Henry Morton Stanley

Henry Morton Stanley (28 de xineru de 1841Denbigh – 10 de mayu de 1904Richmond Terrace (en) Traducir; nacíu John Rowlands) foi un esplorador y periodista británicu nacionalizáu norteamericanu, famosu poles sos espediciones a la entós misteriosa África Central, nuna de les cuales atopó al desapaecíu David Livingstone.

Henry Morton Stanley
miembru del 26ᵘ Parllamentu del Reinu Xuníu

15 xunetu 1895 - 17 setiembre 1900
Distritu: Lambeth North (en) Traducir
Eleiciones: Eleiciones xenerales del Reinu Xuníu de 1895
Vida
Nacimientu Denbigh[1]28 de xineru de 1841[2]
Nacionalidá Bandera del Reinu Xuníu Reinu Xuníu de Gran Bretaña ya Irlanda
Muerte Richmond Terrace (en) Traducir[1]10 de mayu de 1904[2] (63 años)
Sepultura Church of St Michael and All Angels (en) Traducir
Familia
Casáu con Dorothy Tennant (es) Traducir (1890 – 1904)[3]
Fíos/es
Estudios
Llingües falaes inglés[5]
Oficiu periodista, esplorador, políticuescritor
Llugares de trabayu Londres
Premios
Serviciu militar
Lluchó en Guerra de Secesión
Creencies
Partíu políticu Liberal Unionist Party (en) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Primeros años de vida y el so treslláu a Estaos Xuníos editar

Stanley nació en Denbigh (País de Gales) cuando la so madre, Elizabeth Parry, tenía 19 años. Según el so certificáu de nacencia yera fíu illexítimu y l'estigma de la ilegitimidad supunxo una pesada carga pa él, mientres tola so vida. Tuvo una infancia llena de maltratos y de llucha pola so esistencia, foi criáu pol so güelu hasta la edá de cinco años. Cuando ésti morrió, vivió mientres un curtiu periodu con dellos primos y sobrinos maternos, pero pocu dempués foi unviáu a St. Asaph Union Workhouse, institución d'acoyida pa probes, onde'l hacinamiento y la falta de control daben llugar a frecuentes abusos de los mozos mayores y de los rectores de la institución. Cuando tenía diez años, la so madre y dos hermanos permanecieron mientres un tiempu nesta institución, ensin que Stanley supieren quién yeren. Ellí permaneció hasta los quince años, momentu en que fuxe de la institución y marcha a la so aldega natal. Equí completa una educación elemental y collabora como ayudante de profesor nuna escuela nacional. En 1859, ye contratáu nel puertu de Liverpool, nel barcu Windermeer, con camín de Nueva Orleans. Nel barcu tamién sufre una dura travesía, que lu lleva a saltar a tierra en cuanto columbren Nueva Orleans, ensin esperar a cobrar les sos jornales pendientes.

En Nueva Orleans, tomó l'apellíu Stanley al ser adoptáu por un comerciante norteamericanu, participó na Guerra de Secesión. Al rematar la guerra, empezó la so carrera como periodista, escribiendo como corresponsal dende l'oeste americanu. En 1868 acompañó como cronista a les tropes britániques a Abisinia, na espedición que realizaben los ingleses contra'l Negus Teodoro II d'Etiopía, más tarde entamó espediciones al Imperiu otomanu, visitando Grecia, Esmirna, Beirut y Alexandría; tamién ye unviáu a España, onde guarda la guerra carlista y garrasti a la cayida de la reina Sabela II y apriende un perfectu español.[7]

En busca de Livingstone editar

 
"Dr. Livingstone, I presume?" (¿El doctor Livingstone, supongo?). Ilustración de 1876 del alcuentru ente Stanley y Livingstone.

Nel añu 1869 en París, l'editor del New York Herald, James Gordon Bennett, encargó-y la busca del esplorador y misioneru David Livingstone, del que nun se tenía noticia dende diba dellos años, pero enantes encárgalu qu'asista como corresponsal a la inauguración de la canal de Suez, pa depués dir a Xerusalén, Constantinopla, Crimea y llegar a la India al traviés d'El Cáucasu, Iraq y el Éufrates. Tres esti periplu Stanley viaxó hasta la islla de Zanzíbar en 1871 y entamó una espedición p'alcontrar al misioneru escocés.

L'oxetivu de la espedición yera l'aldega d'Ujiji, nel llagu Tanganica, onde esperaba alcontrar a Livingstone. Atopólu, gravemente enfermu, el 10 de payares de 1871. Nel momentu del alcuentru foi cuando pronunció la célebre frase "¿El doctor Livingstone, supongo?". Trabó bastante amistá col médicu escocés y xuntos esploraron la parte norte del llagu Tanganica. Al terminar el so percorríu, Stanley volvió solo a les mariñes de Zanzíbar, ensin que Livingstone quixera acompañalo.

De vuelta a Gran Bretaña, alvierte que casi naide cree lo que cunta del so alcuentru y dulden de l'autenticidá de les cartes que presenta, roblaes por Livingstone.

 
Rutes siguíes por Stanley nos sos viaxes africanos. Viaxe de 1871-1872 en colloráu, viaxe de 1874-1877 en verde y viaxe de 1888-1889 n'azul.

La espedición del ríu Congo (1874-1877) editar

En 1874, el periódicu británicu Daily Telegraph y el norteamericanu New York Herald, financiaron conxuntamente otra espedición al continente africanu, una de les sos misiones yera resolver el postreru gran misteriu de la esploración africana, el siguimientu del cursu del ríu Congo hasta'l mar. Partió'l 12 de payares de 1874, de la islla de Zanzíbar, nel océanu Índicu y dempués de 999 díes, el 9 d'agostu de 1877, Stanley aportó a Boma un puestu avanzáu portugués na desaguada atlántica del ríu Congo. Nel so viaxe algamó los llagos Victoria y Tanganica que circunnavegó y siguió escontra'l ríu Lualaba pa comprobar si siguía nel ríu Nilu, como pensaba Livingstone o escontra l'oeste pa siguir nel ríu Congo. Na espedición partieron 356 persones, de les que namái 114 algamaron el final, siendo Stanley l'únicu européu que lo consiguió.[8]

Reivindicación del Congo pal rei Leopoldu II editar

Stanley foi contratáu pol ambiciosu rei Leopoldu II de Bélxica, qu'en 1876 entamara una asociación científico y filantrópico internacional, a la que denominara Sociedá africana internacional, que tapaba una empresa particular del rei. El rei esponía les sos intenciones d'introducir la civilización occidental y la relixón nesa parte d'África, pero despintaba'l so deséu d'apoderase de les tierres en beneficiu propiu. Stanley tornó al Congo por mandatu del rei y axustó colos xefes tribales pa llograr concesiones de terrenes. Construyó delles carreteres p'abrir el país. D'esta manera, Stanley, que yá tenía antecedentes de maltratu, despreciu y inclusive asesinatu de los nativos, contribuyó a una de les páxines más escures de la hestoria del sieglu XIX (ver Estáu Llibre del Congo).

El falsu rescate d'Emin Bajá editar

La última misión de Stanley nel continente africanu foi la de rescatar a Mehmet Emin Bajá, un naturalista y físicu alemán en grave peligru de muerte polos siguidores del Mahdi.

Preparativos editar

Por esta razón, el filántropu escocés William MacKinnon entamó una misión de rescate que sería sufragada por él mesmu. Pa encabezala pensó en Stanley, qu'a pesar de la so mala fama siguía siendo práuticamente l'únicu européu con esperiencia n'Árica central. Henry Stanley terminara'l so trabayu nel Congo, pero siguía so contratu de Leopoldu II, polo que MacKinnon y el mesmu Stanley, qu'aceptó la propuesta ensin pensa-y lo dos veces, colaron a Bruxeles p'axustar col rei en persona. Ésti non yá dio'l so permisu a Stanley pa partir, sinón que se comprometió a poner los medios necesarios pal viaxe de vuelta, cola condición de qu'ésti y tamién el d'ida fixérense remontando'l ríu Congo (y non dende Kenia como taba previstu primeramente), y de camín, aseguraren pa Leopoldu'l cursu altu del ríu.

En 1887, al so regresu a Londres pa planiar la nueva espedición, Stanley pudo ver cómo la so popularidá en Gran Bretaña taba recuperándose. La nueva espedición volvió bater el récor como la mayor y meyor fornida de la Hestoria, cuntando con un barcu, el Advance, que la so carga sería tresportada por 12 equipos de porteadores, ya inclusive dellos cañones del acabante inventar modelu Maxim, vencíos por el mesmu inventor, Hiram Maxim. Los oficiales escoyíos pa la espedición fueron James S. Jameson, cazador de grandes animales, viaxeru y artista, John Rose Troup, emplegáu del Estáu Llibre del Congo, los militares británicos R. H. Nelson, William Bonny, William G. Stairs y Edmund Barttelot, ésti postreru destacáu hasta entós na India, A. J. Mounteney-Jephson, marín mercante, Thomas Heazle Parke, médicu militar destacáu en Alexandría y William Hoffmann, criáu personal de Stanley.

La espedición editar

 
Henry Morton Stanley.

El 21 de xineru partió d'Inglaterra y llegó seis díes dempués a El Cairu, onde-y comunicaron la última información que remanaba'l gobiernu anglu-exipciu sobre'l paradoriu de Bajá y dexóse-yos siguir so pabellón exipciu, a pesar de que s'amosaron contrarios a la nueva ruta al traviés del Congo. Volvieron embarcar en Suez y tres una curtia parada en Adén, llegaron el 22 de febreru a Zanzíbar, entamu de casi toles grandes espediciones europees al continente negru. Tres 3 díes de negociaciones col sultán de Zanzíbar y el mercader y negreru Tippu Tip consiguióse un nuevu barcu, el Maurez, provisiones y porteadores abondes. L'alcuerdu con Tippu Tip, bien criticáu darréu n'Europa, comprometer a poner sol so mandu la rexón de les Tabayones Stanley y vence-y una parte de les 75 tonelaes de marfil que Stanley prevía traer de vuelta dende Equatoria.

El 18 de marzu, en bordiando tol sur d'África, la espedición aportó a Banana, na desaguada del Congo. Dende ellí fueron al puertu de Matadi y depués hasta Léopoldville. El progresu de la espedición foi perlentu por cuenta de que coincidió cola estación lluviosa, y les provisiones arralecieron llueu. Al llegar a Léopoldville, Stanley comprobó que la "flota" que Leopoldu -y prometió pa remontar el Congo, namái se componía d'un barcu, el Stanley. Como evidentemente nun yera abondu pa cargar toles armes, provisiones y personal, Stanley requisó tres barcos más en nome del rei: el Florida, que taba terminando de construyise, y los Peace y Henry Reed que fueron tomaos a los misioneros de la zona metanes grandes protestes. Como aun así nun yeren abondos, tuvieron de dexar parte de la carga en Léopoldville y estremase en dos expediciones distintes qu'entamaben xunise de nuevu en Yambuya, a veres del ríu Aruwimi, un afluente nortizu del Congo, y prosiguir hasta Equatoria dende ellí. Una vegada en Yambuya, los nativos refugaron agospiar la espedición, polo que Stanley ordenó atacalos con toles sos fuercies hasta que fuxeron a abellugase na selva. La erma Yambuya convertir nun campamentu militar fortificáu. Darréu, el Henry Reed, con Barttelot y Tippu Tip a bordu, prosiguió hasta los tabayones Stanley, onde'l negreru rompió la so pallabra y abandonó la espedición ensin apurrir nuevos porteadores na zona. Barttlelot volvió a Yambuya ensin él, con namái una vaga promesa de Tip d'unvia-y dellos refuerzos.

L'encruz de les trupes selves d'Ituri foi la parte más difícil del viaxe. De los 389 homes que dexaron primeramente Yambuya, namái 169 consiguieron sobrevivir por cuenta de les enfermedaes, los combates colos pigméos y negreros árabes y la mesma severidá de Stanley. Nos campamentos árabes d'Ugarrowwa's y Ipoto tuvieron de camudar gran parte del so armamentu y equipos por provisión pa poder siguir. Siguieron mientres el monte diba siendo sustituyíu por praderíes hasta llegar al lago Alberto el 13 d'avientu, onde les últimes informaciones asitiaben a Emin Pasha, pero él nun taba ellí y los nativos dixeron nun ver un européu n'años. Mientres acampaba nel fuerte Bodo, construyíu por él na aldega d'Ibwiri, Stanley recibió'l 18 d'abril de 1888 una carta de Pasha na que dicía qu'oyera falar de la espedición de rescate un añu enantes y que los rumores de la so llegada llevárenlu en marzu hasta'l lago Alberto, onde lu esperaba.

Alcuentru con Bajá y viaxe de vuelta editar

L'alcuentru con Emin Bajá nun foi como lo imaxinara. L'alemán, que vistía y actuaba como un africanu (de tal manera qu'engañara a la población del llagu Alberto), nun amosaba nengún tipu de mieu o ansiedá polos rebeldes sudaneses nin consideraba que corriera aquel día peligru dalgunu o que-y fixera falta dalgún tipu de rescate; aun así, brindó d'acordies col xampán que Stanley traxérase pa tal eventu dend'Europa y dio tolos alimentos necesarios a los sos rescatadores, qu'agora se convirtieron en rescataos. Stanley nun consiguió convencer a Pasha de que volviera con él, asina que tres un mes de discutinios dexó'l campamentu en dando delles municiones a Bajá y volvió al fuerte Bodo.

 
Balta de Stanley en Pirbright, Inglaterra.

Ellí atopó a Stairs, que volviera de Ungarrowwa's con namái 14 sobrevivientes, xunto a los homes que dexara en Bodo. Al empecipiar el viaxe de vuelta afayó los Montes Ruwenzori, y prosiguió camín de Yambuya en busca de la segunda columna en que s'estremara la espedición, de la que nun recibiera signos de vida dende faía enforma tiempu. El 17 d'agostu atopó a Bonny y un puñáu de los sos porteadores en Banalya, a 90 milles de Yambuya. Barttelot foi muertu d'un disparu mientres una disputa, Jameson y Troup fueren abandonaos enfermos de fiebres y Ward abandonara la espedición y baxáu el ríu Congo de nuevu col enfotu de volver a Londres, pos daba a Stanley por perdíu tres casi un añu ensin noticies sos. La espedición apenes cuntaba con 412 sobrevivientes nel viaxe de vuelta, 124 de los cualos taben demasiáu enfermos pa cargar dalgún equipaxe. El 16 de xineru de 1889, recibió una nueva carta d'Emin Pasha, que-y desveló'l paradoriu de Jephson: los mesmos homes de Pasha lo prindaren nel llagu Alberto y sometíu a arrestu. Darréu, un grupu de los oficiales de Pasha remontar contra él y someter a arrestu domiciliariu en Dufile hasta payares. Entá nesa situación, Pasha negar a volver con Stanley una vegada más, pero finalmente aportó. El 17 de febreru axuntar de nuevu con Stanley acompañáu de 65 de los sos soldaos nel llagu Alberto. Nos meses siguientes más soldaos y les families d'éstos, seique tarreciendo represalies de los nuevos gobernantes de Equatoria, xunir a la espedición coles mires de llegar a la mariña.

Al pasar polos Ruwenzori Stairs aprovechó pa coronar el so visu, siendo'l primer européu que lo consiguía. Darréu siguieron la ribera de los llagos Eduardo y Jorge, y cruciaron les agües del lago Victoria. Al otru llau Stanley robló dos trataos colos reis de Ankole y Karagwe, na actual Uganda, que fueron utilizaos años más tarde polos británicu pa reclamar la propiedá del país. El 15 d'agostu algamaron la misión d'Usambiro y enteráronse de les disputes ente alemanes y británicos pola colonización d'África oriental. Al averase a la mariña atoparon patrulles alemanes y fueron escoltaos pol xeneral xermanu Hermann von Wissmann hasta'l puertu de Bagamoyo. Ellí quedóse Emin Pasha, aquexáu d'una enfermedá de la que nun se recuperaría hasta 1890. Dende Bagamoyo partieron a Zanzíbar, onde dexaron los escasos paisanos que sobrevivieren a la espedición, depués a Exiptu, onde se quedaron los exipcios y sudaneses, y finalmente a Inglaterra, onde se baxaron los europeos.

Últimos años editar

Al so regresu a Europa, Morton cásase cola artista galesa Dorothy Tennant y xuntos adoptaron a un neñu, Denzil. En 1899 foi nomáu Caballeru de la Corona Británica en reconocencia polos sos servicios al Imperiu Británicu n'África. Morton morrió en Londres el 10 de mayu de 1904.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Oxford Dictionary of National Biography. Oxford Biography Index Number: 36247. Data de consulta: 6 ochobre 2021. Editorial: Oxford University Press. Llingua de la obra o nome: inglés. Data d'espublización: 2004.
  2. 2,0 2,1 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. Identificador de persona en The Peerage: p70361.htm#i703602. Data de consulta: 7 agostu 2020.
  4. Afirmao en: The Peerage. Llingua de la obra o nome: inglés. Autor: Darryl Lundy.
  5. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  6. Afirmao en: Gold Medal Recipients. Autor: Royal Geographical Society. Editorial: Royal Geographical Society. Llingua de la obra o nome: inglés. Data d'espublización: 2022.
  7. Morales Padrón (1959). Henry Morton Stanley, (Forxadores del mundu contemporaneu). Planeta.
  8. Forbath, Peter. El ríu Congo. Fondu de Cultura Económica. ISBN 84-7506-508-2.

Enllaces esternos editar