Historia de Vietnam

Prehistoria editar

Les cultures neolítiques riolaron pela zona fai diez mil años. Según les lleendes vietnamites, la historia de Vietnam data de hai más de 4.000 años. Les úniques fontes confiables, sicasí, indicaben que los vietnamites o la historia del so país data de fai non más de 2.700 años. Nel añu de 258 e.C. , Thuc Phan formó'l reinu llamáu Áu Lac (formáu pola unión de Áu Viet y Lac Viet - Van Lang), nel norte de Vietnam.

Thuc Phan proclamóse rei col nome de An Vuong Duong. Dempués d'una llarga guerra contra la dinastía china Qin, An Vuong Duong foi ganáu pol xeneral Qin, Trieu Da nel 208 e.C. Trieu Da proclamóse rei cuando l'imperiu Qin cayó ante Han. Nomó'l so reinu Nanyue, combinando Au Lac con territorios del sur de China.

Dómina precolonial editar

La dinastía Triệo ye una era revesosa na historia vietnamita. Dalgunos considerar una dominación china por que Trieu foi un xeneral de Qin, que venció a An Duong Vuong pa establecer el so dominiu. Otros considerar una era d'independencia pos la familia de Trieu Da reinó n'oposición a la dinastía Han de China hasta 111 e.C. , cuando les tropes d'Han invadieron el país y incorporar al imperiu como la prefeutura Giao Chi.

A pesar de la non participación nun programa de sinisación, los vietnamites refugaron asimilase y remontáronse de cutio. Nos años 39 d. C. y 43 d. C. una muyer llamada Trung Trac y la so hermana Trung Nhi remontar contra los Dinastía Han Han. Llograron que los chinos abandonaren el país, y establecieron la capital en Me Linh. L'añu siguiente l'emperador Han Guangwu unvió un exércitu al mandu del xeneral Ma Vien pa entartallar la rebelión de les hermanes Trung. Dempués de dos años de llucha les hermanes Trung fueron ganaes, y suicidáronse llanzándose al ríu Hat. Les hermanes Trung son consideraes como les primeres patriotes vietnamites. Darréu a la derrota de la rebelión de les hermanes Trung, les autoridaes imperiales chines practiquen una política de sinización. D'esi manera forma una élite d'ilustraos vietnamites (o sinovietnamitas), de cultura china pero, sicasí, llegáu'l casu, contrarios a China. Per otru llau el conxuntu de la población escapa a la sinización.

Pa la mayor parte del periodu de 207 e.C. al tempranu sieglu X, tuvo sol dominiu direutu de les socesives dinastíes de China. Vietnam recuperó la independencia nel 939 d. C. y la completa autonomía, un sieglu dempués. Mientres gran parte de la so historia, Vietnam siguió siendo un estáu vasallu pa la muncho más grande China, ganó los trés intentos mongoles d'invasión mientres la dinastía Yuan, cuando China taba baxu dominiu mongol. Nel cursu del primer mileniu, produciéronse diverses sulevaciones contra los chinos, ensin ésitu hasta'l sieglu X d. C. Mientres esti periodu'l budismu mahayana, procedente de China, enfusa nel país a partir del sieglu VI. Nel 622, la dinastía de los Tang concede al país vietnamita'l nome de Ngan nan ('Sur pacificado').

Dai Viet independiente editar

 
Vietnam (Dai Viet) dende los entamos de la dinastía Ly al sieglu xix.

Independencia de China editar

La cayida de los Tang en 907, foi aprovechada por Ngo Quyen pa independizar el país (938). Del 939 al 1009, el país ye gobernáu por trés dinastíes: Ngo, Dinh y primer dinastía Le. La dinastía china de los Song, fundada nel 960, tien qu'aceptar la independencia del país, llamáu Dai Viet (Đại Việt o 大越 'gran Viet'). El Dai Viet, sicasí, reconozse «vasallu» de la China, apurriendo cada trés años un tributu a la corte imperial. So la dinastía Ly (1009-1025), Dai Viet estabilízase, tien un gobiernu centralizáu según el modelu chinu y tien una burocracia ilustrada. La capital nesti periodu ye Thang Long (anguaño Ḥanói). So la dinastía Tran (1225-1400), el país vuélvese más autoritariu, acentuando'l pesu del confucianismu sobre'l budismu.

La llucha contra los cham editar

En llogrando la so independencia los vietnamites entren en conflictu casi permanente contra los cham. Nel 982, los vietnamites invadieron el reinu cham de Champa y escalen la so capital, Indrapura. Los reis de Champa muévense más al sur, a Vijaya. En 1069, los vietnamites obliguen a Champa a vence-yos los territorios al norte de Hué. Poco dempués el reinu de Champa tien de lluchar tamién cola espansión jemer d'Angkor. En 1280 los mongoles que conquistaren China, ataquen Dai Viet en delles ocasiones, anque son atacaos tantu polos cham como los vietnamites. En 1288 el príncipe vietnamita Trang Hung Dao imponer a los mongoles. Dase una alianza temporal ente Champa y Dai Viet en 1307, anque les guerres volver# a entamar mientres el sieglu xiv.

En 1400, un usurpador, Ho Quy Ly, apoderar del poder y respondiendo a un llamamientu contra él, los chinos de la dinastía Ming ocupen el país en 1407 y lleven a cabu una sinización brutal: nomamientu de funcionarios chinos, treslláu de diez mil prisioneros a Beixín, etc. En 1418, Le Loi encabeza una guerrilla que consigue espulsar a los chinos diez años más tarde. Le Loi convertir en rei y funda segunda dinastía Le. La nueva dinastía reactiva la llucha contra los cham, que reconquistaren los territorios al norte de Hué. El rei Lê Thánh Tông (1406-1497) vencer en 1471 y se anexona la mayor parte de Champa, hasta'l cabu Varella. So'l so gobiernu promúlgase'l códigu Hong Duc, que regula tolos aspeutos de la vida social. El Dai Viet afítase y consolida la so independencia, anque los socesores de Lê Thánh Tông nun van llograr afitar el so poder.

Los Trinh y los Nguyen editar

En 1527, Mac Dang Dung apoderar de parte de Tonkín, y depués funda la dinastía de los Mac. Nel sur del país, sicasí, una familia fai fuerte, la de los Nguyen, con capital en Hué. Ente los dos entrepólase la familia de los Trinh qu'en 1592, apoderar de la mayor parte de Tonkín y vuelve establecer en Hanói a un soberanu Le, que'l so poder ye solo nominal. A empiezos del sieglu XVII, los Trinh y los Nguyen entren en conflictu y españa una guerra civil en 1620. Los Nguyen lleven a cabu una guerra defensiva contra los Trinh que yeren más poderosos, constrúin una muralla al altor de Dong Hoi y llogren armes de los portugueses por esi entós instalaos en Macáu. La guerra va rematar en 1674 con cada grupu apoderando una parte del país. Ensin dexar de faer frente a los Trinh, los Nguyen presiguen el Nam Tien ('marcha al sur') contra los Cham. Dende'l sieglu X y XVI, llabradores vietnamites van migrando escontra'l sur escontra rexones despobladas. Los Nguyen favorecen diches migraciones combatiendo la resistencia de los cham. En 1720 van poner fin a los restos del reinu de Champa, y numberosos cham exiliaránse a Camboya. Más allá de Champa los vietnamites instalar en Saigón, entós territoriu camboyanu, a partir de la metá del sieglu XVII. Los Nguyen saquen provechu de les lluches ente pretendientes al tronu camboyanu pa consiguir la cesión de nuevos territorios. A mediaos del sieglu XVIII el delta del Mekong ta sol so dominiu y la colonización del sur prosigue.

Los primeres xesuites llegaren dende Macáu en 1614. Tres ellos, el xesuita francés Alejandro de Rodas mora ente los Nguyen y los Trinh na primer metá del sieglu XVII. Esti misioneru va crear un sistema de romanización del vietnamita pa facilitar la evanxelización, creándose la ortografía quoc ngu. Esti contautu colos xesuites va espertar recelo pero va amontar l'interés por Occidente. Los misioneros van tener periodos de persecución por considerar les autoridaes que les sos doctrines son peligroses pal orde establecíu, sicasí, l'actividá misionera nun ye atayada.

Na provincia de Binh Dinh, al sur de Hué, españó una insurrección en 1771 liderada por trés termanos, Nhac, Lu y Hue, llamaos los Tayson (pol nome de la ciudá), tomen la direición con sofitu de comerciantes y llabradores. En 1775, los Trinh apoderar de Hué, ente que los Nguyen fuxen escontra'l sur. Los Tayson tomen Saigón años dempués y asesinen a tola familia Nguyen, sacante al mozu Nguyen Anh que consigue escapar. En 1786, el dirixente de los Tayson, Nguyen Hue, espulsa a los Trinh de Hué y depués apodérase de Hanói. Los Trinh llamen na so ayuda a los chinos, pero en 1788, Nguyen Hue proclámase emperador sol nome de Quang Trung y, al añu siguiente, derrota a los chinos. Nel sur, sicasí, Nguyen Anh reconstrúi'l so exércitu, col sofitu de los portugueses de Macáu y oficiales franceses reclutados por monseñor Pigneau de Béhaine, vicariu apostólicu en Cochinchina dende 1774. En 1788, Nguyen Anh recupera Saigón. En destruyendo la flota de los Tayson en 1792, conquista Hué en 1801, dempués Hanói en 1802 y vuelve unificar el país.

Primer metá del sieglu XIX editar

Nguyen Anh adopta'l nome de reináu de Gia Long (1802-1820) y el títulu, reconocíu por China, d'emperador de Vietnam, con capital en Hué. Reorganiza l'alministración del país, estrema ente rexones (Bac Ky 'Norte', Trung Ky 'Centru', Nam Ky 'Sur'), pacifica el país y acomete grandes obres (restauración de los diques de Tonkín, construcción de la ruta mandarina de norte a sur, etc.). El réxime qu'instaura sigui siendo, sicasí, bien tradicional, tratar d'una monarquía inspirada nel modelu imperial chinu, que se sofita en funcionarios y mandarinos d'inspiración confuciana. Minh Mang (1820-1841), bien influyíu pola cultura china, declárase contraria a los bárbaros del oeste»; el so autoritarismu provoca revueltes en Saigón a les que se xunen los cristianos. Minh Mang vuelve a entamar les persecuciones contra cristianos. En 1836, los puertos vietnamites cerrar al comerciu estranxeru. Los socesores de Minh Mang, Thieu Tri (1841-1848) y El to Duc (1848-1883), van caltener la mesma posición antioccidental, anticristiana y prochina, entá cuando nel contestu internacional China había sida ganada por Gran Bretaña na guerra del Opiu (1840-1842).

Colonización francesa editar

 
Polos sos grandes producciones d'arroz y los sos recursos naturales Vietnam foi la Xoya del Imperiu francés.[1]

El periodu independiente terminó na metá del sieglu XIX, cuando'l país foi colonizáu por Francia. Esta nación, emplegando como sida la execución de dellos misioneros europeos decidió invadir tola península d'Indochina.

Instauración del protectoráu editar

Dempués de delles demostraciones navales de los años 1840-1850 cola sida de llograr la lliberación de misioneros, la marina francesa apoderar de Saigón en 1859, y depués toma'l control de too l'este de la Cochinchina (Nam Ky), quE'l to Duc vese obligáu a vencer a Francia en 1862. En 1867, Francia Le apiade la Cochinchina occidental y alza el conxuntu a la categoría de colonia. En sometiendo a Camboya sol so protectoráu a partir de 1863, los franceses esquicen el cursu del Mekong, cola esperanza d'aportar al mercáu chinu (espedición d'Ernest Doudart de Lagrée y Francis Garnier, de 1866 a 1867). Al afayar que'l Mekong nun ye navegable, l'atención dirixir al ríu Colorado.

Toa esa rexón, y n'especial Vietnam, yera rica en arroz, opiu y cuando pudieron traese granes del Amazones tamién en cauchu. Tanto ye asina que llegó a contribuyir decisivamente a la crisis de les esplotaciones de cauchu n'América del Sur.[2] Amás yera rica en metales d'importancia estratéxica como'l estañu. D'últimes tola Península resultaba una posición estratéxica importante n'Asia y na ruta de Francia escontra China. Por tou ello París esperaba llograr del sureste asiáticu importantes beneficios.[3] Los franceses asítiase nos trés países llevantando y tresformando ciudaes al estilu occidental, siendo Saigón unu de los principales exemplos. Los europeos dexaron l'antigua capital imperial Hué como un referente puramente moral y al so emperador con una precaria guardia personal, pero llogró caltener el so poder moral.[4]

En 1872, prodúcense incidentes ente un comerciante francés y les autoridaes de Hanói, ente que los Pabellones negros (chinos procedentes de la revuelta de los Taiping) semen la discordia na rexón. Francis Garnier unviáu al llugar en 1873, proclama la llibertá de navegación nel ríu y toma la ciudadela de Hanói, dempués muerre lluchando contra los Pabellones negros, al serviciu de les autoridaes vietnamites. Al añu siguiente, El to Duc firma, sicasí, un tratáu ambiguu con Francia y solicita ayuda militar a China, que reafita la so soberanía. En 1881, Francia, gobernada por Jules Ferry, decide reaccionar, toma Hanói en 1882. Tres la muerte de La to Duc y so una fuerte presión militar francesa, róblense dos trataos socesivos en 1883 y 1884, qu'instauren un protectoráu en Vietnam poniendo fin a la soberanía china. Simultáneamente, los franceses entamen operaciones navales contra China, qu'acaba rindiéndose en 1885, col Tratáu de Tianjin reconociendo'l protectoráu.

La Unión Indochina editar

En 1885, españa una revuelta a favor del nuevu rei Ham Nghi. Los franceses asitien nel tronu al so hermanu Dong Khanh, que ye partidariu d'ellos, pero la guerrilla sigue hasta la metá de la década de 1890. En 1887 constitúyese la Unión Indochina, agrupación de Cochinchina, Camboya, Tonkín, Annam y, dempués de 1892, Laos, so l'autoridá d'un xeneral, residente en Hanói. A partir de 1897, en pasando Tonkín (Bac Ky) sol control francés, los socesores de Dong Khanh reinaron efeutivamente solo en Annam (Trung Ky), con bien pocos poderes. Pa poner fin a la influencia de los mandarinos, los franceses instauren una enseñanza en francés y vietnamita trescritu en quoc ngu lo que dexa la incorporación de nuevos funcionarios. Col cambéu de sieglu, el desenvolvimientu económicu vuelve ser prioritariu: construcción de víes de ferrocarril, carreteres, equipamientos portuarios, etc.

Movimientos de lliberación nacional editar

Dos abogaos, llamaos Phan Boi Chau (almirador de Xapón) y Phan Chau Trinh, encarnen el movimientu nacionalista vietnamita. Promueven un llevantamientu en 1908 que foi duramente reprimíu. La política colonial anídiase entós y el conflictu baxa d'intensidá. Mientres la Primer Guerra Mundial, Francia unvia a la metrópolis a 100 mil vietnamites (soldaos y obreros). Tres la guerra, remanez una nueva burguesía vietnamita, formada a la manera occidental. Esti grupu aspira a consiguir llibertaes polítiques, pero l'alministración colonial, esmolecida primero de too polos beneficios, oponer a ello y caltién el monopoliu de poder. Por esa razón los movimientos de lliberación nacional se confinan a la clandestinidá, como asocede col Partíu Nacional Vietnamita (Viet Nam Quoc Dan Dang, VNQDD) fundáu en 1927 ya inspiráu nel Guomindang chinu. La sulevación qu'entama en 1930 fracasa. El mesmu añu'l Partíu Comunista Indochinu (PCI), so la direición de Nguyen Tat Thanh, tamién llamáu Nguyen Ai Quoc (Ho Chi Minh).

El Vietnam contemporaneu editar

La descolonización editar

Mientres la Segunda Guerra Mundial, Xapón ocupó Vietnam. Magar que l'autoridá francesa respetar nun primer momentu, tres los barruntos de que los europeos podíen tar collaborando colos estauxunidenses nuna invasión l'autoridá francesa foi anulada, munchos miembros encarcelaos y la mayoría tuvo de fuxir escontra China na llamada Columna Alessandri.[5]

D'una forma similar a asoceder na India a los británicos o n'Indonesia a los holandeses; el fin de la Segunda Guerra Mundial mancó de muerte a l'autoridá moral colonial y tamién a les sos mires imperiales.

Francia tuvo que reconocer al poder vietnamita representáu por Ho Chi Minh y el Viet Minh col enfotu de que los chinos qu'enfusaren dende'l norte pa espulsar a los xaponeses colárense.
Pero acutábase la mayor parte del poder en materia esterior y de defensa, incluyendo a la Indochina francesa dientro de la Xunión Francesa.

Llueu la Guerra d'Indochina españó favoreciendo en primer llugar a los franceses (que pudieron tomar y caltener el control de les ciudaes) y dempués a los vietnamites, que llograron evitar les grandes operaciones gales y darréu ganalos na Batalla de Dien Bien Phu.

Los Alcuerdos de Xinebra estremaron al país en dos con una promesa d'eleición pa la reunificación o non del país. La prometida eleición nunca se llevó a cabu por un golpe d'estáu, lo que nun gustó a bona parte de los vietnamites del sur nin al gobiernu del norte establecíu en Ḥanói.

La guerra de Vietnam y la reunificación editar

Mientres la Guerra de Vietnam, o la Guerra d'Estaos Xuníos como agora refiérense los vietnamites, el Norte taba sofitáu pola República Popular de China y la U.R.S.S., ente que'l Sur taba sofitáu polos Estaos Xuníos y una coalición de países aliaos.

La guerra tuvo cuatro fases:

  1. Una inicial onde'l Sur perdía territoriu añu tres d'añu a manes del Vietcong, brazu armáu del Frente de Lliberación Nacional.
  2. Una segunda dende 1965 cola entrada de les tropes estauxunidenses la recuperación de terrén per parte del gobiernu de Saigón.
  3. Una tercera tres 1968 cuando Estaos Xuníos empezaba a entender que nun taba ganando la guerra nin n'Asia nin nel so propiu país y empezaba a planiar y allanar el camín pa la so retirada en 1973.
  4. Finalmente Vietnam del Sur lluchó solo contra'l Norte y el Vietcong y perdió tol poder el 30 d'abril de 1975.

Sicasí, el fin de la guerra y la reunificación del país nun traxo'l fin de les tensiones, magar qu'oficialmente cada 30 d'abril celebre la fiesta nacional del Día de la Paz.[6] Na so vecina Camboya enllantárase un réxime de terror per parte de los Jemeres Coloraos tamién comunista, pero d'orientación maoísta (opuesta en munchos aspeutos al comunismu soviéticu dende la Revolución Cultural de 1965[7]). El calter paranoicu del réxime lideráu por Pol Pot y l'imposibilidá de topar culpables d'inesistentes sabotaxes llevaron a la Kampuchea Democrática a llanzar ofensives contra Vietnam n'abril y en setiembre de 1978. Hanoi respondió unviando seis divisiones a Kampuchea como avisu del so poderíu y propunxo crear una zona desmilitarizada na frontera similar en dellos aspeutos a la Zona Desmilitarizada esistente ente dambos Vietnam antes de la so reunificación. Pol Pot decidió ignorar l'alvertencia y siguió el hostigamiento.

El xeneral Giap, daqué estremáu de la direición política dende la Cayida de Saigón, aprovechó la oportunidá pa retomar el so anterior protagonismu y afaló y llogró realizar la invasión del so vecín del oeste con 100 000 homes y 20 000 guerrilleros del Frente Xuníu de Kampuchea pa la salvación nacional lideráu pol ex Khemer colloráu Heng Samrin. El 25 d'avientu de 1978 empezó la ofensiva[8] que llueu foi práuticamente un paséu militar ante un pueblu qu'odiaba y tarrecía a los sos dirixentes y unos mandos militares inespertos, mal formaos (munchos yeren inclusive neños) y peor forníos, dalgunos de los asesinatos de civiles teníen de faese con armes blanques pola falta de bales. En 12 díes, el 7 de xineru de 1979, Vietnam llograra la ocupación de casi toa Camboya, camudáu de nome al país por República Popular de Kampuchea y dexando como presidente a Samrin, que tendría qu'enfrentar la guerra de guerrilles de los jemeres coloraos.

Vietnam frente a China y Kampuchea editar

 
Invasión de Vietnam por China ente 1978 y 1979.

Esti ataque a un aliáu de la China comunista foi la gota qu'apinó'l vasu y diez díes dempués de la invasión de Kampuchea, el 17 de xineru de 1979, 86 000 soldaos chinos del Cuarenta y uno y Cuarenta y dos ejércitos atacaron en trés frentes distintos del norte vietnamita.

Los miembros del Exércitu Popular de Lliberación dirixir escontra les provincies de Cao Bang, Lloa Cai y Lang Son reforzaos por otros 200 000 soldaos más. Aquel foi un momentu peligrosu porque la mayor parte de les fuercies vietnamites y les más preparaes taben en Camboya, na zona fronteriza con China solo taben aparcaos 60 000 soldaos de fronteres y tropes regulares, polo tanto en rellación de cinco a unu frente a los atacantes.

Pese al pimpanu númberu, mayor entá que'l contingente responsable de faer recular a los Estaos Xuníos mientres la Guerra de Corea, los chinos nun entraren en combate dende la so ayuda al réxime de Pyongyang.

Los chinos llograron ocupar Lang Son el 5 de marzu, pero la resistencia vietnamita foi mayor de esperar y, magar nun reconocelo nun primer momentu, sufrieron unes 20 000 baxes y tuvieron de retirase; pero ensin asumir la derrota, alegaron que yá castigaren abondo a Hanoi.

Sicasí los choques siguieron produciéndose na frontera, siendo especialmente intensos en 1981 y 1984, coles mesmes que la ocupación de Camboya siguía; bien ye verdá que los campos de la muerte atopaos otorgaben cierta xustificación pa dicha ocupación y los vietnamites utilizar como escusa.[8]

Los vietnamites anunciaron la so retirada de Kampuchea en xunetu de 1982, abril de 1983 y xunu de 1984; pero mientres realizaben operaciones contra les distintes organizaciones (Khemeres Coloraos, Frente de Lliberación Popular del Khemer y l'Exércitu Nacional de Moulinka), les aiciones más importantes realizar los vietnamites na temporada seca (d'ochobre a abril) en 1980/81, 1981/82 y 1984/85

L'Alministración Regan sofitó en 1986 con ayuda non letal al Gobiernu de Coalición de la Kampuchea Democrática que lluchaba contra la ocupación vietnamita. Pela so parte la XRSS unviaba en 1979 unos dos millones de dólares al día en cuenta de utilizar los puertos de Cam Ranh y Kompong Son y l'unviada a la Xunión Soviética de 80 000 trabayadores.

La represión política llocal siguió y tamién la unión a la esfera d'influencia soviética cola so entrada nel COMECOM, la cesión de puertos y bases a la URSS pa barcos, aviones y conseyeros militares.[9]

Vietnam tres la Guerra Fría editar

 
A principios del sieglu XXI visitar dellos escenarios de la guerra yera'l principal curiosu turísticu de Vietnam.[6]

En 1986, el Partíu Comunista de Vietnam camudó la so política económica y empezó a adoptar el capitalismu. Esto llevó a guarnir la crecedera económica, una creciente clase media y l'amenorgamientu gradual de la represión política. Una de les sos principales esportaciones foi'l turismu, emplegando la guerra como reclamu. Asina, en 2005 los turistes podíen visitar los 250 Km de túneles que se caltienen en Cu Chi y Ben Dinh por cuatro dólares, o disparar armes como fusiles y ametralladores por menos d'un dólar la bala.

La importancia d'esti sector déxase notar en dalgunos de los sos planes de futuru. Asina tamién en 2005 realizábense los trabayos pa reabrir la Ruta Ho Chi Minh y ufiertar visites por ella a los 2,9 millones de turistes que visitaron el país esi añu, con unos ingresos de 1 720 millones de dólares (frente a los 2,4 millones del 2004).[6]

Magar tou les infraestructures siguieron siendo deficientes, faltaben productos básicos ya inclusive alimentos. Los visaos pa turistes individuales yeren escasos y potenciábense los viaxes de grupu.[10]

Referencies editar

  1. Peter Batty, Visiones de la guerra. La batalla de Dien Bien Phu, editor Margaret Harris, Pamplona, IVS (Internacional Videu Sistemes), D.L., 1990
  2. Alain Gheerbrant, L'Amazones, un xigante mancáu, Aguilar Universal, Madrid, 1990, ISBN 84-03-60081-X
  3. María Teresa Llargu Alonso, La guerra de Vietnam, Ediciones Akal, Madrid, 2002, ISBN 84-460-0454-2
  4. David Solar, Ocaso Francés n'Indochina, nᵘ62 de L'aventura de la Historia, Madrid, Arlanza Ediciones, avientu de 2003, ISSN 1579-427X
  5. Alfredo Monte, Llucha o españa, un español n'Indochina,, númberu 62 de L'aventura de la Historia, Madrid, Arlanza Ediciones, avientu de 2003, ISSN 1579-427X
  6. 6,0 6,1 6,2 La guerra como reclamu (na imaxe Cu Chi) turísticu - Noticies, nᵘ80 de L'aventura de la Historia, Madrid, Arlanza Ediciones, xunetu de 2006
  7. Antonio Elorza, El regresu de Mao, nᵘ99 de L'aventura de la Historia, Arlanza Ediciones, Madrid, xineru de 2007, ISSN 1579-427X
  8. 8,0 8,1 Dellos, Nam, Crónica de la guerra de Vietnam, 1988, Editorial Planeta-De Agostini, Barcelona, ISBN 84-396-0755-6.
  9. Dellos, nᵘ1 de Guerres na Paz (1945 - 83), Editorial Delta, Barcelona, setiembre de 1983, Depósitu llegal B. 25.934-83
  10. Guíes del Mundu, http://www.guiadelmundo.com/paises/vietnam/turismu.html , Madrid, última visita 15 de xineru de 2007

Bibliografía editar

  • Jean Sellier (2002): Atles de los pueblos del Asia Meridional y Oriental, Ed. Paidós, ISBN 84-493-1332-5.

Enllaces esternos editar