Hipólito Yrigoyen (12 de xunetu de 1852Buenos Aires – 3 de xunetu de 1936Buenos Aires), que'l so nome completu yera Juan Hipólito del Sagrado Corazón de Jesús Yrigoyen, foi un políticu arxentín, figura relevante de la Unión Cívica Radical, dos veces escoyíu como presidente de la Nación Arxentina. Foi'l primer presidente arxentín en ser escoyíu democráticamente, per mediu del sufraxu secretu y obligatoriu masculín establecíu pola Ley Sáenz Peña de 1912. El so primer mandatu empecipiar en 1916, abriendo asina'l periodu históricu conocíu como primeres presidencies radicales, hasta la so derrocamientu en 1930, el primeru productu d'una serie de golpes d'Estáu que s'asocedieron hasta 1983, pa torgar l'afitamientu de la democracia n'Arxentina.

Hipólito Yrigoyen
Presidente d'Arxentina

12 ochobre 1928 - 6 setiembre 1930
Marcelo Torcuato de Alvear - José Félix Uriburu
Presidente d'Arxentina

12 ochobre 1916 - 12 ochobre 1922
Victorino de la Plaza - Marcelo Torcuato de Alvear
Vida
Nacimientu Buenos Aires[1]12 de xunetu de 1852[2]
Nacionalidá Bandera d'Arxentina Arxentina
Residencia Buenos Aires
Muerte Buenos Aires[3]3 de xunetu de 1936[4] (83 años)
Sepultura Panteón de los Caídos en la Revolución de 1890 (es) Traducir[5]
Familia
Fíos/es Luis H. Irigoyen
Estudios
Estudios Universidá de Buenos Aires
Llingües falaes castellanu[2]
Oficiu abogáu, políticuautor
Llugares de trabayu Buenos Aires
Premios
Creencies
Partíu políticu Unión Cívica Radical (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Yera sobrín de Leandro N. Alem, líder fundador de la Unión Cívica Radical, a quien almiró, pero tamién criticó fuertemente. Foi comisariu de policía del barriu de Balvanera y participó na Revolución de 1874 encabezada por Bartolomé Mitre. Exerció como docente y Domingo Sarmiento nomar presidente del Conseyu Escolar de Balvanera. Foi escoyíu diputáu provincial en dos causes, pal periodu 1878 a 1880 y pal periodu de 1880 a 1882, esta postrera atayada pola federalización de Buenos Aires. Participó nes fallíes revoluciones de 1890 y 1893, contra'l réxime roquista. Foi unu de los fundadores de la Unión Cívica en 1890 y la Unión Cívica Radical en 1893, so la conducción de Alem. Frente al fraude eleutoral sostuvo una política d'astención eleutoral y en 1905 lideró un tercer alzamientu armáu que volvió ser derrotáu. En 1910 axustó col presidente Roque Sáenz Peña la llei de sufraxu secretu y obligatoriu masculín, so que les sos regles foi escoyíu presidente de la Nación en 1916.

Yrigoyen con Domingo Faustino Sarmiento y Victorino de la Plaza fueron los únicos presidentes qu'hasta esi momentu surdieren de les clases populares. La so presidencia punxo fin a una hexemonía conservadora de más de 40 años y significó l'accesu de la clase media al poder políticu. Foi tamién el primeru n'adoptar una llinia nacionalista. Sancionó reglamentaciones pa protexer a los llabradores y creó caxes jubilatorias pa emplegaos públicos. Dictó midíes por que la Arxentina controlara los sos tresportes, xacimientos enerxéticos y la so propia moneda. Reguló les tarifes de los ferrocarriles operaos por capitales británicu, al empar que se creaben llinies ferriales estatales. En 1922 fundó Xacimientos Petrolíferos Fiscales (YPF), una empresa estatal destinada a esplotar les riqueces petroleres del país. L'españíu en 1918 del movimientu estudiantil de Reforma Universitaria foi sofitáu pol so gobiernu, tomando una serie de midíes a favor de los reformistes. Magar les iniciatives que favorecieron a sectores obreros y medios, el so mandatu viose enllordiáu poles mayores masacres obreres na hestoria arxentina: la Selmana Tráxica, la Masacre de La Forestal y la Patagonia rebalba, con miles d'obreros asesinaos poles fuercies de seguridá a les cualos impartió-yos la orde de reprimir y grupos parapoliciales d'estrema derecha ente que los sos dirixentes había miembros del partíu gobernante, contra los cualos el gobiernu nun tomó midíes pa detenelos. En materia de política internacional, Yrigoyen caltuvo una posición neutral ante la Primer Guerra Mundial y, rematada ésta, abogó pola igualdá ente naciones vencedores y vencíes, al empar que defendía'l principiu de non intervención.

Yrigoyen foi cuestionáu por integrantes del so propiu partíu por exercer un lideralgu "personalista". Foi asocedíu na presidencia pol tamién radical Marcelo T. de Alvear, mientres que'l so mandatu producir el quebre de la UCR en dos partíos, arrexuntando unu a los yrigoyenistas y l'otru a los antipersonalistas. La eleición presidencial de 1928 se polarizó ente dos partíos radicales: per un sitiu la Unión Cívica Radical con Yrigoyen a la cabeza y pol otru la Unión Cívica Radical Antipersonalista cola candidatura de Leopoldo Melo. Yrigoyen ganó per segunda vegada con amplia mayoría nunes eleiciones que fueron conocíes como «el plebiscitu». Mientres el so segundu mandáu asocedió'l Crac del 29, la mayor crisis financiera mundial hasta esi momentu. El gobiernu nun pudo reaccionar ante la crisis y foi perdiendo sofitu. Poco primero del so derrocamientu, el so gobiernu tuvo cerca de llograr la nacionalización del petroleu, un fechu que se considera una de les causes del golpe d'Estáu. El 6 de setiembre de 1930 foi derrocáu pol golpe lideráu pol xeneral José Félix Uriburu. Desaposiáu de les sos riqueces como estanciero, foi confináu a la isla Martín García, onde compartió presidiu con dellos presos políticos. Finó'l 3 de xunetu de 1933. El so entierru foi una de les manifestaciones bonales más masives y sorpresives de la hestoria arxentina, dirixíu hasta'l panteón de los cayíos na Revolución del Parque, que ye onde permanez. La orientación política del gobiernu de Hipólito Yrigoyen dio llugar a l'apaición del yrigoyenismo como corriente ideolóxica dientro del radicalismu arxentín.

Biografía editar

Infancia y mocedá editar

 
La estación Plaza Constitución en 1920. Na avenida Brasil, mui cerca de la estación, vivió Yrigoyen hasta la so muerte en 1933. Años dempués la so casa foi baltada pa construyir una autopista ellí.

Juan Hipólito del. Sagráu Corazón de Jesús Yrigoyen nació, según la so fe de bautismu, el 12 de xunetu de 1852,[7][8] pocos meses dempués de la batalla de Caseros, anque Félix Luna sostién qu'esta fecha puede ser errónea y el día de la nacencia sería'l 13 de xunetu.[9] Foi bautizáu cuatro años dempués, el 19 d'ochobre de 1856 na ilesia de La nuesa Señora de la Piedá. El so padre, Martín Yrigoyen Dodagaray, yera un inmigrante vascu-francés que se casó en 1847 con Marcelina Alen Ponce, la fía del so patrón Leandro Antonio Alen (padre tamién de Leandro N. Alem), un mazorquero rosista que sería fusiláu y colgáu na Plaza de Mayu.[8][10]

Mientres la so infancia Yrigoyen vivió nuna casa del barriu de Balvanera y tuvo cuatro hermanos: Roque, Martín, Amalia y Marcelina. En 1861, a los nueve años, ingresó nel Colexu San José de Buenos Aires remanáu polos padres bayoneses, pero siguió los sos estudios nel Colexu de l'América del Sud, onde'l so tíu Leandro N. Alem yera profesor de filosofía. Yrigoyen nun foi un alumnu destacáu ente los demás, anque demostraba tener una personalidá introspectiva. Nun principiu tuvo un enclín polos estudios sacerdotales, pero dexar al poco tiempu pa siguir abogacía. Por dalgún tiempu Yrigoyen y Alem compartieron el mesmu llar, y esti postreru intentó introducir al so sobrín na francmasonería.[11] A los quince años, Yrigoyen atayó los sos estudios p'ayudar al so padre, quien adquiriera una flota de carros pa trabayar nel puertu. Trabayó por un curtiu tiempu nuna tienda y tamién tuvo un emplegu nel tranvía. A la so curtia edá yá tuviera una estensa esperiencia llaboral, anque siempres marcada pola dispersión.[11] En 1867 empezó a trabayar nel estudiu xurídicu que compartíen Leandro Alem y Aristóbulo del Valle.[10]

Según les investigaciones de Roberto Etchepareborda, el so apellíu orixinal —a diferencia del de Bernardo de Irigoyen— yera Hirigoyen, que significa «ciudá de lo alto». Nel país vascu-francés la «h» aspírase como n'inglés, ente que nel país vascu-español nun se pronuncia, polo tanto l'apellíu Hirigoyen probablemente tien el so orixe en Francia, ente que les sos variantes Yrigoyen y Irigoyen tener n'España.[12] En 1965, tres la investigación de Etchepareborda, l'Academia Nacional de la Hestoria, pronunciar por nomar a Yrigoyen, cola «y» inicial.

El dirixente radical utilizaba «Yrigoyen» y «Irigoyen» indistintamente. L'usu de «Yrigoyen» foi un usu políticu de la cuarta década del sieglu XX: Gabriel del Mazo, dirixente de FORXA, encamentaba usar el «Yrigoyen» en contraposición del «Irigoyen» qu'utilizaben los sectores que respondíen a Marcelo T. de Alvear.

Carrera política editar

 
Hipólito Yrigoyen en 1893, unu de les poques semeyes qu'esisten de la so mocedá.

Cuando terminó'l bachilleratu en 1869, xunto al so tíu, Leandro N. Alem empezaron la so vida política como miembros del Partíu Autonomista, conducíu por Adolfo Alsina, un partíu de base popular engarráu al Partíu Nacional de Bartolomé Mitre.[7] Na so participación nel Club Eleutoral reclamó un sufraxu llibre, división de la propiedá rural y reforma del poder xudicial, ente otres midíes.[10]

En 1870 ingresó na alministración pública como escribiente de la Contadoría Xeneral na Oficina de Balances ya Información, pero nun permaneció por enforma tiempu nesi llabor. Dos años dempués, cuando Alem foi escoyíu diputáu provincial, Yrigoyen, con venti años, foi nomáu comisariu de Balvanera gracies a la influencia del so tíu Leandro N. Alem,[13] y fíxose cargu de la seccional 14. Paralelamente siguió colos sos estudios d'abogacía y en marzu de 1874 terminó'l cuartu añu,[14] paralelamente, participó na revolución que se produció esi mesmu añu, encabezada por Bartolomé Mitre. En 1877 Alem, Aristóbulo del Valle y Yrigoyen, en disidencia col acercamientu d'Adolfo Alsina al mitrismo, formaron el Partíu Republicanu, que propunxo como candidatu al propiu Aristóbulo del Valle y sostuvo una actitú d'intransixente oposición a los alcuerdos ente dirixentes alsinistas y mitristas. L'enfrentamientu internu terminó cola espulsión de Yrigoyen de les sos funciones policiales en 1877.[8] En 1878, a los 25 años, foi escoyíu diputáu provincial pol Partíu Republicanu ya integró la Comisión de Presupuestu,[13] pero'l so mandatu terminó en 1880 como resultáu de la federalización de Buenos Aires.[15] Nesi añu foi nomáu alministrador xeneral de Sellos y Patentes, pero tampoco permaneció enforma tiempu nesti emplegu. Al federalizase Buenos Aires y frente a la llegada de Julio A. Roca a la presidencia, Alem arrenunció a la so banca de diputáu en protesta pola federalización y abandonó la política, en cuantes que Yrigoyen, quien nun s'opunxo a la nueva llei, resultó escoyíu diputáu nacional. Yera la primer discrepancia que surdía ente dambos.[16] En 1878 terminó de rindir les materies,[13] pero nunca fixo la so tesis. Tres años dempués sancionóse una llei que dexaba llograr el títulu d'abogáu ensin realizar la tesis, de cuenta que Yrigoyen tramitó y llogró la so graduación.[10]

 
Escritures del campu Los Médanos perteneciente a Hipólito Yrigoyen.

Empezó a trabayar como profesor de historia arxentina, instrucción cívica y filosofía en 1880, na Escuela Normal de Maestros, non si antes ser designáu presidente del Conseyu Escolar de Balvanera por Domingo Faustino Sarmiento, entós presidente del Conseyu Nacional d'Educación. Dictó eses materies mientres cerca de venticuatro años, hasta que foi espulsáu por orde del presidente Manuel Quintana, productu de la revolución de 1905, dirixida por Yrigoyen.[17] Donó'l so sueldu de 150 pesos pal Hospital de Neños y l'Asilu de Neños Desvalíos, magar que la so situación económica nun yera favorable. Los testimonios de la dómina señalen que nun yeren un bon profesor, pero ye de particular interés los sos métodos, escontra recayer nos sos propios alumnos la responsabilidá de les clases mientres él faía de moderador y observador.[18][19][10] Para 1882 Yrigoyen rematara les materies teóriques de la carrera d'Abogacía na Universidá de Buenos Aires restándo-y namái rindir los práuticos.[8] Nesa dómina, y al traviés de los krausistes españoles Julián Sanz del Río y Francisco Giner de los Ríos, afayó'l pensamientu filosóficu de Karl Krause, qu'influyó considerablemente nel so pensamientu.[20]

 
Placa na cortil nel barriu de Constitución, onde tuvo la casa de Yrigoyen.

Mientres la década de 1880 empezó una serie de proyeutos rurales que-y van dar grandes frutos económicos. Mercó y arrendó campos nes provincies de Buenos Aires, Córdoba y San Luis, dedicándose al engorde de vacunos pa la so venta a los frigoríficos. Les actividaes non solo dexáron-y llograr grandes ganancies, sinón tamién caltener campos propios.[19] En total los sos campos sumaben casi 25 llegues de tierra.[21][10] Ente otres tierres, foi propietariu de la estancia El Trigu, cerca de Las Flores, provincia de Buenos Aires, una de les meyores zones de llendo del país; la Seña n'Anchorena, provincia de San Luis y El Quemáu cerca de General Alvear, provincia de Buenos Aires, amás d'arrendar los campos de Santa María y Santa Isabel nel partíu de 9 de Julio, en Buenos Aires.[21] Gracies a esta esperiencia empresarial Yrigoyen tuvo contautu direutu con xente de campu, criollos o gringos, y conoció les sos problemátiques y sensibilidá. Nunos pocos años Yrigoyen pasó de tener una economía sonce, a tener una considerable fortuna, que nel futuru destinar a los sos proyeutos políticos.[19]

Nunca recibió a persones nin amigos nes sos estancies. Pasaba'l tiempu trabayando nel campu xunto a los sos peones, y n'hores llibres solía caminar o lleer. Cuando foi una personalidá política más popular, solía recluyise en dalguna de les sos estancies como forma de descansu. Aconseyó a los sos peones que mercaren pequeñes propiedaes p'arreglase na so vieyera. Los trabayadores de les estancies de Yrigoyen recibíen sueldos más abuitaos que los habituales d'esa dómina, y recibíen amás una participación nes ganancies llograes, en función del trabayu y responsabilidá de cada emplegáu. Yera habitual que-yos regalara priendas y ropa a los sos peones y, al dir a la ciudá, volvía cargáu colos encargos de los sos emplegaos.[22] Yrigoyen xuntó una fortuna de dellos millones de pesos, qu'utilizó casi dafechu na actividá política, a tal puntu que, al momentu de morrer, la so socesión dexó un déficit.[23]

La década de 1880 marcó l'afitamientu d'una élite terrateniente y comercial anoya nun equilibriu garantizáu per Julio Argentino Roca, primero dende'l gobiernu y depués dende fora del mesmu. El acuerdismo ente distintos sectores dominantes aportó na esclusión de cualquier oposición entamada. Nesti marcu, la oposición se nucleo nun nuevu partíu, en eslleiéndose la Unión Cívica de la Mocedá se rearmó na nueva Unión Cívica conformada en 1890, surdida como un movimientu heteroxéneu que tenía como principal ideoloxía'l sufraxismu y la llucha contra'l réxime roquista.[24] Tres l'ésitu del meeting celebráu nel Xardín Florida'l 1 de setiembre de 1889, xunta qu'ayudó a popularizar ente la mocedá porteña a Leandro N. Alem, quien s'atopaba retiráu de la vida política dende los años 1880, tamién sirvió como puntapié pa entamar la Revolución del Parque.[25] Yrigoyen duldo nun principiu n'integrar al movimientu, una y bones él sostenía que la llucha nun yera contra una persona, el presidente Miguel Juárez Celman, sinón contra tou un sistema. Pero ante los acontecimientos de la Revolución del 90, entainar a incorporase y rápido foi nomáu xefe de la Policía del gobiernu provisional. Pero'l movimientu sería rápido encaloráu pol gobiernu, y los pactos ente los sectores más conservadores de la Unión Cívica col gobiernu terminaron de fundir al partíu nuna fonda crisis interna.[24] Asina, los pactos colos conservadores llevaríen al quebre de la Unión Cívica, formándose'l 26 de xunu de 1891 dos nuevos partíos: la Unión Cívica Nacional encabezada por Bartolomé Mitre, partidaria d'axustar col roquismo, y per l'otru llau la Unión Cívica Radical encabezada por Alem, partidaria d'una oposición radical contra'l roquismo.[26] Mientres esi añu foi unxíu como xefe del Comité Radical de la provincia de Buenos Aires.[24]

En 1889, Yrigoyen camudar a la so propia casa, frente a lo que güei ye la plaza Congreso na Ciudá de Buenos Aires, na cai qu'anguaño lleva'l so nome, al altor del 1600. Poco primero de camudase, el so hermanu Roque finó depués de carecer una llarga enfermedá. Esti fechu provocó que se zarrara entá más nel so mutismu y hubo de sufrir una crisis relixosa. Pocu más se sabe d'esto debíu al calter reserváu de la so vida. Mientres la enfermedá del so hermanu entablo cierta amistá con dos de los sos amigos, Carlos Pellegrini y Roque Sáenz Peña, que tendríen enforma que ver colos cambeos institucionales que van llevar a Hipólito Yrigoyen a la presidencia de la Nación.[27]

La llucha armada editar

 
Hipólito Yrigoyen, xefe revolucionariu en 1893. Dibuxu de Demócrito d'Eduardo Sojo, publicáu na revista Don Quixote.

El 10 d'abril de 1892 hubo eleiciones presidenciales, que llevaron a Luis Sáenz Peña a la presidencia. Una selmana antes el presidente Carlos Pellegrini decretara'l estáu de sitiu y, cola escusa d'una combalechadura radical, mandó encarcelar a Leandro N. Alem y práuticamente tolos dirixentes radicales fueron prindaos por dos meses, sacante Yrigoyen. En payares d'esi añu rexuntóse la Convención Nacional de la Unión Cívica Radical, na que Alem lleó un informe y Yrigoyen emitió una declaración que llamaba a llevantase n'armes contra'l réxime. Asina la Convención aprobó un manifiestu que calificaba al gobiernu como «surdíu del fraude y la violencia». Darréu, el 17 de payares, sancionóse la carta orgánica, primer documentu d'esti tipu na hestoria del partíu.[28] N'anguaño empezaron los socesivos acontecimientos que derivaron nuna nueva revolución radical. El 29 de xunetu de 1893 el gobiernu de San Luis foi depuestu por Juan Sáa, y el 31, tres un día de llucha sangrienta tomen Rosario. Mentanto, en Buenos Aires, Yrigoyen decidió poner en práctica'l so plan. Dellos dirixentes abandonaron la ciudá pa dirixise al interior de la provincia, cada unu de los cualos tenía asignada una precisa xera pa llevar a cabu la nueva rebelión. Axuntó na so estancia «El Trigu» (cerca de Las Flores) a los sos amigos y dalgunos de los sos peones, unos sesenta persones en total, y dirixiéronse a la comisaría de Las Flores, que tomaron ensin resistencia.[29] Llegó a Temperley el 3 d'agostu a hores de la mañana con 1200 homes y ellí instaló'l cuartel xeneral de la revolución, empobináu y entamáu por Marcelo T. de Alvear.[30] El campamentu llegó a allugar 2800 ciudadanos armaos, quien llegaben en columnes que veníen de tomar llocalidaes llinderes. El 4 d'agostu'l xefe de la rebelión creó dellos batallones pa defender el so asentamientu en Temperley, que les sos fuercies xubíen a 4500 homes subdividíos en dieciocho batallones. Ante esta situación, el gobernador arrenunció esi mesmu día. Dos díes depués formóse'l Comité de la Provincia presidíu por Yrigoyen, que s'axuntó en Lomas de Zamora cola presencia d'unos sesenta miembros. Domingo Demaría pidió que Yrigoyen fuera'l gobernador provisional de la provincia, pero ésti negóse rotundamente, considerando qu'él participara na revolución pa terminar con un gobiernu illegal, non pa instaurar otru. Ante la insistencia de los sos correlixonarios dixo: «Nin a la provisional, nin a la definitiva».[31]

 
Miembros de la Revolución del Parque (esquierda a derecha): Marcelo T. de Alvear, José Crotto, Enrique Pérez, Luis Basaíl, Tomás Valleé y Mariano de la Riestra. Les revoluciones radicales producieron fondos cambeos políticos pa finales de sieglu.

Tres una crisis nel ministeriu que provocó l'arrenunciu de dellos funcionarios, Luis Sáenz Peña'l 3 de xunetu de 1893 llapada a Aristóbulo del Valle -quién se retirara de la vida política tres el fraccionamiento de la Unión Cívica- pa reorganizalo.[32] Del Valle primeru intentó convidar al Comité de la UCR a participar del nuevu ministeriu, ensin ésitu dalgunu. Depués intentó llamar a delles personalidaes radicales pa integrar dalgunos de los ministerios, pero toos refugaron tajantemente la ufierta. Mando un proyeutu pa desarmar les fuercies paramilitares qu'esistíen en delles provincies que los gobernadores usaben pa retener el so poder nes mesmes. Amás mandó al Congresu una serie d'intervenciones a les provincies de Buenos Aires, Santa Fe, y San Luis, les provincies onde'l poder yera mayormente controláu pola oligarquía.[33] Dada la so posición cercana al gobiernu, del Valle podría dar un golpe d'Estáu contra'l gobiernu como Alem pidió-y, pero los sos convencimientos llegales torgar entamar dicha aición entá cuando ello significara'l fracasu de la revolución.[34]

El 8 d'agostu una formación ferroviaria partió de Temperley pa tomar La Plata. El coronel Martín Yrigoyen (hermanu de Hipólito) dirixía a trés mil quinientos civiles que, tres delles aiciones béliques, desallugaron al gobernador Carlos Mariña y tomaron la ciudá de La Plata. A los homes del coronel Yrigoyen sumáronse los refuerzos comandados pol so hermanu, y alredor de 4500 persones desfilaron peles cais de 13 y 44. Martín y Hipólito diben al mandu de la tropa revolucionaria, que foi ovacionada polos platenses. Decidieron usar l'hipódromu cercanu a la estación de tren como campamentu. Asina terminó tomar de La Plata, que se produció de forma pacífica.[35] Esi mesmu día axuntar en Lomas de Zamora'l Comité de la Provincia pa escoyer al gobernador provisional, y resultó designáu Juan Carlos Belgrano, quien escoyó a Marcelo T. de Alvear pa ocupar el Ministeriu d'Obres Públiques. El gobiernu provisional duraría namái nueve díes. Cuando'l gobiernu nacional mandó tropes pa intervenir, Belgrano nun opunxo resistencia y apurrió el poder al interventor Eduardo Olivera.[36][37] El gobiernu nacional designó a Manuel Quintana ministru del Interior,[34] y ésti mandó un poderosu cuerpu bélicu col fin d'esbaratar la revolución. El 25 d'agostu'l Comité de la provincia emitió un manifiestu nel que deponía les armes. Alem aportunó n'ordenar un nuevu llevantamientu en tol país, pero Yrigoyen negóse yá que pensaba que Quintana usaría cualquier mediu p'afogar la revolución. Y equí ye onde empieza a amenorgar la rellación ente dambos dirixentes.[38] Pa ochobre la revolución fuera totalmente derrotada. Un emisariu avisó-y a Yrigoyen que lo diben prindar y, cuando abandonaba la so casa a hores de la madrugada, detener una comisión policial.[39] Asina foi prindáu per primer vegada na so vida. Treslladar a un antiguu buque de guerra y dempués a un pontón daqué anubiertu onde había dellos radicales presos, ellí sufre mareos poles males condiciones hixéniques. Al poco tiempu deportaron a los presos a Montevideo, ciudá onde permaneció hasta avientu y que sería la única tierra estranxera que conoció en tola so vida,[40] y volvería a la mesma munchos años dempués cuando sería derrocáu.

 
Leandro N. Alem yera'l tíu de Yrigoyen, y foi'l modelu que siguió. En 1896, tres el suicidiu del so tíu, empezaría a adoptar la so carauterística personalidá reservada.

Foi en víspores d'esta revolución cuando Yrigoyen conoció a Alvear, más precisamente cuando se taba buscando un xefe de policía pa la ciudá de Buenos Aires. Aristóbulo del Valle propunxo a un pariente de Alem, que fuera comisariu. Asina entró en contautu con Alvear y otres personalidaes del civismu como -y Breton, Apellániz y Senillosa. Alvear y Yrigoyen siguieron viéndose nel Café de París y en xuntes de comités. Siempres caltendría un especial apreciu por Alvear, inclusive nos últimos años de vida del caudiellu, cuando años tras dambos dirixentes radicales taben engarraos.[41] Como fechu anecdóticu ente dambos dirixentes, puede mentase qu'en 1897 Lisandro de la Torre retó a un duelu d'esgrima a Yrigoyen. Alvear tuvo unos pocos díes pa enseña-y dellos aspeutos básicos d'esgrima al so amigu, yá que ésti desconocía esa disciplina ente que de la Torre yera un espertu. El duelu produció'l día 6 de setiembre y Yrigoyen produció-y dellos cortes na cara a de la Torre y salió victoriosu.[42] Mientres la so presidencia siguió practicando esgrima, un pasatiempu que nun abandonaría nin siendo septuaxenariu.[43] Precisamente en 1897 ingresó al Jockey Club y tuvo ellí delles vegaes, pero a partir de 1900 nun volvió triar la institución, pero siguió siendo sociu hasta la so muerte.[44]

El 1 de xunetu de 1896 Leandro Alem suicidar en plena cai. Aristóbulo del Valle finara prematuramente en xineru del citáu añu, polo que la xefatura del partíu recayó entá más en Yrigoyen.[45] Pero, mientres la nueche del veloriu de Alem, anunció que la perda yera demasiáu grave pa poder pensar en nuevos proyeutos, y pidió a los presentes volver a les sos provincies d'orixe hasta nuevu avisu.[46]

Cuando la Convención Nacional de la UCR sancionó'l 6 de setiembre de 1897 la llamada política de les paraleles p'allegar a eleiciones xunto colos mitristas, tres una xunta del comité provincial de la UCR el 29 de setiembre en casa de Alvear votar pola disolución de dichu organismu p'asina esbaratar la estratexa de los bernardistas. De magar, el radicalismu entraría nun estáu de desorganización hasta la reorganización partidaria de 1904.[47]

Manifestar en fondu desalcuerdu col pactu col mitrismo qu'imponía'l presidente del Comité Nacional, Bernardo de Irigoyen, como táctica pa enfrentar a Julio Argentino Roca, cuando ésti emponía a la so segunda presidencia en 1898.[48]

Revolución de 1905 editar

Señalárense los primeros díes de febreru de 1905 pal empiezu de la nueva revolución radical, y a finales de xineru los delegaos partieron a los sos destinos pa empezar la revuelta. Pero tanto'l Gobiernu como la policía abarruntaben qu'esistíen planes conspirativos,[49] polo que allanaron dellos edificios y, cuando los civiles allegaron a buscar armes, acabaron deteníos pola policía. Sollertaos, el xeneral Smith diríxese solo al arsenal de guerra ya ingresa pol reximientu de 10ᵘ d'infantería, rápido fíxose cargu de la unidá, fortificándola con ametralladores ante la posible amenaza revolucionaria. Trenta y cinco persones desarmaes entren a les 4 de la mañana al cuartel, cuando preguntaron por Martín Yrigoyen fueron deteníos. El fracasu de tomar del arsenal dinamitó tou intentu revolucionariu, yá que ellí diben dir los civiles a aprovise d'armes. Aun así la revolución siguió'l so cursu: unos 70 fueron tomaos pa convertilos en cantones, dalgunos aguantaron munchos ataques, a al puntu que, por casu, el de Bolívar y Brasil rindióse namái cuando foi amenazada con cañones.[50]

A les 3:45 el presidente Manuel Quintana llegó a la Casa de Gobiernu pa convocar con suma urxencia al gabinete, declaróse l'estáu de sitiu en tol país. Ente que había sulevaciones en Bahía Blanca, Mendoza, Córdoba y Rosario, la capital taba siendo controlada con ésitu pol gobiernu. Nel interior la revolución tuviera ésitu: en Mendoza la guarnición, el 1ᵉʳ d'artillería y el 1ᵉʳ de caballería, el depósitu del 2ᵘ de cazadores dio armes a los grupos civiles. Foi na Casa de Gobiernu onde se produció'l combate más fuerte, yá que militares que defendíen al gobernador aguantaron so un trupu tirotéu nel edificiu hasta entrando al mediudía. Cuando'l gobernador depunxo les armes cuando foi amenaciáu colos cañones de la 1ᵉʳ artillería, José Néstor Lencinas xefe de la Xunta Revolucionaria fíxose cargu del gobiernu provisional. En Córdoba'l 8ᵘ d'Infantería atacara al Departamentu de Policía, tres un ataque reciu llogróse instaurar un gobiernu provisional.[51] Na provincia fueren deteníos por Delfor Del Valle -por encargu especial de la Xunta- al vicepresidente José Figueroa Alcorta, el fíu de Roca y dellos dirixentes del gobiernu que de casualidá taben en Córdoba. Del Valle intentó prindar a Roca, pero esti llogró escapar a Santiago del Estero.[52] En La Plata hubo una seguidilla de movimientos sospechosos, pero nun llegó a españar la revolución.[53] Dellos dirixentes escapar a Chile o Uruguái, pero dalgunos como Del Valle fueron prindaos cuando intentaben salir del país, otros apurriéronse.[54] Los presos civiles son confinaos nun tresporte de l'armada'l Santa Cruz, totalizando unos setenta presos atarraquitaos y mal alimentaos. Como mediu de distraición igüen dos periódicos: El prisioneru y Don Hipólito. El 5 de marzu'l Poder Executivu estiende l'estáu de sitiu per setenta díes más, los presos militares son rápido xulgaos con penes d'hasta ocho años de prisión, y el 2 de mayu son llevaos al tresporte Patria camín de Ushuaia.[55]

Yrigoyen caltuviérase nel anonimatu durante les últimes selmanes de la sulevación. Anuncióse qu'a fines de febreru presentar nel Xulgáu Federal. El 28 de febreru un gran ensame esperar nel llugar, so una gran presencia policial, pero nun apaeció, y el Gobiernu terminar exonerando por "razones de meyor serviciu".[56] Yrigoyen aidó económicamente a los exiliaos gracies al loteo y venta de les sos estancies.[57] Unos meses dempués de terminada la revolución apaeció una asociación cívica llamada "Asociación de Mayu" qu'empecipió un movimientu pro-amnistía que tuvo'l sofitu del Partíu Nacional d'Uruguái, Yrigoyen empecipio xestiones por que les persones prindaes fueren lliberaes, pero topetar cola inflexibilidad de Quintana. Pero en marzu de 1906 muerre Quintana, asumiendo la presidencia José Figueroa Alcorta perteneciente a la corriente modernista del PAN, quien promulgó una llei d'amnistía, propuesta ente otros pol ex-presidente Carlos Pellegrini.[58] Yrigoyen entrevistóse entós col presidente Figueroa Alcorta en 1907 y 1908 pa decidilo a brindar comicios llimpios de los vicios d'antaño, pero con poco ésitu. Yrigoyen reveló estes conversaciones na Convención de 1909.[59]

Pa les eleiciones presidenciales de 1910 el Partíu Autonomista Nacional escoyó como candidatu pa presidente al líder de la corriente modernista, Roque Sáenz Peña. Sáenz Peña yera partidariu d'establecer un réxime eleutoral que torgara'l fraude, y non solo yera amigu de Yrigoyen, sinón que, trenta años tras, dambos fueren parte del grupu que fundó'l fugaz Partíu Republicanu.[60]

Camín a la reforma eleutoral editar

L'entamu del cambéu políticu largamente retardáu producir cola llegada a la presidencia de Roque Sáenz Peña, un opositor internu del Partíu Autonomista Nacional. Ésti centró tola so xestión gubernamental en sancionar una llei pa garantizar eleiciones secretes, universales y obligatories pa tolos ciudadanos.[61] En superando la resistencia de los conservadores más contrarios al exerciciu de la democracia plena, el so proyeutu convertir na llamada ley Sáenz Peña.[62] El problema del sufraxu atender con tres ley, la nᵘ 4161 del 29 d'avientu de 1902, que fizo posible al Partíu Socialista la so primer representación; la nᵘ 4578 del 24 de xunetu de 1905, destinada a aselar la revolución d'esi añu, y la famosa Llei Sáenz Peña (nᵘ 8871), promulgada'l 10 de febreru de 1912. Magar esto yera predecible, ye destacable l'actitú del presidente Roque Sáenz Peña, qu'atendió les demandes populares entá sabiendo qu'ello afectaba gravemente a la hexemonía conservadora.[63] Sicasí, cabo destacar que la nueva llei namái algamaba a les eleiciones pa cargos nacionales, esto ye, para presidente y vicepresidente, diputaos nacionales y senadores nacionales pola Capital Federal. Les demás eleiciones siguíen celebrándose según les lleis provinciales. Sicasí, en 1912 producióse la intervención federal a la provincia de Santa Fe, y el interventor entamó les eleiciones pa gobernador y llexisladores acordies cola nueva reforma eleutoral. La UCR decidió participar y llogró la victoria. Llevó asina a la gobernación a Manuel Menchaca, primer gobernador escoyíu pola llei d'eleiciones secretes.[64]

 
Una de les primeres fotografíes tomaes a Yrigoyen en públicu. Saliendo d'una Convención de la UCR nel Salón Príncipe Xurde de la ciudá de Buenos Aires, en 1909.

A empiezos de marzu de 1916 axuntóse'l Comité Nacional de la Unión Cívica Radical con cuenta de convocar una Convención, que tuvo llugar el 20 de marzu na Casa Suiza con una asistencia de 138 delegaos.[65] Terminó la sesión cola designación d'una comisión integrada polos delegaos Vicente Gallo, José Camilo Crotto, Pelagio Luna, José Saravia y Isaías Amado. Paralelamente nomóse otra comisión, integrada por Eudoro Vargas Gómez, Crotto, Luna y Marcelo T. de Alvear, por qu'entrevistaren al presidente Victorino de La Plaza coles mires d'esixi-y un actu eleutoral llimpiu y llibre. A otru día, mientres la primer comisión taba aldericando sobre poner en vixencia la Constitución tres años d'esquicio institucional, la comisión que foi entrevistar a De la Plaza nun volvió con noticies alentadoras.[66] Esti fechu terminó estremando les opiniones dientro del cuerpu de delegaos, polo que se llevantó la sesión pa siguila'l 22 de marzu nel Teatru Onrubia, onde amás teníen d'escoyese los candidatos a presidente y vicepresidente.[67]

Dende los ocho de la mañana'l teatru taba apináu de xente y reinaba el nerviosismu porque, magar que sabíase que Yrigoyen ganaría por sofitu unánime, los delegaos sabíen qu'ésti arrenunciaría a la candidatura. Al respeutu de la vicepresidencia, hubo esixencies per parte del grupu azul» pa integrar parte del binomiu, y finalmente designóse al rioxanu Pelagio Luna candidatu a la vicepresidencia. A les 10.30 de la mañana empezó la votación; Yrigoyen llogró cientu cincuenta votos, dos Leopoldo Melo, y Alvear, Crotto y Gallo unu cada unu. Crotto refugó'l votu que-y dieren, ratificando que namái Yrigoyen podía ser el candidatu indicáu.[67] Depués dar# en la eleición del candidatu a la vicepresidencia, y foi escoyíu Luna con 81 votos contra 59 de Gallo, ente que Joaquín Castellanos y Melo llograron unu cada unu. Pasar a un cuartu entemediu pa esperar l'aceptación de les candidatures y, entrín y non, una manifestación rexuntar na casa de Yrigoyen, pero nun había signos de qu'hubiera naide dientro. Yrigoyen fora recibir a la Mesa Direutiva de la Convención nel estudiu xurídicu del doctor Crotto n'Avenida de Mayu, y ellí manifestó'l so propósitu d'arrenunciar a la so candidatura. Crotto propunxo entós formar una comisión qu'entrevistara a Yrigoyen con cuenta de convencelo por qu'aceptara la candidatura.[68] Los delegaos designaos Guido y Oyhanarte dirixiéronse, pos, a la residencia de Brasil 1039 y comunicáronlu a Yrigoyen que, d'arrenunciar a tal candidatura, dar por terminada la llucha.[69] Horacio Oyhanarte, presente mientres esi episodiu rellata que:

Naquel curtiu intervalu de tiempu, toles frentes palidecieron, y sobre los corazones abroquelados transmigró como una pelegrinación de lluces y de solombres, toa nuesa hestoria... Tábase ellí, nel cuartu pequeñu como una trastienda, como nel ranchu de Tucumán; como nel vetusto Cabildru colonial, como nel ágora de Paraná; tábase ellí resolviendo los destinos futuros de la República. Y cuando sobre la emoción de tolos espíritus, que s'abrillantaben húmedos nos párpagos, resonó la frase qu'hai de quedar y que foi l'anticipu seguru de trunfa: 'faigan de mi lo que quieran', les llindes de dos époques acababen de demarcarse, la magna guerra taba decidida, y la bandera sagrada, izaba pel brazu del más fuerte, envalentonaba tolos pechos y nel so tremolación augusta yera serenidá sobre les tumbes fraternes.

A los siete y media de la tarde'l caudiellu aceptó. La noticia produció una congregación frente a la casa de Brasil 1039.[69]

Eleiciones presidenciales de 1916 editar

 
El presidente, en coche presidencial, percuerre l'Avenida de Mayu durante la so asunción.
Ficheru:Museo del Bicentenario - Urna eleutoral de 1916.jpg
Primer urna eleutoral emplegada nes eleiciones de 1916, espuesta nel Muséu del Bicentenariu.

Les eleiciones presidenciales del 2 d'abril de 1916 fueron les primeres na hestoria arxentina n'adoptar la ley Sáenz Peña, que garantizaba'l votu secretu y obligatoriu pa varones, razón pola cual considérase'l primer gobiernu democráticu de la hestoria arxentina,[71] cola aclaración de que'l primer gobiernu dafechu democráticu foi la segunda presidencia de Juan Domingo Perón en 1951, cuando les muyeres pudieron exercer el so derechu a votar y ser votaes.

La fórmula Hipólito Yrigoyen-Pelagio Luna impúnxose cómodamente superando a la fórmula del Partíu Conservador (Ángel Rojas-Juan Eugenio Serú) con 339 332 votos contra 153 406 del Partíu Conservador.[72] Amás ganó nel colexu eleutoral con 152 votos. Dempués d'emprestar xuramentu ante l'Asamblea Llexislativa, el nuevu presidente foi, lliteralmente, lleváu por un ádene de persones hasta la Casa Rosada, ensin nengún tipu de custodia personal.[8] Cuando faltaben trelce eleutores pa homologar el trunfu del radicalismu, los conservadores fueron a Santa Fe pa intentar persuadir a los votantes que taben enemistados cola autoridá partidaria. Al ser consultáu por esti fechu Yrigoyen dixo la famosa frase: «Que se pierdan mil gobiernos primero que frayar los nuesos principios».[73] El Congresu taba compuestu por 45 radicales y 70 opositores na Cámara de Diputaos, ente que na de Senadores solo había 4 radicales y 26 opositores. Un total d'once provincies siguíen siendo representaos por miembros del anterior réxime.[74]

L'embaxador d'España na Arxentina asistió en representación del so país y escribió pal diariu La Dómina les siguientes llinies:

Na mio carrera diplomática asistí a celebraciones famoses en distintes cortes europees; guardé l'ascensión d'un presidente en Francia y de un rei d'Inglaterra; vi munchos espectáculos populares estraordinarios pol so númberu y el so entusiasmu. Pero nun recuerdo nada comparable a esa escena maxistral d'un mandatariu que s'apurre en brazos del so pueblu, conducíu ente los vaivenes del ensame electrizada, al altu sitial de la primer maxistratura de la so patria (...). Pero tou ello había de ser pálidu ante la realidá de la plaza inmensa, del océanu humanu alloriáu d'allegría; del home presidente apurríu en cuerpu y alma a les espresiones del so pueblu, ensin guardias, ensin exércitu, ensin polizontes.[75]

Yrigoyen suxuriera nel so momentu al presidente Figueroa Alcorta la intervención de catorce estaos federales onde entá aniciaba'l fraude, práctica entá vixente tres la creación de la Lliga de Gobernadores, de la que fueron los sos principales mentores Miguel Ángel Juárez Celman y Julio Argentino Roca. Les intervenciones federales, llamaes d'hixene cívica», llevar a cabu despaciosamente por decretos del poder executivu en dómines de receso llexislativu. Sacante les provincies gobernaes por radicales, que llograren el poder per vía llexítima, les demás fueron interveníes. La intervención tenía por oxetivu llamar a eleiciones llegales y fuera cual fora la resultancia'l trunfador llograría la gobernación. En munchos distritos el radicalismu trunfó; sicasí, en provincies como Corrientes y San Luis los conservadores impunxéronse, y nesos casos respetó la decisión popular. Tampoco s'intervinieren les provincies de Santa Fe, Buenos Aires y Jujuy.[76]

El trunfu eleutoral significó que, per primer vegada, un ampliu sector social escluyíu hasta entós de los puestos públicos de direición llegaba a la conducción de distintos ámbitos estatales. Trátase de sectores medios, ensin grandes recursos económicos, nin conexones coles clases altes.[77] La presencia de funcionarios «ensin apellíu» foi una de les temes preferíes pa chancies per parte de la prensa conservadora. Durante los primeros años del so gobiernu, Yrigoyen remanar por mediu de decretos, yá que munches de les iniciatives qu'unviaba al Congresu nun espolletaben pola mayoría conservadora entá imperante.[78] Namái tres les eleiciones llexislatives de 1918 el radicalismu llogró la mayoría na cámara baxa.[79]

Durante'l primer gobiernu de Yrigoyen, el radicalismu tuvo en minoría nel Congresu: na Cámara de Diputaos 101 miembros yeren radicales y 129 opositores, ente que nel Senáu de 58 miembros namái 2 yeren radicales. Entá en minoría, Yrigoyen caltuvo una actitú pocu gustante al diálogu y la negociación, non yá colos partíos tradicionales conservadores que controlaben el Senáu, sinón tamién colos nuevos partíos populares qu'adquirieron protagonismu a partir del votu secretu: el Partíu Socialista y del Partíu Demócrata Progresista.[80] Concebía al radicalismu como una "relixón redentora" pa "la lliberación arxentina", nun se vía como un xefe sinón como un "apóstol" y pensaba que la Unión Cívica Radical nun yera un partíu más sinón "la patria mesma":[81][80]

Yo empobiné a toos, y naide, empúnxome a mi, en nengún momentu nin en nenguna circunstancia. Por eso pudi dar a la O.C. Radical, esto ye, a la patria mesma, un espíritu y una enérxica conducta y l'orientación segura del so camín.
Hipólito Yrigoyen, La mio vida y la mio doctrina.[82]

Primer presidencia (1916-1922) editar

Ficheru:Yrigoyen en ventanilla del ferrocarril viaje a Santa Fe campaña eleutoral de 1926..jpg
Yrigoyen nel ventanu del ferrocarril (viaxe a Santa Fe durante la campaña eleutoral de 1926).

Foi'l primer presidente en caltener una llinia nacionalista, convencíu de que'l país tenía que remanar la so propia moneda y el so creitu, y, sobremanera, tenía de tener el control de los sos tresportes y de les sos redes d'enerxía y esplotación petrolera. Pa ello proyeutó un Bancu Central estatal, p'asina nacionalizar el comerciu esterior, remanáu poles esportadores de ceberes, fundó YPF y dictó controles a les concesiones d'empreses estranxeres que remanaben los ferrocarriles.[78] L'historiador del radicalismu Gabriel del Mazo diz que'l gobiernu de Yrigoyen carauterizar pol so «Plan de Tierra y Petroleu».[83] Amás de la defensa del patrimoniu nacional, Yrigoyen procuró contener el expansionismo de los grandes grupos económicos estranxeros qu'actuaben nel país. Frente a l'agresiva política intervencionista d'Estaos Xuníos n'América Llatina, defendió'l principiu de la non intervención, llegando a ordenar nun casu que los barcos de guerra arxentinos saludaren al pabellón de la República Dominicana y non al d'Estaos Xuníos, qu'habíen izado el so na isla nel marcu de la invasión de 1916.[84]

En materia ferroviaria dictáronse rigorosos controles a los ferrocarriles en manes de los británicos, sobremanera no que respectaba a tarifes y fixación de cuentes capitales. Diose impulsu amás a la obra de Ferrocarriles del Estáu, buscando la salida al Pacíficu pa facilitar el tresporte de les producciones del noroeste y suroeste -centro- del país pa llegar a Perú, Chile y Bolivia.[78]

L'impulsu inicial de la conquista de los derechos democráticos viose frenáu, una y bones la UCR nun controlaba'l Senáu nin la gobernación de munches de les provincies. Yrigoyen recurrió en dellos casos a la intervención federal, lo cual afondó l'enfrentamientu colos sectores conservadores. Durante la so primer presidencia produciéronse venti intervenciones a provincies; namái cinco dir por llei, y diez intervenciones fueron a provincies gobernaes por radicales.[8] El gobiernu argumentaba qu'aquelles provincies que'l so gobierno fuera escoyíu per mediu d'eleiciones anteriores a la reforma eleutoral teníen una gobernación illexítima.[85]

Política económica editar

La espansión económica qu'esperimentó l'Arxentina mientres el periodu conocíu como república radical (1916-1930),[nota 1] con una espansión permediu añal del 8,1 %, sigue siendo hasta anguaño unu de los ciclos de mayor crecedera económica na historia arxentina.[86] Sicasí, Yrigoyen tuvo d'enfrentar na Arxentina los problemes derivaos de la Primer Guerra Mundial. La so política foi caltener la neutralidá, qu'implicaba en términos económicos siguir col suministru de los aliaos, veceros tradicionales.[87] Les naciones en guerra demandaben alimentos baratos, como dellos artículos industriales tales como frazadas y carne enlatada, que les sos esportaciones triplicar mientres el periodu 1914 a 1920. Enllancáronse, sicasí les esportaciones de maíz y carne esfrecida (de meyor calidá que la enlatada). De la mesma frenáronse les importaciones de manufactures industriales qu'antes se producíen n'Europa, una y bones los países participantes de la guerra centraron los sos recursos na industria bélico. Esti fechu fixo qu'empezaren a surdir industries pa producir aquellos productos qu'antes s'importaben. Ente 1914 y 1921 creció'l comerciu con Estaos Xuníos, una y bones Inglaterra y los demás países europeos nun teníen nada qu'ufiertar a l'Arxentina.[78]

Cuando empezó la gran guerra, el presidente Victorino de la Plaza ordenó la suspensión d'entrega d'oru en cuenta de billetes que realizaba la Caxa de Conversión en 1889, como paliativo del "llerza bancario" y p'evitar una fuga de capitales.[88] Esto dexó que la moneda arxentina caltuviera un respaldu fixu con respectu del oru. Repatriáronse catorce millones de pesos n'oru que proveníen de llegaciones en París y Londres, onde había quedáu depositáu como pago que los comerciantes europeos apurríen a nome de los esportadores arxentinos. Gracies a ello'l pesu arxentín llegó a tener un 80 % de respaldu d'oru pa fines del primer gobiernu de Yrigoyen.[89] El gobiernu intentó ensin ésitu crear el Bancu de la República en 1917, una entidá financiera que'l so oxetivu sería regular la economía y les finances nacionales. Mientres el llustru nun s'emitieron títulos de delda, y la delda esterna amenorgar a 225 000 000 de pesos, pa lo cual dexáronse vacantes dellos emplegos públicos con cuenta d'amenorgar el gastu públicu. El Congresu nun llegó a sancionar l'impuestu a los réditos, que la so sanción pidió'l gobiernu en 1919.[90] Nel citáu añu unviar al Congresu una reglamentación sobre conciliación y arbitraxe de los conflictos obreros, que establecía una xunta presidida pol titular del Departamentu Nacional del Trabayu, ya integrada tamién por un representante de cada parte en conflictu, pa faer llegar a un entendimientu vidable a trabayadores y patrones. Tamién en 1919 llevar al Congresu una llei que reglamentaba el trabayu en obrajes y yerbatales, una y bones les condiciones de los obreros yeren inhumanes. Aprobóse asina la llei nᵘ 11.728 durante la siguiente alministración radical en 1925, pero acabaría vetada por Marcelo T. de Alvear por insistencia del Congresu.[91]

Los precios del mercáu internacional empezaron a baxar bien amodo a partir de 1914, ente que los productos manufacturados qu'Arxentina importaba empezaron a costar más caros en rellación col preciu de les ceberes. Asina se foi creando una situación cada vez más difícil que condució a una crisis xeneral de la economía, que'l so mayor esponente foi l'añu 1929, al son de la crisis internacional. Una industria con poco desenvolvimientu, creada durante la Primer Guerra Mundial pero estruyida dempués, una organización fiscal que llograba casi tolos sos recursos al traviés de derechos aduaneros, y un presupuestu casi de normal deficitariu caracterizaron xunto a otros aspeutos la economía arxentina mientres el periodu radical de 1916 a 1930.[92]

Ferrocarriles editar

Mientres el periodu de la hexemonía conservadora les concesiones a los ferrocarriles británicos fueron en munchos casos abusives, una y bones munchos direutivos d'estes empreses yeren importantes políticos y llexisladores. Llegar a apautar secretamente concesiones en Londres por 40 años.[93]

En materia ferroviaria dictáronse rigorosos controles a los ferrocarriles en manes de los británicos, sobremanera no que respectaba a tarifes y fixación de cuentes capitales, una y bones estes empreses calteníen una falsa contabilidá que-yos dexaba declarar baxes ganancies y altos costos. Amás diose impulsu a la obra de Ferrocarriles del Estáu, buscando la salida al Pacíficu pa facilitar el tresporte de les producciones del noroeste y suroeste —centro— del país pa llegar a Perú, Chile y Bolivia. La concesión foi anulada en 10 000 km de víes en construcción.[93] Arriendes de la fuelga de ferroviarios de 1917, les patronales aconseyáronlu a Yrigoyen reemplazar a obreros por maquinistes de la marina, pero'l presidente negóse.[78]

Los empresarios ferroviarios decidieron llevar a cabu una maniobra parllamentaria pa nun perder parte de los sos intereses, y dicha iniciativa foi la creación d'una empresa de ferrocarriles mista.[93]

Educación editar

 
Estudiantes universitarios treslladaos pola policía, Córdoba, 1918.

El 23 de xunu de 1918 na Universidá de Córdoba, el llexislador Alfredo Palacios encabezó una movilización de diez mil estudiantes convocaos pola Federación Universitaria de Córdoba, que reclamó cambeos nos programes d'estudiu, arrenunciu de docentes, modernización del sistema universitariu y un gobiernu tripartitu compuestu por profesores, estudiantes y egresados, un movimientu conocíu como reforma universitaria, al cual xuntóse al poco tiempu la Universidá de La Plata. Yrigoyen vía con simpatía esti movimientu, polo cual creó nueves cases d'estudiu por que les clases medies tuvieren mayor accesu a la universidá. La reforma implementó un cogobierno estudiantil pa evitar abusos per parte de les autoridaes. El 11 d'abril de 1918 foi creada la Federación Universitaria Arxentina (FUA), integrada por estudiantes de ciudaes como Tucumán, Santa Fe, Córdoba, La Plata y Buenos Aires, y esi mesmu día Yrigoyen recibió a la delegación de representantes escoyíos polos estudiantes. Según esplica Gabriel del Mazo:[94]

El so gobiernu pertenecía al espíritu nuevu, que s'identificaba coles xustes aspiraciones de los estudiantes y que la Universidá tenía de nivelase col estáu de conciencia algamáu pola República.
Gabriel del Mazo.

El presidente nomó interventor a José Nicolás Matienzo, quien s'encargó de tresformar los estatutos de la Universidá de Córdoba y estableció la eleición de nueves autoridaes. Sicasí, ganó'l doctor Nores, contrarío a la reforma, lo que provocó la oposición de los estudiantes y, ante'l fracasu de la intervención de Matienzo, los estudiantes resolvieron que la fuelga sería por tiempu indetermináu. El 21 de xunu de 1918 espublizóse un manifiestu tituláu La mocedá arxentina de Córdoba a los homes llibres de Sud América. En xunetu de 1918 el gobiernu radical mandó al Congresu de la Nación una llei qu'establecía los trés niveles d'instrucción. Creóse la Universidá de la Mariña, a pidimientu del Congresu Nacional d'Estudiantes Universitarios, y foi nacionalizada la de Tucumán.[94]

La reforma universitaria foi proyeutada n'otros países d'América Llatina. Precisamente a mediaos de 1920, Gabriel del Mazo, que presidía la FUA, robló un conveniu col so par de la Federación d'Estudiantes de Perú nel que se comprometíen a lluchar pol sostenimientu de les universidaes populares, y lo mesmo asocedió en Méxicu y Chile.[94]

Na ciudá de Buenos Aires fundáronse trenta y siete colexos secundarios y doce instituto d'artes y oficios. Amás construyéronse 3.126 escueles primaries a lo llargo de tol territoriu arxentín. Durante los seis años de gobiernu, l'alumnáu escolar aumentó en más de cuatrocientos mil neños. Amenorgóse l'analfabetismu del 20 % al 4 %. Foi introducíu'l bachilleratu nocherniegu, con gran concurrencia de la clase obrera. Nesti periodu implementóse'l guardapolvo blancu, pa igualar socialmente al alumnáu.[8]

Política petrolera editar

Cuando en 1918 terminó la Primer Guerra Mundial, empecipióse un periodu espansivu pa la naciente industria petrolero arxentina. La paz dexó normalizar les rellaciones comercial y financieru internacionales; asina pudo llograse mayor disponibilidad de materiales, equipos, fletes y capitales. Nesa dómina apaeció'l motor de combustión interna, que causó una segunda revolución industrial y aumentó la demanda de combustibles. La espansión de los automóviles como mediu de tresporte agoraba una demanda sostenida de productos derivaos del petroleu, principalmente combustibles, aceites y grases. Nel periodu citáu les empreses estauxunidenses y europees tamién empezaron a espandise en busca de reserves; estes aiciones taben respondíes por pol gobiernu, esmolecíu por cuntar col tan riquíu mineral estratéxicu.[95]

 
El xeneral Enrique Mosconi foi nomáu pol siguiente gobiernu radical, Marcelo T. de Alvear.

El gobiernu de Hipólito Yrigoyen anunció'l Plan de Tierra y Petroleu, pol cual tratóse que l'Estáu acutárase un papel d'intervención decisivu. Mientres el so gobiernu crear en 1922 la empresa más grande destinada a esplotar y comercializar el petroleu: YPF (Xacimientos Petrolíferos Fiscales), y el recién electu presidente Marcelo T. de Alvear ufiertó-y la conducción d'esta nueva empresa al xeneral ya inxenieru Enrique Mosconi, quien ocupó la direición de YPF ente 1922 y 1930 ya impulsó la idea de: «La propiedá del sosuelu ye un derechu inalienable del país».[96] Mosconi propúnxose romper colos trust cuando, exerciendo la Direición del Serviciu d'Aeronáutica del Exércitu en 1922, la West India Oil (subempresa de la Standard Oil de Nueva Jersey) pidió-y pagar por adelantao la nafta p'aviones.[97] Delles ciudaes como Comodoro Rivadavia, en Chubut, Plaza Huincul, en Neuquén, Las Heras, Cañadón Secu y Caleta Olivia, en Santa Cruz asitiáronse por cuenta de la proximidá de los xacimientos.[98]

Dos meses dempués d'asumir la presidencia'l gobiernu pidió autorización al Congresu pa realizar un emprestu de cien mil millones de pesos destináu a delles midíes, ente elles, fomentar la esplotación de YPF. En 1919 el presidente mandó al Congresu un proyeutu de trece capítulos onde detallaba'l réxime llegal, téunicu, económicu y financieru del petroleu. El proyeutu tenía como finalidá'l principiu del dominiu estatal de los xacimientos. Díes más tarde añadióse a esti proyeutu unu más que declaraba d'utilidá pública tolos elementos necesarios pa la esplotación del petroleu. Pero estes iniciatives quedaríen trabaes por un tiempu nel Congresu. En 1921 el Poder Executivo mandó un mensaxe al Congresu aportunando que se sancionaren los proyeutos mentaos enantes, pero'l mensaxe nun dio resultáu. Ante esto, Yrigoyen dictó un decretu pol que creaba la Direición Xeneral de YPF como dependencia del Ministeriu d'Agricultura.[99] Magar la so destacable obra petrolera, Yrigoyen nun llogró nacionalizar los hidrocarburos, pero sentó les bases pa evitar convenios qu'afectaren negativamente la independencia económica local.[93]

En 1919 lleer nel Congresu'l siguiente discursu del presidente:

Acútase, pos, pal estáu, en razón de la incorporación d'estes mines de petroleu al so dominiu priváu, el derechu de xixilar toa esplotación d'esta fonte de riqueza pública, con cuenta d'evitar que l'interés particular nun lu esbardie, que la inorancia o precipitación perxudicar, o la neglixencia o la incapacidá económica'l dexe improductiva, pa lo cual adóptense nel proyeutu disposiciones qu'afiten y garanticen un mínimu de trabayu y les formes convenientes de realizalo. Col mesmu conceutu pónense torgues a la posible aición perturbadora de los grandes monopolios.
Hipólito Yrigoyen, al Congresu de la Nación, 1919.[100]

Pa 1914, les estaciones surtidoras de combustibles partíense mayoritariamente ente les compañíes Energina y Wico, inglesa y estauxunidense respeutivamente, y nesi mesmu añu instalóse'l primer surtidor en plaza Lorea. La instalación d'estes empreses estranxeres foi habilitada por aciu una ordenanza d'avientu de 1915, que prohibía que dos surtidores s'asitiaren a menos de cuatrocientos metros.[96] Sicasí, escontra 1917 esistía un monopoliu de la empresa estauxunidense West India Oil Company (WICO), la cuel vendía'l 95 % del querosén y el 80 % de la nafta , amás de tener el monopoliu del suministru de los surtidores na ciudá de Buenos Aires.[101]

Política social editar

Les organizaciones sindicales, escorríes mientres el réxime anterior, agora fueron xerarquizaes y collaboraron coles autoridaes pa solucionar reclamos obreros. Yrigoyen nun almitía'l conceutu marxista de llucha de clases, sinón que pensaba qu'éstes podíen trabayar xuntes pol bien de la Nación. Na mayoría de los casos respetaron les fuelgues, nun se reprimieron, y en munchos casos satisfixéronse los pidíos de los manifestantes. Cuando asocedió la fuelga de ferroviarios de 1917, les patronales aconseyáron-y al presidente reemplazar a los obreros por maquinistes de la marina, pero'l presidente negóse y aceptó el derechu a fuelga.[78] Impulsó la sanción de lleis llaborales y mandó al Congresu en 1921 un proyeutu de Códigu del Trabayu, nun sentíu coincidente colos reclamos que los socialistes y el movimientu obreru veníen realizando dende décades tras. Actuó amás como mediador en numberosos conflictos llaborales, promoviendo la negociación d'alcuerdos basaos na xusticia social. Pero, per otru llau, caltuvo rellaciones bien conflictives col Partíu Socialista, que tenía una importante representación parllamentaria, y col sector mayoritariu del movimientu obreru, al que negó'l so derechu a representar a los trabayadores arxentinos nel actu de constitución de la OIT en 1919, polo que'l gobiernu arxentín foi seriamente reprendíu pol organismu internacional.[102]

En 1920 les centrales obreres, cuantimás la Federación Obrera Rexonal Arxentina del IX, unviaben delegaos a comisiones de conciliación y ayudaben a estenar la tensión en ciertes fuelgues gracies al pidíu de les autoridaes. Esta modalidá de la FORA brindó-y un sofitu de la clase obrera, qu'en 1915 cuntaba con 51 sindicatos y 20 000 pesos d'apurras añales, una cifra qu'en 1920 xubiera a 734 sindicatos con apurras de 700 000 pesos. Los obreros agrícoles fueron entamaos pola FORA, qu'en 1920 celebró un actu en solidaridá cola Federación Agraria Arxentina. Los obreros de yerbatales que yeren víctimes de la esplotación realizaron les sos primeres fuelgues ente 1918 y 1919, y llograron llograr meyores llaborales tales como xornada de 8 hores y fuelgo dominical. Les reformes llaborales del primer gobiernu radical producieron una meyora del salariu mediu, qu'en 1916 yera de 3,60 pesos y 1921 aumentara a 6,75. La xornada llaboral, qu'en 1916 yera de casi 9 hores, amenorgar en 1921 a ocho hores. La suma de les pagues por indemnizaciones por accidentes de trabayu foi de 282 000 000 en 1916, y de 1 328 000 000 en 1921. Coles mesmes, ente que los obreros aseguraos en 1916 yeren 200 000, esta cifra llegó a 465 000 en 1921.[103]

Durante la primer xestión radical, los afiliaos a gremios aumentaron de forma esponencial. Ente qu'en 1916 namái había 70 gremios, cuatro años dempués el númberu xubiera a 750; tocantes a los afiliaos, de 40 000 qu'había al empiezu del gobiernu de Yrigoyen pasar a 700 000 en 1920. Dende 1915 la FORA del Novenu Congresu y la FORA del Quintu Congresu apoderaben les organizaciones obreres.[78] Ente 1914 y 1918 foi mayor el númberu d'emigrantes que'l d'inmigrantes, pos munchos retornaron a les sos tierres d'orixe pa combatir na Primer Guerra Mundial.[104] Pa 1919 munches d'eses persones que se fueren a Europa retornaron al país. La enorme arribación de colonies agrícoles, la proliferación de les granxes, la intensificación de los cultivos pol sistema de medieros, la llocalización urbana del comerciu y les industries incipientes obligaron a atender diversos problemes rurales y urbanos intervinculados: reforma agraria y asuntos llaborales.[105]

El Ministeriu d'Agricultura reorganizó l'alministración de la tierra pública, y empecipiáronse dellos estudios de les concesiones de grandes árees de tierres per parte de los gobiernos anteriores. Contratáronse téunicos agrónomos que percorrieron y esaminaron el territoriu nacional chequeando los títulos de propiedá, y catalogando les posibilidaes d'esplotación de cada llote. Como resultáu d'esti estudiu, pa 1921 revocárense concesiones nuna estensión de casi ocho millones d'hectárees. Per mediu d'un decretu esixir a quien llograren tierres illegalmente a sacupales nun plazu improrrogable de dos años, amás de tener qu'abonar un canon pol ralu mientres el cual habíen usufructuado les tierres illegalmente.[106]

En ciertos sectores producióse desabastecimiento de resultes de la especulación comercial. Por ello'l gobiernu mandó al Congresu una reglamentación pa espropiar 200 000 tonelaes d'azucre a los acaparadores, coles mires de distribuyila a la población a precios normales. La llei foi aprobada nel senáu tres trabayosos alderiques.[107]

Creáronse les caxes de xubilación pa obreros y emplegaos de servicios públicos como gas, enerxía llétrica, telégrafu y teléfonu como tamién pa ferroviarios, y per mediu de la llei nᵘ 11.110 se reglamentó el réxime jubilatorio pa emplegaos y obreros d'empreses privaes de servicios públicos. En 1921, gracies a la llei nᵘ 11.156, modificóse'l Códigu Civil respectu al arrendamientu de la propiedá, meyor conocida como «Llei d'Arriendos», lo que significó que per primer vegada atender a la función social de la propiedá privada polo xeneral.[108][8][79] Cola llei 10.505 sancionada en 1918 se reglamentó el trabayu a casa, ente que cola llei nᵘ 10.903 creóse'l Patronatu de Menores y el réxime de proteición al menor. En 1917 sancionóse la llei nᵘ 10.284 de réxime d'amparu a la familia, más conocida como homestead, que establez la inembargabilidad de los bienes y ferramientes de trabayu indispensables p'asegurar la subsistencia de la familia.[108]

Magar intentó ensin ésitu impulsar una serie de reformes agraries —como foi'l casu del Bancu Agrícola— sí se llegaron a concretar delles polítiques destacables. Les tierres públiques fueren el mayor deséu de la clase oligárquica arxentina. Los dueños de ferrocarriles beneficiárense cola adquisición de tierres alredor de les sos víes ferriales gracies a una llei de 1862, y depués revender a mayores precios a compañíes de tierres que nun yeren más qu'empreses paraleles. Yrigoyen oponer a que se siguieren vendiendo tierres fiscales, pos quería abellugar esta fonte de riqueza pal Estáu. Con éses el gobiernu obligó a los dueños qu'ocuparen illegalmente les tierres que les devolvieren, amás de pagar un canon pol tiempu en que les habíen usufructuado.[106] El Bancu Agrícola crear pa salvaguardar los intereses de los llabradores, pero la iniciativa nun espolletó; sicasí, los intereses de los llabradores quedaron a cargu del Bancu Hipotecariu Nacional, que llogró un inusitado desenvolvimientu. Les sucursales del Bancu Hipotecariu Nacional crecieron de ventidós sucursales y cuatro percancies al empiezu del gobiernu a cuarenta sucursales y cuarenta y un sucursales pa finales del gobiernu de Yrigoyen.[109] Los diputaos Francisco Beiró y Carlos J. Rodríguez presentaron un proyeutu conocíu como Llei de Tierres Ocioses, que faía perder el derechu sobre aquelles tierres que nun s'usaron en quince años, pa evitar asina que les clases altes tuvieren nel so poder grandes campos por munchos tiempu. Pero la reglamentación tampoco espolletó.[93] Tamién foi sancionada en 1921 la llei nᵘ 11.170 de réxime d'arrendamientos rurales, a base de los cambeos introducíos nel Códigu Civil pola llei nᵘ 11.156. Esti réxime sería modificáu en 1933 p'asegurar la proteición del renteru.[108]

A pocu d'empezáu'l primer gobiernu de Yrigoyen españó la revolución socialista en Rusia, y esti fechu históricu tuvo gran efeutu nos sectores obreros, que vieron la perspeutiva d'un tresformamientu mundial de les rellaciones ente'l capital y el trabayu. Les fuelgues empezaron a producise con mayor frecuencia, por cuenta de los despidos que se producieron en sectores industriales pola compresión de les industries emerxentes durante la Primer Guerra Mundial. La fuelga de los trabayadores de la Patagonia, duramente reprimida por Héctor Varela, causó impresión nes clases obreres, magar les probes noticies que llegaben polos diarios. Otra fuelga xeneral qu'españó en Buenos Aires en 1919 trescaló al país pola inusitada gravedá de los fechos. La fuelga, realizada por obreros metalúrxicos, foi encalorada duramente por fuercies policiales y grupos d'estrema derecha como la Lliga Patriótica Arxentina y l'Asociación del Trabayu, unos fechos que se conocen como la selmana tráxica.[110] El salariu real baxó hasta l'añu 1918, lo que fizo qu'aumentara'l númberu de fuelgues, que pasó de 80 en 1916 a 367 l'añu siguiente, pa baxar a 206 en1920. El númberu de güelguistes foi de 24 000 en 1916, ente qu'en 1919 llegó a 308 000 y baxó a 134 000 en 1920.[78]

Mientres el llustru de Yrigoyen les llibertaes públiques como tamién la llibertá de la opinión pública como espresión de la ciudadanía nunca fueron agraviaes. Foi según los diarios, magar qu'en la so mayoría yeren opositores (y críticos al presidente) nunca sufrieron actos de censura nin de bilordiu. Ricardo Balbín diría d'ello: «Dacuando relleer y respigo al pensar qu'un ciudadanu podía dicir so la so firma, nos periódicos de la República, coses contra'l presidente, ensin ser escorríu nin acusáu».[111]

Masacres obreres editar

Selmana tráxica editar

 
Cañones na esquina del Congresu, durante la selmana tráxica, 1919.

Les consecuencies económiques productu de la Primer Guerra Mundial producieron centenares de fuelgues y enfrentamientos violentos mientres el gobiernu de Yrigoyen. Una serie de llargos paros afectaron a la economía nacional, sobremanera n'árees ferroviaries, portuaries y metalúrxiques. En 1919, nos talleres metalúrxicos Vasena, producióse unu de los enfrentamientos más sangrientos de la hestoria, la conocida selmana tráxica, cuando n'avientu empezó una fuelga por reclamos salariales y horarios de trabayu.[8]

 
Escena de la selmana tráxica.

El 3 d'avientu de 1918 declaróse una fuelga na empresa metalúrxica Talleres Vasena, la más grande del país. La intransixencia patronal a axustar col sindicatu y la combatividad sindical estendió la fuelga mientres delles selmanes, con gran cantidá d'enfrentamientos armaos ente güelguistes y rompehuelgas. Munchos de los sos adherentes yeren inmigrantes que volvíen d'Europa tres la Primer Guerra Mundial.

El día 7 de xineru de 1919 la policía reprime a los güelguistes na esquina de Pepirí y Amancio Alcorta, asesinando a cinco persones, y desencadenando la pueblada conocida como la Selmana Tráxica. A otru día la FORA del V Congresu declaró la fuelga xeneral pal 9 de xineru, col fin d'asistir al entierru de los muertos, cola adhesión de sindicatos de dambes centrales y del Partíu Socialista.

El día 9 de xineru realizó'l cortexu de los muertos, dende los locales nos que fueron velaos en Nueva Pompeya, hasta'l Campusantu de la Chacarita. En dellos puntos del trayeutu produciéronse sangrientos choques ente obreros, policías y axentes parapoliciales de l'Asociación Nacional del Trabayu. Durante los enfrentamientos, el dirixente radical Elpidio González, designáu por Yrigoyen dos díes antes como xefe de la Policía, intentó dialogar personalmente con un grupu de güelguistes, quien respondieron faciéndolo baxar de vehículu y quemando el so automóvil. Nel campusantu instalárase un pelotón de militares y policías que disparó sobre l'ensame, torgando la realización del entierru. Les fontes envaloraron los muertos d'esi día en delles decenes, ensin que se produxeren baxes nes fuercies de seguridá.[112] Esa mesma tarde Yrigoyen designó al xeneral Luis Dellepiane, como gobernador militar de la ciudá de Buenos Aires. El gobiernu anunció qu'afayara una combalechadura empobinada íntegramente por estranxeros calificaos de «estremistes», que pretendíen apoderase del gobiernu y que taba liderada pol periodista xudíu Pinie Wald, quien fuera xabazmente torturáu.[85] Depués afayaríase que l'anunció del gobiernu yera falsu.[113] El gobiernu aplicó tamién la Llei de Residencia en nome de la «defensa social» y afíxose el cumplimientu de la Llei nᵘ 7029.[105]

Esi día, pa reprimir a los güelguistes, dirixentes radicales y militares entamaron una fuercia de choque parapolicial d'estrema derecha, formada por mozu de clase alta, que col correr de los díes adoptaría'l nome de Lliga Patriótica Arxentina y que, amparaes poles fuercies policiales y militares, escorrieron a obreros y xudíos, asesinando, violando y amburando viviendes. Produciéronse saqueos a armeríes, estroces d'ilesies y toma de talleres. El xeneral Dellepiane comandó a les tropes pa repeler la rebelión, que duró hasta'l 14 de xineru.[85] Nel cursu de la represión, les fuercies de seguridá y parapoliciales realizaron nel barriu del Once l'únicu pogrom (matanza de xudíos) realizáu en continente americanu.

Según el gobiernu, hubo alredor de 65 muertos civiles y 4 de les fuercies armaes, anque ésti nunca presentó la llista de los mesmos. Según la oposición y los historiadores qu'investigaron l'acontecimientu, fueron asesinaes más de 700 persones, hubo delles decenes de sumíos, ente ellos dellos neños y decenes de miles de deteníos. Tou terminó cuando'l 14 de xineru la FORA decidió llevantar la fuelga, tres la decisión del gobiernu de lliberar a los prisioneros y reabrir los locales gremiales y los dueños de los Talleres Vasena aceptaron el pliegu de pidimientos del sindicatu.[114][115][116][117]

Patagonia rebelde editar

 
Obreros en fuelga mientres la Patagonia rebalba.

Otru fechu de violencia estrema ye conocíu como la Patagonia rebalbu, cuando, nuna rebelión na provincia de Santa Cruz, Patagonia arxentina, ente 1920 y 1921, entamóse una fuelga contra la esplotación de los obreros per parte de los sos patrones, pa esixir meyores llaborales. En payares de 1920, la Sociedá Obrera de Ríu Gallegos, sol lideralgu del anarquista Antonio Sotu (con influencies de la revolución rusa de 1917), declaró una fuelga por meyora en salarios y viviendes pa los peones rurales. Al poco tiempu, la fuelga arrobinar a tola provincia de Santa Cruz. Los terrenes fueron ocupaos por activistes, quien tomaron como rehenes a los sos patrones, ensin usu de la violencia, magar se llegaron a llibrar batalles campales cola policía. Nesti marcu, el gobiernu mandó al frente del reximientu al teniente coronel Héctor Benignu Varela pa intentar atenuar el conflictu. Varela Héctor Benignu Varela faló colos obreros pa llegar a un alcuerdu, lo que normalizó la situación. Sicasí a fines de 1921 producióse un descensu sópitu del preciu de la llana, lo que causó una importante cantidá de stock acumuláu y provocó un amenorgamientu importante del preciu del productu. El mayor problema yera que los obreros teníen una próxima esquila, lo qu'empioraba la situación.[114] Pa evitalo los obreros tomaron nuevamente les estancies, otra vegada cautelosamente y ensin violencia. Inclusive dellos propietarios xuntar al reclamu por consideralo xustu. Pero la fuelga terminó siendo reprimida pol exércitu al mandu del teniente coronel Varela al mandu de dos reximientos de caballería.[118]

Varela llegó a prindar a diez carabineros chilenos que taben lluchando xunto a los güelguistes y disparaben contra los soldaos arxentinos; cabo destacar que la Patagonia taba ocupada en gran parte por ciudadanos chilenos. Varela esixó a los güelguistes que volvieren a les sos actividaes, prometiendo meyores pa ellos y les sos families; de nun faelo nel plazu d'un día, Varela dixo que-y los forzaría y que fusilaría a quien disparara a la so tropa, y dictó una resolución onde dicía que cualquier obreru armáu sería fusiláu ensin más tratamientu. Tres la negativa respuesta de los trabayadores, centenares d'obreros fueron fusilaos, en parte porque Varela nun recibiera instrucciones precises per parte del gobiernu.[78] Otros cientos d'obreros fueron prindaos y recluyíos.[118][85]

El doctor Viñes entrevistar col Presidente pa rellata-y lo socedío na Patagonia y pidi-y que procesara a los responsables. Pero Yrigoyen nun quixo faelo yá que pensaba qu'ello acarraría el desprestixu de les fuercies armaes y que la fe del pueblu nes instituciones tenía de salvase entá a cuenta de la impunidá de dellos culpables.[118]

Política internacional editar

 
Yrigoyen frente a la Catedral Metropolitana de Buenos Aires recibe l'homenaxe d'un representante del Reinu d'Italia, 1920.

La política internacional de Yrigoyen foi motivu de fuertes discutinios, inclusive nel senu del radicalismu. La so política básicamente defendió l'autodeterminación ya igualdá de les naciones frente a les grandes potencies.[ensin referencies] Siguió la llinia de Victorino de la Plaza calteniendo la neutralidá na Primer Guerra Mundial, pero con reclamos a los países batallosos de dambos bandos. Al producise la captura del vapor Curamalan en Cardiff entamó un reclamu ante les autoridaes franceses, y lo mesmo asocedió cuando buques y submarinos alemanes estropiaron o inclusive fundieron buques arxentinos. Yrigoyen intentó convencer a otros países de Llatinoamérica de nun romper rellaciones con otres naciones ensin un motivu importante. Por ello convocó una conferencia de naciones que se realizó en 1917 por que se pronunciaren pola neutralidá. Pero la oposición estauxunidense, sumada al fechu que Brasil yá rompiera rellaciones con Berlín, fixo fracasar l'intentu. Namái Méxicu y Colombia aceptaron el llamáu del gobiernu arxentín.[78]

Yrigoyen mandó un proyeutu de llei pa condonar la delda que traía'l Paraguay dende la guerra de la Triple Alianza, pero ésti nun espolletó.[119] El siguiente gobiernu radical volvería tratar la tema.[78]

En 1917, un grupu de manifestantes asaltaron y estrozaron el Club Alemán, la Delegación Alemana y la Compañía Alemana Transatlántica d'Eletricidá. Estos fechos, sumaos a la noticia de que'l ministru alemán en Buenos Aires, Karl von Luxburg, mandara telegrames secretos en qu'encamentaba fundir barcos arxentinos «ensin dexar rastros» y nos cualos incluyía frases insultantes escontra'l canciller Honorio Pueyrredón, fixeron que la opinión pública, al igual que munchos dirixentes radicales, primieren a Yrigoyen pa romper rellaciones diplomátiques con Alemaña. Pero'l presidente sostuvo la neutralidá. Cuando submarinos alemanes fundieron el cargueru Toro, cerca de Xibraltar, y el mercante Monte Protexíu, los diputaos socialistes votaron nel Congresu por que la Arxentina entrara en guerra, pero Yrigoyen caltúvose inflexible.[120][121]

Frente al Tratáu de Versalles y la creación de la Sociedá de Naciones, la posición arxentina foi sostener la separación ente dambos actos: el Tratáu yera una cuestión que tenía de llindase a los países que llucharen, ente que la Lliga de les Naciones, otra manera, tenía de ser una asociación igualitaria y voluntaria de toles naciones del mundu.[122] Amás, Yrigoyen comisionó a los representantes arxentinos ante la Sociedá de les Naciones por que solicitaren que tanto naciones vencedores como vencíes fueren trataes con equidad a pesar de la oposición de dellos miembros de la lliga, como Marcelo T. de Alvear y Fernando Pérez. El refugu de la posición arxentina, fundamentalmente impulsáu poles naciones imperiales europees, nuna dómina en que los pueblos d'África y Asia entá siguíen suxetos al colonialismu européu, llevó al retiru de la delegación arxentina de la Sociedá.[78]

Yrigoyen procuró contener el expansionismo de los grandes grupos económicos estranxeros qu'actuaben nel país. Frente a l'agresiva política intervencionista d'Estaos Xuníos n'América Llatina, defendió'l principiu de la non intervención; Llegó inclusive a ordenar que los barcos de guerra arxentinos saludaren el pabellón de la República Dominicana y non el d'Estaos Xuníos, qu'había izado el so na isla nel marcu de la invasión de 1916.[123]

Gabinete editar

  
Ministerios del Gobiernu de
Hipólito Yrigoyen
Titular Periodu
Ministeriu del Interior Ramón Gómez
Francisco Beiró
12 d'ochobre de 1916-10 d'abril de 1922
11 d'abril de 1922-12 d'ochobre de 1922
Ministeriu de Rellaciones Esteriores y Cultu Carlos A. Becú
Honorio Pueyrredón
12 d'ochobre de 1916-30 de xineru de 1917
30 de xineru de 1917-12 d'ochobre de 1922
Ministerio de Facienda Domingo Salaberry 12 d'ochobre de 1916-12 d'ochobre de 1922
Ministeriu de Xusticia ya Instrucción Pública José Santos Salinas 12 d'ochobre de 1916-12 d'ochobre de 1922
Ministeriu d'Agricultura Honorio Pueyrredón
Alfredo Demarchi
Eudoro Vargas Gómez
Carlos J. Rodríguez
12 d'ochobre de 1916-13 de setiembre de 1917
13 de setiembre de 1917-6 de marzu de 1922
11 d'abril de 1922-9 d'agostu de 1922
9 d'agostu de 1922-12 d'ochobre de 1922
Ministerio d'Obres Públiques Pablo Torello 12 d'ochobre de 1916-12 d'ochobre de 1922
Ministeriu de Guerra Elpidio González
Julio Moreno
12 d'ochobre de 1916-14 de setiembre de 1918
14 de setiembre de 1918-12 d'ochobre de 1922
Ministeriu de Marina Federico Álvarez de Toledo
Tomás Zurueta
12 d'ochobre de 1916-febreru de 1921
febreru de 1921-12 d'ochobre de 1922

Segunda presidencia (1928-1930) editar

 
Yrigoyen al asumir en 1928.

Yrigoyen foi electu presidente nuevamente en 1928, pa un periodu que tuvo de ser 1928-1934, en ganando a una coalición de conservadores y radicales antipersonalistas.

Yrigoyen tenía dellos planes pa la so segunda presidencia que nun fueron trataos nel senáu pola ferrial oposición de conservadores y radicales antipersonalistas. Ente ellos taben, ente otros, el proyeutu de nacionalizar el petroleu, el desenvolvimientu vial, la Marina Mercante, la creación del Bancu de la República y les lleis llaborales.[124]

Política económica editar

En 1929 producióse la Gran Depresión, qu'afectó drásticamente al mundu enteru. El radicalismu comandado por Hipólito Yrigoyen nun supo responder a los efeutos de la crisis.[125] En plena crisis económica y política, y cuando entá faltaben cuatro años pa les eleiciones presidenciales, la debilidá del gobiernu de Yrigoyen fíxose crítica. El radicalismu taba dafechu estremáu y el gobiernu nun tenía diálogu cola oposición.

Intervenciones editar

Intervieno les provincies de Mendoza y San Juan, gobernaes por opositores: el lencinismo na primera, y el bloquismo de los Cantoni na segunda. El 10 de payares de 1929 foi asesináu'l senador opositor mendocino Carlos Washington Lencinas por un grupu yrigoyenista. El crime causó plasmu nel país y Yrigoyen foi acusáu d'ordenalo, anque ye pocu probable qu'ello asocediera. Carlos Lencinas taba frontalmente enfrentáu con Yrigoyen, quien interviniera Mendoza, y acababa de ser escluyíu del Senáu pola mayoría yrigoyenista.[126] Un mes dempués, el 24 d'avientu a les 11:30 hs, asocedió un atentáu anarquista contra Yrigoyen al salir de la so residencia pa dirixise a la Casa Rosada. L'autor del ataque foi un anarquista italianu llamáu Gualterio Marinelli, que taba nel zaguán d'un hotel, apruz a la sienda y dispara cinco disparos contra l'automóvil nel que viaxaba'l presidente ensin dar nel blancu, y acabó ablayáu pola custodia presidencial. El Presidente ordenó detenese y baxó a media corte pa ver el llugar del atentáu, pero'l públicu interesaos y los axentes d'investigaciones torgar, polo que tuvo que tornar al so vehículu.[127] La opinión pública empezó a ver negativamente la nueva xestión de Yrigoyen, quien tiempu tras transitaba peles cais ensin custodia, ente qu'agora los sos guardias mataren a una persona.[128]

L'añu 1930 empezó col asesinatu d'un opositor nuna provincia intervenida pol gobiernu, l'abogáu bloquista Manuel Ignacio Castellanu. El 2 de marzu llevar a cabu les eleiciones parllamentaries, nes que la Unión Cívica Radical perdió estrepitosamente na Ciudá de Buenos Aires: frente a los 100 000 votos llograos pol Partíu Socialista Independiente, siguíos del Partíu Socialista orixinal, con 84 000, los radicales llograron namái 83 000 votos. En tol país, la UCR reculó nel so caudal eleutoral y llogró namái 655 000 votos, ente que la oposición algamó 695 000.[129] Nel citáu añu Yrigoyen robló l'indultu al anarquista Simón Radowitzky, fechu que prometiera na so primer presidencia. Sicasí, el gobiernu deportar al Uruguái.[130]

Política petrolera editar

Yrigoyen intentó implementar una política qu'asegurara al Estáu la xestión petrolera, pero esto foi mal vistu poles oligarquíes feudales qu'entá gobernaben delles provincies. A ello sumáronse los intereses estranxeros, que inclusive llegaben al Senáu y que torgaron que se sancionara la llei de nacionalización del petroleu. L'1 d'agostu de 1930 la empresa petrolera estatal YPF decidió intervenir nel mercáu petroleru p'afitar el preciu y romper los trust, pero'l golpe d'Estáu de 1930 terminó atayando toa posibilidá de nacionalizar el recursu. Unu de los motivos d'aquella combalechadura foi la decisión per parte del gobiernu radical de nacionalizar los hidrocarburos. Yrigoyen espresó nel so mensaxe al Congresu:

Les lleis mineres nacionales, coincidentes con principios de derechu civil adoptaos pol nuesu códigu, fueron dictaes nuna dómina en que nun podía abarruntase'l valor económicu y l'importancia social qu'adquiriríen nel futuru los aceites minerales o hidrocarburos industrializaos y puestos nel comerciu. D'ende que nun introduxera una esceición dientro del réxime llegal adoptáu a les sustancies naturales esistentes nel sosuelu, distribuyendo'l so dominiu ente la Nación y les provincies en concordanza cola so soberanía política, lo que significa apurrir la direición de los enormes intereses de too orde rellacionaos col petroleu, a criteriu alministrativu múltiple, cambiante y frecuentemente contradictoriu de catorce jurisdicción, amás de la xurisdicción federal (...) Ye abondu enunciar esi estáu de coses pa comprobar los sos graves inconvenientes y hasta los sos peligros evidenciados yá na alliniación precipitada de concesiones por dellos gobiernos provinciales, que les sos inconsultas midíes amenaron tan xustificaes moliciones y que, revocaes más tarde pol cambéu de pensamientu emerxente de la renovación de los poderes locales, dexaron tres de sigo secuela de conflictos, sometíos anguaño a la competencia de la Suprema Corte de Xusticia de la Nación.
Mensaxe de Yrigoyen al Congresu, 1929.[131]

Mientres el curtiu tiempu de la segunda presidencia de Yrigoyen llegar a reglamentar la xornada llaboral d'ocho hores gracies a les lleis nᵘ 11.544, y nᵘ 11.570 de normes pa l'aplicación de la llexislación llaboral.[132]

Derrocamientu editar

 
La Policía curia la puerta de la casa de Yrigoyen, na cai Brasil 1039, depués de ser escalada.

Trenta y siete díes dempués d'intervenir nel mercáu petroleru, el 6 de setiembre de 1930, foi depuestu pol primer golpe d'Estáu de la dómina constitucional, sofitáu pola gran prensa de les families oligárquiques, l'exércitu y l'oposición de la élites conservadores. La clase media, clave pa la so llegada al poder, dexara de sofitalo tres la catástrofe económica.[133] Durante la década de 1930, Raúl Scalabrini Ortiz argumentó que la empresa estauxunidense Standard Oil desempeñara un papel relevante nos preparativos del golpe de 1930. Na so tesis afirma la esistencia d'una combalechadura pa sacar a Yrigoyen del poder y bloquiar toa posibilidá de nacionalizar les fontes enerxétiques. Una muestra d'ello foi que Matías Sánchez Sorondo, conseyeru llegal de la Standard Oil, foi nomáu Ministru del Interior; amás, Ernesto Bosch, Octavio Pico y Horacio Varela desempeñaren cargos n'empreses petroleres britániques.[134]

Yrigoyen combatió los propósitos d'Estaos Xuníos. Washington espera una mayor cooperación del nuevu réxime políticu. El presidente arxentín refugó designar un representante equí. Lluchó contra la Doctrina Monroe.
The New York Times, 7 de setiembre de 1930.[134]

Nel cursu del golpe d'Estáu, alteries de manifestantes ingresaron na casa de Yrigoyen pa escalala. El xeneral José Félix Uriburu dexó'l poder dos años más tarde pa dexar la llegada d'un nuevu gobiernu per parte del xeneral Agustín Pedro Justo como presidente y Julio Argentino Pascual Roca como vicepresidente. La fórmula resultó electa metanes comicios viciaos pola virtual proscripción del radicalismu, y collo dio empiezu la denominada «década infame», carauterizada por un gayoleru fraude eleutoral.

El xeneral Enrique Mosconi, quien presidía YPF, presentó'l so arrenunciu cuatro díes dempués de producíu'l golpe d'Estáu, nun queriendo ser parte d'un gobiernu golpista.[135]

L'historiador José Luis Romero sintetiza'l derrocamientu de Yrigoyen -y por consiguiente'l fin de la República radical- asina:[136]

El trunfu de la revolución cerró'l periodu de la república radical, ensin que Yrigoyen pudiera entender les causes de la versatilidad del so pueblu, que non muncho antes lo aclamó hasta la histeria y abandonar agora en manes de los sos enemigos de la oligarquía. La so vieya casa de la cai Brasil -que los opositores llamaben 'la cueva del peludo'- foi escalada, con olvidu de la indiscutible dignidá personal d'un home que la so única culpa fuera llegar al poder cuando'l país yera yá incomprensible pa él.

Gabinete editar

  
Ministerios del Gobiernu de
Hipólito Yrigoyen
Titular Periodu
Ministeriu del Interior Elpidio González 12 d'ochobre de 19286 de setiembre de 1930
Ministeriu de Rellaciones Esteriores y Cultu Horacio Oyhanarte 12 d'ochobre de 19286 de setiembre de 1930
Ministerio de Facienda Enrique Pérez Apinen 12 d'ochobre de 19286 de setiembre de 1930
Ministeriu de Xusticia ya Instrucción Pública Juan de la Campa 12 d'ochobre de 19286 de setiembre de 1930
Ministeriu d'Agricultura Juan B. Fleitas 12 d'ochobre de 19286 de setiembre de 1930
Ministerio d'Obres Públiques José Benjamín Ábalos 12 d'ochobre de 19286 de setiembre de 1930
Ministeriu de Guerra Luis Dellepiane 12 d'ochobre de 19283 de setiembre de 1930
Ministeriu de Marina Tomás Zurueta 12 d'ochobre de 19286 de setiembre de 1930

Dempués de la presidencia editar

 
Yrigoyen torna a Buenos Aires tres el presidiu na isla Martín García.

El golpe militar de 1930 que derrocó al presidente Hipólito Yrigoyen determinó que la Unión Cívica Radical volviera al estáu conspirativo que caltuviera dende los sos oríxenes hasta la llei Sáenz Peña de 1912. Tantu en Buenos Aires como nes provincies -toes interveníes-, l'Exércitu y la Policía calteníen sollerte vixilancia sobre los dirixentes d'aquel partíu.

 
Un ensame de persones llevaron el féretro hasta'l campusantu.

El 27 d'agostu de 1931 afayóse una combalechadura radical en Tucumán. Según el Ministeriu del Interior, los sos cabezaleros trataren de complicar a «dellos elementos militares», quien los denunciaron. El xefe del movimientu yera l'ex senador nacional, doctor Alberto Aybar Augier, quien foi deteníu. Hubo un nuevu intentu'l 31 d'agostu, cuando otru dirixente radical, el doctor José Lozano Muñoz, trató ensin ésitu de sulevar la Policía y el Cuerpu de Bomberos, y terminó arrestáu xunto a otros implicaos. Tantu Aybar Augier como Lozano Muñoz fueron puestos a disposición del Poder Executivu Nacional, y unviaos a Buenos Aires. Dos años más tarde, en xineru de 1933, el Gobiernu Nacional (yá a cargu del xeneral Agustín Pedro Justo, tres les eleiciones que la UCR execró por fraudulentas) fixo otra redada de supuestos conspiradores radicales. Detuvo a los expresidentes Hipólito Yrigoyen y Marcelo T. de Alvear y unviar a la isla Martín García. Tamién arrestaron a Honorio Pueyrredón, José P. Tamborini, Carlos Noel, Manuel Ruiz Moreno, Miguel Tanco y Alberto Aybar Augier, y dispunxo confinarlos na remota llocalidá de Santuyano, en Santa Cruz. Treslladar en barcu, y permanecieron ellí dende'l 26 de xineru hasta'l 4 de mayu de 1933.[ensin referencies]

En 1932 aprobar nel Congresu de la Nación Arxentina la llei orgánica nᵘ 11.668 la cual punxo a YPF so les mesmes condiciones que les empreses privaes, pero amás y más grave entá, yera que nun se-y dexaba importar petroleu. Mosconi alvirtiera la importancia de que YPF pudiera importar llibremente crudu, yá que nel casu de que les maniobres de les empreses privaes actuaren contra los intereses del país, YPF podría responder a una posible demanda aumentando les sos reserves mercando petroleu estranxero. Yrigoyen alzó un escritu a la Corte Suprema de Xusticia denunciando l'actitú entreguista en materia de petroleu.[137]

Nos últimos años Yrigoyen y Alvear recompunxeren la so rellación y víense con más frecuencia. Durante la presidencia de Alvear namái se llegaron a cruciar por cuenta de la inauguración en 1925 de la baxada de Maipú y el Paséu de Julio.[138]

 
En febreru de 1932, Yrigoyen tornaba del so encarcelamientu na Isla Martín García.

Na Ciudá Autónoma de Buenos Aires, na cai Sarmiento 948, adosada a una de les columnes de granitu que sostién l'actual edificiu de catorce piso, atópase una placa de bronce que reza: «Nesti sitiu'l 3 de xunetu de 1933 morrió Don Hipólito Yrigoyen...», declaráu Solar Históricu pol Gobiernu de la Ciudá de Buenos Aires.

Una placa similar atopar nel encruz de les cais Brasil y Bernardo de Irigoyen, onde tuvo hasta mediaos de la década de 1970 l'edificiu onde Yrigoyen vivió durante la so presidencia (Brasil 1039). Cola construcción de l'Autopista 9 de Julio Sur, tola mazana foi baltada y anguaño una plaza pública ocupa'l llugar de l'antigua casa del presidente.

Personalidá editar

 
Yrigoyen faciendo'l so carauterísticu saludu a la xente.

La personalidá de Hipólito Yrigoyen ye unu de les sos traces más distintives y recordaos. Inspiráu na filosofía del krausismu, qu'en política velaba pol sufraxu universal, ente qu'en términos individuales, por una mayor austeridá y filantropía. Yrigoyen siguiría tales conseñes, amás d'abogar pola democratización, y per l'otru llau adoptando un estilu personal sobriu hasta la severidá. Los sos vezos sociales tamién camudaríen, nun asistía a fiestes, llacuaes, nun diba al teatru, nun bebe nin fuma, y tampoco adopta'l costume d'otros homes poderosos de viaxar a Europa, continente que nunca visitó na so vida. Esisten contaos y escasos rexistros de discursos públicos fechos por él, nun-y prestaba amosar se en públicu, y les poques vegaes que diba a actos retirábase rápido. Nun-y gustaba ser fotografiáu (esisten unes poques semeyes fotográfiques de la so mocedá).[43] Magar lo mentao, Yrigoyen foi una de les personalidaes polítiques arxentina con más transcendencia ente les mases.[139]

A lo llargo de la so vida entamó numberoses aiciones solidaries entá cuando la so situación económica nun yera la más solvente, yá seya donando los sos sueldos al Hospital de Neños o regalando los sos traxes fechos por xastres a les persones más precisaes.[43] El so austeridá llevar a vivir en barrios humildes, como diz David Rock:

Esti vezu y l'apartamientu nel que vivía valiéron-y el llamatu de El Peludo.[43]

Esi llamatu surdió tamién de la so costume d'entamar llargues caminaes pela ciudá, xeneralmente de nueche y en munches ocasiones en compañía de dalgún correlixonariu como Marcelo T. Alvear, Delfor del Valle o José Camilo Crotto, con quien solía falar de política. Nun bebía nin fumaba, sacante media botella de xampán que tomaba yá que el dióxidu de carbonu ameyoraba la so dixestión.[44] Entá cuando yera un esitosu estanciero, siguió viviendo nel so mesma casa de la cai Brasil cola so fía Elena y la so secretaria. El so llar nun cuntaba con calefaición nin muebles luxosos, y refugó inmuebles ufiertaos cuando asumió'l so primer puestu de llexislador.[ensin referencies] Siempres yera llamáu pol so apellíu y pocos amigos bien íntimos dirixir a él pol so nome de pila, como Marcelo T. de Alvear y Fernando Saguier, pero non lo tuteaban.[140] Nun falaba mal d'otres persones (nin políticamente falando), y cuando daquién facer, él nun intervenía na conversación. Si daquién por dalgún motivu nun-y cayía bien, nun lo espachaba públicamente con malos comentarios: cenciellamente dexaba de recibilo, o pronunciaba mal el so apellíu en públicu.[141]

Cuando yera profesor solía mercar los llibros que los alumnos nun podíen adquirir. Asina mesmu, nuna ocasión una profesora tuvo que faltar dellos meses por enfermedá, Yrigoyen pagó-y los sueldos pelos correspondientes meses. Esti tipu d'aiciones siempres les entamó anónimamente, nesti casu emprestando fondos al ente escolar por que esti pagára-y los salarios a la profesora.[142] Durante les sos presidencies los gastos de representación de la residencia nun superaron los mil pesos diarios, y namái usó dos coches vieyos yá esistentes na casa de gobiernu pa movese. Amás siguió viviendo na so casa de l'avenida Brasil y refugó morada dalguna ufiertada pol so títulu de presidente. Al asumir el gobiernu ordenó que se retiraren les semeyes cola so efixe que decoraben delles oficines públiques.[ensin referencies]

Yrigoyen caltuvo una intensa vida afeutiva, pero siempres marcada pola reserva que lo caracterizó. Nunca reconoció tener otros fíos, anque se sabe que tuvo munchos más, siquier seis, anque, según les investigaciones plantegaes en Los amores de Yrigoyen de Araceli Abiyota, tendría cinco fíos. La de mayor edá yera Elena, que yera fía d'Antonia Pavón (la criada de la so tía Tomasa Alem, que vivió un periodu na casa familiar). Los trés siguientes, Sara Dominga, un fíu que finó depués de nacer y Eduardo Abel con Dominga Campos, fía del comandante Pedro Campos (acompañó a Roca na Conquista del Desiertu), que taba en desalcuerdu con que la so fía fuera pareya del caudiellu. El so últimu fíu foi Luis Hernán, nacíu'l 7 de marzu de 1897, frutu de la so rellación con Luisa Bacichi. Magar Yrigoyen nunca se casó y nin siquier convivió con Antonia y Dominga, taba en contra de la llei de divorciu, yá que sostenía que la familia yera la base que sostenía al país.[143] Tamién se señaló que posiblemente tuvo rellaciones con profesores y alumnes. Pero nunca casóse.[19]

Na cultura popular editar

El cineasta y animador ítalo-arxentín Quirino Cristiani produció dos metraxes animaos en forma de sátira a Yrigoyen -que de la mesma fueron los primeres nel mundu d'esta especie- el L'apóstol y Peludópolis de 1917 y 1931 respeutivamente.

Esiste una lleenda que foi desmentida por dellos sectores del radicalismu, según la cual, durante la segunda presidencia, una persona encargar de lleer el diariu pal presidente, pero pasaba per alto les crítiques que se faíen a la so xestión de gobiernu y a la crítica situación que travesaba'l país pola crisis del 29. Otres versiones afirmen que la redolada del presidente mandaba imprimir periódicos ficticios por que'l presidente lleera namái "bones noticies".[144]

Suxurióse que'l rumor pudo ser inventáu por Natalio Botana, fundador del diariu Crítica, quien yera acérrimo detractor del gobiernu de Yrigoyen. Nuna charra durante l'apertura de la cátedra llibre Hipólito Yrigoyen na Universidá Nacional de La Plata, Hipólito Solari Yrigoyen desmintió la lleenda con dos argumentos: en primer términu dicíase que'l presidente lleía (o lu lleíen) una versión "revisada" de La Prensa, cuando él lleía La Nación; en segundu términu, nesa dómina los diarios imprimir con tipografía y yera imposible que dos diarios tuvieren la mesma.[145]

Dende otra óptica, Teresa Sandoz suxure que pa dellos periodistes citar el diariu de Yrigoyen ye dacuando apelar a una figura metafórica, refiriéndose a cuando la redolada d'un dirixente caltener aislláu de les noticies que pueden fadialo.[146]

En 2013 estrenóse El Diariu del Peludo, una obra de teatru interpretada por Fito Yanelli y Victorio D' Alessandro so la direición de Gonzalo Demaría.[147]

Legáu editar

Foi'l primer presidente en ser electu por voluntá popular, pos cerca de 370.000 homes diéron-y el so votu nos primeros comicios democráticos de 1916, pero nun foi hasta 1951 cuando les muyeres pudieron votar. El so perfil llaborista y les sos polítiques al respective de los derechos del trabayador marcaron un aldu na economía nacional; per otru llau, la so resistencia a la intervención de les grandes potencies na austera economía arxentina y la neutralidá del so gobiernu durante la Primer Guerra Mundial, heredada de Victorino de la Plaza, fueron por demás importantes pal posterior desenvolvimientu diplomáticu de la República. Dellos grupos y movimientos de la mayor parte de los partíos políticos arxentinos reivindicaron l'heriedu políticu de Hipólito Yrigoyen, nun espectru conocíu como yrigoyenismo.

Ente estos grupos puede mentase a FORXA, creada en 1935; el Movimientu Intransixente y Renovador de la UCR, creáu en 1945; el mesmu Juan Domingo Perón, qu'en más d'una oportunidá reclamó una llinia popular Rosas-Yrigoyen-Perón.[148] Tamién la reivindicaron dellos socialistes, como Guillermo Estévez Boero o Hermes Binner, o comunistes como Rodolfo Puiggrós, ente otros.

En 2005, al traviés de la llei nᵘ 26.040, el Gobiernu arxentín creó l'Institutu Nacional Yrigoyeneano, figura xurídica cola que siguiría una institución creada en 1948, que'l so presidente ye l'ex vicepresidente arxentín Víctor Martínez.[149]

 
Ponchu, cayáu y bombín de Yrigoyen nel Muséu del Bicentenariu.
 
Carruaxe faetón de Yrigoyen nel Muséu del Bicentenariu.

La política educativa desenvuelta durante les presidencies de Hipólito Yrigoyen devolvió la mirada democrática sobre la escuela, tresformó los venceyos pedagóxicos y revió el conceutu de niñez.

Mientres esos periodos tuvieron llugar grandes cambeos: creáronse más de 50 colexos, ente ellos nacionales, industriales, comerciales, y d'artes y oficios; el nivel d'analfabetismu amenorgóse considerablemente; empezó a dase importancia a escueles téuniques, d'oficios y d'adultos, col ideal de llograr una educación pal trabayu; trescalóse la educación de la nueva corriente conocida como Escuela Nueva, intentando modificar los rituales y métodos d'enseñanza tradicionales usaos hasta la fecha.

Nesti postreru sentíu, hubo una gran reforma nes escueles primaries conocida como Reforma Rezzano, que, respetando la llei nᵘ 1420 d'Educación Común y siguiendo delles llinies ideolóxiques de la Escuela Nueva, asitió nel centru del procesu educativu al neñu y los sos intereses, ya instauró la enseñanza al traviés de la vivencia y l'esperimentación; basándose nos conceutos pestalozzianos, entamáronse los conteníos según la so naturalidá y asitióse el xuegu y lo lúdico nun llugar de privilexu nel procesu d'enseñanza-aprendizaje.

Na enseñanza cimera produciéronse grandes cambeos cola denominada Reforma Universitaria, qu'empezó en Córdoba en 1918 (llar de la universidá más tradicional y antigua) y dexó sentaos cambeos trascendentales que s'espliquen de siguío bien cenciellamente:

Autonomía universitaria: d'ellí d'equí p'arriba les polítiques internes de la Universidá seríen dafechu autónomes de los gobiernos de vez, y l'Universidá rexir por sigo mesma.

Llibertá de cátedra: respetaríense los conteníos y el currículu de cada materia o área, pero cada profesor podría escoyer la manera d'encetar la temática y los autores que se consultaríen.

Cogobierno: tomar de decisiones yá nun sería esclusiva de les autoridaes, sinón qu'intervendríen nella los alumnos, docentes y personal non docente. Esta forma d'actuar foi creada ya implementada equí n'Arxentina, y depués sería copiada per dellos países de Llatinoamérica.

Sicasí, Yrigoyen nun llogró consolidar la so propuesta pedagóxica. Esto debió en gran midida a qu'escarecía del sofitu de gran cantidá de docentes (quien, a pesar de les meyores d'esti gobiernu, atopar con delles demandes insatisfeches), y a que nun pudo lluchar contra la clase oligarca (dueña de los campos), que, enraigonada al modelu económicu agroexportador del momentu, nun taba dispuesta a perder poder nin riqueces sofitando la educación de los sos trabayadores.

D'esta miente, la educación nesti periodu enfrentar al positivismu y tradicionalismu, pero nun perdió les sos bases, ya intentó un cambéu na rellación educación-trabayo, pero ambos caltuviéronse finalmente per caminos separaos.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 13 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. 2,0 2,1 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 31 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  4. Afirmao en: SNAC. Identificador SNAC Ark: w6pc4txc. Apaez como: Hipólito Yrigoyen. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  5. Imaxe de referencia: Recoleta%20034.jpg.
  6. URL de la referencia: http://hemerotecadigital.bne.es/issue.vm?id=0001067117&search=&lang=es.
  7. 7,0 7,1 Yrigoyen, en defensa del petroleu nacional L'Historiador.
  8. 8,0 8,1 8,2 8,3 8,4 8,5 8,6 8,7 8,8 Primer presidencia de Yrigoyen País Global.
  9. Hai nicios qu'autoricen a presumir qu'ésti asocedió'l 13 de xunetu. N'efeutu, nel empadronamientu de 1927, Yrigoyen manifestó nacer el 13 de xunetu (anque rebaxándose en cinco años la so verdadera edá) y nesa fecha recibía davezu'l saludu de parientes y amigos. Amás, él mesmu manifestó delles vegaes que naciera'l día de San Anacleto —que ye precisamente'l 13 de xunetu— y la tradición familiar ye terminante no que fai a esta fecha. L'error na partida de bautismu, pos, debe de ser atribuyible a lo distante ente la nacencia y el bautismu del prócer (más de cuatro años), que pudo faer facederu'l lapsus.
    Luna, 1986, p. 15.
  10. 10,0 10,1 10,2 10,3 10,4 10,5 Yrigoyen un home de pueblu Diariu Clarín.
  11. 11,0 11,1 Herrera de Noble, 2010, p. 8.
  12. Etchepareborda, Roberto (1983). Yrigoyen. Centro Editor d'América Llatina. ISBN 950-25-0019-9.
  13. 13,0 13,1 13,2 Herrera de Noble, 2010, p. 9.
  14. Comisariu y abogáu Clarín.
  15. Biografía de Yrigoyen Portal Planeta Sedna.
  16. Herrera de Noble, 2010, p. 10.
  17. Luna, 1986, p. 54.
  18. Luna, 1986, p. 55.
  19. 19,0 19,1 19,2 19,3 Herrera de Noble, 2010, p. 11.
  20. Gott, Richard (2002) Karl Krause and the Ideological Origins of the Cuban Revolution. London: Institute of Latin American Studies. Consultáu'l 8 de mayu de 2014.
  21. 21,0 21,1 Luna, 1986, p. 57.
  22. Luna, 1986, p. 59.
  23. Luna, 1986, p. 58.
  24. 24,0 24,1 24,2 Herrera de Noble, 2010, p. 16.
  25. Luna, 1999, p. 23.
  26. Luna, 1986, p. 88 y 89.
  27. Luna, 1986, p. 63.
  28. Luna, 1986, p. 95.
  29. Luna, 1986, p. 96 y 97.
  30. Luna, 1986, p. 101.
  31. Luna, 1986, p. 102.
  32. Luna, 1986, p. 95 y 96.
  33. Luna, 1986, p. 96.
  34. 34,0 34,1 Luna, 1986, p. 104.
  35. Luna, 1986, p. 103.
  36. Del Mazo, Gabriel (1984). El radicalismu: ensayo sobre la so hestoria y doctrina. Suquía.
  37. «La llucha en Temperley y Llombes» Temperley Web. Consultáu'l 23 de febreru de 2014.
  38. Luna, 1986, p. 105.
  39. Luna, 1986, p. 106.
  40. Luna, 1986, p. 107.
  41. Luna, 1999, p. 79.
  42. «El duelu ente Lisandro de la Torre y Hipólito Yrigoyen» Acciontv. Consultáu'l 19 de mayu de 2014.
  43. 43,0 43,1 43,2 43,3 Herrera de Noble, 2010, p. 12.
  44. 44,0 44,1 Luna, 1986, p. 45.
  45. Luna, 1986, p. 114.
  46. Luna, 1986, p. 113.
  47. Luna, 1986, p. 112 y 113.
  48. Rosa, José María. «Don Bernardo de Irigoyen». Pensamientu Nacional. Archiváu dende l'orixinal, el 12 de setiembre de 2005.
  49. Luna, 1986, p. 134.
  50. Luna, 1986, p. 135.
  51. Luna, 1986, p. 137.
  52. Luna, 1986, p. 138.
  53. Luna, 1986, p. 139.
  54. Luna, 1986, p. 140 y 141.
  55. Luna, 1986, p. 141.
  56. Luna, 1986, p. 142.
  57. Luna, 1986, p. 147.
  58. Luna, 1986, p. 148.
  59. Luna, 1986, p. 151.
  60. Luna, 1986, p. 157.
  61. Capo, Martín (2012). El ocaso de la república oligárquica: poder, política y reforma eleutoral, 1898-1912. Edhasa. Páxines 297-304.
  62. Mayón, Carlos Alberto. «llei-saenz-pena-en-el contestu mundial-de-los sieglos-xviii-xix-y-xx La Llei Sáenz Peña nel contestu mundial de los sieglos XVIII, XIX y XX». Institutu de Derechu Constitucional y Políticu, Universidá Nacional de La Plata.
  63. Amuchástegui, 1972, p. 419.
  64. Sáenz (1988): p 49-57.
  65. Luna, 1986, p. 187.
  66. Luna, 1986, p. 188.
  67. 67,0 67,1 Luna, 1986, p. 189.
  68. Luna, 1986, p. 190.
  69. 69,0 69,1 Luna, 1986, p. 191.
  70. Oyhanarte, Horacio. L'home 8va edición, páx.357.
  71. Castillo, Leonardo (11 d'ochobre de 2016). «A un sieglu de l'asunción de Yrigoyen, primer presidente electu pol votu popular». Télam.; Bailone, Matías. «Yrigoyen: el primer presidente de la democracia». Institutu Nacional Yrigoyeneano.; Garulli, Liliana. «votu-obligatoriu-masculín-y-secretu Hipólito Yrigoyen, el primer presidente escoyíu pol votu obligatoriu, masculín y secretu». Educar.; «Yrigoyen foi'l primer presidente democráticu y un quebre pa l'Arxentina». La Síntesis (3 d'abril de 2016).
  72. «Presidencia de Yrigoyen, añu 1916.» Tou Arxentina.
  73. Luna, Félix (12 de xunetu de 2002). promotor-de-la democracia «Un promotor de la democracia» La Nación. Consultáu'l 10 de xineru de 2015.
  74. Luna, 1986, p. 205.
  75. embaxador_de_espana.php «L'asunción de Yrigoyen rellatada pol embaxador d'España.» L'Historiador. Consultáu'l 20 d'avientu de 2014.
  76. Presidencia de Yrigoyen Arxentina Histórica.
  77. Herrera de Noble, 2010, p. 20.
  78. 78,00 78,01 78,02 78,03 78,04 78,05 78,06 78,07 78,08 78,09 78,10 78,11 «Los gobiernos radicales» Arxentina Histórica. Consultáu'l 25 de xunetu de 2014.
  79. 79,0 79,1 Presidencia de Yrigoyen 1918 Tou Arxentina.
  80. 80,0 80,1 Padoan, Marcelo (2001). «Jesús, el templu y los llainos mercaderes. Un exame de la discursividad yrigoyenista». Prismes (Universidá Nacional de Quilmes) (5):  p. 91. 
  81. Yrigoyen, Hipólito (1923). mio_vida_y_la mio_doctrina_-_hip__lito_y La mio vida y la mio doctrina. Buenos Aires: Secretaría de Cultura de la Nación.
  82. Yrigoyen, Hipólito (1923). mio_vida_y_la mio_doctrina_-_hip__lito_y La mio vida y la mio doctrina. Buenos Aires: Secretaría de Cultura de la Nación, páx. 38-39.
  83. Del Mazo, 1984, p. 52.
  84. Romero, 1991, p. 166 y 167.
  85. 85,0 85,1 85,2 85,3 Primer presidencia de Yrigoyen Portal Planeta Sedna. Consultáu'l 21 de xunetu de 2014.
  86. Francisco Xueguen (28 d'avientu de 2014). «crecedera de peracabar-decada-nun foi-record-historico La crecedera de la última década nun foi récor históricu» Diariu La Nación. Consultáu'l 4 de xineru de 2015.
  87. Primer presidencia de Yrigoyen Tou Arxentina]
  88. Luna, 1986, p. 252.
  89. Luna, 1986, p. 253.
  90. Luna, 1986, p. 255.
  91. Luna, 1986, p. 259 y 260.
  92. Moreno, 1991, p. 159.
  93. 93,0 93,1 93,2 93,3 93,4 Yrigoyen, la reforma económica: La tierra Diariu Clarín.
  94. 94,0 94,1 94,2 La reforma universitaria Diariu Clarín.
  95. «El petroleu na Arxentina depués de la guerra mundial» Portal planeta Sedna.
  96. 96,0 96,1 Autos, bencina y surtidores La Nación. Consultáu'l 9 de mayu de 2012.
  97. «bicentenariu&Itemid=14 General Enrique Mosconi» Integración Nacional. Consultáu'l 16 de mayu de 2012.
  98. «El petroleu y la Xunión Cívica Radical» Noticiar.com.ar Consultáu'l 16 de mayu de 2012.
  99. Luna, 1986, p. 245.
  100. «Yrigoyen, en defensa del petroleu nacional.» L'Historiador. Consultáu'l 20 d'avientu de 2014.
  101. «El petroleu na década infame». Ríu Negru. Consultáu'l 30 de marzu de 2010.
  102. Palacio, Alfredo (1927). El Nuevu Derechu. Claridad.
  103. Luna, 1986, p. 219.
  104. Amuchástegui, 1972, p. 384.
  105. 105,0 105,1 Amuchástegui, 1972, p. 421.
  106. 106,0 106,1 Luna, 1986, p. 243.
  107. «Yrigoyen y la clase media urbana.» Clarín. Consultáu'l 10 de xineru de 2014.
  108. 108,0 108,1 108,2 Amuchástegui, 1972, p. 422.
  109. Luna, 1986, p. 244.
  110. Moreno, 1991, p. 161.
  111. Luna, 1986, p. 240 y 241.
  112. El diariu La Prensa contabilizó dolce muertos nel campusantu, ente elles dos muyeres, ente que La Vanguardia contabilizó cincuenta (Godio, 1973:34). Tolos cronistes coincidieron en señalar que nun hubo baxes ente les fuercies de seguridá (Pigna:2006). La cantidá de muertos esi día foi de delles decenes, ensin que pudieren ser precisaos: el socialista Oddone verificó'l rexistru de 39 muertos nos hospitales esa mesma nueche (Oddone, 1975:409); el diariu radical La Dómina informó sobre 45 muertos y 119 mancaos (Silva, 2011:178); el Buenos Aires Herald, diariu de la coleutividá británica en Buenos Aires, contabilizó 80 muertos (Silva, 2011:178).
  113. Wald va dexar testimoniu de los sos carecimientos nel llibru Velea, escritu en idish y traducíu al español. Di Mario, María Cecilia (2008). «Pinie Wald: cuando la velea apuerta crónica», De cróniques y escritures na Selmana Tráxica 83. Buenos Aires: Centru Cultural de la Cooperación, páx. 13.
  114. 114,0 114,1 Luna, 1986, p. 216.
  115. Bilsky, Edgardo J. (1984). La Selmana Tráxica 50. Buenos Aires: CEAL. ISBN 950-25-0049-0.
  116. Godio, Julio (1973). La Selmana Tráxica de xineru de 1919. Buenos Aires: Granica.
  117. Silva, Horacio Ricardo (2011). Díes coloraos, branu negru. Buenos Aires: Llibros Anarres. ISBN 9789871523146.
  118. 118,0 118,1 118,2 Luna, 1986, p. 217.
  119. Luna, 1986, p. 235.
  120. Primer Presidencia de Yrigoyen, añu 1917 Tou Arxentina.
  121. buque arxentín_monte_protexíu_por un submarín_aleman_4_de_abril_de_1917.php Fundimientu del buque arxentín Monte Protexíu por un submarín alemán - 4 d'abril de 1917 L'Historiador. Consultáu'l 20 d'avientu de 2014.
  122. Luna, 1999, p. 54.
  123. Moreno, 1991, p. 167.
  124. Gallo, 2014, p. 613.
  125. Efemérides de la Hestoria: Segunda Presidencia de Yrigoyen. ¿Debió d'asoceder?, por Lawrence Arts, Llatín Weekly Review, nᵘ 6, Volume 4, 21 d'abril de 2006.
  126. El día que mataron a Carlos Washington Lencinas, Laura Rodríguez, 15 de payares de 2003, Mendoza, diariu Los Andes; [1]
  127. Luna, 1986, p. 345.
  128. Luna, 2005, p. 161.
  129. Luna, 1986, p. 349.
  130. «Simón Radowitzky» L'Historiador. Consultáu'l 24 d'agostu de 2014.
  131. «descubrimientu-del-petroleo-en-argentina-el-desafío-sigui-siendo-el-mesmu-el so-nacionalizacion-y-la-soberania-hidrocarburifera-en-seriu/ A 107 años del descubrimientu del petroleu n'Arxentina, el desafíu sigue siendo'l mesmu: la so nacionalización y la soberanía hidrocarburífera en serio» Misiones online. Consultáu'l 12 d'avientu de 2014.
  132. Amuchástegui, 1972, p. 423.
  133. David Rock (1988). Arxentina, 1516-1987. Dende la colonización española hasta Alfonsín. Buenos Aires: Alianza, páx. 129.
  134. 134,0 134,1 Bernal, 2005, p. 60.
  135. Quién yera y qué pensaba'l fundador de YPF Páxina 12. Consultáu'l 2 de payares de 2016.
  136. Romero, 1991, p. 172 y 173.
  137. Bernal, 2005, p. 62.
  138. «Presidencia de Marcelo T. de Alvear (añu 1925)» (n'español). Tou Arxentina. Consultáu'l 17 de mayu de 2010.
  139. «La misteriosa y exemplar vida de Hipólito Yrigoyen» Infobae. Consultáu'l 8 setiembre de 2014.
  140. Luna, 1986, p. 48.
  141. Luna, 1986, p. 44.
  142. Luna, 1986, p. 56.
  143. Abiyota, Araceli (2010). Los amores de Yrigoyen. Editorial Ediciones B. ISBN 978-987-627-330-5.
  144. Gallo, 2014, p. 614.
  145. «lleenda-del diariu-de-yrigoyen-la mentira-que-perdura-en-el tiempu.html La lleenda del diariu de Yrigoyen, la mentira que perdura nel tiempu» Babel.
  146. «El diariu de Yrigoyen, ¿un mitu urbanu?» La Mariña. Consultáu'l 8 de mayu de 2015.
  147. Susana Freire (13 d'agostu de 2013). «El diariu del peludo» Diariu La Nación. Consultáu'l 5 de mayu de 2015.
  148. Sebreli, Juan Josén (2011). Crítiques de les idees polítiques arxentines. Editorial Suramericana. Enllaz a Google Books ISBN 978-950-07-3426-4.
  149. «Institutu Nacional Yrigoyeneano». Archiváu dende l'orixinal, el 5 de xunetu de 2006.

Notes editar

  1. Dellos historiadores denominen al periodu como Primeres presidencies radicales, Primeros gobiernos radicales o república radical, al periodu qu'entiende les presidencies de Hipólito Yrigoyen y Marcelo T. de Alvear (1916-1930).

Bibliografía editar

  • Oyanharte, Horacio Bernardo (1934). L'home. Buenos Aires: Tor.
  • Felisatti, Antonio (1984). Hipólito Yrigoyen.
  • Zanini, Eduardo (2003). Hipólito Yrigoyen, a 150 de la so nacencia (biografía). Quintana Ediciones.
  • Rock, David (1988). Arxentina, 1516-1987. Dende la colonización española hasta Alfonsín. Buenos Aires: Alianza.

Enllaces esternos editar

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource. Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.