Xeneral de Cuba.

Cola esperiencia de la Guerra de los Diez Años, un mayor sofitu de les fuercies polítiques y una mayor conciencia nacional, los secesionistes concibieron una serie de campañes como:

  • Campaña Oriental na provincia d'Oriente, dirixida pol Mayor Xeneral Antonio Macio, empecipiada tres la xunta de la Mejorana el 5 de mayu de 1895, colos oxetivos d'entamar y amontar l'exércitu llibertador n'Oriente, dar cobertoria al pasu de los mayores xenerales Máximo Gómez y José Martí escontra'l Camagüey (n'espera d'estos líderes pa insurreccionarse) y debilitar la capacidá militar del exércitu español. Remata en víspores de l'Asamblea de Jimaguayú en setiembre del mesmu añu.
  • Campaña Circular na provincia de Camagüey, dirixida pol Mayor Xeneral Máximo Gómez, empecipiada en mayu de 1895 colos oxetivos de llevantar n'armes esa rexón, y cola posterior idea d'invadir Les Villes y l'occidente. Remata en víspores de l'Asamblea de Jimaguayú en setiembre del mesmu añu.
  • Invasión d'Oriente a Occidente en Cuba dirixida polos mayores xenerales Máximo Gómez y Antonio Macio, empecipiada en Mangos Baraguá el 22 d'ochobre de 1895, col oxetivu xeneral d'estender la guerra al restu del país. Remata'l 22 de xineru de 1896 en Mantua, provincia de Pinar del Río.
  • Campaña nel Occidente nes provincies de Pinar del Río, Habana y Matanzas, dirixida en primer instancia polos mayores xenerales Máximo Gómez y Antonio Macio, tres la culminación de la invasión del occidente en xineru de 1896. Coles mires de caltener los oxetivos llograos de la invasión, tuvo dellos contratiempos como'l fracasu de la unviada de refuerzos cubanos dende Oriente y Les Villes, la salida de Gómez pa poder resolver dichos problemes, y remata cola cayida en combate del Mayor Xeneral Antonio Macio.
  • Campaña de la Reforma na provincia de Les Villes, dirixida pol Mayor Xeneral Máximo Gómez, empecipiada a entamos del añu 1897, arriendes de la cayida en combate del Mayor Xeneral Antonio Macio, coles mires de consolidar el dominiu militar cubanu nesa rexón y dar cobertoria a les campañes nel occidente, onde la situación militar yera crítica pal exércitu llibertador cubanu. Remata'l 24 d'agostu de 1898 cola rindición del gobiernu colonial español.
  • Campaña Oriental na provincia d'Oriente, dirixida pol Mayor Xeneral Calixto García, empecipiada n'agostu de 1896 coles mires de debilitar al exércitu español y dar cobertoria a les campañes nel occidente, onde la situación militar yera critica pal exércitu llibertador cubanu. Remata'l 24 d'agostu de 1898 cola rindición del gobiernu colonial español.

La campaña "Invasión al Occidente" que tenía los fin de tomar esi sector de la isla. Nun foi fácil someter l'Oriente de Cuba, onde les fuercies realistes tuvieron grandes apiertos pa contener a los secesionistes. Sicasí, José Martí y Antonio Macio morrieron na guerra: Martí casi al entamu de la guerra (19 de mayu del 1895). Macio pudiera ser que morriera nuna emboscada, pero qu'él mesmu tenía preparada al exércitu español, según esprender de la fueya de servicios del subteniente D. José Muñoz Gutiérrez, sarxentu naquella dómina, y que les sos operaciones dende'l 22-10-1896 n'Artumisa y Heras, y darréu na trocha de Mariel a Majama hasta'l 23-12-1896 en Pinar del Río, incluyendo la derrota de Macio, y que-y valieron al citáu sarxentu, la consecución de dos crucies de plata al méritu militar con distintivu coloráu.

Ente les victories llograes polos soldaos secesionistes destácase l'encruz de Trocha de Júcaro a Morón no qu'anguaño ye la provincia de Ciegu d'Ávila, casi al centru del país coles mires de torgar l'encruz de les tropes llibertadores escontra l'occidente.

La primera yera una cadena de fuertes y tropes realistes que s'estendía d'El pasu de felicidá trocha representaba non yá una necesidá pal cumplimientu de la Campaña de lliberación del Occidente, sinón amás una victoria que demostraría los desenvolvimientu militar de los insurxentes. Xeneralizada la rebelión en tola isla, el gobiernu central de Madrid destituyó al xeneral Martínez Campos y decidió unviar a la islla al xeneral Valeriano Weyler. Esti postreru llevaría a cabu una guerra bederre nel so enfotu de ganar a los independentistes cubanos. Con un cuartu de millón d'homes, el xeneral Weyler propúnxose acabar la guerra nun periodu de 24 meses. Una de les sos midíes sería asitiar a los habitantes rurales en campos de concentración para d'esta manera quitar a los sublevaos del sofitu del campesinado. Calcúlase que morrieron unos cien mil cubanos en dichos campos de concentración debíu a la fame y les enfermedaes. Pero a pesar de la medría constante de tropes españoles, la política de reconcentración y l'apolmonante superioridá del so exércitu, Weyler foi incapaz de ganar a los rebeldes cubanos. Estos, conocedores del terrén y movíos pol espíritu secesionista llevaron a cabu una eficiente guerra de guerrilles consistente n'operaciones ofensivu-defensives que fueron foliando al exércitu español pasu ente pasu ensin qu'esti pudiera llograr resultaos favorables, a pesar de cuntar colos meyores medios militares como llinies de fortificación, ferrocarriles, vixilancia de les mariñes y l'armamentu más modernu de la dómina. Pa finales de 1897, el gobiernu español atopar coles arques vacíes y con un exércitu escosu poles enfermedaes tropicales y la resistencia de los rebeldes. El presidente Sagasta decidió finalmente destituyir a Weyler en favor del xeneral Ramón Blanco y Erenas, tantu pol costo políticu de la so manera de faer la guerra, como pol so fracasu militar al nun poder ganar a los rebeldes.

L'autonomía cubana editar

Pa finales de 1897 el gobiernu de los Estaos Xuníos reclamaba que la guerra afectaba los sos intereses y esixó-y a España reformes pa llograr la paz. El gobiernu central dio a Cuba una amplia autonomía, equiparable a la del Canadá británicu, empecipió una serie de reformes polítiques y declaró un armisticiu. Formóse un gobiernu autonómicu y escoyóse un nuevu Parllamentu Insular bicameral, nunos comicios ganaos pol autonomismo moderáu.

Sicasí, los rebeldes cubanos declararon que yá yera demasiáu tarde pa un arreglu pacíficu y aseguraron que solo se detendríen hasta llograr la independencia. L'acorazáu d'Estaos Xuníos Maine, que taba de visita na Badea de la Habana, esplotó. Ante esta situación Estaos Xuníos acusó a España d'agresión y anunció una guerra inminente. Ante l'amenaza, el Capitán Xeneral de Cuba, Ramón Blanco, propúnxo-y al Xeneral Máximo Gómez, líder de los rebeldes, una alianza pa enfrentar a los norteamericanos[ensin referencies]. El xeneral Gómez negóse rotundamente y recibió órdenes del gobiernu rebalbu de sofitar al exércitu d'Estaos Xuníos pa llograr finalmente la secesión de Cuba respeuto de la Corona d'España.

La Guerra ente España y EE.XX. editar

La esplosión del acorazáu d'Estaos Xuníos Maine significó l'ingresu de los Estaos Xuníos na guerra. La declaración de guerra a España nun se dexó esperar y los combates qu'antes se centraron en tierra, treslladar al mar: Les flotes realistes nun pudieron responder a los modernos acorazaos d'Estaos Xuníos. Tomar de Santiago de Cuba y la superioridá militar de les tropes norteamericanes, sofitaes en tou momentu poles fuercies cubanes al mandu del Xeneral Calixto García (xefe cubanu del departamentu oriental) obligaron a los españoles, que yá taben virtualmente acabaos, a rindise en 1898. El socesu abrió pasu a la ocupación polos Estaos Xuníos de Cuba hasta 1902.

Pol Tratáu de París, España arrenunciaba a la so soberanía sobre Cuba, Puertu Ricu y Filipines, lo que realmente significó dexar el campu expedito a la so intervención y ocupación polos Estaos Xuníos. La esclusión de los representantes de los trés colonies en mención, evidenció l'ánimu colonialista de los Estaos Xuníos, anque les fuercies independentistes d'esos países llevaren el mayor pesu de les guerres. El 24 de febreru de 1899, xustu cuatro años dempués del entamu de la guerra, escontra la so entrada triunfal a L'Habana el Xeneralísimu Máximo Gómez al mandu del so exércitu. El vieyu xeneral Dominicanu empunxera a los patriotes cubanos a la victoria na so guerra d'emancipación contra l'exércitu español cola ayuda norteamericana.[2] Miles de persones salieron a recibir al exércitu llibertador y Gómez sorprendíu díxo-y a unu de los sos homes: "Si tou esta xente engarrara con nós ganaríamos a España va bien de tiempu".

Transición democrática editar

El descontentu de los llibertadores al ver camudar la so tierra d'amu, nun se dexó esperar. Magar Puertu Ricu y Filipines siguieron por más décades como colonies, yá non d'España sinón d'Estaos Xuníos, les presiones cubanes por constituyir el so propiu país fixeron que bien puestu Estaos Xuníos preparara la so retirada. Esi descontentu favoreció les condiciones necesaries pa ello, anque dexando abierta la posibilidá d'una nueva intervención como garantía d'independencia (redaición d'una constitución conforme a la llamada Enmienda Platt aprobada pola Asamblea Constituyente cubana'l 12 de xunu de 1901): el 20 de mayu de 1902 nacería la República de Cuba con tomar de posesión del so primer presidente, don Tomás Estrada Palma. Sicasí, nun va ser hasta 1909 cola presidencia de José Miguel Gómez (del partíu lliberal) que termine'l Gobiernu d'Intervención norteamericanu y non ensin antes (2 de xunetu de 1903) roblar l'arrendamientu de la base de Guantánamo entá güei tenida polos EE. XX.

La independencia nun ameyoró la situación de los más desfavorecidos, produciéndose dempués de la secesión colonial llevantamientos del sustratu poblacional negru, qu'en 1912 favoreció otra intervención d'Estaos Xuníos.

La Crisis del 1898 n'España editar

La perda de les colonies, y bien especialmente de Cuba, provocó una fonda crisis identitaria, social, política y cultural n'España, dando pasu a una dómina na que manifestaciones culturales, como la Xeneración del 98 o'l Rexeneracionismu, viéronse marcaos pola crisis y el contestu históricu, tratando ente otres temes la "Perda de personalidá histórica" d'España.

La independencia de Cuba constituyó un factor clave de l'apaición de nacionalismos contemporáneos n'España como'l vascu, el catalán y l'español.[3]

Referencies editar

  1. P. Alzola: "La política económica mundial y la nuesa rellación arancelaria". Bilbao, 1906, páx. 209 (en J. Nadal: El fracasu de la revolución industrial n'España, 1814-1913. Barcelona: Ariel, 1980, páx. 216).
  2. Carlos Dardé: La guerra de Cuba, Artehistoria.com
  3. Ucelay Da Cal, 1997, páxs. 151-152.

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar