Hernando de Soto foi un adelantado, conquistador y esplorador español. Nació en 1500. Alderícase si nació en Jerez de los Caballeros, Villanueva de Barcarrota o Badayoz. Esisten escritos que s'usaron pa tratar de dirimir esta cuestión.[4] Morrió nel ríu Mississippi el 21 de mayu de 1542. Viaxó a América y participó en 1522 la espedición de Gil González d'Ávila qu'afayó la mariña de Nicaragua, y depués en 1524 la conquista d'esti territoriu, a les órdenes de Francisco Hernández de Córdoba, fundador de les ciudaes de Bruxeles, León y Granada en Nicaragua. En 1532. Foi Gobernador de la islla de Cuba ente 1538 y 1539, añu en que parte a la conquista de la Florida.

Hernando de Soto
gobernador de Cuba (es) Traducir

Vida
Nacimientu Barcarrotasieglu de XV[1]
Nacionalidá Corona de Castiella
Muerte McArthur (en) Traducir21 de mayu de 1542 (greg.)[2]
Familia
Casáu con Isabel de Bobadilla (es) Traducir
Estudios
Llingües falaes castellanu[3]
Oficiu conquistador, militaresplorador
Graduación xeneral
Creencies
Relixón Ilesia Católica
Cambiar los datos en Wikidata

Entamos na esploración editar

Los padres de Hernando de Soto yeren fidalgos, o comúnmente llamaos nesa dómina como americanos, de la rexón d'Estremadura, una rexón onde abondaba la probeza y polo cual muncha xente nuevo buscó maneres de faer fortuna n'otros llugares. Esiste una disputa sobre'l llugar de nacencia ente les llocalidaes de Badayoz, Barcarrota o Jerez de los Caballeros. El primer dineru que ganó nel Perú unviar a los sos hermanos residentes en Barcarrota. Sicasí, axustó que'l so cuerpu fuera soterráu en Jerez de los Caballeros porque yera ellí onde s'atopaben soterraos yá otros miembros de la so familia.

En 1514, de Soto compañó a Pedro Arias Dávila a les colonies españoles, desembarcando en Panamá. Les sos posesiones naquel tiempu yeren solamente un escudu y el so espada. En 1523, fíxose líder d'una unidá de la caballería y foi con Francisco Hernández de Córdoba nel so viaxe de descubrimientu y colonización al traviés de Nicaragua y d'Hondures.

Soto ganó fama como caballeru, y como combatiente de táctiques escelentes. Nun conflictu pola supremacía de Nicaragua, Soto lluchó pa Pedro Arias Dávila "Pedrarias" contra'l so ex xefe Gil González Dávila. González, oficial de "Pedrarias", dixebrárase del grupu pa esplorar y conquistar Nicaragua pola so cuenta. Proveniente de Santu Domingu, entrara por Pasu Caballos n'Hondures na so vía terrestre hasta Nicaragua. Hernando de Soto denunciólu, foi escontra'l so alcuentru partiendo de Nicaragua y ganó a González en Toreba, Honduras.

Primer espedición: América del Sur editar

 
El Cuartu del Rescate.

En 1528 de Soto condució la so propia espedición a lo llargo de la mariña de Yucatán, esperando atopar la conexón pel mar direuta, ente l'Océanu Atlánticu y el Pacíficu. Depués acompañó a Francisco Pizarro, como capitán, na so empresa en Perú. De Soto afayó la ciudá de Caxes. Con un grupu d'avanzada de cincuenta homes, foi unviáu pol gobernador Pizarro a la ciudá del Cuzco, la capital del imperiu inca, col fin d'abrir camín pal restu de la tropa. Nel trayeutu enfrentóse numberoses vegaes al exércitu de Quisquis, ganando delles batalles y perdiendo dalgunes. Foi socorríu por Diego de Almagro y xuntos entraron na ciudá imperial.

Dempués de que Atahualpa fuera arrestáu mientres la batalla de Cajamarca en 1532, de Soto visitólu de cutiu mientres el confinamientu, y ellí remaneció una amistá ente los dos homes. Él foi unviáu al norte a buscar al exércitu de Rumiñahui y pa xunise con Sebastián de Belalcázar, pero realmente lo que se buscaba yera alloñar col fin d'evitar la presencia d'unu de los defensores del inca. Finalmente, decide retirase de Perú a buscar nueves aventures cuando don Diego de Almagro escueye como'l so capitán a Rodrigo Orgóñez nel so llugar pa la infructuosa espedición qu'entamó al misteriosu reinu de Chile.

Regresu a España editar

Volvió a España en 1536, llevando con él aproximao 100.000 pesos d'oru — la so parte de la conquista del imperiu inca. Nesti tiempu, De Soto yera famosu por ser l'héroe de la captura d'Atahualpa. Foi a Sevilla, onde se casó, en 1537, con Inés de Bobadilla, la fía de Dávila, que pertenecía a una de les families más respetables de Castiella, con influencia na corte española, baxu Carlos I. Esti periodu yera'l ápiz de la reputación y de la bayura de Soto.

De Soto, viendo los llexendarios recursos en Perú y lleíu un informe escritu por Álvar Núñez Cabeza de Vaca, abarruntó d'una riqueza similar en Florida. Cabeza de Vaca yera unu de cuatro sobrevivientes de la desastrosa tentativa de Pánfilo de Narváez pa conquistar la Florida. De Soto vio la so ocasión pa realizar una conquista famosa como les de Pizarro y les de Cortés. Foi nomáu gobernador de Cuba por Carlos I. De Soto vendió gran parte de los sos bienes y fornióse pa la espedición naquelles tierres inexploradas. La so misión yera conquistar, asitiase, y «pacificar» los territorios desconocíos.

Segunda esploración: la Florida editar

 
Un mapa propuestu de la espedición de Soto, basáu nel mapa de 1997 de Charles M. Hudson.[5]
 
Hernando de Soto

En mayu de 1539, con ente 600 y 700 homes, venticuatro sacerdotes, nueve naves, y 220 caballos, llegó a la mariña occidental de la Florida, que se convertiría en Bradenton, y sur de Tampa, Florida. Nomó al llugar Espíritu Santu. L'oxetivu de Hernando de Soto yera colonizar l'área, preferiblemente buscando una ciudá como Cuzco o ciudá de Méjico. Poro, traxo delles tonelaes d'equipu distribuyíos en ferramientes, armes, cañones, perros, y gochos. Amás de los marineros, les naves traxeron a sacerdotes, ferreros, artesanos, inxenieros, granxeros y comerciantes. Pocos d'ellos viaxaren enantes fora d'España, o peor entá, fora de les sos aldegues.

Empezando nel Espíritu Santu, de Soto esploró la Florida y gran parte de los Estaos Xuníos meridionales. Yá en Florida, empezó la so desgracia . En cuenta de tar llenu d'oru, nel país abondaben los banzaos y taba llaráu de mosquitos, siendo desaxeradamente templáu y húmedu. Tamién los indios complicaron el so llabor de meyora y esploración.

Los nativos tuvieren males esperiencies cola espedición anterior de Pánfilo de Narváez. Les tropes de De Soto fueron muncho menos brutales. Nun prindaron a indios pa utilizalos como trabayadores y guíes, nun violaron muyeres y nun escalaron aldegues en busca d'alimentu pa los sos homes y caballos como lu fixo Narváez. Instaló cruces cristianes nos llugares sagraos de los indios. P'asegurar el desenvolvimientu de la espedición, los españoles prindaron, de cutiu, a xefes de les tribus paisanes.

L'ayudante más importante de les tropes foi Juan Ortiz, que vieno a la Florida en busca de la espedición de Narváez y foi prindáu polos Uzica, una tribu de Calusa. La fía del xefe Hirrihigua sirvió como precursora de Pocahontas pidiendo pola vida d'Ortiz, yá que'l so padre ordenara que lo quemar vivu. Ortiz sobrevivió al cautiverio y a la tortura, y xunióse na primer oportunidá, a la nueva espedición de Hernando de Soto.

Ortiz conocía'l terrén y tamién ayudó como intérprete. Como guía pa la espedición de Soto, Ortiz estableció un métodu únicu pa dirixir la espedición y pa comunicase nos distintos dialeutos tribales. Les guíes de Paracoxi fueron reclutadas de cada tribu a lo llargo de la ruta.

El primer campamentu d'iviernu de la espedición asítiase en Anhaica, cerca del Llagu Tallahas. El sitiu ta tamién cerca de «Badea de Caballos», onde los miembros de la tropa de Narváez viéronse forzaos a comer caballos pa sobrevivir. Ésti ye l'únicu llugar de tola ruta nel cual los arqueólogos pudieron establecer con exactitú que tuvo la espedición de Hernando de Soto.

Nel norte — La batalla de Mauvila. 1540 editar

La espedición aventurar a lo llargo de les montes apalaches del este y tuvieron a un pasu de l'aniquilación. Los miembros de l'avanzada conquistadora tuvieron qu'axustar, dacuando, los gochos que traíen pa llograr otros alimentos y en ciertes ocasiones tuvieron de consiguir, pola fuercia, lo que precisaben. Cruciaron Georgia, Carolina del Sur, Carolina del Norte y Tennessee.

Oyendo falar de la famosa ayalga del oru del Cofitachequi, y acompañáu polos sos amigos, los Ocute, la espedición siguió poles Carolines. Tuvieron de marcha mientres selmanes, con fame y sei, con porteadores que nun sabíen la manera de travesar los territorios de Cofitachequi. Sicasí, a metá de mayu, la espedición afayó la capital de la tribu, asitiada nel sitiu que güei se conoz como Columbia, en Carolina del Sur.

Recibieron a los españoles con una bienvenida relativamente amistosa. Los peninsulares esixeron ver l'oru de la ciudá darréu. Tres un exame más deteníu l'oru» resultó ser simple cobre. Atoparon delles perlles y armes na ciudá y siguieron dempués tres la so busca de riqueza al traviés de les Carolines, Georgia, y Alabama.

Darréu siguieron cola idea de consiguir más metal precioso, lo que los condució a les supuestes reserves xigantes d'oru nel este. Nel norte d'Alabama, atoparon la ciudá de Mauvila (o de Mabila). La tribu de Choctaw, sol lideralgu del cacique Tascalusa, defendió la ciudá fuertemente fortificada. Los españoles aguantaron un tiempu, pero depués la ciudá foi atacada repetidamente, una y otra vez. Nuna batalla de nueve hores, morrieron venti españoles, magar el restu resultaron casi toos mancaos, y venti más morrieron nos díes posteriores. Tolos guerreros de Choctaw, d'esa área —ente 2000 y 6000— morrieron engarrando o fueron ejectuados o se suicidaron. Mauvila foi amburada.

Anque los españoles ganaron la batalla, perdieron la mayor parte de les sos posesiones y cuarenta caballos. Fueron mancaos, carecieron y atopáronse ensin equipu apropiáu nun territoriu desconocío y contrario, arrodiaos d'enemigos. Cola batalla de Mauvila, la cantidá de nativos tamién menguó na tropa en marcha. Mientres la travesía los españoles fueron atacaos, cada vegada más, por un sistema intermitente de guerrilles.

Ente que los homes de la tropa de de Soto perdieron les esperances y dellí d'equí p'arriba namái deseyaben volver a la mariña, encetar les sos naves y tornar a Cuba, de Soto suañaba inda, ilusoriamente, con faer nuevos descubrimientos.

Nel oeste — Desmoralizado. 1541 editar

 
Descubrimientu de Mississippi, por William H. Power, 1847. Hernando de Soto viendo per primer vegada'l ríu Mississippi

La espedición volvió al norte, onde atoparon la tribu Chickasawonde de Soto -y esixó a la comunidá indíxena que-y apurriera doscientos homes pa sirvir de porteadores. Ellos negáronse a aceptar esta demanda y, sicasí, atacaron l'asentamientu español mientres la nueche. Los españoles perdieron cerca de cuarenta homes y el restu del so equipu. Según cronistes que participaben, la espedición tuvo a puntu de ser destruyida dafechu. Afortunadamente pa l'avanzada, los Chickasaw dexáron-yos dise, seique, amedranaos pol ésitu alcanzáu.

El 8 de mayu, tropes de Hernando de Soto algamaron el ríu Mississippi. Por ello, el conquistador axudícase'l títulu de ser el primer européu en columbrar esti ríu.

De Soto amosóse bien pocu comenenciudu nesti descubrimientu porque representaba, pa él, una torga a la so misión. Él y 400 homes tuvieron que cruciar un ampliu y caudalosu ríu, que yera patrulláu constantemente por nativos contrarios. Dempués de casi un mes, y depués de la construcción de delles balses, finalmente crució cola so xente'l Mississippi y siguió el so percorríu escontra l'oeste pola actual Arkansas, Oklahoma, y Texas. Pel hibiernu establecióse en Autiamique, nel ríu Arkansas.

 
Estatua de Hernando de Soto en Barcarrota, Badayoz, España.

Dempués d'un duru iviernu, la espedición española esleióse y siguió alantre de manera cada vegada más irregular. El so fiel intérprete, Juan Ortiz, morriera, faciendo más difícil la xera d'atopar rutes, fontes d'alimentu, y polo xeneral, entablar comunicación colos nativos misisipianos. La espedición dirixir escontra l'interior del territoriu conocíu como'l ríu Caddo, onde tomaron contautu con una tribu nativa a la que llamaron Tula, y a la que los españoles consideraron como la que disponía de los guerreros más espertos y peligrosos qu'enxamás toparen. L'alcuentru, ente europeos y nativos, posiblemente asocedió en Caddo Gap (un monumentu ta de pies naquella comunidá). Tomando como base los documentos del legáu de de Soto y a lo qu'indica Garcilaso, los españoles volvieron darréu al ríu Mississippi.

Muerte de Hernando de Soto editar

Na vera occidental del Mississippi, nel pueblu indíxena de Guachoya[6] muerre Hernando de Soto'l 21 de mayu de 1542 por causa de fiebre, dexando a Luis de Moscoso de Alvarado al cargu del so exércitu.[7] Puesto que de Soto yera consideráu inmortal ente los nativos el so cuerpu foi despintáu, en cobertores lastradas con sable, polos sos homes, quien dempués lo fundieron en mediu del ríu Mississippi mientres la nueche.[6][8]

En percorriendo a cuerpu bona parte del sur de lo que güei son los Estaos Xuníos y depués navegar pola mariña del golfu de Méxicu, los ente 300 y 350 sobrevivientes comandados por Moscoso llograron tornar a la Ciudá de Méxicu en 1543.

Reconocencies editar

 
Ponte Hernando de Soto, en Memphis, Tennessee
 
Logo d'un DeSoto DeLuxe de 1950.

Munchos parques, ciudaes, condaos ya instituciones de Los Estaos Xuníos lleven el nome de Hernando de Soto, siendo los más destacaos:

Ver tamién editar

Notes y referencies editar

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 9 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. «de Soto, Hernando (1500?–21 May 1542), Spanish conquistador and explorer». American National Biography Online. 29 payares 2017. doi:10.1093/ANB/9780198606697.ARTICLE.2000280. 
  3. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  4. Hai un discutiniu sobre si esti descubridor español nació en (Villanueva de) Barcarrota, en Jerez de los Caballeros, dambes poblaciones de la provincia de Badayoz, Estremadura, o na capital de dicha provincia. Nel so testamentu espresó'l so deséu de ser soterráu al morrer, xunto a los restos de la so madre, na capiya de la Concepción de la parroquia de San Miguel en Jerez de los Caballeros, España.
  5. Hudson, Charles M. (1997). Knights of Spain, Warriors of the Sun. University of Georgia Press.
  6. 6,0 6,1 Charles Hudson (1997). Page 349–352, «Death of de Soto».
  7. The Handbook of Texas Online. «Luis de Moscoso Alvarado». Consultáu'l 19 de setiembre de 2008.
  8. Les llocalidaes de Lake Providence, Luisiana y Lake Village, Arkansas, afirmen que De Soto ta soterráu nel so respeutivu llagu.
  9. Flory, J. Kelly (2004). American Cars, 1960–1972: Every Model, Year by Year. McFarland, páx. 97. ISBN 9780786412730.

Bibliografía editar

  • Inca Garcilaso de la Vega, Historia del adelantráu Hernando de Soto, Madrid 1723.
  • Clayton, Lawrence A. Clayton, Vernon J. Knight and Edward C. Moore (Editor): The de Soto Chronicles: The Expedition of Hernando de Soto to North America in 1539–1543; University of Alabama Press 1996. ISBN 0-8173-0824-5
  • Duncan, David Ewing: Hernando de Soto: A Savage Quest in the Americas; University of Oklahoma Press 1997. ISBN 0-8061-2977-8
  • Hudson, Charles M., Knights of Spain, Warriors of the Sun: Hernando De Soto and the South's Ancient Chiefdoms, University of Georgia Press, 1997. ISBN 0-8203-1888-4
  • Milanich, Jeralt T., Charles R. Ewen and John H. Hann: Hernando de Soto Among the Apalachee: The Archaeology of the First Winter Encampment; University Press of Florida, 1998. ISBN 0-8130-1557-X
  • Young, Gloria A. and Michael Hoffmann: The Expedition of Hernando de Soto West of the Mississippi, 1541–1543: Proceedings of the de Soto Symposia, 1988 and 1990 University of Arkansas Press 1999 ISBN 1-55728-580-2
  • Mira Caballos, Esteban: Hernando de Soto. El conquistador de los trés Américas. Badayoz, Fundación Obra Pía de los Pizarro, 2012.

Enllaces esternos editar