Historia d'Afganistán

La situación xeográfica d'Afganistán convertir en llugar d'alcuentru d'imperios y civilizaciones, según n'encruz d'importantes rutes comerciales como la ruta de la seda. Esti fechu, según la so estructura tribal, fai difícil la definición d'Afganistán como Estáu a lo llargo de la historia.

Shuja Shah Durrani d'Afganistán en 1839.

Prehistoria editar

Los primeros pobladores del actual Afganistán daten del paleolíticu mediu, tal como lo atestigüen les zones arqueolóxiques de Dara-i Kur y Aq Kupruk. Les escavaciones de xacimientos prehistóricos feches por Louis Dupree y otros arqueólogos suxuren que los humanos primitivos vivíen no que güei ye Afganistán hai aproximao 50 000 años, y que les comunidaes agrícoles n'Afganistán fueron de les primeres nel mundu.[1] A partir del VII mileniu e.C. empezaron les primeres actividaes agrícoles y collo, los primeros establecimientos permanentes. Les primeres ciudaes apaeceríen cola cultura shortugai nel IV mileniu e.C. .

El zoroastrismu predominó como relixón na zona; inclusive'l modernu calendariu solar afganistanu amuesa la influencia del zoroastrismu nos nomes de los meses. Otres relixones, como'l budismu y el hinduismu, llegaron tarde a la rexón.[2]

Los primeros habitantes, alredor del añu 3000 e.C. rellacionábense al traviés de la cultura y el comerciu coles civilizaciones vecines como Jiroft y Tappeh Sialk, ya inclusive calteníen rellaciones cola cultura del valle del Indo (na actual Paquistán).[1] Los primeros pueblos conocíos yeren indoiranios; envaloróse que llegaron a esta rexón hacia l'añu 3000 e.C.[3] y 1500 e.C.,[4] movíos bien posiblemente pola migración indoaria.

Edá Antigua editar

A partir del II mileniu e.C., diverses tribus iranies y aries establecer en suelu afganistanu y darréu, Ciro el Grande incorporar al Imperiu persa, entamándola en cinco satrapíes, contribuyendo a una rellumanza ensin precedentes y acoyendo la relixón de Zoroastru, según la contribución de los sos habitantes a les campañes militares contra los griegos.

Alexandru Magnu dexó a los nativos bactrianos caltener les sos estructures sociopolíticas, faciendo posible l'encruz cultural ente lo persa y lo helénicu.

Del Reinu seléucida al Imperiu sasánida editar

A la muerte d'Alejandro, los bactrianos incorporar al Imperiu seléucida, que sostuvo numberoses guerres col rei indiu Chandragupta (340-298 e.C. ). Hacia l'añu 250 e.C. empezó a crease'l reinu de Bactria, que llogró espandise escontra la India, y años más tarde recibió una nueva invasión de los arios kushana, dando llugar al reináu de Kujula Kadphises y Kaniska y empecipiando un periodu d'influencia relixosa del budismu, sol cual floriaron monumentos como'l de Bāmiyān y Hadda (n'Afganistán).

Cola reconstitución del Imperiu persa so los sasánides, el territoriu sufrió constantes invasiones que la sometieron a la opresión de parte de los yueches, turcos nómades y heftalites (hunos blancos).

Edá Media editar

A partir del 651, los árabes sometieron a los perses y llegaron a Bactria, onde atoparon una aportunante resistencia de los sos habitantes. Los enfrentamientos colos turcos y les ambiciones de los chinos enzancaron la islamización del territoriu, que se produció magar que con Nasr II (913-942), los afganistanos llograron ciertu nivel d'independencia. Más tarde, líderes como Alp Tigin y Mahmud de Ghazni (999-1030), realizaron conquistes territoriales so la direición del Imperiu gaznávida.

La paz nun duró enforma y los turcos selyúcides enfrentar a Bahman (1118-1157) hasta imponer nel tronu a la dinastía Gurí, qu'amplió'l reinu hasta la India y gobernaría hasta'l sieglu XVI.

Les diverses lluches de los príncipes afganistanos pol control del país, llevaron a la devastadora invasión mongola de Gengis Khan en 1221, quien incorporó'l país al Kanato de Chagatai, sacante la rexón de Harat, onde los guries entá caltendríen el so dominiu hasta 1380. Años más tarde, Tamerlán gobernó con mano dura'l país y destruyó el so sistema agrícola.

Edá Moderna editar

Muertu Tamerlán en 1405, el país vivió una renacencia sol reináu de Shahruj Mirza (1405-1447) dende Harat, ente que Husayn I Bayqara dio rellumanza a les artes y les ciencies ya inclusive intentó recuperar l'imperiu de Gengis Khan con nueves conquistes escontra la India que remataron en 1526, magar la perda de Harat a manes de los safavíes.

La decadencia del dominiu turcu empezó cola muerte d'Aurangzeb (1707), lo cual dexó a les tribus afganistanes a desligarse de los socesores d'este y de los gobernantes iranínes. Unu de los sos xefes, Mir Uways, proclamóse emir en Kandahar, y el so fíu Mahmud apoderar de Kirman y Isfahán, de la que treparíen col movimientu de Nadir Sha, que proclamóse rei al apoderase de Kabul (hasta 1739). El so socesor, Ahmed Sah Abdali fundó'l Imperiu durrani y proclamó la independencia d'Afganistán en 1747.

Col gobiernu d'Ahmad, l'imperiu realizó importantes conquistes, sobremanera na India. El so socesor, Timur Shah Durrani, treslladó la capital a Kabul y apurrió paz al país anque esti amosó síntomes d'una decadencia qu'esplotó coles lluches pol tronu qu'asocederíen tres la so muerte y persistieron hasta 1838.

Edá contemporánea editar

Afganistán so los Mohammadzai editar

 
Khan Nasher antes de lluchar cola fuercia colonial británica.

La dinastía Mohammadzai (1838-1973), reorganizó nel país anque nun tardaron en producise les intromisiones de rusos ya ingleses. Mientres el reináu de Dost Mohammed Khan, abandónense los territorios de Caxmir, Multán y Peshâwar pa fortalecer militarmente'l país y acoyese a les tropes del zar rusu. Ello motivó la intervención de la Compañía Británica de les Indies Orientales p'asaltar el país y someter al so rei, que foi remplazado por Shuja Shah Durrani, provocando la rebelión popular de 1847, que se saldó cola derrota inglesa.

Sher Ali Khan sostuvo enfrentamientos con dambes potencies europees, ensin llograr lliberar al país de la so influencia. El so socesor, Mohammad Yaqub Khan, viose obligáu a apautar colos británicos, reconociendo les actuales fronteres del país, so la llinia Durand. A partir d'entós, mientres el reináu de Habibullah Khan, intentóse sacar al país del aislamientu, lo que-y valió la guerra col Reinu Xuníu hasta qu'en 1919 reconoció la so independencia.

Habibullah (1901-1919) editar

La manifestación más clara de que Abdur Rahman estableciera'l so mandu nel país, ye la socesión pacífica que se produz a la so muerte n'ochobre de 1901, cuando'l so fíu Habibullah apuerta al tronu. Anque Abdur Rahman tenía munchos fíos, preparó a Habibullah p'asocede-y y fixo difícil al restu de los sos otros fíos aposta-y la socesión.

El Khan Habibullah intensificó la introducción de teunoloxía europea moderna empecipiada por Abdur Rahman, lo cual supunxo la penetración de les idees y usos occidentales na corte real afganistana y les clases altes. Anque asegura la so posición como gobernante en virtú del sofitu del exércitu creáu pol so padre, Habibullah nun tien el carisma de Abdur Rahman. Poro, la influencia de líderes relixosos ―como Mahmoud Beg Tarzi, primu del so padre― aumenta mientres el so reináu. Tarzi (un poeta y periodista bien viaxáu y educáu) fundara'l periódicu nacionalista Ol-Akbar de Seraj ('l'antorcha de les noticies') con gran influencia política inclusive más allá de les llendes d'Afganistán y qu'encendió les primeres llapaes nacionalistes modernes nel país. Hasta 1919 esti mediu utilízase como plataforma pa oponer los fundamentos clericales en contra de los cambeos pro-occidentales del gobiernu y de la sociedá afganistana. Tal ye la influencia del apasionáu nacionalismu de Tarzi, que se diz que marca a toa una xeneración de reformadores centru asiáticos.

En materia internacional, la llende con Irán se delineó en 1904, cuando se reemplaza l'ambigua demarcación establecida por una comisión británica en 1872. Sicasí, l'alcuerdu nun ye total por cuenta de la diverxencia en compartir les agües del ríu Helmand.

Como tolos acontecimientos de política esterior qu'afectaben a Afganistán antes de la Primer Guerra Mundial, el desenvolvimientu del Gran Xuegu ente Rusia y el Reinu Xuníu tuvo llugar ensin la participación del gobernante afganistanu. L'alcuerdu de 1907 ente dambes potencies non solamente estrema la rexón d'Asia Central en dos esferes d'influencia, sinón que tamién establez les bases de la neutralidá afganistana mientres gran parte del sieglu. L'alcuerdu establez l'aceptación per parte de Rusia de qu'Afganistán queda agora fora de la so esfera d'influencia y que no rellacionao coles cuestiones rusu-afganistanes tien de consultar a Reinu Xuníu. Pela so parte, esti postreru comprometer a nun ocupar nin anexonar territoriu afganistanu; según tampoco interferir nos asuntos internos del país asiáticu.

En 1907, Habibullah visitó la India británica en calidá d'invitáu del virréi, Gilbert Elliot. Impresionáu col poder de los británicos, Habibullah aguanta les presiones del so fíu Amanollah, del propiu Tarzi (padre de la esposa de Amanollah) y otros nacionalistes pa entrar na Primer Guerra Mundial en favor de les Potencies Centrales y contra del Reinu Xuníu. Ello ye que mientres el conflictu Afganistán permanez neutral, a pesar de la presión interna de sofitar a Turquía cuando'l sultán proclama la participación de la so nación no que considera una guerra santa. Sicasí, Habibullah demuestra la so habilidá al recibir y engatusar a una delegación xermanu-turca en Kabul mientres 1915, de la que ―depués de muncha dilación― llogra un alcuerdu d'enforma dineru y provisiones en cuenta de atacar la colonia británica d'India. Pero'l gobernante afganistanu ve nel conflictu una gran oportunidá de llograr ventayes en cuenta de dambos bandos: ufierta al Reinu Xuníu la so neutralidá en cuenta de que los británicos reconozan la so soberanía al acabar la guerra. El non cumplimientu d'esta promesa y les divisiones ente pro británicos y anti-británicos al interior de la sociedá afganistana, provoca que Habibullah seya asesináu'l 20 de febreru de 1919, por persones acomuñaes a esti últimu movimientu.

Amanulá (1919-1929) editar

Amanulá asumió entós el poder del so padre, en imponiéndose al so tíu Nasrullah, a quién denunció como usurpador y cómpliz nel asesinatu del so padre. Amanulá yera un encesu reformador, al estilu de los sos contemporáneos Reza Shah n'Irán y Kemal Ataturk en Turquía. Esixó la revisión de los alcuerdos roblaos con Reinu Xuníu nos cualos la potencia europea faíase cargu de les rellaciones esteriores d'Afganistán en cuenta de «proteición» contra Rusia y l'entrega d'un subsidiu consistente en dineru y material pal exércitu.

El refugu británicu a aceptar un cambéu del statu quo llevó ―en mayu de 1919― a Amanulá a proclamar unilateralmente la independencia del so país y a atacar la frontera india, dando entamu a la tercer guerra anglu-afganistana. El Reinu Xuníu taba escosáu militarmente tres la Primer Guerra Mundial y nun s'atopaba en condiciones d'entamar una guerra na frontera Indo-afganistana, polo que se llindó a refugar la ofensiva xunto a la frontera. Tres intenses negociaciones, restauróse la paz y Amanulá llogró que'l Reinu Xuníu reconociera la independencia d'Afganistán. La reconocencia formal d'Afganistán como nación independiente per parte del Reinu Xuníu, concretar nel nuevu Tratáu de Rawalpindi, robláu'l 8 d'agostu de 1919 y enmendado en payares de 1921.

Apenes robláu'l mentáu tratáu, Amanulá unvió una delegación al esterior coles mires d'establecer rellaciones diplomátiques con distintos países d'Asia, Europa y América. La primer etapa de la delegación foi Moscú, onde foi recibíu n'ochobre de 1919 colos brazos abiertos per parte de los líderes del nuevu réxime soviéticu. Esto traducióse nun tratáu d'amistá cola Xunión Soviética y na reconocencia mutua de dambes naciones. D'esta manera, Afganistán foi'l primer país nel mundu en reconocer al gobiernu soviéticu. Con ello, Afganistán non solamente consiguió la reconocencia de la so independencia per parte de la Xunión Soviética, sinón tamién la ufierta d'ayuda moral y material na so heroica llucha contra l'imperialismu británicu». Esto traduciráse na evolución d'una rellación especial» ente los dos gobiernos nos siguientes 50 años.

Ente 1919 y 1929, la rellación cola Xunión Soviética foi amistosa y granible, especialmente p'Afganistán. Ello ye que numberosos téunicos ya instructores soviéticos llegaron al país pa tender llinies de teléfonu y telégrafu; preparar a los mozos téunicos afganistanos y entrenar a los primeres piloto de la naciente fuercia aérea afganistana. De resultes, el mercáu afganí viose anubiertu de productos soviéticos, en reemplazu de los británicos.

En 1923, Amanulá camudó'l so títulu d'emir al de Rei y darréu empezó a desenvolver una serie de reformes polítiques, sociales y relixoses; ente les que destaquen cambeos constitucionales y alministrativos (como la designación del so fíu mayor como herederu del tronu, en llugar del so hermanu, tal como lo establecía la llexislación islámica), la supresión del velu de les muyeres y la creación de les escueles pa dambos sexos.

Los grupos relixosos conservadores y los líderes tribales sintiéronse afrellaos por estes polítiques. La rebelión de Khost, una revuelta tribal en 1924, foi encalorada totalmente, pero en payares de 1928, un llevantamientu de miembros d'una tribu de Shinwari, siguíu d'ataques armaos de les fuercies Kodamani y Kuhistani del líder rebalbu Baccheh Saqow ("el fíu del portador d'agua"), derivaron nuna guerra civil que forzó la cayida del rei Amanulá. Tres un infructuosu esfuerciu por recuperar el tronu'l 14 de xineru de 1929 Amanollah abdicó en favor del so hermanu mayor, Inayatollah, pero Baccheh Saqow proclamóse Habibullāh Kalakānin, emir d'Afganistán, estableciendo un réxime conservador y contrariu a la política de reformes, llegando a derogar o atayar munches d'elles.

Amanulá crució la frontera india'l 23 de mayu de 1929 y vivió el so destierru n'Italia y Suiza. Finó en Zúrich (Suiza) el 26 d'abril de 1960 y darréu los sos restos fueron soterraos na ciudá de Jalalabad, al llau de la tumba de Habibollah.

Mohammad Nadir Shah (1929-1933) editar

Habibollah II foi remanáu dende'l tronu por Mohammad Nadir Kan y los sos hermanos, primos llonxanos de Amanollah. El 10 d'ochobre de 1929, Habibollah II foi executáu xunto a 17 de los sos collaboradores y darréu una asamblea tribal «escoyó» a Nadir Khan como shah. Este empecipió una sangrienta persecución de la oposición al so réxime y partidarios de Habibollah II. En 1931, ellaboróse una nueva Constitución basada na promulgada por Amanollah en 1923, anque empobinada a aselar a los líderes relixosos y tribales conservadores. Nadir Khan foi asesináu'l 8 de payares de 1933, siendo asocedíu nel tronu pol so fíu de 19 años, el príncipe Mohammed Zahir Shah.

Zahir Shah (1933-1973) editar

El nuevu Rei Zahir Sha encargó la formación del gobiernu al so tíu Mohammed Hashem, promotor d'una nueva política de reformes más d'acordies cola realidá social: reorganización del exércitu, obligatoriedá de la enseñanza primaria masculina, creación de colexos de segunda enseñanza y estensión ―con ayuda de médicos turcos que crearon una facultá de Medicina― de les midíes d'hixene en tol país.

Pa enllenar el buecu políticu, económicu y téunicu dexáu polos británicu, el nuevu gobiernu recurrió a los Estaos Xuníos pa esplorar los recursos naturales del país y pa construyir sistemes de regación y de comunicación. El gobiernu afganistanu ufiertó favorables incentivos a les empreses comerciales estauxunidenses (como contratos bien favorables) de manera de llograr un rápidu desenvolvimientu n'árees xeográfiques improductives, como nel valle de Hilmand, al sur del país.

Mientres la década de 1930, la economía nacional creció so la direición de dellos empresarios qu'empezaron proyeutos industriales en pequeña escala. Los primeres 20 años del reináu de Zahir Shah carauterizar por cauteloses polítiques d'afitamientu nacional, una espansión de les rellaciones internacionales y el desenvolvimientu interior del país. La Segunda Guerra Mundial provocó retrasos nesti procesu de desenvolvimientu, pero Afganistán caltuvo la so tradicional neutralidá, a pesar de qu'en 1941 aportó a espulsar a los ciudadanos alemanes, xaponeses ya italianos, so la presión británico y soviético, esaniciando cualquier sida pa una eventual ocupación estranxera.

En mayu de 1946, el Primer Ministru Hashem dimite tres 17 años nel cargu, siendo reemplazáu por Mohammed Ghazi, quien robló colos soviéticos un alcuerdu sobre llendes fronterices y fixo almitir a Afganistán na Organización de Naciones Xuníes (ONX). Escontra fines del mesmu añu, el cargu de Primer Ministru ye exercíu por Sirdar Sha Jan (hermanu de Hashem), quien dexó la celebración d'eleiciones y favoreció una cobarde llibertá de prensa nel país.

En materia internacional, l'entamu de la guerra fría ente los Estaos Xuníos y la Xunión Soviética llevó al país a analayar ente dambes potencies en busca d'ayuda. Les disputes territoriales con Paquistán, derivaes de la asignación en 1947 a esti país del llau británicu de la llinia Durand, habitáu por pashtunes, asitió a la India (antibritánica y non alliniada) en favor de los afganistanos. Per otru llau, el papel clave que xugaben los paquistaninos nel sistema d'aliances d'Estaos Xuníos, llevaron inevitablemente a perder l'enfotu de la potencia occidental y decantase pola Xunión Soviética.

El llamáu Parllamentu Lliberal funcionó de 1949 a 1952. Sicasí, les corrientes conservadores del réxime animaes polos líderes relixosos― sofitaron la destitución de Sirdar Sha Jan y l'ascensión nel cargu del teniente xeneral Mohammed Daud Khan, en 1953. Mientres los 10 años en qu'exerció'l so cargu, Daud Khan sostuvo una postura más dura respectu del problema del Pashtunistán y allegó a la Xunión Soviética en busca d'ayuda militar y económica. Esti acercamientu foi motiváu pol cansanciu de Daud cola actitú estauxunidense, que non solo abogó por una solución diplomática al asuntu del Pasthunistán, sinón qu'esixó a Afganistán abandonar la so tradicional neutralidá ya incorporase (al pie d'Irán, Iraq, Turquía y Paquistán) al bloque pro-occidental nel Pactu de Bagdag.

Pese que los soviéticos convertir nos principales socios comerciales y militares d'Afganistán, los afganistanos caltuviéronse neutrales na Guerra Fría y el país convertir nuna Corea económica», como beneficiaria simultánea de l'abondosa ayuda soviética y l'estauxunidense, aprovechando la competencia ente dambes superpotencies por asegurar la so influencia na zona. Ello ye qu'en 1954 la Gran Asamblea Afganistana tomó la resolución de que «les necesidaes militar y económicu tienen de tomase uquier qu'esto seya posible».

N'avientu de 1955, Bulganin y Khrushchov visitaron Kabul de regresu al so viaxe a India y aseguraron la so ayuda a Afganistán, por aciu el otorgamiento d'un préstamu al llargu plazu de 100 millones de dólares d'Estaos Xuníos y el sofitu diplomáticu soviéticu nel asuntu del Pasthunistán. Como frutu d'esti alcuerdu, empecipiáronse numberosos intercambios ente dambos países; miles de mozos afganistanos completaron los sos estudios na Xunión Soviética (especialmente nel terrén militar). Coles mesmes, grandes proyeutos nel sector de les comunicaciones fueron entamaos polos soviéticos: construyéronse miles de quilómetros de caminos y los principales aeropuertos del país. Llevantóse un institutu politéunicu en Kabul y dellos más pequeños en delles provincies.

Dende 1958 a 1973, el 50 per cientu de los funcionarios nuevos y téunicos del exércitu fueren preparaos na Xunión Soviética o so la supervisión d'instructores soviéticos n'Afganistán.

Nel aspeutu domésticu, Daud Khan tuvo ésitu na introducción d'importantes reformes educatives y sociales, tales como l'usu voluntariu del velu de les muyeres y l'abolición del purdha (el costume musulmana d'esconder a les muyeres de la vida pública), lo que teóricamente produció un aumentu de la fuercia de trabayu envaloráu nun 50 %. A pesar d'estes meyores, el réxime siguía siendo represivu y nun toleraba la oposición política direuta.

El problema del Pashtunistán y l'acercamientu a la Xunión Soviética bastió la cayida del primer ministru Daud Khan. N'agostu de 1961 y como respuesta al baturiciu afganistanu que se taba produciendo ente la so población d'orixe pashtún, Paquistán cerró la frontera con Afganistán. L'allongamientu del zarru fronterizu causó una fuerte dependencia comercial cola Xunión Soviética. Pa revertir la situación, Daud Khan dimitió en marzu de 1963, lo que tuvo de resultes que Paquistán reabriera la frontera gradualmente ente abril y mayu del mesmu añu.

Pela so parte, el Rei Zahir Sha nomó como Primer Ministru a Muhammad Yusuf, quien constituyó un gabinete con tecnócrates y intelectuales. Esti gobiernu suxurió al Rei la ellaboración d'una nueva Constitución que conduxera al país escontra una monarquía constitucional. El Rei Zahir Sha aceptó la propuesta y la nueva Constitución foi esbozada por espertos afganistanos, en collaboración con conseyeros llegales estranxeros (un francés, un indiu y un exipciu). Basar nos principios de la monarquía parllamentaria (esclusión de la familia real de la esfera política), pero caltuvo los valores tradicionales del Islam.

La nueva Constitución foi aprobada pola Asamblea Nacional n'ochobre de 1964, con un solu votu en contra y darréu foi ratificada pol Rei. Sol nuevu réxime, esistiría la Casa del Pueblu ―con 216 miembros escoyíos― y la Casa de los Superiores ―con 84 miembros― de los cualos un terciu sería escoyíu pol pueblu, un terciu designáu pol rei y el restu escoyíu indireutamente por nuevu asamblees provinciales. Les eleiciones xenerales pa dambes cámares llexislatives afitar pa ochobre de 1965, polo que'l gobiernu interín tuvo tiempu abondu pa preparar y promulgar por decretu real les lleis pa les primeres eleiciones democrátiques na hestoria afganistana.

Autorizóse la formación de grupos políticos, cola condición de que los sos oxetivos y actividaes respetaren los principios fundamentales de la nueva Constitución: l'Islam, la monarquía constitucional y la llibertá individual. Poro, la formación de movimientos d'enclín marxistes quedaba potencialmente prohibida. Antemanándose a les disposiciones llegales que tenía de promulgar el Parllamentu y podría escluyi-yos de la vida pública, los grupos d'esquierda llanzaron una intensiva campaña pa ganase a la mocedá amparándose na Llibertá de Prensa apocayá instaurada pol gobiernu interín por aciu real decretu.

La polarización de la política afganistana (nes eleiciones de 1965 y de 1969 participaron enclinos que cubríen dende'l fundamentalismu islámicu hasta'l comunismu pro-soviéticu) traducir nuna cierta inestabilidá: hubo un total de cinco primeros ministros ente setiembre de 1965 y avientu de 1972. Yá dende l'apertura del primer parllamentu democráticu, los grupos marxistes afalaron revueltes estudiantiles y pidieron la dimisión del gobiernu. L'ex embaxador en Washington y ex ministru d'información, Muhammad Hashem Maiwandwal, foi llamáu pa formar un nuevu gobiernu. Esti fechu supunxo'l primer niciu del fracasu del esperimentu democráticu nel país.

El grupu lliberal, promotor y impulsor de la monarquía constitucional, foi escluyíu del gobiernu y reemplazáu por políticos contrarios a la Constitución. Como resultancia, la carta magna foi parcialmente aplicada y nun se produció la esclusión del sistema de partíos d'aquéllos contrarios a la monarquía y al Islam. Los grupos marxistes aprovechar de la política de «dexar faer» de los socesivos gobiernos y espublizaron la so ideoloxía en diarios tales como Jalq ('pueblu'), Parcham ('bandera') y Shola ('llapada'), esti postreru d'ideoloxía maoísta.

Daud (1973-1978) editar

En xunetu de 1973 Mohammed Daud Khan derrocó al rei Zahir Shah, mientres esti postreru atópase n'Italia recibiendo tratamientu médicu, proclamándose la República.[5]

Daud prometió una reforma agraria, ameyorar el nivel de vida y otres reformes progresistes. Primeramente averóse a l'ala moderada del Partíu Democráticu Popular d'Afganistán (PDPA, comunista), pero darréu alloñóse y fundó'l so propiu partíu, el Revolucionariu Nacional en 1976. Esi añu, empecipió un plan p'ameyorar la economía y el bienestar, que nun tuvo ésitu. En 1977 la Loya Jirga (cámara alta del parllamentu) aprobó una nueva constitución con partíu únicu, el Revolucionariu Nacional, lo que causó un gran descontentu. A empiezos del añu siguiente, axentes del réxime asesinaron al dirixente comunista Mir Akbar Kaibar y Daud ordenó l'arrestu de los dirixentes del PDPA. El 27 d'abril una revolución empobinada por Abdul Qadir y Mohammad Aslam Watanjar trunfó. Daud foi executáu, el PDPA formó gobiernu y proclamó la República Democrática d'Afganistán.

Abdul Qadir como líder d'una faición izquierdista del exércitu afganistanu, constitúi un Conseyu Revolucionariu de les Fuercies Armaes, aquel 28 d'abril de 1978 les informaciones dende Kabul yeren confuses y nun se sabía'l paradoriu del presidente derrocáu.[6] A otru día el líder de los rebeldes comunica per radio que Mohammed Daud Khan morrió asesináu al presentar resistencia.[7] L'embaxador soviéticu, Aleksandr Puzanov, tuvo noticies del golpe poco primero de que esti llevar a cabu. Manifestó la so oposición, como tamién lo fixeron dende Moscú. La URSS caltuviera unes rellaciones cordiales col gobiernu de Daud y nun taba pol llabor de ver cómo'l PDPA llegaba al poder.[8]

República socialista (1978-1992) editar

Afganistán na órbita soviética editar

Col establecimientu n'Afganistán d'un réxime prosoviéticu, la Xunión Soviética trató de llograr un peón pa influyir na rexón.[9] Lo cierto ye que, la repentina apaición d'un Gobiernu comunista n'Afganistán, modificó'l contestu político y estratéxico esistente nel sur d'Asia.

La Xunión Soviética foi'l primer gobiernu que reconoció al nuevu réxime d'Afganistán empobináu por Nur Mohammad Taraki.[10] Dellos espertos na prensa occidental menten que la Xunión Soviética sofitó'l golpe d'estáu del 27 d'abril de 1978, lo que ye desmentíu delles vegaes polos dirixentes soviéticos y los sos voceros en tol mundu.[11] La influencia soviética en dichu eventu deber a que'l Partíu Comunista d'Afganistán ye sofitáu por un exércitu y una fuercia aérea, que los sos oficiales fueron instruyíos na so mayoría n'academies y escueles de la Xunión Soviética. Hafizullah Amin, definió al Partíu Democráticu del Pueblu como un partíu del movimientu internacional de la clase obrera, pero nun puede ser designáu como marxista-leninista» y afirma que n'Afganistán hai 1900 conseyeros estranxeros, d'ellos, 1100 son soviéticos, entendíos los militares.[12]

El nuevu presidente afganistanu Nur Mohammad Taraki aportuna en delles ocasiones en declarar que'l so país «nun va ser un satélite soviéticu». Dempués del golpe d'estáu señala que'l númberu de muertos per dambos llaos nun supera los setenta,[13] anque dellos observadores occidentales calculen que'l númberu de persones que perecieron mientres los dos díes de combate y les subsiguientes series d'execuciones sumarias xubiría a 10 000 muertos. La resistencia en Kabul, dura más de venticuatro hores, y solo la decisiva intervención de los cazabombarderos de los sublevaos inclinó la balanza a favor de los insurxentes.[14]

Dempués de la Revolución de Saur, Nur Mohammad Taraki asumió como presidente del Conseyu Revolucionariu. Taraki propunxo la realización d'una reforma agraria, l'abolición de la usura y otres reformes progresistes. Atopó oposición nos «muyahidines», fundamentalistes islámicos, que vieron nesti programa una amenaza. Estos, sofitaos armamentísticamente per Estaos Xuníos y al traviés del bloquéu del granu consideraron que nun taben dispuestos a dexar la modernización del país empezando la Guerra Civil Afganistana.

A fines de 1978, Nur Mohammad Taraki ye cordialmente recibíu en Moscú.[15] Mientres esa visita, Afganistán robla'l Tratáu d'Amistá y Cooperación cola Xunión Soviética, de venti años de duración[16] y califica a la Xunión Soviética como «el nuesu gran vecín del Norte». El nuevu réxime aplica una purga a l'Alministración y nel país hai munches detenciones.[17]

Fraxilidá del gobiernu de Nur Mohammad Taraki y ascensu de Jafizulá Amín

La Xunión Soviética, ante la posibilidá d'una invasión iranina n'Afganistán, manifiestó la so solidaridá y sofitu a Afganistán.[18] Amás del riesgu d'invasión, el nuevu réxime enfrentar a otru problema, una y bones el Gobiernu estauxunidense presenta una dura nota de protesta a la Xunión Soviética pol papel representáu polos conseyeros soviéticos» n'Afganistán mientres el secuestru y asesinatu del embaxador estauxunidense nesi país, Adolph Dubs.[19]

Dase un golpe d'estáu que Moscú reconoz pero que ye darréu atayáu, y que s'empecipió na ciudá de Herat. A los golpistes prindaos alcuéntrase-yos documentos y dineru estranxero: «lo que supón que la provocación provenía de países vecinos».[20]

En setiembre de 1979 tuvo llugar un golpe d'Estáu perpretado por Jafizulá Amín. N'avientu, Amín, que s'aliara a los estauxunidenses, foi derrocáu pol Conseyu Revolucionariu y los soviéticos, quien unviaron un contingente llindáu d'ayuda militar. Esta aición foi catalogada como una invasión» nel marcu de la Guerra Fría.

La sustitución del presidente d'Afganistán, Nur Mohammad Taraki, pol home fuerte» del réxime, el primer ministru Hafizullah Amin, toma despreveníos a los dirixentes soviéticos, estos reaccionaron con una gran rapidez, espresando a Hafizullah Amin «la certidume de que les rellaciones fraternales ente la Xunión Soviética y l'Afganistán revolucionariu van siguir desenvolviéndose favorablemente».[21]

Estaos Xuníos alvierte movimientos de tropes soviétiques nes proximidaes de la frontera con Afganistán. Inclusive'l líder del Frente Nacional de Lliberación Afganistanu, Sayed Ahmed Gilani, ordena a los sos combatientes n'Afganistán que tean preparaos «pa un enfrentamientu eventual» con soldaos soviéticos.[22]

Nur Mohammad Taraki, ex presidente d'Afganistán, fina, víctima d'una enllargada enfermedá, según una emisión de Radiu Kabul.[23] Radio Kabul hai anuncia'l fracasu d'un intentu de golpe militar contra'l réxime afganistanu.[24]

La invasión soviética editar

Nes acabadures de 1979 les tropes soviétiques allugaes en territoriu afganistanu camuden el so papel de «asesores» pol de «tropes de combate».[25] La Nasr Islami asesina a dellos civiles soviéticos que pasiaben nun bazar en Kabul lo que revela que'l conflictu yá ta en desenvolvimientu y dellos observadores sollerten d'una medría de la presencia militar soviética n'Afganistán.[26] Casi al terminar la década de los setenta, el Gobiernu estauxunidense conderga la intervención soviética n'Afganistán.[27]

El gobiernu de Hafizullah Amin ye derrocáu poles fuercies encabezaes por Babrak Karmal, especúlase que los invasores soviéticu sofitar pa peracabar el golpe.[28] Les tropes soviétiques patrullen les cais de Kabul.[29] La Xunión Soviética almite darréu la so participación nos últimos acontecimientos en territoriu afganistanu.[30] Ante la reconocencia soviética, la OTAN estudia midíes pa sancionar a la Xunión Soviética.[31] A pesar d'esto, l'exércitu soviéticu esplegar por tol territoriu afganistanu.[32] El presidente d'Estaos Xuníos, Jimmy Carter afirma parolar con Leonid Brézhnev, el xefe de la Xunión Soviética y afirma que les sos esplicaciones son falses.[33] Darréu, el presidente d'Estaos Xuníos llamó a consultes al so embaxador na Xunión Soviética.[34] L'alderique sobre'l Tratáu Salt II ye aplazáu nel Senáu de los Estaos Xuníos.[35] L'axencia soviética, TASS, acusa al presidente d'Estaos Xuníos de belicista.[36]

El comandante supremu de les fuercies aliaes de la OTAN, el xeneral estauxunidense Bernard W. Rogers, aportuna en que l'Alianza Atlántica tenía de tar preparada pa dir a la guerra en defensa del so territoriu».[37] «La invasión soviética n'Afganistán ye l'amenaza más importante pa la paz dende la segunda guerra mundial», afirma presidente d'Estaos Xuníos, Jimmy Carter.[38]

Tres selmanes dempués de que Babrak Karmal derrocara a Amin, la situación n'Afganistán ye caótica.[39] Zbigniew Brzezinski, conseyeru de Jimmy Carter afirma nun discursu: «Hai poques probabilidaes de que Afganistán convertir nel Vietnam de la Xunión Soviética».[40]

El Departamentu d'Estáu estauxunidense reafita que les fuercies d'intervención soviétiques n'Afganistán, que superen agora los 80 000 homes, desempeñen un papel cada vez más activu na llucha contra los insurrectos musulmanes.[41] La Xunión Soviética ta amontando'l númberu de tropes n'Afganistán, tresportándoles con aviones dende les sos bases del este européu, según fontes diplomátiques acreditaes en Kabul.[42] Sicasí, hai disgustu ente los miembros de la OTAN pos afirmen que Washington oculta información sobre los movimientos de les tropes soviétiques n'Afganistán.[43]

Sollertada poles constantes informaciones sobre l'usu de gases venenosos soviéticos n'Afganistán, la OTAN tarrez que Moscú desencadene una guerra con armes químiques, pa la qu'Occidente nun ta preparáu.[44]

Les sanciones políticu y económicu contra la Xunión Soviética editar

Jimmy Carter emplega l'arma de trigu contra la Xunión Soviética: Na so decisión más firme dende l'entamu de la so presidencia, el presidente Jimmy Carter, respuende a la Xunión Soviética pola so intervención n'Afganistán bloquiando la venta de diecisiete millones de tonelaes de ceberes estauxunidense a la Xunión Soviética, previstes para 1980, y rearmando a Paquistán. El golpe de trigu foi letal pa la Xunión Soviética, un país qu'a pesar d'aplicar el subsidiu agrícola más grande na historia de la humanidá, según Alec Nove, mientres la década de los setentas, nun pudo atayar la so dependencia de les importaciones de granu. En 1984 y 1985 les condiciones climátiques fueron adverses y la situación pa los llabradores soviéticos y l'economía soviética polo xeneral vuélvese más complexa.[45]

La Xunión Soviética dirixe una alvertencia al Gobiernu de Paquistán pos la acusa dar sofitu a los rebeldes afganistanos.[46] Mientres el xeneral Moharnmad Zla Ul Haq respuende: «Convidáronme a declarar la guerra santa y yo díxi-yos que'l momentu nun llegó inda».[47] Estaos Xuníos anuncia qu'estudia la posibilidá d'ufiertar sofitu militar a la guerrilla musulmana que combate al Exércitu soviéticu n'Afganistán. Estaos Xuníos solo va suministrar anguaño a Moscú ocho millones de tonelaes de granu de los venticinco previstes según los alcuerdos yá roblaos. La Xunión Soviética, qu'en 1979 yá tuvo un importante déficit na so collecha, va vese privada d'un 6 % de les sos necesidaes globales por cuenta de la decisión estauxunidense. Nos últimos díes, Moscú, que prevía la decisión de Washington, acelera la compra de granu estauxunidense. Canadá y Australia non remplazarán coles sos colleches de trigu la cebera que Estaos Xuníos nun va vender a la Xunión Soviética. Estaos Xuníos decidió tamién esaniciar los privilexos pesqueros de la Xunión Soviética n'agües estauxunidense y atayar la venta de teunoloxía estauxunidense a Moscú.[48] La Xunión Soviética respuendi acusándo-y d'empecipiar una nueva guerra fría y califica les midíes adoptaes por Washington de «flagrante violación» de los compromisos estauxunidenses.[49]

El vizprimer ministru chinu, Deng Xiaoping, solicita una alianza ente China, Estaos Xuníos y tolos países comenenciudos, contra la Xunión Soviética «que la so política expansionista nun va acabar nunca».[50] Estaos Xuníos y la República Popular de China deciden suscribir un alcuerdu urxente» de resistencia y oposición a la intervención soviética n'Afganistán.[51]

El presidente iraquín, Sadam Husein, conderga la intervención soviética n'Afganistán, calificándola d'error grave, peligrosu, inexcusable ya inxustificable».[52] Arabia Saudita ruempe rellaciones diplomátiques con Afganistán, como protesta ante'l réxime illegal de Kabul» y la invasión soviética del país.[53]

Faruk Kadumi, presidente de la seición política de la Organización pa la Lliberación de Palestina (OLP), declara que la Xunión Soviética emprestó una ayuda altruista» a Afganistán. Esta ayuda «agafó tanto al imperialismu estauxunidense porque quería siguir esplotando les riqueces naturales d'Irán y Afganistán».[54]

La Xunión Soviética sufre un fuerte escalabru diplomáticu y moral nes Naciones Xuníes, cuando la mayoría de los países del Tercer Mundu, integraos nel movimientu de non alliniaos, votaron con toles naciones occidentales una resolución de condena de la invasión d'Afganistán pola Xunión Soviética.[55] Nuna visita a la India, Leonid Breznev ye recibíu con ulles y manifestaciones antisoviétiques.[56] En Teḥrán, un ensame intenta asaltar la sede de la embaxada soviética.[57]

El presidente d'Estaos Xuníos Jimmy Carter va solicitar al Congresu un presupuestu de Defensa para 1981 de 158 000 millones de dólares, lo que supón un 5 % más que'l destináu para 1980. La xustificación principal pa dichu amonto armamentístico son les sanciones a la Xunión Soviética.[58]

La Comunidá Económica Europea (CEE) decide suprimir l'ayuda a les esportaciones de mantega a la Xunión Soviética, a Afganistán y a los países del este d'Europa.[59] Ente que, Francia y la República Federal d'Alemaña dirixen una enérxica alvertencia a la Xunión Soviética, nel sentíu de que van utilizar la so capacidá militar si Moscú intenta nueves aiciones similares a la d'Afganistán.[60]

Mientres el mes de febreru de 1980, el presidente d'Estaos Xuníos, Jimmy Carter, ordena l'embargu de les ventes de fosfatos estauxunidenses a la Xunión Soviética. L'embargu estauxunidense de les ventes de fosfatu a la Xunión Soviética va aniciar un importante escedente sobre'l mercáu mundial, un nuevu descensu de los precios, y, arriendes d'ello, serios problemes pa la economía marroquina, que depende en gran midida, pa los sos ingresos en divises, d'esta esportación.[61]

Dempués de presentar ante'l Congresu un plan antiinflación, con amenorgamientu del gastu públicu, la llimitación del creitu; y nuevos impuestos pa la gasolina, el presidente d'Estaos Xuníos, Jimmy Carter, anuncia que Estaos Xuníos podría arrenunciar al tratáu robláu cola Xunión Soviética sobre la llimitación d'armes nucleares, SALT II.[62] En mayu de 1980, mientres un eventu en Filadelfia, Jimmy Carter pronuncia un discursu onde alvierte a los países occidentales sobre l'amenaza soviética,[63] el cual ye calificáu pola Xunión Soviética como una declaración de guerra fría[64]

Crisis nel gobiernu de la Xunión Soviética y diferencies internes na alministración de Jimmy Carter editar

El xefe del Estáu y del Partíu Comunista soviéticu, Leonid Brézhnev, paez que ye contrariu a la invasión d'Afganistán, pero la so posición nun llogró imponese a la mayoría nel buró políticu del so partíu. Ello significaría que s'acentuó la crisis nel cumal políticu de la Xunión Soviética. Esta vegada nun apaeció en públicu, desque empezó la invasión d'Afganistán, pa esplicar los motivos de tal operación a los ciudadanos soviéticos. El precariu estáu de salú de los dos máximos líderes soviéticos xustificaba'l so escurecimientu, pero negar a especular sobre eventuales cambeos nel equipu del poder na Xunión Soviética. La intervención soviética n'Afganistán foi decidida por una faición del Politburó qu'entendía al ministru de Defensa, Dimitri Ustinov, Andrei Kirilenko, l'ideólogu Mikhail Suslov, Yuri Andropov, xefe de la KGB, según el ministru d'Asuntos Esteriores, Andrei Gromiko.[65][66][67]

Leonid Brézhnev, dirixente máximu de la Xunión Soviética, afirma que les unidaes soviétiques unviaes a Afganistán van ser retiraes dafechu d'esti país cuando suman les causes que llevaron a les autoridaes afganistanes a pidir la so entrada nél y pidan la so evacuación.[68]

N'Estaos Xuníos, dimite'l Secretariu d'Estáu, Cyrus Vance, poles sos diferencies col presidente Jimmy Carter sobre la estratexa del rescate de los rehenes estauxunidense en Teḥrán y los conseyos del asesor presidencial, Zbignew Brzezinski sobre la tema Afganistán.[69]

La resistencia antisoviética n'Afganistán y l'ayuda occidental editar
 
Insurxentes afganistanos.

«Nun nos fai falta l'ayuda estranxera. Tamos acostumaos dende hai enforma tiempu a tener en casa nueses mesmes armes: dende una pistola a un antiaéreo», declara Gul Mohamad, voceru de Hezbi Islami Afganistán. El mercáu negru d'armamentos ye fabulosu y sospriende a quien lo desconocen.[70]

Los principales grupos musulmanes integren la resistencia antisoviética en [[Afganistán)):

  1. El Frente de la Revolución Islámica, de Sayed Ahmed Gailan (proestauxunidense), foi escluyíu de la federación d'insurxentes.
  2. El Hezbi Islami d'Afganistán, entama los primeros combates nes provincies de Paktia y Konar. La derecha monárquica afganistana califica a esti partíu d'islámicu-leninista. El so dirixente ye l'inxenieru Gulbudin Hekmatiar.
  3. El grupu Jamiat Islami, que dirixe'l profesor Buhranuddin Rabanni, ye unu de los que más s'estrema del restu. Actúa básicamente nel estremu nororiental d'Afganistán (cerca de la pequeña frontera de China) y paez bien influyíu poles tesis maoístes.
  4. Jarakat Enguelab Islami, que dirixe'l profesor de relixón Mohammed Nabi Mohamadi, ye'l más puramente islámicu de los siete grupos. Les provincies nes que tien mayor implantación son les de Tayar y Beluchistán. Esti grupu cunta ente los sos militantes con bon númberu de mullahs (sacerdotes islámicos) y considérase-y bien xuníu a la organización integrista Hermanos Musulmanes, qu'axunta a los «fundamentalistes» de tol mundu islámicu.

[71]

Sicasí, toos estos grupos a pesar de tar entamaos, na so mayoría, nuna federación nun consiguen constituyir un frente común.[72]

El tráficu d'armes espolleta na frontera afganistanu-paquistanina. El mercáu artesanal d'armes de Darras ye'l más socorríu polos insurxentes afganistanos.[73]

Anque'l gobiernu d'Estaos Xuníos decide aplazar la entrega de material militar a Paquistán,[74] según el diariu The Washington Post, Estaos Xuníos da de callao armes llixeres y anticarro a los rebeldes afganistanos que combaten contra les tropes soviétiques qu'ocupen el so país,[75] y los chinos manifiesten que tán dispuestos a ayudar tamién.[76] La cadena de noticies estauxunidense American Broadcasting Company (ABC) nel so programa 20-20 señala que Washington apurre armamentu a los rebeldes afganistanos per mediu d'un programa ordenáu pol presidente Jimmy Carter en xineru de 1980 y executáu pol direutor de la CIA, Stansfield Turner y el so asesor de Seguridá Nacional, Zbignew Brzezinski.[77] N'entrevista cola cadena estauxunidense NBC, el presidente d'Exiptu, Anuar el Sadat, revela que'l so país vendió-y armes soviétiques a los Estaos Xuníos al envís de sofitar a la insurxencia afganistana.[78] L'ayuda occidental nun puede despintase y les protestes de Leonid Brézhnev son muestra d'ello, más que los artículos publicaos esporádicamente na prensa occidental.[79]

El presidente Jimmy Carter afirma en Belgráu que Estaos Xuníos ta dispuestu a ufiertar garantíes a un Gobiernu que sería aceptable pal pueblu afganistanu. Les declaraciones provoquen indignación nel gobiernu soviéticu.[80]

El republicanu Ronald Reagan, al entamu de la so alministración, fai una ufierta abierta de sofitu a la resistencia afganistana, esta declaración toma por sorpresa a Moscú, que los sos dirixentes critiquen de «cinicas» les declaraciones del presidente de los Estaos Xuníos.[81]

Pel llau cultural, el pueblu afganistanu amuesa resistencia. La ministra d'Educación, Anahita Ratebzad, amuesa'l so desconsuelu poles dificultaes qu'hubo: «Menos de la metá de los ciudadanos de la cantidá prevista ye'l númberu real consiguíu nesta primer esperiencia. La escolarización obligatoria».[82]

Radio Kabul Llibre ye creada con fines propagandísticos antisoviéticos y funciona gracies a los donativos d'intelectuales europeos.[83]

La debilidá del invasor poner de manifiestu cuándo s'enfrenten nes cais de Kabul colos insurxentes afganistanos a plena lluz del día.[84] y cuando en menos d'un añu de cumplise la invasión soviética, la insurxencia afganistana toma la segunda ciudá más importante del país, Kandahar.[85] Esa ciudá convertir dende mayu de 1981 nel bastión de la insurxencia afganistana. Por esi motivu la fuercia aérea soviética la bombardeó de manera encarnizada, causando cientos de civiles muertos nel mes de febreru de 1982.[86]

Fontes occidentales afirmen que dempués de dos años de la invasión soviética, ocho mil soldaos soviéticos cayeron n'enfrentamientos cola resistencia afganistana.[87] A finales del mes de xunu de 1985, la guerrilla afganistana afirma que llogró una importante victoria nel valle de Panjsher, al tomar el control d'un puestu militar que yera defendíu por 450 soldaos soviéticos.[88]

En 1985 ye más bultable la impotencia del Exércitu Coloráu y los sos collaboradores afganistanos pa esaniciar a la insurxencia afganistana. La guerra allargóse más de lo previsto y los soviéticos solo controlen la capital Kabul.[89][90] Sicasí, Moscú sigui unviando más tropes a Afganistán.[91]

La roxura de la insurxencia afganistana delles vegaes degoló les llendes y nun respetó la vida de civiles, como cuando baltaron un avión comercial con un misil estauxunidense tierra-aire. Los 52 civiles que viaxaben nesti avión morrieron nel ataque.[92] Esta noticia espublizóse díes dempués de la consumación del ataque y nengún grupu de la insurxencia afganistana atribuyóse l'autoría del ataque al avión comercial.[93]

El FIM-92 Stinger foi vital pa la insurxencia afganistana nos sos combates contra los invasores soviéticos y los sos collaboradores afganistanos. La efeutividá d'esti misil amosar nel ataque del mes d'ochobre de 1985, que orquestaron los guerrilleros afganistanos contra l'aeropuertu de Kabul ―que taba fuertemente curiáu―. Los insurxentes naquella ocasión, anque nun tomaron el control del aeropuertu, llograron derrumbar 2 aviones Mig y 4 helicópteros de combate.[94]

En xunu de 1986, el Parllamentu Européu pide la reconocencia como autoridá de la resistencia afganistana.[95]

Fracasu de la Xunión Soviética y los sos satélites n'Afganistán editar

Los soldaos desertores y los «rebeldes» islámicos combaten a les tropes soviétiques na llocalidá de Jellabab, a mediu camín ente Kabul y la frontera paquistanina. Tamién se desenvuelven combates na rexón de Herat, cerca de la frontera iranina-, Ghazni, nel centru del país, y Mazar el Sharif cerca de la frontera soviética.[96] Les deserciones nel Exércitu afganistanu son numberoses por cuenta de que les tropes soviétiques empiecen a resabiar de los sos collaboradores afganistanos.[97]

Una división del Exércitu afganistanu ataca a un contingente aerotresportáu soviéticu aparcáu na redoma del aeropuertu internacional de Kabul.[98]

La inorancia de la población na Xunión Soviética suple, pos el Gobiernu soviéticu, omitió informaciones sobre la guerra d'Afganistán.[99] La censura informativa na Xunión Soviética moderar hasta mediaos de 1981, cuándo la televisión soviética espón un documental qu'amuesa les tarrecibles consecuencies de la guerra n'Afganistán.[100] En 1983, la censura modérase muncho más na Xunión Soviética, yá que escuches de la BBC confirmen que Radio Moscú fala de la creciente oposición afganistana a los invasores soviéticos.[101] A mediaos de 1985, 200 padres de familia n'Armenia manifiéstense públicamente en contra de que los sos fíos sían unviaos a Afganistán.[102] N'avientu de 1987, la policía soviética tien qu'eslleir una manifestación encabezada pol disidente Yuli Vorontsov frente al Ministeriu de Defensa.[103]

Nel Exércitu Coloráu tamién hai deserciones como'l casu d'esti soldáu que se introdujó clandestinamente a la Embaxada de los Estaos Xuníos en Kabul.[104][105] Tamién hubo soldaos soviéticos que se negaron a cumplir les órdenes de los sos superiores, como'l casu de los venti soldaos executaos en Kandahar por aguantase a combatir a los insurxentes.[106] Otru desertores de la milicia soviética son obligaos a retornar a la Xunión Soviética como Igor Rijiov y Oleg Flan que taben abellugaos nel Reinu Xuníu.[107]

Nel casu de los veteranos y de quien participaron nel contingente soviéticu que combatió n'Afganistán, estos atopen manifestaciones de refuga social na Xunión Soviética.[108] Los ciudadanos soviéticos calificar como afgansi y la so torna ye un fenómenu social qu'inspira cantares y películes.[109]

Los Xuegos Olímpicos de Moscú 1980 editar

El secretariu d'Estáu estauxunidense, Cyrus Vance, anuncia que Estaos Xuníos va aguardar hasta'l 15 de febreru pa declarar el boicó a los Xuegos Olímpicos.[110]

A principios del mes de febreru de 1980, Estaos Xuníos solicita oficialmente'l boicó a los Xuegos Olímpicos de Moscú ante la recién invasión soviética n'Afganistán.[111] Sicasí, el Cómite Olímpicu Internacional ratifica que Moscú va ser la sede de los Xuegos Olimpicos de 1980.[112]

La República Popular de China sumir a los países que van boicotiar les Olimpiaes na capital soviética.[113] A pesar d'estes manifestaciones de boicó olímpicu, hai un creciente aislamientu internacional sobre esta opción propuesta polos Estaos Xuníos.[114]

Mientres se desenvuelven los Xuegos Olimpicos de Moscú 80, altos funcionarios afganistanos son asesinaos.[115] Erán lóxiques les protestes d'Occidente contra la invasión soviética d'Afganistán, pero la opinión del presidente rumanu, Nicolae Ceaușescu causa sorpresa pos pide la retirada de les tropes soviétiques d'Afganistán.[116]

El gobiernu de Babrak Karmal editar

Moscú tien dificultaes pa imponer la figura del presidente Babrak Karmal y face-y creíble ante los líderes relixosos afganistanos. Los asesores soviéticos desenvuelven una gran campaña propagandística, destinada a ganar pal nuevu réxime'l sofitu de los xefes relixosos musulmanes.[117] Al envís de crear una imaxe independiente de la Moscú suprímense inscripciones y eslóganes comunistes nes cais de Kabul y llévase a cabu la lliberación de presos. Babrak Karmal establez midíes populistes pa ganase la voluntá del pueblu.[118]

Nel segundu mes de la invasión soviética, les cais de Kabul tán baxu llei marcial y los comercios permanecen zarraos. Hai un patrullaje intensu nes cais de Kabul per parte de los afganistanos y los soviéticos.[119] Los comerciantes afganistanos poner en fuelga, hai escasez d'alimentos y munchos disturbios nes cais de la capital afganistana.[120] L'Exércitu afganistanu pon fin a la fuelga de los comerciantes de Kabul, recurriendo a encomalo pa obligar a los comerciantes a abrir les sos tiendes.[121] Munchos afganistanos ante esti caos, tienen que fuxir del so país.[122]

Na so visita a la Xunión Soviética, Babrak Karmal busca ayuda económica d'esta potencia.[123] En Moscú ye recibíu con honores pol presidente del Presidium del Sóviet Supremu de la Xunión Soviética, Leonid Breznev.[124] Dambos mandatarios confirmen que Afganistán pertenez a la órbita soviética.[125] El presidente afganistanu Babrak Karmal dispón que Abdil Qadir seya reemplazáu por Nazar Mohammad nel Ministeriu de Defensa.[126]

Les manifestaciones d'hostilidá al réxime de Babrak Karmal y la presencia soviética volver# a entamar en delles ciudaes importantes d'Afganistán. La población de Kabul xube casi toles nueches a los teyaos de les sos cases dende onde glaya «¡Allah ajbar!» ('Alá ye'l más grande').[127] Ente'l 26 y el 29 d'abril de 1980, alredor de 57 estudiantes afganistanos que participen na rebelión estudiantil antisoviética muerren nes cais de Kabul.[128]

Babrak Karmal crea cuatro presidencies xenerales al envís de partir el poder col Exércitu Afganistanu y evitar disputes ente este col Partíu Comunista d'Afganistán. Medios diplomáticos alverten que los soviéticos yá nun tán dispuestos a da-y otra oportunidá a Babrak Karmal[129] A pesar d'estes concesiones, dellos dirixentes de la faición Jalq del Partíu Comunista d'Afganistán, opuestu a la faición Parcham encabezada pol presidente afganistanu Babrak Karmal, poner en contautu colos «rebeldes» musulmanes.[130]

Nel cuelmu de toles concesiones polítiques, Babrak Karmal esprender del cargu de Primer Ministru y designa como tal a Sultán Alí Kishtmad, son l'oxetu de conciliar a les fraiciones antagóniques dientro del Partíu Comunista d'Afganistán.[131]

El diariu Pravda critica fuertemente al gobiernu de Babrak Karmal y a partir d'ende, la suerte del presidente afganistanu empieza a ser incierta.[132]

L'ex-presidente Babrak Karmal, que foi destituyíu polos soviéticos, esta nuna prisión en Kabul, según l'axencia china de noticies Xinhua.[133] Dempués que s'espubliza esa información, el ex-presidente ye treslladáu a Moscú pa recibir un tratamientu médicu.[134]

Darréu asocediéronse los presidentes Babrak Karmal y Mohammad Najibulá.[135][136][137][138] Esti postreru llevó a cabu una política denomada «reconciliación nacional» pa frenar la guerra, pero la disolución de la Xunión Soviética, sociu económicu principal d'Afganistán dende los tiempos de la monarquía, afectó al gobiernu, que s'eslleió y foi reemplazáu por un Estáu Islámicu.

El gobiernu de Mohammad Najibulá editar

Mohammad Najibulá, pa beneplacito de los invasores soviéticos promete amontar les aiciones militares contra la resistencia afganistana.[139] Estaos Xuníos afirma que'l cambéu de presidente n'Afganistán ye solo una cuestión d'imaxe[140] y la guerrilla musulmana manifiesta que solo ye un cambéu de peón de parte del invasor.[141]

N'Afganistán hai una fuerte oposición al ascensu de Mohammad Najibulá. El día del so toma de posesión, les tropes soviétiques establecieron una fuerte vixilancia nos edificios gubernamentales.[142] Na capital Kabul danse delles manifestaciones populares que sofiten a Babrak Karmal y que son reprimíes poles autoridaes soviétiques.[143] Ante estes manifestaciones públiques, Mohammad Najibulá, designa a Babrak Karmal como xefe del Conseyu Revolucionariu.[144]

A finales de 1986, el presidente Mohammad Najibulá manifiesta al diariu soviéticu Pravda qu'él y el pueblu d'Afganistán tán cansaos de la guerra.[145] En Moscú, aportuna nuna política de reconciliación nacional.[146] Sicasí, aguantar a vencer a la oposición, puestos claves como la seguridá nacional.[147]

Na reestructuración del poder gubernamental d'Afganistán, Mohammad Najibulá, ye escoyíu presidente del Conseyu Revolucionariu (Parllamentu) el 1 d'ochobre de 1987, polo que sigue siendo presidente del país.[148] Mientres la so nueva xestión, diséñase un nuevu proyeutu de Constitución onde'l Islam va ser la relixón oficial d'Afganistán[149] y son llegalizaos cuatro partíos políticos: Organización Revolucionaria Obrera, el Partíu Islámicu del Pueblu, el Partíu de la Xusticia Llabradora y el Partíu Democráticu Popular.[150]

A pesar de toos estes ufiertes y llogros democráticos, los rebeldes afganistanos nunca tomaron en serio al gobiernu de Mohammad Najibulá y esixíen dialogar direutamente cola Xunión Soviética.[151]

Cuándo la Xunión Soviética retirar d'Afganistán ufiertó que'l so gobiernu yá nun sería socialista sinón plural.[152] Sicasí, esta ufierta sirvió pocu, pos tuvo que declarar l'estáu d'alerta, una y bones la insurgencía afganistana sigui cometiendo ataques contra'l so réxime.[153] Ante esti escenariu, Mohammad Najibulá vuelve al gobiernu prosoviéticu, destituyendo a miembros del so gobiernu que nun son comunistes[154] y forma un Conseyu Supremu pa la Guerra,[155] pero toos estos cambeos solo alcen la moral de la insurxencia afganistana.[156]

El retiru de les tropes soviétiques d'Afganistán editar

El retiru gradual de les tropes soviétiques d'Afganistán editar

A mediaos de 1980 surdieron rumores que describíen la posibilidá del retiru total de les tropes soviétiques d'Afganistán. El retiru llindáu causo sorpresa na alta dirigencia de la OTAN[157] y enche l'entusiasmu n'Occidente. Sicasí, p'afandu de munchos, solo trátase d'un retiru llindáu de tropes, lo que provoca que los Siete Potencies d'Occidente pronúnciense pidiendo'l retiru total de les tropes soviétiques d'Afganistán.[158] A la fin confirmóse que'l retiru total yera una posibilidá distante y La Xunión Soviética retira d'Afganistán solo una división d'infantería ―non más de 10 000 homes― y 108 carros de combate.[159] Leonid Breznev esplica al Comité Central la retirada parcial de los efeutivos de la Xunión Soviética, que débese a les victories llograes sobre los reaccionarios y porque la vida vuelve a la normalidá n'Afganistán.[160]

En 1983, Yuri Andropov, el socesor de Leonid Breznev, espresa nos funerales del so antecesor, el so deséu de buscar una salida honrosa pal Exércitu Coloráu d'Afganistán.[161]

Nel mes de payares de 1985, el líder soviéticu Mikhaíl Gorbachov manifiesta que la Xunión Soviética desea retirar les sos tropes d'Afganistán asina los otros Estaos garantizen la so neutralidá.[162] El presidente afganistanu Babrak Karmal, ante esta declaración manifiesta a Der Spiegel que la presencia de tropes soviétiques foi necesaria nel so país y que'l so gobiernu va axustar la retirada cola Xunión Soviética.[163] A pesar d'estes declaraciones, la retirada de les tropes soviétiques paez alloñada y Moscú busca otres víes pa controlar el caos n'Afganistán como la reconocencia pública de los sos errores y el diálogu cola insurxencia afganistana.[164] Tamién buscó integrar al gobiernu prosoviéticu a personaxes que nun fueren comunistes nin partidarios de la Xunión Soviética.[165]

En 1986, nuna entrevista al diariu comunista frnacés L´Humanite, Gorbachov afirma que la Xunión Soviética busca dar fin a la guerra n'Afganistán y que les tropes soviétiques llueu van salir d'esi país.[166] Al paecer la estratexa soviética consistía en formar un gobiernu plural n'Afganistán y que esti ganará'l sofitu popular y pudiera conciliar los antagonismos dientro del país. Sicasí, el gobiernu de Babrak Karmal falla rotundamente nesti oxetivu y desespera a los estrategues soviéticos al grau que les crítiques al gobiernu afganistanu empiecen a llegar de la Xunión Soviética.[167]

A fines del mes del mes de xunetu de 1986, el líder soviéticu Gorbachov, anuncia un amenorgamientu de tropes del so país n'Afganistán.[168] Siete mil soldaos soviéticos van abandonar el país primero que finalize esi añu.[169] Sicasí, el gobiernu chinu manifiesta la so insatisfaición y manifiesta que'l retiru de les tropes tien de ser inmediatu.[170]

La Xunión Soviética informa que retira d'Afganistán seis regimientos a partir del día 15 d'ochobre de 1986[171] y el gobiernu afganistanu convida a periodistes a ser testigos de dichu eventu.[172] El gobiernu d'Afganistán ufierta a fines de 1986 una ufierta de cese al fueu, pero esta ye refugada polos rebeldes.[173] Sicasí Kabul aportuna nel altu al fueu a partir del 15 de xineru de 1987.[174] Ante la negativa de la insurxencia afganistana, la Xunión Soviética acusa a Estaos Xuníos de bloquiar los esfuercios por pacificar la rexón.[175]

La causa principal del fortalecimientu de la insurxencia afganistana editar

Mentanto, la capital Kabul convertir n'escenariu d'aiciones béliques onde la insurxencia afganistana utiliza misiles antiaéreos. Delles embaxaes son algamaes por estos proyeutil proporcionaos polos Estaos Xuníos a los rebeldes.[176][177][178][179]

The Washington Post informa que l'alministración de Ronald Reagan tien previstu apurrir 150 misiles Stinger a la resistencia afganistana.[180] Díes dempués de que'l diariu estauxunidense diera a conocer la noticia, el grupu rebalbu Jalaludin Hagani balta un avión comercial al este d'Afganistán, onde muerren trenta persones, ente les víctimes, hai muyeres y neños.[181][182] La eficacia mortal de los misiles tierra-aire apurríos a la insurxencia afganistana por Estaos Xuníos manifestar de forma cada vez más frecuente. El tresporte aereu sobre territoriu afganistanu, fora militar o civil, taba en riesgu de ser baltáu por estos misiles. La Xunión Soviética yá nun puede despintar les baxes de tresportes aéreos que sufre tolos díes en territoriu afganistanu.[183][184]

En 1987, los rebeldes afganistanos ataquen la llocalidá soviética de Piandzh, Tadjukistán, sucesu que Moscú confirma.[185] Los rebeldes afganistanos vuelven cruciar la frontera cola Xunión Soviética y esta vegada maten a dos soldaos soviéticos, según l'axencia de noticies TASS.[186]

El fracasu de la PAX soviética editar

El gobiernu afganistanu empeñar en cumplir la so propuesta del altu al fueu nel día alcordáu,[187] pero trés díes depués la guerrilla afganistana refuga la ufierta de negociación.[188] La muestra más atayante d'esi refugu ye l'asesinatu d'Abdulahad Arezdigi, xefe encargáu de la reconociliación colos rebeldes.[189][190]

Nel mes de setiembre de 1987, el vizprimer ministru soviéticu. Yuli Vorontsov, llega a Kabul pa participar nes conversaciones ente Afganistán y Paquistán, nestes fala del calendariu de retiru de les tropes soviétiques.[191][192]

A finales de 1987 los efeutos de la perestroika sentar n'Afganistán.[193] pos el presidente en vez dexa puestos de poder y una asamblea diseña una nueva constitución.

El ministru soviéticu, Eduard Shevardnadze, anunció'l 29 de xineru de 1988, que les negociaciones sobre'l retiru de la Xunión Soviética d'Afganistán yá teníen un alcuerdu xeneral.[194] Anque en 1987, un voceru del Ministeriu d'Asuntos Esteriores de Tailandia yá espublizara esa posibilidá.[195] Mientres los 7 líderes de los grupos rebalbos afganistanos anunciaben en Islamabad la so intención de formar un gobiernu provisional.[196] El líder del Kremlin, Mikhail Gorbachov anuncia la posibilidá de que nel mes de mayu empecipie'l retiru de les tropes soviétiques de territoriu afganistanu.[197] Ante esto, el presidente afganistanu Mohammad Najibulá anuncia que nun va dexar el poder dempués del retiru de les tropes soviétiques.[198]

El Partíu Comunista de la Xunión Soviética almite nun comunicáu internu dellos errores cometíos pola Xunión Soviética na invasión a Afganistán.[199]

Les autoridaes de Moscú establecen contautu col grupu guerrilleru Alianza Islámica pa consiguir la lliberación de 313 soldaos soviéticos atrapaos pola insurxencia.[200] Esti contautu nun foi l'únicu una y bones les autoridaes soviétiques establecieron contautu con otros grupos guerrilleros pa lliberar a los sos soldaos.[201]

George Shultz, el Secretariu d'Estáu estauxunidense, visita la Xunión Soviética en ficies de que dambes potencies afinen les sos posiciones sobre'l conflictu d'Afganistán.[202][203]

La capital de Paquistán, Islamabad, foi'l puntu d'alcuentru de la Xunión Soviética colos grupos guerrilleros pa tratar delles temes, na so mayoría rellacionaos coles condiciones pa llograr la paz nel país.[204] Los muyahidin afganistanos son reconocíos polos soviéticos como'l grupu guerrilleru principal de la insurxencia.[205] Dempués de casi nueve años de que la Xunión Soviética invadiera Afganistán, los grupos guerrilleros y los representantes de la Xunión Soviética axuntar a axustar.[204] Non solo los insurxentes axusten colos invasores, sinón tamién l'ex rei d'Afganistán, Zahir Shah.[206]

El retiru formal de les fuercies armaes de la Xunión Soviética editar

El diariu soviéticu Pravda, marca'l primeru de mayu como'l día d'entamu del retiru de les tropes soviétiques d'Afganistán.[207] Los siete grupos guerrilleros ante estes noticies anuncia que va formar un gobiernu provisional que va tomar el poder darréu dempués de la salida de les tropes soviétiques.[196] Sicasí, el presidente afganistanu alviérte-yos que nun va dexar el poder dempués de que se peracaba esti eventu.[198] Les autoridaes afganistanes saben qu'una vegada que se vaigan les tropes soviétiques, la insurxencia va ser más fuerte y busca opciones pa sobrevivir, inclusive llega a diseñar el plan de partir en dos al país.[208]

El gobiernu d'Afganistán acepta'l calendariu paquistanín pal retiru de les tropes soviétiques.[209]

Conforme empieza a materializase la retirada de los soldaos soviéticos d'Afganistán, la guerrilla fortalezse tomando bases abandonaes pol exércitu afganistanu,[210] conquistando ciudaes,[211] ya intensificando los sos ataques a la capital afganistana.[212]

El retiru de les tropes soviétiques nun foi tan senciellu y primero que estes van dexar territoriu afganistanu bombardearon delles ciudaes matando a munchos civiles. Los testigos afirmen que los tanques soviéticos pasaben sobre los cadabres ensin tener cuidu dalgunu.[213] Ante esti escenariu, James Baker decide cerrar la embaxada d'Estaos Xuníos en Kabul. Otros países tamién deciden cerrar les sos representaciones.[214] Inda a principios de 1989, Moscú consideraba si sacupar el país o estremalo.[215]

A principios del mes de febreru de 1989, los postreros soldaos soviéticos abandonen Kabul. El gobiernu de Mohammad Najibulá disponer a aguantar a la guerrilla islámica distribuyendo armes a los miembros del partíu.[216] Mientres el ministru soviéticu, Eduard Shevardnadze, busca impulsar una solución política n'Afganistán pero afirma que nun llogró bloquiar el suministru d'armes a la guerrilla islámica en cuenta de que la Xunión Soviética dexe de sofitar al gobiernu de Mohammad Najibulá.[217] Ye necesariu recordar que nel mes d'abril de 1987, The Washington Post afirmó la entrega de 600 misiles antiaéreos Stinger a la guerrilla afganistana per parte de los Estaos Xuníos[218][219] y que la CIA recibió 250 millones de dólares pa financiar a la guerrilla afganistana.[220]

Nel aeropuertu de Kabul queda solo un contingente soviéticu, ente que les posiciones militares que van dexando los soviéticos son tomaos polos grupos guerrilleros.[221] Aníciense fuertes batalles y munchos civiles busquen abellugu en Paquistán,[222] que cierra les sos fronteres pa evitar la entrada de más afganistanos.[223]

El 14 de febreru de 1989, l'Exércitu Soviéticu retírase formalmente d'Afganistán cola entrega del control del aeropuertu a los afganistanos.[224] El primer día ensin soviéticos, Kabul tuvo en relativu aselu.[225] Sicasí, la insurxencia afganistana nun puede ponese d'alcuerdu pa formar un gobiernu de transición[226]

La cayida del gobiernu de Mohammad Najibulá editar

Dempués del retiru total de les tropes soviétiques, l'exércitu afganistanu tratu de defender al gobiernu de Mohammad Najibulá ensin el sofitu de la Xunión Soviética. Los grupos guerrilleros concentrar n'atacar a la capital Kabul provocando munches baxes na milicia afganistana y na población civil.[227][228][229][230][231] Según fontes d'espionaxe muyahidin hubo un intentu de golpe d'estáu'l 30 d'ochobre de 1987 per parte de los partidarios de Babrak Karmal. Dichu ataque punxo de manifiestu la fonda división nel Partíu Comunista. L'embaxador soviéticu en Kabul tuvo qu'intervenir pa poner orde y fizo que los partidarios de Mohammad Najibulá vencieren pa evitar que la división siguiera creciendo.[232]

Dempués del so retiru militar, la Xunión Soviética siguió apurriendo sofitu al gobiernu de Mohammad Najibulá con armamentu.[233] Sicasí, el presidente afganistanu acaldía tien más enemigos, que non solo tán na insurxencia afganistana, sinón tamién nel so propiu gobiernu. Por casu, el so ministru de Defensa, Sha Nawaz Tanari, poner en contautu colos grupos guerrilleros ya intenta dar un golpe d'estáu.[234] L'intentu fracasa, anque los sublevaos aguanten la defensa del Exércitu Afganistanu. El ministru de defensa, al ver el fracasu peracabáu fuxe a Paquistán.[235]

Mohammad Najibulá, entama un duru contraataque contra la guerrilla afganistana llanzando misiles scud contra posiciones civiles.[236][237] Estos eventos impulsen a munchos afganistanos a fuxir escontra Irán.[238]

El presidente d'Estaos Xuníos, George Bush suprime l'ayuda financiera a los grupos guerrilleros afganistanos al nun presupuestar para 1992 el sofitu que de normal s'apurría.[239]

A pesar d'estos ataques, la guerrilla afganistana toma la ciudá Mazar-i-Sharif, una de les más importantes d'Afganistán.[240] El réxime de Mohammad Najibulá empieza a colapsar y los grupos guerrilleros empiecen a enfrentase ente sigo.[241] Los líderes de los principales grupos guerrilleros, Ahmed Sha Masud y Gulbudin Hekmatiar apuéstense la capital Kabul.[242] Gardez, la ciudá natal de Mohammad Najibulá, y otres ciudaes importantes cayen sol poder de los muyahidin.[243] Kabul convertir nun sangrientu campu de batalla onde s'enfrenten les milicies suníes y shíies.[244] Ante estes meyores, el presidente afganistanu anuncia la so dimisión una vegada que se forme un conseyu de transición tuteláu pola ONX.[245]

Mohammad Najibulá ye depuestu y abelúgase nes oficines de la ONX en Kabul. Abdul Rahim Hatef asume la presidencia. Jamiati Islami d'Ahmed Sha Masud y Hezbi Islami de Gulbudin Hekmatiar atribúyense la victoria, mientres el ministru d'Asuntos Esteriores, Abdul Wakil, busca un alcuerdu ente dambos por que nun lluchen ente ellos na capital Kabul.[241] Nestes negociaciones, los grupos guerrilleron llogren un alcuerdu y formen el Conseyu de los Muyahidin.[246][242][247][248] Sicasí, l'unviáu de la ONX, Benon Sevan, sollerta que los guerrilleros son inflexibles.[249] Los líderes guerrilleros alcuerden que Sibghatullah Mojaddedi presida'l Conseyu compuestu por 51 persones.[250] En Kabul constitúyese un conseyu de 6 líderes guerrilleros al envís de protexer la capital.[251] Pero la violencia españa en Kabul y los dos principales grupos guerrilleros, Hezbi Islami y el Jamiati Islami, enfréntense coles mires d'apoderase del palaciu presidencial.[252] El 30 d'abril de 1992, cai la sede del Ministeriu del Interior, últimu bastión de Hezbi Islami.[253] Dende les contornes de Kabul, Gulbudin Hekmatiar amenaza con volver a entamar la llucha mientres el xeneral Abdul Rashid Dostam nun sala de Kabul colos sos homes[254] y avanza coles sos tropes escontra Kabul dende'l sur del país.[255]

Buranudin Rabbani destitúi al primer ministru d'Afganistán, Abdul Sabur Farid, representante del grupu guerrilleru radical Hezbi Islami na coalición gubernamental, por cuenta de que dichu grupu guerrilleru desamarra una fuerte ofensiva en Kabul.[256]

Versiones espublizaes na prensa menten que'l ex-presidente afganistanu Babrak Karmal y el xeneral Abdul Rashid Dostum, muerren nun accidente aereu cuándo se dirixíen escontra Kabul.[257] Darréu Abdul Rashid Dostum desmiente esti rumor y diz qu'ignora'l paradoriu de Babrak Karmal[258]

Afganistán vuelve a les lleis islámiques que prohiben a les muyeres traer les sos cares descubiertes y la venta d'alcohol.[259][260]

Fundamentalismu (1992-2001) editar

En 1992, el país quedó estremáu ente señores de la guerra, xefes militares que proveníen de los muyahidines o del antiguu Exércitu profesional, al mandu de milicies que lluchaben contra señores rivales.

A finales del mes d'ochobre de 1994, la faición de los Talibanes surdió na provincia sureña de Kandahar nel rescate d'un convói paquistanín prindáu pol exércitu afganistanu[261] y prevaleció a partir de 1996. En febreru de 1995, el líder del grupu Hezbi islami, Gulbudin Hekmatiar ye ganáu pola nuevu milicia nes mediaciones de Kabul. L'apaición d'esti nuevu grupu guerrilleru ataya'l plan de paz de la ONX que consistía en que'l presidente afganistanu Burhanudin Rabbani va apurrir el poder y constituyérase una asamblea de los líderes guerrilleros.[262] La salida de Gulbudin Hekmatiar foi un aliviu pal presidente d'Afganistán que dempués declaró ayudar a los talibanes a ganar a Hezbi islami.[263] El sofitu costaría-y caru a Burhanudin Rabbani, pos los talibanes en menos d'un mes d'haber derrotáu al grupu guerrilleru más importante de la insurxencia, entama l'ataque contra Kabul.[264] Sicasí, el primer intentu pa tomar la capital y derrocar al gobiernu de Burhanudin Rabbani fracasa.[265][266] Les tropes oficiales fixeron recular a los talibanes hasta'l so cuartel xeneral allugáu na ciudá de Charasyab, 25 quilómetros al sur de Kabul, y tomen la ciudá obligando a la nueva milicia a fuxir al sur.[267]

Sicasí, con tomar de la ciudá de Herat los talibanes resurden y solménen-y un duru golpe al gobiernu d'Afganistán[268] y vuelven preparar un nuevu ataque a Kabul.[269] La resistencia oficial ye dura y recupera la ciudá de Herat.[270] Mientres la ofensiva contra Kabul, los talibanes prinden a munchos soldaos afganistanos.[271]

Kabul convertir nun escenariu bélicu de bombardeos y ataques con cohetes. Hai munches baxes civiles. Burhanudin Rabbani y Gulbudin Hekmatiar convoquen a una alianza pa integrar un nuevu gobiernu y faer frente a l'amenaza de los talibanes.[272] A pesar d'esti esfuerciu políticu, les meyores de la nueva milicia nun cesen, pos los talibanes tomen la ciudá de Jalalabad y tienen baxu control a la metá del país.[273] Nel mes de setiembre de 1996 apoderar de la provincia de Kunar, que s'alluga na frontera con Paquistán.[274]

Con más de la metá del país sol so control, los talibanes dirixir de nuevu a Kabul.[275] Nesti nuevu intentu, les fuercies gubernamentales vencen ante la nueva insurxencia.[276] Los talibanes nun son recibíos con entusiasmu pola población y asesinen al ex presidente Mohamed Najibulá, que'l so cadabre ye exhibíu al pueblu.[277]

Dende entós el nuevu réxime impunxo unes normes qu'acutaron severamente la llibertá de les muyeres (como la obligación d'usar el burka). Estes midíes de control llegaron a tal estremu que les ventanes de les cases teníen de preparar por que naide pudiera ver a les muyeres de la casa dende l'esterior. Taben obligaes a usar zapatos silenciosos y nun podíen espresase llibremente.

Mientres los años del gobierno talibán, les muyeres tuvieron prohibíu trabayar o salir a la cai ensin la compañía d'un home de la so familia. Les muyeres con una carrera profesional, como médicos o abogaes, perdieron los sos trabayos y caltuviéronse recluyíes nes sos cases. La consecuencia direuta foi que les families onde nun había nengún varón qu'apurriera un sueldu taben empuestes a pedimiar o morrer de fame. Amás, los hospitales y l'atención sanitaria pa muyeres yeren escasos, una y bones los médicos varones nun podíen atendeles. Los casos de depresión aumentaron de forma alarmante ente les muyeres, al igual que'l númberu de suicidios. Munches muyeres prefirieron quitar la vida primero que vivir na opresión y l'inxusticia. Les muyeres que vistíen de forma incorreuta erán azotaes de forma pública.[278]

La Universidá de Kabul, dempués de la victoria de los talibanes, reabre les sos puertes a principios del mes de marzu de 1997, ensin alumnes nin profesores. El nuevu réxime nun dexa la participación de les muyeres nel campu llaboral, sacante na medicina.[279] Ante esa situación, el Direutor Xeneral de la UNESCO, Francisco Mayor, espresa la so esmolición de que les muyeres sían escluyíes de la educación cimera.[280]

Les muyeres nun fueron les úniques que vieron la so llibertá acutada. Tamién el bebedores ocasionales y consuetudinarios d'alcohol tuvieron ante sí l'amenaza de morrer colgaos si consumíen cualquier bébora embriagante.[281] Los xugadores d'apuestes tamién fueron humildaos y catigados pol nuevu gobiernu.[282] El cuelmu de toles prohibiciones foi'l nun dexar a los habitantes de Kabul abandonar la ciudá.[283]

El tratu que los talibanes daben a les muyeres afganistanes foi motivu de fuertes observaciones y protestes internacionales.[284]

A pesar de los sos ésitos atayantes los talibanes nun pudieron controlar de forma inmediata'l norte del país. A principios d'ochobre de 1996, les fuercies del señor de la guerra uzbecu, Abdul Rashid Dostum y fuercies lleales al gobiernu depuestu solménen-y un gran revés a los talibanes nel valle de Panshir, onde doscientos de los sos militantes pierden la vida.[285] Dempués d'esti tropiezu, los talibanes pierden la iniciativa y les fuercies lleales al gobiernu depuestu, comandadas pol xeneral Ahmed Sha Masud salen del valle del Panshir cola conseña d'avanzar escontra Kabul.[286][287] Les fuercies d'Ahmed Sha Masud llogren faer recular a los talibanes a Kabul y ordenar a estos abandonar la capital, a lo cuál aguantar y presenten una fuerte resistencia.[288] Mientres estes lluches, los talibanes pierden la base aérea de Bagran, allugada a 60 quilómetros al norte de Kabul.[289] Yá na entrada de Kabul, los talibanes y les fuercies d'Ahmed Sha Masud llibren intensos combates onde l'atacante busca apoderar los puntos d'ingresu a la ciudá.[290][291] La ONX, per mediu del so unviáu especial, Norbert Holl, fai los sos mayores esfuercios por evitar que los combates sigan en desenvolvimientu y que'l caos siga supliendo nel llugar.[292]

Los colosos de Bamiyan

A finales del mes de febreru de 2001, el xefe supremu talibán, el mulá Mohamed Omar, ordena la destrucción de toles estatues del país, ente les que tán incluyíes les estatues de Buda más grandes del planeta.[293] Ante l'amenaza de qu'estos ayalgues culturales fueren destruyíos, el Metropolitan Museum de Nueva York fixo una ufierta al gobiernu afganistanu p'adquirir a los colosos.[294] La roxura iconoclasta de los talibanes sobre les estatues provoca la roxura de les editoriales de prensa más importantes del mundu.[295][296][297] L'unviáu de la UNESCO, Pierre Lafrace, fracasa nes sos negociaciones pa evitar la destrucción de les estatues.[298] Anque nun hai certidume sobre l'estáu de les estatues, los hindús radicales quemen el Corán na India.[299] Dempués de l'amenaza inminente, la información sobre la situación de les estatues sigue siendo confusa y hasta contradictoria.[300]

El 10 de marzu de 2001, el comandante Ahmad Shah Masud, confirma la destrucción total de los colosos de Bamiyan con misiles antiaéreos, tanques y dinamita.[301] Anque la comunidá internacional sigue movilizándose, los talibanes afirmen que les estatues yá tán destruyíes a un 80 %,[302] y confírmen-y a Kofi Annan, el Secretariu Xeneral de la ONX que yá ta peracabada la destrucción.[303] Les reaiciones internacionales nun se fixeron esperar. El direutor xeneral de la UNESCO, Koïchiro Matsuura, condergó dichu actu y calificar como crime contra la cultura.[304] Foi según unes reliquies d'aproximao 1500 años d'antigüedá fueron destruyíes por un gobiernu estremista ante la impotencia internacional.[305][306] La consumación de l'amenaza del Mulá Mohamed Omar foi espublizada dempués al mundu pola cadena de noticies CNN.[307]

El casu Shelter Now International[308]

A principios del mes d'agostu de 2001 el réxime talibán detién a 24 misioneros de Shelter Now International, SNI, y acusar de predicar el cristianismu, delitu que se sanciona cola muerte. Ente los deteníos hai 16 afganistanos, 4 alemanes, 2 australianos y 2 estauxunidenses.[309] Ante esta situación Kabul autoriza l'ingresu de los diplomáticos de los países de los estranxeros arreyaos.[310] Sicasí, los talibanes alverten que nun va haber clemencia pa los deteníos.[311] Una vegada que los diplomáticos atópase n'Afganistán, los talibanes nun-yos autoricen axuntar se con ellos.[312][313][314] Los talibanes nun-yos autoricen a los diplomáticos quedase más tiempu y tienen que dexar Afganistán ensin ver a los sos ciudadanos.[315] Pero'l ministru d'Asuntos Esteriores del réxime talibán, Wakil Ahmed Mutawakil, anuncia que se va autorizar a la Cruz Roja Internacional, CICR, visitar a los deteníos.[316][317] Dempués de casi un mes de detención, el gobiernu afganistanu autoriza que los deteníos reciban a los diplomáticos de los sos respeutivos países y a los sos familiares.[318] Noor Mohamed Saqib, presidente del Trinunal Supremu, anuncia que si nel xuiciu demuestra la culpabilidá de los deteníos, estos pueden ser aforcaos.[319] Mientres el xuiciu, les autoridaes afganistanes amuesen imáxenes y escapularios como muestres del delitu.[320] Los diplomáticos y los deteníos ven un procesu bien confusu.[321] Mientres los bombardeos aliaos n'ochobre de 2001, el Ministeriu Alemán d'Asuntos Esteriores, afirmó que los cooperantes cristianos deteníos n'Afganistán nun tán espuestos a los bombardeos.[322] Nel mes de payares de 2001 son lliberaos los misioneros estranxeros polos talibanes.[323]

Los talibanes, fora d'Afganistán, reciben un duru golpe financieru una y bones Francia y Alemaña conxelen les sos cuentes bancaries aperturadas en dichos países.[324]

Abdul Haq, un muyahidin que cuntaba col sofitu de los Estaos Xuníos entamaba un alzamientu conxuntu de los principales xefes tribales pero ye sorprendíu polos talibanes y muerre nuna emboscada.[325]

Con ayuda de los bombardeos estauxunidenses, l'Alianza del Norte toma tres distritos cerca de Mazar-i-Sharif.[326] Mientres la sorpresiva toma de Kabul poles fuercies de l'Alianza del Norte, los combatientes opositores fusilaben a los sos prisioneros talibanes anque estos tuvieren mancaos o van clamar pola so vida.[327]La cayida de Herat, l'últimu bastión de los talibanes, sol poder de l'Alianza del Norte, marca'l fin del réxime talibán. El xeneral Ismail Khan encabeza naquel acontecimientu a les fuercies opositores.[328]

Intervención de la OTAN (dende 2001) editar

En 2001, Estaos Xuníos y los sos aliaos invadieron Afganistán coles mires de desmantelar la organización paramilitar internacional Al-Qaeda, responsable de los atentaos a les Torres Ximielgues. Derrocaron fácilmente a los talibanes, pero estos pasaron a la resistencia nuna guerra que sigue en cursu.

El primer ministru británicu, Tony Blair, axuntar colos principales líderes europeos pa coordinar el sofitu militar a Estaos Xuníos, na so residencia oficial de Downing Street a principios del mes de payares de 2001.[329][330] El primer ministru británicu foi un protagonista bien importante pa convencer a los demás líderes europeos pa participar n'Afganistán.

La cadena de televisión italiana RAI ―cola frase «Italia ta en guerra»― anuncia que la Casa Blanca aceptó la contribución d'Italia que consiste en recursos humanos y aviones pa la Operación Llibertá Duradera.[331]

Pero esta iniciativa de Tony Blair de formar un gabinete de guerra en Londres indigna a dellos miembros de la Xunión Europea que reclamen qu'esa propuesta debió d'aldericase nel senu de la Xunión Europea.[332]

Mientres los bombardeos aliaos sobre Afganistán hai munches baxes civiles, a pesar d'ello, los estrategues occidentales proponen intensificar los ataques yá que consideren que los talibanes siguen calteniendo muncha fuercia.[333] Mentanto los civiles fuxen de les principales ciudaes d'Afganistán.[334]

Dempués de casi una década de guerra n'Afganistán, la OTAN sigui enfrentando a una resistencia bastante fuerte que per mediu de toa clase d'ataques busca aniquilar a les sos tropes. Según Wikileaks, hai informes d'intelixencia qu'amuesen que Irán, Corea del Norte y Arxelia sofiten a la insurxencia afganistana.[335]

A principios del mes d'ochobre de 2012, un atacante suicida a bordu d'una motocicleta llogra españar una bomba qu'aniquila a tres miembros del ISAF y a otros once persones, lo qu'amuesa que la resistencia afganistana nun se debilitó.[336]

El poder y la democracia n'Afganistán editar

La ONX, Estaos Xuníos y Rusia diseñen un gobiernu p'Afganistán.[337] El presidente de Paquistán, Pervez Musharraf, alvierte que si les faiciones étnicu y tribal nun actúen darréu pa formar un gobiernu, Afganistán cuerre'l riesgu de cayer na anarquía,[338] ante la sorpresiva entrada de les tropes de l'Alianza del Norte en Kabul, el presidente paquistanín manifiesta la so sorpresa al ver que la coalición internacional nun tien un plan pa establecer un gobiernu multiétnicu[339] y pide una fuercia de paz internacional y que se diseñe un procesu de desmilitarización.[340]

Mientres el so gobiernu provisional, Hamid Karzai prometió a los líderes tribales d'Afganistán aconceyaos en Kabul, restablecer la seguridá na rexón.[341] Nel so gabienete provisional inclúi al uzbecu, Abdul Rashid Dostum, que s'estrema por camudar de bandu rápido.[342]

A finales de 2003, la Comisión Constitucional presenta un borrador de la Constitución onde se preve un estáu islámico y democrático.[343][344]

Inaugurar ente munches tensiones la Gran Asamblea Afganistana o la Loya Jirga[345] y col sofitu de los principales señores de la guerra, los miembros del gabinete provisional y l'ex rei Mohamed Zahir Shah, el presidente provisional Hamid Karzai caltener nel cargu.[346][347][348]Hamid Karzai, na presidencia parte'l poder ente les faiciones pa llograr la estabilidá d'Afganistán.[349] Estaos Xuníos aportuna en que tien de respetase'l calendariu establecíu nos Alcuerdos de Bonn y que tienen d'efeutuase les eleiciones presidenciales n'Afganistán en 2004.[350]

Hamid Karzai convertir nel primer presidente escoyíu democráticamente n'Afganistán nes pasaes eleiciones del 9 d'ochobre de 2004.[351]

La puesta en práutica de la democracia nun ye fácil ya implica munchos riesgos pa quien s'esforcien por llevala a cabu. Nes eleiciones llexislatives del 2010, los talibanes secuestraron a trenta emplegaos de la Comisión Eleutoral.[352]

Les consecuencies del allongamientu de la guerra multinacional n'Afganistán nos gobiernos d'Occidente editar

A finales de 2006 la ministra francesa de Defensa, Michèle Alliot-Marie, declara que les tropes especiales franceses retirar d'Afganistán.[353] L'allongamientu del conflictu y la crisis financiera converten a la opción del retiru de les tropes d'Afganistán nuna promesa de campaña de François Hollande.[354]

George Brown al defender la guerra n'Afganistán gánase'l refugu de la opinión pública. The Independent fai un sondéu que revela que más de la metá de los británicos cree que la guerra nun puede ganase.[355] El récor en baxes de soldaos británicos n'Afganistán baxó l'ánimu de la opinión pública.[356][357][358] La participación británica n'Afganistán foi puntu de fuertes discutinios ente conservadores y llaboristes y convirtióse nuna tema eleutoral.[359]

N'Alemaña hasta finales de 2008 el Bundestag brindaba tol so sofitu a la Canciller Angela Merkel[360] hasta que surdió l'escándalu de la información oculta sobre fechos de guerra que-y arrampuñó'l so puestos al Xefe del Estáu Mayor Alemán, al Secretariu de Defensa[361] y hasta al ministru alemán de trabayu, Franz Josef Jung,[362] polo que la canciller Angela Merkel y el so ministru de Defensa, Karl Theodor zu Zuttenberg, son convocaos a declarar ante una comisión d'investigación parllamentaria sobre la masacre asocedida na provincia afganistana de Kunduz.[363] El presidente federal d'Alemaña, Horst Köhler presenta'l so dimisión por cuenta de unes declaraciones sobre la guerra d'Afganistán feches pa la emisora pública Deutschland Radio.[364] La tema de la guerra d'Afganistán provoca división y gastadura nel gobiernu d'Angela Merkel[365]

La participación de Holanda n'Afganistán provocó una crisis política nel gobiernu. L'alderique sobre'l futuru de les tropes holandeses n'Afganistán, ente democristianos ―que son partidarios de que les tropes neerlandeses permanezan na provincia d'Uruzgán― y los llaboristes ―que puxen pol retiru inmediatu― conducen a una fonda crisis al gobiernu de Jan Peter Balkenende.[366][367]

La muerte de seis paracaidistes italianos en Kabul por cuenta de un atentáu talibán provoca una fonda división nel gobiernu italianu, onde voces como la d'Umberto Bossi, líder de la Lliga Norte, esixen la torna de trés mil militares italianos antes de fin d'añu.[368]

N'España por cuenta de la crisis financiera europea, delles voces de la opinión pública empiecen a cuestionar los costos en vides humanes y financieros de la participación española en la guerra d'Afganistán.[369] La crisis financiera y los axustes presupuestarios provoquen que los recursos pa les misiones de paz salgan del fondu d'imprevistos.[370] Esta tema provocó bancies ente Mariano Rajoy y José Luis Rodríguez Zapatero[371] y ente los políticos del PP y el PSOE.[372] Los representantes de la esquierda española solicitaron un calendariu de salida de les tropes españoles d'Afganistán.[373]

Dellos analistes y persones que conocen bien el terrén y les circunstancies d'Afganistán empiecen a afirmar que la misión occidental ye un fracasu.[374]

Los participantes aliaos n'Afganistán tuvieron diferencies fondes ente sigo, tal ye'l casu d'España ya Italia,[375][376] onde los italianos acusaben a los españoles de nun cuntar cola so collaboración nos combates.

La participación de tropes italianes n'Afganistán, punxo en cantu del colapsu al gobiernu de Romano Prodi.[377]

El poder político y militar n'Estaos Xuníos topetaron cuándo'l xefe de la OTAN, Stanley McChrystal criticó al presidente Barack Obama y a los sos collaboradores na revista Rolling Stone.[378][379][380][381] Los efeutos de la crisis financiera empiecen a influyir nel presupuestu gubernamental y el presidente Barack Obama anuncia un retayu del gastu pa la guerra.[382]

La ONX, pela so parte, detecta y denuncia casos de tortura estrema nes prisiones afganistanes y dexa d'apurrir prisioneros a les autoridaes nel mes d'ochobre de 2011.[383] Amás del escándalu de les tortures, un militar viende un videu sobre l'ataque a la base de Qalai-i-Naw, lo que manifiesta que dientro de les files multinacionales nun hai un control absolutu. L'espardimientu d'esi videu vien aumentar la indignación de la opinión pública mundial sobre'l desempeñu de les fuercies occidentales n'Afganistán.[384]

Esfuercios pa la pacificación de la rexón y primeros pasos pal retiru de les fuercies multinacionales en 2014 editar

John Chipman, direutor del Institutu Internacional d'Estudios Estratéxicos IISS, agora que les estrechures presupuestaries van afectar a les futures misiones de paz n'Afganistán.[385]

El vicepresidente d'Estaos Xuníos, Joe Biden, asegura en Bruxeles ante aliaos de la OTAN que merez la pena axustar colos talibanes.[386]

A principios de 2010 la Comunidá Internacional manifestó'l so sofitu por que se efectúe una conferencia de paz colos talibanes. El mediador de diches negociaciones sería'l rei d'Arabia Saudita, Abdalá bin Abdelaziz. Entámase constituyir un fondu internacional pa convencer a los talibanes de base, de dexar les armes en cuenta d'emplegu y tierres.[387] El xeneral Stanley McChrystal, xefe de les Fuercies d'Asistencia a la Seguridá, ISAF; el primer ministru británicu Gordon Brown y el presidente afganistanu Hamid Karzai ufierten abrir canales de negociación colos rebeldes afganistanos.[388]

La Comunidá Internacional va constituyir un fondu de 350 millones d'euros en cinco años pa financiar los planes del presidente Hamid Karzai pa reintegrar a la sociedá afganistana a tolos talibanes qu'opten por dexar les armes y nun pertenezan a una organización terrorista.[389] Los rebeldes afganistanos manifiesten el so escepticismu sobre la conferencia d'Afganistán efeutuada en Londres y manifiesten que la única solución ye'l retiru de les tropes internacionales.[390]

Hamid Karzai crea una comisión encabezada pol so ministru de xusticia, Mohamad Sarwar Danish, pa revisar les condenes de los talibanes que permanecen nes prisiones.[391]

Dempués de meses de conversaciones secretes los talibanes anuncien ―a principios de 2012― l'apertura de la so oficina política en Qatar, lo que ye una muestra de la so disposición a dialogar cola comunidá internacional.[392]

La OTAN busca amenorgar el númberu de soldaos n'Afganistán mientres 2013 y el retiru total de les sos tropes en 2014.[393] Dichu plan empecipia na provincia de Bamiyan el mes de xunetu de 2011.[394][395] En 2012 les tropes de la OTAN van integrar en batallones dientro del Exércitu Nacional d'Afganistán en ficies de que el país adquiera la so soberanía total nel añu 2014.[396]

Delles potencies aliaes d'Europa tomaron la decisión de retirase antes del 2014. Por casu, el presidente François Hollande decidió retirar toles tropes franceses a finales de 2012. La primer ministra Julia Gillard siguiendo l'enclín de sacupar Afganistán lo más aína posible, informó que les tropes australianes retirar en 2013.[397][398][399] El retiru inmediatu de les tropes franceses d'Afganistán foi una promesa eleutoral de François Hollande que pudo provocar un retiru desordenáu de les tropes estranxeres. Pa evitar esto la OTAN estableció un plan onde Francia va poder retirar les sos tropes nel tiempu establecíu pero comprometer a caltener elementos p'adomar al Exércitu d'Afganistán[400]

Con mires al retiru de les fuercies internacionales d'Afganistán en 2014 Estaos Xuníos y los sos aliaos fixeron lo siguiente: La salida gradiada de les tropes estauxunidenses anunciada por Barack Obama;[401] La Secretaria d'Estáu Hillary Clinton manifestó ser partidaria del diálogu col clan Haqqani[402] ya inclusive se negó a calificalo como grupu terrorista[403] y almite que Estaos Xuníos tuvo contactos con ellos;[404] El presidente d'Estaos Xuníos Barack Obama robló col presidente afganistanu Hamid Karzai un alcuerdu de cooperación estratéxica que va durar diez años dempués del retiru de les tropes estranxeres;[405] pela so parte, l'Exércitu estauxunidense lleva años lliberando de callao prisioneros del centru de detención de Parwan al envís de llograr aselu nes zones más conflictives;[406] El Departamentu d'Estáu, per mediu del so unviáu Marc Grossman buscó canales oficiales y estraoficiales pa dialogar colos talibanes;[407] tamién nel mes de xunetu de 2012, el gobiernu d'Estaos Xuníos concediólu a Kabul l'estatus d'aliáu preferente[408] y nuna convención en Tokiu, los países aliaos otorgar 13 mil millones de dólares a Afganistán cola condición de que siga'l combate contra la corrupción, ameyórese'l sistema xudicial y los derechos de les muyeres.[409] El presidente afganistanu Hamid Karzai, pel so llau, tamién buscó'l diálogu colos talibanes y solicitó-y a Paquistán el so sofitu pa consiguir abrir una canal de comunicación con estos insurxentes.[410]

El ministru de defensa español, Pedro Morenés, afirma en xunetu de 2012 que la retirada de les tropes españoles pue ser entainada y antes de lo previsto.[411]

El gobiernu d'Afganistán y el d'Estaos Xuníos roblen un pactu de cooperación estratéxica cola cuenta de nun dexar que los talibanes vuelvan al poder dempués del retiru de les tropes de los Estaos Xuníos nel añu 2014. Otru alcuerdo sobresaliente ye que Estaos Xuníos comprometer a nun utilizar a Afganistán como plataforma p'atacar a terceros países.[412]

Narcotráficu y consumu de drogues n'Afganistán editar

Les lluches que se dieron en 1992 ente los grupos guerrilleros muyahidin en Kabul tuvieron más que ver col control del comerciu multimillonariu del opiu n'Afganistán. Un miembru del gobiernu derrocáu de Najibula, revela que'l líder de Hezbi Islami, Gulbudin Hekmatiar, ta arreyáu col narcotráficu.[413] Esto tamién ye afirmáu por diplomáticos y fincionarios de la India.[413]

A pesar de la guerra y les prohibiciones del gobiernu afganistanu y de la comunidá internacional, el opiu representa la metá del PIB d'Afganistán, según la ONX.[414]

El Conseyu de Senlis sollerta que les polítiques d'erradicación de la droga impuestes pola comunidá internacional causen descontentu na población llocal.[415][416]

Un informe ellaboráu pola Oficina de Naciones Xuníes contra les Drogues y el Crime Entamáu UNODC, informa que más d'un millón d'afganistanos son adictos a les drogues.[417][418]

La presencia d'un fungu que destrúi les colleches d'amapola dende'l 2005 fai pensar a quien la cultiven, que les fuercies multinacionales son les que lo tán provocando. Sicasí, según la ONX, los talibanes beneficiar cola baxa producción d'opiu.[419]

La corrupción n'Afganistán editar

La policía afganistana rescata a 85 neños que diben ser prostituyíos en Paquistán.[420] La UNICEF sollerta sobre'l robu d'infantes na rexón.[421]

Un informe del Congresu d'Estaos Xuníos revela que millones de dólares del Pentágonu son destinaos n'Afganistán pal pagu de chantaxes y sobornos.[422][423]

La cadena de televisión Tolo TV exhibe les cuentes bancaries del ministru de finances, Omar Zakhilwal, afayando públicamente qu'esti recibe enormes cantidaes de dineru de «homes de negocios afganistanos».[424]

La intervención estranxera y les riqueces naturales d'Afganistán editar

A mediaos de 2010, Estaos Xuníos informa'l descubrimientu d'enormes xacimientos minerales y el gobiernu de Kabul reconoz qu'esti afayu puede camudar la dinámica de la guerra.[425]

Bibliografía editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Shroder, John Ford (2006). Afghanistan Archieved (Microsoft Encarta) (n'inglés).
  2. Herzfeld, Y. (1968). The Persian Empire:Studies on Geography and Ethnography of the Ancient Near East, G. Walser (n'inglés), páx. 279, 293-94, 336-38, 345.
  3. Mallory, J. P. (1997). Encyclopedia of Indo-European Culture, Fitzroy Dearborn (n'inglés). ISBN 1-884964-98-2.
  4. Fussman, G. (2005). Aryas, Aryens et Iraniens en Asie Centrale, G. Walser (en francés), París: de Boccard, páx. 276-285. ISBN 2-86803-072-6.
  5. «Former king of Afghanistan dies at 92», en The New York Times, 23 de xunetu de 2007.
  6. «https://elpais.com/diario/1978/04/28/internacional/262562404_850215.html».
  7. «https://elpais.com/diario/1978/04/29/internacional/262648816_850215.html».
  8. Leffler, M. (2007)La guerra dempués de la guerra,(Crítica) p.382
  9. «https://elpais.com/diario/1979/02/09/internacional/287362819_850215.html».
  10. «https://elpais.com/diario/1978/05/02/internacional/262908013_850215.html».
  11. «https://elpais.com/diario/1978/05/07/internacional/263340004_850215.html».
  12. «https://elpais.com/diario/1979/04/12/internacional/292716006_850215.html».
  13. «https://elpais.com/diario/1978/05/09/internacional/263512815_850215.html».
  14. «https://elpais.com/diario/1978/05/04/internacional/263080813_850215.html».
  15. «https://elpais.com/diario/1978/12/05/internacional/281660410_850215.html».
  16. «https://elpais.com/diario/1978/12/07/internacional/281833216_850215.html».
  17. «https://elpais.com/diario/1978/06/17/internacional/266882414_850215.html».
  18. «https://elpais.com/diario/1979/03/20/internacional/290732406_850215.html».
  19. «https://elpais.com/diario/1979/02/16/internacional/287967603_850215.html».
  20. «https://elpais.com/diario/1979/03/24/internacional/291078012_850215.html».
  21. «https://elpais.com/diario/1979/09/19/internacional/306540008_850215.html».
  22. «https://elpais.com/diario/1979/09/21/internacional/306712810_850215.html».
  23. «https://elpais.com/diario/1979/10/10/internacional/308358020_850215.html».
  24. «https://elpais.com/diario/1979/10/17/internacional/308962819_850215.html».
  25. «https://elpais.com/diario/1979/12/14/internacional/313974017_850215.html».
  26. «https://elpais.com/diario/1979/12/23/internacional/314751607_850215.html».
  27. «https://elpais.com/diario/1979/12/27/internacional/315097215_850215.html».
  28. «https://elpais.com/diario/1979/12/28/internacional/315183605_850215.html».
  29. «https://elpais.com/diario/1979/12/29/internacional/315270008_850215.html».
  30. «https://elpais.com/diario/1979/12/29/portada/315270001_850215.html».
  31. «https://elpais.com/diario/1980/01/02/internacional/315615609_850215.html».
  32. «https://elpais.com/diario/1980/01/02/internacional/315615601_850215.html».
  33. «https://elpais.com/diario/1980/01/02/portada/315615605_850215.html».
  34. «https://elpais.com/diario/1980/01/03/portada/315702002_850215.html».
  35. «https://elpais.com/diario/1980/01/04/internacional/315788406_850215.html».
  36. «https://elpais.com/diario/1980/01/04/internacional/315788402_850215.html».
  37. «https://elpais.com/diario/1980/01/10/internacional/316306806_850215.html».
  38. «https://elpais.com/diario/1980/01/10/portada/316306804_850215.html».
  39. «https://elpais.com/diario/1980/01/15/internacional/316738806_850215.html».
  40. «https://elpais.com/diario/1979/08/04/internacional/302565615_850215.html».
  41. «https://elpais.com/diario/1980/01/16/internacional/316825201_850215.html».
  42. «https://elpais.com/diario/1980/01/22/internacional/317343601_850215.html».
  43. «https://elpais.com/diario/1980/01/24/internacional/317516411_850215.html».
  44. «https://elpais.com/diario/1980/04/11/internacional/324252019_850215.html».
  45. «http://codex.colmex.mx:8991/exlibris/aleph/a18_1/apache_media/EM11X4M34VA5DV38GAHRGDIQVALNDI.pdf».
  46. «https://elpais.com/diario/1980/01/08/internacional/316134010_850215.html».
  47. «https://elpais.com/diario/1980/01/15/internacional/316738812_850215.html».
  48. «https://elpais.com/diario/1980/01/06/portada/315961202_850215.html».
  49. «https://elpais.com/diario/1980/01/06/internacional/315961210_850215.html».
  50. «https://elpais.com/diario/1980/01/09/internacional/316220401_850215.html».
  51. «https://elpais.com/diario/1980/01/09/internacional/316220411_850215.html».
  52. «https://elpais.com/diario/1980/01/08/internacional/316134012_850215.html».
  53. «https://elpais.com/diario/1981/04/08/internacional/355528816_850215.html».
  54. «https://elpais.com/diario/1980/01/13/internacional/316566002_850215.html».
  55. «https://elpais.com/diario/1980/01/16/internacional/316825203_850215.html».
  56. «https://elpais.com/diario/1980/12/09/internacional/345164415_850215.html».
  57. «https://elpais.com/diario/1980/01/02/internacional/315615606_850215.html».
  58. «https://elpais.com/diario/1980/01/22/internacional/317343608_850215.html».
  59. «https://elpais.com/diario/1980/02/02/internacional/318294009_850215.html».
  60. «https://elpais.com/diario/1980/02/06/portada/318639603_850215.html».
  61. «https://elpais.com/diario/1980/02/28/internacional/320540407_850215.html».
  62. «https://elpais.com/diario/1980/03/16/internacional/322009207_850215.html».
  63. «https://elpais.com/diario/1980/05/10/internacional/326757608_850215.html».
  64. «https://elpais.com/diario/1980/05/11/internacional/326844002_850215.html».
  65. «https://elpais.com/diario/1980/01/10/internacional/316306808_850215.html».
  66. «https://elpais.com/diario/1980/01/11/internacional/316393205_850215.html».
  67. «https://elpais.com/diario/1980/01/11/portada/316393202_850215.html».
  68. «https://elpais.com/diario/1980/01/13/portada/316566005_850215.html».
  69. «https://elpais.com/diario/1980/05/07/internacional/326498414_850215.html».
  70. «https://elpais.com/diario/1980/01/13/internacional/316566001_850215.html».
  71. «https://elpais.com/diario/1980/01/16/internacional/316825206_850215.html».
  72. «https://elpais.com/diario/1980/01/19/internacional/317084404_850215.html».
  73. «https://elpais.com/diario/1980/01/18/internacional/316998006_850215.html».
  74. «https://elpais.com/diario/1980/02/08/internacional/318812419_850215.html».
  75. «https://elpais.com/diario/1980/02/16/internacional/319503603_850215.html».
  76. «https://elpais.com/diario/1980/02/12/internacional/319158004_850215.html».
  77. «https://elpais.com/diario/1981/06/20/internacional/361836002_850215.html».
  78. «https://elpais.com/diario/1981/09/24/internacional/370130410_850215.html».
  79. «https://elpais.com/diario/1980/02/23/portada/320108404_850215.html».
  80. «https://elpais.com/diario/1980/06/27/internacional/330904809_850215.html».
  81. «https://elpais.com/diario/1981/03/11/internacional/353113203_850215.html».
  82. «https://elpais.com/diario/1980/02/15/internacional/319417201_850215.html».
  83. «https://elpais.com/diario/1981/09/22/internacional/369957605_850215.html».
  84. «https://elpais.com/diario/1980/08/21/internacional/335656809_850215.html».
  85. «https://elpais.com/diario/1980/09/04/internacional/336866421_850215.html».
  86. «https://elpais.com/diario/1982/02/03/internacional/381538819_850215.html».
  87. «https://elpais.com/diario/1981/12/27/internacional/378255608_850215.html».
  88. «https://elpais.com/diario/1985/06/30/internacional/488930404_850215.html».
  89. «https://elpais.com/diario/1985/08/12/internacional/492645617_850215.html».
  90. «https://elpais.com/diario/1985/08/13/internacional/492732013_850215.html».
  91. «https://elpais.com/diario/1985/09/04/internacional/494632806_850215.html».
  92. «https://elpais.com/diario/1985/09/08/portada/494978401_850215.html».
  93. «https://elpais.com/diario/1985/09/09/internacional/495064813_850215.html».
  94. «https://elpais.com/diario/1985/10/23/internacional/498870021_850215.html».
  95. «https://elpais.com/diario/1986/06/14/internacional/519084025_850215.html».
  96. «https://elpais.com/diario/1980/01/12/internacional/316479603_850215.html».
  97. «http://hemeroteca.abc.es/nav/Navigate.exe/hemeroteca/madrid/abc/1980/01/12/022.html».
  98. «https://elpais.com/diario/1980/01/18/portada/316998001_850215.html».
  99. «https://elpais.com/diario/1980/03/12/internacional/321663608_850215.html».
  100. «https://elpais.com/diario/1981/06/07/internacional/360712812_850215.html».
  101. «https://elpais.com/diario/1983/05/25/internacional/422661612_850215.html».
  102. «https://elpais.com/diario/1985/06/15/internacional/487634407_850215.html».
  103. «https://elpais.com/diario/1987/12/27/internacional/567558015_850215.html».
  104. «https://elpais.com/diario/1985/11/02/internacional/499734002_850215.html».
  105. «https://elpais.com/diario/1985/11/03/internacional/499820406_850215.html».
  106. «https://elpais.com/diario/1986/01/15/internacional/506127622_850215.html».
  107. «https://elpais.com/diario/1984/11/12/internacional/469062009_850215.html».
  108. «https://elpais.com/diario/1987/10/30/internacional/562546828_850215.html».
  109. «https://elpais.com/diario/1988/02/13/internacional/571705208_850215.html».
  110. «https://elpais.com/diario/1980/01/17/portada/316911602_850215.html».
  111. «https://elpais.com/diario/1980/02/10/deportes/318985205_850215.html».
  112. «https://elpais.com/diario/1980/02/13/deportes/319244414_850215.html».
  113. «https://elpais.com/diario/1980/02/02/internacional/318294013_850215.html».
  114. «https://elpais.com/diario/1980/03/30/internacional/323218805_850215.html».
  115. «https://elpais.com/diario/1980/07/25/internacional/333324008_850215.html».
  116. «https://elpais.com/diario/1980/11/09/internacional/342572409_850215.html».
  117. «https://elpais.com/diario/1980/01/27/internacional/317775609_850215.html».
  118. «https://elpais.com/diario/1980/01/29/internacional/317948410_850215.html».
  119. «https://elpais.com/diario/1980/02/24/internacional/320194802_850215.html».
  120. «https://elpais.com/diario/1980/02/27/internacional/320454008_850215.html».
  121. «https://elpais.com/diario/1980/06/26/internacional/330818408_850215.html».
  122. «https://elpais.com/diario/1980/03/12/internacional/321663610_850215.html».
  123. «https://elpais.com/diario/1980/10/16/internacional/340498816_850215.html».
  124. «https://elpais.com/diario/1980/10/17/internacional/340585209_850215.html».
  125. «https://elpais.com/diario/1980/10/18/internacional/340671613_850215.html».
  126. «https://elpais.com/diario/1984/12/04/internacional/470962809_850215.html».
  127. «https://elpais.com/diario/1980/03/29/internacional/323132415_850215.html».
  128. «https://elpais.com/diario/1980/05/02/internacional/326066409_850215.html».
  129. «https://elpais.com/diario/1980/07/23/internacional/333151207_850215.html».
  130. «https://elpais.com/diario/1980/07/27/internacional/333496806_850215.html».
  131. «https://elpais.com/diario/1981/06/12/internacional/361144807_850215.html».
  132. «https://elpais.com/diario/1986/04/29/internacional/515109610_850215.html».
  133. «https://elpais.com/diario/1987/05/04/internacional/547077612_850215.html».
  134. «https://elpais.com/diario/1987/05/05/internacional/547164016_850215.html».
  135. «https://elpais.com/diario/1986/05/05/opinion/515628010_850215.html».
  136. «https://elpais.com/diario/1986/05/05/internacional/515628015_850215.html».
  137. «https://elpais.com/diario/1986/05/05/portada/515628001_850215.html».
  138. «https://elpais.com/diario/1986/05/05/internacional/515628014_850215.html».
  139. «https://elpais.com/diario/1986/05/06/internacional/515714416_850215.html».
  140. «https://elpais.com/diario/1986/05/06/internacional/515714414_850215.html».
  141. «https://elpais.com/diario/1986/05/06/internacional/515714408_850215.html».
  142. «https://elpais.com/diario/1986/05/07/internacional/515800827_850215.html».
  143. «https://elpais.com/diario/1986/05/12/internacional/516232820_850215.html».
  144. «https://elpais.com/diario/1986/05/16/internacional/516578410_850215.html».
  145. «https://elpais.com/diario/1986/12/31/internacional/536367602_850215.html».
  146. «https://elpais.com/diario/1987/07/21/internacional/553816819_850215.html».
  147. «https://elpais.com/diario/1987/07/22/internacional/553903213_850215.html».
  148. «https://elpais.com/diario/1987/10/01/internacional/560041220_850215.html».
  149. «https://elpais.com/diario/1987/11/28/internacional/565052419_850215.html».
  150. «https://elpais.com/diario/1987/11/29/internacional/565138821_850215.html».
  151. «https://elpais.com/diario/1988/10/24/internacional/593650822_850215.html».
  152. «https://elpais.com/diario/1989/02/17/internacional/603673219_850215.html».
  153. «https://elpais.com/diario/1989/02/19/internacional/603846002_850215.html».
  154. «https://elpais.com/diario/1989/02/20/internacional/603932410_850215.html».
  155. «https://elpais.com/diario/1989/02/21/internacional/604018804_850215.html».
  156. «https://elpais.com/diario/1989/02/22/internacional/604105213_850215.html».
  157. «https://elpais.com/diario/1980/06/24/internacional/330645602_850215.html».
  158. «https://elpais.com/diario/1980/06/24/portada/330645604_850215.html».
  159. «https://elpais.com/diario/1980/06/24/internacional/330645607_850215.html».
  160. «https://elpais.com/diario/1980/06/24/internacional/330645605_850215.html».
  161. «https://elpais.com/diario/1983/06/12/internacional/424216815_850215.html».
  162. «https://elpais.com/diario/1985/11/28/internacional/501980415_850215.html».
  163. «https://elpais.com/diario/1985/12/01/internacional/502239619_850215.html».
  164. «https://elpais.com/diario/1985/12/23/internacional/504140414_850215.html».
  165. «https://elpais.com/diario/1985/12/28/internacional/504572401_850215.html».
  166. «https://elpais.com/diario/1986/02/08/internacional/508201222_850215.html».
  167. «https://elpais.com/diario/1986/04/28/portada/515023202_850215.html».
  168. «https://elpais.com/diario/1986/07/29/internacional/522972006_850215.html».
  169. «https://elpais.com/diario/1986/07/29/portada/522972002_850215.html».
  170. «https://elpais.com/diario/1986/07/31/internacional/523144826_850215.html».
  171. «https://elpais.com/diario/1986/10/09/internacional/529196413_850215.html».
  172. «https://elpais.com/diario/1986/10/14/internacional/529628413_850215.html».
  173. «https://elpais.com/diario/1987/01/02/internacional/536540423_850215.html».
  174. «https://elpais.com/diario/1987/01/04/internacional/536713213_850215.html».
  175. «https://elpais.com/diario/1987/01/05/internacional/536799609_850215.html».
  176. «https://elpais.com/diario/1986/07/23/internacional/522453615_850215.html».
  177. «https://elpais.com/diario/1986/08/14/internacional/524354403_850215.html».
  178. «https://elpais.com/diario/1986/08/28/internacional/525564022_850215.html».
  179. «https://elpais.com/diario/1986/09/30/internacional/528418805_850215.html».
  180. «https://elpais.com/diario/1987/02/09/internacional/539823607_850215.html».
  181. «https://elpais.com/diario/1987/02/10/internacional/539910018_850215.html».
  182. «https://elpais.com/diario/1987/02/11/internacional/539996402_850215.html».
  183. «https://elpais.com/diario/1987/06/24/internacional/551484018_850215.html».
  184. «https://elpais.com/diario/1987/08/14/internacional/555890407_850215.html».
  185. «https://elpais.com/diario/1987/04/03/internacional/544399224_850215.html».
  186. «https://elpais.com/diario/1987/04/20/internacional/545868014_850215.html».
  187. «https://elpais.com/diario/1987/01/15/internacional/537663612_850215.html».
  188. «https://elpais.com/diario/1987/01/18/internacional/537922810_850215.html».
  189. «https://elpais.com/diario/1987/02/01/internacional/539132404_850215.html».
  190. «https://elpais.com/diario/1987/02/04/internacional/539391613_850215.html».
  191. «https://elpais.com/diario/1987/09/04/internacional/557704801_850215.html».
  192. «https://elpais.com/diario/1987/09/29/internacional/559868403_850215.html».
  193. «https://elpais.com/diario/1987/11/19/opinion/564274810_850215.html».
  194. «https://elpais.com/diario/1988/01/29/internacional/570409224_850215.html».
  195. «https://elpais.com/diario/1987/03/04/internacional/541810816_850215.html».
  196. 196,0 196,1 «https://elpais.com/diario/1988/02/01/internacional/570668418_850215.html».
  197. «https://elpais.com/diario/1988/02/09/internacional/571359611_850215.html».
  198. 198,0 198,1 «https://elpais.com/diario/1988/02/12/internacional/571618814_850215.html».
  199. «https://elpais.com/diario/1988/06/18/internacional/582588009_850215.html».
  200. «https://elpais.com/diario/1988/07/29/internacional/586130417_850215.html».
  201. «https://elpais.com/diario/1988/11/11/internacional/595206016_850215.html».
  202. «https://elpais.com/diario/1988/02/21/internacional/572396411_850215.html».
  203. «https://elpais.com/diario/1988/02/22/internacional/572482804_850215.html».
  204. 204,0 204,1 «https://elpais.com/diario/1988/11/28/internacional/596674820_850215.html».
  205. «https://elpais.com/diario/1988/12/03/internacional/597106819_850215.html».
  206. «https://elpais.com/diario/1988/12/26/internacional/599094014_850215.html».
  207. «https://elpais.com/diario/1988/01/12/internacional/568940407_850215.html».
  208. «https://elpais.com/diario/1988/04/06/internacional/576280815_850215.html».
  209. «https://elpais.com/diario/1988/03/04/internacional/573433214_850215.html».
  210. «https://elpais.com/diario/1988/04/24/internacional/577836010_850215.html».
  211. «https://elpais.com/diario/1988/04/25/internacional/577922419_850215.html».
  212. «https://elpais.com/diario/1988/05/04/internacional/578700017_850215.html».
  213. «https://elpais.com/diario/1989/01/27/internacional/601858812_850215.html».
  214. «https://elpais.com/diario/1989/01/28/internacional/601945223_850215.html».
  215. «https://elpais.com/diario/1989/01/29/internacional/602031612_850215.html».
  216. «https://elpais.com/diario/1989/02/06/portada/602722803_850215.html».
  217. «https://elpais.com/diario/1989/02/07/internacional/602809209_850215.html».
  218. «https://elpais.com/diario/1987/04/06/internacional/544658411_850215.html».
  219. «http://www.chron.com/CDA/archives/archive.mpl/1987_453938/afghan-rebels-to-receive-600-stingers.html».
  220. «https://elpais.com/diario/1985/02/17/internacional/477442809_850215.html».
  221. «https://elpais.com/diario/1989/02/09/internacional/602982009_850215.html».
  222. «https://elpais.com/diario/1989/02/10/internacional/603068405_850215.html».
  223. «https://elpais.com/diario/1989/02/15/internacional/603500405_850215.html».
  224. «https://elpais.com/diario/1989/02/14/portada/603414003_850215.html».
  225. «https://elpais.com/diario/1989/02/07/internacional/602809210_850215.html».
  226. «https://elpais.com/diario/1989/02/11/internacional/603154804_850215.html».
  227. «https://elpais.com/diario/1988/08/15/internacional/587599204_850215.html».
  228. «https://elpais.com/diario/1988/09/03/internacional/589240806_850215.html».
  229. «https://elpais.com/diario/1988/09/27/internacional/591318016_850215.html».
  230. «https://elpais.com/diario/1988/09/29/internacional/591490811_850215.html».
  231. «https://elpais.com/diario/1988/10/20/internacional/593305213_850215.html».
  232. «https://elpais.com/diario/1988/11/22/internacional/596156418_850215.html».
  233. «https://elpais.com/diario/1990/01/10/internacional/631926017_850215.html».
  234. «https://elpais.com/diario/1990/03/07/internacional/636764403_850215.html».
  235. «https://elpais.com/diario/1990/03/08/internacional/636850803_850215.html».
  236. «https://elpais.com/diario/1991/04/22/internacional/672271202_850215.html».
  237. «https://elpais.com/diario/1991/09/05/internacional/684021613_850215.html».
  238. «https://elpais.com/diario/1991/06/12/internacional/676677618_850215.html».
  239. «https://elpais.com/diario/1991/05/13/internacional/674085604_850215.html».
  240. «https://elpais.com/diario/1992/03/21/internacional/701132402_850215.html».
  241. 241,0 241,1 «https://elpais.com/diario/1992/04/19/internacional/703634416_850215.html».
  242. 242,0 242,1 «https://elpais.com/diario/1992/04/20/internacional/703720812_850215.html».
  243. «https://elpais.com/diario/1992/04/23/internacional/703980015_850215.html».
  244. «https://elpais.com/diario/1992/06/06/internacional/707781606_850215.html».
  245. «https://elpais.com/diario/1992/04/10/internacional/702856809_850215.html».
  246. «https://elpais.com/diario/1992/04/20/internacional/703720801_850215.html».
  247. «https://elpais.com/diario/1992/04/21/internacional/703807206_850215.html».
  248. «https://elpais.com/diario/1992/04/22/internacional/703893621_850215.html».
  249. «https://elpais.com/diario/1992/04/24/internacional/704066415_850215.html».
  250. «https://elpais.com/diario/1992/04/25/internacional/704152814_850215.html».
  251. «https://elpais.com/diario/1992/04/26/internacional/704239201_850215.html».
  252. «https://elpais.com/diario/1992/04/27/internacional/704325616_850215.html».
  253. «https://elpais.com/diario/1992/04/30/internacional/704584801_850215.html».
  254. «https://elpais.com/tag/afganistan/a/49».
  255. «https://elpais.com/diario/1992/05/05/internacional/705016811_850215.html».
  256. «https://elpais.com/diario/1992/08/17/internacional/714002403_850215.html».
  257. «https://elpais.com/diario/1992/06/22/internacional/709164008_850215.html».
  258. «https://elpais.com/diario/1992/06/23/internacional/709250412_850215.html».
  259. «https://elpais.com/diario/1992/05/09/internacional/705362417_850215.html».
  260. «https://elpais.com/diario/1992/05/06/internacional/705103203_850215.html».
  261. «https://elpais.com/diario/1995/02/15/internacional/792802812_850215.html».
  262. «https://elpais.com/diario/1995/02/22/internacional/793407616_850215.html».
  263. «https://elpais.com/diario/1995/02/28/internacional/793926019_850215.html».
  264. «https://elpais.com/diario/1995/03/09/internacional/794703608_850215.html».
  265. «https://elpais.com/diario/1995/03/12/internacional/794962814_850215.html».
  266. «https://elpais.com/diario/1995/03/13/internacional/795049218_850215.html».
  267. «https://elpais.com/diario/1995/03/20/internacional/795654012_850215.html».
  268. «https://elpais.com/diario/1995/09/06/internacional/810338409_850215.html».
  269. «https://elpais.com/diario/1995/10/12/internacional/813452404_850215.html».
  270. «https://elpais.com/diario/1995/10/15/internacional/813711612_850215.html».
  271. «https://elpais.com/diario/1995/11/19/internacional/816735610_850215.html».
  272. «https://elpais.com/diario/1996/05/25/internacional/832975221_850215.html».
  273. «https://elpais.com/diario/1996/09/12/internacional/842479208_850215.html».
  274. «https://elpais.com/diario/1996/09/23/internacional/843429617_850215.html».
  275. «https://elpais.com/diario/1996/09/26/internacional/843688805_850215.html».
  276. «https://elpais.com/diario/1996/09/27/internacional/843775203_850215.html».
  277. «https://elpais.com/diario/1996/09/28/internacional/843861620_850215.html».
  278. «https://elpais.com/diario/1996/09/30/internacional/844034403_850215.html».
  279. «https://elpais.com/diario/1997/03/11/sociedad/858034806_850215.html».
  280. «https://elpais.com/diario/1997/03/12/sociedad/858121206_850215.html».
  281. «https://elpais.com/diario/1996/09/29/internacional/843948017_850215.html».
  282. «https://elpais.com/diario/1996/12/01/internacional/849394806_850215.html».
  283. «https://elpais.com/diario/1996/10/04/internacional/844380024_850215.html».
  284. «https://elpais.com/diario/1996/10/10/internacional/844898403_850215.html».
  285. «https://elpais.com/diario/1996/10/10/internacional/844898419_850215.html».
  286. «https://elpais.com/diario/1996/10/11/internacional/844984816_850215.html».
  287. «https://elpais.com/diario/1996/10/12/internacional/845071225_850215.html».
  288. «https://elpais.com/diario/1996/10/17/internacional/845503208_850215.html».
  289. «https://elpais.com/diario/1996/10/19/internacional/845676014_850215.html».
  290. «https://elpais.com/diario/1996/10/23/internacional/846021610_850215.html».
  291. «https://elpais.com/diario/1996/10/24/internacional/846108014_850215.html».
  292. «https://elpais.com/diario/1996/10/25/internacional/846194422_850215.html».
  293. «https://elpais.com/diario/2001/02/27/ultima/983228401_850215.html».
  294. «https://elpais.com/diario/2001/03/03/cultura/983574002_850215.html».
  295. «https://elpais.com/diario/2001/03/04/opinion/983660404_850215.html».
  296. «https://elpais.com/diario/2001/03/04/opinion/983660401_850215.html».
  297. «https://elpais.com/diario/2001/03/04/cultura/983660402_850215.html».
  298. «https://elpais.com/diario/2001/03/05/cultura/983746804_850215.html».
  299. «https://elpais.com/diario/2001/03/06/cultura/983833202_850215.html».
  300. «https://elpais.com/diario/2001/03/07/cultura/983919607_850215.html».
  301. «https://elpais.com/diario/2001/03/10/cultura/984178801_850215.html».
  302. «https://elpais.com/diario/2001/03/11/cultura/984265205_850215.html».
  303. «https://elpais.com/diario/2001/03/12/cultura/984351601_850215.html».
  304. «https://elpais.com/diario/2001/03/13/cultura/984438002_850215.html».
  305. «https://elpais.com/diario/2001/03/19/opinion/984956410_850215.html».
  306. «https://elpais.com/diario/2001/03/19/internacional/984956412_850215.html».
  307. «https://elpais.com/diario/2001/03/19/cultura/984956406_850215.html».
  308. «http://www.shelter-now.org/».
  309. «https://elpais.com/diario/2001/08/09/internacional/997308017_850215.html».
  310. «https://elpais.com/diario/2001/08/10/internacional/997394416_850215.html».
  311. «https://elpais.com/diario/2001/08/14/internacional/997740010_850215.html».
  312. «https://elpais.com/diario/2001/08/15/internacional/997826410_850215.html».
  313. «https://elpais.com/diario/2001/08/16/internacional/997912806_850215.html».
  314. «https://elpais.com/diario/2001/08/17/internacional/997999214_850215.html».
  315. «https://elpais.com/diario/2001/08/22/internacional/998431219_850215.html».
  316. «https://elpais.com/diario/2001/08/24/internacional/998604010_850215.html».
  317. «https://elpais.com/diario/2001/08/27/internacional/998863212_850215.html».
  318. «https://elpais.com/diario/2001/08/28/internacional/998949608_850215.html».
  319. «https://elpais.com/diario/2001/09/06/internacional/999727210_850215.html».
  320. «https://elpais.com/diario/2001/09/07/internacional/999813616_850215.html».
  321. «https://elpais.com/diario/2001/09/11/internacional/1000159207_850215.html».
  322. «https://www.elmundo.es/elmundo/2001/10/12/enespecial/1002887298.html».
  323. «http://hemeroteca.abc.es/nav/Navigate.exe/hemeroteca/madrid/abc/2001/11/15/017.html».
  324. «https://elpais.com/diario/2001/09/26/internacional/1001455209_850215.html».
  325. «https://elpais.com/diario/2001/10/27/internacional/1004133603_850215.html».
  326. «https://elpais.com/diario/2001/11/07/internacional/1005087609_850215.html».
  327. «https://elpais.com/diario/2001/11/14/internacional/1005692404_850215.html».
  328. «https://elpais.com/diario/2001/11/13/internacional/1005606015_850215.html».
  329. «https://elpais.com/diario/2001/11/05/internacional/1004914802_850215.html».
  330. «https://elpais.com/diario/2001/11/05/internacional/1004914801_850215.html».
  331. «https://elpais.com/diario/2001/11/05/internacional/1004914803_850215.html».
  332. «https://elpais.com/diario/2001/11/06/internacional/1005001211_850215.html».
  333. «https://elpais.com/diario/2001/10/29/internacional/1004310001_850215.html».
  334. «https://elpais.com/diario/2001/10/08/internacional/1002492010_850215.html».
  335. «https://elpais.com/diario/2010/07/28/internacional/1280268003_850215.html».
  336. «http://internacional.elpais.com/internacional/2012/10/01/actualidad/1349078002_104385.html».
  337. «https://elpais.com/diario/2001/11/13/internacional/1005606017_850215.html».
  338. «https://elpais.com/diario/2001/11/13/internacional/1005606023_850215.html».
  339. «https://elpais.com/diario/2001/11/14/internacional/1005692409_850215.html».
  340. «https://elpais.com/diario/2001/11/14/internacional/1005692408_850215.html».
  341. «https://elpais.com/diario/2001/12/24/internacional/1009148409_850215.html».
  342. «https://elpais.com/diario/2001/12/26/internacional/1009321208_850215.html».
  343. «https://elpais.com/diario/2003/11/04/internacional/1067900420_850215.html».
  344. «http://www.wipo.int/wipolex/es/details.jsp?id=10739».
  345. «https://elpais.com/diario/2002/06/12/internacional/1023832802_850215.html».
  346. «https://elpais.com/diario/2002/06/03/internacional/1023055208_850215.html».
  347. «https://elpais.com/diario/2002/06/11/internacional/1023746408_850215.html».
  348. «https://elpais.com/diario/2002/06/14/internacional/1024005607_850215.html».
  349. «https://elpais.com/diario/2002/06/20/internacional/1024524009_850215.html».
  350. «https://elpais.com/diario/2004/01/14/internacional/1074034816_850215.html».
  351. «https://elpais.com/diario/2004/11/04/internacional/1099522847_850215.html».
  352. «https://elpais.com/diario/2010/09/18/internacional/1284760807_850215.html».
  353. «https://elpais.com/diario/2006/12/18/internacional/1166396405_850215.html».
  354. «pactu-de-estabilidá-y-sacar-les tropes-de-afganistan http://evl0600016-pip.eu.verio.net/2012/04/26/mundo/hollande-prometi-eurobonos-revisar-el pactu-de-estabilidá-y-sacar-les tropes-de-afganistan».
  355. «https://elpais.com/diario/2009/09/05/internacional/1252101601_850215.html».
  356. «https://elpais.com/diario/2009/08/17/internacional/1250460003_850215.html».
  357. «http://www.independent.co.uk/news/uk/politics/voters-turn-against-war-in-afghanistan-1763227.html».
  358. «http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/2619400/Tory-landslide-predicted-at-next-election-in-crucial-Sun-poll.html».
  359. «https://elpais.com/diario/2009/07/14/internacional/1247522406_850215.html».
  360. «https://elpais.com/diario/2008/10/17/internacional/1224194410_850215.html».
  361. «https://elpais.com/diario/2009/11/27/portada/1259276405_850215.html».
  362. «https://elpais.com/diario/2009/11/28/internacional/1259362807_850215.html».
  363. «https://elpais.com/diario/2009/12/17/internacional/1261004403_850215.html».
  364. «https://elpais.com/diario/2010/06/01/internacional/1275343217_850215.html».
  365. «https://elpais.com/diario/2010/04/25/internacional/1272146406_850215.html».
  366. «https://elpais.com/diario/2010/02/18/internacional/1266447609_850215.html».
  367. «https://elpais.com/diario/2010/02/21/portada/1266706803_850215.html».
  368. «https://elpais.com/diario/2009/09/19/internacional/1253311206_850215.html».
  369. «https://elpais.com/diario/2009/12/28/espana/1261954802_850215.html».
  370. «https://elpais.com/diario/2010/06/12/espana/1276293608_850215.html».
  371. «https://elpais.com/diario/2007/02/23/espana/1172185203_850215.html».
  372. «https://elpais.com/diario/2007/02/24/espana/1172271604_850215.html».
  373. «https://elpais.com/diario/2009/10/08/espana/1254952817_850215.html».
  374. «https://elpais.com/diario/2010/01/05/internacional/1262646005_850215.html».
  375. «https://elpais.com/diario/2009/09/21/espana/1253484004_850215.html».
  376. «https://elpais.com/diario/2009/10/02/espana/1254434409_850215.html».
  377. «https://elpais.com/diario/2007/02/22/internacional/1172098802_850215.html».
  378. «https://elpais.com/diario/2010/06/23/portada/1277244008_850215.html».
  379. «http://www.rollingstone.com/politics/news/the-runaway-xeneral-20100622».
  380. «https://elpais.com/diario/2010/06/23/internacional/1277244001_850215.html».
  381. «https://elpais.com/diario/2010/06/24/portada/1277330407_850215.html».
  382. «https://elpais.com/diario/2009/02/27/internacional/1235689202_850215.html».
  383. «http://internacional.elpais.com/internacional/2011/10/10/actualidad/1318271038_441710.html».
  384. «https://elpais.com/diario/2011/07/07/portada/1309989604_850215.html».
  385. «https://elpais.com/diario/2009/01/28/internacional/1233097205_850215.html».
  386. «https://elpais.com/diario/2009/03/11/internacional/1236726008_850215.html».
  387. «https://elpais.com/diario/2010/01/29/internacional/1264719604_850215.html».
  388. «https://elpais.com/diario/2010/01/26/internacional/1264460401_850215.html».
  389. «https://elpais.com/diario/2010/01/27/internacional/1264546804_850215.html».
  390. «https://elpais.com/diario/2010/01/28/internacional/1264633207_850215.html».
  391. «https://elpais.com/diario/2010/06/07/internacional/1275861608_850215.html».
  392. «http://internacional.elpais.com/internacional/2012/01/03/actualidad/1325610754_066559.html».
  393. «https://elpais.com/diario/2010/11/16/internacional/1289862001_850215.html».
  394. «https://elpais.com/diario/2011/07/18/portada/1310940001_850215.html».
  395. «https://elpais.com/diario/2011/07/18/internacional/1310940006_850215.html».
  396. «http://internacional.elpais.com/internacional/2011/12/14/actualidad/1323885989_730537.html».
  397. «http://internacional.elpais.com/internacional/2012/05/21/actualidad/1337622795_547510.html».
  398. «http://internacional.elpais.com/internacional/2012/05/20/actualidad/1337530978_582660.html».
  399. «http://internacional.elpais.com/internacional/2012/04/17/actualidad/1334643955_120867.html».
  400. «carta-12435.asp https://www.abc.es/blog/tierra-mar-aire/public/post/chicago-consagra-una-mision-en-afganistan-a-la carta-12435.asp».
  401. «https://elpais.com/diario/2011/06/23/portada/1308780006_850215.html».
  402. «http://internacional.elpais.com/internacional/2011/10/13/actualidad/1318499886_860038.html».
  403. «http://internacional.elpais.com/internacional/2011/10/20/actualidad/1319135106_017039.html».
  404. «http://internacional.elpais.com/internacional/2011/10/21/actualidad/1319191512_116120.html».
  405. «http://internacional.elpais.com/internacional/2012/05/02/actualidad/1335910189_895584.html».
  406. «http://internacional.elpais.com/internacional/2012/05/08/actualidad/1336429182_292364.html».
  407. «http://internacional.elpais.com/internacional/2012/01/20/actualidad/1327084612_322354.html».
  408. «http://internacional.elpais.com/internacional/2012/07/07/actualidad/1341642233_495113.html».
  409. «http://internacional.elpais.com/internacional/2012/07/08/actualidad/1341757800_037533.html».
  410. «http://internacional.elpais.com/internacional/2012/02/16/actualidad/1329409512_726525.html».
  411. «http://politica.elpais.com/politica/2012/07/24/actualidad/1343091619_826775.html».
  412. «http://internacional.elpais.com/internacional/2012/04/23/actualidad/1335162322_317324.html».
  413. 413,0 413,1 «https://elpais.com/diario/1992/04/27/internacional/704325603_850215.html».
  414. «https://elpais.com/diario/2004/01/16/internacional/1074207605_850215.html».
  415. «https://elpais.com/diario/2006/06/29/internacional/1151532019_850215.html».
  416. «http://www.chanvre-info.ch/info/en/Senlis-Council-Afghan-Government.html».
  417. «https://elpais.com/diario/2010/06/24/internacional/1277330403_850215.html».
  418. «http://www.unodc.org/unodc/en/frontpage/2010/June/around-one-million-afghans-suffer-from-drug-addiction-unodc-survey-shows.html».
  419. «https://elpais.com/diario/2010/05/14/internacional/1273788007_850215.html».
  420. «https://elpais.com/diario/2003/09/27/sociedad/1064613609_850215.html».
  421. «http://www.un.org/spanish/News/fullstorynews.asp?newsID=1019».
  422. «https://elpais.com/diario/2010/06/23/internacional/1277244003_850215.html».
  423. «http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2010/10/07/AR2010100705135.html».
  424. «https://www.elmundo.es/elmundo/2012/08/02/internacional/1343919182.html».
  425. «https://elpais.com/diario/2010/06/15/internacional/1276552803_850215.html».

Enllaces esternos editar