Historia d'El Líbanu

La historia d'El Líbanu ta marcada pola so situación nel llevante Mediterraneu según pola so bayura, en comparanza coles rexones vecines, de recursos naturales, especialmente agua y madera. La historia d'El Líbanu ta rellacionada estrechamente cola de les rexones vecines y los distintos pueblos y entidaes qu'habitaron y gobernaron la rexón; incluyendo fenicios, imperios mesopotámicos, griegos, romanos, árabes, cruciaos, otomanos y franceses. Afayos arqueolóxicos amuesen la presencia de poblaciones humanes dende'l Paleolíticu.

Fachada del templu de Xúpiter-Helios en Baalbek, nel interior d'El Líbanu. La estructura forma parte d'una acrópolis romana del sieglu III, construyida nel allugamientu d'un antiguu santuariu feniciu al dios Baal.

Prehistoria editar

Neolíticu editar

El Neolíticu empieza de manera bien temprana (escontra'l 5000 e.C. ) na rexón d'El Líbanu, al igual qu'en restu del Oriente Próximu. Escontra al 3500 e.C. empiecen a desenvolvese ciudaes a veres del Mediterraneu, amosando los restos arqueolóxicos una acusada influyencia de la cultura de Mesopotamia. A partir del 3000 e.C. esisten muestres de comerciu con Exiptu. D'esti periodu son los restos más antiguos de la ciudá de Biblos. En redol a esta mesma fecha considérase l'empiezu de la Edá del Bronce na rexón.

Primeres ciudaes editar

En redol al 2700 e.C. , produzse una migración escontra la rexón de tribus semites provenientes de Canaán, que se van asítiase en ciudaes del actual El Líbanu como Biblos, Sidón, Tiru o Berytos (Beirut) y de l'actual Siria, como la ciudá portuaria d'Ugarit. Son los que, darréu, van ser denominaos polos griegos como fenicios, esto ye, colloraos, probablemente debíu al tinte coloráu col que comerciaban. En Los nueve llibros de la Historia,[1] en redol a la fundación de Tiru, Heródoto comenta:

Queriendo yo cerciorame d'esta materia onde quiera fórame dable, y oyendo qu'en Tiru de Fenicia había un templu a Hércules dedicáu, entamé viaxe p'aquel puntu. Ver, pos, ricamente afatáu de bayurosos donativos, y ente ellos dos vistoses columnes, una d'oru enraigonáu en copela, otra d'esmeralda, que de nueche en gran manera resplandía. Entré en plática colos sacerdotes d'aquel dios, y preguntar dende cuando foi'l so templu alzáu, topé que tampoco diben acordes colos griegos alrodiu de Hércules, pos dicíen qu'aquel templu fuera fundáu coles mesmes que la ciudá, y nun cuntaben menos de 2300 años dende la fundación primera de Tiru.
Heródoto

Una de les ciudaes más desenvueltes d'esti periodu foi Biblos, que s'atopaba so la influencia político y comercial d'Exiptu, a quien esportaba madera de los montes de cedru d'El Líbanu que crecía nes tierres altes interiores. Col final del Imperiu Antiguu d'Exiptu, en redol a 2250 e.C. , ta influencia torna.

Escontra'l 2000 e.C. empieza una migración de tribus nómades amorreas qu'adulces van dir volviéndose sedentaries nes ciudaes de la mariña libanesa, tres la cual, en redol al 1750 e.C. , produzse la invasión de los hicsos, que llegaron hasta Exiptu. Ye mientres esti periodu cuando naz na ciudá de Biblos el primer alfabetu, que representaba les consonantes. Tamién nesta etapa empiecen les colonizaciones fenicies en redol les islles del Mediterraneu oriental. Asina Tucídides, en Historia de la Guerra del Peloponeso I, 8[2] y Heródoto de nuevu en Los nueve llibros de la Historia[1] afirmen:

Non menos pirates yeren los isleños carios y fenicios. Habitaben gran parte de les islles y la prueba hela equí: cuando Delos foi purificada polos atenienses nel intre de la guerra que nos ocupa (la del Peloponeso), y fueron abiertes les tumbes de los muertos qu'había na isla, atopar con que más de la metá yeren carias
Tucídides
Ellí mesmu vi adorar a Hércules n'otru edificiu col nomatu de Tasio, lo que m'afaló a pasar a Taso, onde igualmente atopé un templu d'aquel dios, fundáu polos fenicios, que saleando en busca d'Europa edificaron la ciudá de Taso, sucesu anterior en cinco generación a la nacencia en Grecia de Hércules, fíu de Anfitrión.
Heródoto

En 1550 e.C. , cola dinastía XVIII, Exiptu espulsa a los hicsos de les sos tierres y empieza una serie de campañes militares por Asia y Nubia. Menjeperra-Thutmose el sestu faraón d'esta dinastía, llega a les mariñes cananees, empezando la dominación exipcia de la zona. Mientres esti periodu les ciudaes-estáu fenicies aliar col Nuevu Imperiu nes sos campañes contra los hitites, que van llegar a ocupar Ugarit.

Les migraciones semites: Los fenicios editar

Escontra'l 1200 e.C. dase un importante procesu migratoriu escontra la rexón. Per una parte los llamaos pueblos del mar que asuelan tol Mediterraneu oriental, asiéntanse tamién nes mariñes fenicies espulsando a los exipcios. Per otra parte los israelites, que veníen migrando dende 1500 e.C. , siguen la so espansión pola mariña del sur de Canaán, y tierra adientro, llegando dende l'actual Xordania hasta les zones montascoses del sur d'El Líbanu. Asina nel Antiguu Testamentu méntase:

Y estos son los reis del país, a quien ganó Josué d'esta parte de Xordán a poniente, dende Baal-gad, nel campu d'El Líbanu, hasta la pelada que xube escontra Seir, país que Josué repartío a les tribus d'Israel por heriedu, a cada cual la so porción.

Amás por esti tiempu lleguen los arameos a les tierres interiores de Siria y El Líbanu.

Nesta etapa la ciudá de Tiru, enantes tributaria de Sidón, consigue una posición predominante ente les ciudaes de la mariña cananea y patrocina numberoses espediciones y fundaciones coloniales por toles mariñes mediterránees, siendo colonies en puntos como Malta, la mariña norte d'África, llamada entós Libia, o Sicilia, na cual diz Tucídides teníen asentamientos en tola so mariña.[2]

La espansión fenicia siguió mientres los sieglos siguientes, llegando hasta la mariña del noroccidental d'África y los estremos occidentales del mar Mediterraneu, algamando inclusive la mariña del llamáu mar Océanu, actual océanu Atlánticu. Nesti procesu fundáronse ciudaes como Gadir (Cádiz), Útica o Axis. En 814 e.C. cunta la lleenda que se funda la ciudá de Cartago por Elisa o Dido, hermana de Pigmalión, rei de Tiru.

Les causes d'estes colonizaciones pueden ser delles; dende la bayura de plata neses tierres, sumada al fechu de que, pa los nativos, dichu metal nun tenía valor, hasta la superpoblación de les metrópolis fenicies orientales[2]

Babilonia y Persia editar

 
Grabáu d'un barcu de guerra feniciu, en redol a 700-692 e.C. Representa la fuxida del rei Luli de Sidón nel ataque de Sargón II d'Asiria a la ciudá. Orixinalmente parte del palaciu de Senaquerib, anguaño nel Muséu Británicu – Palaciu Suroeste, Sala VII, panel 11.[4]

A mediaos del sieglu VIII e.C. , el rei Tiglath-Pileser III (745 - 727 e.C. ) d'Asiria y Babilonia, llanzar a la conquista de les ciudaes del norte de la mariña fenicia, qu'hasta'l momentro ufiertaben tribúto-y. Tres él, Sargón II (722 - 705 e.C. ) va llegar a controlar la isla de Xipre y Senaquerib (705-681 e.C. ), fíu y socesor de Sargón II, va conquistar la ciudá de Sidón. El periodu de la invasión babilonia va ser conocíu pola so durez, pola que se producieron delles revueltes, como la que s'asocedió en Tiru mientres el reináu d'Esarhaddon. La opresión babilónica foi seique unu de los motivos que favoreció la fundación de nueves colonies, yá que ye posible que munchos ciudadanos trataren de fuxir a éstes, onde l'alministración babilónica nun llegaba.

Ta situación terminó cuando en 539 e.C. Ciro II el Grande de Persia conquista Babilonia, faciendo de Fenicia una satrapía. Nun paez que l'alministración persa fora mal recbida, seique al ser vista como la llibertadora de la ocupación babilónica. Ello ye que mientres les guerres Médiques, la flota de guerra fenicia supunxo'l gruesu de la fuercia naval persa, que s'enfrentaba a les polis gregas.

Historia editar

Conquista d'Alexandru Magnu editar

En 336 e.C. , con namái venti años, llega al tronu del vecín Reinu de Macedonia el mozu Alexandru Magnu. El so padre y predecesor, Filipo II de Macedonia efectuara la conquista de nueves tierres, especialmente en Grecia, y tres el so asesinatu, el so fíu siguió esta espansión de manera entá más acentuada, dirixiéndose contra un antiguu enemigu del so reinu, l'Imperiu persa.

Empezó la conquista por Asia Menor, onde los sátrapes perses de la rexón nun ufiertaron demasiada resistencia hasta la batalla del Gránico, a veres del regatu del mesmu nome. Na batalla Alejandro foi mancáu, anque salvó la vida gracies al so amigu Clito Melas (el negru). Finalmente, la batalla terminó como una victoria atayante del conquistador, tres la que munches ciudaes griegues de la mariña occidental de la península d'Anatolia y les islles Xóniques cayeron o se xunieron a la causa del conquistador, facilitando l'accesu dende los Balcanes a los anteriores territorios perses. Siguió-y la conquista de delles satrapíes anatolas más; Licia, Panfilia y Frixa.

En redol al 333 e.C. la meyora atópase enllancáu. Pero esi mesmu añu, tando Alejandro na ciudá de Tarsu, na mariña sur anatola, recibe noticies de que'l rei Darío III de Persia taba entamando una contraofensiva. Pa tratar de torgar qu'algamara llexar persa, ensobiada nos puertos de la mariña fenicio y cananeo, manda avanzar escontra'l sur pa tomar la mariña alredor de Issos, una llanura asitiada cerca de la mariña siria. Cola llegada del exércitu persa producirá la batalla de Isos, na que participa'l rei persa en persona y na qu'Alejandro va resultar de nuevu vencedor, teniendo que fuxir el primeru escontra l'este. Una contraofensiva marítima de los perses nel mar Exéu, al mandu de Memnón de Rodas y la so flota, punxo en peligru a la Grecia continental, pero esta amenaza detúvose dempués de la victoria d'Alejandro sobre Darío III na batalla de Isos.

Tres esto, Alejandro conquista fácilmente Fenicia, con esceición de la isla de Tiru, a la que tien de someter a un llargu asediu (de xineru a agostu de 332 e.C. ), conocíu como'l Sitiu de Tiru. Nesi momentu termina'l periodu de dominación persa de la rexón del actual El Líbanu, empezando'l periodu helénicu o macedoniu y con él, la historia.

Tres la conquista de Tiru, Alejandro va dirixir a Exiptu, onde se fai proclamar 'Fíu de Amón', títulu reserváu solu pa los faraones y finalmente va invadir Bactriana y el restu de Persia, llevando al so exércitu a travesar el Parapamisos y a apoderar el valle del Indo, na actual India.

Imperiu seléucida editar

Cola muerte d'Alexandru Magnu, el so imperiu va quedar estremáu ente los sos xenerales. El territoriu correspondiente al actual El Líbanu, Anatolia, parte de Siria y Mesopotamia va ser alministráu por Seleuco I Nicátor, y darréu pola dinastía que va fundar: los seléucidas.

Imperiu romanu editar

Imperiu bizantín editar

Califatu omeya editar

Califatu abbasí editar

Sultanatu mamelucu editar

Imperiu otomanu editar

Dominación francesa editar

República d'El Líbanu editar

Referencies editar

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar