Historia d'Oceanía

Migraciones austronesies y polinesies, que poblaron per primer vegada munches islles del Pacíficu.
Una casa de Fixi en 1842.
Meyores de la explorción europea d'Australia hasta 1812
     1606 Willem Jansz      1606 Luis Váez de Torres      1616 Dirk Hartog      1619 Frederick de Houtman      1644 Abel Tasman      1696 Willem de Vlamingh      1699 William Dampier      1770 James Cook      1797-1799 George Bass      1801-1803 Matthew Flinders

Prehistoria d'Oceanía y primeros pobladores editar

El poblamientu humanu d'Oceanía producir en delles folaes. Los primeros pobladores d'Oceanía fueron Homo sapiens procedentes del sureste d'Asia. Los primeros pobladores humanos d'Oceanía procedíen del sureste d'Asia: d'ellos baxen los actuales papúes y nativos australianos. El poblamientu d'Australia y Nueva Guinea remontar al 40 000 e.C.

Una segunda folada muncho más recién, ye la que pobló'l restu d'islles del pacíficu. Esta segunda folada humana foi la de los pueblos austronesios (empecipiada ente'l 3000 e.C. y el 2000 e.C. ), tamién d'orixe asiáticu, más concretamente procedentes de Taiwán. Los austronesios fueron grandes navegantes y fueron los primeros pobladores de munches partes d'Oceaníasobremanera de Polinesia, Nueva Zelanda o Ḥawai, llegaron siquier tan lloñe como la Islla de Pascua. El poblamientu de Micronesia y Polinesia, enllargar mientres tres milenios dende'l 2000 e.C. hasta'l I mileniu d. C.. Nueva Zelanda por casu foi poblada ente'l s. IX y XIV polos maorís.

Apoxéu del Imperiu El to'i Tonga editar

Nel 950 d. C. l'Imperiu El to'i Tonga apoderó la mayoría de les islles d'Oceanía, nos sos empiezos los reis llograron desfacer del dominiu estranxeru y consolidó el poder del imperiu no que güei ye Tonga. Cerca al añu 1200 empezó la so espansión que se dio hasta, aproximao'l 1500. L'imperiu conquistó lo qu'anguaño se conoz como Fixi, partes de Samoa y otres islles de la polinesia como les Islles Cook y Niue. La gran habilidá pa construyir canoes y el bon sistema aplicáu a les invasiones facilitó que La to'i Tonga establecer en más islles entá.

Cercanu al añu 1500 desamarráronse munchos problemes na realeza del imperiu que debilitó la so figura nes colonies, que consiguieron muncha autonomía de la corona real y el poder central. En 1799 foi asesináu Tuku'aho, el rei que tenía'l poder nesi momentu, lo que desamarró una tarrecible guerra civil. Yá cola presencia europea la guerra civil terminó d'afarar a los dos bandos, dexando al imperiu abrasáu en manes de la corona británica.

Esploraciones europees n'Oceanía editar

Sieglu XVI editar

Nel primer viaxe de circunnavegación del globu, Fernando de Magallanes acolumbró les Islles Marianes y otres islles d'Oceanía en 1521, antes d'atopar la so muerte nes Filipines na islla de Mactan nuna esfriega colos naturales del país.[1] Independientemente, el portugués Cristovão de Mendonça llegó a Botany Bay (Australia) nel añu 1522,[2] mariñes tamién visitaes trés años dempués por Gomes de Sequeira. Poco dempués otros marinos portugueses xunir a la esplotación de la rexón; en 1525 Diego de Rocha afayó les islles Carolines, visitaes al añu siguiente tamién por Toribio Alonso de Salazar, y en 1526 Jorge de Meneses aportó a Nueva Guinea. Otru esploradores de la rexón nesta dómina fueron Luis Váez de Torres, Miguel López de Legazpi, García Jofre de Loaísa, Álvaro de Mendaña y Ruy López de Villalobos.

Sieglu XVII editar

Tamién los holandeses navegaron la rexón, y Abel Tasman percorrió la mariña d'Australia en 1642, aportando a la islla que nel so honor llamóse Tasmania y les islles, Tonga, Fixi y Nueva Guinea Alemana. Entrín y non dende Acapulco (Méxicu) y Callao (Perú) partieron espediciones que toparon numberoses islles del Pacíficu.

Sieglu XVIII editar

Les rivalidaes portugueses, españoles y holandeses fueron reemplazaes pola de los ingleses y franceses nel sieglu XVIII. Ente 1764 y 1770 esploraron la zona John Byron, Samuel Wallis, Philip Carteret y otros, quien percorrieron Tahití, Samoa, Islles Salomón y Nueves Hébrides. Pela so parte, l'inglés James Cook realizó trés viaxes per islles del Pacíficu ente 1768 y 1779, y llegó a les Islles de la Sociedá, Nueva Zelanda, Islles Marqueses, Nueves Hébrides y Ḥawai.

El 6 d'abril de 1772, el día de Pascua, Jacobo Roggeveen, un navegante neerlandés columbró la Islla de Pascua, afayándola de manera oficial, anque una espedición unviada dende Callao, el 10 d'ochobre de 1770, columbró la islla'l 15 de payares. Realizóse una circunnavegación pa poder cartografiar la islla. Los navegantes quedaron bien sorprendíos poles estatues de gran tamañu, los Moái. N'otres espediciones tamién los marines sorprender del gran altor de dellos nativos, que llegaben a midir 2,17 metros. Amás, los homes yeren munchos más numberosos que les muyeres naquella islla, la diferencia yera bien bultable. Los nativos vivíen en cueves y taben llenos de tatuaxes, los nativos de la Islla de Pascua fueron una de les etnies que más sorprendió a los colonizadores europeos.[3]

Los franceses esploraron les islles simultáneamente colos ingleses. Ente 1826 y 1840 facer Jules Dumont D'Urville y depués Jean-François de La Pérouse ente 1785 y 1787. Toos estos viaxes determinaron el repartu d'Oceanía ente les potencies colonizadores: Reinu Xuníu, Holanda, Francia, España, Portugal, Estaos Xuníos y Alemaña en menor midida.

Independización de les islles editar

A finales del sieglu XIX y empiezos del XX empezaron los deseos d'independencia nes colonies, Australia y Nueva Zelanda, en 1901 y en 1907 abrieron el camín a los demás países escontra la independencia. Los países más débiles y probes tardaron enforma en declarase independientes, en 1962, Samoa declaró la independencia de Nueva Zelanda, que la ocupara años tras, depués Nauru en 1968, Fixi y Tonga en 1970, Islles Salomón y Tuvalu en 1978, los Estaos Federaos de Micronesia y Kiribati en 1979 (anque reconocida en 1990 para Micronesia), Vanuatu en 1980, Islles Márxal en 1990 y Paláu en 1994 siguir nel procesu de llibertá. Formaron el Foru de les Islles del Pacíficu y entá güei intenten ayudar a países como Guam, Nueva Caledonia y Polinesia Francesa qu'inda tán sol mandatu de potencies.

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar