Guerres d'independencia hispanoamericanes

Les guerres d'independencia hispanoamericanes o guerres hispanoamericanes d'independencia fueron una serie de conflicto armaos que se desenvolvieron nes posesiones americanes del Imperiu español a principios del sieglu XIX, nos cualos enfrentáronse'l bandu que se autodenominó patriota, independentista o revolucionariu — que lluchó a favor de la emancipación de la corona española — contra'l bandu que se conoció como realista o virreinal — el cual defendió la llealtá al rei d'España. Según la postura historiográfica, estos procesos pueden ser vistos como guerres d'independencia, guerres civiles o bien, una combinación de diverses formes de guerres.[6]

Guerres d'independencia hispanoamericanes
Parte de guerras de independencia latinoamericanas (es) Traducir
Fecha 25 setiembre 1808 → 29 setiembre 1833
Llugar Hispanoamérica
Resultáu
  • Victoria independentista.
  • Creación de nuevos estaos nel continente América.
  • España pierde la mayor parte del so imperiu d'ultramar n'América.
Belixerantes
Realistes ndependentistes
Comandantes
cantu Félix María Calleja
cantu Pablo Morillo
cantu José Fernando de Abascal y Sousa
cantu Juan Pío Tristán
cantu Mariano Osorio
cantu Rafael Maroto
cantu José de la Serna
cantu Joaquín de la Pezuela
cantu José Manuel de Goyeneche
cantu José Tomás Boves
cantu Juan de Sámano
cantu Antonio Nariño
cantu Francisco de Paula Santander
cantu Simón Bolívar
cantu José de San Martín
cantu Antonio José de Sucre
cantu José María Morelos y Pavón
cantu Bernardo O'Higgins
cantu Manuel Belgrano
cantu Martín Miguel de Güemes
cantu cantu José Artigas
José Joaquín de Olmedo
cantu Pedro Domingo Murillo
cantu José de la Riva Agüero
cantu José Bernardo de Tagle
cantu Juan Gregorio de Las Heras
cantu Miguel Estanislao Soler
cantu Miguel Hidalgo y Costilla
cantu Agustin de Iturbide
cantu Vicente Guerrero
cantu José Miguel Carrera
cantu Manuel Rodríguez Erdoíza
Fuercies en combate
± 35 000 realistes nativos[1]
± 40 000 realistes españoles
± 130 000 independentistes nativos[2] españoles[3]
Baxes
Muertos

± 34 400 españoles[4]

± 35 000 nativos[1]
Muertos

± 250 000 nativos en Nueva España[4]

± 320 000 nativos en Nueva Granada[4]
[editar datos en Wikidata]
Representación da Batalla de Pichincha

Los movimientos independentistes de Hispanoamérica adquirieron formes variaes acordies coles condiciones que imperaban en cada rexón.[8]

La independencia de les colonies britániques d'América del Norte en 1776 y les abdicaciones de los reis Borbones en 1808 ante la invasión francesa d'España, constitúin dos fechos qu'incentivaron l'independentismu na debilitada Monarquía española.

Como respuesta a la entronización del rei Xosé Bonaparte n'España, ente 1808 y 1810 instaláronse xuntes de gobiernu qu'exercieron la soberanía en nome del abdicáu rei Fernandu VII, tantu na península ibérica, como nos territorios americanos. La resistencia de les xuntes americanes a sometese la Xunta Suprema Central formada n'España, radicalizó les posiciones y llevó a la llucha armada ente realistes y patriotes. A partir de 1810 diversos territorios americanos empezaron a declarase estado nacionales independientes so rexímenes republicanos, formando grandes exércitos "llibertadores" d'algame continental, ente los que se destacar los comandados pol rioplatense José de San Martín y el venezolanu Simón Bolívar. La independencia de los nuevos estaos consolidar na década de 1820, depués de la victoria na batalla d'Ayacucho. Dempués de perder El Callao en xineru de 1826, los únicos territorios apoderaos polos españoles n'América yeren Cuba y Puertu Ricu.

Depués del asediu final n'El Callao nun hubo otra operación militar en suelu continental dende España sobre les antigües posesiones hasta 1829, cuando la espedición d'Isidro Barradas llegó a Tampico y foi ganada pol Exércitu Mexicanu. Sicasí los gobiernos independientes enfrentaron les guerrilles realistes, por casu ente 1823 y 1827 en Venezuela; ente 1827 y 1830 en Pasto, Colombia; hasta 1832 nel sur de Chile, sofitaos por mapuches y pehuenches; y hasta la década de 1830, la guerrilla de Iquicha en Perú.

Estaos Xuníos, el Reinu Xuníu y Francia establecieron rellaciones comerciales colos nuevos gobiernos americanos y darréu reconocieron la soberanía de los nuevos estaos a lo llargo de la década de 1820. Sicasí España namái abandonó los planes de reconquista dempués de la muerte del rei Fernandu VII, asocedida en 1833. Les Cortes españoles arrenunciaron a les sos posesiones n'América en 1836 y autorizaron al gobiernu pa realizar trataos de paz y reconocencia con tolos nuevos estaos surdíos nel continente.[9][10][11][12]

Contestu editar

Al acabar el sieglu XVIII, gracies al so dilatáu imperiu, España figuraba entá ente les grandes potencies internacionales. L'imperiu non yá apurría prestíu y pesu diplomáticu; tamién resultaba crucial pa la economía española. Nel postreru terciu del sieglu'l tráficu colos territorios d'ultramar representó cerca de la metá del comerciu esterior. Absorbía un 48% de les esportaciones, integraes por productos españoles pero tamién por artículos europeos, pos España en calidá de metrópolis exercía'l monopoliu del comerciu, y tolos países que quixeren traficar coles Indies teníen de faelo al traviés de los puertos españoles. Los territorios americanos tamién ufiertaben un suministru constante de metales preciosos: ente 1784 y 1796 les mines de plata de Méxicu y el Alto Perú apurrieron una media añal de 355 millones de pesos.

Sicasí, sostener l'imperiu nun resultaba fácil. Si caltener el monopoliu comercial y esaniciar el contrabandu en tiempos de paz yá yera de por sí complicáu, más lo foi dende finales del sieglu XVIII, cuando l'alianza d'España con Francia obligó a caltener un estáu práuticamente permanente de guerra con Gran Bretaña. Les guerres hispanu-britániques entorpecieron el comerciu español con América, hasta'l puntu d'atayalo casi por completu: en 1801 el permediu añal d'esportaciones a les Indies baxara un 93%; les importaciones tamién cayeron radicalmente. Tres la destrucción de la flota española na batalla de Trafalgar, en 1805, Gran Bretaña aventuróse, inclusive, al ataque direutu a les mariñes americanes. En 1806 y 1807 l'armada británica trató d'ocupar el puertu de Buenos Aires y les autoridaes virreinales refugaron l'ataque. Una aición que reveló la impotencia d'España pa defender los sos reinos ultramarinos y demostró a los criollos (descendientes d'españoles nacíos n'América) la mesma fuercia que tuvieron nel desenvolvimientu y el trunfu frente a les pretensiones ingleses.

Antecedentes al procesu independentista editar

Munchos años antes del empiezu del conflictu, en 1808, reconócense antecedentes al procesu independentista n'Hispanoamérica. Dalgunos produciéronse na América española, otros na metrópolis española, y l'últimu grupu fueron internacionales, d'influencia mundial reconocida, como la revolución francesa o la independencia de los Estaos Xuníos d'América.

En Hispanoamérica editar

  • Les idees lliberales de la Ilustración que fueron espublizaes n'América y en toa Europa y que llegaben a les universidaes, les academies lliteraries y les sociedaes económiques fomentaron los ideales revolucionarios que yeren contrarios a l'actuación de la Monarquía española nel so Imperiu. Ente estes nueves idees sobresalíen el principiu de soberanía nacional, el contratu social de Rousseau, y los derechos individuales, opuestos al absolutismu real.
  • Los alcuentros de los máximos dirixentes hispanoamericanos de la revolución nel esterior y la participación de dalgunos d'ellos nes revoluciones lliberales europees, según los sos contactos colos gobiernos esteriores.

N'España editar

Per parte de la mesma monarquía española desenvolviéronse planes pa dar una independencia total, regulada y pacífica a los virreinatos americanos mientres los años 1804 y 1806, pero que se vieron atayaos por sucesos dramáticos de la política europea española sol reináu de Carlos IV d'España.[13]

Internacionales editar

Fundamentos del procesu independentista editar

El procesu independentista en Hispanoamérica españó en 1808 colos movimientos juntistas americanos, y al ser un procesu tan llargu, complexu y ampliu, ta llenu de particularidaes.

N'América editar

  • El descontentu de la población americana, nos criollos, que queríen la independencia pa camudar un sistema colonial al que consideraben inxustu yá que los escluyía de les máximes decisiones polítiques y económiques, y nes castes, al tratase de grupos esplotaos. Los criollos queríen dirixir el poder político y prauticar el llibrecambiu o llibre mercáu, pudiendo desenvolver llibremente les sos actividaes comerciales. Tales llibertaes nel comerciu taben frenaes pol monopoliu que s'exercía dende la metrópolis, sumáu a gabeles y torgues. Aportunaben en tomar el control de los cabildo y l'alministración de les colonies.
  • El conceutu del derechu indianu, según el cual Hispanoamérica yera un bien realengu perteneciente a la corona española como patrimoniu de la familia real, provocó que cuando'l rei Fernandu VII xunto col so padre Carlos IV fueron reteníos en Francia, les provincies americanes nun reconocieren a les cortes de Cádiz nin a la Xunta Suprema Central sinón que formaren Xunta de gobiernu Xuntes de Gobiernu en cada país, col oxetivu inicial de gobernar y darréu de sustituyir al estáu español.
  • Los criollos nun taben acordies con dellos aspeutos fundamentales de la constitución española de 1812, como'l repartu de la tierra o la igualdá política ente ellos y los indios. Esti motivu tuvo especial importancia en Méxicu. Asina ye que, cuando la constitución española entró a valir nuevamente en 1820, los criollos, lideraos por Agustín de Iturbide, camudaron de bandu y pasaron de defender la unidá de la Monarquía Española a lluchar pola independencia.

N'España editar

  • El vacíu de gobiernu n'España, causáu socesivamente pola guerra con Napoleón y pol Trieniu Lliberal qu'ocupó la revolución del constitucionalismo español, abrió la oportunidá por que la clase dominante hispanoamericana, formada por criollos europeos, dieren impulsu y sostuvieren el movimientu y la guerra pola independencia como mediu definitivu de caltener y ameyorar el so estatus, menguáu o en riesgu de perdese pol lliberalismu. La independencia de la Patria foi'l calter esencial del movimientu que finalmente predominó en tolos llugares d'América, percima d'otros movimientos independentistes que, como'l fallíu d'Hidalgo en Méxicu, pretendíen acompañase tamién d'una verdadera revolución social. En dellos países resultó una continuidá de les práutiques de castes coloniales, onde esclavos, indíxenes y criollos nun exercíen los mesmos derechos.

Internacional editar

  • La negativa de nengún sofitu de parte de Gran Bretaña y Francia a favor del rei Fernandu VII d'España pa recuperar los sos reinos americanos, declarada nel Memorandum Polignac, y la finalidá de dichos países d'establecer un llibre comerciu colos países independientes americanos.
  • La intención de Gran Bretaña, finalmente alcanzada, de la posición de potencia hexemónica mundial nel tráficu internacional marítimu, por cuenta d'España.
  • El sofitu qu'Inglaterra dio nel so territoriu a la formación de les logias que sofitaron la independencia d'América y a los sos xefes, qu'acabaron siendo darréu los líderes de la independencia d'América, como Simón Bolívar y José de San Martín.
  • L'ayuda d'Inglaterra na loxística de les tropes independentistes, el movimientu naval de les sos tropes, por casu a Venezuela, de manera llindada mientres les guerres Napoleóniques y más abiertamente dempués, o'l treslláu y armáu de tropes pro independencia dende Europa ya Inglaterra, como los más de 5000 fusileros polacos.

La formación de los estaos hispanoamericanos editar

Entamu: les xuntes autónomes hispanoamericanes editar

N'Europa, cola ocupación francesa d'España y la captura de la familia real española, l'emperador Napoleón Bonaparte impunxo en 1808 les abdicaciones de Bayona poles que'l monarca Fernandu VII d'España y el so padre y predecesor Carlos IV d'España arrenunciaben a los sos derechos a la corona d'España, qu'incluyía a los territorios americanos, en favor del emperador Napoleón, quien finalmente los dio al rei Xosé Bonaparte, depués de lo cual Fernandu VII quedó cautivu. Tou ello desencadenó'l llevantamientu de los pueblos d'España conocíu como Guerra de la Independencia Española (1808-1814) contra la ocupación napoleónica, y de la creación de Xuntes d'autogobiernu na península.

Nos años siguientes asocediéronse pronunciamientos en cada llugar del continente americanu pa formar xuntes de gobiernu americanes pa caltener los derechos de la persona del rei Fernandu VII, pero sicasí autónomes de cualquier gobiernu d'España, fora o non de resultes de la ocupación de Napoleón. D'esta forma, n'América empezaron una serie de movimientos locales que desconocíen los nomamientos americanos provenientes d'España pal gobiernu americanu, y que se xustificaben pola abdicación forzada de los herederos llexítimos de la monarquía española y l'usurpación del tronu español por Xosé Bonaparte. Nel añu 1808 el conceyu de Ciudá de Méxicu alzar na primer Xunta autónoma americana, inclusive col sofitu del virréi de Nueva España, José de Iturrigaray; sicasí, el movimientu foi disueltu y concluyó col encarcelamientu de los miembros del conceyu y la destitución de Iturrigaray.

Xuntes de gobiernu autónomes hispanoamericanes
Añu Día Nome Allugamientu !País

actual

Líderes
1808 9 d'agostu Xunta de Méxicu Virreinatu de Nueva España Méxicu Francisco Primu de verdá
Melchor de Talamantes
José de Iturrigaray
1808 21 de setiembre Xunta de Montevideo Virreinatu del Río de la Plata Uruguái Francisco Javier de Elío
1809 25 de mayu Revolución de Chuquisaca Virreinatu del Río de la Plata Bolivia Bernardo de Monteagudo
Jaime de Zudáñez
1809 16 de xunetu Xunta Tuitiva en La Paz Virreinatu del Río de la Plata Bolivia Pedro Murillo
1809 10 d'agostu Primer Berru d'Independencia Primera Xunta de Quito Virreinatu de Nueva Granada Ecuador Juan Pío Montúfar
1810 19 d'abril Xunta Suprema de Caracas Capitanía Xeneral de Venezuela Venezuela Francisco de Miranda
Martín Tovar Ponte
José de les Llamozas
Juan Germán Roscio
1810 22 de mayu Xunta de Cartagena[fn 1] Nuevu Reinu de Granada Colombia José María García de Toledo
1810 25 de mayu Primer Xunta de Buenos Aires Virreinatu del Río de la Plata Arxentina Cornelio Saavedra
Mariano Moreno
Manuel Belgrano
1810 3 de xunetu Xunta estraordinaria de Santiago de Cali[14] Nuevu Reinu de Granada Colombia Joaquín de Caycedo y Cueru
1810 20 de xunetu Xunta de Santa Fe Nuevu Reinu de Granada Colombia Francisco José de Caldas
Camilo Torres
1810 16 de setiembre Berru de Dolores Virreinatu de Nueva España Méxicu Miguel Hidalgo y Costilla
1810 18 de setiembre Primer Xunta Nacional de Gobiernu de Chile Capitanía Xeneral de Chile Chile Mateo de Toro y Zambrano
Juan Martínez de Rozas
1810 22 de setiembre Segunda Xunta de Quito Virreinatu de Nueva Granada Ecuador Carlos de Montúfar
José de Cueru y Caicedo
1811 28 de febreru Berru de Asencio Virreinatu del Río de la Plata Uruguái Pedro José Viera
Venancio Benavides
1811 15 de mayu Xunta de Paraguái Virreinatu del Río de la Plata Paraguái Pedro Juan Caballero
Fulgencio Yegros
Gaspar Rodríguez de Francia
1811 20 de xunu Bandu al pueblu de Tacna Virreinatu de Perú Perú Francisco Antonio de Zela
1811 5 de payares

Capitanía Xeneral de Guatemala, Virreinatu de Nueva España

El Salvador Manuel José Arce
Leandro Fagoaga
José Matías Delgado
1814 3 d'agostu Rebelión del Cuzco Virreinatu de Perú Perú José Angulo
Mateo Pumacahua

La Guerra de la Independencia Española foi'l detonante de la independencia americana y dio llugar n'España a un llargu periodu d'inestabilidá na monarquía mientres el reináu de Fernandu VII. La eliminación de la dinastía de los Borbones del tronu español per parte de Napoleón desamarró una crisis política en tol Imperiu español. Anque'l mundu hispanu de manera casi uniforme refugó'l plan de Napoleón pa dar la corona al so hermanu José, nun concebía una solución clara a l'ausencia d'un rei llexítimu. Arriendes de les teoríes tradicionales de política española denominaes contractualismo, dada la naturaleza contractual de la monarquía, representada na filosofía del derechu de Francisco Suárez, les provincies peninsulares respondieron a la crisis por aciu l'establecimientu de xuntes autónomes. La midida, sicasí, condució a un mayor tracamundiu yá que nun había una autoridá central, y la pretensión d'unes poques xuntes na península de ser la representación de tola monarquía nel so conxuntu nun foi reconocida pola mayoría de les demás xuntes. La Xunta de Sevillasobremanera, pretendía estender la so autoridá sobre l'imperiu d'ultramar debíu al papel históricu de la provincia nel monopoliu del comerciu esclusivu con América.

Estes pretensiones fueron resueltes al traviés de negociaciones ente les xuntes y el Conseyu de Castilla, lo que condució a la creación d'una Xunta Suprema y Central de Gobiernu d'España y de Indias, el 25 de setiembre de 1808. Convenir en que los reinos tradicionales de la península unviaríen dos representantes a esta Xunta Suprema Central, y que los reinos d'ultramar podríen unviar un representante cada unu. Estos "reinos" definíense como los virreinatos de: Nueva España, Perú, Nueva Granada y Buenos Aires, y les capitaníes xenerales independientes de: la isla de Cuba, Puertu Ricu, Guatemala, Chile, Venezuela, y les Filipines.

Esti plan foi criticáu por ufiertar una representación desigual y escaso de los territorios d'ultramar; sicasí, a fines de 1808 y empiezos de 1809 les capitales provinciales escoyeron los candidatos, que los sos nomes fueron unviaos a les capitales de los virreinatos o capitaníes xenerales. Delles grandes ciudaes importantes quedar ensin nenguna representación direuta na Xunta Suprema. En particular Quito y Chuquisaca (La Plata o Sucre), que se víen a sigo mesmes como capitales de les sos provincies, resentir de ser subsumidas dientro de los más grandes "Vice-reinos". Esta molición llevó a la creación de xuntes nestes ciudaes en 1809, que finalmente fueron reprimíes con violencia poles autoridaes mientres el cursu del añu. Un intentu fallíu d'establecer una xunta na Nueva España foi deteníu tamién. Col fin d'establecer un gobiernu con mayor llexitimidá, la Xunta Suprema pidió la celebración de "Cortes estraordinaries y xenerales de la nación española". L'esquema de les eleiciones pa les Cortes, agora sobre la base de provincies (diputaciones provinciales) y non de los reinos, yera más equitativo y proporcionáu pero nun apinaba les mires americanes, a la espera de redefinir lo que se consideraben les Provincies españoles n'América basaes nes antigües intendencies d'ultramar.

La disolución de la Xunta Suprema'l 29 de xineru de 1810, por cuenta de los reveses sufiertos poles fuercies españoles frente a Napoleón, desencadenó una nueva fola de xuntes n'América. La ocupación francesa nel sur d'España obligó a la Xunta Suprema a buscar abellugu na isla-ciudá de Cádiz. La Xunta, desacreditada, foi sustituyida por un cuerpu más pequeñu, de cinco persones, llamáu Conseyu de Rexencia d'España ya Indies. La mayoría de los americanos nun vía razón pa reconocer un gobiernu provisional que taba so l'amenaza de ser prindáu polos franceses en cualquier momentu, y empezó a trabayar pa la creación de xuntes locales americanes pa caltener la independencia de la rexón de los franceses. Los movimientos juntistas tuvieron ésitu na Nueva Granada (Colombia), Venezuela, Chile y Ríu de la Plata (Arxentina) pero non asina n'América Central. N'última instancia, América Central, xunto cola mayoría de la Nueva España, Quito (Ecuador), Perú, Llamargues (Bolivia), el Caribe y les Islles Filipines, caltener so control de los realistes mientres la siguiente década y participaron nel esfuerciu español pa establecer un gobiernu lliberal representáu poles Cortes de la monarquía española.

Radicalización: congresos constituyentes y declaraciones d'independencia editar

Nel añu 1810 dase la clausura de la Xunta Central sevillana que, tres les victories napoleóniques y la perda casi completa del territoriu peninsular, ye asocedida pola Rexencia de Cádiz, la que de la mesma sirvió de preámbulu pa la instauración de la Constitución española de 1812, y como resultáu dende Cádiz (últimu apartaz español independiente), pretende dase fin al estáu absolutista de tola monarquía, y en consecuencia a la instauración n'Europa y América d'un réxime lliberal, pero qu'en definitiva pretendía someter a Fernandu VII y los dominios americanos, a los que s'dio una representación minoritaria, al dictáu européu de les lleis nacionales de la Península Ibérica.

N'América produz la radicalización del conflictu y el tresformamientu de les xuntes d'autogobiernu americanes, que reconocíen primeramente a la persona del monarca español, nos respeutivos congresos nacionales de cada estáu naciente que realicen darréu les sos declaraciones d'independencia. Estos fechos asoceden nun ambiente de violencia creciente y de conflictos militares que s'estienden a nivel continental. Les declaraciones d'independencia de los nuevos países americanos son:

Congresos Constituyentes Nacionales y Declaraciones d'Independencia de cada estáu.
Virreinatu o territoriu desafiáu Añu Fecha Declaración Nome País actual
Virreinatu de Nueva Granada 1810 20 de xunetu Constitución de Cundinamarca Provincies Xuníes de la Nueva Granada Colombia
Capitanía Xeneral de Venezuela 1811 5 de xunetu Acta de la Declaración d'Independencia de Venezuela Confederación Americana de Venezuela Venezuela
Virreinatu de Nueva Granada 1811 11 de setiembre Independencia de Cartagena Estáu Llibre de Cartagena Colombia
Real Audiencia de Quito
del Virreinatu de Nueva Granada
1811 11 d'ochobre Constitución de Quito Estáu de Quito Ecuador
Virreinatu del Río de la Plata 1813 31 de xineru Asamblea Xeneral Constituyente del Añu 1813 Provincies Xuníes del Río de la Plata Arxentina y Bolivia (Uruguái nun foi almitida y Paraguái nun participó)
Gobiernu de les Misiones Guaraníes
del Virreinatu del Río de la Plata
1813 12 d'ochobre Primer constitución paraguaya Independencia paraguaya Paraguái
Virreinatu de Nueva España 1813 13 de setiembre Independencia de l'América Septentrional Congresu de Chilpancingo Méxicu
Gobernación de Montevideo
del Virreinatu del Río de la Plata
1815 29 de xunu Congresu d'Oriente Lliga Federal Uruguái
Virreinatu del Río de la Plata 1816 09 de xunetu Declaración d'independencia de l'Arxentina Congresu de Tucumán Arxentina
Capitanía Xeneral de Chile 1818 12 de febreru Acta d'Independencia de Chile Chile Chile
Virreinatu de Nueva Granada
y Capitanía Xeneral de Venezuela
1819 17 d'avientu Congresu de Cúcuta Gran Colombia Colombia, Venezuela, Ecuador y Panamá
Gobiernu de Guayaquil
del Virreinatu de Perú
1820 9 d'ochobre Independencia de Guayaquil Provincia Llibre de Guayaquil Ecuador
Virreinatu de Perú 1821 28 de xunetu Declaración d'Independencia Congresu Constituyente de Perú (1822) Perú
Capitanía Xeneral de Guatemala 1821 15 de setiembre Independencia de Centroamérica[15][16] Guatemala, El Salvador, Hondures, Nicaragua y Costa Rica
Provincia de Nueva España 1821 28 de setiembre Acta d'Independencia del Imperiu Mexicanu Xunta Provisional Gubernativa Méxicu
Provincia de Panamá y Provincia de Veraguas
del virreinatu de Nueva Granada
1821 28 de payares Acta d'Independencia de Panamá Independencia de Panamá Panamá
Provincia de Llamargues
del Virreinatu del Río de la Plata
1824 6 d'agostu Declaración d'Independencia de Bolivia Asamblea Xeneral de Diputaos de les Provincies del Altu Perú Bolivia

Desenvolvimientu del conflictu editar

Mientres les lluches ente los independentistes y los realistes asocedieron situaciones de violencia mutua. Los revolucionarios desconocieron les autoridaes monárquiques españoles n'América, formaron exércitos y constituyeron repúbliques americanes. El gobiernu español y Fernandu VII reaccionen negando llexitimidá a les xuntes de gobiernu americanes, y so la direición española, formar n'América los exércitos realistes con un auxiliu d'espedicionarios españoles, pero principalmente por una mayoría de tropa y oficialidá d'orixe americanu, lo que pa un autores dio-y el calter de guerra civil.[17] [18]

Sectores editar

 
Desenvolvimientu de les guerres d'independencia hispanoamericanes
     Gobiernu baxu control realista     Lleal a la Xunta Central Suprema o Cortes     Xunta americana o movimientu d'insurrección     Independencia declarada o establecida     España so la revolución lliberal

Suramérica editar

La fase inicial tuvo como componente principal l'enfrentamientu militar de les grandes capitales de les distintes provincies de virreinatos y capitaníes que permanecieron lleales al gobiernu d'España contra otres que, a exemplu de les xuntes d'España, crearon Xuntes d'autogobiernu americanes onde los naturales d'América tomaron el control del gobiernu.

Nesta primer fase, el gobiernu constitucional de Cádiz lluchó contra los exércitos de les xuntes. Nel sur, l'antiguu virreinatu de Perú encaloró los sos propios movimientos insurxentes y unvió auxilios a otres provincies lleales d'América qu'inda aguantaben frente los revolucionarios, convirtiéndose nel gran apartaz militar español del Sur. Estes fuercies non solo frenaron la meyora de les armes de la Xunta de Buenos Aires, la más activa, sinón qu'acabaron coles xuntes del Altu Perú o actual Bolivia, de Chile y de Quito, y dexaron crear otros exércitos lleales con naturales de los países en revolución.

Más palantre, a partir de 1812, llegaríen espedicionarios europeos a cuentagotes a distintos puntos, y por fin en 1815 una gran espedición española empobinada por Pablo Morillo invadió la Nueva Granada y dio sofitu a los lleales de Mariña Firme. Tantu Pablo Morillo como'l virréi José Fernando de Abascal y Sousa sobresalieron como organizadores de la defensa de la monarquía española n'América. Pa 1816 Suramérica paecía otra vegada en manes realistes, pero quedaba ensame de guerrilles en Venezuela y nel Altu Perú, l'apartaz lleal de Montevideo venciera, ente que la poderosa xunta de Buenos Aires rearmaba los sos exércitos regulares que fueren estrozaos nos sos ataques sobre l'Altu Perú. Bolívar, dende Haití, tornó a Venezuela, apiguró tol caudillaje, y retomó la ofensiva nel norte del continente.

Ofensiva dende Buenos Aires editar

En consolidándose la Xunta en Buenos Aires, les sos primeres aiciones béliques apuntaron a controlar el Virreinatu del Río de la Plata yá que non toles provincies acompañaron les sos aiciones otramiente, y dalgunes permanecieron lleales a España:

Contrarrevolución en Córdoba editar
 
Santiago de Liniers enfrentó a la Revolución en Córdoba.

El mesmu día de la instalación de la Primer Xunta, el derrocáu virréi Cisneros unvió un mensaxe secretu al so antecesor, Santiago de Liniers, que se topaba en Córdoba, en que-y encargaba la direición de la resistencia contra la Revolución.[19] Liniers y Gutiérrez de la Concha apuntaron milicies urbanes y milicianos axuntando 1500 homes y 14 cañones.[20][21]

Na ciudá de Mendoza, Faustino Ansay dirixó un llevantamientu tomando'l cuartel y axuntando más de 200 soldaos. Tres díes más tarde, faltu de sofitu, depunxo la so actitú y reconoció a la Xunta. Les demás ciudaes terminaron acatando a la xunta bonaerense.

Espedición a les Provincies Interiores y Alto Perú (Bolivia) editar

La organización del exércitu que tenía de colar al interior foi encargada al vocal Juan José Castelli, quien axuntó 1.150 homes provenientes de los reximientos d'infantería y caballería, tantu de les tropes milicianes como de los veteranos.[22] L'artillería taba compuesta de 4 pieces volantes y 2 obuses. La fuercia diba regularmente uniformada, con abondoses municiones y bon armamentu y col sueldu pagu antemanadamente, gracies a un emprestu llográu del comerciu pol vocal Juan Larrea.[23] N'ochobre de 1810, la vanguardia del Exércitu del Norte empecipió la so marcha escontra l'Altu Perú. El 7 de payares dambes fuercies enfrentar na Batalla de Suipacha. Enfrentáronse 800 realistes con 4 cañones contra 600 patriotes con 2 cañones. González Balcarce atraxo a les tropes realistes afalándoles a cruciar el ríu con una fuga asonsañada; na oriella sur fueron sorpresivamente atacaos de lladral pola infantería y l'artillería que taben ocultes ente los cuetos ente que la caballería, que n'apariencia fuxía, dio vuelta pa enfrentalos. Los realistes dar a la fuga abandonando armes, artillería y municiones, desbandándose por completu.[24] La resultancia de Suipacha tuvo un fuerte efeutu moral, y el 10 de payares la ciudá de Potosí deponía al gobernador Francisco de Paula Sanz.[25] En Chuquisaca, un cabildru abiertu reconoció l'autoridá de la Xunta porteña, declarando nula la so adhesión al Virreinatu de Perú. En La Paz, l'intendente Domingo Tristán y Moscoso plegar a la revolución y un congresu del pueblu aceptó por unanimidá l'autoridá de la Xunta de Buenos Aires. Tol Altu Perú quedaba aseguráu pa los patriotes.

Paraguái editar

Tanto'l territoriu de Paraguái como'l de la Banda Oriental del Uruguái fueron calteníos polos realistes. La Xunta de Buenos Aires cortó les comunicaciones fluviales de Montevideo col Paraguái al traviés del ríu Paraná, y les autoridaes de la ciudá de Corrientes detuvieron delles embarcaciones que se dirixíen a Asunción.[26]

El gobernador Bernardo de Velasco dirixendo fuercies realistes paraguayas incursionó nel territoriu de les Misiones en busca d'armes.[27] El 1 d'ochobre, una flotilla paraguaya atacó Corrientes y rescató los buques paraguayos prindaos; siguió incursionando na zona mientres delles selmanes, apoderándose tamién de la Guardia de Curupayty, que Corrientes caltenía nel actual Departamentu de Ñeembucú.[26] El 4 de setiembre, la Xunta nomó al vocal Manuel Belgrano comandante de les fuercies que teníen d'operar na Banda Oriental contra los realistes de Montevideo, asignándo-y un exércitu exiguo: 250 homes estrayíos de diversos cuerpos militares porteños, con 6 cañones.[28] Sicasí, cuando la noticia del ataque a Misiones llegó a Buenos Aires la Xunta decidió esviar la pequeña división de Belgrano escontra'l Paraguái. En cruciando'l Paraná, el pequeñu exércitu siguió aumentando les sos fuercies con tropes voluntaries aconceyaes pol comandante militar d'Entre Ríos, José Miguel Díaz Vélez, y unos 200 homes del Reximientu de Patricios mandaos por Gregorio Perdriel. A fines d'ochobre, entamaes les sos fuercies en 4 divisiones[29][30] y llevando al paraguayu José Machain como sarxentu mayor, l'exércitu avanzó escontra'l norte pel centru d'Entre Ríos, evitando cruciar cursos d'agua. El 6 de payares, una escuadrilla con 300 realistes al mandu de Juan Ángel Michelena ocupó Concepción del Uruguay; les milicies d'esa villa, comandadas por Diego González Balcarce, incorporar al exércitu de Belgrano.

El 19 d'avientu Belgrano crució col gruesu del exércitu revolucionariu'l ríu Paraná y atacó la posición fortificada de Campichuelo, d'onde los realistes retirar tres un curtiu intercambiu de disparos.[31] Los patriotes ocuparon ensin llucha'l sacupáu pueblu d'Itapúa, distante cuatro llegues, pero la falta de caballos y el mala traza de la tropa obligaron a Belgrano a detenese ensin poder escorrer a los realistes. Los pobladores locales fuxeron del exércitu —al que consideraben invasor— llevándose tolos medios de subsistencia. El territoriu paraguayu, colos sos numberosos ríos, esteros y selves tropicales, yera una tarrecible torga pa la meyora del exércitu. Sicasí, los homes de Belgrano siguieron la so difícil meyora y llograron una pequeña victoria xunto al ríu Tebicuary. El 19 de xineru, dio empiezu a la Batalla de Paraguarí. Magar la diferencia numbérica —460 homes contra 6000— los independentistes llograron tomar la posición paraguaya y obligar a les sos tropes a retirase, mientres Velasco fuxía escontra'l pueblu de Yaguarón. Pero les tropes de l'avanzada de Belgrano dedicar al pillaje y depués confundieron los auxilios unviaos por Belgrano con enemigos, polo cual se desbandaron cuando los paraguayos reorganizáronse y contraatacaron. Belgrano viose obligáu a recular pel camín pol qu'había llegáu, pero nun foi escorríu.[32] Na Batalla de Tacuarí, el 9 de marzu, les tropes patriotes fueron ganaos definitivamente. El fracasu de Belgrano llevó a un contraataque paraguayu, pol cual la ciudá de Corrientes foi invadida y ocupada militarmente'l 7 d'abril.[26] Un mes más tarde, sicasí, formóse un Congresu provincial que derrocó a Velasco y reemplazar por una Xunta provisional de gobiernu; nésta xugaba un papel decisivu Gaspar Rodríguez de Francia, que gobernaría al país mientres casi tres décades. El nuevu gobiernu proclamó la independencia de Paraguái respeuto del gobiernu de Buenos Aires.

Uruguái editar

El 9 d'ochobre de 1810 fíxose cargu del gobiernu de Montevideo el xeneral Gaspar de Vigodet, acabante llegar d'España, que reforzó la so posición militar con tropes urbanes empobinaes por oficiales de la Real Armada. Llanzó una serie de campañes terrestres escontra les llocalidaes del interior de la Banda Oriental, obligando socesivamente a les sos autoridaes a reconocer l'autoridá montevideana. Ési foi'l principiu de la unificación xurídica de la futura Provincia Oriental. Poco dempués, unvió al marín Juan Ángel Michelena a ocupar les mariñes del ríu Uruguái, obligando a les autoridaes de los pueblos de dambes márxenes del mesmu a sometese a la so autoridá, pero en dellos sectores atoparon resistencia de partíes irregulares formaes por pobladores locales. Tres una serie de escaramuzas, los realistes sacuparon les sos posiciones na marxe occidental del ríu Uruguái, y los revolucionarios quedaron dueños de la rexón en marzu de 1811.[33]

La Xunta bonaerense encamentó al teniente coronel Juan Bautista Azopardo tresportar per vía fluvial refuerzos pal exércitu de Belgrano nel Paraguái. Les autoridaes realistes de Montevideo destacaron pa interceptalo una flotilla de siete navíos calidable cimeru y tripulación más esperimentada que los del so adversariu, dirixida por Jacinto Romarate. La flotilla de Azopardo remontó'l Paraná hasta llegar el 2 de marzu al altor de San Nicolás de los Regueros onde s'empecipió'l Combate de San Nicolás onde la flota patriota foi ganada y aportó a rindise. El comandante cayó prisioneru de los realistes y foi lleváu a España, mientres el gobiernu porteño condergar n'ausencia por impericia nel comandu.[34] Cola desapaición de la pequeña fuercia naval patriota quedó confirmáu'l dominiu de los ríos per parte de la flota realista de Montevideo, que se modificar recién trés años más tarde. En xineru de 1811 llegó a Montevideo Francisco Javier de Elío, designáu virréi del Río de la Plata. Los realistes controlaben Montevideo, pero nes zones rurales de la Banda Oriental les idees revolucionaries yeren acallantaes pola fuercia. En llugar d'apelar a la so fidelidá, el gobiernu de Montevideo esixó a la población rural la exhibición de los títulos de propiedá de los campos qu'ocupaben —xeneralmente a títulu precariu— amenaciando a los que nun lo fixeren cola espulsión de los mesmos.[35]

El 28 de febreru, a veres del regueru Asencio, el comandante Pedro José Viera llanzó'l llamáu "Berru de Asencio", llevantándose n'armes contra l'autoridá de Elío. Foi secundáu por estancieros y gauchos locales que conformaron partíes d'irregulares, empecipiando una serie de combates contra fuercies lleales al rei col Combate de Soriano, ganáu por Miguel Estanislao Soler y milicianos orientales el 4 d'abril de 1811. La Xunta aidó a los patriotes de la Banda Oriental col fin d'estender la revolución ya intentar neutralizar a Montevideo, apostadero de la flota española nel océanu Atlánticu sur. Por esi puertu podríen llegar tropes dende España pa encalorar la revolución nel antiguu virreinatu, de cuenta que la so conquista yera crucial. Belgrano, que foi nomáu comandante de les fuercies militares el 7 de marzu, poner en contautu col capitán José Gervasio Artigas quien, en desertando del so puestu na guarnición de Colonia del Sacramento, pasó a Buenos Aires pa ufiertar los sos servicios a la Xunta.[36] Artigas desembarcó en suelu oriental el 9 d'abril al mandu de delles tropes de Buenos Aires y foi reconocíu como xefe polos patriotes locales. Tres dellos combates menores pudo avanzar escontra Montevideo. Elío unvió al so alcuentru una división a órdenes del capitán José Posadas, pero Artigas ganar el 18 de mayu na Batalla de Les Piedres.[37]

Amenorgaos los realistes al control de Montevideo y Colonia, dambes places fueron puestes so sitiu'l 21 y 26 de mayu respeutivamente. A empiezos de xunu, los realistes sacuparon Colonia, que foi ocupada polos revolucionarios, y Artigas punxo sitiu a Montevideo col auxiliu de los gauchos orientales y les fuercies unviaes per Buenos Aires. Namái les muralles de la ciudá y los cañones de la flota fondiada nel puertu torgaron una rápida cayida de la ciudá, pero la so situación yera comprometida.

El virréi Elío, sitiáu en Montevideo, vio como única salida l'auxiliu de les tropes portugueses del Brasil y solicitó el so concursu pa ganar a los revolucionarios. Yá'l 20 de marzu de 1811 Elío emitiera una proclama al pueblu oriental amenaciando cola intervención portuguesa si la insurrección siguía.

Portugal siempres apostara a España'l territoriu de la Banda Oriental y nun dexaría pasar la ocasión: el gobiernu portugués entamara'l Exércitu d'Observación de Diego de Souza. Estes fuercies yá habíen tomáu contautu col gobernador paraguayo Velasco, ufiertándo-y la so ayuda contra l'ataque de Belgrano.[38] Souza tenía, amás, orde de faer reconocer como reina del Río de la Plata a la infanta Carlota Joaquina, esposa del rei Xuan VI de Portugal y hermana de Fernandu VII.[39][40] El 17 de xunetu crució la frontera un exércitu de 3.000 soldaos portugueses comandados pol gobernador Souza. Tolos pueblos del este del actual territoriu uruguayu fueron ocupaos por tropes portugueses,[41][42][43] y el 14 d'ochobre establecióse'l cuartel xeneral portugués en Maldonado.[38]

Ofensiva de Bolívar editar

Méxicu editar

La llucha empieza en 1810 col berru de Dolores nel estáu de Guanajuato. El berru foi dau pol cura Miguel Hidalgo y Costilla, formador de la combalechadura de Querétaro. El plan d'Hidalgo yera formar una Xunta de Gobiernu Autónoma fiel a Fernandu VII. La insurrección creció rápido y tuvo a puntu de tomar por asaltu la ciudá de Méxicu, una y bones l'exércitu realista foi derrotáu ya Hidalgo cuntaba con más de 80.000 homes; pero decidió dir al norte camín de Guadalaxara, onde foi atacáu por sorpresa pol nuevu exércitu realista de Félix María Calleja, unu de los meyores xenerales nel virreinatu. Tres esta derrota en Guadalaxara, Hidalgo y el so exércitu colaron al norte camín d'Estaos Xuníos pero fueron atacaos por sorpresa nuevamente y encarcelaos en Chihuahua, onde Hidalgo foi fusiláu en 1811.

Un añu dempués, en 1812, un soldáu y ex alumnu d'Hidalgo, José María Morelos y Pavón, con un puñáu d'homes qu'escaparon en Guadalaxara y refuerzos del sur de la Nueva España, entamó una nueva campaña independentista y llogró ganar al apocayá nomáu virréi Calleja. Cola victoria entamó un congresu independiente y una constitución en Apatzingán ente 1813 y 1814. Pero tres el regresu de Fernandu VII al tronu llegaron nuevos refuerzos realistes, y comandados pol virréi Calleja ganaron y fusilaron al Xeneral Morelos a principios de 1815. Los sos oficiales empezaron entós una guerra de guerrilles al sur de la Nueva España. A partir de 1816, el nuevu virréi Apodaca intentó pacificar el virreinatu, y en 1818 la Nueva España taba casi en paz. La espedición de Francisco Xavier Mina dio una esperanza que llueu foi ganada, y solo quedaba una Guerrilla al sur del país, la de Vicente Guerrero; esti ex-soldáu de Morelos aguantó fuertemente a los realistes mientres años na sierra del sur. Pero en 1820 diose la noticia de que Fernandu VII aceptara la Constitución de Cádiz, lo que causó un descontentu xeneral nel virreinatu. Unu de tales descontentos yera Agustín de Iturbide, xeneral realista que tenía la misión de ganar a Guerreru pero que decidió xunise al movimientu y proclamó el Plan d'Iguala declarando la independencia. A finales de 1820 tol mundu taba sofitando'l Plan d'Iguala, y el nuevu xefe políticu superior, Juan O'Donojú, aceptar. El 27 de setiembre de 1821, 10 años y 12 díes dempués de que'l cura Hidalgo proclamara la llibertá de Méxicu, Agustín de Iturbide entró triunfante na ciudá de Méxicu y declaró el fin de 300 años de virreinatu español y l'empiezu del Imperiu Mexicanu con él como Emperador, que nun duró más qu'escasos meses. Cayíu l'imperiu convocar a los ex-territorios españoles, nesi momentu provincies, a crear una república, lo cual dio llugar a la formación de los Estaos Xuníos Mexicanos.

Nel Caribe, les islles de Cuba y Puertu Ricu nun fueron afaraes pola guerra y siguieron formando parte integrante del Reinu d'España hasta l'añu 1898.

Participantes editar

Realistes editar

Nes Guerres d'Independencies Hispanoamericanes, los realistes fueron el bandu carauterizáu poles fuercies armaes formaes principalmente por españoles, europeos, americanos ya indios, y emplegaes pa la defensa de la monarquía española nel primer terciu del sieglu XIX.[44]

Los diccionarios de la Real Academia definir dende 1803 como regiarum partium sectator, el que nes guerres civiles sigue'l partíu de los reis. En 1822 añadióse potestatis regia defensor, que defende regalías y derechos de los reis.

Realistes y Otros comandantes de la Corona Española
Nueva España, Guatemala y Cuba
 
Felix María Calleja
Nueva Granada, Venezuela y Quito
 
Pablo Morillo
Ríu de Plata y Paraguái
 
Santiago de Liniers
Perú, Llamargues y Chile
 
Fernando de Abascal

Patriotes editar

Mientres les Guerres d'Independencia Hispanoamericanes, patriotes foi la forma común en que se llamaron a sigo mesmos los combatientes a favor de la independencia de la Corona española combinando sentimientos de lliberación y d'enraigono pola Patria, la tierra natal o adoptiva a la que se sentíen amestaos por unos determinaos valor, cultura, historia y ciños.

Territorios editar

Consecuencies editar

Mortalidá editar

Comparada cola guerra d'independencia estauxunidense, onde nun se vivió nada asemeyao, la perda de vides y la destrucción material del conflictu mientres la independencia hispanoamericana foi desaxeradamente mayor.[45]

N'efeutu, non yá tratóse d'una guerra pola independencia (como'l casu norteamericanu) sinón que se dieron circunstancies qu'añadieron un mayor encarnizamiento a la llucha.[46] Ente elles, cabo señalar la enorme estensión territorial de la guerra, que tomó la casi totalidá de Hispanoamérica, la política de terror practicada por dambos bandos, l'alternanza de victories y derrotes ente los partidarios de la independencia y los lleales a l'autoridá real (llamaos patriotes y realistes, respeutivamente), l'exiliu y desplazamientu de poblaciones y l'allongamientu nel tiempu de la llucha que produció una completa ruina en munches de les ciudaes y campos de l'América española, la perda de capitales y bienes de too tipu tres el paralís del comerciu y actividaes granibles, y la dedicación de los recursos materiales y humanos al esfuerciu bélicu. Tou ello nel marcu d'una guerra que cuadruplicó la duración de la estauxunidense —que'l so últimu episodiu foi la Batalla de Yorktown (1781).

Consecuencies pa Hispanoamérica editar

 
La Batalla d'Ayacucho, de Martín Tovar y Tovar. Llibrada'l 9 d'avientu de 1824, marcó'l fin de les guerres d'independencia en Suramérica.

Munches fueron les consecuencies pa Hispanoamérica.

Sumió'l monopoliu comercial y, poro, el proteicionismu, col consiguiente empobrecimiento de munches rexones hispanoamericanes, incapaces de competir coles industries d'Europa.

Amás, nel Congresu de Panamá, en 1826 viose atayáu'l suañu que Bolívar tenía p'América de crear unos Estaos Xuníos d'América del Sur. Sicasí, la opinión de dellos iberoamericanos ye bien distintu, yá que afirmen que la independencia dexó a los sos países la oportunidá de desenvolvese en función a les sos propies necesidaes y la d'aplicar una xusticia más equitativa ente los sos componentes étnicos.

Magar nun se pretendieron cambeos na estructura territorial derivada del Uti possidetis, el movimientu independentista tuvo un efeutu disgregador que foi la causa de la fragmentación de los antiguos virreinatos y capitaníes en dellos países nacientes, de manera que l'independentismu siguió'l so procesu políticu más allá de la emancipación puramente dicha. Los seis países independientes que se crearon a la conclusión de les guerres d'independencia hispanoamericanes fueron:

Adicionalmente, nel Ríu de la Plata hubo un movimientu autonomista que caltuvo'l so autogobiernu con ésitu y qu'anició la constitución d'otru país:

Países sumíos proclamaos autónomos o declaraos independientes nes guerres d'emancipación editar

vease especialmente Primer Xunta designada'l 25 de mayu de 1810, Independencia d'Arxentina— (proclamada'l 9 de xunetu de 1816, primeramente la Lliga Federal proclamó la so independencia'l 29 de xunu de 1815 nel Congresu d'Oriente).

Países independientes fora de les guerres d'emancipación editar

El Uruguái formó parte del Río de la Plata pero foi efímeramente incorporáu al Brasil y nuevamente integró les Provincies Xuníes del Río de la Plata, hasta la so independencia en 1828. Amás, depués de complexos procesos que s'asocedieron n'años posteriores, diose orixe a los 16 estaos hispanoamericanos: Arxentina, Bolivia, Chile, Colombia, Costa Rica, Ecuador, El Salvador, Guatemala, Hondures, Méxicu, Nicaragua, Panamá, Paraguái, Perú, Uruguái y Venezuela. Nel Caribe, Santu Domingu (actual República Dominicana) siguió formando parte d'España hasta finales del añu 1821, ente que Cuba y Puertu Ricu siguieron facer hasta la so separación como resultáu de la Guerra d'España y Estaos Xuníos nel añu 1898.

  • 1828 - Uruguái independizar de les Provincies Xuníes del Río de la Plata y de Brasil.

Depués de concluyir la Guerra d'España y Estaos Xuníos y tres la firma del Tratáu de París (1898), Cuba, Puertu Ricu, Filipines y Guam quedaron so control de los Estaos Xuníos.

Declaraciones d'independencia fora de la Emancipación.
País Añu Fecha Declaración Nome País del que s'independizaron o dixebraron
Guatemala, El Salvador, Hondures, Nicaragua y Costa Rica 1838 - 1839 - 1841 Separación República Federal de Centro América
Panamá 1903 3 de payares Separación

Colombia

Ecuador 1830 13 de mayu Independencia d'Ecuador#Revoluci.C3.B3n d'Independencia Primer Carta Magna del Ecuador Asamblea Constituyente de Riobamba Gran Colombia
Uruguái 1830 28 de xunu Convención Preliminar de Paz (1828) Estáu Oriental del Uruguái Provincia Cisplatina

Consecuencies pa España editar

 
La Batalla de Pueblo Viejo. Tuvo llugar el 9 de setiembre de 1829. Foi'l postreru intento de reconquista de Méxicu.

Les Guerres d'independencia hispanoamericanes xeneraron la perda de los virreinatos y les capitaníes xenerales que formaben parte del Imperiu español, el que quedó bien amenorgáu territorialmente y abrasáu económicamente. Ello significó un desastre pa la Monarquía española y pa la corona.

Pa los comerciantes de Cádiz, l'alministración gubernamental española, los nobles y, naturalmente, pa la familia real (propietaria direuta d'estos bienes realengos) sumió una fonte esencial d'ingresos -les riqueces y los caudales de Indias-, fundamentales pa la Real Facienda y el monopoliu gaditano.

El sector más humilde o de menores recursos de la nación española, sicasí, amosóse un tanto indiferente a la independencia americana y en tou momentu considerar un problema en ciertu mou ayenu a ella, una y bones América taba desligada pa la inmensa mayoría de los sectores desfavorecidos ente los españoles peninsulares, llabradores, trabayadores o comerciantes de clases medies o altes, nun esistía rellación dalguna coles sos vides, y nun-yos reportaba nengún beneficiu (o perxuiciu).[52]

La espedición de Barradas en 1829 foi l'últimu esfuerciu militar d'España en suelu continental contra la independencia hispanoamericana.[53]

Cola Revolución de 1830 cayó definitivamente l'absolutismu en Francia y el principal sofitu del rei Fernandu VII na Santa Alianza, pero tolos proyeutos militares del gobiernu español para reconquistar de Hispanoamérica tuvieron la so final nel añu 1833, col fallecimientu del monarca español,[9][54] cumpliéndose la respuesta negativa que dio'l ministru español Francisco Zea Bermúdez, frente al anunciu del gobiernu británicu fechu en 1825 por George Canning de reconocencia de los nuevos países, cuando afirmó que "El Rei nun va consentir enxamás en reconocer los nuevos estaos de l'América española y nun va dexar d'emplegar la fuercia de les armes contra los sos súbditos rebalbos d'aquella parte del Mundu".

Al morrer Fernandu VII el Reinu d'España siguió'l so propiu procesu políticu, somorguiáu nes guerres civiles conocíes como les Guerres carlistes (1833-1876), quedando como una potencia de segundu orde ente los estaos europeos. Entá peor, tres la Revolución Gloriosa de 1868 que derrocó a Sabela II, españaron guerres independentistes en Cuba (1868-1880) y Puertu Ricu (1871), los dos últimos territorios españoles n'América. Esti procesu enllargar hasta 1898, cola perda de los últimos territorios d'ultramar españoles del Caribe y el Pacíficu a manes de los Estaos Xuníos.

Espulsión de los españoles editar

La espulsión de los españoles d'América ye la traxedia humana arriendes de toa una serie de midíes tomaes contra ellos per parte de los gobiernos independientes mientres el procesu de les guerres d'independencia hispanoamericanes. Tuvo dirixida en principiu contra los encargaos de l'alministración española pa estendese darréu contra la población española polo xeneral, so acusaciones diverses.

Hubo dos formes predominantes del exiliu: la primera foi productu de les circunstancies de la guerra, y la segunda obligáu por lleis d'espulsión en contra de los españoles per parte de los gobiernos hispanoamericanos somorguiaos na guerra y que s'estendió más allá de la conclusión del conflictu.

Negociaciones de paz y reconciliación, Trataos de Paz y Amistá editar

Tres el fallecimientu del monarca Fernandu VII d'España, y col nuevu reináu de la so fía, Sabela II d'España, diose entamu a una nueva etapa de rellación internacional. Les cortes xenerales del reinu autorizaron el 4 d'avientu de 1836 l'arrenunciu de la corona española a cualquier derechu territorial y de soberanía, y que, sicasí los territorios de la Constitución de Cádiz de 1812, fixérase la reconocencia de la independencia de tolos nuevos países americanos por aciu la conclusión de Trataos de Paz y Amistá sobre la base de que "nun se comprometen nin l'honor nin los intereses nacionales", lo que se promulgó'l 16 d'avientu de 1836.[55][56]

Trataos de reconocencia de les independencies
Fecha País Gobiernos americanos Gobiernos españoles
28 d'avientu de 1836[fn 3]   Méxicu Presidente José Justo Corru
Plenipotenciario Miguel Santa María
Rexente María Cristina de Borbón, vilba de Fernandu VII
Presidente del Conseyu de Ministros y Plenipotenciario José María Calatrava
16 de febreru de 1840   Ecuador Presidente Juan José Flores
Plenipotenciario Pedro Gual
Rexente María Cristina de Borbón, vilba de Fernandu VII
Presidente del Conseyu de Ministros y Plenipotenciario Evaristo Pérez de Castro
25 d'abril de 1844[57]   Chile Presidente Manuel Bulnes
Plenipotenciario Xeneral José Manuel Borgoño
Reina Sabela II de Borbón
Presidente del Conseyu de Ministros, Ministru d'Estáu, y Plenipotenciario Luis González Bravo
30 de marzu de 1845   Venezuela Presidente Carlos Soublette
Plenipotenciario Alejo Fortique
Reina Sabela II
Presidente del Conseyu de Ministros Ramón María Narváez
Plenipotenciario Francisco Martínez de la Rosa
21 de xunetu de 1847   Bolivia Presidente José Ballivián
Plenipotenciario José María Linares
Reina Sabela II
Presidente del Conseyu de Ministros y Plenipotenciario Joaquín Francisco Pacheco
10 de mayu de 1850 Costa Rica  Costa Rica Presidente Juan Rafael Mora Porras
Plenipotenciario Felipe Molina
Reina Sabela II
Presidente del Conseyu de Ministros Ramón María Narváez
Plenipotenciario Pedro José Pidal
24 de xunetu de 1850   Nicaragua Presidente Norberto Ramírez
Plenipotenciario José de Marcoleta
Reina Sabela II
Presidente del Conseyu de Ministros Ramón María Narváez
Plenipotenciario Pedro José Pidal
9 de xunetu de 1859[fn 4]   Arxentina Presidente Justo José de Urquiza
Plenipotenciario Juan Bautista Alberdi
Reina Sabela II
Presidente del Conseyu de Ministros Leopoldo O'Donnell
Plenipotenciario Saturnino Calderón Collantes
29 de mayu de 1863   Guatemala Presidente Rafael Carrera y Turcios
Plenipotenciario Felipe del Barriu Larrazábal
Reina Sabela II
Presidente del Conseyu de Ministros y Plenipotenciario Manuel Pando Fernández de Pinedo
24 de xunu de 1865   El Salvador Presidente Francisco Dueñas
Plenipotenciario Juan Víctor Herrán
Reina Sabela II
Presidente del Conseyu de Ministros Leopoldo O'Donnell
Plenipotenciario Manuel Bermúdez de Castro y Díez
19 de xunetu de 1870   Uruguái Presidente Lorenzo Batlle
Plenipotenciario Adolfo Rodríguez
Rexente del Reinu Francisco Serrano
Presidente del Conseyu de Ministros Juan Prim
Plenipotenciario Carlos Creus y Camps
14 d'ochobre de 1874[fn 5][fn 6]   República Dominicana Presidente Ignacio María González Santín
Plenipotenciario Manuel Joaquín Delmonte
Presidente del Poder Executivu de la República Española Francisco Serrano
Presidente del Conseyu de Ministros Práxedes Mateo Sagasta
Plenipotenciario Juan Gutiérrez de la Concha
14 d'agostu de 1879   Perú Presidente Mariano Ignacio Prado
Plenipotenciario Juan Mariano de Goyeneche y Gamio
Rei Alfonso XII
Presidente del Conseyu de Ministros Arsenio Martínez-Campos
Plenipotenciario El I marqués de Molins
10 de setiembre de 1880   Paraguái Presidente Cándido Bareiro
Plenipotenciario Carlos Saguier
Rei Alfonso XII
Presidente del Conseyu de Ministros Antonio Cánovas del Castillo
Plenipotenciario Francisco Otín y Mesía
30 de xineru de 1881   Colombia Presidente Rafael Núñez
Canciller y Plenipotenciario Luis Carlos Ricu
Rei Alfonso XII
Presidente del Conseyu de Ministros Antonio Cánovas del Castillo
Plenipotenciario El I marqués de Molins
17 de payares de 1894   Hondures Presidente Policarpo Bonilla
Plenipotenciario José Diego Gámez
Rexente María Cristina d'Austria
Presidente del Conseyu de Ministros Práxedes Mateo Sagasta
Plenipotenciario Julio de Arellano
10 de mayu de 1904[58][59]   Panamá Presidente Manuel Amador Guerrero Rei Alfonso XIII
Presidente del Conseyu de Ministros Antonio Maura

Notes editar

  1. El 22 de mayu de 1810 establecióse una Xunta de Gobiernu en Cartagena por cuenta de la prisión de Fernandu VII. El 14 de xunu de 1810 el Cabildru depunxo al gobernador Francisco Montes y deportar a L'Habana. El 14 d'agostu'l Cabildru nomó Presidente de la Xunta Suprema de Cartagena a José María García de Toledo. El 11 de payares de 1811 Cartagena declaró la independencia. El 17 d'agostu de 1815 les tropes españoles al mandu del Pacificador Pablo Morillo punxeron sitiu a Cartagena, que cayó'l 5 d'avientu y los sos líderes executaos. pola so resistencia, Bolívar nomó a Cartagena como Ciudá Heroica.
  2. Arxentina considerar parte integrante y nun reconoz la so independencia hasta'l 17 de xunetu de 1852.
  3. Los trataos de paz y amistá ente les naciones hispanoamericanes y España tán publicaes na Gaceta de Madrid dientro de la páxina web del BOE [1] República Mexicana(sic) 7 avientu 1857; Ecuador 14 payares 1842; Chile 27 setiembre 1845; Venezuela 24 xunu 1846; Bolivia 02 xunu 1861; Costa Rica 29 avientu 1850; Nicaragua 27 xunetu 1851; Guatemala 25 xunu 1864; Arxentina 25 xunu 1864; El Salvador 30 xunu 1866; Uruguái 28 xineru 1883; República Dominicana 06 febreru 1876; Perú 15 marzu 1880; Paraguái 02 xunetu 1882; Colombia 22 avientu 1881 y Honduras 11 xunetu 1896.
  4. El Reinu d'España y la República Arxentina roblaríen un nuevu tratáu'l 21 de setiembre de 1863 col fin de reflexar la situación esistente tres la reincorporación al país de la provincia de Buenos Aires al rematar la guerra ente la Confederación Arxentino y dicho provincia (1852-1862). Amás reemplazábase'l principiu del ius sanguinis pol ius soli pa la ciudadanía de los inmigrantes españoles a l'Arxentina.
  5. Esti tratáu foi sancionáu nuevamente pol rei Alfonso XII tres la restauración de la monarquía (1874) .
  6. La República Dominicana y el Reinu d'España roblaron un tratáu anterior de paz y amistá sancionáu'l 25 agostu de 1855, per parte española la Reina Sabela II y plenipotenciario Claudio Antón Luzuriaga y pola parte dominicana'l Presidente Pedro Santana y plenipotenciario Rafael María Baralt. L'anexón a España de la República Dominicana ente 1861 y 1865 dexó ensin efeutu esti tratáu.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Xeneral Div. (R) Evergisto de Vergara. El Frente del Este: Rivadavia y la Guerra contra'l Brasil en 1827 Archiváu el 15 de mayu de 2013 na Wayback Machine.. Institutu d'Estudios Estratéxicos de Buenos Aires (IEEBA). Agostu de 2006.
    "en Ibero América -pa la dómina de les Guerres pola Independencia- había menos de 50.000 soldaos españoles, de los cualos 20.000 nunca salieron de Cuba. Depués, nel procesu de les guerres pola independencia, nunca participaron más de 30.000 españoles." (páxs. 2)
  2. Historia de la Humanidá. Editorial Larousse. Capitulo: "Los entamos del sieglu XIX". Páxina 31, añu 2005, Santiago de Chile.
  3. Christon I. Archer (2000). The Wars of Independence in Spanish America. Wilmington: Rowman & Littlefield, páxs. 301. ISBN 978-0-8420-2469-3. En 1808 Madrid tenía 125.700 homes acantonaos permanentemente dende Méxicu al Ríu de la Plata pero la mayoría yeren tropes orixinaries de les mesmes provincies ultramarines.
  4. 4,0 4,1 4,2 De re Militari: muertos en Guerres, Dictadures y Xenocidios. Victimario Históricu Militar. Capítulu VI. Guerres y Xenocidios del sieglu XIX.
  5. Fin de tolos proyeutos españoles de reconquista cola muerte de Fernandu VII d'España.
  6. Nel casu de Colombia, Reyes Cárdenas (2009) fai una revisión sobre los enfoques historiográficos sobre la guerra independentista nesi país. Pérez Viejo (2011) diz, nuna videoconferencia, que considerales como procesos independentistes ye un enfoque de la "historiografía positivista, lliberal" qu'enzanca la comprensión histórica. Reconoz que l'enfoque predominante a lo llargo de los casi dos sieglos d'independencia llatinoamericana ye precisamente esi —"una guerra d'independencia d'una serie de naciones que se lliberar d'otra nación que nesti casu ye la española"— y propón considerales como guerres civiles.
  7. Hamnett, 1995: 48; cfr Villoro, 2002.
  8. Por ello «ye esencial que, de primeres, nun amenorguemos movimientos distintos a un denominador común. Grupos distintos actuaron n'etapes distintes: la élite caraqueña tomó la iniciativa de dixebrase de la monarquía española en 1810 pero la élite de la capital novohispana estremar en 1808 alrodiu de la cuestión de l'autonomía dientro del imperiu, oponer a la revolución d'Independencia en 1810 y nun actuó como grupu homoxéneu en 1821 cuando s'integró nel movimientu de Iturbide».[7]
  9. 9,0 9,1 Jaime Delgado (1960). Nuevu Mundu: proyeutos+de+reconquista%2C+oficiales+o+particulares%2C+nun arralecieron+hasta+1833%2C+fecha+de+la muerte+de+Fernando+VII&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai= La independencia hispanoamericana, páx. Páxina 113. «Sicasí, los proyeutos de reconquista, oficiales o particulares, nun arralecieron hasta 1833, fecha de la muerte de Fernandu VII»
  10. François-Xavier Guerra (1995). Editorial Complutense: Les revoluciones hispániques: independencies americanes y lliberalismu español, páx. 87. ISBN 8489365253, 9788489365254. «Sicasí, nun foi'l fracasu de la espedición de Barradas en 1829 lo que retrajo a Fernandu VII de reconquistar, sinón una vegada más, los acontecimientos europeos -agora la revolución de 1830- que van poner en primer planu la situación peninsular y el colapsu financieru. Namái por esi motivu, va recordar Ballesteros, el Rei dio a la fin llibertá a los sos ministros pa tratar, yá ensin nengún xéneru de restricciones, la lliquidación del problema d'América.»
  11. Pedro Molas.Del absolutismu a la Constitución
  12. Delfina Fernández (1992). «X El Brigadier Barrada en Nueva España», Editorial Mapfre: Últimos apartaces españoles n'América, páx. 269. ISBN 8471003112, 9788471003119. «Pero entá dempués de la entrega de Ulúa, el 23 de payares de 1825, persistieron los planes de reconquista de Nueva España, que se chiscaron dende 1826 a 1833, esto ye, mientres los últimos siete años de Fernandu VII. La preferencia dada a l'afalagada reconquista de Méxicu fundábase tantu nes razones qu'esaminemos yá, como nos efeutos económicos que se derivaríen, pos en razón de la riqueza del país, calculábase que, nel casu de tener ésitu, del llograríen fondos abondos pa otres espediciones, podía ser, pos, la cabeza de reconquistar pa otres ya inclusive de toa América.»
  13. Obra escoyida, por Guillermo Morón
  14. «Actes de formación de xuntes y declaraciones d'independencia (1809-1822)».
  15. Acta d'Independencia de Guatemala
  16. Acta d'Independencia de San Salvador
  17. Llibru tituláu "Les Guerres nel primer terciu del sieglu XIX n'España y América" publicáu nel añu 2004. Castañeda Delgado.Editorial Deimos. Que diz asina na so páxina 594-595: En primer llugar hai qu'incidir nel conceutu de Guerra Civil, anque munchos historiadores, ante la falta d'investigación fonda de la situación y dau el nome pol que pasó a la historia: "guerra d'emancipación", recurrieron a la tipoloxía que paecía evidente: guerra d'independencia o lliberación, cuando en realidá, el 90% de los efeutivos de los llamaos exércitos realistes yeren de procedencia americana, según un porcentaxe significativu d'altos mandos republicanos yeren españoles peninsulares de nacencia. La Guerra Civil tien unes carauterístiques distintes a la de la guerra convencional. Na Guerra Civil los actos de crueldá, de matanza indiscriminada, asoceder colos de benignidad y clemencia. Como Guerra Civil que dalgunos argumenten yera, les tropes contra les que se combatía yeren hermanes, tendiendo unes y otres a la confraternización, sacantes que se aguiyara l'odiu ente les faiciones. nel títulu: Considerancies militares a la guerra d'emancipación.
  18. Sicasí, d'aceptase esta postura, llegar a la conclusión que la Guerra d'Independencia d'Estaos Xuníos foi tamién una guerra civil.
  19. Bernardo Frías, Historia del Xeneral Güemes y de la provincia de Salta, esto ye de la Independencia Arxentina, Estudiu Tipográficu de "El Cívicu", 1907, páx. 22 y 23.
  20. Bidondo afirma que aportaron a 3000 homes, pero que l'exércitu taba mináu dende la so formación pola deserción.
  21. Bidondo, La espedición d'auxiliu a les provincies interiores (1810-1812), páx. 242.
  22. Archivu xeneral de la República Arxentina, publicación empobinada por Adolfo P. Carranza, Publicáu por G. Kraft, 1894, páx. 78 y 79.
  23. Paul Groussac, Santiago de Liniers, Conde de Buenos Aires, 1753-1810, Ed. Sopena, 1907.
  24. Sierra, Historia de l'Arxentina, tomu 5.
  25. Frías, Historia del Xeneral Güemes, páx. 159 – 160.
  26. 26,0 26,1 26,2 Antonio Emilio Castello, Historia de Corrientes, Ed. Plus ultra, Bs. As., 1991. ISBN 950-21-0619-9
  27. Víctor N. Vasconsellos, Lleiciones d'Historia Paraguaya, Ed. del autor, Asunción, 1974, páx. 117.
  28. Ignacio Núñez, Noticies históriques de la República Arxentina: Obra póstuma, 2ª edición, editada por Julio Núñez y publicada por Guillermo Kraft, 1898, páx. 173.
  29. Secretaría Xeneral d'Exércitu, Semblanza histórica del Exércitu Arxentín, Buenos Aires, 1981, páx. 29 y 30.
  30. Les nueses banderes: vexiloloxía arxentina, páx. 50. Publicáu por Editorial Dunken. ISBN 987-02-1809-1
  31. Camogli, Batalles pola llibertá, páx. 154.
  32. Camogli, Batalles pola llibertá, páx. 155-156.
  33. Beatriz Bosch, Historia d'Entre Ríos, Ed. Plus ultra, Bs. As., 1991. ISBN 950-21-0108-1
  34. La historia completa d'esta escuadrilla en Ángel Justiniano Carranza, Campañes Navales de la República Arxentina.
  35. Alejandro Horowicz, El país qu'españó, Tomu I, Ed. Suramericana, Bs. As., 2004, páx. 226. ISBN 950-07-2561-4
  36. Secretaría Xeneral d'Exércitu, Semblanza histórica del Exércitu Arxentín, Bs. As., 1981. páx. 29 y 30.
  37. Ruiz Moreno, Campañes militares arxentines, páx. 101-105.
  38. 38,0 38,1 Moacyr Flores, Dicionário de história do Brasil, 2a ed., EDIPUCRS, 2001, 637 páx. ISBN 978-85-7430-209-6
  39. Blas Garay, La revolución de la independencia del Paraguay, Ed. Estudiu Tipográficu de la vilba é fíos de Tello, 1897, páx. 151-153.
  40. Vasconsellos, Lleiciones d'Historia Paraguaya, páx. 120.
  41. Sinopsis Histórica de la Fortaleza de Santa Teresa, en Rocha Info.com. Consultáu en mayu de 2010.
  42. José Feliciano Fernandes Pinheiro (visconde de S. Leopoldo), Annaes da Provincia de S. Pedro, Ed. Typ. Casimir, 1839, páx. 291-295.
  43. Archivu Xeneral de la Nación (Arxentina), Política lusitana nel Ríu de la Plata, Volume 2, 1963, páx. 322.
  44. Semprún, Bullón (1992). L'exércitu realista na independencia americana.
  45. La independencia hispanoamericana un procesu singular
  46. Llei y Sangrar Guerra de Races. Thibaud
  47. Web Statistics of Wars, Oppressions and Atrocities of the Nineteenth Century
  48. Orellana, J. Gonzalo (1930). L'Ecuador en cien años d'independencia: 1830-1930. Tomu I. Quito: Escuela tipográfica salesiana, páxs. 30.
  49. Stornaiolo, Ugo (1999). Ecuador: anatomía d'un país en transición. Quito: Editorial Abya Yala, páxs. 236. ISBN 9789978045541.
  50. Blanco-Fombona, Rufino (1981) [1902]. "L'americanización del mundu". En Ensayos históricos. Caracas: Fundación Biblioteca Ayacucho, páxs. 353-434 (vease páxs. 404). Edición de Rafael Ramón Castellanos & Jesús Sanoja Hernández. Volume 36 de Biblioteca Ayacucho. ISBN 9788466000031. Basáu nel censu oficial de 1825 que sirviría de base en 1834 pa la división de la delda pública al estazase la Gran Colombia. En Coleición xeneral de los Trataos públicos celebraos per Colombia y Venezuela, Caracas, Valentín Espinal, 1840, páxs. 90-101. Según esti estudiu, la población de Nueva Granada amenorgar ente 1810 y 1825 de 1.400.000 (estimación de Restrepo) a 1.228.259 habitantes; la d'Ecuador de 600.000 (Restrepo) a 491.996 habitantes; y la de Venezuela de 975.972 (Dauxion-Lavayse) a 659.633 habitantes. Arredondiando les cifres, los territorios de la Gran Colombia perdieron un quintu de los sos trés millones d'habitantes.
  51. Carmona, Manuel G. (1860). "Fastos sangrientos d'América. Güeyada sobre les guerres civiles dende la independencia hasta los nuesos díes". En Sociedá d'Amigos de la Ilustración. Revista del Pacíficu. Lliteraria y Científica. Tomu II. Valparaíso: Imprenta y llibrería del Mercuriu de Santos Torneru, páxs. 505.
  52. Michael P. Costeloe (2010). Fondu de Cultura Económica: La respuesta a la Independencia: la España imperial y les revoluciones hispanoamericanes, páx. 19. ISBN 978-968-16-3261-8.
  53. José Semprún (1998). Nuevu Mundu: procesu+independientista+en+la+Am%C3%A9rica+continental&btnG= Capitán y virréis: l'esfuerciu bélicu realista na guerra d'emancipación hispanoamericana, páx. 256. ISBN 8478236074. «Asina pos la espedición Barradas ye l'últimu episodiu bélicu de calter regular del procesu independentista na América continental»
  54. José María Mariluz Urquijo (1958). Los Proyeutos españoles pa reconquistar el Ríu de la Plata, 1820-1833, páx. 13. «la política española respectu d'América y particularmente del Río de la Plata escorrió como únicu oxetivu hasta 1833 reconquistar del dominiu perdíu»
  55. Establecimientu de rellaciones diplomátiques Arxentina,Paraguái y Uruguái
  56. El conflictu diplomáticu ente España y Perú 1824-1879
  57. «Cuerpos_Lejislativos_de_la_Rep%C3%BAblica_de_Chile/1844/Sesi%C3%B3n_de_la_C%C3%A1mara_de_Diputaos,_en_29_de_payares_de_1844 Sesiones de los Cuerpos Lejislativos de la República de Chile (1844) - Sesión de la Cámara de Diputaos (29 de payares de 1844)». Consultáu'l 2 de mayu de 2011.
  58. Web Embaxada de la República de Panamá ante'l Reinu España
  59. Juan Carlos Pereira, Ángel Cervantes Coneyu (1992). rellaciones+ente+Espa%C3%B1a+y+Panam%C3%A1+empecípiense+el+10+de+mayu+de+1904&q=+1904#search_anchor Les rellaciones diplomátiques ente España y América, páx. 138. «Les rellaciones ente España y Panamá empecipien el 10 de mayu de 1904»

Bibliografía adicional editar

Enllaces esternos editar