Plantía:Campaña Guerres YugoslavesPlantía:Campaña Guerra de Croacia

Guerra de Croacia
Parte de Guerres Yugoslaves
Fecha 31 marzu 1991 → 7 agostu 1995
Llugar Croacia
Resultáu Victoria croata
Fuercies croates apoderar de la mayoría de la RSK
Les meyores croates en Bosnia y Herzegovina produciríen el final de la guerra de Bosnia
Cambeos territoriales El gobiernu croata llogra'l control de la mayoría del territoriu de Croacia contra los rebeldes serbios
Belixerantes
Bandera de Croacia Croacia
Bandera de Croacia Fuercies Armaes Croates
Bandera de Croacia Grupos paramilitares
cantu Bosnia y Herzergovina
cantu República Serbia de Krajina
Yugoslavia
cantu Exércitu Popular Yugoslavu
cantu Tigres de Arkan (SDG)
cantu República Srpska
Comandantes
Bandera de Croacia Franjo El tođman
Bandera de Croacia Gojko Šošak
Bandera de Croacia Anton Les tos
Bandera de Croacia Janko Bobetko
Bandera de Croacia Zvonimir Červenko
Bandera de Croacia Petar Stipetić
Atif Dudaković
Slobodan Milošević
cantu Milan Babić
cantu Goran Hadžić
cantu Milan Martić
cantu Mile Mrkšić
Veljko Kadijević
cantu Željko Ražnatović
Radovan Karadžić
Ratko Mladić
Fuercies en combate
20-45.000 milicies (1991)[1]
Tropes regulares:
Bandera de Croacia 76.800 (1990)[2]
Bandera de Croacia 55-78.000 (1991)[1]
Bandera de Croacia 150.000 (1995)[1]
cantu 92.000 (1995)[1]
274.000 (1991)[1]
360.500 (1995)[1]
cantu 6.000 (1992)[1]
Baxes
Datos croates:
  • 20.000 muertos
  • 37.180 mancaos
  • 2.915 sumíos
Datos serbios:
  • 447.316 movíos
  • númberu desconocíu de muertos y mancaos
  • 200.000 movíos[3]
[editar datos en Wikidata]

La Guerra de Croacia o Guerra croata d'Independencia (en croata: Domovinski Rat (Guerra de la Patria), en serbiu: Рат у Хрваtској o Rat o Hrvаtskoj (Guerra en Croacia)) tuvo llugar en Croacia dende 1991 hasta 1995. Primeramente, la guerra desenvolver ente Croacia y l'Exércitu Popular Yugoslavu (JNA) apoderáu polos serbios. Más tarde, el conflictu derivó nuna llucha ente les tropes de l'acabante independizar Croacia y les fuercies rebalbes de la minoría serbia, que proclamó la República Serbia de Krajina. Los serbios fueron sofitaos pol Exércitu Popular Yugoslavu. El bandu croata apuntaba a establecer soberanía pa la República de Croacia, enantes constituyida como una república socialista dientro de la República Federal Socialista de Yugoslavia, ente que los serbios queríen quedase en Yugoslavia, buscando nueves llendes en partes de Croacia con mayoría étnica serbia o con una minoría serbia influyente. La guerra resultó particularmente atanante pola so brutalidá nuna sociedá relativamente desenvuelta n'Europa y nos tiempos modernos.

Antecedentes. Disensión en Yugoslavia editar

La guerra en Croacia foi resultáu del ascensu del nacionalismu en Yugoslavia mientres la década de 1980, que condució amodo a la disolución de la República Socialista Federal de Yugoslavia. La crisis empezó a desencadenase en Yugoslavia tres el debilitamientu de les democracies populares de la Europa oriental, na última fase de la Guerra Fría, tou ello simbolizáu pola cayida del Muriu de Berlín en payares de 1989. En Yugoslavia, la Lliga de los Comunistes de Yugoslavia perdiera yá gran parte del so preeminencia ideolóxica.

Nos años 90, el baturiciu secesionista de los movimientos albaneses en Kosovu llevó a la represión de la mayoría albanesa nesta provincia del sur de Serbia. Les repúbliques más prósperes, Eslovenia y Croacia, quixeron dar pasos escontra la independencia y el sistema políticu occidental. La República de Serbia, dirixida por Slobodan Milošević, abogaba pol centralismu y el sistema de partíu únicu (el comunista) pa toa Yugoslavia, terminando per derogar l'autonomía de les rexones de Kosovo y Vojvodina. Coles mesmes, l'Exércitu Popular de Yugoslavia esperimentó un procesu de tresformamientu, pasando de ser un Exércitu multinacional a convertise nuna fuercia controlada polos serbios.

Dau l'ascensu del nacionalismu basáu nos intereses individuales de cada república, foise faciendo previsible la desapaición de Yugoslavia y el so puestu reemplazu por unos cuantos Estaos socesores. Slobodan Milošević, dende'l so ascensu al poder en Serbia, trató de favorecer la continuidá de tolos serbios nun únicu Estáu. Les demandes eslovenu y croata en pos d'una mayor autonomía, incluyendo un estatus de tipu confederal y, inclusive, una completa independencia, fixeron crecer coles mesmes les idees nacionalistes ente los altos cargos de la entá gobernante Lliga de los Comunistes de Yugoslavia.

La reafirmación de Serbia editar

En marzu de 1989, la crisis en Yugoslavia afondar tres l'adopción de delles enmiendes a la Constitución socialista serbia. Al traviés d'elles, el Gobiernu serbiu pudo reafitar los sos poderes efectivos sobre les provincies autónomes de Kosovu y Voivodina. Puesto que estes entidaes teníen coles mesmes derechu a votu a nivel de la presidencia federal de Yugoslavia (seis miembros de les repúbliques y dos de les provincies autónomes), Serbia, sol so presidente Slobodan Milošević, llogró'l control sobre tres voto d'ocho na eleición de la presidencia federal. Al traviés de sofitos adicionales de Montenegru y, dacuando, Bosnia-Herzegovina, Serbia taba en condiciones d'exercer una enorme inflúi sobre'l Gobiernu federal. Esta situación causó protestes n'otres repúbliques, según propuestes de reforma de la Federación Yugoslava.

Movimientos eleutorales y constitucionales editar

Franjo El tođman, nacionalista croata y líder de Croacia hasta la so muerte en 1999.
Slobodan Milošević, nacionalista serbiu y líder de Serbia hasta l'añu 2000.

El debilitamientu del réxime comunista dexó al nacionalismu estender la so presencia política, inclusive dientro de la mesma Lliga de los Comunistes de Yugoslavia. Nel XIV Congresu Estraordinariu de la Lliga, celebráu'l 20 de xineru de 1990, les delegaciones de les repúbliques amosaron les sos discrepancies sobre les temes principales de la federación yugoslava. La delegación croata demandó una federación menos centralizada, ente que la delegación serbia, encabezada por Milošević, oponer a ello. Arriendes d'ello, los delegaos eslovenos y croates abandonaron el Congresu. Esto ye consideráu por dalgunos como l'empiezu del fin de Yugoslavia.

Les primeres eleiciones llibres fueron convocaes entós en Croacia y Eslovenia pa unos pocos meses más tarde. Les eleiciones parllamentaries croates celebrar ente abril y mayu de 1990 (la primer ronda'l 22 d'abril y la segunda'l 6 de mayu).

A lo llargo de 1989 fundárense dellos partíos políticos, ente ellos la Unión Democrática Croata (Hrvatska Demokratska Zajednica, HDZ), liderada pol nacionalista Franjo Tudjman. La HDZ basó la so campaña na aspiración a la independencia y nuna retórica xeneral antiyugoslava y antiserbia, alimentando nos croates el sentimientu de que namái'l HDZ podía protexer a Croacia de les aspiraciones de los sectores serbios lideraos por Slobodan Milošević relatives a la conformanza de la Gran Serbia. D'esta miente, llogró encabezar los resultaos de les eleiciones (siguíu polos comunistes reformistes d'Ivica Racan, el Partíu Socialdemócrata de Croacia) y formar un nuevu Gobiernu croata.

Un factor importante na preservación de les llendes fronterices de Croacia foi l'ayuda internacional recibida, al cargu de miembros de la diáspora croata. Munchos futuros dirixentes del HDZ, incluyendo a Tudjman, realizaron visites internacionales mientres los 80 y a principios de los 90 con vistes a llograr sofitu de los emigrantes escontra la causa nacional croata. Sicasí, estos contactos fueron yá interpretaos por dellos políticos comunistes conservadores (mayoritariamente serbios) como muestres de separatismu. Esta sensación foi, amás, fuertemente reforzada por delles revesoses declaraciones de miembros del HDZ y por una retórica imprudente que yera cualesquier cosa menos pacífica. Sirva como exemplu una recordada declaración pública de Tudjman na que se congratulaba de que la so muyer nun fuera “nin serbia nin xudía".[4] Adicionalmente, l'emplegu d'iconografía nacionalista, dalguna d'ella recuperada direutamente del movimientu nacionalista croata que foi responsable, mientres la Segunda Guerra Mundial, de la desapaición de probablemente más de 100.000 serbios, nun contribuyó a rebaxar les tensiones[ensin referencies].

El 13 de mayu de 1990, tuvo llugar en Zagreb un partíu de fútbol ente'l Dinamo de Zagreb y el Estrella Colorada de Belgráu. Los choques ente estos dos equipos yugoslavos, davezu rivales nos puestos altos de la lliga del país, fueren siempres d'altu riesgu, pero esta vegada l'alcuentru dexeneró en violentos incidentes cuando los hinches del Dínamo trataron de saltar les valles escontra la zona del estadiu onde s'agospiaben los de la Estrella Colorada. Rápido, éstos empezaron a llanzar asientos y cachos de valla sobre los fans del Dinamo, lo que desencadenó una intervención policial. La militia (policía de la dómina comunista) intervieno darréu, cargando contra los siguidores del Dínamo con un resultáu de más de 60 mancaos, incluyendo dalgunos por arma blanca, de bala o intosicaos pol gas lacrimógeno.[5]

El 30 de mayu de 1990, el nuevu parllamentu croata celebró la so primer sesión, na que'l presidente Tudjman anunció la so intención d'aprobar una nueva Constitución (que sería ratificada a finales d'esi añu) y propunxo ensame de cambeos políticos, económicos y sociales, dalgunos en rellación a si los derechos de les minoríes serbio y bosnio seríen garantizaos o non. Los dirixentes serbios llocales opunxéronse, tarreciendo que la población serbia de Croacia viérase amenazada. La so principal esmolición yera que la nueva Constitución camudara'l estatus de los serbios en Croacia, pasando a ser una 'minoría nacional' en llugar d'una 'nación constituyente'. Esto finalmente asocedió cola aprobación de la Constitución a finales d'añu.

N'agostu de 1990, celebróse un referendu non oficial en rexones con una sustancial población serbia (que seríen darréu conocíes como la República Serbia de Krajina), sobre la cuestión de l'autonomía y soberanía serbies en Croacia. Esto fixo pa tratar de compensar los cambeos na Constitución. El Gobiernu croata trató de bloquiar el referendu unviando fuercies policiales a les comisaríes de policía rebalbos nes zones serbies pa confiscar les sos armes. Ente otros incidentes, civiles serbios del sur de Croacia, la mayoría en redol a la ciudá de Knin, bloquiaron les carreteres d'accesu a los destinos turísticos de la mariña de Dalmacia. Años dempués, mientres el xuiciu a Milan Martic, Milan Babić afirmaría que foi engañáu por Martic pa entamar la revuelta, y que ésta – según la guerra en Croacia en sí mesma – foi responsabilidá de Martic, dientro d'un plan orquestado por Belgráu.[6] El Gobiernu croata respondió al bloquéu de les carreteres por aciu la unviada de cuerpos policiales especiales tresportaos por helicópteros, pero éstos fueron interceptaos por aviones de combate del Exércitu Yugoslavo y obligáu a tornar a Zagreb.

Los serbios de Croacia nun trataron nun principiu de consiguir la independencia. El 30 de setiembre de 1990, el Conseyu Nacional Serbiu declaró "l'autonomía del pueblu serbiu nos territorios históricos nos que vive, y que tán dientro de les fronteres actuales de la República de Croacia como unidá federal de la República Socialista Federal de Yugoslavia".

Tres la eleición de Tudjman y la perceición d'amenaza nacida de la nueva Constitución, serbios nacionalistes de la rexón de Kninska Krajina empezaron a realizar aiciones armaes contra oficiales del Gobiernu croata. Munchos fueron espulsaos a encomalo de la RSK. Les dependencies del Gobiernu croata na rexón empezaron a ser controlaes por autoridaes llocales serbies o l'apocayá instituyíu "Conseyu Nacional Serbiu". Ésti acabaría dempués por ser el Gobiernu de la rebalba República Serbia de Krajina. Y taba lideráu por Milan Babić, que foi dempués condergáu por crímenes de guerra y quien amosó abiertamente'l so arrepentimientu poles sos actuaciones (amás de testificar contra otros líderes serbios).

El 22 d'avientu de 1990, el Parllamentu de Croacia ratificó la nueva Constitución, camudando'l estatus de los serbios de Croacia, agora consideraos 'minoría nacional' en llugar de 'nación constituyente'. El porcentaxe d'aquellos que se declaraben serbios, según el censu de 1991, yera del 12% (78% de la población declaraba croata). Esto interpretóse como l'anulación de dalgunos de los derechos que l'anterior Constitución (socialista) concediera a los serbios de Croacia, alimentando asina l'estremismu ente ellos. Amás, munchos serbios empezaron a perder los sos emplegos na Alministración Pública croata, particularmente tres la ratificación de la Constitución. Esto nun fixo sinón aumentar entá más la tensión.[7][8]

Coles mesmes, Eslovenia atopar nestos momentos somorguiada nel so propiu procesu escontra la independencia. El 23 d'avientu de 1990 — un día dempués de la ratificación de la nueva Constitución croata — Eslovenia celebró un referendu d'autodeterminación nel que los votos a favor de la independencia algamaron el 88%.

Darréu dempués del referendu eslovenu y la nueva Constitución croata, l'Exércitu Popular de Yugoslavia (JNA) anunció l'adopción d'una nueva doctrina de defensa pa tol país. La doctrina de ser Tito, según la cual cada república caltenía la so propia fuercia de defensa territorial (Teritorijalna Obrana, o TO), sería reemplazada por un sistema centralizáu de defensa. Les repúbliques perdíen les sos competencies en materia de defensa, y les sos TO seríen desarmaos y subordinaos al cuartel xeneral del exércitu federal en Belgráu.

Fuercies militares editar

L'Exércitu Popular de Yugoslavia (JNA) formóse primeramente mientres la Segunda Guerra Mundial, en forma de guerrilla contra la ocupación alemana. L'ésitu del movimientu partisanu yugoslavu llevó al JNA a basar gran parte de la so estratexa operacional nes táctiques de guerrilla. Dada la peculiar posición política de Yugoslavia n'Europa, los planificadores estratéxicos del Exércitu podíen esperar tener que faer frente a un ataque tantu de la OTAN como de les fuercies del Pactu de Varsovia. Esperando ser, en dambos casos, claramente superáu en potencial bélicu, el JNA decidió exercer una estratexa basada principalmente na guerrilla, lo que se demostraría desastrosu na guerra que taba por venir, una y bones el JNA atopar a sigo mesmu nun escenariu bélicu nel que tenía de desempeñar la posición d'atacante ensin sofitu de la población civil nel terrén xustu'l tipu de papel que definiera y estudiáu pa un hipotéticu invasor de Yugoslavia.

Inda, sobre'l papel, el JNA paecía ser una fuercia poderoso, con 2.000 tanques y 300 aviones de combate (toos ellos de fabricación nacional o soviética). Sicasí, pa 1991 la mayoría d'esti equipamientu tenía más de 30 años: los modelos más estendíos, el tanque T-54/55 y el caza MiG-21, que constituyíen el 60% y el 40% de les fuercies blindaes y la fuercia aérea, respeutivamente. Otra manera, los misiles anti-tanque (como'l AT-5) y antiaéreos (como los SA-14) yeren más modernos y abondo abondosos, tando diseñaos pa destruyir armamentu muncho más avanzáu. Amás, el JNA yera una fuercia multinacional: los conflictos políticos y la llucha civil diben suponer la deserción de munchos homes (especialmente ente los cuadros d'oficiales, munchos d'ellos procedentes de les árees del norte de Yugoslavia, más desenvueltes), perxudicando asina seriamente la efectividá del Exércitu. Cola retirada de les fuercies del JNA en 1992, unidaes del mesmu fueron reorganizaes como l'Exércitu Serbiu de Krajina, que foi un herederu direutu del JNA, con escases meyores organizativas. Mientres 1991, fuercies paramilitares como los Beli Orlovi, o los Srpski Četnički Pokret desempeñaron un importante papel nel asaltu de forzar Xugu/serbies.

Pela so parte, l'Exércitu Croata atopábase entá en peor estáu. Na primer fase de la guerra, la falta d'unidaes militares supunxo que la policía croata tuviera de faese cargu de la mayor parte del esfuerciu bélicu. Finalmente, estos cuerpos policiales terminaríen per formar el nucleu de la fuercia militar en xestación, primeramente denominada "Zbor Narodne Garde" (ZNG), más tarde "Hrvatska Vojska" (HV), que foi fundáu en 1990, pero non realmente desenvueltu hasta 1993. L'armamentu siempres foi escasu, y munches unidaes fueron formaes inclusive desarmaes o provistes de rifles de la II Guerra Mundial. L'Exércitu croata disponía tan solo d'un puñáu de tanques (provenientes de la II Guerra Mundial, como los T-34) y la so fuercia aérea yera entá más deficiente: unos pocos y vieyos biplanos fumigadores Antonov An-2 fueron reconvertíos pa refundiar bombes. L'Exércitu taba, sicasí, altamente motiváu, y estructurado n'unidaes de combate llocales – de cuenta que la xente d'un pueblu defendería la so propia tierra –lo que suponía que seríen bien efectives al lluchar nel so propiu terrén. N'agostu de 1991, l'Exércitu croata tenía menos de 20 brigaes, que se veríen aumentaes a 60 escontra finales d'esi añu tres la movilización xeneral ordenada n'ochobre. Tomando los cuarteles del JNA na llamada Batalla de los Cuarteles consiguiríen solliviar significativamente el problema de la escasez d'equipamientu. Voluntarios llocales y organizaciones como les HOS fueron rápido formaes p'apangar el problema de la falta d'unidaes, siendo darréu integraes nel exércitu regular.

Escontra 1995, l'Exércitu Croata convertir nuna fuercia de combate efectiva – probablemente la meyor de la rexón encontada nes fuercies d'élite "Brigaes de Guardia" (ocho) y nos menos efectivos "Reximientos Nacionales de Defensa" y brigaes regulares. Esta organización suponía que, en posteriores campañes, l'Exércitu Croata escorrería desenvolver una variante de blitzkrieg coles Brigaes de Guardia asumiendo'l papel d'abrir fiendes nes llinies, mientres otres unidaes dedicar a aguantar la llinia y completar el cercu y aislamientu de les unidaes enemigues.

Desenvolvimientu de la guerra editar

1991: Preparativos y entamu de la guerra editar

 
Unu de los primeros edificios destruyíos mientres les hostilidaes foi la torre d'agua de Vukovar, que quedó como un símbolu del conflictu.

L'odiu étnicu diba n'aumentu, y dellos incidentes alimentaron la maquinaria propagandística de dambos bandos, causando de la mesma mayor odiu. El conflictu llueu desaguó n'incidentes armaos nes árees rebalbes. L'incidente del llagu de Plitvice a finales de marzu de 1991 foi unu de los más representativos.

N'abril de 1991, los serbios de Croacia empecipiaron serios movimientos escontra la secesión. Ye materia d'alderique hasta qué puntu esti movimientu tuvo orixe local o tuvo promovíu dende Belgráu pol gobiernu serbia encabezadura por Milosevic. Sía que non, la República Serbia de Krajina foi autu proclamada, lo que foi vistu pol Gobiernu croata como una rebelión. Esto ye usualmente vistu como l'empiezu de la Guerra Croata d'Independencia, que por tanto empezó nes árees del país nes qu'esistía un sustancial porcentaxe de población étnicamente serbia.

El ministeriu croata d'interior empezó, arriendes d'ello, a armar a les cada vez más numberoses fuercies especiales de policía, convirtiendo a éstes, de facto, nun auténticu exércitu. El 9 d'abril de 1991, el Presidente croata Franjo Tudjman ordenó rebautizar a estos cuerpos como Zbor Narodne Garde ("Guardia Popular"), determinando asina la creación d'un exércitu separáu pa Croacia.

Mentanto, l'exércitu federal (JNA) y les fuercies llocales de la Defensa Territorial permanecieron sol mandu del gobiernu federal lideráu por Milosevic. Llegáu'l casu, el JNA asitiar xunto a les fuercies serbo-croates llocales, interviniendo contra les unidaes de policía croates.

 
Árees poblaes por serbios en Croacia (según el censu de preguerra de 1991)

El 19 de mayu de 1991, les autoridaes croates celebraron un referendu d'autodeterminación, ufiertando ente les opciones el permanecer en Yugoslavia con una unión menos estrecha. Les autoridaes serbies llocales fixeron un llamamientu a favor del boicó de la consulta, siendo ésti siguíu llargamente polos serbocroates, colo que'l votu a favor de la independencia algamó'l 94.17%. Croacia declaróse independiente y "razdruženje" (desmembrada) de Yugoslavia'l 25 de xunu de 1991, magar la Comisión Europea encamentó a les autoridaes croates a aplazar la decisión. Croacia alcordó entós conxelar la so independencia por trés meses, ayudando asina a aselar un pocu les tensiones.

 
Mapa estratéxicu del plan d'ofensiva del JNA en Croacia, 1991.

Enfrentamientos editar

Un mes dempués de la declaración d'independencia, les fuercies serbies controlaben aproximao un cuartu del país, básicamente les árees con una población predominantemente serbia. Disponíen de clara superioridá n'armamentu y equipamientu, y la posibilidá de desenvolver una estratexa ofensiva. Progresivamente, dende l'empiezu de la guerra abierta, les ciudaes de Dubrovnik, Šibenik, Zadar, Karlovac, Sisak, Slavonski Brod, Osijek, Vinkovci y Vukovar fueron atacaes por fuercies serbies.

La ONX impunxo un embargu d'armes, qu'afectó en muncha mayor midida al nuevu exércitu croata qu'a les fuercies serbies sofitaes pol JNA. Esto forzó a los croates a empezar el contrabandu d'armes al traviés de les sos fronteres. Un gran númberu d'elles llegaron dende Hungría al traviés d'un alcuerdu secretu col gobiernu húngaru.

En xunu/xunetu, la curtia Guerra de los Diez Díes en Eslovenia llegó a una rápida y clara solución pacífica, en parte gracies a la homoxeneidá étnica de la población eslovena, y desaguó na independencia d'esti país. Mientres esti conflictu, un gran númberu de soldaos croates y eslovenos negar a lluchar y empezaron a desertar del JNA.

En xunetu, nun intentu de salvar lo que quedaba del país menos Eslovenia, les fuercies del JNA viéronse envolubraes n'operaciones contra árees de mayoría croata – como les zones costeres de Dalmacia na Batalla de Dalmacia. La guerra a gran escala españó n'agostu. Como asocediera en Eslovenia, cuando los soldaos croates negar a lluchar al empiezu de les operaciones militares en Croacia, militares pertenecientes a grupos étnicos como'l albaneses, macedonios y bosnios empezaron a desertar en masa del JNA. Tres esto, envalórase qu'un 90% de los soldaos del JNA yeren serbios, quedando por tanto l'exércitu federal de yugoslavia, de facto, como un exércitu serbiu.

N'agostu de 1991, la ciudá fronteriza de Vukovar foi sitiada, dando empiezu asina la Batalla de Vukovar. Tropes serbies arrodiaron dafechu la ciudá. La población croata de Vukovar, incluyendo la 204ª Brigada de Vukovar, atrincherar na ciudá y caltuvo les sos posiciones contra un gran númberu de brigaes mecanizadas d'élite del JNA, sofitaes por munches unidaes paramilitares serbies. Civiles étnicamente croates abellugárense na ciudá, mientres otros grupos de civiles fuxeron en masa de les zones en conflictu. En términos xenerales. Los croates escaparon de les zones fronterices con Bosnia y Serbia, mientres los serbios mover escontra elles.

Hai evidencies de les estremes privaciones sufiertes pola población naquellos momentos.[9] Delles estimaciones cifren en 220.000 croates y 300.000 serbios el númberu de persones internamente movíes a encomalo mientres la guerra en Croacia. Nos peores momentos del conflictu, a finales de 1991, cerca de 550.000 persones convirtiéronse temporalmente en refuxaos nel llau croata. El censu de 1991 y el de 1993 amuesen una diferencia, na República Serbia de Krajina de cerca de 102.000 serbios y 135.000 croates. En munchos llugares, grandes grupos de civiles fueron desallugaos polos militares. Esto foi calificáu de llimpieza étnica, un términu qu'empezó entós a emplegase y nel que podía entendese dende'l desallugu hasta l'asesinatu de los civiles pertenecientes a un determináu grupu étnicu.

 
Tanque croata estándar T-55

El Presidente Tudjman realizó una declaración el 5 d'ochobre de 1991 llamando a tola población a movilizase y defendese contra lo que definía como l'imperialismu de la Gran Serbia”, lleváu a cabu pol pro-serbiu JNA, formaciones paramilitares serbies y fuercies serbocroates rebalbes. El 7 d'ochobre, una esplosión tuvo llugar nel edificiu del Gobiernu en Zagreb mientres Tudjman, Mesić y Marković taben presentes. La esplosión destruyó munches dependencies de Banski dvori, pero nun consiguió matar a nengún de los líderes. El Gobiernu declaró que fuera un ataque aereu al cargu de l'aviación del JNA. Al paecer, l'exércitu croata recibiera informaciones del aeródromu de Bihac (perteneciente al JNA) el día antes sobre qu'una misión aérea ultra secreta taba preparándose para a otru día, pero nun fueron teníes en cuenta dada la falta de detalles.[10] El JNA refugó la so responsabilidá na esplosión, acusando d'ella al propiu gobiernu croata. Esisten opiniones que sostienen que dalgunes de les poques embaxaes y consulaos qu'había entós en Zagreb retiraren parte del so personal esi día—suxuriendo qu'esistía información previa sobre un próximu ataque aereu o bomba. Sía que non, a otru día el Parllamentu croata cortó tolos llazos entá esistentes con Yugoslavia. El 8 d'ochobre ye, anguaño, consideráu'l Día de la Independencia de Croacia.

El supuestu bombardéu del Gobiernu en Zagreb y el Asediu de Dubrovnik, empezáu n'ochobre, fueron los factores determinantes na decisión tomada nel senu de la Comunidá Europea nel sentíu d'imponer sanciones a Serbia.

 
Casa croata destruyida como parte de la llimpieza étnica

La situación pa los croates en Vukovar escontra ochobre y a empiezos de payares fíxose cada vez más desesperada. Escontra'l final de la batalla, un númberu n'aumentu de civiles croates n'hospitales y abellugos protexíos pola Cruz Roja fueron asesinaos por fuercies serbies. Dende 2006, trés antiguos oficiales del exércitu yugoslavu tán siendo xulgaos por estes masacres nel Tribunal Internacional pa Crímenes de Guerra na Antigua Yugoslavia ICTY en L'Haya.[11] Veselin Šljivančanin, Mile Mrkšić, y Miroslav Radić nieguen los cargos d'asesinatu, tortura y persecución. La fiscalía afirma que tres la captura de Vukovar, l'exércitu yugoslavu (JNA) apurrió a munchos cientos de croates a fuercies serbies. D'ellos, siquier 264 (incluyendo soldaos mancaos, muyeres, neños y vieyos) fueron asesinaos y soterraos en fueses comunes nel barriu de Ovcara, pela rodiada de Vukovar. L'alcalde de la ciudá, Slavko Dokmanović, foi coles mesmes procesáu pol Tribunal, magar se suicidó en 1998 na so celda, primero que'l procesu empezara.

 
Meyora del JNA al traviés de Eslavonia Oriental

El 18 de payares de 1991, Vukovar cayó en manes serbies tres un asediu de tres meses y la masacre de Vukovar tuvo llugar, siendo los sobrevivientes tresportaos a campos de prisioneros, la mayoría d'ellos al campu prisión de Sremska Mitrovica. La ciudá de Vukovar foi destruyida casi por completu. El persistente focu d'atención nun asediu facilitó la concentración de la opinión pública internacional. Munchos periodistes internacionales siguieron la situación dende la mesma Vukovar o pela redolada, según el mediador de la ONX, Cyrus Vance (antiguu Secretariu d'Estáu del Presidente norteamericanu Carter).[12] Paradóxicamente, esti asediu, a pesar de la so brutalidá, contribuyó col so impautu mediáticu al empiezu de la resolución del conflictu.

Supuestamente, según afirmaron les autoridaes croates del momentu, la rindición de Vukovar foi un intentu de prevenir mayores devastaciones en Dubrovnik y otres ciudaes.

El 19 d'avientu de 1991, mientres la fase más dura de la guerra, les Rexones Autónomes Serbies de Krajina y Eslavonia Occidental se autoproclamaron independientes como la República Serbia de Krajina.

A empiezos de payares de 1991 l'exércitu croata empezara un esitosu contraataque en Eslavonia Occidental, estableciendo un puntu d'inflexón nel desenvolvimientu de la guerra. La Operación Otkos 10, desenvuelta ente'l 31 d'ochobre y el 4 de payares de 1991, supunxo pa Croacia la recuperación de 300 km² nes árees entendíes ente los montes Bilogora y Papuk. Realizáronse posteriores meyores na segunda metá d'avientu - Operación Orkan 91 – pero nesi puntu taba a puntu de roblase un altu'l fueu duradero (en xineru de 1992).

En seis meses, 10.000 persones morrieren, cientos de miles fuxeren, y decenes de miles de cases fueren destruyíes.

A finales de 1991, tolos partíos democráticos croates alcordaron xunir les sos fuercies pa formar un gobiernu d'unidá nacional y enfrentase al exércitu yugoslavu y los paramilitares serbios.

Robláronse frecuentes alcuerdos d'alto'l fueu, so la mediación de diplomáticos estranxeros, pero estos yeren davezu rotos en poco tiempu. Esto foi inclusive parte de la táctica de dambes partes. Los croates perdieron enforma territoriu, pero consiguieron espandir l'exércitu croata—dende los siete brigaes que tenía nel momentu de la firma del primer cese d'hostilidaes hasta les 64 de les que disponía cuando se robló'l postreru alto'l fueu.

1992: Un altu al fueu finalmente duradero editar

L'últimu alcuerdu d'alto al fueu promovíu pola ONX, el 21º, algamar en xineru de 1992. Yá n'avientu de 1991, tres esta serie de tregües fracasaes, les Naciones Xuníes esplegaron un destacamentu de proteición na Croacia ocupada por fuercies serbies. L'United Nations Protection Force foi esplegáu pa supervisar y caltener l'alcuerdu. El 7 de xineru de 1992, el pilotu del JNA Emir Šišić baltó un helicópteru de la Comunidá Europea en Croacia, matando a cinco observadores de paz. Croacia foi oficialmente reconocida pola Comunidá Europea'l 15 de xineru de 1992. El JNA progresivamente foise retirando de Croacia—inclusive de Krajina—anque grupos paramilitares serbios caltuvieron claramente'l control de los territorios recién ocupaos.

Les partes en conflictu mayoritariamente mover escontra otres zones, a tomar posiciones, por casu el JNA llueu se retiró de Croacia escontra Bosnia - Herzegovina, onde la guerra taba a puntu d'españar.

Croacia convertir en miembru de les Naciones Xuníes el 22 de mayu de 1992. Esto condicionóse a l'adopción d'enmiendes a la Constitución croata que protexeren los derechos humanos de les minoríes nacionales.

El conflictu armáu en Croacia siguió intermitentemente a pequeña escala. Desenvolviéronse ensame de pequeñes operaciones al cargu de fuercies croates, coles mires de romper el cercu de Dubrovnik y otres ciudaes croates (Šibenik, Zadar y Gospić) y torgar esporádicos ataques serbios con cohetes que nun sumieren nin siquier cola presencia de tropes de la ONX (por casu, Osijek, la tercer ciudá croata en tamañu, vivió so una constante alerta oficial de bombardéu hasta mediaos de 1993, mientres Šibenik, unu de los mayores centros turísticos de la mariña, recibió un cohete o dos casi cada selmana, especialmente mientres los meses de branu). Una llista parcial d'estes operaciones inclúi:

 
Un tanque serbiu destruyíu pol exércitu croata na carretera de Drniš
  • na Batalla de Miljevci (ente Krka [Croatia] y Drniš), 21 – 22 de xunu de 1992
  • na zona de Dubrovnik:
    • Operación Tigar, 1 – 13 de xunetu de 1992
    • en Konavle, 20 – 24 de setiembre de 1992
    • en Vlaštica, 22 – 25 de setiembre de 1992
    • lo que siguió a la retirada del JNA de Konavle y Prevlaka, 30 de setiembre – 20 d'ochobre de 1992
  • na llomba de Križ, cerca de Bibinje y Zadar

Tamién, Slavonski Brod y Županja fueron de cutiu bombardeadas dende partes de Bosnia ocupaes por fuercies serbies.

1993: Posteriores meyores militares croates editar

El conflictu intermitente en Croacia siguió en 1993 a menor escala qu'en 1991 y 1992. Desenvolviéronse más operaciones esitoses al cargu de fuercies croates, con cuenta de recuperar territoriu y lliberar ciudaes croates de los bombardeos serbios (por casu, Zadar y Gospić), pero ente l'altu'l fueu de 1992 y les ofensives croates de 1995, la llucha foi bien llindada, y les aiciones militares desenvueltes nesi periodu de trés años y mediu ocuparon solo, en total, unos dos selmanes.

A lo llargo de 1993, diéronse tres operaciones notables:

  • na presa hidroeléctrica de Peruća, 27 – 28 de xineru de 1993.
  • Operación Maslenica, cerca de Zadar, 22 de xineru – 10 de febreru de 1993.
  • Operación Medak, nel área cerca de Gospić, 9 – 17 de setiembre de 1993.

Ente que la mayoría d'estes operaciones fueron ésitos relativos pal Gobiernu croata, la fracasada Operación Medak en 1993 estropió la reputación internacional del país. Esto llevó al exércitu croata a nun realizar más aiciones ofensives mientres los siguientes 12 meses. El Tribunal de L'Haya investigó más tarde a los oficiales croates Janko Bobetko, Rahim Ademi, Mirko Norac y otros por crímenes cometíos mientres esta operación.

Aprobáronse diversos resoluciones na ONX esixendo a Croacia que se retirara a les posiciones qu'ocupaba primeramente y que contuviera les operaciones militares. Dellos elementos croates sintiéronse agraviaos, una y bones nengún resolución de la ONX esixera a los serbios nun atacar Croacia nos empiezos de la guerra (cuando los disturbios yeren consideraos internos, non asuntos internacionales). N'ochobre de 1993, el Conseyu de Seguridá de les Naciones Xuníes afirmó per primer vegada que les árees so alministración de la ONX, protexíes pola UNPROFOR, yeren parte integral de la República de Croacia.

Les tropes de la UNPROFOR xeneralmente nun fixeron namás que reparar mientres el periodu 1992-1995. Sicasí, sirvieron p'afitar les fronteres delimitadas pola guerra. D'esa manera, fracasaron nel intentu de dar a los abellugaos dalguna posibilidá de tornar a les sos cases. Envalórase que'l 98% de la población croata residente na Krajina foi espulsada.

Mientres 1992 y 1993, unos 225.000 croates, incluyendo abellugaos de Bosnia – Herzegovina y otros provenientes de Serbia, establecer en Croacia. Un notable númberu de bosnios fuxeron, coles mesmes, escontra Croacia (que foi nun principiu el principal destín de los refuxaos d'esi país). Voluntarios croates y dellos soldaos reclutados participaron na Guerra en Bosnia. Dalgunos de los más cercanos collaboradores del Presidente Tudjman, como Gojko Šošak o Ivić Pašalić, proveníen de la Herzegovina apoderada por croates, ya intentaron ayudar a los croates de Bosnia, financieramente y d'otres maneres.

Mientres el mesmu periodu, Croacia tamién aceptó a 280.000 refuxaos bosnios que fuxíen de la guerra. L'enorme númberu de refuxaos foi significativamente foliando la economía y l'infraestructura croates. L'embaxador d'Estaos Xuníos en Croacia Peter Galbraith trató nuna entrevista, el 8 de payares de 1993, de poner en perspectiva'l númberu de refuxaos bosnios en Croacia, diciendo que la situación sería equivalente a si Estaos Xuníos acoyera de golpe 30.000.000 de refuxaos.

El 18 de febreru de 1993 les autoridaes croates roblaron el Alcuerdu de Daruvar colos líderes serbios de Eslavonia Occidental. L'alcuerdu caltúvose de callao, y trataba de normalizar la vida de la población de la zona. Sicasí, les autoridaes de Knin tomaron nota del tratu y arrestaron a los líderes serbios responsables del mesmu, yá que paecía claro que taben aceptando una reintegración pacífica en Croacia.

En 1993, los croates y los bosnios enfrentáronse unu contra l'otru, mientres coles mesmes dambos lluchaben contra los serbobosnios. Franjo Tudjman participó nes conversaciones de paz ente los croates de Bosnia y los bosnios, que cristalizaron nel Alcuerdu de Washington de 1994, amenorgando'l númberu de batallosos en Bosnia a dos.

1994: Amenorgamientu del sofitu a la Krajina editar

En marzu de 1994, les autoridaes de Krajina roblaron un altu al fueu.

A finales de 1994, l'exércitu croata intervieno numberoses vegaes en Bosnia: ente'l 1 y el 3 de payares na Operación Cincar" cerca de Kupres, y ente'l 29 de payares y el 24 d'avientu na operación "Winter 94" cerca de Dinara y Livno. Estes operaciones desenvolviéronse con cuenta de llevantar el cercu a Bihać y pa tomar posiciones al norte de la capital de la Krajina serbia, Knin, arrodiándola asina de fechu por trés llaos.

Mientres, teníen lugar negociaciones ente Croacia y los gobernantes de la República Serbia de Krajina (RSK), con mediación de la ONX. Les disputes incluyíen reabrir al tráficu la zona de l'autopista Zagreb-Slavonski Brod ocupada polos serbios, cerca d'Okučani, según l'estatus de les zones de mayoría serbia en Croacia. Los repitíos desalcuerdos nestos dos materies sirviríen como desencadenante de los dos ofensives croates de 1995.

1995: El final de la guerra editar

 
Mapa de la Operación Flash

A principios de mayu de 1995, la violencia esplotó de nuevu. La RSK perdió'l sofitu de Belgráu, parcialmente por causa de la presión internacional. Coles mesmes, l'exércitu croata tomó de nuevu la totalidá de los territorios ocupaos de Eslavonia Occidental mientres la Operación Flash. Como represalia, fuercies serbies atacaron Zagreb con cohetes, matando a 7 persones y mancando a 175.

 
Mapa de la Operación Nube

N'agostu de 1995, Croacia empezó la Operación Nube y rápido ocupó la mayoría de la RSK, sacante una pequeña franxa cerca de la frontera serbia. Nunos cuatro díes, cerca de 150.000-200.000 civiles serbios fuxeron, la mayoría escontra Serbia y Bosnia.

Fuentes de los rebeldes serbios (Kovačević, Sekulić, Vrcelj, documentos del cuartel xeneral de la Proteición Civil de la RSK, Conseyu Supremu de Defensa) confirmaron que la evacuación fuera entamada y entamada primeramente. Según Amnistía Internacional, la operación supunxo la llimpieza étnica de más de 200.000 serbocroates. Ye considerada por númberu la mayor llimpieza étnica n'Europa dende'l fin de la segunda guerra mundial.[13]

La naturaleza d'esti éxodu ye entá güei aldericada ente serbios y croates: los primeres sostienen que la llimpieza étnica foi entamada pol Gobiernu croata, ente que los segundos alieguen que se respetó la promesa de Tudjman de nun atacar a los civiles y atribúin los casos de muertes a vengaciones y aiciones individuales de parte de grupos croates desafranaos. Sicasí, el númberu real de refuxaos ye malo d'establecer por causa de la poca fiabilidá de les fontes (según delles d'elles, el númberu de refuxaos sería inclusive mayor al d'habitantes na zona). En sofitu d'esto, apuntar a entrevistes col Xeneral norteamericanu Robert Brown, el filósofu francés Alain Finkelkraut o l'escritor estauxunidense Roy Gutman, que defenden al Gobiernu croata tratando d'esclariar l'algame real de la situación, según acreditando que cualquier crime de guerra o llimpieza étnica cometida ser fuera del control del exércitu croata. Sicasí, darréu dellos oficiales croates fueron procesaos por crímenes de guerra cometíos mientres estes operaciones.

L'exércitu croata dio en lluchar contra los serbios en Bosnia, del llau de los bosnios, pero la intervención diplomática d'Estaos Xuníos obligó-yos a arrenunciar de posteriores y mayores meyores. Si l'exércitu croata ocupara la segunda ciudá de Bosnia, Banja Luka, cerca de la frontera croata, la crisis de refuxaos aportaría a intolerable. Probablemente decenes de miles de persones trataríen d'escapar escontra l'este al traviés del estrechu corredor de Posavin, escontra l'este de Bosnia y escontra Serbia. En xunto, el censu de 2001 amuesa 380.032 serbios menos en Croacia, si comparar col de 1991. Delles fontes serbies dicen qu'estos datos son, inclusive, minusvaloraciones.

Unos pocos meses dempués, la guerra acabó cola negociación de los Alcuerdos de Dayton (en Dayton), darréu roblaos en París n'avientu de 1995.

Reaiciones internacionales editar

La crisis remaneció en Yugoslavia col debilitamientu del comunismu n'Europa del Este y l'ascensu del nacionalismu, polo que l'actitú de la comunidá internacional foi, nun principiu, un tanto soriella. Dende l'empiezu, sicasí, la prensa occidental taba llena d'alvertencies nel sentíu de torgar la traxedia en ex Yugoslavia. Cuando la guerra españó en Croacia, multiplicáronse les opiniones que víen esti conflictu como'l preludiu de choques étnicos entá muncho más graves en Bosnia y Kosovo.

El papel de la comunidá internacional na guerra ye entá motivu de gran discutiniu. Munches voces conderguen, anguaño, la falta d'interés internacional pola guerra en Croacia mientres el so desenvolvimientu. Yeren quiciabes otres les esmoliciones más urxentes, como la Guerra del Golfu de 1991 tres la invasión de Kuwait per Iraq, qu'atraía l'atención internacional poles sos repercusiones en forma d'aumentu de los precios del petroleu y la ralentización de la crecedera económica. Coles mesmes, esmolecía nun fomentar la estensión de la influencia del nacionalismu y les idees separatistes nos países occidentales. La falta d'una atención y una respuesta fayadices nun afectaron namái al casu de los países de ex Yugoslavia. Les naciones europees refugaron tamién, por casu, intervenir en Ruanda mientres la crisis de 1994.

De primeres, en 1989-91, la comunidá internacional trató de negar que se tratara d'un problema internacional, tendiendo a sofitar al Gobiernu federal yugoslavu. L'embargu d'armes impuestu pola ONX a toles repúbliques yugoslaves, por casu, favorecía claramente al poder federal (controláu por fuercies serbies), yá que disponía yá d'un armamentu al que les repúbliques secesionistes nun podíen tener accesu.

La reconocencia oficial de los nuevos Estaos de Eslovenia y Croacia supunxo una materia bien revesoso pa los gobiernos estranxeros naquel momentu.

A mediaos d'avientu de 1991, otros países recién independizaos, como Lituania, Letonia, y Ucraína, reconocieron la independencia de Croacia y Eslovenia. Mentanto, éstes reconocieron una a la otra, sumándose a esti procesu'l Vaticanu (Eslovenia y Croacia son naciones tradicionalmente católiques) o Islandia.

Entós, ente'l 19 y el 23 d'avientu, munchos otros países europeos, incluyendo Alemaña, Suecia ya Italia anunciaron la so reconocencia de la independencia croata y eslovena. La Comunidá Europea en plenu aceptó la reconocencia de los dos nueves repúbliques el 15 de xineru de 1992. Cada unu de los gobiernos de les distintes potencies actuó de forma distinta.

Reinu Xuníu editar

El Gobiernu lideráu por John Major aportunó nuna política estricta de non-intervención. Dellos historiadores interpreten anguaño esta actitú como un claru sofitu al poder establecíu.

Alemaña editar

Los países occidentales más cercanos fueron polo xeneral más receptivos a les demandes de los croates, sobremanera Alemaña. El Gobiernu de Helmut Kohl foi favorable a la reconocencia, magar los sos propios problemes territoriales (reunificación alemana) y la cierta resistencia qu'atopó n'otros países europeos torgar adoptar midíes entá más afirmatives, como fornir o sofitar abiertamente a les tropes croates. N'Alemaña produció una gran discutiniu sobre si parte del armamentu soviéticu emplegáu polos croates nun procedía, en realidá, de los arsenales de la estinguida RDA.

Rusia editar

Los países d'Europa oriental, como por casu Rusia o Grecia, yeren polo xeneral antiguos aliaos de Serbia, polo que s'opunxeron a la reconocencia de Croacia. Pese al gobiernu moderáu de Borís Yeltsin, los enormes cambeos sufiertos per Rusia naquellos años fueron una de les razones que disuadieron a los países europeos a actuar, nun queriendo entamar aiciones militares que pudieren provocar un conflictu muncho más ampliu, yá que nesi momentu nun yera bien fácil predicir cuál sería la respuesta de Rusia ante la situación.

Estaos Xuníos editar

Los Estaos Xuníos fueron los máximos defensores, xunto al Reinu Xuníu, de la política de non-intervención. L'alministración taba presidida por George Bush hasta finales de 1992. Les coses camudaron con Bill Clinton, quien adoptó una actitú más agresiva ante la situación y xugó un papel más intervencionista. En 1995 los Estaos Xuníos emplegaron los sos aviones espía pa xixilar minuciosamente los movimientos del exércitu croata en preparación de la Operación Storm, y los Secretarios d'Estáu Lawrence Eagleburger y Warren Christopher fueron bien críticos colos movimientos alemanes a favor de Croacia, argumentando que provocaríen una esguilada del conflictu.

Cronoloxía d'eventos principales editar

Fecha |

style="background: #efefef;" align=center | Fechu

31 de marzu de 1991 Incidente del Llagu Plitvice
2 de mayu de 1991 Masacre de Borovo Selo
1 d'agostu de 1991 Masacre de Dalj
Setiembre de 1991 Empiezu de la Batalla de Vukovar
14 - 19 de setiembre de 1991 Batalla de los Cuarteles
1 d'ochobre de 1991 Empiezu del Asediu de Dubrovnik
5 d'ochobre de 1991 Croacia decreta movilización xeneral
7 d'ochobre de 1991 El JNA bombardea el Gobiernu croata
10 d'ochobre de 1991 Masacre de Lovas
16 - 18 d'ochobre de 1991 Masacre de Gospić
20 d'ochobre de 1991 Masacre de Baćin
31 d'ochobre - 4 de payares de 1991 Operación Otkos 10
18 de payares de 1991 Final de la Batalla de Vukovar, masacre de Vukovar
18 de payares de 1991 Masacre de Škabrnja
12 d'avientu de 1991 - 3 de xineru de 1992 Operación Orkan 91
13 d'avientu de 1991 Masacre de Voćin
21 de xunu de 1992 Batalla de Miljevci
22 de xineru de 1993 Operación Maslenica
9 - 17 de setiembre de 1993 Operación Bolsa de Medak
1 - 3 de mayu de 1995 Operación Flash
2 - 3 de mayu de 1995 Ataque con cohetes sobre Zagreb
4 - 7 d'agostu de 1995 Operación Nube

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 1,6 Uppsala conflict data expansion. Non-state actor information. Codebook páxs. 321-322; 331-332
  2. The International Criminal Tribunal for the Former Yugoslavia (inglés y serbiu) 16 de marzu de 2009. Vease páxs. 91-92; 299-301, información sobre'l VRS; páxs. 93-95; 301-305, información sobre'l ARBiH; páxs. 95-100; 305-311. Principalmente páxs. 96.
  3. Global security - Serbo-Croatian War
  4. Plantía:Sr icon"Dr Franjo El tođman, 1992-1999", Miloš Vasić, Vreme, December 18, 1999
  5. Domovinski rat On line! - 13. SVIBNJA 1990
  6. IWPR news report: Martic "Provoked" Croatian Conflict
  7. «Second Class citizens: The Serbs of Croatia (HRW annual Report)». Human Rights Watch (1 de marzu de 1999).
  8. «Legalno je braniti féchase=16 de xineru de 2007» (croata). Fokus magacín.
  9. Blaskovich, Jerry (1997). Anatomy Of Deceit, Realities Of War In Croatia, New York: Dunhill Publishing. ISBN 0-935016-24-4.
  10. Martin Špegelj: "Memories of a Soldier" ("Uspomene Vojnika"), Zagreb 2nd edition
  11. SENSE
  12. GenocideWatch.org
  13. http://www.alertadigital.com/2017/08/27/los refuxaos-de-tercera-que-la-ue-desprecia-250-000-serbios-fueron-espulsaos-de-les sos-cases-en-1995-en-la-mayor-operacion-de-llimpieza-etnica-en-europa/