Guerra d'independencia de Grecia

La Guerra d'Independencia de Grecia, o la Revolución griega, foi'l conflictu armáu producíu polos revolucionarios griegos ente 1821 y 1832 contra'l dominiu del Imperiu otomanu y l'asistencia tardida de delles potencies europees como l'Imperiu Rusu, el Reinu de Francia y el Reinu Xuníu.

Guerra d'independencia de Grecia
Parte de historia del Imperio otomano (es) Traducir y Historia de Grecia
Fecha 1821 → 1829
Llugar Grecia y Mar Mediterraneu
Consecuencies
Belixerantes
Estáu Griegu
Imperiu Rusu
Reinu Xuníu
Bandera de Francia Reinu de Francia
Imperiu otomanu
Tropes exipcies
Bandera otomana Rexencia d'Arxel
Bandera otomana Rexencia de Túnez
Comandantes
T. Kolokotronis
Aléxandros Ipsilantis
Omer Vryonis
Dramalis
Ibrahim bajá
Fuercies en combate
100.000 efectivos 400.000 efectivos
Baxes
50.000 muertos 15.000 muertos
[editar datos en Wikidata]

Antecedentes editar

Mientres el Sieglu V e.C. , les guerres ente coaliciones de distintes polis debilitaben a la Nación Helénica y llevaron a la derrota definitiva de la ciudá d'Esparta nel 362 e.C. . Nesti clima de debilidá y desunión surde la oportunidá pa un reinu del norte de la península que recibiera mientres sieglos la influencia helénica. Asina Macedonia, liderada pol so rei Filipo II, derrota y somete a los griegos nel añu 338 e.C. na batalla de Queronea. El fíu de Filipo, Alexandru Magnu, enfrentar a una rebelión en Tebas y Atenes. Los sos socesores llograron caltener el xugu sobre la mayoría de les ciudaes griegues, pero la Lliga Aquea y la Lliga Etolia llograron lliberar dalgunes, como Atenes.

El rei de Macedonia, Filipo V, taba en guerra contra la emerxente potencia itálica de Roma y amás coles Lligues Heléniques. La derrota de la Lliga Etolia llevó a ésta a xunise a los romanos cola esperanza de la independencia. Xuntos vencieron a Filipo (197 e.C. ). El mesmu añu la Lliga Aquea aliar con Roma y llograba el trunfu, pero los sos victoriosos aliaos volver contra ellos y apoderaron toa Grecia, creando la provincia romana d'Acaya.

Yá nel sieglu V d.C. Roma nun yera una ciudá emerxente, sinón un imperiu qu'apoderaba dende Portugal al oeste hasta Iraq al este y dende Inglaterra al norte hasta Exiptu al sur. Esto llevó a la división del Imperiu en dos, y foi la parte oriental, sentando les sos bases na cultura helénica, usando la llingua de los griegos como mesma, la que dio nacencia al Imperiu bizantín, dominador de Grecia dende 493 y hasta 1453, años en que'l pueblu sufrió los ataques de los sarracenos y los abusos de los Cruzaos francos.

La meyora musulmana polos dominios de Bizancio fíxose incontenible, y l'Imperiu bizantín vio vencer la so capital, Constantinopla, nel añu 1453 y con esto la entrada de los turcos otomanos y la creación de la so Imperiu sobre los cimientos de Grecia. Los sieglos XVI, XVII y XVIII fueron testigos de delles revueltes contra la dominación turca, pero solo la decadencia turca dio llugar a lo que sería l'empiezu de la independencia.

Empiezos de la Guerra de la Independencia editar

Los primeros movimientos que desaguaríen na independencia griega asocedieron mientres el postreru cuartu del sieglu XVIII nel que nació'l nacionalismu griego. Esti nuevu sentimientu foi sofitáu polos rusos, qu'afalaron a los ortodoxos griegos, correlixonarios sos, a sublevase contra la dominación otomana. En 1770 llega la primer revolución, que foi encabezada pol conde rusu Alexéi Grigórievich Orlov, pero nun tuvo ésitu. La Revolución francesa influyó na preparación de movimientos independentistes, como lo foi la importante organización secreta Philiké Hetairía (Asociación Amistosa), creada en 1814 en Odesa col fin d'entamar y llograr la revolución. En 1820 el Pachá de Grecia (Gobernador del territoriu en nome del Sultán) negar a unviar a ésti los impuestos, polo que'l Sultán unvia tropes contra él. En 1821, los llabradores griegos, Polícaros, aprovechen la situación pa empezar la revolución, siguíos polos comerciantes, y col sofitu de los griegos qu'emigraren a otres zones d'Europa.

Debíu al pasáu clásicu de Grecia, esistía una gran simpatía pola causa griega en toa Europa. Munchos aristócrates europeos y ricos estauxunidenses, como'l famosu poeta Lord Byron, que morrió en Messolonghi, tomaron les armes pa xunise a los revolucionarios griegos. Otros munchos financiaron la revolución, y l'historiador escocés helenófilo Thomas Gordon tomó parte na llucha revolucionaria y escribió una de les primeres hestories de la revolución n'inglés.[1]

 
Lord Byron foi un prominente helenófilo inglés que foi muertu mientres la revolución griega

Más allá de la idea de cruzada contra los infieles otomanos, foi l'heriedu clásicu la que fizo que bon númberu d'occidentales abrazaren la causa griega. Lluis I de Baviera espresó bien esa idea: « Europa tien una delda enorme con Grecia [...], debémos-yos les Artes y les Ciencies.» Los helenófilos entamar en comités por toa Europa y América. La so principal actividá foi buscar fondos pa mercar armes. La so repartida foi encargáu a los más desacobardaos.

Cuando españó la revolución, les otomíes otomanes tuvieron una gran cobertoria n'Europa (como la del asesinatu del Patriarca Gregorio V de Constantinopla) y provocó simpatía escontra la causa griega, anque los gobiernos inglés y francés pensaben que la insurrección yera un plan rusu p'apoderase de Grecia y posiblemente Constantinopla. Los griegos nun fueron capaces de formar un gobiernu coherente nes árees que controlaben y llueu empezaron a lluchar ente ellos. Los combates ente griegos y otomanos siguieron hasta 1825, cuando'l sultán Mahmud II pidió ayuda al so vasallu más poderosu, Exiptu.

 
Salida de Messolonghi de Theodoros Vryzakis.

Declaración d'independencia editar

En 1821 Aléxandros Ipsilantis, máximu dirixente de la Philikí Hetairía, entró n'Iaşi, capital de Moldavia (entós territoriu turcu) con un pequeñu exércitu y meses dempués, en 1822, el so hermanu Dimitros convocó una asamblea que proclamó la independencia de Grecia nel teatru d'Epidauro.

Tres ésta, el Sultán y el Pachá se alían contra la rebelión. Inglaterra y Francia, a quien interesaba la independencia de Grecia pol so comerciu con ésta, sofiten militarmente a los independentistes. Rusia sofíta-yos tamién, pero a pesar d'eso engarraron práuticamente solos. Les primeres batalles son matances nes que gana Turquía (como la de Quíos).

Ente los dirixentes griegos atopábense Markos Botsaris, Theodoros Kolokotronis, Alexandros Mavrokordatos y Andreas Vókos Miaoulis. Les disputes ente estos y la intromisión exipcia a favor de los turcos debilitaron a los griegos, pero en 1827, y por un tiempu, la reconciliación ente los dirixentes helénicos fixo posible l'aprobación pola Asamblea Nacional d'una nueva Constitución republicana y el nomamientu del conde Ioannis Kapodistrias como primer presidente de la República de Grecia. Les diferencies ente los partíos remanecieron tres esa curtia tregua.

En 1827 les potencies alcordaron intervenir militarmente na zona de los Balcanes y el 20 d'ochobre les flotes de Francia ya Inglaterra acaben cola turca na batalla de Navarino. Un exércitu francés desembarcó na Grecia continental pa sofitar a los rebeldes griegos, inclinando la balanza al so favor y obligando a Turquía a pidir la paz.

Tratáu de paz editar

 
Grecia y les rexones estremeres en 1832.

La presencia de les fuercies armaes de les potencies y los esfuercios de Rusia obligaron a los otomanos a asumir la hexemonía d'estos. El Tratáu d'Adrianópolis (1829) punxo fin a les guerres rusu-turques de 1828-1829 y a les aspiraciones de Rusia nel sureste d'Europa. L'Imperiu otomanu, vencíu, aceptó les condiciones que les potencies impunxeren sobre Grecia, la independencia d'ésta y dexar el llibre tránsitu polos estrechos de Bósforu y Dardanelos, amás de vencer a Rusia los territorios de Valaquia y Moldavia.

En 1830, Francia, Gran Bretaña y Rusia roblaron el Protocolu de Londres, pol que negaben la Constitución griega y declaraben la independencia d'una Grecia so la so proteición. La estensión del Estáu griegu yera considerablemente inferior a lo que los griegos esperaben: la frontera norte establecióse llixeramente más al norte del golfu de Corinto, por tener qu'arrenunciar al sur de Tesalia.

Monarquía griega editar

 
El rei Otón I.

A la guerra de la Independencia siguió-y un periodu de gran inestabilidá civil. El conflictu de facciones siguía esistiendo y los griegos, que previeren una renacencia del so país acorde cola antigua Hélade, opunxéronse firmemente al amenorgamientu del so territoriu. Ente que les potencies buscaben un rei pa Grecia, l'alministración del país recayó nel presidente provisional Kapodistrias, quien impunxo un réxime dictatorial hasta'l so asesinatu en 1831.

Españó entós un periodu d'anarquía al que punxo fin la designación d'Otón de Baviera como monarca. Este aceptó en 1832 el tronu que-y ufiertaben les potencies europees y foi coronáu al añu siguiente como Otón I de Grecia, pero la so xestión nun foi del presto de los helenos y foi depuestu por una Asamblea Nacional sofitada poles mesmes potencies nel añu 1862.

 
El príncipe Alfredo de Gran Bretaña, duque de Saxonia-Coburgu-Gotha

El príncipe Alfredo, segundu fíu de la reina Victoria I d'Inglaterra y duque de Saxonia-Coburgu-Gotha, foi escoyíu rei per plebiscitu nacional, pero'l Gobiernu británicu refugó la ufierta del pueblu helenu y designó al príncipe Jorge de Dinamarca, segundu fíu del rei Cristián IX, nuevu rei de los helenos. Los griegos aceptaron al candidatu, y el príncipe foi coronáu col nome de Jorge I de Grecia, en 1863; la so dinastía caltuvo'l tronu hasta l'abolición de la monarquía nel añu 1973.

Reis de Grecia editar

Galería editar

Revolucionarios editar

Eventos editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Gordon, Thomas History of the Greek Revolution Kessenger Publishing 2004


Predecesor:
Grecia Otomana
Guerra d'independencia
1821 - 1829
Socesor:
Reinu de Grecia