Guerra de Socesión Austriaca

Plantía:Campaña Guerra de Socesión Austriaca

Guerra de Socesión Austriaca
Fecha 16 avientu 1740 → 18 ochobre 1748
Llugar Europa, América del Norte y la India
Resultáu Tratáu de Aquisgrán (1748)
María Teresa retién el tronu austriacu
Prusia confirma'l so dominiu de Silesia
Los ducaos de Parma, Piacenza y Guastalla pasen a los Borbones españoles
Belixerantes
Sacru Imperiu Romanu Xermánicu
· Ficheru:Eleutoral Standard of Bavaria (1623-1806).svg Eleutoráu de Baviera (1741-1745)
Reinu de Francia
Reinu de Prusia
Reinu d'España
Eleutoráu de Saxonia (1741-1742)
Reinu de Nápoles
Reinu de Sicilia
República de Xénova
Reinu de Suecia
Reinu de Cerdeña (1741-1742)
Ducáu de Módena y Reggio
Sacru Imperiu Romanu Xermánicu
· Archiducáu d'Austria
Reinu de Gran Bretaña
Eleutoráu de Brunswick-Luneburgu
Provincies Xuníes de los Países Baxos
Eleutoráu de Saxonia (1743-1745)
Reinu de Cerdeña (1742-1748)
Imperiu rusu (1741-1743; 1748)
Comandantes
Ficheru:Eleutoral Standard of Bavaria (1623-1806).svg Carlos VII
Lluis XV de Francia
Conde de Saxonia
Duque de Broglie
Duque de Belle-Isle
Federico II de Prusia
Leopoldu I d'Anhalt-Dessau
Leopoldu II d'Anhalt-Dessau
Kurt Christoph von Schwerin
Felipe V d'España
Carlos de Nápoles y Sicilia
Duque de Parma
Conde de Gages
Charles Emil Lewenhaupt
Lorenzo de Mari
María Teresa I
Francisco I
Graf de Aichelberg-Frankenburgu
Príncipe de Lorena
Conde de Abensberg-Traun
Conde de Neipperg
Xurde II de Gran Bretaña
Duque de Cumberland
Thomas Mathews
Príncipe de Waldeck y Pyrmont
Federico Augusto II
Conde de Rutowsky
Carlos III de Cerdeña
Conde de Lacy
[editar datos en Wikidata]

La Guerra de Socesión Austriaca, tamién conocida como Guerra de la Pragmática o Guerra de la Sanción Pragmática[1] (llamada polos ingleses Guerra del rei Jorge nel so escenariu americanu), foi un conflictu bélicu que tuvo llugar dende 1740 hasta 1748, desamarráu poles rivalidá sobre los derechos hereditarios de la Casa d'Austria a la muerte de Carlos VI, emperador del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu.

N'España y Gran Bretaña se entronca col conflictu qu'enfrentaba a dambes potencies dende l'añu anterior, la denomada «Guerra del Asientu».

Antecedentes editar

 
Emperatriz María Teresa, Reina d'Hungría y Bohemia y Archiduquesa d'Austria.

En 1740, tres la muerte del so padre, Carlos VI, María Teresa asocedió-y como Archiduquesa d'Austria, Reina d'Hungría, Croacia y Reis de Bohemia Bohemia, y Duquesa de Parma. El so padre yera emperador del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu, pero María Teresa nun yera una bona candidata pa esi títulu, que nunca fuera ocupáu por una muyer; el plan yera qu'ella fuera aceptada nos dominios hereditarios, y el so maríu, Francisco Esteban, fora escoyíu emperador del Sacru Imperiu. Los entueyos que traía la esistencia d'una gobernante femenina Habsburgu yeren previsibles, y Carlos VI persuadiera a la mayoría de los Estaos d'Alemaña por qu'aceptaren la Pragmática Sanción de 1713.

Los problemes empezaron cuando'l rei Federico II de Prusia violó la Pragmática Sanción y invadió Silesia el 16 d'avientu de 1740, argumentando la soberanía prusiana sobre'l territoriu gracies al Tratáu de Brieg de 1537 (qu'axustaba que los Hohenzollern de Brandeburgu seríen los herederos del territoriu si la caña de los Piast sumía).

María Teresa foi percibida como una gobernante débil, y otros monarques (como Carlos Alberto de Baviera) presentáronse como competidores a la corona Imperial.

Estratexes editar

Mientres gran parte del sieglu XVIII, Francia remanó les sos guerres de la mesma manera. Dexaría que les sos colonies defendiérense soles, ufiertando namái una ayuda mínima (unviaría un númberu llindáu de tropes o soldaos ensin esperiencia), antemanando que la llucha poles colonies probablemente perderíase seya comoquier. Esta estratexa foi, hasta ciertu puntu, impuesta a Francia: la xeografía, xunto cola superioridá de la marina británica, fixeron difícil pa la marina francesa apurrir suministros y sofitu a les colonies. De la mesma, les estenses fronteres terrestres fixeron de vital importancia'l caltenimientu de les fuercies militares nel continente. Teniendo en cuenta estes necesidaes militares, el gobiernu francés, como yera d'esperar, basó la so estratexa nel teatru européu: caltendría la mayor parte del so exércitu nel continente. A la fin de la guerra, Francia devolvió les sos conquistes europees, y a cambéu recuperó les sos posesiones perdíes nel estranxeru como Luisburgu.

Los británicos por tradición, según por pragmátiques razones, tendíen a evitar comprometer tropes nel continente. Trátase de compensar la desventaxa n'Europa aliándose con una o más potencies continentales opuestes a los sos enemigossobremanera opuestes a Francia. Pa la Guerra de Socesión d'Austria, los británicos taben aliaos con Austria; sicasí nel momentu de la Guerra de los Siete Años, aliar col so enemigu, Prusia. En marcáu contraste con Francia, Gran Bretaña esforciar pa escorrer viviegamente la guerra nes colonies, aprovechando al máximu la so potencia naval. Los británicos siguieron una doble estratexa: de bloquéu naval y bombardéu de los puertos enemigos, y tamién utilizaron la so capacidá de tresportar tropes per mar al máximu.

Campaña de Silesia de 1740 editar

 
Batalla de Mollwitz

El rei de Prusia Federico II el Grande bastió la guerra al invadir y ocupar Silesia en 1740. D'un llau atopábase l'alianza formada por Baviera, Prusia, Saxonia, Francia, España (que taba en guerra con Gran Bretaña dende 1739) y Cerdeña. Por otru, Austria, sofitada poles Provincies Xuníes y Gran Bretaña.

Prusia en 1740 yera una potencia emerxente, pequeña pero bien entamada. El so nuevu rei Federico II quixo unificar les tenencies de la corona esvalixaes. El príncipe Federico tenía namái 28 años d'edá, cuando'l 31 de mayu de 1740 morrió'l so padre Federico Guillermu I, el "Rei sarxentu". A pesar de que Prusia y Austria fueren aliaes na Guerra de Socesión polaca (1733-1738), los intereses de los dos países enfrentáronse cuando l'emperador del Sacru Imperiu, Carlos VI, finó'l 20 d'ochobre de 1740.

L'emperador Carlos VI tuviera trabayando p'asegurar la socesión de la so fía, María Teresa, al tronu como emperatriz del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu. Anque la llei sálica torgaba la socesión per llinia femenina, Carlos VI llogró llograr el consentimientu de dellos de los Estaos que formaben parte del Sacru Imperiu por aciu la redaición de la Pragmática Sanción de 1713, que refugó la llei sálica pa dexar que la so fía aportara al tronu. Sicasí, Federico, al llegar al tronu, refugó la Pragmática Sanción ya invadió Silesia'l 16 d'avientu de 1740. Pa sostener la llexitimidá de la so invasión, Federico utilizó como sida una interpretación d'un tratáu ente los Hohenzollern y los Piast de Brieg.

La única esperiencia de combate recién del exércitu prusianu foi la so participación na Guerra de Socesión polaca (campaña de Renania de 1733-1735). Naide nel Sacru Imperiu Romanu Xermánicu confiaba na nueva potencia n'ascensu y, poro, l'emperador nun pidió ayuda a los prusianos. De resultes, l'exércitu prusianu escarecía de prestíu y yera consideráu como unu de los munchos exércitos menores del Sacru Imperiu. Sicasí, naide consideró'l fechu de que'l tamañu del exércitu prusianu (80.000 soldaos) yera demasiáu grande pa una población de 2.2 millones, llegando a representar un 4% de la población total del reinu. En comparanza, l'Imperiu austriacu tenía 16 millones de ciudadanos, pero un exércitu más pequeñu que'l prusianu por cuenta de restricciones financieres.

Amás, l'exércitu prusianu taba meyor entrenáu que los demás exércitos d'Europa. El rei Federico Guillermu I y Leopoldu I, Príncipe d'Anhalt-Dessau, reformaren al exércitu prusianu hasta llegar a una perfeición entós desconocida n'Europa. El soldáu d'infantería prusianu taba tan bien entrenáu y bien forníu que podía disparar 4 tiros per minutu en comparanza a los 3 tiros per minutu que podía disparar un austriacu; a pesar de que la caballería y artillería yeren menos eficientes, siguíen siendo cimeres al permediu. Amás, ente que los austriacos teníen qu'esperar a que se reclutaran homes pa completar les sos fuercies, los prusianos cuntaben con reximientos permanentes. Con esti exércitu nun yera d'estrañar que Federico fuera capaz d'invadir Silesia. Sicasí, Federico decidió llograr toles ventayes posibles na guerra. Ordenó-y al ministru d'Asuntos esteriores Heinrich von Podewils qu'axustara un tratáu secretu con Francia (robláu n'abril de 1739) pa poner a Austria nuna guerra de dos frentes. D'esta miente, Prusia podría atacar a los austriacos nel este ente que Francia atacaría a Austria dende l'oeste.

L'exércitu prusianu concentrar a lo llargo del ríu Oder a principios d'avientu, y el 16 d'avientu de 1740, ensin declaración de guerra, Federico travesó col so exércitu la frontera de Silesia. Les fuercies que disponíen los xenerales austriacos consistíen namái nes guarniciones de delles fortaleces. D'estes fortaleces silesianes, solamente Glogau, Wrocław y Brieg permanecieron en manes austriaques al entamu de la campaña de Federico. Los prusianos fueron capaces de prindar la fortaleza de Ohlau casi de momentu, que utilizaríen como cuartel d'iviernu. Asina casi ensin resistencia, los prusianos fueron capaces d'apoderase d'una gran parte de Silesia doblando'l so territoriu y población.

Campaña de Bohemia de 1741 editar

A primeros d'añu, un nuevu exércitu austriacu al mandu del xeneral Wilhelm Reinhard von Neipperg coló sobre Brieg, amenaciando con cortar la retirada de los prusianos. El 10 d'abril de 1741, l'exércitu de Federico II enfrentar a los austriacos nos campos nevaos cerca de Mollwitz (batalla de Mollwitz). Esta foi la primer vegada que Federico entraba en combate. La so gran victoria sería de gran ayuda pa la esperiencia del nuevu rei.

El 5 de xunu, Federico II llogró concretar una alianza colos franceses, cola firma del Tratáu de Wrocław. Arriendes d'ello, los franceses empezaron a cruciar el Rin el 15 d'agostu de 1741 y xuniéronse a les tropes del Eleutor de Baviera nel Danubiu y avanzaron escontra Viena. Les fuercies combinaes de franceses y bávaros conquistaron la ciudá austriaca de Linz el 14 de setiembre. Sicasí, l'oxetivu camudó de sópitu, y dempués de munches contramarchas les fuercies francu-bávares dirixir escontra Praga. Un cuerpu francés avanzó al traviés d'Amberg y Pilsen. L'Eleutor de Baviera coló sobre Budweis, y los saxones (que se xunieren a los aliaos contra Austria) invadieron Bohemia pol valle del Elba. Al entamu, los austriacos ufiertaron poca resistencia, pero al poco tiempu un considerable exércitu austriacu intervieno en Tábor ente'l Danubiu y los aliaos, en cuantes que les tropes austriaques de Neipperg dirixir dende Silesia escontra l'oeste pa defender Viena.

Con esti amenorgamientu de les tropes austriaques en Silesia, Federico pudo concentrase en prindar les fortaleces restantes qu'entá aguantaben a los prusianos. Antes de dise de Silesia, Neipperg fixera un interesáu alcuerdu con Federico, el llamáu alcuerdu de Klein-Schnellendorf (9 d'ochobre de 1741). Por aciu esti alcuerdu, la fortaleza de Neisse rindióse dempués d'un sitiu simuláu, y los prusianos aportaron a que los austriacos retirárense. Coles mesmes en setiembre de 1741, los húngaros, movilizaos pol carisma de María Teresa, xunir al esfuerciu bélicu, contribuyendo con 60.000 tropes llixeres. Formóse un nuevu exércitu sol mariscal de campu Khevenhüller en Viena, y los austriacos llanzaron una campaña d'iviernu contra les fuercies francu-bávares en Bohemia y el pequeñu exércitu de Baviera que se caltenía na zona del Danubiu pa defender l'Eleutoráu.

Los franceses, mentanto, entraron en Praga el 26 de payares de 1741. Francisco Esteban, maríu de María Teresa, quien comandaba l'exércitu austriacu en Bohemia, movióse demasiao lentu pa salvar la fortaleza. L'Eleutor de Baviera, qu'agora se faía llamar archiduque d'Austria, foi coronáu rei de Bohemia (9 d'avientu de 1741) y escoyíu emperador del Sacru Imperiu col nome de Carlos VII (24 de xineru de 1742).

P'avientu, les aiciones en Bohemia amenorgar a meres escaramuzas. Nel Danubiu, Khevenhüller, el meyor xeneral d'Austria, avanzó rápido y fixo recular a los aliaos, cortándo-yos la retirada en Linz, pa depués invadir Baviera. Múnich rindir a los austriacos el mesmu día de la coronación de Carlos VII.

Escontra finales de la campaña, los franceses, sol mandu del vieyu mariscal Broglie, calteníen un precariu equilibriu en Bohemia, amenaciaos pol gruesu del exércitu austriacu y Khevenhüller, quien ocupaba Baviera. Pela so parte, Federico II llogró una tregua secreta con Austria.

Italia editar

N'Italia enfrentáronse españoles y franceses, per un sitiu, y austriacos por otru. En xunetu de 1741 prepárase un exércitu español pa treslladalo a Italia col enfotu de enfrentase a sardos y austriacos.[2]

América editar

La llamada Guerra del rei Jorge (1744-1748) representó la fase americana de la Guerra de Socesión Austriaca, y la primera de les guerres de Carnatic constituyó la fase india de la mesma, dambes llibraes ente Francia y Gran Bretaña.

Tratáu de Aquisgrán (1748) editar

El tratáu de Aquisgrán punxo fin a la Guerra de Socesión Austriaca en 1748, según a la llamada Guerra del rei Jorge. Establecía que toles conquistes llevaes a cabu mientres la mesma fueren devueltes a los sos dueños orixinales. María Teresa I caltuvo los sos territorios, salvu Silesia, que foi vencida a Prusia. Felipe V d'España, a pesar de llevar dos años muertu, consiguió los ducaos de Parma, Piacenza y Guastalla. El tratáu devolvió Luisburgu (Canadá) a Francia y apurrió Madrás (India) a los británicos.

La decisión d'Austria de recuperar Silesia llevó a la Guerra de los Siete Años (1756-1763), que dio continuación al conflictu ente Francia y Gran Bretaña poles sos colonies n'América y la India.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Sobrequés Vidal, Santiago (1967). Historia d'España moderna y contemporánea. Ed. Vicens-Vives
  2. Inxenieros del Rei: Desenvolvimientu de la guerra (1741 - 1746).