Helianthus tuberosus

especie de planta

Helianthus tuberosus, conocíu popularmente como tupinambo, topinambur, pataca, alcachofa de Xerusalén o Xirasol de Canadá, ye una especie de la familla Asteraceae nativa d'América del Norte.[1] Tamién se cultiva estensamente por toles zones templaes pola so tubérculu comestible que se consume como verdura de raigañu.[2]

Helianthus tuberosus
Clasificación científica
Reinu: Plantae
División: Magnoliophyta
Clas: Magnoliopsida
Orde: Asterales
Familia: Asteraceae
Subfamilia: Asteroideae
Tribu: Heliantheae
Subtribu: Helianthinae
Xéneru: Helianthus
Especie: H. tuberosus
L., Sp. Pl., vol. 2: 905, 1753[1]
Consultes
Royal Botanic Gardens, Kew Royal Botanic Gardens, Kew
World Flora Online World Flora online
[editar datos en Wikidata]
Capítulos en floriamientu.
Aquenios sueltos desprovistos del so miriguanu.

Descripción editar

Planta perenne que mide de 0,5 a 2 m de alto, los sos tarmos son erectos, hispidos/arispios. Les fueyes, peciolaes, son opuestes na parte inferior del tarmu, faciéndose alternes na parte cimera. Toes son arispies/tomentosas na cara inferior; son anches y ovoide-agudes con cantos dentaos; les inferiores pueden medir 30 cm de largo , les cimeres son más pequeñes y estreches. Les bráctees involucrales, en númberu de 20-35, son de cutiu de color verde escuru; son de forma llanceolada y tienen los cantos ciliaos y la caxa esterior hispido-puberulente y glanfífera. Receptáculu con escames tri-cuspidas, col ápice peludo.
La inflorescencia ye una cabeza floral mariella de 5 a 10 cm de diámetru con 10 a 20 lígules de 2,5-4cm de llargor, de color mariellu intensu. Los flósculos algamen una trentena y tienen el mesmu color. Los frutos son aquenios bien paecíos a los del xirasol: esto ye con un miriguanu de 2 arestes principales de 9-12mm y 1 o 2 más pequeñes de forma deltoide.[3]

Los sos tubérculos son allargaos ya irregulares, polo xeneral d'unos 7,5-10 centímetros de llargu y 3-5 cm de gruesu. Los colores bazcuyen ente marrón pálido a blancu, colloráu o púrpura; aseméyense vagamente al raigañu del jengibre y tienen un sabor bien similar a l'alcachofa.[2][4]

Historia editar

Esta especie foi cultivada polos amerindios muncho primero de la llegada de los europeos.[5] L'esplorador francés Samuel de Champlain atopó cultivos en Cape Cod en 1605.

El nome tupinambo, provién de los tupinambás, indíxenes del Brasil falantes de llingües tupí-guaraní, dalgunos de los cualos fueron llevaos a París en 1613 na mesma dómina en que s'espublizó'l cultivu d'esta planta en Francia y depués nel restu d'Europa.

Sinónimos editar

  • Helianthus tuberosus var. subcanescens A.Gray
  • Helianthus serotinus Tausch
  • Helianthus esculentus Warsz.
  • Helianthus tomentosus Michx.
  • Helianthus tuberosus Cronquist var. tuberosus
  • Helianthus tuberosus f. tuberosus[6]

Usos y cultivu editar

 
Tubérculos.

Usos editar

A diferencia de la mayoría de los tubérculos, pero de mancomún con otros miembros de la familia Asteraceae (incluyida l'alcachofa), los tubérculos almacenen inulina en llugar d'almidón. La inulina ye un carbohidrato que la cocción tresforma en fructosa. Por ta razón los sos tubérculos son una fonte importante de fructosa pa la industria azucrero y na ellaboración d'alcohol; tien aplicaciones en bioenergética.[7]

Tamién se destina al consumu humanu o animal; por cuenta de la so riqueza n'hidratos de carbonu (inulina, principalmente), los rumiantes aprovechen los tarmos verdes y les fueyes, anque pueden provoca-yos meteorismo.[7]

Valor Nutricional editar

  • Proteínes=2 g
  • Grasa=0,01 g
  • Carbohidratos=17,44 g
  • Fibra=1,6 g
  • Azucres=9,6 g
  • Fierro=3,4 mg
  • Calciu=14 mg
  • Magnesiu=17 mg
  • Fósforu=78 mg
  • Potasiu=429 mg
  • Vitamina C=4 mg
  • Tiamina=0,2 mg
  • Riboflavina=0,06 mg
  • Niacina=1,3 mg
  • Acedu pantoténico=0,397 mg
  • Vitamina B6=0,077 mg
  • Folatos=13 μg

Ración diaria encamentada usda=1
Nota/enllaz: la base de datos (USDA) USDA database · Departamentu d'Agricultura de los Estaos Xuníos

Cultivu editar

El so cultivu ye senciellu y les plantes pueden crecer soles, pero encamiéntase replantar los tubérculos en suelu fértil.
Ye una planta de gran rusticidad, que puede desenvolvese en condiciones desfavorables de suelu y clima, anque a cuenta de bien baxos rendimientos. Prefier los climes templaos, pero los tarmos y los tubérculos aguanten baxes temperatures (hasta -15 °C). Pa consiguir una elevada productividá la dómina d'agües tien que coincidir col momentu de la floriamientu, n'otru casu hai qu'aplicar riego. Los terrenes que meyor afacer al so cultivu son los sueltos y permeables, una y bones el principal factor limitante consiste nel encharcamiento. Otru factor que condiciona'l cultivu ye la disponibilidad de nutrientes, aspeutu nel que plantega unes esixencies bastante elevaes.

Plantíu editar

La preparación del terrén realizar por mediu d'un llabor d'alzáu con aráu de vertedera, a la que sigue un pase de cultivador. Al multiplicase por tubérculos puede llantase utilizando les plantadoras de papa. Como propágulo empléguense fragmentos de tubérculu d'unos 30 g de pesu. Utilízase una densidá d'aproximao 30.000 plantes/hai, en riegos separaos 80 cm, con distancies ente plantes de 40 cm y pa esa operación riquir ente 1 y 1,2 t/ha de tubérculos.

Fertilización editar

Por cuenta de que la pataca precisa una elevada disponibilidad en nutrientes pa consiguir bonos rendimientos, suel abonase de fondu con un abonu compuesto del tipu 9:18:27, a razón de 500 kg /hai.

Maleces editar

El control de les maleces llevar a cabu per mediu de 1 o 2 bines. La primera puede realizase de primeres del cultivu y la otra cuando yá nacieren les plantes, aplicando un yerbicida.

Recueya editar

La coleuta llevar a cabu en dos fases. Na primera, una picadora de forraxe recueye los tarmos, que pueden utilizase como combustible. Dempués, dar# en estrayer los tubérculos con una cosechadora similar a la qu'empleguen colos papes, pero afecha a conveniencia.

Plagues y enfermedaes editar

Esta especie ye bien resistente, sicasí, puede trate afeutada polos fungu Sclerotinia sclerotiorum, Botrytis cinerea y Fusarium y la bacteria causante del amarilleo Pseudomonas syringae.

Especie invasora editar

Ta reconocíu la so potencial invasor en dellos países europeos (Francia, Alemaña, Bélxica, Suiza, España, etc.)[8]

España editar

Por cuenta del so potencial colonizador y constituyir una amenaza grave pa les especies autóctones, los hábitats o los ecosistemes, esta especie, magar se cultiva pa consumu humanu, fuera incluyida nel Catálogu Español d'Especies exótiques invasores, aprobáu por Real Decretu 630/2013, de 2 d'agostu, tando prohibida n'España la so introducción nel mediu natural, posesión, tresporte, tráficu y comerciu.

Nomes comunes editar

  • Castellán: aguaturma (6),alpetaca, bataca (2), bataca de caña, batata, batata de caña, castaña de tierra (2), macuca, marenquera (2), margarita grande, papa, papa de caña, papa de sierra, papa real, pataca (14), pataca de caña (2), pataca de pala, patacas (3), pataca, pataca de caña (4), pataca de palu (2), pataca de tierra, pataca balta, pataca turma, pataques de caña, peres de tierra, petaques (2), topinambo, tupinambo (3), tupinanbo, turma d'agua (ente paréntesis, la frecuencia del vocablu percorrida n'España).[9]Tamién: alcachofa, alcachofa de Xerusalén, cotufa, flor de sol, gigantilla, xirasol batateiro, xirasol de Canadá, pataca macuca, pataca pedorra, topi, topinambur, topinamburo, tupinambo, turma de tierra, marenquera.[10]

Referencies editar

  1. Germplasm Resources Information Network: Helianthus tuberosus
  2. 2,0 2,1 Purdue University Center for New Crops & Plants Products: Helianthus tuberosus
  3. Helianthus tuberosus en Flora of North America
  4. Huxley, Anthony Julian (1992). Macmillan Publishers: The New Royal Horticultural Society dictionary of gardening. ISBN 0333474945.
  5. «Dicionario de Dicionarios». Consultáu'l 8 de febreru de 2012.
  6. The Global Compositae Checklist
  7. 7,0 7,1 «Direutu al cielu la boca». Consultáu'l 8 de febreru de 2012.
  8. «Invasive species in Belgium».
  9. Anthos, Sistema d'información de les plantes d'España, RJB/CSIC, Madrid
  10. «Info xardín». Consultáu'l 8 de febreru de 2012.

Enllaces esternos editar