Libia ye'l nome que dieron los africanos hasta entós conocida y de manera bien particular a la mariña africana del Mediterraneu.

Libios antiguos representaos polos exipciu.

Les primeres menciones qu'apaecen de Libia na historia, referir a los guerreros libios contrataos como mercenarios pol Antiguu Exiptu, nel primer mileniu antes de la era común. Los fenicios establecieron ciudaes na parte occidental de la franxa costera de lo que güei ye Libia, en cuantes que los griegos faíen lo propio na parte oriental. Más tarde, la franxa costera formó parte del Imperiu romanu, del reinu vándalu de Genserico y del Imperiu bizantín. Nel 643, la zona cayó sol dominiu de los árabes. Darréu'l territoriu pasó a formar parte, con una rellación más o menos estrecha, del Imperiu otomanu (sieglu XVI). En 1912 convertir nuna colonia italiana

Libia antes de la conquista árabe editar

 
Teatru romanu de Leptis Magna.
 
Arcu de Septimio Severu en Leptis Magna.

El territoriu de la moderna Libia tien hestories separaes hasta la dómina romana, como Tripolitania y Cirenaica, dambes na mariña. L'interior de l'actual Libia taba en manes de tribus bereberes asitiaes nos oasis.

Tripolitania foi orixinalmente un grupu de colonies fenicies establecíes mientres el sieglu V e.C. que depués pasaron a depender de Cartago. Los fenicios fundaron na zona trés grandes colonies: Oea (anguaño Tripoli), Labda (más conocida pol nome que darréu-y dieron los romanos: Leptis Magna) y Sabrata, nun área que vieno conocese colectivamente como Tripolis (tri + polis, Tres ciudaes). Cartago y los sos territorios africanos (ente los que s'atopaba Trípoli o Tripolitania, como-y llamaron los romanos) cayeron sol dominiu de Roma en 146 e.C. dempués de la tercer guerra púnica. Sicasí, la Tripolitania nun foi integrada nel imperiu, sinón asignada a un aliáu de Roma, el rei de Numidia. Un sieglu más tarde, Xuliu César depunxo al rei de Numidia, pos sofitara al so rival Pompeyu nes guerres civiles de Roma, y anexonó el so territoriu al Imperiu romanu, entamando Tripolitania como una provincia.

La importancia económica de Trípoli venía del so calter como puertu terminal de les rutes de caravanes que cruciaben El Sáḥara y xuníen la mariña mediterránea col llagu Chad y Tombuctú.

Al otru llau del golfu de Sirte, la Cirenaica foi colonizada polos griegos, antes territorio de cultura exipcia, Imperiu del que formara parte mientres miles d'años en distintos intervalos. Colonos dorios fundaron Cirene nel sieglu VII e.C. nun fértil pandu unos 20 quilómetros tierra adientro con agües regulares. Mientres los siguientes doscientos años, otros cuatro importantes colonies griegues establecer nel área: Barca (Merj), Euespérides (más tarde Berenice, anguaño Bengasi), Taquira (más tarde Arsinoe, anguaño Tocra) y Apolonia de Cirene, el puertu de Cirene. Xunto con Cirene, conocer al conxuntu como Pentápolis. La fértil planicie costera onde se topen toma'l nome de la más próspera de diches ciudaes, Cirene.

Les ciudaes griegues de Pentápolis aguantaron los intentos d'anexón exipcios y cartaxineses, pero nel añu 525 e.C. , l'exércitu de Cambises II (fíu de Ciro el Grande, rei de Persia), en conquistando Exiptu, llegó tamién hasta la Cirenaica, que permaneció so dominiu exipciu (gobernáu o non ésti polos perses) mientres los dos siguientes sieglos. Más tarde, nel 331 e.C. , Cirene foi conquistada por Alexandru Magnu, incorporándose darréu al Exiptu ptolemaicu. Ptolomeo VIII mandó la Cirenaica al so fíu natural Ptolomeo Apión el cual, a la so muerte, en 96 e.C. , dexó'l so reinu n'heriedu a Roma. Cirenaica convertir nuna provincia romana que tamién incluyía Creta nel 74 e.C.

Independientemente de los avatares políticos, la economía y la cultura floriaron na Pentápolis. Cirene convertir n'unu de los centros artísticos ya intelectuales del mundu griegu. Por casu, mientres el sieglu IV e.C. florió la escuela cirenaica, una escuela filosófica qu'enseñaba una doctrina hedonista que definía la felicidá como la suma de los placeres humanos, probablemente tomando inspiración del nidiu clima de la zona.

Mientres más de 400 años, Tripolitania y Cirenaica fueron prósperes provincies romanes. Prueba d'ello son les pimpanes ruines de Leptis Magna (onde nació l'emperador romanu Septimio Severu), cerca de l'actual Trípoli, testigos de la vitalidá de la rexón, onde populoses ciudaes ya inclusive ciudaes más pequeñes esfrutaron de les ventayes de la vida urbana, de la mesma qu'en cualesquier otru rincón del imperiu. Sicasí, el dominiu romanu se circunscribió a la mariña, dexando l'interior a les tribus bereberes (por casu, hasta finales del sieglu I d. C., nun foi ocupada la greba mariña del golfu de Sirte, dexando la comunicación per tierra ente dambes provincies). Sicasí, dambes zones caltuvieron carauterístiques distintes: púnica la primera, griega la segunda.

Sol dominiu ptolemaicu, creárase en Cirenaica una gran comunidá xudía, que'l so tamañu habíase vistu amontáu cola llegada de miles de deportaos tres la fallida rebelión xudía contra los romanos y la destrucción de Xerusalén (añu 70). Nel 115, los xudíos de la Cirenaica alzar nuna sulevación que llueu s'estendió a Exiptu y Palestina. La rebelión nun foi encalorada hasta'l 118, non ensin qu'antes Cirene fora asaltada, escalada y sufriera matances polos rebeldes xudíos. Riquióse un sieglu por que Cirene recuperara la so prosperidá.

Cola partición del imperiu en 395, Cirenaica foi asignada al imperiu oriental, ente que Tripolitania quedó dientro del occidental. Esta división viose reflexada tamién nel terrén relixosu. El cristianismu, que s'espublizara por dambos territorios dende l'empiezu del sieglu II tuvo dos focos d'atraición. Tripolitania quedó so la xurisdicción del papa de Roma, ente que Cirenaica quedó sol patriarca d'Alexandría.

Nel sieglu V, Tripolitania foi conquistada polos vándalos, que, al mandu de Genserico crearen un potente reinu con capital en Cartago. Sicasí, los vándalos perdieron rápido'l so espíritu guerreru y el so reinu foi destruyíu y conquistáu pol xeneral bizantín Belisario nel siguiente sieglu (533), tres una cara campaña militar que lastró los recursos del Imperiu romanu d'Oriente, qu'inda aspiraba a llograr la reunificación del Imperiu romanu. De nuevu, Cirenaica y Tripolitania taben so la mesma soberanía. Sicasí, la irrupción de los vándalos destruyera l'orde social romanu y la conquista bizantina nun pudo recuperalo. Los bizantinos nomaron gobernadores qu'impunxeron afogadizos impuestos pa sufragar los gastos militares, ente que les ciudaes y los servicios públicos siguieron la so decadencia.

Conquista árabe: islamización y arabización editar

 
La mezquita de Atiq, n'Awjila, ye la mezquita más antigua d'El Sáḥara.

El Pueblu árabe entró en Libia en 642 nel so camín escontra l'oeste. Esi añu, Amr ibn al As, un xeneral árabe del califa Omar I conquistó Cirenaica, estableciendo los sos cuarteles en Barce (pa los árabes Cirenaica pasó a llamase Barqa). Dos años dempués, avanzó escontra Tripolitania, onde, a finales de la década, les aisllaes guarniciones bizantines de la mariña fueron conquistaes, completándose'l dominiu de la rexón. Los reinos bereberes del interior fueron conquistaos en 662, non ensin gran resistencia. Cartago cayó en 693. Nos sieglos siguientes, la práutica totalidá de los habitantes de la zona convertir al islam. L'idioma y la cultura árabes borraron la cultura romana cristiana y casi la llingua bereber (amenorgada a unes poques zones). Ente que los habitantes de Tripolitania percibieron les afinidaes semítiques ente árabes y púnicos, los monofisites de Cirenaica recibieron colos brazos abiertos a los árabes como lliberadores de la opresión ortodoxa de los bizantinos, y de los altos impuestos imperiales (los reinos árabes estendíen una política de baxos impuestos, compensada por elevaos impuestos pa los non musulmanes).

Tres la conquista, el norte d'África foi gobernada por una socesión d'emires, subordinaos al poder del califa (primero'l Omeya de Damascu y tres el 750, el Abbasí de Bagdag). Nel añu 800, el califa Harun al Rashid nomó emir a Ibrahim ibn Aghlab, que creo un emiratu hereditariu y formalmente dependiente del califa en Kairuán, qu'incluyía la Tripolitania (la Cirenaica permaneció na órbita d'Exiptu). Los aglabíes repararon el sistema de regación romanu, destruyíu tres les conquistes árabes, y pola falta les habilidaes agrícoles y organizativas de les qu'escarecíen primeramente los nuevos conquistadores, y llograron restaurar la vitalidá de la zona.

A finales del sieglu IX, la tribu bereber de los kutama convertir al xiísmu y acabó col reinu aglabí (sunníes) en 909. El xiísmu consiguiera una gran aceptación ente los musulmanes non árabes, que yeren despreciaos polos árabes que rexíen el califatu. Los kutama adoptaron a un dirixente xiín de Siria, y proclamáron-y imán del territoriu que conquistaren, qu'incluyera la Tripolitania. Ésti ye l'orixe de la dinastía fatimí. Los fatimíes conquistaron Exiptu en 969 y trasladarón ellí la so capital, estableciendo un califatu xiín rival del sunní de Bagdag.

Los fatimíes dexaron el gobiernu d'Ifriquiya (la parte oriental del Magreb qu'entiende Tripolitania y l'actual Tunicia y Libia) a vasallos bereberes, los Ziríes (972). Foi una dómina de decadencia. En 1049, l'emir zirí abandonó'l chiísmo y rompió colos fatimíes.

Libia otomana editar

En 1510, Fernando'l Católicu tomó Trípoli; Carlos V dexó la ciudá en 1528 a los Caballeros de San Juan (la Orde de Malta) que fueren espulsaos de Rodas polos turcos. Los cristianos fueron espulsaos en 1553 por corsarios turcos d'Arxelia, actuando en nome del Imperiu otomanu. Istambul caltendría una soberanía sobre la zona que se fixo casi nominal cuando en 1711 Ahmed Karamanli facer col poder fundando la dinastía Karamanli, que se caltuvo hasta los años 1830, en que l'Imperiu otomanu tomó direutamente'l control sobre lo que se denominó'l bajalato de Trípoli. En 1912, cuando Exiptu, Tunicia y Arxelia taben yá sol control de Gran Bretaña o de Francia, y l'Imperiu otomanu taba ocupáu coles guerres de los Balcanes, Italia conquistó'l territoriu libiu.

Colonia italiana editar

 
Omar Al-Mukhtar foi'l líder de la resistencia libia na Cirenaica contra la colonización italiana.

Nes últimes décades del sieglu XIX les principales potencies europees colonizaren la casi totalidá del continente africanu. La conferencia de Berlín de 1884, entamara la repartida colonial d'África, dexando lo que se consideraben les meyores zones sol control de les potencies de primer orde. Italia, que nun gociaba d'esi estatus, quedara al marxe de la repartición colonial

Italia procurar a sigo mesma un imperiu colonial nel territoriu libiu invadiéndolo en 1912, aprovechando d'esta miente la proximidá cola península italiana y la debilidá del Imperiu otomanu. Libia permaneciera, hasta esi momentu, y debíu al desconocimientu de los sos potenciales recursos per parte de les naciones coloniales europees, sol control más o menos direutu del Imperiu otomanu, ensin tener mayor relevancia dende'l puntu de vista geo-estratéxicu.

LLa presencia italiana afitar cola llegada al poder de Benito Mussolini nel Reinu d'Italia (1922), qu'entamó una campaña de "Pacificación" del territoriu, buscando esaniciar cualesquier posible resistencia local y consolidar el réxime colonial italianu sobre les provincies libies. Sicasí, esto traxo apareyáu la medría de los problemes derivaos del réxime colonial. A pesar de la estremada probeza de la mayor parte del territoriu, el gobiernu italianu intentó l'asentamientu de colonos italianos, especialmente de campensiones procedentes de Sicilia y el sur d'Italia.

Families enteres d'italianos viaxaben en busca d'un meyor porvenir, esperanzaos pola promesa de recibir tierres gratuites per parte del estáu. Pero estes tierres nun yeren los meyores y a pesar de la cercanía con Italia, yeren totalmente distintes una y bones yeren en gran midida zones desérticas o semidesérticas. Les tierres más aptes pal cultivu atópase na mariña mediterránea, polo que les poblaciones natives fueron movíes pa dar espaciu a los colonos. Esto provocó conflictos cola población autóctona, que terminaron en 1931, fecha na que los sanusíes (cofradería musulmana) abandonaron la resistencia frente a los italianos. El xefe de los Senusi yera'l xeque Sidi Idris, que recibió'l títulu de emir de Cirenaica con soberanía sobre l'oasis de Cufra.

En 1934 el gobernador Italo Balbo xunió los dos colonies italianes de Tripolitania y Cirenaica, creando la llamada Libia italiana, que les sos llendes correspondíen a l'actual Libia. Balbo fixo espolletar a la so colonia asitiando munchos colonos italianos en villes y ciudaes construyíes pa ellos. En 1940 había casi 120.000 Italianos en Libia, esto ye el 13% del total de la población.

Balbo tamién empecipió una política d'asimilación de los árabes de Libia, cola creación de nueves aldegues pa ellos y l'asistencia médica obligatoria pa toos ellos. Munchos miles d'estos libios ingresaron nes fuercies coloniales italianes, constituyendo dos divisiones y hasta un batallón de paracaidistes.

Mientres la Segunda Guerra Mundial, llibráronse cruciales batalles en suelu libiu, especialmente en Cirenaica, como la de Tobruk, qu'en gran midida decidieron la suerte de la guerra nel so teatru européu. Tres un ataque italianu a Exiptu en 1940, contraatacar británicos riquieron la intervención de fuercies alemanes. El famosu Afrika Korps mandáu pol xeneral Rommel combatió a los aliaos empobinaos por Montgomery, hasta qu'en 1943 foi finalmente derrotáu y les tropes del Exa espulsaes de la mariña norteafricana. Nel periodu post-bélicu la mayor parte de Libia queda so alministración británica, salvo la zona de Fezzan, controlada per Francia. Mientres estos años creóse un pequeñu Partíu Comunista Libiu.

Primer nación desafiada d'África: Reinu de Libia editar

 
Bandera de Libia ente 1951 y 1975.
 
El rei Idris I

A la fin de la guerra los aliaos nun llogren ponese d'alcuerdu sobre'l futuru de l'antigua colonia italiana. Finalmente, les rocees ente los países occidentales y la Xunión Soviética faen que la ONX decida dar la independencia al país dexándolo en manes de Sidi Idris, xeque de los Sanusi y emir de Cirenaica (que collaborara colos aliaos mientres la guerra), él proclama una monarquía col nome d'Idris I. D'esta forma, el Reinu de Libia convertir na primer colonia africana en llograr la so independencia. Esti fechu contribuyó a desencadenar les lluches pola descolonización d'África.

Idris I gobierna'l país con sistemes autocráticos y patriarcales. Fiel a la tradición de solidaridá col restu del mundu árabe, Libia ingresa na Lliga Árabe en 1953 y emprestó ayuda a los insurxentes arxelinos mientres la so llucha pola independencia de Francia. En política esterior, caltién postures pro occidentales. En 1959 empecípiase la esplotación, per parte de compañíes occidentales, de los recursos petrolíferos del país. La economía, hasta entós basada nel llendo y nuna agricultura de subsistencia, sufre un cambéu radical. De resultes, fórmase una élite privilexada, amestada a la industria petrolero y a la incipiente burocracia estatal.

Mientres la guerra árabe-israelina de 1967, Libia solidarizar colos países árabes y solicitó la evacuación de les bases ingleses que subsistíen nel territoriu libiu. Esi mesmu añu españen movimientos güelguistes nes ciudaes y na industria petrolero.

Yera Gadafi: Gran República Árabe Libia Popular y Socialista editar

 
Gadafi (esquierda) col presidente exipciu Gamal Abdel Nasser en 1969.

El 1 de setiembre de 1969 l'ala izquierdista del exércitu da un golpe d'estáu y derroca la monarquía, aprovechando que'l rei atopar de vacaciones en Turquía. Instáurase un Conseyu Militar Revolucionariu, presidíu por un mozu y desconocíu oficial, el coronel Gadafi, que noma un nuevu gobiernu.

Nel intre de los meses siguientes, la banca ye seminacionalizada (l'estáu acútase un 51% de les aiciones), promúlgase una constitución provisional, esíxese la retirada de les bases militares que Gran Bretaña y los Estaos Xuníos teníen nel territoriu, se confiscan los bienes de los ciudadanos italianos ya israelinos qu'abandonaren el país dempués de 1961. En xineru de 1970, Muammar al-Gaddafi ocupa'l puestu de primer ministru ensin abandonar el de presidente del Conseyu de la Revolución.Mientres el so gobiernu menguo considerablemente la probeza nel país hasta considerase práuticamente erradicada.

Gadafi enllantó un réxime de gobiernu d'orientación socialista conocíu como Jamahiriya. Home d'orixe humilde (beduín), yera fervosu almirador de Gamal Abdel Nasser, el líder exipciu col que, tres tomar de poder, entabló una estrecha amistá. Dambos líderes profesaben l'ideal del panarabismu y bien llueu se punxeron a la xera de construyir la gran nación árabe. Pero Nasser morrió cuando'l llabor apenes empezaba. Sicasí Gadafi llogró crear aliances con Exiptu y Siria que llevaron a la creación d'una efímera federación ente estos trés estaos, que buscaba ser el xerme de la unión definitiva del mundu árabe musulmán.

En 1970, so amenaza de retirar la llicencia a delles compañíes qu'esplotaben dichu recursu nel so país, Gadafi consiguió establecer los precios del petroleu que Libia consideraba xustos, acabando asina cola tradicional política según la cual yeren les empreses multinacionales les qu'afitaben los precios que pagaben a los estaos onde realizaben les esplotaciones. D'esta manera, Gadafi afaya pal mundu árabe'l so potencial como potencia na xeopolítica mundial. La situación xeneraría la crisis enerxética de los años setenta, provocada pol boicó de los países petroleros a Occidente en respuesta al so respaldu a Israel y más palantre sería la base cola que se creó la OPEP. N'agostu de 1973 nacionalizó el 51% del capital de toles compañíes estranxeres.

En 1976, la 22ª Olimpiada Mundial de la FIDE realizar en Haifa (Israel), cola participación de 48 países, y foi ganada per Estaos Xuníos, Holanda ya Inglaterra. Pero nel contestu históricu de la dómina, col conflictu árabe-israelín pel mediu y antecedentes como la masacre de Múnich asocedida mientres los XX.OO. de 1972 en dicha ciudá (asaltu terrorista a la villa olímpica con resultancia de 11 atletes israelinos, 5 terroristes palestinos y un oficial de la policía alemana finaos), el realizar un eventu de tal magnitú precisamente n'Israel nun podía dexar de tener series implicaciones políticu-diplomátiques. La mayor potencia ajedrecística mundial, l'antigua Xunión Soviética, decidió nun participar. El mundu árabe, pela so parte, non yá boicotió la competición oficial de Haifa sinón que, amás, convocó a la so propia Olimpiada "non oficial" en Trípoli, Libia (verdaderamente, una "olimpiada contra Israel"), a la cual allegaron 37 países, ente ellos El Salvador, que s'allugó de primeres, siguíu de Túnez, Paquistán, Iraq, Italia, Portugal, Uruguái, Turquía y Afganistán. Datu interesante ye que Filipines foi l'únicu país qu'unvió un equipu a cada eventu.

Defensor del panarabismu y del islam, Gadafi sofitó a diversos movimientos armaos que recurrieron frecuentemente al terrorismu contra países occidentales. El Departamentu d'Estáu d'Estaos Xuníos publicó en 1979 una llista de países sospechosos de sofitar el terrorismu, Libia siempres tuvo nel puntu de mira de Washington.

Los años ochenta tán marcaos pol so intervencionismu n'África, la so guerra con Chad (país sosteníu y calteníu per Francia) y sobremanera pol so enfrentamientu colos Estaos Xuníos.

En 1981, rompiéronse les rellaciones diplomátiques ente dambos países cuando'l presidente Ronald Reagan prohibió los viaxes al país norteafricano y cerró la so embaxada en Washington, en mayu d'esi añu. En 1982, EE. UU. prohibió les importaciones de crudu libiu y prohibió la esportación de los sos productos a esa nación.

La primer aición d'ofensiva militar de EE. UU. foi'l Bombardéu de Libia nes ciudaes de Trípoli y Bengasi, el 15 d'abril de 1986, ordenáu por Reagan. L'ataque centrar en blancos militares y/o terroristes, alloñaos de zones urbanes pa nun estropiar a los civiles y embrivir los daños colaterales. Asina, fueron blancos prioritarios el campu d'entrenamientu de terroristes d'Al Jamahiriya, l'aeropuertu de Trípoli, los cuarteles de A el´Aziziyah, sede del manexu de les Fuercies aérees libies y residencia temporal de Muammar al-Gaddafi, el puertu militar de Sidi Balal, y la Base Aérea de Benina.

Libia ameyoró les sos rellaciones con dellos países árabes, como Siria y Tunicia en 1987, anque la tensión apinar con EE. UU. tres la negativa de Gadafi a apurrir a los dos axentes libios sospechosos del atentáu contra un avión estauxunidense de Pan Am cuando sobrevolaba Lockerbie (Escocia, Reinu Xuníu), en 1988, nel que morrieron 270 persones, de les cualos 189 yeren estauxunidenses. Esi mesmu añu ameyora les sos rellaciones cola OLP.

Los intentos d'algamar la unión colos países del Magreb (Túnez, Arxelia y Marruecos) saldar con recurrentes fracasos, hasta que Libia se xuntó a la Unión del Magreb Árabe (UMA) en 1989. Tamién se rellacionó a Libia cola bomba qu'españó nun DC-10 de la compañía francesa UTA, el 19 de setiembre de 1989 cuando sobrevolaba'l desiertu de Níxer.

En xineru de 1992, el Conseyu de seguridá de la ONX aprobó'l resolución 731 qu'esixía la entrega de los seis acusaos polos mentaos atentaos y dos meses dempués la 748 qu'establecía un bloquéu aereu total contra Libia y embargu d'armes, en tantu nun se cumpliera aquélla resolución.

El 11 de payares de 1993 la ONX decidió aprobar un nuevu paquete de sanciones económiques. Esti resolución, la 883, supunxo l'endurecimientu de les anteriores col zarru de les oficines de les Llinies Aérees Libies nel estranxeru, la conxelación de los sos recursos financieros en bancos estranxeros y l'amenorgamientu del personal diplomático.

EE. UU. aprobó una llei, conocida como Llei D'Amato-Kennedy (1996), qu'imponía castigos a les empreses estauxunidenses o estranxeres que realizaren inversiones nel sector enerxéticu de Libia o Irán o que violaren l'embargu comercial impuestu pola ONX.

En 1997, Libia empecipia'l so programa nuclear secretu, con ayuda del científicu paquistanín Abdul Qadeer Khan. A entamos de 2004, Urs Tinner, col so hermanu, Marcu, y el padre, Friedrich —los trés inxenieros—, fueron deteníos poles autoridaes suices, acusaos d'apurrir a Libia material destináu a la fabricación de centrifugadores pa producir uraniu arriquecíu. La familia Tinner caltuvo contautu estrechu con Abdul Qadeer Khan, padre de la bomba nuclear de Paquistán y xefe d'una rede de mercáu negru que suministró a Irán y a Libia teunoloxía atómica. Dos empreses suices esportaron material a Khan pa realizar el so proyeutu nuclear en Paquistán. Per otra parte, Urs Tinner reconoció xugar un papel nel casu de la confiscación del material nuclear con destín a Libia. Esto ye, ser informante de la CIA. Fuentes de la intelixencia estauxunidense aseguren que Urs Tinner foi reclutado pola CIA alredor del 2000. Les centrifugadores que se dirixíen de Malasia a Libia, fueron confiscadas nel estelleru de Taranto (Italia). Esti fechu llevó al gobiernu de Trípoli a almitir el so programa atómicu clandestín, y a tener qu'abandonalo dempués (en 2004).

Reestablecimientu de rellaciones con Libia editar

 
Muammar al-Gaddafi.
 
Vista del Comité Popular Xeneral en Bengasi.

Dempués de presiones internacionales y de la intervención del que fuera presidente sudafricano Nelson Mandela, el Gobiernu de Trípoli aceptó que'l 5 d'abril de 1999 los dos axentes libios, Abdel Baset al Megrahi y Al Amin Jalifa Fhemah, acusaos del atentáu de Lockerbie, fueren xulgaos en L'Haya por un tribunal escocés. El mesmu día la ONX anunció la suspensión del embargu. Libia allegó como convidada'l 15 d'abril de 1999 a la III Conferencia Euromediterránea de ministros d'Esteriores en Stuttgart (Alemaña).

El Ministeriu británicu d'Esteriores anunció'l 7 de xunetu de 1999 que'l Reinu Xuníu volvería a entamar les rellaciones diplomátiques con Libia tres quince años de rotura, tres la collaboración emprestada pol Gobiernu de Trípoli nel esclarecimiento de la muerte d'una policía británica a les puertes de la Embaxada libia en Londres en 1984.

El 13 de setiembre de 1999, los ministros d'Asuntos Esteriores de la Unión Europea suspendieron les midíes restrictives tomaes contra Libia. El 2 d'avientu d'esi añu'l primer ministru italianu Massimo D'Alema caltuvo en Trípoli una entrevista con Gadafi, primer con un líder occidental dende 1992. El diálogu saldar col compromisu libiu de negar ayuda y proteición a los responsables d'actos terroristes.

En marzu de 2001 formóse oficialmente la Xunión Africana, mientres una ceremonia llevada a cabu na ciudá libia de Sirte. N'agostu de 2001, EE. UU. prorrogó la llei D'Amato por otros cinco años, magar al mes siguiente Gadafi condergaba los ataques suicides del 11 de setiembre en Nueva York y Washington.

El 28 de mayu de 2002, el gobiernu libiu ufiertó 2700 millones de dólares pa indemnizar a les families de les 270 víctimes del atentáu de Lockerbie, y un añu dempués aceptó la responsabilidá civil nesta aición terrorista.

El 12 de setiembre de 2003, el Conseyu de Seguridá de la ONX aprobó'l llevantamientu formal de les sanciones impuestes a Libia en 1992, qu'incluyíen l'embargu aereu, d'armes y d'equipamientu industrial.

El 17 de setiembre de 2003 el Presidente del Gobiernu d'España, José María Aznar, empecipió una nueva etapa de visites de mandatarios europeos a Libia. Aznar viaxó acompañáu del secretariu d'Estáu de Comerciu, Francisco Utrera, y de una delegación d'altos direutivos de 28 empreses españoles de los sectores de turismu, alimentación, hidrocarburos, construcción, ferrocarriles, sanidá y educación; sectores que los téunicos del Ministeriu d'Economía consideraben los de mayor interés nel mercáu libiu. Al marxe de la entrevista personal con Muammar al-Gaddafi, unu de los actos fundamentales del viaxe oficial sería la celebración d'un alcuentru empresarial, que presidiría'l mesmu José María Aznar col primer ministru libiu, Sukri Gahnen, y nel que los empresarios españoles axustaríen alcuerdos de cooperación, d'inversión y comerciales con esti país norteafricano.

El 19 d'avientu de 2003, el presidente d'Estaos Xuníos George W. Bush anunció'l compromisu del líder libiu Muammar al-Gaddafi d'abandonar los sos programes de desenvolvimientu d'armes de destrucción masiva (programes y actividaes químicos, biolóxicos, nucleares y de misiles balísticos d'esi país), y dexaría a los inspeutores internacionales entrar al país incondicionalmente.

El 9 de xineru de 2004 el gobiernu libiu y los familiares de les 170 víctimes del atentáu al avión de la compañía UTA en 1989 roblaron en París un alcuerdu d'indemnización, lo qu'abrió la puerta a la normalización de los llazos ente París y Trípoli.

Al mes siguiente, Washington anunciaba'l llevantamientu de delles de les sanciones impuestes a Libia.

En marzu de 2004, la Comisión pa la Verdá y la Reconciliación de Sierra Lleona establez que Libia y Liberia adomaren y sofitaren a los rebeldes del Frente Revolucionariu Xuníu (FRU), la sangrienta guerrilla qu'ente 1991 y 2001 desafió l'autoridá del Gobiernu sierraleonense. Nesti conflictu perdieron la vida 50.000 persones. Libia foi condergada pola ONX a pagar compensaciones al gobiernu de Sierra Lleona.

El 25 de marzu de 2004, Tony Blair visita Trípoli y entrevístase con Gadafi. Ye'l segundu primer ministru británicu que visita'l territoriu de Libia, antes fíxolo Winston Churchill cuando'l territoriu yera alministráu por Gran Bretaña. Coincidiendo cola visita de Blair, la Shell anunció qu'estableció un contratu cola petrolera estatal de Libia.

La última selmana d'abril, Gadafi visitó Bruxeles y axuntóse con funcionarios Europeos encabezaos por Romano Prodi. Foi'l so primer viaxe a Europa en 15 años y la comprobación de qu'Occidente camudó la so posición ante'l réxime libiu por cuenta de la nueva política de puertes más abiertes a les multinacionales occidentales.

El 28 de xunu William Burns, miembru del gobiernu de EE. UU. inauguró formalmente la nueva Oficina de Contautu d'Estaos Xuníos en Trípoli y el reestablecimientu de rellaciones diplomátiques direutes. George W. Bush, unvió una carta a Gadafi na qu'emponderó la cooperación de Libia nel esmanteláu de los arsenales prohibíos y en el procesu de llevar les rellaciones billaterales a un nivel esperáu. Amás, espresó'l so compromisu de collaborar col réxime libiu pa normalizar los llazos políticos, económicos, comerciales y culturales, ente que Libia non yá paralizaba los sos programes militares secretos, sinón que daba información sobre collaboración con otros países y redes de distribución en materia d'armes nucleares, químiques y biolóxiques.

N'agostu de 2004, Libia anunció que pagaría 35 millones de dólares a más de 160 persones afeutaos pol atentáu terrorista contra la discoteca berlinesa "La Belle", en 1986, del que los tribunales alemanes responsabilizaron los servicios secretos libios.

El 11 d'ochobre, los ministros de Rellaciones Esteriores de la Unión Europea, alcordaron llevantar l'embargu d'armes qu'impunxeren a Libia 18 años tras.

El 15 d'ochobre, el canciller d'Alemaña, Gerhard Schroeder, llegó a Libia en visita oficial. Ye la primer vegada na historia qu'un canciller alemán visita Libia y foi posible gracies a que'l gobiernu libiu pagó'l primer desembolsu de la compensación a les víctimes de "La Belle". Alemaña ye'l segundu sociu comercial de Libia. Por eso nesta xira'l canciller alemán tuvo acompañáu por empresarios del so país, especialmente interesaos en contratos de tresporte y pa la construcción d'infraestructura turística, según el negociu del petroleu. Ello ye que Libia suministra daqué más del 10% del crudu importáu per Alemaña y asítiase nel cuartu llugar ente los sos provisores, dempués de Rusia, Noruega y Gran Bretaña.

En 2006 EE. UU. sacó a Libia de la llista de países que sofiten el terrorismu.

El 5 de setiembre de 2008 la secretaria d'Estáu de EE. UU., Condoleezza Rice, llegó a Trípoli nuna visita histórica, la primer visita d'un altu funcionariu norteamericanu a Libia dende faía 56 años, 40 d'ellos con Gadafi nel poder.

El 23 d'avientu de 2008, el rei español Xuan Carlos I, empezó en Trípoli el so primer viaxe a Libia. El viaxe del rei respondió a una invitación del líder libiu Muammar al-Gaddafi, que la so visita a España n'avientu de 2007 marcó un antes y un dempués nes rellaciones políticu y económicu ente los dos países.

La rellación del coronel Gadafi colos países occidentales esperimentó un cambéu radical nos últimos años, motiváu pola nuevu actitú del líder libiu frente al terrorismu y pol so compromisu d'abandonar la producción d'armes de destrucción masiva y aceptar la visita d'inspectores internacionales. Otru xestu de bona voluntá per parte de Gadafi foi aceptar la estradición de los seis enfermeres búlgares que fueron condergaes a muerte en Libia pola so supuesta participación na infeición de sida a 400 neños nun hospital.

Tou ello tuvo de resultes la integración progresiva de Libia na comunidá internacional, según la rehabilitación de Gadafi.

Guerra civil y rebelión de 2011 editar

 
Manifestaciones en Al Bayda a favor de la rebelión.

A principios del 2011 produciéronse una serie de protestes nel mundu árabe y una parte de la población de Libia manifestar contra'l réxime de Muammar al-Gaddafi mientres otru segmentu caltuvo'l so sofitu. Los opositores controlaben por aciu comités populares les ciudaes de Tobruk, Derna, Al Bayda, Al Marj, Bengasi y Ajdabiya nel este; Misurata, Bani Walid, Al Khums, Tarhunah, Gharyan, Zuara, Al Jufrah, Zauiya y Nalut nel oeste, arrodiando la capital.[1] Gadafi, con 120.000 lleales al réxime, (dalgunos falaben de que fueron mercenarios chadianos, lo cual el mesmu gobiernu de Chad negó categóricamente)[2] controló les ciudaes de Trípoli y Sirte nel oeste y Sabha nel sur.[3][4] Gadafi reprimió con gran durez les manifestaciones y realizó ataques aéreos, anque tales ataques aéreos contra la población civil nun fueron oxetivamente probaos inda. En Bengasi, siquier 130 militares fueron asesinaos por negar se supuestamente a disparar contra'l pueblu desarmáu.[5]Dellos pilotos libios, espresaron les cadenes de noticies, desertaron pa evitar cumplir les órdenes de disparar contra la población civil[6] y fueron dellos los ministros, embaxadores y líderes relixosos qu'abandonaron a Gadafi.[7] La ONX fixo una estimación de más de 2.000 muertos civiles a manes del réxime, y emitió la Resolvimientu 1970 del Conseyu de Seguridá de les Naciones Xuníes y solicitó asina una investigación internacional sobre la violenta represión qu'incluyía crímenes contra la humanidá. La Coalición Internacional contra los Criminales de Guerra contabilizaba amás 3.980 mancaos y siquier 1.500 sumíos.[8] La situación de les ciudaes de Zlitan y Al 'Aziziyah, nel oeste y cercanes a Trípoli, yera incierta y había combates en Misurata y Zauiya, onde les tropes de Gadafi fueron refugaes polos opositores.[9]

El 17 de marzu aprobóse la Resolvimientu 1973 del Conseyu de Seguridá de les Naciones Xuníes estableciendo una zona d'esclusión aérea. A les 19:30 del 19 de marzu, Estaos Xuníos y Reinu Xuníu llanzaron misiles Tomahawks sobre oxetivos militares libios cerca de Trípoli, según la operación "Odisea a l'amanecida", una operación qu'empieza cuando aviones de combate franceses llanzaron ataques contra les fuercies lleales al réxime de Muammar al-Gaddafi. La televisión Libia, en ciertu momentu, dixo que baltó un avión francés. Países como'l Reinu Xuníu, España y Dinamarca xunir a la ofensiva aliada a otru día. Hores más tarde, sería Qatar el primer país árabe en xunise a la llucha contra Gadafi.

El 22 d'agostu, tres la batalla de Tripoli, el réxime de Gadafi se desmoronó. El 29 d'agostu, Jean Ping, presidente de la Xunión Africana denunció la matances de negros per parte de los miembros del Conseyu Nacional de Transición, cola escusa de ser mercenarios.[10] La ciudá de Bani Walid foi tomada'l 17 d'ochobre.

El 20 d'ochobre de 2011 concluyó esti conflictu armáu con tomar de Sirte, l'últimu apartaz gadafista de pies, y la muerte del coronel libiu.[11][12][13]

Nel momentu del anunciu de la lliberación de Libia'l 23 d'ochobre la CNT entá nun formara un gobiernu provisional, pero aseguró que lo fadría dientro de 30 díes.

El Conseyu Nacional de Transición tuvo llaráu de divisiones internes mientres el so mandatu en Libia como autoridá provisional de gobiernu. Retardóse la formación d'un gobiernu provisional, interín en delles ocasiones mientres el periodu anterior a la muerte de Muamar Gadafi na so ciudá natal de Sirte, el 20 d'ochobre. El 23 d'ochobre anuncióse que se taben celebrando consultes pa formar un gobiernu de transición dientro d'un mes, siguíu d'eleiciones pa una Asamblea Constituyente n'ocho meses y eleiciones parllamentaries y presidenciales a celebrase dientro d'un añu.

Guerra de Libia de 2014-2015 editar

La guerra de Libia de 2014-2015 enmárcase dientro de la violencia asocedida en Libia ente les milicies que derrocaron y executaron a Muamar Gadafi na guerra de Libia de 2011 y que dende entós s'enfrenten pol control del país. Los combates, los de mayor intensidá rexistraos dende la so muerte, empezaron cuando'l xeneral libiu Jalifa Haftar llanzó la llamada "Operación Dignidá" contra los grupos yihadistas de Bengasi y l'este del país, ente ellos Ansar al-Sharia, próximu a Al Qaeda.

Paralelamente les milicies islamistes de Misrata, arrexuntaes na coalición Amanecer Libiu, atacaron a les brigaes de Zintan, d'ideoloxía más lliberal y llixeramente alliniaes con Haftar, p'arrampuñales el control de Trípoli, nun conflictu que tomó amás matices rexonales, económicos y sociales ente les dos ciudaes.

Metanes los combates celebraron unes eleiciones pal parllamentu libiu (xunu de 2014), la Cámara de Representantes de Libia, que los sos miembros electos asitiáronse a favor de la Operación Dignidá y les brigaes de Zintan. Sicasí, los diputaos del anterior mandatu (escoyíu en 2012), que yeren na so mayoría d'ideoloxía islamista, negar a dexar el so cargos y se autoproclamaron como'l gobiernu llexítimu, el Congresu Xeneral de la Nación, de la que s'asitiaron a favor de les milicies islamistes de Misrata y Bengasi.

El conflictu algamó dimensiones internacionales cuando los Emiratos Árabes Xuníos decidieron bombardear, col beneplácito d'Exiptu, les posiciones islamistes de Trípoli, ente que Qatar escoyó armar y financiar a dichos grupos.

Referencies editar

  1. Comités populares tomen el control del este de Libia
  2. Chad negó categóricamente qu'haya mercenarios del país en Libia
  3. al-poder-con-un-exercito-personal-de-120000-mercenarios-1276415445/ Gadafi blindar con un exércitu personal de 120.000 revolucionarios.
  4. Dalgunos falen de que fueron mercenarios chadianos, lo cual el mesmu gobiernu de Chad negar categóricamente (Chad niega "categóricamente" qu'haya mercenarios del so país en Libia)
  5. L'embaxador de Libia n'EEXX izó bandera anterior al réxime de Gadafi
  6. La tripulación d'un avión libiu opta por sacupar antes de bombardear a civiles
  7. F. Cicardi. (24 de febreru de 2011). «Militares y diplomáticos desierten del réxime». La Razón.
  8. Revuelta popular en Libia
  9. El fíu de Gadafi reconoció tener problemes pa controlar delles ciudaes.
  10. wikiquote:Jean Ping(español) Declaraciones oficiales na Comisión de la Unión Africana. Addis Abeba, 29 d'agostu de 2011
  11. Juan Miguel Muñoz (23 d'agostu de 2011). «El réxime de Gadafi toca al so fin». El País. Consultáu'l 20 d'ochobre de 2011.
  12. El Mundu (20 d'ochobre de 2011). «Los rebeldes anuncien la muerte de Gadafi». Consultáu'l 20 d'ochobre de 2011.
  13. Al Jazeera (21 d'ochobre de 2011). «Muammar Gaddafi killed as Sirte falls» (inglés). Consultáu'l 21 d'ochobre de 2011.

Bibliografía editar

  • Bruce St John, Ronald (2006). Historical dictionary of Libya. Lanham, Md.: Scarecrow Press. ISBN 0-8108-5303-5.
  • Chapin Metz, Hellen (1987). Libya: A Country Study. Washington: GPO for the Library of Congress.
  • Nelson, Harold D.; Nyrop, Richard F. (1987). Libya: A Country Study. Library of Congress Country Studies. Washington, D.C.: United States Government Printing Office. OCLC 5676518. http://lcweb2.loc.gov/frd/cs/lytoc.html.
  • Wright, John L. (1969). Nations of the Modern World: Libya. Ernest Benn Ltd.
  • Bertarelli, L.V. (1929) (in Italian). Guida d'Italia, Vol. XVII. Milano: Consociazione Turistica Italiana.
  • Tuccimei, Ercole (1999). La Banca d'Italia in Africa, Foreword by Arnaldo Mauri, Laterza, Bari.

Enllaces esternos editar