José Hipólito Unanue y Pavón (13 d'agostu de 1755Provincia d'Arica – 15 de xunetu de 1833San Vicente de Cañete) foi un médicu, naturalista, meteorólogu, catedráticu universitariu, políticu, precursor peruanu de la independencia, reformador de la medicina y fundador de la escuela de medicina de San Fernando, anguaño facultá de la Universidá Nacional Mayor de San Marcos. Destacó tamién como miembru de la Sociedá d'Amantes del País y collaborador del Mercurio Peruano, publicación ésta que tanta importancia tuvo pal fortalecimientu de la idea de la patria peruana nes acabadures de la colonia. Como políticu collaboró colos postreros virréis de Perú, y depués colos llibertadores José de San Martín y Simón Bolívar, actitú que nun tien de ser interpretada como acomodaticia, sinón como un lloable deséu de sirvir al país nel que nació, apurriendo'l so talentu. Foi ministru de Facienda (1821-1822 y 1824-1825), ministru de Gobiernu y Rellaciones Esteriores (1824 y 1825) y presidente del Conseyu de Gobiernu (1825-1826), cargo esti postreru que correspondía a la más alta función executiva de la nación. Tamién foi diputáu y presidente del primer Congresu Constituyente de Perú (1822-1823).

Hipólito Unanue
Ministru de Rellaciones Esteriores del Perú

Vida
Nacimientu Provincia d'Arica13 d'agostu de 1755[1]
Nacionalidá Bandera del Perú Perú
Llingua materna castellanu
Muerte San Vicente de Cañete15 de xunetu de 1833[1] (77 años)
Estudios
Estudios Universidá Nacional Mayor de San Marcos
Llingües falaes castellanu[2]
Oficiu botánicu, políticu, matemáticumédicu
Premios
Miembru de Academia de les Ciencies de Baviera
Abreviatura en botánica Unanue (IPNI)
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Nació na riberana ciudá d'Arica que pertenecía al Virreinatu de Perú. Los sos padres fueron el vascu Miguel Antonio Unanue y Montalivet y l'ariqueña Manuela Pavón y Saláu de Araujo, descendientes direutos d'españoles peninsulares. La so familia nun cuntaba con grandes recursos económicos; otra manera, el so padre unos díes antes de la nacencia— quedara en cantu de la miseria pola perda d'una embarcación que constituyía la so única fonte d'ingresos.

 
Doña Mariana de Belzunce y Salazar, proteutora de Hipólito Unanue mientres los sos primeros años en Lima.

Estudios en Arequipa y Lima editar

Na so ciudá natal estudió les primeres lletres so direición de maestros privaos. Por vinculaciones familiares col cleru, inclinar pol sacerdociu; arriendes d'ello, viaxó a Arequipa ya ingresó al Seminariu de San Jerónimo onde cursó Humanidaes, Filosofía y Principios de Xurisprudencia.

Escontra 1777 treslladar a Lima ya ingresó a la Real y Pontificia Universidá de San Marcos (actual UNMSM) , poniendo de relieve'l so verdaderu enclín: les Ciencies Naturales. Atopó l'estímulu oportunu de parte del so tíu, profesor d'Anatomía, dedicándose entós, con tesón y entusiasmu, a la carrera de médicu, non bien promisoria naquellos tiempos y nel mediu en que-y tocaría vivir. Pero, la necesidá de subsistir a les sos propies espenses llevar a asitiase como preceptor en casa d'Agustín de Landáburu, unu de los más ricos hacendados de la capital. Equí, el mozu Unanue foise rellacionando con miembros de l'alta sociedá limeña, qu'habríen de brinda-y la so amistá al afayar nél les dotes brilloses que tenía y que cultivaba con tanta dedicación y percuru, y que diben constituyir más tarde la so meyor vecería nel exerciciu de la medicina.

Llabor académicu y profesional editar

En 1783 graduar de bachiller en medicina, emprestando xuramentu n'avientu de 1786 na capiya de la Universidá de San Marcos, en que'l so profesoráu ingresó dos años más tarde cola cátedra de "Métodu de Medicina". Contribuyó a la formación de la Sociedá d'Amantes del País (1790), en que la so publicación, el Mercurio Peruano, empezó a escribir sol seudónimu de "Aristo". Les temes del Mercurio Peruano yeren diversos y de un interés notable. Unanue contribuyó con artículos que la so importancia ideolóxica anunciar na "Idea Xeneral de Perú" apaecía nel so primer númberu, un ensayu analíticu empuestu a que'l Perú fuera conocíu non solo polos peruanos sinón tamién nel estranxeru. Al traviés d'esa perimportante publicación perfiló la idea de la patria peruana, al presentar al Perú como una unidá xeográfica, según aportunar na busca d'una identidá, seya humana o natural.

Llogró'l sofitu del virréi Francisco Gil de Taboada y Lemos pa la creación del Anfiteatru Anatómicu de la Universidá de San Marcos, qu'inauguró'l 21 de payares de 1792, ocasión na cual Unanue lleó un discursu tituláu “Decadencia y restauración de Perú”. Esta xera cumplida terminó per empericotiar lo definitivamente dientro del ambiente intelectual limeñu. Yera daquella una de les figures más respetaes ente los estudiosos de la dómina. Al añu siguiente foi nomáu Cosmógrafu Mayor del Reinu y editó la Guía Política, Eclesiástica y Militar del Virreinatu de Perú (1793-1797). Col fin d'aldericar les teoríes de los naturalistes europeos sobre la influencia de la naturaleza d'América nos sos habitantes, publicó Observaciones sobre'l clima de Lima y la so influencia nos seres entamaos, cuantimás l'Home (1806), obra que demostraba un maduror intelectual y una lucidez conceptual almirable, mereciendo aponderamientos de los académicos europeos.

El virréi José Fernando de Abascal solicitó'l so conseyu, nomar Protomédico Xeneral el 29 de payares de 1807, y facilitó que se realizara'l pruyimientu mayor de Unanue, el de crear y poner a funcionar un Colexu de Medicina. Nun primer momentu Unanue llogró la cesión del vieyu hospital de Santa Ana, mientres se llevaba a cabu la construcción d'un edificiu propiu. A les sos propies espenses costeó pela so parte, la dotación de enseres y preseos pal nuevu local que tamién cuntó col sofitu altruista del gobiernu, del altu cleru y de families y persones pudientes de la capital ya interior del país. El virréi asistió a los primeros exámenes del cursu d'Anatomía, Fisioloxía y Elementos de Zooloxía, dando solemnidá al actu. Como agradecimientu al virréi pola so cooperación decisiva, bautizar a esti centru d'estudios col nome de Real Colexu de Medicina de San Fernando (1808). Tamién a instancies de Unanue el virréi instaló'l campusantu nes contornes de Lima (güei Campusantu Presbíteru Maestru), pos hasta entós los entierros facer nes cortiles relixoses.

Ente avientu de 1808 y febreru de 1809 describe unos "rellumaes al atapecer" el cual ye usáu como rexistru de la Erupción misteriosa de 1808.[3]

Sicasí la so proximidá al gobiernu virreinal, Unanue collaboró en periódicos calificaos como sediciosos pola so propaganda lliberal, como El Verdaderu Peruanu y El Satélite del Peruanu. Escoyíu diputáu a Cortes por Arequipa, viaxó a España pero llegó cuando yá aquelles fueren eslleíes pola reacción absolutista. Visitó entós al rei Fernando VII pa xestionar privilexos pal colexu de San Fernando, según solicitar una restitución de bienes pal so amigu Agustín de Landaburu y Belzunce. Cúntase que'l rei, al comprobar la vasta conocencia del sabiu peruanu, ufiertó-y el títulu de Marqués; pero Unanue refugó con cortesía esta mercé y aceptó namái un oleu de la Virxe de l'Asunción que'l monarca tenía nuna salita, según el nomamientu como Médicu de la Real Cámara (1815). Coles mesmes, llogró que por real cédula del 9 de mayu de 1815 fuera aprobada la esistencia del Colexu de Medicina y Ciruxía de San Fernando.

Mientres la Independencia editar

 
Escultura de Hipólito Unanue na entrada de la Facultá de Medicina Humana "San Fernando" de la Universidá Nacional Mayor de San Marcos.

Tornó a Lima en 1816 pa dedicase a les sos xeres profesionales, docentes y asistenciales, pero, en busca de reposu, treslladar a Cañete. Retornó a la capital en 1820, llamáu polos sucesu qu'anunciaben yá una próxima emancipación política de Perú. A solicitú del virréi, integró como secretariu la delegación realista que s'entrevistó en Miraflores colos emisarios del xeneral José de San Martín. Cuando la ciudá de Lima foi ocupada polos patriotes, foi unu de los firmantes del Acta de Declaración de la Independencia, aprobada en sesión de Cabildru Abiertu'l 15 de xunetu de 1821. Proclamada la Independencia de Perú per San Martín ya instaláu el gobiernu protectoral, a Unanue encamentóse-y el Ministeriu de Facienda, cargu qu'exerció del 3 d'agostu de 1821 a 21 de setiembre de 1822. Tuvo qu'encarar la trabayosa xera de caltener l'alministración del Estáu, a pesar del llabor destructor de los realistes y los efeutos inmediatos de la llibertá económica. Foi, amás, unu de los fundadores de la Orde El Sol de Perú y miembru de la Sociedá Patriótica, ante la cual disertó sobre'l réxime políticu más conveniente pal Perú.

Como diputáu por Puno integró'l primer Congresu Constituyente de Perú, que la so presidencia exerció de 20 d'avientu de 1822 a 20 de febreru de 1823. El so llabor nel Congresu Constituyente foi infatigable y fecunda y con esa mística de serviciu diose por entero a participar nos trabayos de la comisión encargada de redactar el proyeutu de Constitución de la República con otros miembros de la Cámara. Nel marcu de la disputa ente'l Congresu y el presidente José de la Riva Agüero, siguió a ésti hasta Trujillo, y anque lo nomaron senador por Tacna del Congresu instaláu en dicha ciudá, nun aceptó y retornó a Lima.

Entrevistar con Simón Bolívar deque ésti llegó al Perú y llueu se ganó'l so enfotu. Ofició como'l so médicu cuando'l Llibertador tuvo seriamente afeutáu de salú nel históricu sitiu de Pativilca.

So la dictadura de Bolívar foi ministru de Gobiernu y Rellaciones Esteriores (de 20 de xineru a 3 d'abril de 1824), ministru de Facienda (de 28 d'ochobre de 1824 a 25 de febreru de 1825), y nuevamente ministru de Gobiernu y Rellaciones Esteriores (de 26 de febreru a 3 d'abril de 1825). Depués exerció la vicepresidencia del Conseyu de Gobiernu, cuerpu encargáu del gobiernu en Lima cuando Bolívar entamó la so xira al sur n'abril de 1825. La presidencia d'esti Conseyu de Gobiernu tenía d'exercela'l mariscal José de La Mar, pero per ausencia d'ésti, Unanue encargar de presidila, de 10 d'abril de 1825 a 5 de xineru de 1826; foi según esti sabiu ariqueño tuvo a la cabeza del poder executivu nel Perú, hasta que La Mar asumió dicha función.

Nel aspeutu económicu, dictó'l primer reglamentu de comerciu, estableció'l personal d'aduanes y dio impulsu a l'agricultura, minería ya industria manufacturera. Nel aspeutu educativu, restauró los colexos que yá nun funcionar, fundó otros colexos en Lima y en provincies, entamó la Direición Xeneral d'Estudios y creó sociedaes con fines culturales como la Sociedá Filarmónica y el Muséu de Ciencies Naturales. Amás, creó la primer xunta de beneficencia pública, fundó establecimientos hospitalarios y arrobinó la vacunación pa erradicar la viruela.[4]

El 10 d'ochobre de 1825 foi condecoráu cola medaya cívica col bustu de Bolívar. A los plenipotenciarios peruanos unviaos al Congresu de Panamá dio-yos instrucciones por que fueren bien cautelosos na cuestión de llendes, esmoleciéndose asina pola integridá territorial de Perú nuna dómina en qu'inda llexaba nel ambiente la idea continental de la patria.

Últimos años editar

 
Restos de Hipólito Unanue fuelguen nel Panteón de los Próceres en Lima.

En xunu de 1826 foi nomáu ministru de Xusticia y Negocios Eclesiásticos, pero tres la partida de Bolívar retirar a la so facienda San Juan de Arona, en San Luis de Cañete, onde'l so fíu José depués edificó'l Palaciu Unanue en 1840. Enfermu, tuvo que soportar inda'l dolor de perder a la so segunda esposa, Josefa de la Cuba. Él mesmu, yá nos sos díes últimos, frecuentó a un vecín pernomáu, l'ex direutor supremu de Chile, Bernardo O’Higgins, dueñu de la facienda Montalván.

Finó'l 15 de xunetu de 1833, a los 78 años d'edá, na facienda San Juan de Arona, a la que se retirara.

Hipólito Unanue foi de personalidá polifacética, como médicu, físicu y estadista. La so vida y obra, llargamente conocíes al traviés de la historia, han concitado sumu interés ente historiadores y biógrafos, quien dieron a conocer los sobresalientes cualidaes personales y profesionales del recordáu sabiu y precursor de la independencia peruana.

Obres escrites editar

Publicó:

  • Observaciones sobre'l clima de Lima y la so influencia nos seres entamaos, cuantimás l'home[5] (Lima, 1806)
  • Obres científiques y lliteraries
  • Proyeutu de reglamentu de comerciu
  • El mio retiru y vuelta a la vida del campu

Amás escribió diversos artículos qu'apaecieron nel Mercurio Peruano, El Satélite del Peruanu y El Verdaderu Peruanu. Nel primeru apaecieron los titulaos “Escurre xeneral de Perú” y “Sobre xeografía física de Perú”.

En tola so obra demuestra la so esmolición pol Perú. Pa él, la idea de patria o nación peruana yera daqué real y tanxible, y esta emoción peruanista llevar a dedicase al estudiu y conocencia plena de Perú, dende muncho primero de la Independencia, en plenu periodu colonial.

Simboliza Unanue, fundamentalmente, la realidá, por dalgunos desconocida, de que el Perú esiste dende antes de la independencia y marca un sentíu de continuidá ente los dos dómines; ensin qu'ello implique falta nin desdoro, sinón, más bien, honra y prestíu.
Nel Mercurio Peruano el Perú apaez yá na so esencia y la so potencia: ye vistu, estudiáu y vocingláu al traviés del tiempu como totalidá. Namás que el Perú, y nada menos que el Perú, paez ser el lema de los redactores del Mercuriu y, por eso, nun prescindieron de la cultura aborixe, pero nun prescindieron, tampoco, de la dómina virreynal. Nuna superación de too localismu de dómina, rexón, raza o ciencia, acoyeron estudios históricos, xeográficos, de ciencies pures y aplicaes, económicos, institucionales, costumistes, llingüísticos y lliterarios sobre'l Perú total.[6]

El Perú ye mentáu per primer vegada nel Mercurio Peruano col nome de PATRIA, y al traviés d'esa simple identificación, Unanue suxurió la idea del separatismu con al respective de la metrópolis, ensin necesidá de ser más esplícitu. Ye por ello que s'inclúi a esti sabiu na galería de los pernomaos precursores de la Independencia de Perú, anque hai qu'aprofiar qu'evolucionó amodo del fidelismo al separatismu. Proclamada la independencia, punxo'l so talentu al serviciu de la so patria, como ministru d'estáu so los gobiernos de San Martín y Bolívar.

La so obra esvalixada foi compilada en forma incompleta pol so descendiente, Eugenio Larrabure y Unanue, en 1914.

Descendencia editar

En 1799, casóse con Manuela de la Cuba y la Rocha, cola que nun tuvo descendencia. Ella finó en 1805 y antes de expirar pidió-y a Unanue que se casara con Josefa de la Cuba y Ballón, sobrina so. Asina lo fixo'l sabiu. D'esti segundu matrimoniu nacieron cuatro fíos: Francisca Unanue y de la Cuba, Rosa María Michaela Unanue y de la Cuba, Jesús Unanue y de la Cuba y José Unanue y de la Cuba.

De los sos fíos, solo Francisca y Rosa María Michaela, tendríen descendencia. La primera casóse col políticu Pedro Paz Soldán y Ureta y la segunda col francés Marcel Eugène Larrabure Domestoy.

De Unanue baxen, al traviés de les sos fíes, Pedro Paz Soldán y Unanue, Carlos Ortiz de Zevallos y Paz-Soldán, Mariana Larrabure de Orbegoso, Víctor Andrés García Belaúnde, José Antonio García Belaúnde, Pedro José Rada y Gamio, Domingo García Rada, Luis Alayza y Paz Soldán, Francisco Alayza y Paz Soldán, Eugenio Larrabure y Unanue, Luis Felipe Alarco Larrabure, Claudio Alarco von Perfall, Diego García-Sayán Larrabure, Juan Luis Cipriani Thorne, Alfredo Thorne Vetter y Carlos Larrabure y Correa.

Honores editar

Unanue recibió la Orde del Sol de José de San Martín.

En 1994 la Facultá de Medicina de la Universidá Nacional Federico Villarreal adoptó'l nome de "Hipólito Unanue" como homenaxe a esti pernomáu médicu peruanu.

Epónimos editar

Abreviatura editar

L'abreviatura Unanue emplégase pa indicar a Hipólito Unanue como autoridá na descripción y clasificación científica de los vexetales. (consulta la llista de tolos xéneros y especies descritos por esti autor nel IPNI).

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Empecipio
Ministru de Facienda de Perú
3 d'agostu de 1821 a 21 de setiembre de 1822
Socesor:
Dionisio Vizcarra
Predecesor:
Juan Antonio de Andueza
Presidente del Congresu Constituyente de Perú
 

20 d'avientu de 1822 a 20 de febreru de 1823
Socesor:
Nicolás de Araníbar
Predecesor:
Juan de Berindoaga
Ministru de Gobiernu y Rellaciones Esteriores de Perú
20 de xineru de 1824 a 3 d'abril de 1824
Socesor:
José Faustino Sánchez Carrión
Predecesor:
José Faustino Sánchez Carrión
Ministru de Facienda de Perú
28 d'ochobre de 1824 a 25 de febreru de 1825
Socesor:
José María de Pando
Predecesor:
José Faustino Sánchez Carrión
Ministru de Gobiernu y Rellaciones Esteriores de Perú
 

26 de febreru de 1825 a 3 d'abril de 1825
Socesor:
Tomás de Heres
Predecesor:
Simón Bolívar
Presidente del Conseyu de Gobiernu de Perú
 

10 d'abril de 1825 a 5 de xineru de 1826
Socesor:
José de La Mar

Referencies y notes de pies editar

  1. 1,0 1,1 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  2. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. Guevara-Murua, A.; Williams, C. A.; Hendy, Y. J.; Rust, A. C.; Cashman, K. V. (16 de setiembre de 2014). «Observations of a stratospheric aerosol veil from a tropical volcanic eruption in December 1808: is this the Unknown ∼1809 eruption?». Clim. Past 10 (5):  páxs. 1707–1722. doi:10.5194/cp-10-1707-2014. ISSN 1814-9332. https://www.clim-past.net/10/1707/2014/. Consultáu'l 13 de xunetu de 2018. 
  4. Grandes Forxadores de Perú, p. 409.
  5. En: U.S. National Library of Medicine.
  6. Basadre 1998, p. 93.
  7. Proc. Acad. Nat. Sci. Philadelphia 1920, lxxii. 160, descr. (IK)
Bibliografía