Haría

conceyu de la provincia de Les Palmes (España)

Haría ye un conceyu canariu perteneciente a la provincia de Les Palmes. Ta asitiáu nel norte de la isla de Lanzarote.

Haría
Alministración
País España
Autonomía Canaries
Provincia[[Provincia de Las Palmas|{{{2}}}
Tipu d'entidá conceyu d'España
Capital Haría (es) Traducir
Alcalde de Haría (es) Traducir José Mariano Torres Stinga
Nome oficial Haría (es)
Xeografía
Coordenaes 29°08′49″N 13°29′53″W / 29.14681°N 13.49819°O / 29.14681; -13.49819
Superficie 106.58 km²
Llenda con Teguise
Altitú media 270 m
Demografía
Población 5507 hab. (2023)
Densidá 51,67 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
ayuntamientodeharia.com…
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

Dende dómina prehispánica'l conceyu de Haría cuenta con numberosos asentamientos aboríxenes distribuyíos por tol territoriu municipal. Atopamos asina hábitats esvalixaos con estructures pocu ellaboraes como les de Tinache (Haría) o en cueves naturales (Malpaís de La Corona) amestaes a actividaes pastoriles y de marisquéu.

Frutu de los asentamientos na zona de Malpaís de La Corona foi la creación de les Queseres de Bravo: estructura radial en forma de quesera esculpida en piedra volcánica, única nel archipiélagu y de la qu'entá se desconoz la so utilidá y significáu.

El nome de Haría atópase rellacionáu cola toponimia del llugar. Sábese que'l valle de Haría yera conocíu polos aboríxenes col nome de Faria, polo qu'esta denominación pudo ser una derivación de la pallabra Chafariz, d'orixe árabe, que significa fonte o manantial d'agua.

Tres la conquista en 1492 por Juan de Bethencourt y Gadifer de la Salle nel valle de Haría sigue calteniéndose un asentamientu poblacional poles particularidaes xeográfiques y climátiques de la zona, que la converten n'unu de los llugares más fértiles de la isla.

Les continues razzias mientres los sieglos XVI Y XVII y los años de seca provocaron fuertes oscilaciones na población del conceyu, pero a pesar d'ello sigue siendo'l segundu nucleu de población más habitáu de la isla dempués de Teguise.

Una de les incursiones piráticas más nefastes pal conceyu foi la que realizó l'arxelín Morato Arráez, cuando al mandu de 600 homes atacó'l 1 d'agostu de 1586, el pueblu de Haría, suministrándose d'aves, cabres y verdures, quemando de siguío les colleches y el palmeral.

La Cueva de los Verdes xugó un papel fundamental na defensa de la población insular ante los continuos ataques piráticos sufiertos pola isla de Lanzarote, antes y dempués de la conquista.

Dende 1585 el beneficiáu de Teguise concédelu a Haría pila bautismal y cura, dependientes d'esti beneficiáu. Nestos momentos Haría ye l'únicu nucleu de población al que se-y concede esti privilexu, pos l'alloñanza de Teguise y l'altu númberu de vecinos fai necesariu qu'estos cunten con estos servicios relixosos.

En 1811 les Cortes de Cádiz deroguen por Decretu les islles de señoríu quedando por tanto l'alministración civil so la Corona. En 1812 y tamién por decretu, distribúyese l'alministración insular en conceyos. Pa 1835 yá s'atopa configuráu'l mapa municipal de Lanzarote formando Haría parte de los ocho conceyos creaos nesi entós.

El desenvolvimientu turísticu de los años 70/80 provocó cambeos na economía. Les zones más fértiles del conceyu son la vega de Máguez y el valle de Haría, nestos llugares atopamos plantíos de papes, llegumes, ceberes, hortolices etc. El restu del conceyu atopamos pequeños plantíos afechos al mediu y salteadas por árboles frutales y viñes.

La riqueza pecuaria venía dada pola esistencia de ganaos caprinos y corderunos, que solíen alcontrase na zona del Malpaís de La Corona y debaxo del risco, siendo'l so treslláu estacional.

La única industria cola que cuntó'l conceyu foi les salines, destinada a la producción de sal p'abastecer el mercáu interinsular.

Les Salinas del risco son les más antigües de canaries sieglu XV. Les de Orzola fueron construyíes nos años 40 y tuvieron funcionando hasta los años 70.

El camudó de capitalidad en 1852 a favor de Petón apostra al pueblu de Haría a una situación de menor categoría.

La economía de la isla tuvo siempres suxeta a les fluctuaciones del mercáu internacional. Nel sieglu XVIII esplótase la barrilla, Arrieta y Orzola, pero nel sieglu XIX la sosa artificial arruina la producción. La seca y l'importación más barata de granos y farines estranxeres provoca la cayida del mercáu municipal lo que traxo consigo la diáspora escontra Cuba, Venezuela y Uruguái. Al poco apaez el nopal (cochinilla) pero a finales de sieglu l'apaición de los colorantes artificiales vuelve provocar la emigración de los vecinos del conceyu a Gran Canaria, Tenerife, Cuba y Venezuela.

Carauterístiques territoriales y poblacionales editar

 
Mirador del Ríu.

El conceyu de Haría asítiase al norte de la isla de Lanzarote ocupando 107 km. La mayor parte del so perímetru, concretamente 42 km, ta ocupáu per zones costeres, siendo la zona septentrional más acantilada que la oriental onde la mariña ye más nidia dexando la formación de sableres. Presenta una superficie de 106, 6 km² de los cualos un 30% aproximao ye Espaciu Natural Protexíu. El conceyu atópase conformáu anguaño por diez nucleos de población; Haría, Máguez, Guinate, Ye, Órzola, Punta Mujeres, Arrieta, Tabayesco, Mala y Charco del Palo con una población de 4.736 habitantes (INE 2014).

En 1900 el conceyu de Haría cuntaba con una población de fechu de 3.101 y de derechu de 3.189. persones. En 1979 por cuenta de factores económicos los índices poblacionales baxen pasando a tener una población de fechu de 2.897 y de derechu de 2.899 persones. Na actualidá'l conceyu cunta con un censu poblacional de 4.782 persones.[1]

Tradiciones editar

Artesanía

Dientro de l'artesanía típico del conceyu de Haría podemos señalar la ellaboración de rosetas, que ellabórense individualmente pa darréu ellaborar manteleríes y paños d'estructures más complexes.La roseta ellabórase sobre un coxín o almadina rellena de serrín, según una base metálica denominada piqué.Dientro de les rosetas podemos contemplar numberoses variantes tales como la roseta de galletones, centros, pispillas, pexe, cachu, ordinaria, de cuatro y a dos 2, de trinque, etc

La palmera apurre la materia primo necesaria pa la realización de la cestería, según del trabayu de palma (esteres, escobes, sombreros de palmito trenzado (conocíes como sombreras), empleitas (molde pa faer quesu), bolsos etc.)

Máguez y Haría presenten la particularidá d'afatiar les escobes de palma cola vistimienta tradicional de la isla.

En Máguez., a principiu del sieglu XX, desenvolvióse l'artesanía del atillo, qu'entá se sigue calteniendo. El atillo #estrayer de la pitera.

Fiestes

Les fiestes más destacaes son les de San Juan en Haría por ser el patrón del conceyu. Marca l'entamu del branu. Ye tradicional festexala cola celebración d'una gran foguera onde quemase a Facundo el día 23 pela nueche.. Esta manifestación ta venceyada con dellos ritos propios de la cultura prehispánica rellacionaos cola recoyida de les colleches.

Otres fiestes destacaes son los Antroxos en Haría, Santa Bárbara en Máguez y El Pinu en Punta Mujeres.

Deporte editar

En baloncestu ta'l club baloncestu Haría "La Vuelta Enriba", fundáu en 2008 por Marcianu Acuña. El club anguaño(2011)cuenta con 2 equipos minibasket y 2 redrueyos, masculín y femenín nos dos categoríes.

En fútbol ta'l Haría club de fútbol Rincón de Aganada, fundáu en 1975. El so estadiu Ladislao Rodrígez Bonillo tien un aforu máximu de 500 persones. El club participa na Lliga primera rexonal de Lanzarote.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. http://www.ine.es/ (Instituto nacional de estadística a 1 de xineru de 2013)

Enllaces esternos editar